whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

پروتکل وگا (Vega) چیست؟

1402/07/11 ساعت 16:31


همه فعالیت‌ها در معاملات رمزنگاری شده بر اساس هزینه‌های فرصت و انگیزه‌ها استوار هستند. وقتی به ساخت پلتفرم‌های مشتقات غیرمتمرکز می‌پردازیم، تنها چند تایی توانسته‌اند تعادل ظریفی از انگیزه‌ها را برای حفظ این نوع محیط ایجاد کنند. پروتکل وگا آخرین پلتفرم است که سعی در حل این مسئله پیچیده دارد.

در این راهنما به سوالات عمده‌ای پاسخ می‌دهیم. وگا چیست؟ چگونه پروتکل وگا کار می‌کند؟ معاملات در پروتکل وگا چگونه پروتکل وگا با GMX و dYdX تفاوت دارد؟ سپس با ویژگی‌ها و مزیت‌های کلیدی یک دوره جدید از مشتقات غیرمتمرکز آشنا شده و در نهایت به پرسش‌های متداول پاسخ می‌دهیم.

 

 

وگا چیست؟

به طور ساده، پروتکل وگا یک شبکه خودکار و بدون اجازه برای ایجاد و معامله مشتقات کریپتویی است. با اتوماسیون کامل رویه‌های ایجاد و مدیریت بازارها، به علاوه تبادل و تسویه محصولات مالی میان شرکت‌کنندگان، وگا بازارها را باز و غیر متمرکز می‌کند.

دستیابی به این هدف نیازمند طراحی دقیق سیستم‌های انگیزه‌ها و پاداش‌های اقتصادی است. بنابراین، وگا از یک برنامه تحریک مالی مبتنی بر بازار نوآورانه استفاده می‌کند. این برنامه به مواجهه با چالش جلب و تخصیص منابع برای ساخت بازار کمک می‌کند.

سنتی‌ترین روش، مشتقات و محصولات مشابه به طور انحصاری در بورس‌های متمرکز معامله می‌شوند که معمولاً توسط سازمان‌های مرکزی فعالیت می‌کنند و دسترسی به معامله را برای گروه‌های نسبتاً محدودی محدود می‌کنند. در نتیجه، برخی افراد بورس‌های سنتی را به علت عدم شفافیت و دید به مکانیزم‌های داخلی این بورس‌ها، جعبه سیاه توصیف می‌کنند.

این چهارچوب مسائل متعددی را ارائه می‌دهد. این مسائل شامل دخالت واسطه‌های جستجوی اجاره که هزینه‌ها را افزایش می‌دهند، به علاوه وجود سازمان‌هایی است که دسترسی به بازار را کنترل می‌کنند.

یک پلتفرم غیرمتمرکز برای محصولات مالی یک جایگزین را ارائه می‌دهد با قابلیت معامله بر اساس معیارهای بیشتری از عدالت. این دسترسی را برای همه باز می‌کند. این رویکرد شامل می‌کند که بازارها برای تمامی شرکت‌کنندگان قابل دسترس باشند، و محیطی دموکراتیک‌تر و شفاف‌تر برای معامله ایجاد می‌کند.

پروتکل وگا چگونه کار می‌کند؟

پروتکل وگا سعی می‌کند تا بسیاری از مشکلات مرتبط با بورس‌های مشتقات سنتی و ساخت بورس‌های مشتقات غیر متمرکز را مرتفع سازد. این پروتکل بر برخی اصول اساسی استناد دارد، که به شرح زیر است:

بلاک‌چین وگا

معماری پروتکل وگا: پروتکل وگا

پروتکل به طور خاص برای پشتیبانی از انواع معاملات در سطح نهادی ساخته شده است. واقعاً مجموعه‌ای از لایه‌ها (مانند APIها، برنامه‌ها، بلاک‌چین و غیره) است که یک پشته با یک لایه توافق (یعنی بلاک‌چین) در پایه‌ی آن ایجاد می‌کند. به جای وابستگی به بلاک‌چین دیگری، وگا بلاک‌چین خودش را با استفاده از اثبات سهم بهینه‌سازی شده برای عملکرد، قابلیت مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری فعال می‌کند.

