whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

کندل دوجی

1401/08/18 ساعت 17:50


کندل دوجی در واقع نام قسمتی از الگوهای شمعی بوده که در تحلیل تکنیکال و بازار مالی کاربرد بسیار متنوعی دارد. در این نوع الگو قیمت باز و بسته شدن سهم با هم مساوی هستند و بیشتر در الگوها به شکل ترکیبی ظاهر می‌شوند. دقت داشته باشید کندل‌های دوجی با این که الگویی خنثی هستند اما توانسته‌اند در لیست مهم‌ ترین الگوهای شمعی جای بگیرند.  

استفاده از این کندل‌ها به تخصص زیادی احتیاج ندارد اما باید حتما برخی موارد مهم را در نظر بگیرید تا به مشکل برنخورید. افراد تحلیل گر با عضویت در پرمیوم تریدینگ می‌توانند از آموزش‌های مرتبط زیادی بهره بگیرند و همچنین به سادگی از جدیدترین اخبار اقتصادی روز دنیا مطلع شوند. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم هر چه سریع‌تر نسبت‌ به عضویت در این کانال اقدام نمایید و مطالب ذکر شده در ادامه مقاله را هم نادیده نگیرید.

ویژگی‌های کندل دوجی 

به‌ طور معمول هر کندل دوجی‌ در نمودار تحلیل تکنیکال، اطلاعات مشخصی در تایم فریم که شامل بالاترین قیمت کندل، قیمت شروع کندل، آخرین قیمت کندل و پایین‌ ترین قیمت کندل بوده را به کاربران ارائه می‌دهد. در صورتی‌ که قیمت باز و بسته شدن سهم به همدیگر خیلی نزدیک باشد، شمع شکل‌ گرفته دوجی نامیده می‌شود. 

با توجه به این‌ که پایین‌ ترین و بالاترین قیمت دوجی چقدر از بدنه پایین‌تر یا بالاتر باشد، اندازه سایه‌های آن هم متفاوت خواهد بود. جالب است بدانید در زبان ژاپنی اصطلاح دوجی به معنی اشتباه یا خطا بوده که اهمیت زیادی دارد.
دقت داشته باشید که کندل‌های دوجی نباید به شکل مکانیکی ارزیابی شوند زیرا اکثراً بعد از یک‌ روند قوی، نشانه‌ای بزرگ جهت بازگشت هستند. بیشتر اوقات برای تشخیص آن‌ها بهتر است بگذارید به‌ طور کامل تشکیل شوند تا عملکرد بهتری در مقابل‌شان انجام دهید. این‌ که چقدر جهت اخطار تغییر روند باید منتظر بمانید نیز به ریسک بازدهی معامله بستگی دارد.

اگر می‌خواهید ریسک پایین‌تری را متحمل شوید، توصیه می‌شود بعد از وقوع یک نوع کندل دوجی مخصوصاً در روند صعودی، صبر بیشتری جهت تأیید تغییر روند داشته باشید. ناگفته نماند که دوجی نمایانگر نوعی بی‌تصمیمی میان فروشندگان و خریداران بوده که در آن همه با هم برابر هستند و قیمت به هیچ طرفی نمی‌روند. 

معرفی انواع کندل دوجی 

بهتر است بدانید طبق قیمت بسته شدن یا باز شدن سهم و همچنین شکل‌ گیری سایه‌ها، کندل دوجی در دسته‌های مختلفی همچون کندل سنجاقک، کندل سنگ قبر و کندل پایه بلند طبقه‌ بندی می‌شود. هر کدام از این کندل‌ها دارای ویژگی‌ها و مشخصات مربوط به خود هستند که در ادامه قصد داریم به شکل جامع‌تری آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

دوجی پایه بلند جهت شروع روند صعودی بسیار مناسب بوده و می‌تواند به تحلیل گران کمک زیادی کند.

دوجی پایه بلند جهت شروع روند صعودی بسیار مناسب بوده و می‌تواند به تحلیل گران کمک زیادی کند.

  • دوجی پایه بلند

دوجی پایه بلند، نوعی الگوی مشخص بوده که بی‌تصمیمی در بازار را به تحلیل گران نشان می‌دهد. این الگو یک اخطار بی‌تصمیمی جهت ورود به بازار بعد از روندی اصلی قدرتمند به حساب می‌آید که برای شروع روند صعودی افراد را آگاه می‌کند. 

