whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

هاوینگ بیت کوین چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

1401/01/21 ساعت 02:31


تمام کاربران و ماینرهای بیت کوین به خوبی با اصطلاح هاوینگ یا نصف شدن در آن و معنایی که برای بیت کوین دارد، آگاه هستند. Halving یا نصف شدن نام یکی از مهمترین رویدادها در تاریخ بیت کوین است. رویداد هاوینگ بیت کوین مستقیما روی بیت کوین در گردش تاثیر می گذارد. به همین دلیل اندازه آن به طور تصاعدی افزایش نخواهد یافت.

در این مقاله قصد داریم به بررسی علت این که چرا این همه غوغا و هیاهو در مورد این رویداد خاص از بیت کوین وجود دارد، بپردازیم. سپس درباره نحوه عملکرد آن و اینکه احتمالا در سال 2024 در طی هاوینگ بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد، توضیح خواهیم داد.

 

رویداد halving در بیت کوین

شبکه Bitcoin 

برای اینکه بتوانیم بگوییم هاوینگ بیت کوین چیست، لازم است با چگونگی کارکرد شبکه بیت کوین آشنا شویم. تکنولوژی پایه بیت کوین،بر اساس بلاک چین بنا شده است. بلاک چین ها در اصل متشکل از مجموعه ای از کامپیوترها یا گره ها هستند که وظیفه اجرای نرم افزار بیت کوین را بر عهده دارند. این گره ها شامل بخشی از تاریخچه های تراکنش های صورت گرفته در شبکه بیت کوین یا تمام  آن می باشند. هر گره ای که تمام تاریخچه های تراکنش های صورت گرفته در شبکه بیت کوین را در خود داشته باشد، مسئولیت تایید کردن یا عدم تایید یک تراکنش در این شبکه را دارد. برای تایید کردن یک تراکنش، گره مواردی را که شامل حصول اطمینان از اینکه تراکنش دارای پارامترهای اعتبارسنجی صحیح است، مانند nonces، و ... می شود، بررسی می کند.

 

شبکه بیت کوین

هر تراکنش به صورت جداگانه تایید می شود. در صورت تایید همه تراکنش هایی که در یک بلاک انجام می شوند، تراکنش به بلاک چین موجود الحاق می شود و در گره یا نودهای دیگر پخش می شود.

رایانه ها یا گره های بیشتر اضافه شده به بلاک چین، ثبات و امنیت آن را افزایش می دهند. در حال حاضر تخمین زده می شود که 14616 گره کد بیت کوین را اجرا می کنند. اگرچه تا زمانی که فضای ذخیره سازی کافی برای دانلود کل بلاک چین و تاریخچه تراکنش های آن وجود داشته باشد، هر کسی می‌تواند به عنوان یک گره در شبکه بیت کوین شرکت کند، اما همه آنها ماینر نیستند.

هاوینگ یا نصف کردن چیست؟

به زبان ساده، رویداد هاوینگ یا نصف کردن بیت کوین فرآیند نصف کردن پاداش استخراج بیت کوین است. این فرآیند پس از استخراج هر مجموعه متشکل از 210000 بلاک، رخ می دهد. همچنان که استخراج بلاک های بیت کوین بیشتر می شود، وقوع یک رویداد Bitcoin halving با کاهش پاداش استخراج بیت کوین، موجب محدود شدن عرضه سکه های جدید می شود. در نتیجه در صورت پا بر جا ماندن شدت تقاضا، قیمت بیت کوین افزایش خواهد یافت.

 

فرآیند نصف کردن پاداش استخراج بیت کوین

به عبارت دیگر، هاوینگ یا نصف کردن بیت کوین روش بیت کوین برای استفاده از یک حالت مجازی از تورم است. به این ترتیب که هر چهار سال یکبار پاداش استخراج آن نصف می شود تا وقتی که همه بیت کوین ها آزاد شوند و به گردش در بیایند.

رویداد هاوینگ بیت کوین چگونه کار می کند؟

برای کمک به درک رویداد هاوینگ بیت کوین، ابتدا باید توضیح دهیم که چگونه یک سکه به وجود می آید. استخراج بیت کوین فرآیندی است که در آن ماینرها از طریق حفاری در به اصطلاح غار دیجیتالی بیت کوین با استفاده از تجهیزات تخصصی استخراج که از آن به عنوان کلنگ مجازی یاد می شود، بیت کوین را استخراج می کنند.

ماینرها یا استخراج کنندگان بیت کوین باید معادلات ریاضی بسیار پیچیده شبکه را حل کنند تا بتوانند بلاک هایی را که به بلاک چین بیت کوین اضافه می‌شوند، تکمیل کنند. بلاک یک فایل است که یک مگابایت از تراکنش های انجام شده در بیت کوین را سیو می کند. همچنان که تراکنش های بیشتری تایید می شوند، اندازه شبکه بیت کوین نیز به واسطه بلاک های آن افزایش می یابد. در صورت تایید تراکنش های صورت گرفته، که عموما در حدود 10 دقیقه طول می کشد، به ماینرها به عنوان پاداش فعالیت خود، مقدار مشخصی بیت کوین پرداخت می شود.