بلاک‌چین از لایه توافق CometBFT (که قبلاً به نام Tendermint شناخته می‌شده) استفاده می‌کند - همان چیزی که شبکه Cosmos نیز استفاده می‌کند. این امکان را می‌دهد که زمان بلوک به سرعت یک ثانیه و ظرفیت پردازش معامله از 1000 تا 4000 معامله در ثانیه (tps) با امکان بهبود عملکرد در نسخه‌های آتی داشته باشد.

لایه برنامه — که اغلب هسته معامله نامیده می‌شود — مسئول پردازش معاملات ورودی است که از لایه توافق دریافت می‌شود. این، همراه با لایه توافق، نرم‌افزار هسته‌ی اصلی وگا Node را تشکیل می‌دهد. این اجرا و شبکه را محافظت می‌کند و وضعیت زنجیره را حفظ و تأیید می‌کند.

این نودها همه معاملات یکسانی را که توسط الگوریتم اثبات سهم تعیین شده‌اند پردازش می‌کنند. هر یک در حافظه مشخصات بازار، داده‌های حاکمیت، وضعیت دفتر سفارشات، و تمام موجودی‌ها و مواضع در شبکه را حفظ می‌کنند، که توسط برنامه‌ی قطعی هر معامله به وضعیت قبلی اجرا می‌شود.

نودهای داده در وگا

در آخر، به منظور ارائه APIهایی آشنا برای کاربران هر بورس متمرکز، پشته وگا شامل نود داده است. هر کسی می‌تواند یک نود داده اجرا کند که به یک نود وگا متصل شده و وظیفه‌ی اندیس‌سازی، غنی‌سازی و ارائه داده‌ها از زنجیره وگا از طریق مجموعه‌ای از APIها را دارد.

مشتریان از طریق این APIها به داده‌ها از شبکه دسترسی دارند و کاربران می‌توانند به منظور حداکثر امنیت و استحکام نود داده خود را اجرا کنند یا به یک یا چند نود عمومی از فهرستی مانند فهرستی که در GitHub وگا نگهداری می‌شود، متصل شوند. توسعه‌دهندگان می‌توانند واسط‌های کاربری خود، ربات‌های معامله و بیشتر را بسازند تا کاربران به وگا متصل شوند.

اعتباردهندگان و حاکمیت

همانطور که قبلاً اشاره شده، وگا بر روی یک بلاک‌چین با اثبات سهم واگذاری فعالیت می‌کند، جایی که نودهای اعتباردهنده نقش حیاتی در اجرای شبکه وگا دارند. اعتباردهندگان ملزم به سهم وگا هستند.

شبکه وگا می‌تواند به لطف حاکمیت، تصمیمات را در زنجیره انجام دهد، جایی که دارندگان توکن می‌توانند پیشنهاداتی ارسال کنند که دارندگان دیگر توکن‌ها می‌توانند بپذیرند یا رد کنند. وگا از پیشنهادات در زنجیره برای ایجاد و تغییر بازارها، دارایی‌ها و پارامترهای شبکه پشتیبانی می‌کند.

وگا یک توکن ERC20 است که به عنوان ارز محلی بلاک‌چین وگا عمل می‌کند. حداکثر عرضه 64,999,723 است. علاوه بر این، کاربران می‌توانند وگا را واگذار یا سهم کنند تا سود یا امتیازات حاکمیت کسب کنند.

پروتکل بر اساس امتیازات اعتباردهندگان انتخاب می‌شود. بالاترین امتیازدهندگان اعتباردهنده‌های توافق می‌شوند. امتیازات اعتباردهنده نقش حیاتی در تعیین اعتباردهندگانی که در فرآیند توافق شرکت می‌کنند و به حفظ نزاهت و امنیت شبکه کمک می‌کنند، دارد.

