whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

تفاوت بازار بورس و رمز ارز چیست؟

1401/01/25 ساعت 23:01


بازار بورس و اوراق بهادار با وجود نوپا بودن در تجارت، شرایط مناسبی را برای خرید و فروش ارزها و محصولات مختلف در نقاط مختلف دنیا به وجود آورده است. از طرف دیگر صرافی های ارز دیجیتال نیز که یکی روش های کسب درآمد پرسود به شمار می روند حتی از بورس نیز جدیدتر هستند.

بازار بورس و ارزهای دیجیتال با یکدیگر یک وجه مشترک مشترک دارند و آن هم تسهیل تجارت است. با این وجود، نحوه خرید و فروش دارایی ها، نوسانات بازار، و بسیاری دیگر از مواردی هستند که این دو نوع بازار را از هم مجزا می سازند. برای برخی از سرمایه گذاران و علاقه مندان به تجارت تفاوت بازار بورس و بازار کریپتو آنچنان واضح نیست. از این رو در این مقاله قصد داریم تفاوت های مهم بین این دو بازار را برای شما توضیح دهیم.

 

اوراق بهادار یا ارزهای دیجیتال

 

تفاوت های اصلی بین بازار بورس و ارز دیجیتال چیست؟

بازار بورس و بازار ارز دیجیتال هر دو بر پایه سرمایه گذاری کاربران خود فعالیت می کنند. یک سبد سرمایه گذاری سالم، پرسود و کم ریسک باید دارای ترکیب متنوعی از دارایی ها باشد. توزیع پول در زمینه های مختلف سرمایه گذاری، مانند سهام، اوراق قرضه، املاک و سایر محصولات، موجب توزیع ریسک و کاهش آن می شود.

در سرمایه گذاری روی بازار بورس و ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران باید بتوانند راحتی و ریسک را متعادل کنند. سرمایه گذاران در ارزهای دیجیتال باید با نوسانات شدید قیمت زندگی کنند. ترن هوایی ارزش سهام هم اگرچه نوسانات شدید کریپتو را ندارد اما می تواند برای کاربران گیج کننده باشد. به همین دلیل شناخت نقاط قوت و ضعف دارایی های مختلف و نقشی که در یک سبد ایفا می کنند برای تحقق اهداف سرمایه گذار ضروری است. در ادامه اصلی ترین تفاوت های این دو بازار را برای شما شرح خواهیم داد تا بتوانید با آگاهی بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در آنها تصمیم گیری کنید.

 

تفاوت بورس و ارزهای دیجیتال

 

دارایی های معامله شده

یکی از تفاوت های عمده بازار بورس و بازار کریپتو در دارایی هایی است که در این بازارها معامله می شود. این دارایی ها از چند جهت قابل بررسی هستند.

  • نوع دارایی: نوع دارایی یکی از تفاوت های اصلی بین صرافی های ارز دیجیتال و بورس اوراق بهادار است. بورس اوراق بهادار سهام شرکت ها را معامله می کند. در حالی که یک صرافی ارز دیجیتال به معاملات ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، اتریوم و ... اختصاص دارد.
  • مالکیت دارایی: سهام معامله شده در بازار بورس نشان دهنده حقوق صاحبان سهام یک شرکت در آن شرکت است. زمانی که سهام یک شرکت را از طریق بورس خریداری می کنید، در واقع مالک بخشی از شرکت می شوید. میزان عملکرد شرکت نیز تعیین کننده ارزش سهام شماست. در صورتی که خرید ارز دیجیتال چه به صورت سكه و چه به صورت توکن الزاما به معنای مالکیت بخشی از شرکت سازنده و مالک آن نیست.
  • صدور دارایی: با توجه به قوانین محلی و مقررات شرکت، یک شرکت سهامی عام می تواند در صورت تمایل سهام خود را برای افزایش سرمایه به فروش برساند. در حالی که بیشتر ارزهای دیجیتال دارای تعداد محدودی سکه یا توکن هستند. به همین دلیل، با در نظر گرفتن شرایط مختلف، ارزش ارزهای دیجیتال با افزایش تقاضا، افزایش می یابد.

 

فرآیند تجارت در بورس و ارزهای دیجیتال

رشد بازار

روند مبادلات بازار بورس بسیار طولانی تر از صرافی های ارز دیجیتال می باشد. قوانین و مقررات محلی بر فعالیت های بورس حاکم است و از حمایت دولت ها نیز برخوردار هستند. به علاوه شرکت ها باید با فعالیت های خود را با کارهایی مانند به روز رسانی های مالی فصلی و صورتجلسات مجامع عمومی، برای سهامداران شفاف کنند.

بازار بورس با توجه به رشدی که داشته، حجم و تنوع معاملات بالایی دارد. به علاوه رشد این بازار شرایط تسلط برخی از معامله گران بر محافل معاملاتی را فراهم کرده است. این امر برای سرمایه گذاران کوچکتر چندان خوشایند نیست. زیرا بازار سهام از طریق در نظر گرفتن کارمزد یا کمیسیون کمتر برای به سرمایه گذاران بزرگتر در تجارت به آنها پاداش می دهد.

از سوی دیگر، تجارت ارزهای دیجیتال نسبت به بازار بورس بسیار جوان بوده و همچنان در حال توسعه قرار دارد. اگرچه برای  افزایش اعتماد سرمایه گذاران به این تجارت اقداماتی برای افزایش مقررات مبادلات صورت گرفته است، بسیاری از فعالیت های آنها در حال حاضر خارج از حوزه های نظارتی و سیاسی است. با توجه به عمر کوتاه آنها، حجم و تنوع ارزهای کریپتویی مبادله شده نیز بسیار کمتر از بورس اوراق بهادار است.

