whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

الگوهای پرایس اکشن

1402/04/31 ساعت 12:16


در دنیای تحلیل تکنیکال، معامله‌گران زیادی وجود دارند که در مورد الگوهای پرایس اکشن صحبت می‌کنند، اما تعداد کمی از آنها واقعاً درباره دقیق بودن آنها در بازار زنده صحبت می‌کنند. تعدادی الگوهای مفید وجود دارد که ما به دنبال آن هستیم و اگرچه این الگوها را لزوما مستقیماً معامله نمی کنیم، اما برای درک ساختار فعلی بازار و ارزیابی سریع فرصت های معاملاتی ما بسیار مفید هستند.

ما درسایت پرشین الیت ارائه دهنده خدمات مختلف از جمله بهترین کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی، کانال سیگنال فارکس خارجی و کانال سیگنال فیوچرز هستیم. همچنین به راحتی می توانید احراز هویت بایننس و یا کوکوین داشته و درآمد دلاری کسب کنید.

آزمایش الگوهای پرایس اکشن متداول

آمار مربوط به الگوهای پرایس اکشن زیر از طریق آزمایش 10 سال داده و بیش از 200000 الگو جمع آوری شده است. در تمام این موارد، الگوهای پرایس اکشن تنها زمانی گنجانده شدند که کامل در نظر گرفته شوند، که معمولاً به معنای شکست کامل منطقه حمایت/مقاومت یا خط روند است. الزامات یک الگوی تکمیل شده در زیر برای هر مورد جداگانه مورد بحث قرار می گیرد.

الگوی پرچم گاوی و خرسی

پرچم یک الگوی ادامه است که می تواند پس از یک حرکت روند قوی رخ دهد. این شامل یک حرکت روند صعودی قوی است که به دنبال یک سری از دره ها و قله ها پایین تر برای یک پرچم گاوی، یا یک حرکت روند نزولی قوی و به دنبال یک سری قله ها و دره ها بالاتر برای یک پرچم خرسی است. این الگوها تردیدهای کوچکی در روندهای قوی هستند، بنابراین معمولاً فقط از تعداد کمی کندل قیمت (حدود 20) تشکیل شده اند. الگوهای طولانی تر و گسترده تر به عنوان کانال تعریف می شوند.

الگوی پرچم به عنوان یک مستطیل کوچک ظاهر می شود که معمولاً برخلاف روند غالب قیمت می باشد. بهترین الگوهای پرچم دو ویژگی دارند: 1) قیمت بسیار قوی (تقریباً عمودی) قبل از نصب پرچم و 2) پرچم محکم که درست در لبه بالایی (یا پایینی) آن قرار می گیرد. هر چه الگوی بلندتر و محکم تر (باریک تر) باشد، درصد بیشتری از شکست الگوی مطلوب در جهت روند غالب خواهد بود.

این الگو زمانی موفق تلقی می شود که خط روند بالایی را در پرچم گاو نر (یا خط روند پایینی در پرچم خرس) را بشکند و سپس همان فاصله حرکت روند قبلی را که از لبه بیرونی الگو شروع می شود، طی کند. توجه داشته باشید که بیشتر پیش‌بینی‌های الگو از نقطه شکست اندازه‌گیری می‌شوند، اما پرچم‌ها و الگوهای کانال همگی از لبه بیرونی الگو اندازه‌گیری می‌شوند، همانطور که با فلش‌های قرمز در مثال‌های نمودار نشان داده شده است.

الگوی مثلث صعودی و نزولی

الگوی مثلث معمولاً در روندها رخ می دهد و به عنوان یک الگوی ادامه دهنده عمل می کند. با یک حرکت روند صعودی و به دنبال آن دو یا چند قله مساوی و یک سری از پایین ترین سطح برای یک الگوی مثلث صعودی و یک حرکت روند نزولی به دنبال دو یا چند پایین ترین سطح مساوی با یک سری از اوج های پایین تر برای یک الگوی مثلث نزولی تعریف می شود.