آیا وگا با گذر زمان کاملاً توسط DAOها اداره می‌شود؟

  • گره‌های داده در وگا

در آخر، برای فراهم کردن APIهایی که کاربران با آنها از تبادلات متمرکز آشنا هستند، سیستم وگا شامل گره داده یا "Data Node" می‌شود. هر کسی می‌تواند یک گره داده اجرا کند که به گره وگا متصل شده و وظیفه‌ی فهرست‌بندی، غنی‌سازی و ارائه داده‌ها از زنجیره وگا را از طریق مجموعه‌ای از APIها دارد.

مشتریان از این شبکه داده‌ها را می‌پذیرند، و کاربران می‌توانند یا گره داده خودشان را برای حداکثر امنیت و استحکام اجرا کنند یا به یک یا چند گره عمومی از فهرستی مانند فهرست نگه داشته شده در GitHub وگا متصل شوند. توسعه‌دهندگان می‌توانند رابط‌های کاربری خود را، ربات‌های معاملاتی و بیشتر بسازند تا کاربران به وگا متصل شوند.

  • اعتبارسنج‌ها و حکومت

همانطور که قبلاً اشاره شد، وگا بر روی یک بلاک‌چین با مدل اثبات سهم واگذاری شده (delegated proof-of-stake) کار می‌کند، جایی که گره‌های اعتبارسنج نقش حیاتی در اجرای شبکه وگا دارند. اعتبارسنج‌ها باید VEGA را به عنوان سهم قفل کنند.

شبکه وگا با توجه به حکومت، می‌تواند تصمیمات را در بلاک‌چین اتخاذ کند، جایی که دارندگان توکن می‌توانند پیشنهاداتی ارائه دهند که سایر دارندگان توکن می‌توانند برای پذیرش یا رد آن رای دهند. وگا پیشنهادات در بلاک‌چین برای ایجاد و تغییر بازارها، دارایی‌ها و پارامترهای شبکه را پشتیبانی می‌کند.

VEGA یک توکن ERC20 است که به عنوان واحد پول بومی بلاک‌چین وگا عمل می‌کند. حداکثر تامین 64,999,723 است. علاوه بر این، کاربران می‌توانند VEGA را واگذار یا سهم قفل کنند تا سود یا امتیازات حکومتی کسب کنند.

پروتکل بر اساس امتیازات اعتبارسنج‌ها، اعتبارسنج‌های توافق را انتخاب می‌کند. بالاترین امتیاز دهندگان به عنوان اعتبارسنج‌های توافق می‌شوند. امتیازات اعتبارسنج نقش حیاتی در تعیین این دارند که کدام اعتبارسنج‌ها در فرآیند توافق شرکت می‌کنند و به حفظ نزاهت و امنیت شبکه کمک می‌کنند.

آیا با گذشت زمان وگا کاملاً توسط DAO ها اداره خواهد شد؟

اگرچه هیچ گفتگوی رسمی در مورد DAO برای پروتکل وگا وجود ندارد، اما نقشه راه آن شامل حکومت محوریت‌های جامعه از طریق رأی‌گیری در زنجیره، پشتیبانی و نام‌نویسی است.

حکومت بر اجرای دارایی‌ها، ایجاد بازارها، پارامترهای پروتکل و همچنین تصمیمات دیگری که به طور مستقیم بر بازارها تأثیر نمی‌گذارد نظارت خواهد کرد.

ضمانت نامه

وگا به طور خاص برای فرآیندهای معاملاتی و تسویه حساب سریع و کارآمد طراحی شده است. اما وگا خود دارایی‌های معامله شده را میزبانی یا ذخیره نمی‌کند. به جای آن، با سکه‌ها، توکن‌ها و دیگر دارایی‌های دیجیتال که از قبل در زنجیره‌های معتبر نگه داشته می‌شوند، تعامل دارد.