سرمایه‌ گذارانی که می‌خواهند تصمیم‌ گیری بهتری جهت نگهداری یا فروش ارزهای دیجیتال داشته باشند، می‌توانند از سیگنال‌های ارز دیجیتال معتبر نیز کمک بگیرند. سیگنال ارز دیجیتال در واقع به کاربران کمک می‌کند کمتر شاهد ضررها و خطرات احتمالی در بازار باشند و از فرصت‌های پرسودی که در اختیار دارند، نهایت بهره را ببرند. 

دوجی پایه بلند هم در کف و هم در سقف قابل‌ مشاهده بوده و تشکیل یک یا چند مورد از آن به‌ معنای شروع شکست و خروج از الگو در روندی جدید است. در این الگو قیمت انتهایی و ابتدایی بازار به یکدیگر بسیار نزدیک است و هنگامی‌ که قیمت در یک‌ روند قوی نزولی و صعودی قرار می‌گیرد، دوجی پایه بلند به‌ عنوان نشانه‌ای مهم تلقی خواهد شد.

با تشکیل این دوجی می‌توان تشخیص داد که فشار عرضه و تقاضا در حالت تساوی هستند و همچنین امکان برگشت روند نیز وجود دارد. در روندی صعودی، فشار خرید معمولاً از فروش بیشتر بوده، پس قیمت باز شدن کندل بعدی هم کمتر از قیمت بسته شدن آن خواهد بود. البته بهتر است بدانید با شکل‌ گیری دوجی پایه بلند، جنگ ناتمام میان فروشندگان و خریداران در حال پایان است.  

روندی که در گذشته خریداران با استفاده از آن کنترل بازار را به دست داشتند، در حال‌ حاضر به یک حالت برابری فشار تقاضا و عرضه رسیده‌ است. به‌ همین دلیل قیمت در کندل پایه بلند بعد از باز شدن به‌ طرف بالا حرکت خواهد کرد اما فشار فروش اجازه بسته شدن در همان قیمت را نخواهد داد و ریزش آن تا قیمت شروع بازار ادامه خواهد داشت. در نهایت همان قیمت آغازین نیز بسته می‌شود.

کارایی دوجی پایه بلند بیشتر در روندهای صعودی، دارای عملکرد بهتری بوده زیرا احتمال برگشت روند را هم به‌ همراه دارد. معامله در این الگو به 2 تاکتیک عملکردی و بازگشتی تقسیم‌ شده که در هر دو تاکتیک، نرخ بازگشت روند دارای اهمیت زیادی است. 

با این‌ وجود اغلب معامله‌ گران فقط به یک کندل اکتفا نمی‌کنند زیرا الگو تنها با یک کندل تشکیل خواهد شد و به روش‌های دیگری نیز برای ترید نیازمند است. دقت داشته باشید بعد از این‌ که الگوی موردنظر به‌ عنوان بی‌تصمیمی بازار به وجود آمد، در کندل بعد باید استراتژی معاملاتی‌تان را بچینید.

در صورتی‌ که قیمت به بالاتر از کندل رسید، بهتر است کار خرید را انجام دهید اما و اگر قیمت به پایین‌تر از کندل دوجی نزول کرد، توصیه می‌شود فروش را ثبت نمایید. در غیر این صورت باید منتظر بمانید تا ساختار شمع‌های بعد از الگو حرکت بعدی قیمت را پیش‌ بینی نمایند.  

با کمک دوجی سنجاقک می‌توان افزایش قیمت در آینده‌ای نزدیک را مشاهده کرد و تصمیمات بهتری برای انجام معاملات مختلف گرفت.

با کمک دوجی سنجاقک می‌توان افزایش قیمت در آینده‌ای نزدیک را مشاهده کرد و تصمیمات بهتری برای انجام معاملات مختلف گرفت.

  • دوجی سنجاقک

این دوجی نوعی الگوی شمعی بوده که با توجه به رفتار قیمت گذشته سهم می‌تواند سیگنال بازگشت روند در قیمت به‌ طرف صعود یا نزول را داشته باشد. دوجی سنجاقک هنگامی تشکیل خواهد شد که قیمت‌های بالا، بسته شدن یا باز شدن سهام به‌ صورت یکسان باشند. 

