whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

اندیکاتور ایچیموکو

1402/03/30 ساعت 20:05


ابر ایچیموکو که با نام Ichimoku Kinko Hyo نیز شناخته می شود، یک اندیکاتور همه کاره است که حمایت و مقاومت را تعریف کرده، جهت روند را شناسایی می کند و سیگنال های معاملاتی را ارائه می دهد. ابر ایچیموکو به "نمودار تعادل در یک نگاه" معروف است. با یک نگاه، تکنیکالیست ها می توانند روند را شناسایی کرده و به دنبال سیگنال های بالقوه در آن بگردند.

این شاخص توسط روزنامه نگار گویچی هوسودا توسعه داده شد و در کتاب او در سال 1969 منتشر شد. گرچه ممکن است هنگام مشاهده در نمودار قیمت پیچیده به نظر برسد ولی در واقع یک شاخص نسبتاً ساده است. درک مفاهیم آسان است و سیگنال ها به خوبی تعریف شده اند.

ما در پرشین الیت همواره ارائه دهنده سیگنال فیوچرز، سیگنال فارکس و سیگنال ارز دیجیتال با بالاترین کیفیت ها می باشیم. شما به راحتی می توانید احراز هویت بایننس را انجام داده و به ترید مشغول شوید.

محاسبه ابر ایچیموکو

چهار مورد از پنج پلات موجود در ابر ایچیموکو بر اساس میانگین بالا و پایین در یک دوره زمانی معین است. به عنوان مثال، طرح اول صرفاً میانگینی از بالاترین 9 روز و پایین ترین 9 روز است. قبل از اینکه کامپیوترها به طور گسترده در دسترس قرار گیرند، محاسبه این میانگین به جای میانگین متحرک 9 روزه آسانتر بود. اگر می خواهید آن را به صورت دستی محاسبه کنید، مراحل زیر وجود دارد:

  1. خط تبدیل و خط پایه را محاسبه کنید.
  2. فاصله پیشرو A را بر اساس محاسبات قبلی محاسبه کنید. پس از محاسبه، این نقطه داده را با 26 دوره در آینده رسم می شود.
  3. فاصله پیشرو B را محاسبه کنید. این نقطه داده را با 26 دوره در آینده رسم کنید.
  4. برای فاصله زمانی تاخیر، قیمت پایانی را در 26 دوره در گذشته در نمودار رسم کنید.
  5. تفاوت بین فاصله پیشرو A و دهانه پیشرو B برای ایجاد ابر رنگی است.
  6. وقتی دهانه پیشرو A بالاتر از دهانه پیشرو B است، ابر را سبز رنگ کنید. وقتی دهانه پیشرو A زیر دهانه پیشرو B است، ابر را قرمز کنید.
  7. مراحل بالا یک نقطه داده ایجاد می کند. برای ایجاد خطوط، با پایان یافتن هر دوره، دوباره مراحل را طی کنید تا نقاط داده جدیدی برای آن دوره ایجاد کنید. نقاط داده را به یکدیگر متصل کنید تا خطوط و ظاهر ابری ایجاد شود.

اجزای تشکیل دهنده اندیکاتور ایچیموکو

Tenkan-sen (خط تبدیل): (9 دوره بالا + 9 دوره پایین/2)

تنظیم پیش فرض 9 نقطه است و قابل تنظیم است. در نمودار روزانه، این خط وسط محدوده 9 روزه بالا-پایین است، که تقریبا دو هفته است.

کیجون سن (خط پایه): (26 دوره بالا + 26 دوره پایین/2)

تنظیم پیش فرض 26 نقطه است و قابل تنظیم است. در نمودار روزانه این خط، وسط محدوده 26 روزه بالا-پایین است که تقریباً یک ماه است.

سنکو اسپن A (دهانه پیشرو A): (خط تبدیل + خط پایه/2)

این نقطه وسط بین خط تبدیل و خط پایه است. دهانه پیشرو A یکی از دو مرز ابر را تشکیل می دهد. از آن به عنوان "پیشرو" یاد می شود زیرا 26 دوره در آینده ترسیم می شود و مرز ابر سریعتر را تشکیل می دهد.

