whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

معرفی ارز دیجیتال Dash 

1402/04/03 ساعت 02:24


از اواخر دسامبر 2016، زمانی که بیت کوین از مرز 1000 دلار عبور کرد، سرمایه‌گذاری دیوانه‌وار در ارزهای دیجیتال آغاز شد. با استفاده از فناوری بلاک چین، اولین ارز غیرمتمرکز جهان به نام بیت کوین ایجاد شد. اما بیت کوین دارای نقص‌هایی بود که باعث شد بسیاری از ارزهای دیجیتال با ویژگی‌ها و ادعاهای متفاوت با بیت کوین رقابت کنند.

یکی از کاستی‌های بیت کوین این است که کاملاً ناشناس نیست. این بدان معنی است که تراکنش‌ها و مقدار دارایی‌های یک آدرس بیت کوین قابل ردیابی است. بر همین اساس، بسیاری از توسعه دهندگان برای حل این مشکل، ارزهای دیجیتال خود را که به ارزهای دیجیتال ناشناس یا غیرقابل ردیابی معروف هستند به کاربران پیشنهاد داده‌اند. در این مقاله به بررسی جامع ارز دیجیتال Dash می‌پردازیم.

Dash چیست؟

توسعه دهندگان Dash ادعا می‌کنند که این یک پول نقد الکترونیکی غیرمتمرکز همتا به همتا است. هدف آن‌ها این است که Dash بتواند مانند پول نقد واقعی مانند دلار، یورو و غیره گردش کند. Dash بر اساس کد اصلی بیت کوین با ویژگی‌های جدید (مانند حفظ حریم خصوصی و تراکنش‌های ارزان و سریع) است.

Dash نیز مانند بیت کوین منبع باز است و از بلاک چین استفاده می‌کند. ارزهای دیجیتال Dash نیز در نرم افزار یا سخت افزار کیف پول ذخیره می‌شوند.

تاریخچه ارز دیجیتال Dash

پروژه Dash در اوایل سال 2014 توسط شخصی به نام ایوان دافیلد طراحی و توسعه یافت. که در ابتدا با نام XCoin (XCO) راه اندازی شد. یک ماه بعد نام آن به Darkcoin تغییر یافت و سرانجام در اوایل سال ۲۰۱۵ با نام Dash به جامعه جهانی معرفی شد. نام Dash در اصل ترکیبی از دو کلمه Digital و Cash است.

ارز دیجیتال Dash که با علامت اختصاری Dash نشان داده می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده است که تنها 18 میلیون واحد از آن را داشته باشد. شبکه Dash مبتنی بر مکانیزم ماینینگ است و پس از استخراج 18 میلیون واحد، دیگر واحدی از آن تولید نخواهد شد. ارز دیجیتال ماینینگ Dash مانند روند بیت کوین هر سال سخت‌‌تر می‌شود و پاداش استخراج آن هر سال 7.1 درصد کاهش می‌یابد. برای ایجاد هر بلوک در شبکه بلاک چین ارز دیجیتال Dash، ۲.۵ دقیقه زمان نیاز است که ۴ برابر سریع‌تر از بیت کوین است.

ساختار و عملکرد ارز دیجیتال Dash

ارز دیجیتال Dash دارای سه ویژگی متفاوت و برجسته در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال است که می‌تواند به شما کمک کند تا تراکنش‌ها را سریعتر و محرمانه‌‌تر انجام دهید: Master Nodes، Private Send و ارسال فوری (Instant Send). با بررسی بیش‌تر این سه ویژگی می‌توان به درک بهتری از شبکه Dash دست یافت.

مستر نود

در شبکه بلاک چین بیت کوین، وظیفه پردازش و تایید تراکنش‌های شبکه بر عهده ماینرها است که در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند. بلاک چین ارز دیجیتال Dash نیز مبتنی بر مکانیزم استخراج است، اما سیستم آن از ساختار دو لایه‌ای استفاده می‌کند:

گره‌های اصلی و دستگاه‌های ماینینگ (Miners). در ساختار تک لایه شبکه بیت کوین، تمامی پردازش‌ها توسط دستگاه‌های ماینینگ انجام می‌شود. اما برخلاف بیت کوین، ساختار سیستم ارز دیجیتال Dash از معماری دو لایه برای ایمن سازی تراکنش‌های خود استفاده می‌کند.