 

نوسان شدید ارزهای دیجیتال

نوسانات

بازار بورس و بازار ارز دیجیتال هر دو نوسان را تجربه کرده اند. نوسانات بازار را می توان از دو جنبه مثبت و منفی مورد بررسی قرار داد. نوسانات کم به معنای ثبات بازار و در نتیجه سرمایه گذاری بیشتر است. با این حال، در بیشتر مواقع به معنای انتظار طولانی تر برای دریافت پاداش مالی نیز هست. این مسئله در بورس اوراق بهادار بسیار شایع است.

حجم بالای معاملات، موجب ثبات بازار بورس شده و آن را کمتر مستعد تحرکات معامله گران «ماهی بزرگ» می سازد. بورس اوراق بهادار معمولا با توجه به روابطی که با دولت ها و شرکت های نقاط مختلف دنیا دارد، تحت تاثیر رویدادهای ژئوپلیتیکی قرار دارد.

صرافی‌های ارز دیجیتال نوسانات بیشتری را در مقایسه با بازار بورس تجربه می کنند. این بازار بسیار جوان است. به همین خاطر کاملا بدیهی است که در برابر اقدامات تجاری سرمایه گذاران بزرگ یا نهنگ ها به سرعت دست خوش نوسانات شدید می شود. نهنگ ها تریدرهایی هستند که مقدار زیادی از یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین را در اختیار دارند. این یعنی تمام بازار ارزهای رمزنگاری شده می تواند در برابر تصمیمات تجاری کسانی که سرمایه و دارایی کریپتویی زیادی دارند، آسیب پذیر باشد. به عنوان مثال در ژانویه 2021، با خبر سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری یکی از اینفلوئنسرها، ایلان ماسک، در بیت کوین قیمت این سکه کریپتویی به یکباره با افزایش 17 درصدی مواجه شد و به رکورد جدیدی از ابتدای فعالیت خود رسید.

با تمام این صحبت ها، از آنجایی که برخلاف بازار بورس، بازار ارزهای دیجیتال تحت نظارت دولت ها و سایر نهادهای جهانی نیستند به شکل قابل توجهی از نوسانات ناشی از مسائل سیاسی در امان هستند.

 

محدودیت زمانی تجارت در بورس و دسترسی همیشگی به بازار ارزهای دیجیتال

دسترسی به بازار

همانطور که گفتیم بازار بورس رشد بیشتری داشته و قوانین و مقررات بیشماری در رابطه با تجارت در آن وضع شده است. به همین دلیل فرآیند شروع معاملات در این بازار می تواند بسیار وقت گیر و انرژی بر باشد. در این بازار شما باید برای خود یک واسطه پیدا کنید و پس از آن، لازم است برای خرید و فروش تاییدیه بگیرید. در ضمن، انجام معاملات تنها در ساعات کاری امکان پذیر است. در نتیجه روشن است که دسترسی به بازار سهام کاملا کنترل شده است.

برعکس بازار بورس، ارز دیجیتال را می توانید در هر زمان که تمایل داشته باشید، صرف نظر از تعطیلات رسمی و رویدادهای مهم، معامله کنید. تمام کاربران توانایی انجام معاملات ارزهای رمزنگاری شده را دارند. این قابلیت موجب می شود که تمام سرمایه گذاران با هر طبقه اجتماعی به این بازار دسترسی داشته باشند. فرآیند انجام معامله در این بازار ساده تر است. علاوه بر این صرافی های ارزهای دیجیتال 24 ساعته باز هستند و امکان فعالیت های تجاری سریع را برای کاربران خود فراهم می کنند.

 

تفاوت هزینه در بورس و ارزهای دیجیتال

هزینه ها و مقررات

یکی از تفاوت های عمده دیگر بازار بورس و صرافی های ارزهای دیجیتال در هزینه ها و مقررات آنهاست. بازار سهام تحت نظارت شدیدی قرار گرفته است. در این بازار برای حمایت از معامله کننده ها و سرمایه گذاران قوانین مختلفی وجود دارد. علاوه بر قوانین، کارمزدهایی نیز وجود دارد که هزینه های بورس اوراق بهادار را افزایش می دهد. کارگزاران کارمزد دریافت می کنند، بانک ها بابت پرداخت از شما هزینه می گیرند و البته که به درآمد شما مالیات نیز تعلق می گیرد.

در نقطه مقابل بازار بورس، تجارت در صرافی های ارز دیجیتال هزینه کمتری را به همراه دارد. هزینه تراکنش در بلاک چین ناچیز است و فقط شامل هزینه های استخراج می شود. در نتیجه صرافی ها نسبت به کارگزاران بورس‌ هزینه کمتری را برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال پرداخت می کنند.

کلام آخر

همان گونه که در این مقاله خواندید تفاوت های مهمی بین بازار بورس و بازار ارز دیجیتال وجود دارد. برخلاف بازار بورس، برای نظارت بر معاملات ارز دیجیتال همچنان مقررات خاصی وضع نشده است. اما، به منظور حمایت و تنظیم بیشتر بازار ارزهای دیجیتال تدابیری اندیشیده شده است. در نهایت می توانید با تکمیل اطلاعات خود درباره دارایی ها و همچنین در نظر گرفتن شرایط خود، نسبت به سرمایه گذاری در هر کدام از این دو بازار تصمیم بگیرید


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.