whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

EPS و DPS چیست و چه تفاوت‌هایی دارند؟

1402/04/15 ساعت 21:37


سود هر سهم (EPS) و سود سهام هر سهم (DPS) هر دو بازتابی از سودآوری یک شرکت هستند. سود هر سهم معیاری است از میزان سودآوری یک شرکت در هر سهم از سهام خود. EPS را می توان با معرفی سهام جدید از طریق صدور ثانویه، اوراق بهادار قابل تبدیل یا اختیار سهام کارکنان کاهش داد.

از سوی دیگر، سود سهام به ازای هر سهم، بخشی از سود یک شرکت را که به سهامداران پرداخت می‌شود، اندازه گیری می‌کند. هر  دو معیار برای سرمایه گذارانی که به دنبال تجزیه و ارزیابی سودآوری و چشم انداز شرکت هستند، کاربرد دارد. در ادامه به توضیح بیشتر درباره هریک و تفاوت‌های آنها با هم می‌پردازیم.

در پرشین الیت می‌توانید با عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی و احراز هویت بایننس یا کوکوین، علاوه بر دریافت انواع سیگنال فیوچرز، سیگنال ارز دیجیتال و سیگنال فارکس در معاملاتتان موفق باشید.

سود هر سهم (EPS)

سود هر سهم (EPS) نشان دهنده سودآوری یک شرکت است و یکی از محبوب‌ترین معیارهایی است که تحلیلگران هنگام ارزیابی سهام به آن اشاره می‌کنند. EPS نشان دهنده درآمد خالص یک شرکت است که به هر سهم از سهام عادی آن اختصاص می یابد . شرکت‌ها تمایل دارند EPS را گزارش کنند که برای موارد فوق‌العاده و رقیق‌سازی احتمالی سهم تنظیم شده است.

EPS پایه به صورت زیر محاسبه می‌شود :

EPS = (درآمد خالص - سود سهام ممتاز) ÷ (سهام موجود)

به عنوان مثال، اگر شرکت ABC، Inc. 20میلیون سهام موجود داشته باشد، درآمد خالص 10 میلیون دلار داشته باشد و در سال مالی گذشته یک میلیون دلار سود به سهامداران ممتاز خود پرداخت کند ، EPS 45 سنت (10 میلیون دلار -) است. 1 میلیون دلار) ÷ (20 میلیون سهم موجود)

EPS رقیق شده

هم EPS پایه و هم رقیق شده وجود دارد. EPS پایه در اثر کاهش دهنده سهامی که می‌تواند توسط شرکت منتشر شود، فاکتوری ندارد. EPS رقیق شده انجام می‌دهد. هنگامی که ساختار سرمایه یک شرکت شامل گزینه‌های سهام، ضمانت نامه ها،  واحدهای سهام محدود  (RSU )باشد، این سرمایه‌گذاری‌ها - در صورت اعمال – می‌توانند تعداد کل سهام موجود را افزایش دهند.

EPS رقیق شده فرض می‌کند که تمام سهامی که می‌توانند موجود باشند منتشر شده‌اند. این یک روش محافظه کارانه تر برای استفاده از EPS است و اغلب توسط تحلیلگران در مقایسه با EPS رقیق نشده ترجیح داده می‌شود.

با استفاده از EPS

سود هر سهم یک شرکت معیاری است که اغلب دیده می‌شود. پیش از اعلام درآمدهای سه ماهه و سالانه، تخمین EPS توسط تحلیلگران ارائه خواهد شد. اگر یک شرکت برآوردهای EPS را از دست داد، می‌توانید انتظار کاهش سهام را داشته باشید. از سوی دیگر، یک شکست شگفت‌انگیز درآمد، می‌تواند باعث رشد سهام شود.

به طور کلی هرچه EPS بالاتر باشد بهتر است. اما، از آنجایی که شرکت‌های مختلف دارای مقادیر متفاوتی از سهام در قیمت‌های مختلف هستند، ابزار بهتری برای مقایسه، نسبت قیمت به درآمد (P/E ) است. این به سادگی معیاری از قیمت سهام به عنوان مضربی از EPS آن است. بنابراین، AP/E 10 برابر به این معنی است که قیمت سهام 10 برابر بیشتر از EPS آن است (به عنوان مثال، سهامی که 10 دلار معامله می‌شود دارای 1 EPS است).

سود سهام به ازای هر سهم (DPS)

سود سهام هر سهم (DPS ) تعداد سود سهام اعلام شده توسط یک شرکت برای هر سهم عادی موجود است. تعداد سود سهامی است که هر سهامدار یک شرکت به ازای هر سهم دریافت می‌کند. سهام عادی یا سهام عادی، سهام اصلی یک شرکت سهامی با حق رأی هستند. سهامداران معمولاً به ازای هر سهم یک رأی دارند و هیچ مقدار سود سهام از پیش تعیین شده‌ای ندارند.

سود هر سهم با تقسیم تعداد کل سود سهام پرداخت شده توسط یک شرکت (از جمله سود سهام موقت) در یک دوره زمانی مشخص، بر تعداد سهام موجود محاسبه می‌شود. DPS یک شرکت اغلب با استفاده از سود سهام پرداخت شده در سه ماهه اخیر استخراج می شود که برای محاسبه بازده سود نیز استفاده می‌شود.