وگا به کاربران امکان می‌دهد تا هر توکن ERC-20 را به عنوان ضمانت برای اهداف معاملاتی پیشنهاد دهند. هدف از این است که با گذشت زمان به تمام دارایی‌های دیجیتال معتبر پشتیبانی کند.

این احتمالاً از طریق ادغام زنجیره‌های جدید؛ و ادغام فناوری‌هایی مانند IBC که امکان دارایی‌ها و معاملات چند زنجیره‌ای را فراهم می‌کند، اتفاق خواهد افتاد. در واقع، وگا با هدف پشتیبانی از یک دامنه گسترده‌تر از دارایی‌ها و گزینه‌های تسویه حساب می‌آید، فرصت‌های معاملاتی پویا و گوناگونتری را در آینده فراهم می‌کند.

معاملات در پروتکل وگا

معاملات و ساخت بازار در Alpha Mainnet فعال است و باعث قدرت‌بخشی به جامعه وگا با بازارهای غیر متمرکز می‌شود 🏴‍☠️

این یک قدم دیگر به سوی ساخت یک سیستم مالی شفاف و بدون مجوز است. برای آموزش بیشتر ادامه بخوانید👇 #FreeTheMarketshttps://t.co/9dDFx7Uker
— پروتکل وگا (@vegaprotocol) 14 ژوئن 2023

همچنین کاربران ممکن است تفاوت‌های ظریفی در تجربه معاملاتی روی وگا پیدا کنند، اما آن‌ها متوجه خواهند شد که "سوسیس ساخته شده است" به طور کلی متفاوت از سایر پلتفرم‌ها است. این برای کاربرانی که می‌خواهند از مدل ترغیب استفاده کنند، حتی واضح‌تر است.

نقدینگی

پروتکل وگا معاملات را از آغاز تا پایان مدیریت می‌کند، از جمله ویژگی‌های قبل از معامله، معامله، پس از معامله و تسویه حساب به طور کاملاً خودکار. از یک دفتر سفارش محدود به سبک "CEX" اما کاملاً غیرمتمرکز استفاده می‌کند که به طور سنتی CLOBs نامیده می‌شوند.

بر خلاف بازارهای مرکزی، کد شبکه وگا بر روی نودهایی اجرا می‌شود که در سراسر جهان توزیع شده‌اند. در اکوسیستم وگا، این نودها به عنوان دریافت‌کنندگان سفارشات، چه از طریق یک ترمینال معاملاتی یا API عمل می‌کنند.

آن‌ها از مکانیزم اجماع وگا برای تایید و گروه‌بندی این سفارشات در بلوک‌های معاملاتی استفاده می‌کنند. هنگامی که اعتبارسنج‌ها بلوک‌ها را تأیید کنند، موتور تطابق سفارش بلوک‌ها را پردازش می‌کند، که همچنین بر روی هر نود عمل می‌کند.

وتور بر اساس اولویت قیمت و زمان معاملات را اجرا می‌کند. الگوریتم اجماع نقش حیاتی در تضمین اینکه تمام نودها یک ترتیب یکسان از سفارشات را مشاهده کنند، دارد.

این فرآیند به حفظ نزاهت پلتفرم کمک می‌کند، شفافیت را تضمین می‌کند و امکان ممیزی نتایج معاملات را فراهم می‌آورد. در نهایت، تلاش‌های مشترک نودها، الگوریتم اجماع و موتور تطابق سفارش یک محیط معاملاتی امن و قابل اعتماد در وگا را فراهم می‌کنند.

دارایی‌ها

معاملات مشتقه نیاز به (حداقل یک) دارایی تسویه حساب دارد. دارایی تسویه حساب به عنوان واحد حساب برای تغییرات در ارزش قرارداد مشتقه عمل می‌کند.

دارایی‌ها در وگا به مقاصد مختلفی خدمت می‌کنند، مانند مارجینگ و تسویه موقعیت‌ها، پرداخت هزینه‌ها، و پشتیبانی از تعهدات نقدینگی به یک بازار. وگا قابلیت تسویه بازارها با استفاده از محدوده وسیعی از توکن‌ها، سکه‌ها و دارایی‌ها را دارد.