این الگو اغلب اوقات به‌ ندرت تشکیل می‌شود اما در نمودارهای تکنیکال خیلی سریع می‌توان آن را مشاهده نمود. سایه بلند پائین در دوجی سنجاقک نشان خواهد داد که فروش بی‌وقفه در طول کندل موردنظر رخداده اما قیمت پایانی به قیمت آغازین نزدیک است و نشان می‌دهد که خریداران توانسته‌اند نیروی فروش را به خود جذب نمایند و همچنین قیمت را به‌ طرف بالا سوق دهند. 

به‌ دنبال روند نزولی هم کندل سنجاقک ممکن است نشان‌ دهنده افزایش قیمت در آینده‌ای نه‌ چندان دور باشد. بعد از روند صعودی این الگو نشان می‌دهد که فروش نسبتاً بیشتری به بازار وارد شده و احتمال دارد کاهش قیمت هم وجود داشته باشد. 

توجه داشته باشید الگوی دوجی سنجاقک، به‌ صورت مکرر رخ نمی‌دهد اما و اگر در یک روند ظاهر شود، به‌ عنوان علامت هشدار محسوب شده که می‌تواند نشان دهد روند موجود تغییر جهت یافته یا این‌ که قدرت روند با کاهش مواجه شده‌ است. 

به دنبال پیشروی قیمت سایه بلند و پائین سنجاقک نشان خواهد داد که فروشندگان می‌توانند حداقل قسمتی از دوره معاملات را کنترل کنند. در حالی‌ که قیمت پایانی بدون این‌ که تغییر کند، بسته‌ شده و افزایش فشار فروش یک علامت هشدار دهنده به شمار می‌آید. 

اگر زمانی در الگوی شمعی تأییدیه رشد قیمت انجام شود، سیگنال برگشت قیمت به صورت نامعتبر خواهد بود و از این طریق هم سهم به رشد خود ادامه خواهد داد. در حین کاهش قیمت، کندل دوجی سنجاقک نشان می‌دهد که فروشندگان ابتدا با قدرت پیش رفته‌اند اما تا پایان معاملات خریداران قیمت را به بازار برگردانده‌اند. این امر نشان‌ دهنده افزایش فشار خرید در طی یک‌ روند نزولی بوده و می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود.

در صورتی‌ که بسته شدن سهام در کندل تأییدیه سنجاقک بالای بسته شدن الگوی موردنظر باشد، سیگنال تایید خواهد شد. هر چه رشد سنجاقک بیشتر باشد، حرکت معکوس و واژگونی نیز بیشتر می‌شود.

معامله‌ گران در زمان تکمیل کندل تائیدیه می‌توانند خیلی راحت اقدام به خرید کنند. بعد از خرید نیز جهت برگشت به روند صعودی، باید حد ضرر معامله زیر سایه پایین کندل سنجاقک در نظر گرفته شود. 

سرمایه گذاران با استفاده از الگوی سنگ قبر می‌توانند شاهد نتایج عالی‌تری باشند و کمتر دچار ریسک شوند.

سرمایه گذاران با استفاده از الگوی سنگ قبر می‌توانند شاهد نتایج عالی‌تری باشند و کمتر دچار ریسک شوند.

  • دوجی سنگ قبر

دوجی سنگ قبر نیز یک الگوی معکوس نزولی بوده که سایه بلند بالای آن نشان می‌دهد پیشرفت صعودی در ابتدایی دوره نزول در انتهای دوره ختم خواهد شد. اغلب این کاهش قیمت به‌ صورت یک نزول بلند مدت بوده و نباید نسبت‌ به آن بی‌تفاوت باشید.

این الگو می‌تواند در هر 2 روند نزولی و صعودی رخ دهد اما تاکنون توانسته‌ است موفقیت بیشتری در روند صعودی به دست بیاورد. الگوی سنگ قبر هم مانند سایر الگوهای دوجی یک نوع بی‌تصمیمی در بازار را به نمایش می‌گذارد که در آن قیمت به‌ طرف بالا حرکت کرده اما نتوانسته‌ خود را حفظ کند و پس زده شده است.

