whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

توضیح بازار گاوی و خرسی؟

1401/02/23 ساعت 00:57


بازار گاوی و خرسی اصطلاحی است که در تعریف وضعیت بازارهای سرمایه‌داری همچون بورس، ارزهای دیجیتال و فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه در بازار سنتی و چه در بازار مدرن افت‌وخیزهای فراوانی وجود دارد که هم خریدار و هم فروشنده را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو می‌کند. در بازارهای سنتی همچون شب یلدا و روزهای منتهی به عید سال نو مغازه‌ها پر از افرادی می‌شود که برای خرید آمده‌اند. قیمت میوه، پوشاک و آجیل در روزهای منتهی به آخر سال روزبه‌روز صعودی است. سیر صعودی بازار در این حالت به طور میانگین 2 ماه طول می‌کشد.

اما به‌ محض این‌که تعطیلات عید سپری می‌شود، بازار روند نزولی به خود می‌گیرد به ‌طوری که شما می‌توانید برخی از اقلام را با نصف قیمت تهیه نمایید. بازارهای مدرن سرمایه‌داری همچون بازارهای سنتی دارای فرازوفرودهای متعددی هستند.

اصطلاحا به فراز و نشیب‌هایی که در اثر عوامل مختلف در بازارهای مدرن رخ می‌دهد بازار گاوی و خرسی گفته می‌شود. این اصطلاح نمای کلی از بازار سرمایه را به تصویر می‌کشد و روند شاخص کلی بازار را برای سرمایه‌داران و فعالین مشخص می‌کند.

 

بازار گاوی و خرسی در تعریف وضعیت بازارهای سرمایه‌داری همچون بورس، ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا بازار گاوی و خرسی؟

آیا تا به حال یک گاو جنگی را در حالت تدافعی و حمله مشاهده نموده‌اید؟ این حیوان در حالت حمله و دفاع چه پوزیشنی به خود می‌گیرد؟ اگر توجه کنید گاو در زمان جنگ و حمله سر و شاخ‌های خود را به سمت بالا می‌گیرد.

 در بازار سرمایه زمانی که روند قیمت‌گذاری رو به افزایش است،‌ شاخص و نمودار ارزش‌گذاری رمز ارز حالت صعودی به خود می‌گیرد. به‌ عبارت ‌دیگر نمودار ارزش‌گذاری بازار سرمایه به دلیل این‌که روند صعودی دارد حالتی رو به بالا دارد. در نتیجه تحلیلگران این رویکرد را به حالت تهاجمی گاو تشبیه می‌نمایند. در این شرایط تحلیلگران و سرمایه‌گذاران اذعان می‌کنند که بازار سرمایه در حالت گاوی به سر می‌برد.

بازار خرسی به این دلیل بر روی رویدادهای بازار سرمایه اطلاق می‌شود که نمودار ارزش‌گذاری زمانی که روند نزولی دارد، واکنشی مشابه خرس در حالت حمله و جنگ به خود می‌گیرد. خرس در مواقعی که احساس خطر نماید، حالت تهاجمی به خود می‌گیرد به ‌نحوی که سر و دستان خود را به سمت پایین گرفته و خود را برای دفاع مجهز می‌کند. بازار سرمایه و نمودار ارزش‌گذاری ارز دیجیتال و اوراق بهادار زمانی که سیر نزولی دارند رویکرد رو به پایین پیدا می‌کنند.

 تحلیلگران و فعالین بازار رمز ارزها این حالت را مشابه واکنش خرس در حالت حمله می‌دانند و این رویکرد بازار  را اصطلاحا بازار خرسی می‌نامند.

 

در بازار سرمایه زمانی که روند قیمت‌گذاری رو به افزایش است،‌ رمز ارز حالت صعودی به خود می‌گیرد.

خصوصیات و پارامترهای تاثیرگذار در بازار گاوی خرسی

برای درک بهتر مطلب شرایط بازار بورس ایران را در سال 1398 به یاد بیاورید و برهه‌های زمانی مختلف آن را در ذهن خود مرور نمایید. در این حالت پارامترها و خصوصیت‌هایی که در بازار گاوی تاثیرگذار بود را به وضوح مشاهده می‌کنید. با تکیه ‌بر این مثال عوامل موثر در بازارهای گاوی را بیان می‌کنیم.

 عرضه و تقاضا

سال 1398 بازار بورس ایران رکورد بی‌سابقه‌ای را در تاریخ معاملات اوراق بهادار از خود بر جای گذاشت. حمایت دولت از بازار بورس باعث جاری شدن دارایی‌های مردم و افزایش تقاضای خرید سهام شرکت‌های مختلف شد. این مسئله موجب شد شاخص کلی بورس رشد 108 درصدی را تجربه نماید. در این حالت بورس ایران رویکرد صعودی و شماتیک بازار حالت گاوی به خود گرفته بود.

این رویکرد نوید روزهای پرسود را برای سهام‌داران و فعالان این حوزه و شرکت‌های سرمایه‌گذار ارائه می‌داد. افزایش سرمایه‌ و ارزش دارایی‌های شرکت‌های مختلف به‌خصوص شرکت‌های دولتی نظیر شستا و سود دهی قابل‌توجه آن‌ها منجر به هجوم سرمایه‌داران برای خرید سهام این شرکت‌ها شد. نهایتا در مدت زمان اندکی تقاضای بیش از اندازه و صف‌های طولانی برای خرید سهام بر بازار غالب گشت.