این الگو زمانی کامل می شود که قیمت در یک مثلث صعودی به بالای ناحیه مقاومت افقی یا در یک مثلث نزولی زیر ناحیه حمایت افقی شکسته شود. اگر قیمت حداقل به اندازه عرض الگو از نقطه شکست فراتر رود (فلش های قرمز را ببینید) این الگو موفق در نظر گرفته می شود.

الگوی کانال صعودی و نزولی

الگوی قیمت کانال یک دیدگاه نسبتاً رایج در حرکت های روندی است که حجم خوبی دارند و به عنوان یک الگوی ادامه دهنده عمل می کنند. توجه داشته باشید که الگوی کانال مشابه پرچم است زیرا هر دو دارای دوره‌هایی از تثبیت بین خطوط روند موازی هستند، اما الگوی کانال عموماً گسترده‌تر است و از کندل های بسیار بیشتری تشکیل شده است که قدرت و میزان موفقیت آن را افزایش می‌دهد.

الگوی کانال صعودی با یک حرکت روند نزولی به دنبال یک سری از پایین ترین و بالاترین قله ها که خطوط روند موازی حاوی قیمت را تشکیل می دهند، تعریف می شود. الگوی کانال نزولی با یک حرکت روند صعودی و به دنبال آن یک سری از اوج ها و دره ها پایین‌تر تعریف می‌شود که خطوط روند موازی حاوی قیمت را تشکیل می‌دهند.

این الگو زمانی کامل می شود که قیمت از خط روند پایین در یک کانال صعودی یا بالاتر از خط روند پایین در یک الگوی کانال نزولی عبور کند. این الگو زمانی موفق در نظر گرفته می شود که قیمت حرکتی از لبه بیرونی الگو برابر با فاصله حرکت روند اولیه که الگوی کانال را آغاز کرده است، به دست آورد.

الگوی دو بالا و دو پایین

الگوی دو قله و دو دره از رایج ترین الگوهای قیمت معکوس است. بالا دوتایی با دو ارتفاع تقریباً مساوی با مقداری فاصله بین لمس ها مشخص می شود، در حالی که یک پایین دوتایی از دو ارتفاع تقریباً مساوی ایجاد می شود. به طور کلی، هرچه فاصله بین لمس ها بیشتر باشد، الگوی قوی تر می شود.

این الگو زمانی کامل می شود که قیمت به زیر نقطه پایین نوسان ایجاد شده پس از اولین اوج در یک دوبل بالا شکسته شود، یا زمانی که قیمت از نقطه اوج نوسان ایجاد شده توسط اولین پایین در یک کف دوبل شکسته شود. این الگو زمانی موفقیت‌آمیز در نظر گرفته می‌شود که قیمت پس از شکست، همان فاصله از دوبالا تا پایین‌ترین نقطه نوسان اخیر در یک دوبل بالا، یا فاصله از دو برابر پایین تا نوسان بالای اخیر در یک پایین دوبل را پوشش دهد ( فلش های قرمز را ببینید).

این در واقع اولین الگوی ما با تفاوت آماری معنی‌دار بین نسخه صعودی (پایین دو برابر) و نزولی (دوبالا) است. همانطور که می بینیم، پایین دوتایی یک الگوی شکست اندکی موثرتر از دوباله است و در 78.55٪ مواقع در مقایسه با 75.01٪ به هدف خود می رسد.

الگوی سه قله و سه دره

بالا/پایین سه گانه یکی دیگر از انواع الگوهای قیمت معکوس است. بالا سه گانه با سه ارتفاع تقریبا مساوی با مقداری فاصله بین لمس ها تعریف می شود، در حالی که یک پایین سه گانه از سه ارتفاع تقریباً مساوی ایجاد می شود. به طور کلی، هرچه فاصله بین لمس ها بیشتر باشد، الگوی قوی تر می شود.