در این الگو فروشندگان سعی می‌کنند در حین تشکیل کندل به سقف‌های جدیدی برسند ولی خریداران  نزدیک قیمت پایانی سهم، کار خرید را انجام می‌دهند. به‌ همین دلیل می‌توان گفت سایه بلند بالا در الگوی مورد نظر، نمایانگر شکست حرکت گاوها بوده است.

دوجی سنگ قبر در بین تحلیل گران محبوبیت بسیار زیادی دارد اما فراموش نکنید که به‌ طور کامل مورد اعتماد نبوده و نباید تنها با آن عمل کرد. از این رو بهتر است بدانید در حال حاضر برخی تحلیل گران حرفه‌ای و سایت‌های معتبر همچون پرشین الیت، به فروش اندیکاتور vip می‌پردازند و به سرمایه‌ گذاران کمک زیادی می‌کنند تا سود بیشتری به دست آورند. پمعامله‌ گران بعد از شناسایی الگوی سنگ قبر یا اقدام به فروش سهام می‌کنند یا این‌ که از موقعیت‌های خرید خیلی سریع خارج می‌شوند. با این که باید از الگوهای دیگر شمعی هم در ارتباط با این تحلیل به‌ عنوان تأییدیه استفاده کرد، اما خیلی از معامله‌ گران این موضوع را نادیده می‌گیرند. 

جهت معامله با استفاده از کندل دوجی سنگ قبر، احتمال بیشتر باید برای برگشت روند انجام شود زیرا بهتر است اجازه دهید تا کندل تأییدیه تشکیل شود و سپس ببینید روند به کدام طرف می‌رود تا استراتژی معاملاتی خود را پیاده کنید. تمام این توضیحات به نسبت ریسک به بازدهی معاملات‌تان بستگی خواهد داشت و نباید بدون آگاهی کافی، دست به اقدامات نامناسبی بزنید. 

محدودیت‌های کندل دوجی 

کندل دوجی به‌ تنهایی یک نوع الگوی خنثی بوده که اطلاعات کمی را فراهم می‌نماید. این الگو در اصل رخدادی متداول نبوده و در بازارهایی اهمیت دارد که اغلب تعداد زیادی از شمع‌های دوجی در آن وجود ندارد. به‌ همین دلیل هم کندل‌های دوجی یک ابزار قابل‌ اعتماد و مناسب جهت در نظر گرفتن موضوعاتی همچون بازگشت قیمت به حساب نمی‌آیند. 

در چنین مواردی می‌توان در یک کانال سیگنال ارز دیجیتال محبوب، عضو شد و از اطلاعات مفیدی که در آن وجود دارد استفاده کرد. توجه داشته باشید اندازه سایه پائین و بالای کندل دوجی تأیید کننده وقوع آن بوده و برخی مواقع باعث می‌شود نقطه ‌ورود به معامله تا محدوده حد ضرر دارای فاصله زیادی باشد.

به‌ همین خاطر بهتر است معامله‌ گران یا از انجام معامله صرف‌ نظر کنند یا این‌ که جای بهتری را برای انتخاب حد ضرر خود پیدا کنند تا موقعیت‌های بهتری جهت معامله نصیب‌شان شود و سرمایه خود را نیز از دست ندهند. در غیر این صورت امکان دارد شاهد ضرر بالایی باشند و دیگر امکان جبران کردن آن خیلی وجود نداشته باشد.

کلام آخر

کندل دوجی از اهمیت بسیار بالایی در الگوهای شمعی تحلیل تکنیکال برخوردار بوده زیرا این الگو بیانگر سردرگمی افراد معامله‌گر است و می‌تواند منجر به تضعیف قدرت روند شود. در واقع با مشاهده این الگو بهتر است جهت شروع تغییر روند خودتان را آماده کنید زیرا نباید فقط براساس مشاهده‌ آن‌ها معاملات مختلف را انجام دهید. در چنین مواردی بهتر است منتظر کندل بعدی برای تایید سیگنال بمانید و دست به اقدامات نامطلوبی نزنید. برای نگهداری دارایی‌های‌تان حتما از صرافی‌های آنلاینی همچون صرافی بایننس که از اعتبار بالایی برخوردار هستند، بهره بگیرید. همچنین اگر تجربه کافی جهت احراز هویت بایننس را ندارید، بهتر است این کار را به دست افراد متخصص بسپارید تا بعداً با مشکلات بیشتری مواجه نشوید.

 

جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.