whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

تحلیل ریسک‌ و مزایای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

1402/07/15 ساعت 08:29


صنعت ارزهای دیجیتال به طور مداوم در حال تکامل است و با روندها و توسعه‌های جدیدی سریعاً مواجه می‌شود. در حالی که برخی از این روندها، مانند DeFi و NFT ها، قابلیت هدایت نوآوری و ارائه فرصت‌های جدید به کاربران را دارند، یک روند رو به رشد در این حوزه دلیل بر نگرانی است زیرا مخالف اصول اولیه ارزهای دیجیتال و حرکت مالی غیرمتمرکز است.

با کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی پرشین الیت، دنیای پرچالش و جذاب ارزهای دیجیتال را کشف کنید. کنار انواع سیگنال‌ فیوچرز و سیگنال فارکس، فرصت‌های مالی جدید را بیابید. از خدمات احراز هویت بایننس یا مشاوره تخصصی بازارهای مالی و سبد ارز دیجیتال را برخوردار شوید.

به CBDCs خوش آمدید:

سلاح انتخابی برادر بزرگ برای محدود کردن آزادی‌های مالی شما و محدود کردن دسترسی شما به سیستم مالی بی‌نام و غیرمتمرکز.

 

 

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) با توجه به تعداد رو به افزایش کشورها در سراسر جهان که قصد دارند از ارزهای دیجیتال خود بهره ببرند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. براساس شورای اطلس، بیش از 20 کشور در سال 2023 قدم‌های معنی‌داری به سمت آزمایش CBDC ها خواهند برداشت و بیش از 100 کشور در مراحل مختلف تحقیق، توسعه یا پیاده‌سازی CBDC ها قرار دارند.

CBDC ها ارزهای دیجیتالی هستند که توسط بانک مرکزی یا اقتصادی منتشر و تنظیم می‌شوند، روی بلاک‌چین یا دفتر دیجیتال توکن‌بندی می‌شوند و به ارز ملی کشور متصل می‌شوند.

آن‌ها به‌عنوان یک راه برای افزایش کارایی معاملات، کاهش هزینه‌های خدمات بانکی، ترویج دسترسی و احتمالاً کاهش خطر پول‌شویی و سایر جرائم مالی مطرح شده‌اند. در حالی که CBDC ها می‌توانند مزایای متنوعی ارائه دهند، مانند کارایی و کنترل بهبود یافته، افراد باید چندین معایب را در نظر بگیرند.

درک CBDC ها

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی نمایش دیجیتالی از ارز ملی کشور هستند که توسط بانک مرکزی منتشر و پشتیبانی می‌شوند. با توجه به اینکه کشورهای بیشتری از امکانات CBDC ها استفاده می‌کنند، درک اجرای آن‌ها حیاتی است.

اول باید توجه داشت که CBDC ها داروی همه مشکلات مالی نیستند. آن‌ها دارای خطرات و چالش‌هایی هستند که کشورها باید قبل از پذیرش آن‌ها ارزیابی کنند.

 

 

دوم، پذیرش CBDC ها باید با دقت برنامه‌ریزی و اجرا شود، به این معنی که کشورها باید تحقیقات دقیقی انجام دهند و مقررات مناسبی توسعه دهند تا مطمئن شوند که از مزایای CBDC ها به حداکثر می‌رسند در حالی که خطرات احتمالی را به حداقل می‌رسانند. به طور ذاتی، این امر سیستم مالی را مرکزی‌تر می‌کند و قدرت مراکز مرکزی را افزایش می‌دهد.

سوم، کشورها باید مطمئن شوند که شهروندانشان خوب مطلع و آماده استفاده از CBDC ها هستند، راهنمایی‌های واضحی در مورد استفاده از ارز ارائه دهند و شهروندان را در مورد خطرات و مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال آموزش دهند. معرفی CBDC ها نیاز به سرمایه‌گذاری و منابع قابل توجه دارد، که احتمالاً از مزایای آن‌ها بیشتر است، به ویژه برای کشورهایی با سیستم‌های مالی مستحکم.

انگیزه اصلی پشت CBDC ها ترویج پول دیجیتال به جای پول نقد است، زیرا تقاضا برای ارز کاغذی کاهش یافته است. این بیشتر به دلیل پیشرفت‌ها و مزایای مالی و سیستم‌های پرداخت دیجیتال و همچنین بحران COVID است، که تغییر از پول نقد را تسریع کرد. بانک‌های مرکزی و مقامات پولی در حال بررسی اجرای ارزهای دیجیتال هستند تا به چالش‌های ذخیره، امنیت، محدودیت‌ها در معاملات بزرگ و پیچیدگی‌های معاملات مرزی مرتبط با استفاده از نقد پاسخ دهند.

بانک‌های مرکزی همچنین سعی دارند به تقاضای عموم مردم برای ارزهای دیجیتال پاسخ دهند، که در محبوبیت رو به افزایش رمزارز دیده می‌شود، تا به طور ادعایی سرمایه‌گذاران خرده از خطرات ذاتی دارایی‌های غیرمنظم مانند نوسانات و استفاده‌های نامناسب محافظت کنند. با وجود برخی مزایای احتمالی، معایب CBDC ها بیشتر از آن‌هاست.

خطرات کنترل مرکزی بر ارز دیجیتال

CBDC ها چندین خطر را به همراه دارند، از جمله مسائل امنیتی، تأثیرات مخرب احتمالی بر استقرار مالی و نگرانی‌های قابل توجه در مورد حریم خصوصی.