اما، از آنجا که این دارایی‌ها (مثلاً زیرینه) به طور ذاتی به بلاکچین وگا مخصوص نیستند، یک مکانیزم لازم است تا استفاده از حداقل برخی از این دارایی‌ها در اکوسیستم وگا با واریز آن‌ها از زنجیره مادری خود، مانند اتریوم، امکان‌پذیر شود.

 

 

ضمانت وگا نسبت به سایر پروتکل‌های مشتقه پیشرو چگونه است؟

شاید بپرسید چگونه وگا به تضمین (collateralization) نسبت به سایر پروتکل‌های مشتقات پیشرو نگاه می‌کند. هنگامی که یک دارایی پیشنهاد و از طریق فرآیند حاکمیت تأیید می‌شود، برای جا به جایی دارایی نیاز به به‌روزرسانی دارد تا به دارایی اضافه شده جدید پاسخ دهد.

این به‌روزرسانی ادغام بی‌نقص و در دسترس بودن دارایی تأیید شده در اکوسیستم وگا را تضمین می‌کند و می‌تواند توسط هر عضوی از جامعه انجام شود. این یک گام یک‌بار برای هر توکن یا سکه است تا آن را به عنوان یک دارایی پشتیبانی شده در وگا قرار دهد. در زمان نوشتن این متن، USDT، USDC، wETH و توکن VEGA خود تمام به پل اضافه شده و می‌توان از آن‌ها برای معامله در شبکه اصلی وگا استفاده کرد.

دارایی‌های مورد استفاده برای معامله، پرداخت هزینه‌ها، تأمین پاداش‌ها و فراهم آوری نقدینگی باید با یک قرارداد پل وارد شوند. اگر برای حاشیه یا تعهد نقدینگی استفاده نشود، می‌توانند دوباره به کیف پول اتریوم برگردانده شوند.

این با سایر پلتفرم‌های مشتقات که ممکن است نیاز به استیبل کوین‌ها به عنوان تضمین داشته باشند، متفاوت است. در شبکه وگا، هر دارایی که از طریق حاکمیت پیشنهاد و پذیرفته شده است، می‌تواند به عنوان تضمین استفاده شود.

بازارها

در تضاد با سایر مبادلات متمرکز، در وگا، هر کسی فرصت دارد تا یک بازار را بر اساس هر موضوع پیشنهاد دهد. این امکان ایجاد بازارها از طریق یک فرآیند غیرمتمرکزی که توسط جامعه هدایت می‌شود و توسط اکوسیستم وگا مدیریت می‌شود، را فراهم می‌کند.

در اینجا مروری بر چگونگی ساخت بازارها توسط پروتکل وگا وجود دارد:

  • پیشنهاد: هر شرکت‌کننده در اکوسیستم وگا می‌تواند ایجاد یک بازار جدید را پیشنهاد دهد.
  • حاکمیت جامعه: جامعه دارندگان توکن وگا در فرآیند حاکمیت شرکت می‌کند. آن‌ها قدرت بازبینی و رأی دادن برای بازارهای پیشنهادی را از طریق فرآیند حاکمیت و ایجاد بازار کاملاً خودکار و زنجیره‌ای دارند.
  • رأی و تأیید: هنگامی که کسی یک پیشنهاد بازار ارسال می‌کند، جامعه وگا می‌تواند برای تأیید یا رد آن رأی دهد. اگر یک پیشنهاد تأییدات کافی از جامعه را دریافت کند، به جلو حرکت می‌کند و بازار به صورت خودکار ایجاد می‌شود.
  • ایجاد بازار: پس از تأیید، پروتکل وگا امکان ایجاد بازار پیشنهادی را فراهم می‌کند. این شامل ایجاد خودکار زیرساخت‌های لازم، پیکربندی دفتر سفارشات و پارامترهای معاملاتی بر اساس مشخصات ذکر شده در پیشنهاد بازار است.