DPS را می‌توان با استفاده از فرمول محاسبه کرد:

DPS = (مجموع سود سهام پرداخت شده در یک دوره - هرگونه سود سهام خاص) ÷ (سهام معوق)

به عنوان مثال، فرض کنید شرکت XYZ سال گذشته یک میلیون دلار سود سهام به سهامداران ممتاز خود پرداخت کرد که هیچ کدام سود سهام خاصی نبودند. این شرکت دارای 5 میلیون سهم است، بنابراین DPS برای شرکت XYZ 0.2 در هر سهم است.

با استفاده از DPS

سود سهام برای هر سهم اغلب برای تخمین بازده سود سهام استفاده می شود که به صورت DPS تقسیم بر قیمت سهام محاسبه می‌شود. هر چه بازده سود بیشتر باشد، شرکت سود بیشتری را به صورت نسبی به سهامداران پرداخت می‌کند. سرمایه گذاران ارزشی اغلب به دنبال سهام با سود سهام بالا هستند. DPS همچنین می‌تواند برای مدل‌های ارزش گذاری سهام رشد سود، مانند مدل رشد گوردون استفاده شود . این مدل‌ها سود سهام آتی هر سهم را برای برآورد ارزش منصفانه هر سهم تنزیل می‌کنند.

نسبت سود به پرداخت نیز عددی است که برخی از سرمایه گذاران در نظر می‌گیرند، که نمایانگر بخش کلی سود بازپرداخت شده به سهامداران به عنوان سود سهام است (نسبت سود پرداخت نشده، به نوبه خود، نسبت نگهداری نامیده می‌شود ) . این نسبت‌ها نشان می دهد که یک شرکت چقدر می‌تواند برای فرصت های رشد سرمایه‌گذاری کند. برای مثال، نسبت پرداخت بسیار بالا ممکن است نشان دهنده این باشد که یک شرکت فرصت‌های زیادی را در دسترس نمی‌بیند و ممکن است یک پرچم قرمز باشد.

بسیاری از سهام، به ویژه شرکت‌های جدیدتر یا آنهایی که در صنایع رو به رشدی مانند بیوتکنولوژی، اینترنت یا محاسبات هستند، سود سهام پرداخت نمی‌کنند. در عوض، این شرکت‌ها همه سودها را دوباره در فرصت‌های رشد سرمایه‌گذاری می‌کنند. در نتیجه، DPS برای این سهام قابل اعمال نیست.

تفاوت‌های کلیدی

سود هر سهم با اندازه گیری سود خالص برای هر سهم باقیمانده شرکت نشان می‌دهد که یک شرکت چقدر سودآور است. برای سهامداران، EPS نشان‌دهنده میزان عملکرد یک شرکت است، زیرا نشان‌دهنده سود نهایی یک شرکت بر اساس هر سهم است. با این حال، رقم EPS نشان دهنده پول نقدی نیست که سهامداران دریافت می کنند. این فقط یک رقم حسابداری است.

از سوی دیگر، سود سهام به ازای هر سهم، نشان دهنده بخشی از سود شرکت است که به هر سهامدار پرداخت می شود. افزایش DPS یک راه عالی برای یک شرکت برای نشان دادن عملکرد قوی به سهامدارانش است. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند، بر افزودن به DPS تمرکز می‌کنند. از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های در حال رشد سود سهام پرداخت نمی‌کنند، EPS اغلب معیار مفیدتری است.
قیمت سهام خود باشند.

چگونه سود هر سهم (EPS) را محاسبه می‌کنید؟

EPS پایه به صورت زیر محاسبه می شود:

EPS = (درآمد خالص - سود سهام ممتاز) ÷ (سهام موجود)

EPS رقیق شده از کل سهام مجاز به جای سهام موجود استفاده می‌کند.

سود خوب به ازای هر سهم (EPS ) چیست؟

یک EPS خوب نسبی است. اگر EPS از برآوردهای تحلیلگران پیشی بگیرد، اغلب نشانه خوبی است. علاوه بر این، اگر یک شرکت رشد درآمد ثابتی را در طول زمان نشان دهد، به قدرت مالی اشاره دارد.

سود سهام هر سهم (DPS) را محاسبه می‌کنید؟

DPS به صورت زیر محاسبه می‌شود:

 DPS = (مجموع سود سهام پرداخت شده در یک دوره - هرگونه سود سهام خاص) ÷ (سهام معوق).

سود سهام خوب برای هر سهم (DPS) چیست؟

این بستگی دارد. یک DPS خوب، آن چیزی است که سرمایه‌گذارانی را که به دنبال درآمد سود سهام هستند، جذب می‌کند، اما شرکت را با سود کمی باقی نمی‌گذارد که نتواند در فرصت‌های رشد سرمایه‌گذاری کند. بسیاری از شرکت‌های در حال رشد یا سرمایه‌گذاری‌های جدید هیچ سود سهامی پرداخت نمی‌کنند، اما این سرمایه‌گذاری ضعیف را ایجاد نمی‌کند.

کلام آخر 

سود هر سهم (EPS) و سود سهام به ازای هر سهم (DPS) هر دو بازتابی از سودآوری یک شرکت هستند، اما اینجاست که هر شباهت به پایان می رسد. سود هر سهم نسبتی است که میزان سودآوری یک شرکت به ازای هر سهم از سهام خود را اندازه گیری می کند. از سوی دیگر، سود سهام به ازای هر سهم، بخشی از سود یک شرکت را که به سهامداران پرداخت می شود، محاسبه می کند.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.