whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

تعیین زمان ورود و خروج با شاخص NUPL

1401/01/16 ساعت 22:59


NUPL مخفف عبارت Net Unrealized Profit/Loss به معنای سود و زیان خالص تحقق نیافته است. این شاخص برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۹ ایجاد شد. همانگونه که از نام آن پیداست از این شاخص به منظور تعیین کل سود یا کل زیان حاصل از تغییرات یک کوین خاص مورد استفاده قرار می گیرد. برای دستیابی به این هدف، این شاخص از تفاوت ارزش کوین ها در زمان حال و آخرین تغییرات ارزش کوین های در گردش استفاده میکند. به زبان ساده، به کمک این اندیکاتور سرمایه گذاران می توانند وضعیت سود و زیان دارایی خود را روی نمودار مشاهده کنند. به این ترتیب می توانند نقاط مناسب احتمالی برای سیو سود یا شکست مقاومت را پیش بینی کنند.

در نمودار NUPL مقدار منفی نشان می دهد که سرمایه گذاران در زیان هستند، در حالی که مقدار مثبت نشان می دهد که آنها در سود هستند. برای مثال به مقدار های نمونه NUPL برای BTC نگاه می کنیم. موارد بالای 0.75 سطوحی را نشان می دهند که قیمت کوین نسبتا نزدیک به قیمت سقف بازار است. برعکس، مقدارهای زیر 0.25 سطوحی را نشان می دهند که قیمت کوین در نزدیکی قیمت کف بازار است.

 

مثالی ساده از تحلیل ان یو پی ال روی بیت کوین

NUPL با تجزیه و تحلیل داده های درون شبکه عمل می کند. در این مقاله درباره این شاخص و نحوه عملکرد و تحلیل داده های آن توضیح می دهیم. در نهایت به بررسی وضعیت دو ارز محبوب بیت کوین و اتریوم با این شاخص خواهیم پرداخت.

تحلیل داده های شاخص NUPL

همانطور که پیش از این گفته شد، میتوان NUPL را از تفاوت بین مقدار نسبی سود تحقق نیافته و زیان تحقق نیافته محاسبه نمود. همچنین شاخص NUPL را می توانید به کمک فرمول نمایش داده شده در تصویر زیر به دست آورید:

 

فرمول محاسبه ان یو پی ال

در تحلیل شاخص NUPL به مثبت و منفی بودن مقادیر به دست آمده اهمیت داده می شود.

  • مقادیر بیشتر از صفر (مثبت): مثبت بودن مقادیر به دست آمده از فرمول نشان می دهد تعداد کوین ها یا سرمایه گذارانی که به سود رسیده اند، از سرمایه گذارانی که متضرر شده اند بیشتر است. برای رسیدن به این هدف لازم است مقدار Market cap از مقدار Realized cap بزرگتر باشد. این امر نشان می دهد قیمتی که کوین با آن در بازار معامله می شود بیشتر از مقدار پیش بینی شده در شبکه بوده است. مانند آنچه در مثال بالا مشاهده نمودید، زمانی که مقدار NUPL برابر با 0.75 شود، در واقع به این معنی است که Market Cap چهار برابر Realized Cap شده است. می توانید این عدد را با استفاده از فرمول نشان داده شده در تصویر بالا محاسبه نمایید. بدیهی است در صورتی که عمده کوین هایی که با تغییر قیمت همراه بوده اند در سود باشند، اختلاف زیاد بین دو قیمت می تواند موجب ایجاد فشار فروش در بازار شود.
  • مقادیر کمتر از صفر (منفی): منفی بودن مقادیر به دست آمده از فرمول نشان می دهد تعداد کوین ها یا سرمایه گذارانی که متضرر شده اند، از سرمایه گذارانی که به سود رسیده اند بیشتر است. این امر زمانی رخ می دهد که مقدار Realized cap از مقدار Market cap بزرگتر باشد. این امر نشان می دهد قیمتی که کوین با آن در بازار معامله می شود کمتر از مقدار پیش بینی شده در شبکه بوده است. مانند آنچه در مثال بالا مشاهده نمودید، زمانی که مقدار NUPL برابر با 0.5-شود، در واقع به این معنی است که Market Cap به اندازه نصف Realized Cap شده است. می توانید این عدد را با استفاده از فرمول نشان داده شده در تصویر بالا محاسبه نمایید. بدیهی است در صورتی که عمده کوین هایی که با تغییر قیمت همراه بوده اند در زیان باشند، اختلاف زیاد بین دو قیمت می تواند موجب ایجاد انگیزه خرید در بازار شود.

تحلیل ان یو پی ال و افزایش بازدهی

خرید و فروش در کف و سقف بازار به کمک شاخص NUPL

همانطور که در توضیح مثال اول اشاره کردیم، قیمت بازار هر سکه مانند بیت کوین با NUPL 0.75 یا بالاتر، نزدیک به قیمت سقف بازار است. زمانی که مقدار به دست آمده برای NUPL بالاتر از 50.7 باشد، به شکلی کاملا طبیعی سرمایه گذاران تصمیمات محتاطانه ای را نسبت به معاملات بازار اتخاذ خواهند کرد. از طرف دیگر قیمت بازار هر سکه با NUPL -0.2 یا کمتر، نزدیک به قیمت کف بازار است. این نقطه می تواند انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به بازار را افزایش داده و به مثابه یک فرصت خرید پرسود در نظر گرفته شود.