لایه اول شامل گره‌هایی است که عملیات ماینینگ را تحت یک مدل اجماع اثبات کار انجام می‌دهند، به این معنی که مسئولیت پردازش و اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه و ایجاد بلوک‌های جدید را بر عهده دارند و حداقل 51 درصد از نودها باید یک تراکنش را تکمیل کنند. تأیید کنید تا آن را به بلاک چین اضافه کنید.

الگوریتم اجماع Proof of Work (PoW) مورد استفاده در شبکه Dash X11 نام دارد که یک الگوریتم هش سفارشی است که توسط توسعه دهنده Dash Duffield توسعه یافته است. این الگوریتم از دنباله‌ای از 11 الگوریتم هش بر اساس مستندات Dash استفاده می‌کند. X11 یکی از امن‌‌ترین و پیچیده‌‌ترین هش‌های رمزنگاری است که توسط نسل جدید ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

لایه دوم شبکه شامل گره‌های اصلی، گره‌های شبکه با مجوزهای ویژه است که عملکردهای مدیریت شبکه مانند ارسال خصوصی، فوروارد فوری و سیستم خزانه‌داری آن را انجام می‌دهند.

مستر نودها، بر خلاف ماینرها، تحت یک الگوریتم اجماع اثبات خدمات کار می‌کنند و مسئولیت عملکردهای حیاتی شبکه را بر عهده دارند. این گره‌های اصلی ضریب امنیت شبکه را افزایش می‌دهند و سرعت تراکنش‌ها را به اندازه پرداخت نقدی افزایش می‌دهند. توزیع ارزهای دیجیتال به دست آمده از استخراج به شرح زیر است:

  • 45% پاداش برای مستر نود
  • 45% پاداش برای ماینرها
  • 10% پاداش برای تامین مالی ارتقاء شبکه در آینده

هر مستر نود در تصمیم گیری‌های مربوط به نحوه استفاده از بودجه حق رای دارد. معمولاً از این بودجه برای حفظ پایداری شبکه و بهبود آن استفاده می‌شود و در عین حال تداوم فعالیت DAO را نیز تضمین می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده، نودهای اصلی دارای دو ویژگی مهم ارسال خصوصی و ارسال فوری هستند.

ارسال خصوصی ارز دیجیتال Dash

شبکه بلاک چین بیت کوین عمومی است. به این معنی که تمام اطلاعات تراکنش‌های شبکه بیت در دسترس عموم است، این اطلاعات شامل:

  • مقدار ارزش معامله
  • تراکنش‌های قبلی همان واحد بیت کوین

ارز دیجیتال Dash با سرویسی به نام ارسال خصوصی، حریم خصوصی را به تراکنش‌ها اضافه می‌کند و حریم خصوصی کاربران را بهبود می‌بخشد. با استفاده از این ویژگی، تراکنش‌های ارزهای دیجیتال Dash قابل ردیابی نیستند و هویت طرفین معامله در دسترس نیست.

ارسال خصوصی یک فرآیند مخلوط کردن سکه بر اساس راه حل Coin Join است. CoinJoin روشی برای حذف هویت تراکنش یا ناشناس سازی است، در این روش ورودی‌های مرتبط از فرستنده‌های مختلف جمع‌آوری شده و در یک تراکنش با چندین خروجی ترکیب می‌شوند. وجود چندین فرستنده منجر به این واقعیت می‌شود که تراکنش‌ها قابل ردیابی نیستند.

شبکه ارز دیجیتال Dash با داشتن چنین امکانی، ارز دیجیتال Dash را به یک ارز قابل مبادله تبدیل کرده است. قابلیت تعویض به این معنی است که تمام سکه‌های یک ارز دارای ارزش یکسانی هستند. به عنوان مثال، تمام ارزهای فیات (مانند یورو، دلار، ...) قابل مبادله هستند. این بدان معناست که هر اسکناس 1 یورویی را می‌توان با هر اسکناس 1 یورویی دیگری مبادله کرد. اما بیت کوین این ویژگی را ندارد. تراکنش‌های بیت کوین قابل ردیابی هستند.