سنکو اسپن B (دهانه پیشرو B): ( دوره بالا + 52 دوره پایین/2)

در نمودار روزانه، این خط وسط دامنه 52 روزه بالا-پایین است که کمی کمتر از 3 ماه است. تنظیم پیش فرض محاسبه 52 دوره می باشد اما قابل تغییر است. این مقدار در 26 دوره در آینده رسم می شود و مرز ابر کندتر را تشکیل می دهد.

چیکو اسپن (Lagging Span): نزدیک 26 روز در گذشته ترسیم شده است.

تنظیم پیش فرض 26 نقطه است، اما قابل تنظیم است.

نمودار زیر صنایع داو را با اندیکاتور ایچیموکو نشان می دهد. خط تبدیل (آبی) سریع ترین و حساس ترین خط است.خط پایه (قرمز) خط تبدیل سریع‌تر را دنبال می‌کند و قیمت را به خوبی دنبال می‌کند. رابطه بین خط تبدیل و خط پایه مشابه رابطه بین میانگین متحرک ۹ روزه و میانگین متحرک ۲۶ روزه است. 9 روز سریعتر است و با دقت بیشتری نمودار قیمت را دنبال می کند. 26 روز کندتر است و از 9 روز عقب تر است. در ضمن، توجه داشته باشید که 9 و 26 همان دوره های مورد استفاده برای محاسبه MACD هستند.

تفسیر اندیکاتور ابرهای ایچیموکو

ابر که از خطوط دهانه پیشرو A و دهانه پیشرو B تشکیل شده است، می تواند برای شناسایی روند استفاده شود. روابط بین قیمت، خط تبدیل و خط پایه برای شناسایی سیگنال های معاملاتی کوتاه مدت استفاده می شود.

شناسایی روند

ابر کومو برجسته ترین ویژگی نمودارهای ابر ایچیموکو است و اغلب برای شناسایی روند کلی استفاده می شود. دهانه پیشرو A (سبز) و دهانه پیشرو B (قرمز) ابر را تشکیل می دهند. فاصله پیشرو A میانگین خط تبدیل و خط پایه است. از آنجایی که خط تبدیل و خط پایه به ترتیب با 9 و 26 دوره محاسبه می‌شوند، مرز ابر سبز سریع‌تر از مرز ابر قرمز حرکت می‌کند که میانگین حداکثر 52 روزه و پایین‌ترین 52 روز است. این اصل در مورد میانگین متحرک نیز یکسان است. میانگین‌های متحرک کوتاه‌تر نسبت به میانگین‌های متحرک طولانی‌تر حساس‌تر و سریع‌تر هستند.

دو راه برای شناسایی روند کلی با استفاده از ابر وجود دارد. اولاً، هنگامی که قیمت‌ها در فضای ابری قرار دارند، روند صعودی است، زمانی که قیمت‌ها در زیر ابر قرار دارند، روند کاهشی و زمانی که قیمت‌ها در فضای ابری قرار دارند، یکسان است.

دوم، روند صعودی زمانی تقویت می‌شود که دهانه پیشرو A (خط ابر سبز) در حال افزایش باشد و بالاتر از دهانه پیشرو B (خط ابر قرمز) باشد. این وضعیت یک ابر سبز ایجاد می کند. برعکس، یک روند نزولی زمانی تقویت می شود که دهانه پیشرو A (خط ابر سبز) در حال سقوط و زیر دهانه پیشرو B (خط ابر قرمز) باشد. این وضعیت یک ابر قرمز تولید می کند. از آنجایی که ابر به مدت 26 روز به جلو منتقل می شود، یک نگاه اجمالی از پشتیبانی یا مقاومت در آینده نیز ارائه می دهد.

