whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

روش کسب در آمد از ریزش بازار ارز دیجیتال

1401/03/13 ساعت 04:42


در این مقاله یاد می‌گیریم که چگونه می‌توانیم از ریزش بازار ارز دیجیتال، کسب درآمد کنیم، ولی قبل از آن با استراتژی‌های شورت کردن آشنا می‌شویم. بازار کریپتوکارنسی یکی از پرنوسان‌ترین بازارهای موجود است و ممکن است قیمت یک ارز دیجیتال چندین مرتبه در طول روز دچار تغییر و نوسان شود.
از طرفی، افراد زیادی فکر می‌کنند که تنها افزایش قیمت می‌تواند منجر به سود در این بازار شود. جالب توجه است که می‌توانیم ز افت قیمت‌ها در یک بازار ریزشی نیز، سود کسب کنیم. برای این کار باید از استراتژی‌های شورت کردن استفاه کنیم. با یادگیری این استراتژی‌ها می‌توانید از ریزش بازار ارز دیجیتال درآمد کسب کنید. 
پیش از این که مفهوم شورت کردن معامله را توضیح دهیم، در مورد بازارهای یک‌طرفه و دوطزفه صحبت می‌کنیم. پیرامون سود و زیان در این پوزیشن آشنا می‌شویم. به روش‌ها و کاربردهای شورت‌ کردن می‌پردازیم و با سناریوهای احتمالی آن آشنا می‌شویم. سپس به مزایا و معایب استراتژی شورت اشاره می‌کنیم و مواردی را بیان می‌کنیم که بر افزایش پوزیشن‌های شورت تأثیر می‌گذارند.    

کسب درآمد از ریزش بازار ارز دیجیتال

آشنایی با مفهوم شورت کردن

آشنایی با شورت کردن

ابتدا بهتر است با مفهوم بازارهای یک‌طرفه و دوطرفه آشنا شویم. وقتی تنها با افزایش یک سهم یا توکن در بازار به سود برسیم، یک بازار یک‌طرفه‌ داریم. برای مثال توکنی را خریداری می‌کنید و منتظر رشد آن هستید تا سود کسب کنید و در صورتی‌که قیمت توکن، کاهش یابد، متضرر خواهید شد. در مقابل، بازارهای دوطرفه بازارهایی هستند که به شما این امکان را می‌دهند بتوانید حتی از ریزش قیمت‌ها نیز سود کسب کنید.    
در دنیای کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال با یک بازار دوطرفه روبه‌رو هستیم. در این نوع بازار با پیش‌بینی درست افت قیمت و شورت کردن دارایی، از کاهش قیمت توکن، سود می‎برید. پس شورت کدن نوعی استراتژی در معامله است که با حدس زدن این که قیمت یک دارایی کاهش خواهد داشت، به شما در کسب سود کمک می‌کند. گاهی به شورت کردن، فروش استقراضی، short کردن، موقعیت یا پوزیشن شورت، معاملات شورت و عباراتی این چنینی گفته می‌شود که همگی یک مفهوم را بیان می‌کنند.    
حالا ببینیم این استراتژی چه مفهومی دارد. فرض کنید یک سرمایه‌گذار با بررسی به این نتیجخ برسد که قیمت یک نوکن خاص، کاهش می‌یابد. او یک پوزیشن شورت باز می‌کند و با قرض گرفتن یک توکن و فروشش در بازار به قیمت روز، سود می‌برد. در حقیقت، پس از افت قیمت، توکن‌های قرضی را با قیمت کم‌تری خریداری نموده و نسبت به بازپرداخت قرض خود اقدام خواهید کرد.سود شما ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش توکن قرضی است.

شورت کردن

کسب درآمد از ریزش بازار ارزهای دیجیتال

برای این کار می‌توانید از لوریج یا اهرم (Leverage) استفاده کنید که در این صورت، مقدار سود یا زیان شما چند برابر خواهد شد. در این فرآیند ابتدا از صرافی، توکن قرض می‌گیرید تا پوزیشن شورت باز کنید. حالا باید منتظر بمانید تا مطابق حدستان قیمت توکن کاهش یابد. اینجا است که باید پوزیشن خود را در قیمت کم‌تری ببندید، توکن‌ قرضی را پس دهید و سودتان را بردارید. به مجموع این موارد، باز کردن موقعیت شورت یا شورت کردن می‌گویند.
بیایید در قالب یک مثال این فرآیند را بیشتر توضیح دهیم. سرمایه‌گذاری به نام برایان را تصور کنید که می‌خواهد روی یک توکن مثل لونا موقعیت شورت باز کند. او حدس می‌زند لونا در چهار ماه آینده با ریزش و افت قیمت مواجه خواهد شد. او پیشبینی کرده است، اگر قیمت لونا ایکس دلار باشد، روندی کاهشی خواهد داشت.
بنابراین، صد واحد از این توکن را قرض می‌کند و در بازار با قیمت روز به فروش می‌رساند. در این معامله او صد ایکس دلار کسب کرده است. رفته رفته روند نزولی قیمت لونا آغاز می‌شود و چهار ماه بعد قیمت لونا به یک دوم ایکس می‌رسد. در اینجا برایان توانسته علاوه بر پس دادن قرض خود، یعنی صد توکن لونا، پنچاه توکن لونا سود کسب کند. اگر حدس او اشتباه باشد و قیمت توکن اسقراضی بالاتر برود، در یان صورت، برایان متضرر خواهد شد.