ارسال فوری ارز دیجیتال Dash

شبکه بلاک چین ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin BTC) از نظر سرعت پردازش و تایید تراکنش‌ها و هم‌چنین مقیاس پذیری و ظرفیت شبکه دارای مشکلات متعددی است. به عنوان مثال، تأیید تراکنش‌های بیت کوین به طور متوسط 10 دقیقه طول می‌کشد. شبکه Dash با ارائه سرویسی به نام ارسال فوری این مشکل را برطرف کرده است. با بهره‌مندی شبکه Dash از این سرویس، تراکنش‌های آن شبکه بلافاصله توسط گره‌های اصلی پردازش و تایید می‌شود.

امکان ارسال فوری از مشکل دوبرابر شدن جلوگیری می‌کند. دوبار خرج کردن یعنی زمانی که کاربر پشتیبان بخواهد مثلاً 20 واحد ارز دیجیتال Dash را فوراً دو بار خرج کند، به عنوان مثال، کاربر می‌خواهد 20 واحد را برای آشنایش بفرستد، اما ابتدا آن را به کیف پول دیگری می‌فرستد.

مستر نود که مسئولیت اجرای تراکنش را بر عهده دارد، متوجه این موقعیت می‌شود و اولین تراکنش یا هر دو تراکنش را رد می‌کند. هزینه این ویژگی بسیار بیش‌تر از تراکنش‌های معمولی Dash است. به همین دلیل، این نوع تراکنش تنها در موارد حساس و فوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که تراکنش‌های ارز دیجیتال Dash معمولی تنها 2.5 دقیقه طول می‌کشد که بسیار سریع‌تر از بیت کوین است.

و در نهایت لازم به ذکر است که گره‌های اصلی بر اساس سابقه ارائه خدمات بهتر به شبکه رتبه بندی می‌شوند. به طور خلاصه می‌توان گفت که کار اصلی گره‌ها نظارت بر شبکه است و این قدرت را دارند که در صورت تایید اشتباه، بلوک‌های جدید اضافه شده توسط گره‌ها را رد کنند. گره‌های اصلی قابلیت قفل کردن شبکه Dash را دارند که امنیت و پایداری شبکه را افزایش می‌دهد. زیرا هر 12 ساعت یک گروه چرخشی از مستر نودها تمام بلوک‌های جدید اضافه شده به بلاک چین را نظارت و تأیید می‌کنند.

مزایای ارز دیجیتال Dash

  • داشتن ضریب امنیت شبکه بالا به طوری که در برابر حملات 51 درصد مقاوم است.
  • امکان تراکنش‌های ناشناس بر اساس ویژگی‌های حریم خصوصی
  • کارمزد تراکنش بسیار کم‌تر از بیت کوین
  • سرعت بالای تراکنش‌های شبکه
  • معماری جدیدی دارد
  • ساختار معاملات همتا به همتا و امکان استفاده از آن به عنوان ارز دیجیتال در امور روزمره

تعداد واحدهای ارز Dash

Dash طوری طراحی شده است که تنها 18 میلیون دستگاه از آن وجود دارد. Dash بر اساس ماینینگ است، با کمی تفاوت نسبت به بیت کوین و پس از استخراج 18 میلیون واحد، دیگر چیزی از آن تولید نخواهد شد. پیش بینی می‌شود که استخراج 18 میلیون واحد تا سال 2300 به طول انجامد.

Dash ماینینگ هر سال سخت‌تر می‌شود و پاداش ماینینگ آن هر سال حدود ۷.۱ درصد کاهش می‌یابد. بلوک‌ها در بلاک چین Dash هر 2.5 دقیقه ایجاد می‌شوند که تقریباً 4 برابر سریع‌تر از بیت کوین است.

فرآیند توزیع و استخراج Dash

الگوریتم رمزگذاری Dash X11 است. Dash ماینینگ با CPU، کارت گرافیک یا دستگاه‌های خاص ASIC امکان‌پذیر است. زمان تولید بلوک در Dash حدود 2.5 دقیقه است، یعنی حدود 56 تراکنش در ثانیه تایید می‌شود.

