whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

پامپ و دامپ در بازار ارز های دیجیتال

1401/02/31 ساعت 20:11


فرایند پامپ و دامپ جعلی (Pump and Dump) شیوه کلاهبرداری نوینی در بازار های مالی نیست. در طی این فرایند سودجویان با شایع سازی و پخش خبرهای اغراق آمیز سعی دارند در بازار نوسانات شدید قیمتی ایجاد نمایند. به این ترتیب قیمت یک سهام در پی انتشار این اخبار کذب به صورت مصنوعی و غیر واقعی تغییر می یابد. در نتیجه شاخص کل نمودار ارزش گذاری رمز ارز ها یا اوراق بهادار دچار افت و خیز ناگهانی می گردد.

برای اینکه این پروسه تقلبی Pump and Dump را به طور کامل درک نمایید بهتر است فیلم سینمایی گرگ وال استریت را به طور کامل مشاهده کنید. این فیلم با هنرنمایی لئوناردو دی‌کاپریو معنای عینی و دقیق Pump & Dump را به تصویر کشیده است.

 

سودجویان با شایع سازی و پخش خبرهای اغراق آمیز سعی دارند در بازار نوسانات شدید قیمتی ایجاد نمایند.

فرایند پامپ (Pump) جعلی چیست؟

 (Pump) فرایندی صعودی و مصنوعی است که نشان دهنده افزایش قیمت و ارزش یک رمز ارز یا ارزش کل یک سهام می‌باشد. به عبارت دیگر هدف اصلی کلاه‌برداران از ایجاد پامپ جعلی، فروش سهام‌هایی است که در اختیار دارند.

 این افراد با ایجاد حباب قیمتی سعی دارند به سرمایه گذاران القا کنند نمودار ارزش گذاری رمز ارز صعودی است. در نتیجه سرمایه گذار ناخواسته برای کسب سود بیشتر ترغیب می‌شود سهام یا اوراق بهادار مورد نظر را خریداری نماید. درست در همین لحظه افرادی که قصد کلاه‌برداری دارند و این سناریو را چیده‌اند؛ با فروش دارایی‌های خود سود کلانی به جیب می‌زنند.

پروسه دامپ (Dump) جعلی چیست؟

پس از آنکه حباب و تورم بازار ترکید، رمز ارز مورد نظر به سوی قیمت و ارزش واقعی بر می‌گردد. در این لحظه هیجانات بازار از بین می رود و تمام شایعه ها، اخبار کذب و اطلاعات دروغ اعیان می‌شود. در نتیجه صعود دروغین و کاذب رمز ارز جای خود را به کاهش قیمت و افت ارزش سهام می‌دهد. اصطلاحا به این شرایطی که در بازار و نمودار ارزش گذاری رمز ارز مورد نظر فائق شده، دامپ (Dump) جعلی اطلاق می‌گردد.

در این مرحله سرمایه گذاران و خریداران به دلیل اینکه ارز دیجیتال را در سقف قیمتی خریداری نموده‌اند؛ متحمل ضرر و زیان فراوانی می‌شوند. باز در این لحظه کلاه‌برداران از حرص و طمع خود دست بر نمی‌دارند و نقشه جدیدی برای کسب سود بیشتر به راه می‌اندازند.

تا اینجای سرمایه داران متضرر شده‌اند؛ برای اینکه بیشتر از این متحمل ضرر و زیان نشود اقدام به فروش دارایی‌های خود می‌نماید. سودجویان و کلاه‌برداران در کف قیمتی دوباره اقدام به خرید رمز ارز و سهام مورد نظر می‌نمایند.

 

هدف اصلی کلاه‌برداران از ایجاد پامپ جعلی، فروش سهام‌هایی است که در اختیار دارند.