روش های شورت کردن

روش‌های شورت کردن

روش های شورت کردن

با کمک روش‌های مشهوری مثل معاملات مارجین (Margin Trading)، فیوچرز(Futures) و خرید و فروش توکن‌های اهرم‌دار می‌تونیم با شورت کردن از ریزش بازار ارز دیجیتال کسب درآمد کنیم. در ادامه به معرفی هر کدام از این ورش‌ها می‌پردازیم:

معاملات مارجین (Margin Trading)

می‌توانیم بگوییم که ساده‌ترین روش شورت کردن انجام معاملات مارجین است. با این روش به راحتی از یک صرافی توکن قرض کرده و معامله خود را انجام دهید. با انجام معامله، ضمن این که سفارش‌تان از طریق دفتر سفارش‌ها انجام می‌شود، سود هم کسب می‌کنید. از صرافی‌های فعالی که به شما در انجام معاملات مارجین کمک می‌کنند، می‌توان به صرافی‌هایی مانند بایننس (Binance)، پایم‌ایکس‌بی‌تی (PimeXBT)، ای‌تورو (Etoro)، زنا (XENA) سی‌ای‌‌ایکس آی‌او بیت‌مکس (Bitmex) اشاره کرد. 

معاملات آتی یا فیوچرز (Futures)

در این نوع معامله بر خلاف معامله مارجین، خرید و فروشی اتفاق نمی‌افتد، بلکه تنها قیمت پیش‌بینی می‌شود. تمام کارها به صورت مجازی انجام می‌شود و خبری از پول واقعی نیست. در یک معامله آتی خریدار توافق می‌کنید تا قرارداد یک دارایی مثل توکن خاصی را بخرید. البته، در این قرارداد حتما باید زمان و قیمتی که این دارایی فروخته می‌شود، تعیین شود. باید دقت داشته باشید که در یک فروش شورت ممکن است با ضرر زیادی مواجه شوید، زیرا از نظر تئوری امکان دارد قیمت توکن تا بینهایت بالا برود.

خرید و فروش توکن های اهرم دار (Leverage)

در این روش می‌توانید با خرید و فروش توکن‌های اهرم‌شده در بعضی از صرافی‌ها، کسب درآمد کنید. برای مثال در صرافی بایننس اگر انتهای توکن آپ (Up) و داون (Down) داشته باشد، اهرم‌دار است. برای شورت کردن باید توکن‌های داون خریداری کنید. در این صورت، اگر بازار ریزش کند، سود خواهید برد. بالعکس، قیمت توکن‌های آپ کم می‌شود و سرمایه‌گذار ضرر خواهد کرد. در اینجا شما خود توکن‌ها را خریداری می‌کنید.

معاملات اختیار خرید و فروش (Call and put options)

در این نوع معاملات نیز می‌توانید با شورت کردن درآمد کسب کنید. کافی است تا یک درخواست فروش ایجاد کنید تا در اینده توکن خود را بفروشید. صرافی‌های زیادی معاملات اختیار را انجام می‌دهند. البته، هزینه و ریسک بالایی دارد. در بازارهای صعودی، توکن‌های داون و پوزیشن‌های شورت با ضرر همراه هستند. برای همین باید نقطه ورود برای ایجاد پوزیشن شورت و خرید توکن داون به دقت تعیین شود.

معاملات در بازارهای پیش بینی 

در این نوع از معاملات که به تازگی در حوزه کریپتو وارد شده‌اند، می‌توانیم از شورت کردن استفاده کنیم. بازارهای پیش‌بینی به سرمایه‌گذاران این اجازه را می‌دهند تا برای ایجاد یک شرط‌بندی بر اساس نتیجه یک رویداد اقدام کنند. برای این کار کافی است مارجین و درصد مشخص کنید. در این صورت، اگر کسی شروط معامله را بپذیرد، وارد معامله می‌شوید. اگر پیش‌بینی درستی انجام داده باشید، سود می‌برید و در غیر این صورت، متحمل زیان خواهید شد. یکی از بهترین نمونه‌های بازارهای پیش‌بینی وبسایت پردیکشنس (Predictious) است.