 

ماینرهای مجازی بیت کوین

وقوع رویداد هاوینگ ، پس از استخراج مجموعه‌ای از 210000 بلاک که تقریباً چهار سال طول می کشد، رخ می دهد. در طی این فرآیند، پاداش کوین های استخراج شده توسط ماینرها به نصف کاهش می یابد. 

رویداد هاوینگ بیت کوین توسط سازنده این سکه ایجاد شده است. سازنده بیت کوین، با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، برای تعداد بیت کوینی که می توان تولید کرد، یک محدودیت مجازی تعیین کرده است. با توجه به این محدودیت تعداد بیت کوینی که میتوان در کل ایجاد کرد برابر با 21 میلیون بیت کوین است. بر طبق محاسبات تقریبا در سال 2040 تولید و استخراج تمام این سکه ها به پایان خواهد رسید.

پس از رسیدن به این مرحله، ماینرها دیگر در ازای فعالیت های خود پاداشی از طرف بیت کوین دریافت نخواهند کرد. به عنوان جایگزین آن، احتمالاً پاداش ها به شکل کارمزد تراکنش پرداخت می شوند. این روش مشابه روشی است که هم اکنون توسط شرکت های کارت اعتباری برای تراکنش ها استفاده می شود.

نکاتی که باید در مورد Bitcoin halving بدانیم

در این بخش از مقاله به بیان نکاتی درباره رویداد هاوینگ بیت کوین خواهیم پرداخت. به ویژه دو مورد از اساسی ترین آنها را که دلیل اصلی این رویداد مهم در بیت کوین هستند و تأثیر زیادی روی ارزش بیت کوین دارند را بیان می کنیم.

 

نصف شدن بیت کوین در جریان رویداد halving

در توضیح علت وجود رویداد هاوینگ باید گفت که برای کاهش تعداد بیت کوین هایی که در شبکه آن به وجود می آیند لازم است هر چند وقت یکبار  آنها را نصف کرد. این رویداد عرضه را کاهش می دهد تا همزمان که از تورم شدید قیمت جلوگیری می کند از کمیاب بودن بیت کوین نیز اطمینان حاصل کند.

از سوی دیگر، تحقق رویداد هاوینگ بر پاداش بلاک های بیت کوین، بر روی قیمت این کوین تاثیر مثبت و بلندمدتی دارد. نظریات زیادی در مورد علت وجود این رویداد موجود است. اما یک نظریه مشترک و ساده درباره عرضه و تقاضا وجود دارد. بر طبق این نظریه اگر بیت کوین کمتری تولید شود، کمبودی که اخیراً افزایش یافته به صورت طبیعی ارزش این سکه را افزایش می دهد. اما محقق شدن این هدف به مقداری صبر و کمی زمان نیاز دارد.

در رویداد هاوینگ بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اکثر سرمایه گذاران کریپتویی باور دارند که قیمت بیت کوین همچنان افزایش خواهد یافت. طبق اعتقاد آنها ممکن است از هم اکنون تا چهارمین رخداد رویداد هاوینگ بیت کوین در سال 2024 به درصد رشد بهتری نیز دست برسد. این باور بر اساس سابقه این رویداد در طی سال های گذشته و تاثیرات ناشی از اولین و دومین رویدادهای halving است. در هر دو رویداد پیش از این، بازار ارز دیجیتال با افزایش شدید قیمت بیت کوین مواجه شد.

اولین هاوینگ در سال 2012 موجب شد تنها در طی یک سال ارزش بیت کوین از 12 دلار به حدود 1150 دلار افزایش یابد. دومین رویداد در سال 2016 نیز در ابتدا با افزایش قیمت بیت کوین به حدود 20000 دلار همراه بود. البته این قیمت در نهایت به 3200 دلار کاهش یافت. به علاوه، زمان مشخصی برای رویداد halving وجود ندارد. وقوع این رویداد در اصل به این مسئله بستگی دارد که 210000 اُمین بلاک از آخرین رویداد چه زمانی استخراج شود.

 

نمودار رویدادهای گذشته halving

همانطور که پیشتر اشاره شد، پیش بینی می شود رویداد هاوینگ بعدی در اوایل سال 2024 باشد. محاسبه این زمان با توجه به اینکه استخراج بیت کوین های جدید تقریباً 10 دقیقه طول می کشد، انجام شده است. به این ترتیب انتظار می رود پاداش ماینرها تا 3.125 بیت کوین کاهش داشته باشد.

کلام آخر

رویداد هاوینگ بیت کوین یک رویداد بسیار طبیعی و قابل پیش بینی برای این سکه است که تقریباً هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد. این رویداد که اولین بار در سال 2012 رخ داد، بخشی از برنامه ریزی اصلی این ارز دیجیتال برای ثابت نگه داشتن کل عرضه آن است.

 

استخراج، پاداش و halving

اما حقیقت این است که هیچ کس نمی‌تواند بگوید که دقیقاً چه چیزی قرار است بعد از هاوینگ و هفته ها و ماه های بعد از آن اتفاق بیفتد. حتی با وجود اینکه بررسی تحولات قیمت بیت کوین در طول رویدادهای halving، حاکی از نوسانات قابل توجه در قیمت آن بوده است.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.