whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

DAO چیست

1400/12/19 ساعت 03:24


DAO روشی است که می توان با آن کاربران و دارایی هایشان را به کمک بلاک چین در اینترنت سازماندهی کرد. بلاک چین یک سیستم دفتر کل عمومی است که تنها در اینترنت و فضای مجازی موجودیت دارد. دائو برای اطمینان از صحت تمام آنچه در آن نوشته شده از یک سیستم کریپتویی پیچیده استفاده می کند. این دفتر کل، به صورت معمول توسط تعدادی از اِلف های اینترنتی به نام ماینر نگهداری می‌شود. این روش قابلیت ذخیره مواردی که قوانین رسمی یک سازمان به شمار می روند را در اسنادی به نام قراردادهای هوشمند دارا می باشد.

در ادامه برخی از ویژگی های DAO را با یکدیگر بررسی می کنیم. برای آگاهی از تازه ترین اخبار ارز دیجیتال با ما در سایت اینترنتی پرشین الیت همراه باشید. همچنین می توانید برای تهیه تمام احتیاجات کریپتویی خود از خدمات جامع این سایت همچون استعلام به روز ترین قیمت ارزهای دیجیتال، خرید و فروش اندیکاتور اسکالپ ترید و احراز هویت بایننس برخوردار شوید.

مثال هایی از دائو

شاید بخواهید برای جمع آوری پول برای یک موسسه خیریه یک DAO تشکیل دهید یا حتی برای ایجاد یک شرکت سرمایه گذاری. به این نحو که در آن همه اعضا در ازای دریافت سهام در برخی از شرکت ها یا پروژه ها سرمایه ای را به اشتراک بگذارند. تمام اعضای شرکت ‌کننده می توانند مقدار مشخصی ارز دیجیتال پرداخت کنند. این مبلغ تعیین کننده تعداد توکنی است که شرکت‌کننده می تواند از دائو دریافت کند. سپرده گذاری و پرداخت می تواند بر اساس برنامه ای که در قرارداد هوشمند نوشته شده است اجرا شود.

 

فعالیت به روش دائو

ارز دیجیتال بیت کوین را یک DAO در نظر بگیرید. به این صورت که در آن کاربران بر اساس شروطی، قراردادهایی را برای خرید و فروش ارز دیجیتال منعقد می‌کنند. همچنین همه رخداد ها در بلاک چین بیت کوین ردیابی می‌شوند.

اکثر DAO هایی که امروزه وجود دارند بر روی دومین بلاک چین بزرگ، یعنی شبکه اتریوم اجرا می شوند. از نظر اتریوم یک دائو در واقع یک کسب و کار بومی اینترنتی می باشد که به صورت جمعی متعلق به اعضا و مدیریت آن است. آنها دارای خزانه های داخلی ای هستند که هیچ کس بدون تأیید گروه اختیار دسترسی به آنها را ندارد. تصمیمات با پیشنهادات و رای گیری اخذ شده و اجرا می شوند. به عبارت دیگر، شرکت‌کنندگان دائو را اداره می‌کنند، نه تنها یک مدیر مرکزی. همچنین هرگونه نقل و انتقال ارز به داخل یا خارج از خزانه دائو باید توسط شرکت کنندگان تأیید شود.

به عنوان مثال، در ماه نوامبر، گروهی از علاقه مندان به رمز ارز، یک DAO به نام ConstitutionDAO را راه اندازی کردند تا برای خرید حق چاپ اولیه یکی از 13 قانون اساسی ایالات متحده پول جمع آوری کنند. در نهایت این گروه موفق به اخذ هیچ یک از آن قوانین اساسی که توسط ساتبیز به حراج گذاشته شده بود نشد. اما توانست در زمان کوتاهی 47 میلیون دلار برای این هدف پول جمع کند.

 

تجارت ایمن با دائو

یک DAO دیگر به نام LinksDAO برای خرید و توسعه زمین گلف با سرمایه‌گذاری جمعی خود اقدام به جمع‌آوری سرمایه کرد. این گروه عضویت های باشگاه را به صورت توکن های غیر قابل تعویض یا همان NFT  فروخت. به این ترتیب بیش از 10.5 میلیون دلار با انجام این کار جمع آوری کرد و آن را به فروش رساند. صاحبان NFT ها سهمی در باشگاه و حق مشارکت در تصمیم گیری برای چگونگی توسعه باشگاه گلف به دست آوردند.

مزایا و ویژگی های DAO

DAO ها به گونه ای تنظیم شده اند که شرکت کنندگان آن ملزم به اعتماد کردن به یکدیگر نباشند. در واقع، آنها می توانند کاملا با یکدیگر بیگانه و ناآشنا باشند. این به این دلیل است که شرکت کنندگان یا تعهدات مقرر در قرارداد هوشمند را انجام می دهند یا انجام نمی دهند. شرایط قرارداد، با تمام فعالیت های شرکت کنندگان، در کد روی بلاک چین نوشته می شود. همچنین سایر اطلاعات عمومی و دائمی نیز در آنجا ثبت می شود.

در تفکری که پشت تشکیل DAO ها وجود دارد، نوعی بی اعتمادی به کنترل متمرکز انسانی نهفته است. در بخش پرسش‌های متداول اتریوم درج شده است که هیچ مدیر عاملی وجود ندارد که بتواند هزینه‌ها را بر اساس علایق و سلایق خود تعیین کند. همینطور هیچ راهی برای خرابکاری یک مدیر مالی فاسد در اسناد و نوشته ها نیز وجود ندارد.