همه پاداش‌های شبکه متعلق به ماینرها نیست. علاوه بر دریافت پاداش از ماینینگ، گروه خاصی از کاربران به نام گره‌های اصلی، برای انجام یک سری کارکردهای خاص، پاداش دریافت می‌کنند. گره‌های اصلی عملکردهای زیر را در شبکه Dash انجام می‌دهند:

قابلیت InstantSend:

با پرداخت هزینه بیش‌تر سرعت بخشیدن به فرآیند کارها صورت می‌گیرد.

ویژگی PrivateSend:

امکان انجام تراکنش‌ها به صورت ناشناس و بدون ردیابی را فراهم می‌کند.

برای تبدیل شدن به Master Node، باید حداقل 1000 واحد Dash در کیف پول رسمی آن داشته باشید. مسترنودها و ماینرها هر کدام 45 درصد از پاداش شبکه را در اختیار دارند. 10% باقیمانده در خزانه شبکه ذخیره می‌شود و به توسعه دهندگان می‌رسد.

کیف پول Dash

Dash مانند سایر ارزهای دیجیتال دارای نرم افزار یا سخت افزاری به نام کیف پول است که امکان ذخیره، دریافت و ارسال ارز دیجیتال Dash را فراهم می‌کند.

  • کیف پول دسکتاپ Dash

1- کیف پول رسمی Dash

این نرم افزار هسته اصلی شبکه Dash است و به طور مستقیم با بلاک چین Dash در ارتباط است. این کیف پول به طور کامل از ویژگی‌های InstantSend و PrivateSend پشتیبانی می‌کند. 

۲- کیف پول Electrum Dash

این کیف پول محبوب‌‌ترین Dash است. این کیف پول از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و کلیدهای خصوصی را مستقیماً در رایانه شما ذخیره می‌کند. مزیت اصلی این نرم افزار عدم نیاز به همگام سازی و عدم نیاز به زمان برای همگام‌سازی با بلاک چین است. این کیف پول از ویژگی‌های InstantSend و PrivateSend پشتیبانی نمی‌کند.

3- کیف پول اگزودوس

Exodus کیف پول دیگری است که توسط تیم Dash تایید شده است. رابط کاربری ساده، امنیت و سرعت بالا از مزایای اصلی این کیف پول است. در Exodus می‌توانید چندین ارز دیجیتال محبوب را ذخیره کنید.

  • کیف پول موبایل Dash

1- کیف پول موبایل رسمی Dash

Dash نرم افزار کیف پول رسمی را برای دو سیستم عامل محبوب اندروید و iOS ارائه کرده است. رابط کاربری این کیف پول‌ها بسیار ساده است و امنیت بالایی دارند.

۲- کیف پول Dash Edge

یکی از کیف پول‌های تایید شده و امن Dash که با رابط کاربری ساده و زیبا برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS توسعه یافته است.

3- کیف پول جکس

تیم Dash این کیف پول معروف را به عنوان یکی از کیف پول‌های امن Dash پذیرفته است. این کیف پول یکی از بهترین کیف پول‌های چند منظوره است که علاوه بر پشتیبانی از بسیاری از ارزها، قابلیت اجرا بر روی پلتفرم‌های مختلف و پرکاربرد را دارد.

  • کیف پول‌های سخت افزاری Dash

Legernano S، Treasure و KipK هر سه کیف پول سخت افزاری بسیار امن برای Dash هستند. این کیف پول‌ها علاوه بر Dash از چندین ارز دیجیتال دیگر نیز پشتیبانی می‌کنند.

چگونه Dash بخرم؟

برای خرید Dash مانند سایر ارزهای دیجیتال باید به صرافی مراجعه کنید. به طور کلی دو راه برای خرید Dash وجود دارد:

  1. خرید مستقیم با ارزهای سنتی مانند ریال یا دلار
  2. تبدیل سایر ارزهای دیجیتال به Dash

1- خرید Dash با ریال

خرید مستقیم Dash با ریال از طریق سایت‌های صرافی ایرانی انجام می‌شود. فقط تعداد کمی از سایت‌های ایرانی Dash را به سبد خرید خود اضافه کرده‌اند و در اکثر مواقع موجودی این سایت‌ها صفر است. برای اطمینان از اعتبار یک سایت یا شخص برای خرید ارزهای دیجیتال می‌توانید در صورت وجود به این سایت‌ها توجه کنید.