تحلیل چرخه بازار برای بیت کوین

جالب ترین رابطه NUPL با چرخه های قبلی بازار بیت کوین در طی اصلاحات 2018 ظاهر شد. به ویژه، این ارتباط به دلیل مقادیر بالا و پایین عدد 0.5 به وجود آمد.

در طول دوره رشد ارزهای دیجیتال در سال های 2015-2018، NUPL از مرز 0.5 ( که در تصویر با دایره سیاه نشان داده شده است ) عبور کرد و تا زمانی که اصلاح قیمت در ابتدای سال 2018 رخ داد نیز، بالای خط باقی ماند. شروع دوره اصلاح قیمت ( که در تصویر با دایره قرمز نشان داده شده است ) با افت این مقدار به زیر مقدار 0.5 همراه شد.

 

نمودار مثال دوم از تحلیل ان یو پی ال روی بیت کوین

در چرخه بازار فعلی، NUPL برای اولین بار در اکتبر 2020 از بالای 50 ( که در تصویر با دایره سیاه نشان داده شده است ) عبور کرد. این عبور قبل از تغییرات افزایشی قیمت به سمت قیمت بالای 69000 دلار در اواخر سال 2021 بود.

از آن زمان، مقادیر نمودار NUPL با مقادیر بین سال های 2015-2018 متفاوت بوده است. مقادیر NUPL در ژوئیه 2021 از زیر و بالای خط 0.5 ( که در تصویر با دایره قرمز نشان داده شده است ) گذشت و در ژانویه 2022 به زیر 0.5 رسید.

 

نمودار مثال دوم از تحلیل ان یو پی ال روی بیت کوین

چرخه بازار 2011-2014

اگرچه کاملا با هم یکسان نیستند، اما شباهت هایی بین مقادیر NUPL فعلی و مقادیر مشاهده شده در سال‌های 2012 و 2013 وجود دارد. در آگوست 2012، NUPL برای مدت کوتاهی به بالای 0.5 حرکت کرد و سپس دوباره به پایین ( که در تصویر با دایره سیاه نشان داده شده است ) سقوط کرد. با این حال، به جای آغاز یک اصلاح قیمت، قیمت افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید.

به دنبال این اتفاق، شاخص NUPL قبل از بازیابی خط ( که در تصویر با دایره قرمز نشان داده شده است ) یک بار دیگر به زیر 0.5 سقوط کرد. این امر منجر به یک رکورد تاریخی دیگر شد. در نهایت، سومین سقوط به زیر 0.5 نمونه تعیین کننده ای بود که تأیید کرد روند اصلاح قیمت شروع شده است. این مسئله بعداً با کاهش مقدار شاخص به زیر 0.25 ( که در تصویر با دایره آبی نشان داده شده است ) تأیید شد.

 

نمودار مثال دوم از تحلیل ان یو پی ال روی بیت کوین

بنابراین، تا زمانی که عدد به دست آمده برای NUPL بالای 0.25 باشد، احتمال برگشت روند صعودی وجود دارد. با این حال، کاهش مقدار عدد شاخص به زیر 0.25 تنها تأیید کننده این است که یک اصلاح روند واقعی آغاز شده است.

تحلیل چرخه بازار برای اتریوم

بالاترین NUPL سالانه برای اتریوم 0.77 بوده است که در ژانویه سال 2021 به آن رسیده است. برخلاف بیت کوین، این مقدار توانست از خط 0.75 عبور کند، حتی اگر از بالاترین سطح تاریخ پایین بیاید.

مشابه بیت کوین، روند صعودی بازار در سال 2017 برای ETH تقریباً تا یک سال پس از عبور NUPL از 50 ادامه یافت. با این حال، در مورد ETH، عبور NUPL از 50 ( که در تصویر با دایره سیاه نشان داده شده است ) پایان روند صعودی را در سال 2017 نشان داد.

پس از اینکه NUPL برای اولین بار در نوامبر 2020 از 0.5 عبور کرد، روند صعودی بازار کمی کمتر از یک سال ادامه داشت. بنابراین، طبق رویدادهای گذشته، عبور از 0.50 می تواند به معنای پایان روند صعودی بازار باشد.

 

مثالی ساده از تحلیل ان یو پی ال روی اتریوم

کلام آخر

شاخص NUPL یکی از اندیکاتورهای مفید و موثر در تعیین نقاط خرید و فروش پرسود محسوب می شود. با این حال تصمیم به معامله تنها با استناد به یک شاخص ریسک سرمایه گذاری شما را افزایش خواهد داد. بهتر است برای برخورداری از یک سرمایه گذاری با ریسک کم و بازدهی بالا، از این شاخص در کنار شاخص ها و تحلیل های دیگر استفاده کنید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.