 اما این روند بازار بورس ایران در سال ۱۳۹۹ کاملا برعکس شد به طوری که بازار در همین سال ریزش تاریخی خود را تجربه نمود. بر خلاف سال ۹۸ شاخص بازار بورس نمای نزولی به خود گرفت و ارزش سهام شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی به شدت کاهش یافت. این ریزش تاریخی باعث تشکیل صف‌های طولانی فروش گشت. به طوری که فعالین و سرمایه‌گذاران بسیاری پوزیشن خود را از حالت خرید سهم خارج نمودند.

‌اصطلاحا روند و رفتار شاخص کلی بورس در سال 1399 رویکرد خرسی داشت. در این روند دارایی‌ها و ارزش سهام به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت؛ بسیاری از سرمایه‌گذاران متحمل ضررها و زیان‌های فراوانی شدند. این فرایند باعث شد تا سرمایه‌گذاران اعتماد خود را نسبت به دولت از دست دهند و خواستار عدم دخالت ارگان‌های دولتی در بنگاه‌های اقتصادی و مالی شوند.

 روان‌شناسی بازار و رفتار معامله گران

از 1398 تا 1400 معامله‌گران شاهد جریانات کم‌نظیری در بازار بورس و اوراق بهادار ایران بودند. به ‌طوری که در این برهه زمانی دو ساله صف‌های طولانی برای خرید سهام مشاهده شد. از سوی دیگر بازار بورس صف‌های طولانی  فروش را هم لمس کرد. در این حالت بازار به دلیل هجوم تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خرد دچار هرج‌ومرج و آشفتگی گشت. سال 1399 با تغییراتی که در بازار بورس ایران ایجاد شد، سرمایه‌گذاران خرد برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر دارایی خود را از بازار بورس خارج کردند.

 این افراد سعی کردند از کانال‌های دیگری همچون خرید و فروش خودرو، املاک، طلا، دلار و... سرمایه خود را حفظ نمایند. در این حالت نه‌تنها داخل بازار بورس بلکه سایر بازارهای ایران دچار آشفتگی و تشنج بی‌سابقه‌ای شد. نتیجه این ناهنجاری چیزی جز افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و افزایش بی‌سابقه تورم در همه بازارهای مدرن و سنتی نبود.

 

بازار خرسی به این دلیل بر روی رویدادهای بازار سرمایه اطلاق می‌شود که نمودار ارزش‌گذاری در زمانی که روند نزولی به خود گرفته است.

بازار گاوی و خرسی رمز ارزها

سود زیاد و فعالیت شفاف بازارهای غیرمتمرکز، امروزه سرمایه‌داران بسیاری را از تمام دنیا به سوی خود جلب کرده است. این بازار همچون سایر زمینه‌های مالی با افت‌وخیزهای مختلفی همراه هست. دلیل این افت‌وخیزها وابسته بودن شاخص کلی و نمودار ارزش‌گذاری رمز ارزها به عوامل مختلفی همچون مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... می‌باشد.

از سوی دیگر منظور تحلیلگران از بازار گاوی و خرسی نشان دادن روند صعودی یا نزولی نمودار ارزش‌گذاری رمز ارزها در کوتاه مدت نیست. بلکه کاربران با بیان این اصطلاح به دنبال نشان دادن عملکرد بلند مدت شاخص کلی ارزهای دیجیتالی هستند.

بر همین اساس نمی‌توان زمان دقیقی از رویکرد بازار گاوی و خرسی معاملات رمز ارزها را بیان نمود. در نتیجه پیش‌بینی آینده بازار ارز دیجیتال کار بسیار سختی است. با این حال کاربران با ترید روزانه منابع و اخبار در کنار تحلیل تکنیکال و ارزیابی سیگنال ارز دیجیتال می‌توانند تا حدودی رفتار رمز ارزها را پیش‌بینی نمایند.

بازار رمز ارزها با اینکه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد اما در سال‌های اخیر روند صعودی داشته و همواره حالت گاوی را برای خود اتخاذ کرده است. در این بین رمز ارزهای پایه‌ای همچون بیت کوین و اتریوم بارها توانسته‌اند سقف قیمتی نمودار خود را بشکنند و تعاریف ارزش‌گذاری را جابه‌جا نمایند.

 

رفتار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در شرایط بازار عوامل مهمی هستند که سمت‌وسوی بازار و معاملات جاری در آن را معین می‌کنند.

کلام آخر

رفتار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در شرایط بازار عامل مهمی هست که سمت‌وسوی بازار و معاملات جاری در آن را معین می‌کند. تغییر الگوی رفتاری شرکت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها به بازار گاوی و خرسی وابسته بوده و این فرایند تاثیر فراوانی بر رویکرد شرکت‌های بورسی دارد. چرا که این شرکت‌ها در بازار گاوی با اشتراک‌گذاری سهام خود با سرمایه‌گذاران مختلف سود خوبی را نصیب خود می‌نمایند.

شرکت‌های بورسی بسته به اهدافی که دارند در بازار گاوی می‌توانند گام‌های موثری را برداشته و نسبت ‌به رقبای خوب پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشند.اما در بازارهای خرسی این روند درست برعکس رویدادها و آثار بازار گاوی خواهد بود. سرمایه‌گذاران در بازار رمز ارزها برای اینکه بتوانند سود مناسبی کسب کنند و متحمل ضرر و زیان نشوند باید به‌صورت طولانی‌مدت روند و رویکرد شاخص کل بازار ارزهای دیجیتال را بررسی نمایند.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.