 

توکن دائو

یک مکتب فکری می‌گوید انسان‌ها به خودی خود رفتار های بد و ناهنجار نشان نمی دهند. این گونه نیست که ذات انسان شرور باشد. بلکه مشکل این است که در سازمانی خدمت می کنند که به آنها قدرت سوء استفاده از موقعیت خود را می دهد. آنها ممکن است به دلیل طمع، تعصب، میل به شهرت یا صدها نقص دیگر بر خلاف منافع سازمان عمل کنند. گاهی اوقات این اتفاق پشت درهای بسته رخ می دهد. مثل زمانی که یک مدیر اجرایی 1000 دلار برای کوتاه کردن مو می پردازد و هزینه آن را در گزارش هزینه های کاری خود درج می کند. گاهی نیز در فضای عمومی و کاملا آشکار شاهد آن هستیم. مثل زمانی که یک مدیر عامل تصمیم می گیرد اطلاعات نادرست را در شبکه اجتماعی شرکت خود پذیرا باشد.

به لحاظ تئوری، قدرت تصمیم گیری در یک DAO به نحوی توزیع می‌شود که همه شرکت‌کنندگان را در بر بگیرد. به این ترتیب دائو به صورت اتومات برای به حداقل رساندن نیاز به مدیریت روزانه توزیع می شود.

 

توزیع غیرمتمرکز

تفاوت و مزیت دائو نسبت به قراردادهای قانونی

شاید بتوان یک قرارداد هوشمند DAO را مانند یک توافق نامه قانونی دانست که توسط توسعه دهندگان نرم افزار به صورت کد درآمده است. منتقدان اغلب می پرسند که دائو چه کاری میتوانند انجام دهند که توافق نامه ها و قوانین حقوقی قدیمی نمی توانند انجام دهند. در پاسخ به این سوال علاقه مندان به این بلاک چین پاسخ جالبی ارائه کرده اند. آنها ادعا می کنند که قراردادهای هوشمند عنصر کارآمدی از اتوماسیون را به توافق نامه های قانونی اضافه می کنند. به‌عنوان مثال، یک قرارداد هوشمند که بر فعالیت های جمع‌آوری سرمایه نظارت می‌کند را در نظر بگیرید. این قرارداد ممکن است حاوی یک رمز کریپتویی برای شرکت‌کننده ای باشد که به تازگی مقدار مشخصی پول را به دائو اهدا کرده است.

طرفداران DAO می گویند که قراردادهای هوشمند همچنین می توانند کوتاه تر، کوچکتر و سریعتر از قراردادهای قانونی استاندارد تولید شوند. به علاوه، با استفاده از ارز دیجیتال ثبت شده در بلاک چین، می توان به مراتب سریع تر از ارزهای فیات که از طریق بانک های سنتی پردازش می شود، پول جمع آوری کرد.

 

قرارداد هوشمند دائو

معایب و نواقص DAO

علیرغم معنای لغوی دائو، DAO هایی که امروزه وجود دارند کاملاً غیرمتمرکز یا کاملاً دموکراتیک نیستند. آنها هنوز تا حدودی به شرکت کنندگان و گروهی از انسانها که در ابتدا دائو و اهداف و شرایط کلی آن را راه‌اندازی کردند، اعتماد دارند. بعلاوه اعتماد به آن گروه از انسان ها به منظور تصمیم گیری در مورد مدل حکومتی مناسب لازم است. در برخی مدل‌ها، برای هر شرکت‌کننده‌ای که در کریپتویی کمک می‌کند، بدون توجه به مقدار آن، یک توکن صادر می‌شود. این توکن نشان دهنده یک حق رای برای تصمیمات آتی دائو است. اما در برخی از دائو ها، ممکن است همه چیز عادلانه نباشد. فرض کنید به شرکت کنندگانی که مقدار زیادی کریپتو کمک کرده اند، همان حقی داده شود که به کسی که مبلغ کمی را کمک کرده است. این مسئله کاملا ناعادلانه است.

DAO ها همچنان در ابتدای راه خود به سر می برند. اما سازمان‌ها و فناوری‌ های زیربنایی آن‌ها به اندازه کافی امیدوار کننده هستند. لازم است در زمان رشد، اصلاح خود و کشف موارد استفاده جدید، از نزدیک آنها را تحت نظر گرفت.

 

موفقیت با دائو

کلام آخر

در این مقاله تا حدودی با DAO و قابلیت ها و معایب آن آشنا شدید. شما همواره می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان و مشاوران خبره و با تجربه پرشین الیت ارتباط برقرار نمایید. به علاوه می توانید برای خرید ارزان و مناسب سیگنال ارز دیجیتال و سیگنال فیوچرز با کارشناسان فروش پرشین الیت تماس بگیرید.

پرشین الیت در تلاش است از طریق خدمات ارزنده‌ای چون سیگنال ارز دیجیتال، سیگنال فارکس، سیگنال فیوچرز، احراز هویت بایننس، فروش اندیکاتور vip و خرید تتر به هم‌وطنان عزیز کمک کند. علاوه بر این در صورت تمایل می‌توانید با خرید اشتراک‌های ماهانه، سه‌ماهه و یا یک ساله در کانال سیگنال ارز دیجیتال عضو شوید، همچنین می‌توانید قیمت ارز دیجیتال را در این سایت به صورت لحظه‌ای رصد کنید و از خدمات بهترین گروه ارز دیجیتال بهره‌مند شوید.

 

جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.