فرصت‌های طلایی شورت کردن

فرصت‌های طلایی شورت کردن

فرصت های طلایی برای شورت کردن و فروش استقراضی

شاید بپرسید چه مواردی می‌تواند سبب شود تا فرصت‌های فروش استقراضی ایجاد شوند. تریدرهای زیادی وجود دارند که تایم زیادی صرف می‌کنند تا بتوانند در موقعیت بسیار مناسب پوزیشن قرار بگیرند و پوزیشن شورت باز کنند. 
گاهی مشکلات مالی یک صرافی، فعالیت‌های دولت‌های مهم، انتشار اخبار در خصوص تحیم یک توکن، مسائل مربوط به طراحان و یا توسعه‌دهندگان یک توکن و یا هاردفورک‌ها می‌تواند منجر به یک فرصت طلایی برای باز کردن پوزیشن شورت است. 
همیشه این طور نیست که قیمت کاهش پیدا کند و حدس سرمایه‌گذار درست باشد. گاهی نیاز است با کمک استراتژی هج کردن (Hedge) از شورت‌ کدن برای مدیریت دارایی کمک بگیریم تا مقدار ریسک را کم کنیم. در این روش پوزیشنی بر خلاف پوزیشن قبلی ایجاد می‌کنید تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنید.

موارد منجر به شکست در پوزیشن شورت

گاهی ممکن است در پوزیشن شورت با شکست مواجه شوید. برای مثال زمانی که قیمت هم‌چنان در حال افزایش است و سرمایه‌گذار تمامی دارایی خود را از دست می‌دهد. این که قیمت رمزارز در یک محدوده ثابت بماند نیز مناسب نیست، زیرا با وجودی که سرمایه‌گذار سود و زیان قابل ملاحظه‌ای نداشته است ولی مجبور است بهره توکن استقراضی را بپردازد.
این که قیمت خیلی کم‌تر از پیش‌بینی سرمایه‌گذار کاهش یابد و سود خیلی کمی عایدش شود که حتی نتواند از پس مخارج کامزد صرافی برآید و پوزیشن را با ضرر ببندد.

مزایا، معایب و نکات حاصل از شورت کردن و فروش استقراضی 

شورت کردن و فروش استقراضی مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای مثال می‌تواند به شما سود زیادی دهد، سرمایه زیادی نیاز نداد و در این روش امکان استفاده از اهرم وجود دارد. از طرفی، ممکن است منجر به ضرر نامحدود شود که به اصطلاح گفته می‌شود دارایی شخص، لیکویید می‌شود. در مواردی مثل حالت مارجین نیاز است علاوه بر وام، بهره نیز پرداخت شود.
این احتمال نیز وجود دارد که شخص در دام شورت اسکوئیز (Short Squeeze) یا مواضع استقراضی بیفتد. در چنین شرایطی، فشار خرید بسیار زیاد است و به نوبه خود سبب افزایش شدید قیمت می‌شود. در چنین مواقعی است که تریدرها برای جبران پوزیشن‌های شورت به طور ناگهانی هجوم می‌آورند. پس حتما مواظب باشید تا هر سفارش پوزیشن را به درستی باز کنید.
گاهی ممکن است با یک پولبک (pullback) مواجه شوید. یعنی با یک حرکت قیمتی مخالف با روند، برخورد کنید. شورت کردن در یک روند نزولی می‌تواند سودآور باشد. با رنج معامله یا Range Trading می‌توانیم به اختلاف  معاملات با قیمت بالا و پایین در یک بازه زمانی مشخص پی ببریم و به محض شکسته‌ شدن سطح حمایتی یک پوزیشن شورت باز کنیم. 
نکته‌ای که نباید هیچ گاه از آن غفلت کنیم، توکن‌های با ارزش غیر منطقی است. این توکن‌ها از نظر فاندامنتال و بنیادی وضعیت خوبی ندارند و ممکن است حتی با افزایش قیمت بیشتر مواجه شوند. در این صورت، ممکن از سرمایه‌گذارانی که پوزیشن باز اسجاد کرذه‌اند، برای جلوگیری از ضرر بیشتر، خرید کنند و این به افزایش بیشتر قیمت این توکن‌ها منجر می‌شود.

رشد غیر منطقی ارز دیجیتال

رشد غیر عادی یک ارز

کلام آخر

در این مقاله با روش کسب درآمد از ریزش بازار ارز دیجیتال آشنا شدیم. گفتیم بازار ارزهای دیجیتال یک بازار به شدت نوسانی است. بیشتر افراد دانش زیادی پیرامون شورت کردن ندارند و تنها به فکر کسب درآمد از خرید ارز هستند. در شورت کردن حتی با کم شدن ارزش توکن، درآمد خوبی خواهید داشت، هر چند که با افزایش قیمت، دچار زیان خواهید شد.
معاملات استقراضی کمک می‌کند تا از رشد غیرمنطقی و بی‌رویه یک توکن در بازار صعودی جلوگیری به عمل آید. تریدرها به محض پی بردن به ارزش حبابی و غیر منطقی یک توکن، اقدام به شورت کردن می‌کنند. شورت کردن یک کار پرمخاطره در برابر هدف بازار می‌باشد. زیرا هدف بازار رشد در بلند مدت است.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.