2- خرید Dash با دلار

خرید مستقیم ارزهای دیجیتال با دلار روشی رایج در تمام دنیاست اما برای کاربران ایرانی نه. برای خرید ارزهای دیجیتال با دلار به حساب‌های بین المللی مانند مسترکارت یا ویزا کارت نیاز دارید. با توجه به تحریم‌های موجود، برای افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، خرید مستقیم با دلار نیاز به واسطه‌های زیادی دارد که در نهایت هزینه کل را افزایش می‌دهد. علاوه بر این مشکل ثبت نام کاربران ایرانی در سایت‌های معتبر خارجی نیز وجود دارد. می‌توانید مستقیماً Dash را با دلار از سایت‌های Coinbase، Kraken و Bitstamp خریداری کنید.

تبدیل سایر ارزهای دیجیتال به Dash

این رایج‌‌ترین روش خرید Dash یا ارزهای دیگر مخصوصا برای کاربران ایرانی است. در این روش باید بیت کوین یا اتریوم را از سایت‌های ایرانی یا سایت معتبر LocalBitcoins.com و با استفاده از ریال خریداری کنید و سپس این بیت کوین یا اتریوم را به صرافی‌های معتبر انتقال داده و به Dash تبدیل کنید.

سایت‌های مفید برای کاربران ایرانی برای تبدیل بیت کوین یا اتریوم به Dash:

  • ShapeShift

یکی از راه‌های ساده تبدیل ارز، سایت Shipshift است. این پلتفرم رابط کاربری ساده و زیبایی دارد و هر فردی می‌تواند به راحتی ارز خود را در آن تبدیل کند. امنیت بالای این صرافی در بین کاربران محبوب است. این سیستم ارز شما را ذخیره نمی‌کند، بنابراین در خطر بلاک شدن قرار نخواهید Dashت. سرعت و هزینه مناسب از ویژگی‌های خوب این سیستم است.

  • بایننس

صرافی چینی Binance نیز راه خوبی برای خرید Dash است. با توجه به چینی بودن صرافی احتمال تحریم و بلوکه شدن پول بسیار کم است. این سایت می‌تواند توسط کاربران ایرانی استفاده شود، اما خطرات مسدود شدن دارایی‌ها وجود دارد. شما می‌توانید بیت کوین یا سایر ارزها را در این صرافی شارژ کنید و Dash یا ارزهای دیگر را خریداری کنید. همانطور که گفتیم این صرافی می‌تواند سرمایه شما را به عنوان کیف پول ذخیره کند. پیشنهاد می‌کنیم پس از خرید، ارزهای خود را به کیف پول امن منتقل کنید.

  • Hitbtc

این پلتفرم نیز مانند بایننس محیط مناسبی برای خرید و فروش Dash و سایر ارزهای دیجیتال است. خطر مسدود شدن دارایی‌ها در این صرافی بسیار بیش‌تر است، بنابراین سعی کنید وجوه خود را بلافاصله پس از خرید به یک کیف پول امن منتقل کنید. سایر صرافی‌ها مانند بیت فینکس برای کاربران ایرانی قابل استفاده هستند اما به دلیل ریسک بالا، شارژ ارز را به آن‌ها توصیه نمی‌کنیم.

آینده ارز دیجیتال Dash

ارز دیجیتال Dash در سال 2017 رشد فوق‌العاده‌ای داشت. اگر در ابتدای سال 2017 فقط 10 دلار Dash خریده بودید، تا پایان سال 1500 دلار خواهید داشت. یعنی 14900 درصد رشد در یک سال که بدون شک تکرار نشدنی نخواهد بود.

در پرشین الیت می‌توانید با رصد لحظه‌ای قیمت ارز دیجیتال، عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال و احراز هویت بایننس، خرید تتر، دریافت انواع سیگنال فیوچرز و اسپات، سیگنال فارکس و انواع سیگنال ارز دیجیتال، خرید انواع اندیکاتور vip و دریافت اخبار مهم بازارهای مالی با موفقیت تمام ترید کنید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.