این الگو زمانی کامل می‌شود که قیمت به زیر نقطه‌های پایین نوسانی ایجاد شده بین اوج‌ها در یک قله سه‌گانه شکسته شود، یا زمانی که قیمت به بالای نقاط نوسانی که بین پایین‌ترین‌ها در یک پایین سه‌گانه ایجاد شده است، شکسته شود. این الگو زمانی موفقیت‌آمیز در نظر گرفته می‌شود که قیمت پس از شکست، همان فاصله را از ارتفاع سه‌گانه تا دورترین نقطه نوسان در یک بالای سه‌گانه، یا فاصله از سه‌گانه پایین‌ترین تا دورترین نوسان بالا در پایین سه‌گانه پوشش دهد (نگاه کنید به فلش های قرمز).

الگوی مستطیل صعودی و نزولی

الگوی قیمت مستطیل یک الگوی ادامه دهنده است که از یک حرکت روند پیروی می کند. این الگو همانند الگوی کانال است ولی شیب نزدیک به صفر دارد و برای ادامه موفقیت شانس بیشتری دارد.

الگوی مستطیل با یک حرکت روندی قوی و به دنبال آن دو یا چند بالا و پایین تقریباً مساوی که دو خط روند افقی موازی (حمایت و مقاومت) ایجاد می کنند، تعریف می شود. تنها تفاوت بین تغییرات صعودی و نزولی این است که الگوی مستطیل صعودی پس از یک حرکت روند صعودی شروع می شود و الگوی مستطیل نزولی پس از حرکت روند نزولی شروع می‌شود.

شایان ذکر است که این الگوهای قیمتی مستطیلی اساساً در بالا و پایین دو و سه گانه ناموفق هستند. از آنجایی که نقاط نوسانی که به دنبال بالا و پایین های دوتایی و سه گانه هستند برای تایید الگوها شکسته نمی شوند، این معکوس ها تایید نمی شوند. به همین دلیل است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد که سعی کنید رویه‌ها/پایین‌های دوتایی و سه‌گانه را پیش‌بینی کنید، زیرا اغلب آنها کاملاً کامل نمی‌شوند و قیمت روند قبلی را از سر می‌گیرد.

الگوی مستطیل زمانی کامل می شود که قیمت خط مقاومت را در یک مستطیل صعودی بشکند، یا زمانی که قیمت خط حمایت را در یک مستطیل نزولی بشکند. این الگو زمانی موفق در نظر گرفته می شود که قیمت به اندازه عرض الگوی مستطیل از نقطه شکست فراتر رود.

الگوی سر و شانه ها و سر و شانه معکوس

از نظر آماری الگوهای سر و شانه حدود 85 درصد دقیق هستند و به اهداف مشخص شد، می رسند. در این الگو دو قله هم ارتفاع به نام شانه و قله ای که بالاتر از آن است به نام سر داریم. الگوی سر و شانه‌های معکوس دارای دو نوسان پایین بین آنهاست. دو نوسان بیرونی بالا و پایین لزومی ندارد که قیمت یکسانی داشته باشند، اما هرچه به یک منطقه نزدیکتر باشند، الگوی عموما قوی تر می شود.

این الگو زمانی کامل می‌شود که قیمت از "خط گردن" ایجاد شده توسط دو نقطه نوسانی در سر و شانه‌ها، و این دو نوسان در نقاط بالا در سر و شانه‌های معکوس عبور کند. در مثال های نمودار بالا، این خط افقی است، اما می توان آن را نیز شیب دار کرد، زیرا برای داشتن یک الگوی کامل، لازم نیست نقاط نوسان دقیقاً یکسان باشند. این الگوها زمانی کامل در نظر گرفته می شوند که قیمت از خط گردن خارج شود و مسافتی برابر با فاصله یقه تا سر الگو حرکت کند.

