whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

اندیکاتور واگرایی

1402/04/04 ساعت 12:01


استفاده از واگرایی یک اندیکاتور فنی از حرکت در قیمت بازار یک تکنیک معاملاتی روزانه است که به ویژه در میان معامله گران فارکس محبوب است. واگرایی ها یکی از مفاهیم معاملاتی مورد علاقه معامله گران هستند زیرا سیگنال‌های معاملاتی بسیار قابل اعتمادی با کیفیت بالا را در صورت ترکیب شدن با سایر ابزارها و مفاهیم تجاری ارائه می دهند.

اگرچه اندیکاتورها تا حدودی مانند قیمت ها عقب هستند وقتی صحبت از واگرایی ها می شود، این ویژگی عقب ماندگی در واقع به معامله گران کمک می کند تا نقاط ورودی معاملاتی بهتر و قابل اعتمادتری را پیدا کنند، همانطور که در ادامه این مقاله خواهیم دید. واگرایی ها نه تنها می توانند توسط معامله گرانی که با معکوس روند کار می کنند استفاده شوند، بلکه معامله گران پیرو روند نیز می توانند از واگرایی ها برای زمان بندی خروج خود از معاملات استفاده کنند.

شما می توانید در سایت پرشین الیت به راحتی با خرید اشتراک سیگنال ارز دیجیتال، سیگنال فارکس و سیگنال فیوچرز ترید کرده و سودهای فوق العاده‌ای کسب کنید. همچنین می توانید از طریق سایت ما به راحتی احراز هویت بایننس را انجام دهید.

واگرایی در معاملات چیست؟

واگرایی روشی است که در تحلیل تکنیکال زمانی که جهت یک اندیکاتور فنی معمولاً نوعی نوسانگر از روند کلی قیمت «واگرا» می‌شود، استفاده می‌شود. به عبارت دیگر اندیکاتور در جهت مخالف قیمت شروع به حرکت می کند و نوسانگر معاملاتی سیگنال احتمالی معکوس شدن روند را می دهد.

واگرایی صعودی زمانی است که قیمت به سمت پایین حرکت می کند اما اندیکاتور می چرخد و به سمت بالا می رود.

واگرایی نزولی زمانی است که قیمت بالاتر می رود اما اندیکاتور به سمت پایین حرکت می کند.


 

توجه: کاری که نشانگر فنی انجام می دهد این است که نشان می دهد سیگنال صعودی یا نزولی در نظر گرفته می شود.

واگرایی در معاملات چگونه کار می کند؟

تغییر جهت این اندیکاتور توسط معامله گران روزانه به این معنی است که قیمت ممکن است دنبال شود. اسیلاتور در این سناریو به عنوان یک شاخص پیشرو برای قیمت استفاده می شود.

منطق پشت واگرایی برای تحلیل قیمت بازار این است که این اندیکاتور کاهش سرعت حرکت قیمت را نشان می دهد. حرکت قیمت اغلب قبل از خود قیمت تغییر می کند.

کدام شاخص برای واگرایی بهتر است؟

هیچ محبوب ترین شاخصی برای واگرایی معاملات وجود ندارد. هر شاخص فنی مزایا و مشکلات خاص خود را دارد. ما در ادامه به سه شاخص محبوب خواهیم پرداخت: RSI، MACD و Stochastic.

استراتژی معاملاتی: RSI برای واگرایی معاملات

اندیکاتور RSI یک اندیکاتور مومنتوم است که به عنوان یک نوسانگر بین 0 تا 100 در زیر نمودار کندل استیک رسم شده است که به عنوان اندیکاتور زیرین شناخته می شود. RSI با میانگین سود و زیان قیمت در 14 دوره قبل محاسبه می شود. این اندیکاتور توسط جی.ولز وایلدر جونیور در کتاب خود "مفاهیم جدید در سیستم های تجاری فنی" ایجاد شد.

این اندیکاتور یک خط صاف ایجاد می کند که تمایل دارد روند قیمت را ردیابی کند و به خوبی به معاملات واگرایی کمک می کند. وقتی روی تنظیم پیش‌فرض 14 دوره تنظیم می‌شود، نشانگر RSI نواحی اشباع از خریدو فروش را نشان می‌دهد. این بدان معناست که وقتی صحبت از استفاده از واگرایی به عنوان سیگنال معاملاتی می شود، سیگنال های کمتری وجود دارد اما زمانی که رخ می دهند قابل اعتمادتر هستند.

استراتژی معاملاتی: MACD برای معاملات واگرایی

MACD یک شاخص حرکتی است که به بهترین وجه در محیط های دنبال کننده روند استفاده می شود. نشانگر روند یک خط سیگنال و همچنین یک هیستوگرام را ترسیم می کند که تفاوت بین دو میانگین متحرک را نشان می دهد. با پیشرفت روند و در نهایت معکوس میانگین های متحرک همگرا و واگرا خواهند شد.

تصویر هیستوگرام به خوبی به واگرایی معاملات کمک می کند، اما وقتی یک "نقطه نوسان" جدید ایجاد شده باشد، کمتر قابل تفسیر است. هیچ منطقه از پیش تعریف شده ای برای خرید و فروش اشباع در MACD وجود ندارد بنابراین تصمیم گیری در مورد اینکه کدام سیگنال های تجاری روند به اندازه کافی قابل اعتماد هستند برای استفاده دشوارتر است.

این را می توان با استفاده از پیک های قبلی در MACD به عنوان استفاده موثر از آنها به عنوان مناطق حمایت و مقاومت برطرف کرد. از آنجایی که MACD به بهترین وجه در محیط‌های پرطرفدار استفاده می‌شود، سیگنال‌های نادرست بسیاری تولید می‌کند.