نمودار 2 IBM را با تمرکز بر روند صعودی و فضای ابری نشان می دهد. ابتدا، توجه داشته باشید که IBM از ژوئن تا ژانویه در یک روند صعودی قرار داشت زیرا در بالای ابر معامله می شد. دوم، توجه کنید که چگونه ابر در ماه ژوئیه، اوایل اکتبر و اوایل نوامبر پشتیبانی ارائه کرد.

سوم، توجه کنید که چگونه ابر یک نگاه اجمالی به مقاومت آینده ارائه می دهد. به یاد داشته باشید، کل ابر 26 روز به جلو منتقل می شود. این به این معنی است که 26 روز قبل از آخرین نقطه قیمت برای نشان دادن حمایت یا مقاومت آتی رسم می شود.

نمودار 3 بوئینگ (BA) را با تمرکز بر روند نزولی و ابر نشان می دهد. زمانی که بوئینگ در ماه ژوئن به زیر پشتیبانی ابری رسید، روند تغییر کرد. هنگامی که دهانه پیشرو A (سبز) در ماه جولای به زیر دهانه پیشرو B (قرمز) رفت، ابر از سبز به قرمز تغییر کرد. شکست ابری نشان دهنده اولین سیگنال تغییر روند است، در حالی که تغییر رنگ نشان دهنده سیگنال تغییر روند دوم است. توجه کنید که چگونه ابر در اوت و ژانویه به عنوان مقاومت عمل کرد.

شناسایی سیگنال های معاملاتی

قیمت، خط تبدیل و خط پایه برای شناسایی سیگنال‌های سریع‌تر و پرتکرارتر استفاده می‌شوند. مهم است که به یاد داشته باشید که سیگنال‌های صعودی زمانی تقویت می‌شوند که قیمت‌ها بالای ابر و ابر سبز باشد. سیگنال‌های نزولی زمانی تقویت می‌شوند که قیمت‌ها زیر ابر باشد و ابر قرمز باشد.

به عبارت دیگر، سیگنال‌های صعودی زمانی ترجیح داده می‌شوند که روند بزرگ‌تر صعودی باشد (قیمت‌ها بالای ابر سبز)، در حالی که سیگنال‌های نزولی زمانی که روند بزرگ‌تر نزولی است (قیمت‌ها زیر ابر قرمز هستند) ترجیح داده می‌شوند.

این ماهیت تجارت در جهت روند بزرگتر است. سیگنال‌هایی که مخالف روند موجود هستند، ضعیف‌تر تلقی می‌شوند، مانند سیگنال‌های صعودی کوتاه‌مدت در یک روند نزولی بلندمدت یا سیگنال‌های نزولی کوتاه‌مدت در یک روند صعودی بلندمدت.

سیگنال های خط پایه تبدیل

در طول یک روند صعودی، هنگامی که خط تبدیل از بالای خط پایه عبور می کند، یک سیگنال صعودی ایجاد می شود. به طور مشابه، عبور خط تبدیل از زیر خط پایه در طول یک روند نزولی یک سیگنال نزولی است.

نمودار 4 کیمبرلی کلارک (KMB) را نشان می دهد که دو سیگنال صعودی را در یک روند صعودی تولید می کند. اول، روند صعودی بود زیرا سهام در بالای ابر معامله می شد و ابر سبز بود. برای فعال کردن راه‌اندازی، در اواخر ژوئن، خط تبدیل برای چند روز در زیر خط پایه قرار گرفت. هنگامی که خط تبدیل در ماه جولای به بالای خط پایه برگشت، یک سیگنال متقاطع صعودی ایجاد شد.

سیگنال دوم زمانی رخ داد که سهام به سمت پشتیبانی ابری حرکت کرد. برای فعال کردن راه‌اندازی، خط تبدیل در سپتامبر به زیر خط پایه منتقل شد. یک سیگنال متقاطع صعودی دیگر هنگامی که خط تبدیل به بالای خط پایه در ماه اکتبر برگشت، فعال شد.