جایگاه رسانه در رخداد پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال چیست؟

کلاه‌برداران برای اجرایی کردن فرایند پامپ و دامپ جعلی در بازار ارزهای دیجیتال از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌نمایند. یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌های کلاه‌برداری در بازار ارزهای دیجیتال کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی است. واتساپ، اینستاگرام، تلگرام و... ابزارآلات رسانه‌ای هستند که در حال حاضر تحت اختیار همه افراد جامعه قرار دارند.
در این بین سود جویان با انتشار اخبار کذب یا تبلیغات پر زرق و برق می‌توانند پامپ و دامپ جعلی را به راحتی بر روی رمز ارزهای مختلف پیاده نمایند.

به عبارت دیگر کلاه‌برداران با کمک شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عمومی پویایی عرضه و تقاضای جعلی را در بستر بازار راه‌اندازی می‌کنند. فرد سودجو در طی این برای ایجاد این پویایی اطلاعات جعلی و نادرستی توسط کانال‌های مختلف به سمع و نظر سرمایه‌گذاران و کاربران بازار رمز ارزها می‌رساند.

هم‌زمان با افزایش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال، کلاه‌برداری پامپ و دامپ راه خود را به رمز ارزها نیز پیدا کرده و بر خلاف تاریخچه‌ قدیمی‌اش، خیلی ساده‌تر توسط کلاه‌برداران اجرایی می‌شود.

 

یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاه‌برداری در بازار ارزهای دیجیتال کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی است.

دلایل رویداد Pump and Dump تقلبی

کلاه‌برداران با راه‌اندازی رویداد پامپ و دامپ جعلی در بازار رمز ارزها به‌ دنبال کسب سود کلان هستند. این افراد عمدتا هدف خود را با پیگیری و سرمایه گذاری بر روی رمز ارزهای کم‌ارزش دنبال می‌کنند.

رشد قابل‌ توجه ارزش و قیمت رمز ارزها به‌خصوص رمز ارزهای پایه همچون بیت کوین، اتریوم، ریپل و... باعث شده بسیاری از سرمایه داران خرد توان سرمایه گذاری بر روی این ارزهای رمزنگاری را نداشته باشند. این سرمایه گذاران در نهایت برای حفظ بقای خود در بازارهای ارز دیجیتال، توجه و سرمایه خود را معطوف رمز ارزهای کم‌ارزش بازار می‌نماید.

  1. ارائه اطلاعات جعلی و ا اغراق‌آمیز اعم از افزایش یا کاهش ارزش و قیمت‌ یک رمز ارز خاص
  2. استفاده از هیجانات و احساسات کاربران و فعالان بازارهای عرضه دیجیتال
  3. نبود چارچوب قانونی مدون و مشخص برای طراحی رویداد پمپ و دامپ حقیقی
  4. عدم وجود نهادهای قانون‌گذار و نظارت‌گر بر عملکرد سرمایه گذاران و کارگزاری‌های
  5. عدم پیگیری و مجازات کلاه‌برداران بازار رمز ارزها

 

دست‌کاری قیمت رمز ارزها توسط کارگزاری ها به منظور کسب سود بیشتر رخ می دهد.

روش‌های رایج دامپینگ و پامپنگ تقلبی

اگر فیلم گرگ وال‌استریت را مشاهده کرده باشید می‌توانید روش‌های رایجی که در فرآیند پامپ و دامپ تقلبی از آن استفاده می‌شود را به‌ صورت کاملا روشن لمس کنید. در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو به ‌عنوان کارگزار دون پایه بورس ایالات متحده آمریکا در وال‌استریت ایفای نقش می‌کند.

طی داستان فیلم گرگ وال‌استریت دی‌کاپریو به سراغ شرکت‌های کوچک و کم ارزش بورس ایالات‌متحده امریکا می‌رود و سهام این شرکت‌های خرد را خریداری می‌نماید. او با استفاده از شگردهای مختلفی هزاران سرمایه‌گذار جوان و بلند پرواز را به سوی خرید این ترغیب می‌نماید.