شاخص تصادفی برای واگرایی معاملات

Stochastic یک اندیکاتور تکنیکال مومنتوم است که با مقایسه آخرین قیمت بسته شدن با محدوده قیمت های قبلی در 14 دوره گذشته کار می کند.

شاخص Stochastic  نشانگر حساس تری است، به این معنی که سیگنال های واگرایی بیشتر و در نتیجه فرصت های معاملاتی بیشتری را ارائه می دهد، اما این به معنای سیگنال های نادرست بیشتری نیز می باشد.

آیا واگرایی معاملات سودآور است؟

بله، اما نه همیشه. باید به یاد داشته باشیم که اندیکاتورها عملکرد قیمت را فیلتر می کنند. این فیلتر می تواند به ما کمک کند تا بسته به تنظیم تجارت بر روی آنچه مهم است تمرکز کنیم یا آنچه مهم است را از دست دهیم.

مزیت اصلی استفاده از واگرایی به عنوان سیگنال معاملاتی برای نحوه زمان بندی ورود تجارت این است که سیگنال را قبل از تغییر روند قیمت می دهد. این سیگنال اولیه به معامله گر قیمت ورودی بهتری برای معامله خود می دهد.

ضرر استفاده از واگرایی به عنوان بخشی از یک سیستم معاملاتی خوب این است که می تواند "سیگنال های نادرست" بدهد. همانطور که از نام آن پیداست، این زمانی است که اندیکاتور تغییر جهت می دهد اما روند قیمت همانطور که اندیکاتور پیشنهاد می کند معکوس نمی شود. این اتفاق اغلب زمانی اتفاق می افتد که اندیکاتور وارد منطقه اشباع خرید یا فروش شود. حرکت روند ضعیف خواهد شد، اما روند در تدبیر باقی می ماند.

چگونه واگرایی را تأیید می کنید؟

  • برخی از تکنیک های آزمایش شده برای کاهش تعداد سیگنال های غلط و بهینه سازی تعداد معاملات سودآور وجود دارد.
  • فقط سیگنال های واگرایی را در جهت روند بلندمدت در نظر بگیرید. یا به طور متناوب در یک بازار جانبی محدود. به عنوان مثال در یک بازار نزولی فقط سیگنال‌های RSI نزولی را دریافت کنید و در بازار صعودی فقط سیگنال‌هایی را برای خرید از RSI بگیرید.
  • همیشه منتظر بمانید تا کندلی که واگرایی را تایید می کند بسته شود. نشانگرها با توجه به وضعیت فعلی کندل سیگنال می دهند. اگر کندل متفاوت بسته شود، سیگنال معاملاتی ناشی از واگرایی می تواند به همان سرعتی که ظاهر شد ناپدید شود.
  • از اندیکاتورهای دیگر برای تأیید سیگنال مانند سطوح حمایت و مقاومت، اعداد گرد، نقاط محوری یا الگوی معاملاتی قیمت عمل استفاده کنید.

راه اندازی پلت فرم معاملاتی خود برای واگرایی

از برنامه معاملاتی  خود می توانید بر روی نمودار کلیک راست کرده و اندیکاتورها را انتخاب کنید. سپس از لیست اندیکاتورها، می توانید RSI، MACD یا هر یک از اندیکاتورهای محبوبی که قبلاً مورد بحث قرار گرفت را انتخاب کنید. سپس نشانگر روی نمودار ظاهر می شود و می توانید تنظیمات نشانگر را تنظیم کنید. برای حذف نشانگر، روی فلش کلیک کنید تا از «فعال» به «همه» منتقل شود.

سوالات متداول

شاخص واگرایی چه چیزی را نشان می دهد؟

واگرایی زمانی است که قیمت یک دارایی در جهت مخالف یک شاخص فنی مانند یک نوسان ساز حرکت می کند یا برخلاف سایر داده ها حرکت می کند. واگرایی هشدار می دهد که روند فعلی قیمت ممکن است ضعیف شود و در برخی موارد ممکن است منجر به تغییر جهت قیمت شود.

بهترین شاخص برای نشانگر واگرایی چیست؟

  • شاخص نسبی قیمت (RSI)
  • اندیکاتور تصادفی
  • شاخص کانال کالا (CCI)
  • میانگین متحرک همگرایی و واگرایی (MACD)

وقتی در RSI واگرایی وجود دارد چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که در شاخص RSI (شاخص قدرت نسبی) واگرایی وجود دارد، این ممکن است نشان دهنده معکوس شدن روند احتمالی باشد. یک واگرایی منظم در RSI زمانی رخ می دهد که قیمت یک دارایی یک بالا یا پایین جدید را تعیین کند، اما شاخص RSI با حرکت در همان جهت این را تایید نمی کند. به عنوان مثال، اگر قیمت یک دارایی به پایین‌ترین حد خود برسد اما RSI شروع به حرکت بالاتر کند، این می‌تواند نشان‌دهنده بازگشت احتمالی به سمت بالا باشد.

کلام آخر

به طور خلاصه، واگرایی معاملاتی می تواند افزونه  موثری به استراتژی معاملاتی شما باشد، به خصوص اگر از اندیکاتورهایی مانند RSI یا MACD برای یافتن سطوح اشباع خرید و فروش استفاده می کنید، اما نباید از این شاخص ها به تنهایی برای دریافت سیگنال های معاملاتی خود استفاده کنید و برای دریافت سیگنالهای مطمئن تر قطعا به تمرین نیاز دارد. پیشنهاد ویژه ما به شما کاربر عزیز این است که به کانال سیگنال ارز دیجیتال ما بپیوندید و درآمد دلاری داشته باشید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.