سفارشات محدود دسته‌بندی شده و سفارشات خودکار تولید شده از یک تعهد نقدینگی هر دو برای فراهم آوری نقدینگی برای یک بازار استفاده می‌شوند. هر معامله‌گر واجد شرایط است تا هنگامی که حجمی که روی کتاب قرار داده شده توسط معامله‌گر دیگری گرفته شود، هزینه سازنده را دریافت کند.

علاوه بر این هزینه سازنده، ارائه‌دهندگان نقدینگی که یک وثیقه قرار می‌دهند و تعهدی بر روی زنجیره برای فراهم آوردن نقدینگی می‌کنند، از هر معامله در بازار (حتی معاملاتی که در آن شرکت نکرده‌اند)، هزینه اضافی دریافت می‌کنند و پاداش‌ها بر اساس اندازه و مدت زمان تعهد آن‌ها و مقدار نقدینگی که فراهم آورده‌اند.

چگونه وگا  از GMX و dYdX متفاوت است؟

 

پوشش dydx در مقابل gmx

در حالی که کاربران همیشه سبز ممکن است تفاوت‌های ظریفی در تجربه معامله در وگا پیدا کنند، آنها متوجه خواهند شد که چگونگی تولید "سوسیس" از سایر پلتفرم‌ها به طرز چشمگیری متفاوت است. این موضوع برای کاربرانی که می‌خواهند از مدل تشویق بهره‌برداری کنند، بیشتر واضح است.

چند DApp وجود دارد که تا تابستان 2023 مشتقات را ارائه می‌دهند، مانند GMX یا dYdX. اما وگا در رویکرد خود به معاملات مشتقات مبتنی بر بلاکچین متفاوت است. GMX و dYdX هر دو DApp هستند، در حالی که وگا یک زنجیره کاربردی (یعنی، مخصوص برنامه) است. وگا به دلیل مدل ایجاد بازار جامعه خود و تشویق‌های LP باز برای همه برجسته است. بر خلاف سایر پلتفرم‌ها، بازارها می‌توانند با هر توکنی که جامعه بخواهد، تسویه شوند، که یک محدوده بزرگتر از گزینه‌ها برای کاربران فراهم می‌کند.

وگا بر روی یک بلاکچین ساخته‌شده با هدف خاص فعالیت می‌کند، بهینه‌سازی شده برای اکوسیستم خود و بر اساس بلاکچین‌های دیگر راه‌اندازی شده است. در این معنا، عمل می‌کند به عنوان یک زنجیره‌ی جانبی. در این سناریو، وگا رویکرد خود را به تضمین مبتنی بر دارایی‌های پلی می‌گیرد.

در آخر، وگا از یک ساختار بازار CLOB فدرالیستی استفاده می‌کند، در حالی که GMX از مکانیزم "نگهبان" استفاده می‌کند. اگرچه dYdX از یک دفتر سفارشات استفاده می‌کند، اما از زنجیره خارج است.

ویژگی‌ها و مزایای کلیدی

بازارهای مشتقات به طور ذاتی خطر مالی دارند. اگر بازار فاقد نقدینگی باشد، خروج از یک موقعیت چالش‌برانگیز می‌شود. بر خلاف پلتفرم‌های خرده‌فروشی یا کارگزاری که به تضمین‌های طرف سوم تکیه می‌کنند، وگا به عنوان یک پروتکل فعالیت می‌کند که کاربران را قادر می‌سازد بازارهایی ایجاد کنند که در آن معامله‌گران مستقیماً شرکت می‌کنند.

پروتکل تشویق‌هایی را شامل می‌شود تا امکان خروج سریع از موقعیت‌ها را افزایش دهد. اما مهم است توجه داشته باشید که این تشویق‌ها تضمین مطلقی برای تصفیه فوری موقعیت نمی‌دهند.