گاهی اوقات تعیین دقیق سطوح خط تبدیل و خط پایه در نمودار قیمت دشوار است. برای مرجع، این اعداد در گوشه سمت چپ بالای هر شارپچارت نمایش داده می شوند. در بسته شدن 8 ژانویه، خط تبدیل 62.62 (آبی) و خط پایه 63.71 (قرمز) بود.

نمودار 5 نشان می دهد که (AT&T) یک سیگنال نزولی در یک روند نزولی تولید می کند. ابتدا، روند کاهشی بود زیرا سهام زیر ابر معامله می شد و ابر قرمز بود. پس از یک جهش جانبی در ماه آگوست، خط تبدیل بالای خط پایه حرکت کرد تا تنظیمات را فعال کند. این مدت زیادی دوام نیاورد زیرا خط تبدیل به پایین تر از خط پایه برگشت تا سیگنال نزولی را در 15 سپتامبر ایجاد کند.

سیگنال های خط پایه قیمت 

در طول یک روند صعودی، هنگامی که قیمت از خط پایه عبور می کند، یک سیگنال صعودی ایجاد می شود. به طور مشابه، عبور قیمت از زیر خط پایه در طول یک روند نزولی یک سیگنال نزولی است.

نمودار 6 نشان می دهد که دیزنی دو سیگنال صعودی را در یک روند صعودی تولید می کند. با معاملات سهام در بالای ابر سبز، قیمت ها به زیر خط پایه (قرمز) حرکت کردند تا راه اندازی را فعال کند. این حرکت نشان دهنده وضعیت فروش کوتاه مدت در یک روند صعودی بزرگتر بود. عقب نشینی زمانی پایان یافت که قیمت ها به بالای خط مبنا برگشتند تا سیگنال صعودی را تحریک کنند.

خلاصه سیگنال اندیکاتور ابر ایچیموکو

این مقاله دارای چهار سیگنال صعودی و چهار سیگنال نزولی است که از نمودارهای ابر ایچیموکو مشتق شده‌اند. سیگنال‌های دنبال‌کننده روند روی ابر تمرکز می‌کنند، در حالی که سیگنال‌های تکانه روی خطوط تبدیل و پایه تمرکز می‌کنند. به طور کلی، حرکات بالا یا پایین ابر روند کلی را مشخص می کند. در درون آن روند، رنگ ابر با کاهش روند تغییر رنگ می دهد. هنگامی که روند شناسایی شد، خط تبدیل و خط پایه برای تولید سیگنال مشابه MACD عمل می کنند و در نهایت، حرکات ساده قیمت در بالا یا پایین خط پایه می تواند برای تولید سیگنال استفاده شود.

سیگنال های صعودی:

  • حرکت قیمت بالاتر از ابر (روند)
  • ابر از قرمز به سبز تبدیل می شود (جریان جزر در روند)
  • قیمت بالاتر از خط پایه حرکت می کند (تحرک)
  •  خط تبدیل بالاتر از خط پایه حرکت می کند (تکانه)

سیگنال های نزولی:

  • حرکت قیمت به زیر ابر (روند)
  • ابر از سبز به قرمز تبدیل می شود (جریان جزر در روند)
  • حرکت قیمت به زیر خط مبنا (تحرک)
  • خط تبدیل به زیر خط مبنا (تحرک) حرکت می کند

محدودیت های استفاده از اندیکاتور ابر ایچیموکو

نشانگر می تواند نمودار را با تمام خطوط شلوغ نشان دهد. برای رفع این مشکل، اکثر نرم‌افزارهای نموداری اجازه می‌دهند خطوط خاصی پنهان شوند. به عنوان مثال، تمام خطوط به جز دهانه پیشرو A و دهانه پیشرو B را می توان پنهان کرد. هر معامله گر باید بر روی اینکه کدام خطوط بیشترین اطلاعات را ارائه می دهد تمرکز کند.