دی‌کاپریو خرید سهام این شرکت را به عنوان پله صعود و مسیر ثروتمند شدن معرفی کرده و آینده روشنی برای این افراد متصور می‌سازد. درنتیجه این تصویرسازی سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت مورد نظر اقدام می‌نمایند. برخی از شگردهایی که در فرآیند داستان گرگ وال‌استریت به نمایش درآمد شامل موارد زیر است:

تبلیغات گسترده و معرفی خود به عنوان مجموعه با اصالت و کاردان

در این شیوه کلاهبرداران از طریق سیستم و شبکه‌های ارتباطی نظیر تلگرام، اینستاگرام و غیره با سرمایه‌گذار ارتباط برقرار می‌کنند. این افراد برای هویت‌بخشی به کانال‌های ارتباطی خود و جلب اعتماد سرمایه داران مبلغی را به عنوان هزینه عضویت تعیین نموده است.

دست‌کاری نمودار و قیمت‌ها

 دست‌کاری قیمت رمز ارزها توسط فروشندگان و کارگزاری های مختلف به منظور کسب سود بیشتر رخ می دهد. افراد و مجموعه های مختلف با انجام این کار به کاربران القا می‌کنند که ارزش و قیمت رمز ارز مدنظر در حال افزایش است. بدین طریق کاربران با قصد کسب سود بیشتر بر روی رمز ارز مدنظر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به ‌این ‌ترتیب تقاضا برای خرید ارز دیجیتال مدنظر افزایش پیدا کرده منجر به تشکیل صف های طولانی خرید میشوند. این التهاب بعد از مدتی از بین رفته در مدت‌زمان اندکی شاخص نمودار ارزش‌گذاری و قیمت ارز دیجیتال صعودی روند کاهشی پیدا می‌کند. درنتیجه این افت شدید قیمت و ارزش رمز ارز نگاری شده کاربران دارایی خود را از دست می‌دهند و متحمل ضرر و زیانهای بسیار سنگینی می‌شوند.

هویت بخشی به رمز ارز های کم ارزش

کلاه‌برداران با خرید بخش عظیمی از دارایی‌های یک رمز ارز کم ارزش سرمایه خود را بر روی این ارز متمرکز می‌کنند. سپس با کمک شیوه‌های مختلف سعی می‌کنند قیمت بسیار بالاتری از قیمت واقعی رمز ارز را به کاربران و سرمایه‌گذاران توکن ها نمایش دهند. در نهایت با فریب افراد تازه‌کار یا سرمایه‌داران خرد به اهداف خود می‌رسند و سود کلانی را اذعان خود می‌نمایند.

 

پامپ و دامپ جعلی با گسترش فضای آنلاین و رشد و توسعه بازارهای مالی غیر متمرکز افزایش چشمگیری داشته است.

کلام آخر

 پامپ و دامپ جعلی با گسترش فضای آنلاین و رشد و توسعه بازارهای مالی غیر متمرکز افزایش چشمگیری داشته است. این فرایند بیشتر از همه درمورد ارز دیجیتال رایج‌تر شده و خسارات فراوانی را به کاربران این بازار تحمیل می‌نماید. عدم قوانین مدون و مراجع نظارتی و حکومتی در این بازار باعث شده کریپتوکارنسی های نامعتبر با الگوهای مختلف کلاه‌برداری به فکر اخاذی از کاربران و سرمایه‌گذاران باشند.

اگر می‌خواهید در دام سود جویان و کلاه‌برداران نیفتید و سرمایه خود را در بازار رمز ارزها از دست ندهید؛ بهتر است قبل از اینکه معامله‌ای انجام دهید، سیگنال ارز دیجیتال مورد نظر را به خوبی بررسی و تحلیل نمایید. تحلیل درست و اصولی در کنار همکاری با کارگزاری‌های معتبر و مشهور به شما کمک می‌کند از پامپ و دامپ جعلی را تشخیص دهید.

در نتیجه این فرایند خطر را احساس خواهید نموده بر روی رمز ارز مورد نظر سرمایه‌گذاری‌های نخواهید کرد. به این طریق می‌توانید از ضرر و زیان دوری نموده در دام کلاه‌بردارها نیفتید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.