بر خلاف سایر پلتفرم‌ها، وگا با اجازه دادن برای ایجاد بازارهای ایجاد شده توسط جامعه، کاربران را بیشتر قدرتمند می‌کند. علاوه بر این، موقعیت‌ها می‌توانند در بیش از تنها ارزهای ثابت مانند USDC تسویه شوند، که تجربه گزینه‌های بیشتری برای کاربران ایجاد می‌کند.

دوره جدیدی از مشتقات غیر متمرکز

پروتکل وگا نمایانگر یک پلتفرم مشتقات غیر متمرکز است که قدرت فناوری بلاکچین و حکومت جامعه را در آغوش می‌گیرد. با ارائه یک پلتفرم برای ایجاد و معامله انواع ابزار مالی، وگا به کاربران امکان مشارکت مستقیم در بازارها را می‌دهد و واسطه‌ها را حذف می‌کند.

با رویکرد نوآورانه خود به مکانیزم‌های تشویقی، وگا هدف دارد چشم‌انداز مشتقات را انقلابی کند. با استفاده از یک پروتکل اجماع غیر متمرکز، وگا شرکت‌کنندگان را قادر می‌سازد تا پلتفرم را خودشان شکل دهند. همانطور که وگا ادامه می‌یابد و گسترش می‌یابد، قابلیت دارد که روش معاملات مشتقات را شکل دهد و یک اکوسیستم مالی شفاف، کارآمد و شامل کننده را ترقی دهد.

سوالات متداول

در ادامه به سوالات متداول پروتکل وگا (Vega) پاسخ می‌دهیم.

چه کسانی رقبای پروتکل وگا هستند؟

پروتکل وگا یک پروتکل مبادله مشتقات غیر متمرکز است. برخی از رقباهای آن شامل GMX، dYdX و Synthetix می‌شوند. در حالی که همه آنها برای یک فضای بازار مشابه رقابت می‌کنند، آنها در رویکردهای خود به پلتفرم‌های مشتقات مبتنی بر بلاکچین متفاوت هستند.

دفتر مرکزی پروتکل وگا کجا است؟

پروتکل وگا یک پلتفرم مشتقات غیر متمرکز است که بر روی فناوری بلاکچین ساخته شده است. این به کاربران امکان می‌دهد تا یک محدوده وسیعی از ابزارهای مالی را مستقیماً در بازار ایجاد و معامله کنند. دفتر مرکزی پروتکل وگا در جبل طارق قرار دارد.

وگا چگونه استفاده می‌شود؟

وگا به عنوان یک پلتفرم مشتقات غیر متمرکز استفاده می‌شود که کاربران می‌توانند در آن ابزارهای مالی متنوعی را ایجاد و معامله کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند بازارهای جدید را پیشنهاد دهند، در فعالیت‌های معاملاتی شرکت کنند و نقدینگی را در اکوسیستم وگا فراهم کنند. این پلتفرم از فناوری بلاکچین و حکومت جامعه استفاده می‌کند تا در بازار مشتقات شفافیت، دسترسی و کارآمدی را ایجاد کند.

پروتکل وگا چه زمانی راه‌اندازی شد؟

توسعه پروتکل وگا در سال 2018 توسط یک تیم حرفه‌ای مهندسان نرم‌افزار، ریاضی‌دانان مالی و کارآفرینان آغاز شد. تست‌نت تحت تشویق Fairground در سال 2020 راه‌اندازی شد، توکن و بلاکچین اصلی با محدودیت اثبات سهم در سال 2021 راه‌اندازی شد، و اصلی‌نت آلفا در سال 2023 راه‌اندازی شد.

یک سلسله ارتقاها به آلفا اصلی‌نت / V1 طی سال 2023 و وارد 2024 به کار برده خواهد شد، و یک ارتقاء مهم به وگا V2 در حال حاضر برای نیمه دوم سال 2024 برنامه‌ریزی شده است. این پروتکل با هدف غیرمتمرکز کردن بازار مشتقات ایجاد شده است، تا آن را برای کاربران قابل دسترس کند. توسط یک گروه از نودهای توزیع شده در سراسر جهان نگهداری می‌شود.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.