 

 

معرفی CBDC ها نگرانی‌های متعددی در مورد نقض حریم خصوصی ایجاد می‌کند، با دولت یا بانک مرکزی در راس این ارزهای دیجیتال. CBDC ها حریم خصوصی شهروندان را تهدید می‌کنند، زیرا مقام مرکزی می‌تواند تمام معاملات را نظارت و پیگیری کند، این امکان را فراهم می‌آورد که فعالیت‌های خرید و هزینه افراد را مورد نظر قرار دهند.

چنین مراقبتی می‌تواند جزئیات ظریفی در مورد ارزش‌ها، اولویت‌ها و سبک زندگی افراد را فاش کند، حریم خصوصی و حقوق مدنی آنها را زیر سوال ببرد. ظهور CBDC ها ممکن است نشان‌دهنده پایان نقد و برخورد چشم‌انداز همه‌چیز بر هر حرکت هزینه‌ی ما باشد. جامعه بدون نقدینگی می‌تواند به معنای بیشتر نظارت و کمتر حریم خصوصی باشد، و واقعیت را مانند یک کابوس اورولی نشان دهد.

اجرای CBDC ها ممکن است بی‌برابری اقتصادی را تشدید کند. کنترل دولت بر صدور CBDC احتمالاً منجر به ادامه اولویت برخی گروه‌ها در دسترسی به خدمات مالی می‌شود. به عنوان مثال، دولت‌ها با انگیزه‌ها یا پشتیبانی‌های اقتصادی نسبت به پایه‌ی رأی‌دهنده خود توجه نشان می‌دهند. به همین ترتیب، سلاح‌سازی احتمالی CBDC ها برای محدود کردن مالی و محدود کردن هزینه‌های افراد و گروه‌هایی که با حزب حاکم هم‌خط نیستند، نگرانی برای یک جامعه دموکراتیک است. استفاده از CBDC ها برای سرکوب مخالفت می‌تواند منجر به فرسایش ارزش‌های دموکراتیک و سقوط تدریجی به یک دولت اقتدارگرا شود.

علاوه بر این، CBDC ها برای ذخیره‌کنندگان تهدیدی ارائه می‌دهند، زیرا بانک‌های مرکزی ممکن است به CBDC ها نرخ بهره منفی اعمال کنند. وارد کردن یک ضربه شدید به هر کسی که سعی در ذخیره پول دارد، زیرا به جای دریافت بهره، برای نگه داشتن CBDC ها در حساب‌های خود مورد اتهام قرار می‌گیرند. در حالی که این ممکن است در کوتاه مدت به رشد اقتصادی تحریک کند، اما همچنین می‌تواند منجر به تورم شود و تأثیرات منفی طولانی مدت بر اقتصاد داشته باشد و حقوق مالی افراد را نقض کند.

 

 

همچنین بحران پاندمی و تورم درس حیاتی را به نمایش گذاشته است: کسانی که در قدرت هستند نمی‌فهمند که ما نمی‌توانیم با چاپ پول از مشکلات خارج شویم. CBDC ها ممکن است مانند یک راه‌حل باشند، با توانایی‌های خود برای دور زدن موانع سنتی مانند سرعت معاملات و هزینه‌های ذخیره‌سازی. اما، با توانایی خود برای ایجاد پول بدون محدودیت، CBDC ها ممکن است مسئله جاری تورم شدید را تسریع کنند و اقتصاد را وارد یک افول کامل کنند.

CBDC ها DeFi را به عنوان رقیب مستقیم در ارزهای دیجیتال قرار می‌دهند. همانطور که CBDC ها پذیرفته شده‌تر می‌شوند، آنها احتمالاً خواهند سعی کرد تا ارزهای دیجیتال غیر متمرکز و پلتفرم‌ها را جایگزین کنند. انتظار می‌رود که ظهور CBDC ها تأثیر قابل توجهی بر قوانین ارزهای دیجیتال داشته باشد، زیرا دولت‌ها سعی می‌کنند تا حاکمیت خود را در اقتصاد دیجیتال برقرار کنند.

کلام آخر

با وجود وعده‌های CBDC ها در مورد افزایش شمول اقتصادی، سرعت پرداخت سریع‌تر و کاهش هزینه‌های معاملات، یک تهدید جدی به حریم خصوصی و آزادی مالی ما ایجاد می‌کنند.

ضروری است تا معاملات میان مرکزیت و غیرمرکزیت را هنگامی که جهان به دارایی‌های دیجیتال می‌پردازد، سنجید. در حالی که CBDC ها ممکن است پایداری و کنترل بیشتری برای مقامات پولی و دولت‌ها ارائه دهند، DeFi امکان نوآوری و سلطنتی را فراهم می‌کند که توسط ماهیت مرکزی CBDC ها محدود شده است. توانایی هر فرد برای مشارکت در خدمات مالی بدون نیاز به یک واسطه، جنبه حیاتی از DeFi است که CBDC ها نمی‌توانند با آن مطابقت کنند.

از دیدگاه کسی که به آزادی مالی ارزش می‌دهد، من با اطمینان معتقدم که CBDC ها پاسخ غیرضروری و احتمالاً خطرناکی به مشکلات صنعت مالی هستند. DeFi یک جایگزین امن‌تر و خصوصی‌تر ارائه می‌دهد که افراد را قادر می‌سازد تا مالیات خود را کنترل کنند. در نهایت،  تنها گزینه قابل دستیابی برای آینده مالیت آزادتر است.

"🎉 پرشین الیت شما را به دنیایی متفاوت می‌برد! 🎉 به کانال سیگنال ارز دیجیتال ما بپیوندید و دنیای بی‌پایان سیگنال فیوچرز و فارکس را بشناسید! 🌐 مشاوره تخصصی در بازارهای مالی، ارزهای دیجیتال گوناگون و خدمات احراز هویت بایننس نیز بخشی از خدمات ماست! 💰 مکانی برای یادگیری و کشف فرصت‌ها، همین الان عضو شوید! 🌟"


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.