الگوی پرچم صعودی و پرچم نزولی

اگرچه ما قبلاً هفت الگوی بهترین قیمت را پوشش داده‌ایم، فکر می‌کردم استفاده از یک الگوی دیگر به دلیل عملکرد نسبتاً ضعیف آن علیرغم استفاده معمول مفید است. الگوی پرچم یکی از مواردی است که اغلب در کتاب‌های درسی در کنار الگوی پرچم گاو و خرس می‌بینید، اما به ندرت کسی از میزان موفقیت پایین آن صحبت می‌کند. در حالی که پرچم به خودی خود یک الگوی استثنایی با نرخ موفقیت کمتر از 70٪ نیست، پرچم ها بسیار پایین تر از این هستند.

پرچم اغلب در بازارهای با شتاب بالا پس از یک حرکت روند قوی رخ می دهد، اما شکل گیری قیمت فشرده که رخ می دهد می تواند منجر به شکست در برابر روند قبل شود، تقریباً به همان تعداد که ما ادامه می دهیم. تفاوت جزئی در شکل‌گیری الگوی قیمت بین پرچم‌ها تمایز مهمی است که می‌تواند تفاوت بزرگی در نتایج معاملات شما ایجاد کند، بنابراین ارزش آن را دارد که در حین تماشای توسعه بازار در طول روز معاملاتی خود از آن آگاه باشید.

سوالات متداول

مهمترین سوالات پیرامون الگوهای پرایس اکشن به صورت زیر است:

الگوی پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن حرکت رو به بالا و پایین قیمت دارایی است که بر روی نمودار قیمت ترسیم شده است. به عبارت دیگر کنش قیمت است. افراد می توانند با شناسایی الگوهای کندلی بفهمند چه زمانی از چه استراتژی استفاده کنند. نمونه هایی از این الگوها عبارتند از پین بار، نوار داخلی و غیره.

نمونه هایی از الگوهای پرایس اکشن چیست؟

الگوهای کندلی مانند صلیب، الگوی فراگیر و سه سرباز سفید همگی نمونه‌هایی از تفسیر بصری پرایس اکشن هستند. شکل‌های کندل استیک بسیار بیشتری وجود دارند که از قیمت‌ها تولید می‌شوند تا انتظارات بعدی را ایجاد کنند.

آیا الگوهای پرایس اکشن کار می کنند؟

با این حال، نشان داده شده است که استراتژی‌های پرایس اکشن کاملاً دقیق هستند، با بسیاری از تنظیمات مورد استفاده توسط معامله‌گر پرایس اکشن، نرخ موفقیت 75 درصد یا بالاتر را نشان می‌دهند. دقیق‌ترین الگوی معاملاتی مورد استفاده توسط معامله‌گر قیمت، تنظیم سر و شانه (یا سر و شانه معکوس) است.

سودآورترین الگو پرایس اکشن چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد که قابل اعتمادترین و سودآورترین الگوهای نمودار عبارتند از Head & Shoulders با نرخ موفقیت 89٪، Double Bottom (88٪) و Triple Bottom و Descending Triangle (87٪). سودآورترین الگوی نمودار، Rectangle Top است که میانگین سود آن 51 درصد است.

کلام آخر

در این مقاله الگوی پرایس اکشن را ارائه کرده ایم. همه آنها مزایا و معایب خود را دارند. با این حال، آنچه واقعاً باید در نظر گرفت، ریسک مربوط به هر یک از این الگوهای پرایس اکشن و بازده بالقوه است.

این الگوهای معاملاتی به ما نشان می دهد که گرفتار شدن در دام بازارهای نوسان بسیار آسان است، بنابراین ما باید به شدت از قوانین خود پیروی کنیم. اگر می خواهید یک معامله گر ثابت باشید، زمان، انضباط و فداکاری زیادی نیاز است. برای کسب تحلیل ها و سیگنال ها حرفه ای به کانال سیگنال ارز دیجیتال ما در سایت پرشین الیت مراجعه کنید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.