یکی دیگر از محدودیت های ابر ایچیموکو این است که بر اساس داده های تاریخی است. در حالی که دو مورد از این نقاط داده در آینده ترسیم می شوند، هیچ چیزی در فرمول وجود ندارد که ذاتاً پیش بینی کننده باشد. میانگین ها به سادگی در آینده ترسیم می شوند.

ابر همچنین می تواند برای مدت طولانی خنثی باشد، زیرا قیمت بسیار بالاتر یا بسیار پایین تر از آن باقی می ماند. در مواقعی مانند این، خط تبدیل، خط پایه و کراس اوورهای آنها اهمیت بیشتری پیدا می کنند، زیرا به طور کلی به قیمت نزدیک تر می شوند.

سوالات متداول

معنی ایچیموکو به انگلیسی چیست؟

در ژاپنی، "Ichimoku" به "یک نگاه" ترجمه می شود، به این واقعیت اشاره می کند که سطح حمایت و مقاومت را می توان تنها با یک نگاه اندازه گیری کرد.

تنکان سن و کیجون سن چیست؟

اصطلاحات ژاپنی برای خطوط میانگین متحرک مورد استفاده در ابر ایچیموکو Tenkan و Kijun Sen نامیده می شوند.

  • تنکان سن میانگین بالاترین بالا و پایین ترین پایین محاسبه شده در 9 دوره قبلی است.
  • کیجون سن میانگین بالاترین بالا و پایین ترین پایین در 26 دوره گذشته است.

دهانه های سنکو در ابرهای ایچیموکو چیست؟

دهانه های Senkou "ابر" ایچیموکو را تشکیل می دهند.

  • دهانه پیشرو A میانگین Tenkan Sen و Kijun Sen را 26 دوره قبل از قیمت فعلی ترسیم می کند.
  • دهانه پیشرو B میانگین بالاترین بالا و کمترین پایین را در 52 دوره زمانی گذشته و سپس 26 دوره قبل ترسیم می کند.

دهانه چیکو در ابرهای ایچیموکو چیست؟

چیکو اسپن برای اندازه‌گیری احساسات بازار، با استفاده از آخرین قیمت بسته‌شده و ترسیم 26 دوره در پشت عمل قیمت است.

کلام آخر

اندیکاتور ایچیموکو یک نشانگر جامع است که برای تولید سیگنال های واضح طراحی شده است. چارتیست ها ابتدا می توانند روند را با استفاده از ابر تعیین کنند. هنگامی که روند ایجاد شد، سیگنال های مناسب را می توان با استفاده از نمودار قیمت، خط تبدیل و خط پایه تعیین کرد. 

سیگنال کلاسیک این است که به دنبال خط تبدیل برای عبور از خط پایه باشید. در حالی که این سیگنال می تواند موثر باشد، می تواند در یک روند قوی نیز نادر باشد. سیگنال های بیشتری را می توان با جستجوی قیمت برای عبور از خط پایه (یا حتی خط تبدیل) پیدا کرد.

مهم است که به دنبال سیگنال هایی در جهت روند بزرگتر باشید. با ارائه پشتیبانی از ابر در یک روند صعودی، معامله گران همچنین باید در هنگام نزدیک شدن قیمت ها به ابر در یک عقب نشینی یا تثبیت، مراقب سیگنال های صعودی باشند.

برعکس، در یک روند نزولی بزرگتر، معامله گران باید برای سیگنال های نزولی در هنگام نزدیک شدن قیمت ها به ابر در جهش یا تثبیت فروش بیش از حد، هوشیار باشند. ابر ایچیموکو همچنین می تواند همراه با شاخص های دیگر استفاده شود. معامله گران می توانند روند را با استفاده از ابر شناسایی کنند و سپس از نوسانگرهای مومنتوم کلاسیک برای شناسایی شرایط خرید یا فروش بیش از حد استفاده کنند. برای دریافت با کیفیت ترین و پر سودترین سیگنال ها به کانال سیگنال ارز دیجیتال ما بپیوندید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.