whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

طرح پانزی چیست و چطور طرح پانزی ارز دیجیتال را بشناسیم؟

1400/07/21 ساعت 03:49


بازار ارز دیجیتال نیز مانند هر بازار مالی دیگری، ممکن است کلاهبردار داشته باشد اما شیوه‌های کلاهبرداری در این بازار کمی متفاوت است. طرح پانزی یکی از این شیوه‌های کلاهبرداری است. در ترفند پانزی کلاهبردار از افراد نا آگاه و تازه کار سو استفاده می‌کند. سرمایه‌گذاران نیز سرمایه خود را در اختیار این اشخاص قرار می‌دهند.

این افراد با قول افزایش سود و سرمایه در برخی از طرح ها اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب می‌کنند. اما چون اطلاعات کاملی درباره شیوه سرمایه‌گذاری به افراد نمی‌دهند تعداد افراد کم و با مبلغ کمی به سمت ترفند پانزی می‌روند. برای مثال ادعا می‌کنند که در مدت زمان 30 روز می‌توانند 20 درصد سود کسب کنند. 

این مبلغ می‌توانند بسیار هیجان انگیز باشد و باعث جذب افراد دیگری نیز شود. در ابتدا با جذب سرمایه بیشتر، سود به افرادی که اول سرمایه‌گذاری کرده‌اند داده می‌شود اما بعد از اشباع شدن این سیستم و عدم فعالیت سرمایه‌گذار جدید، کلاهبرداران فرار می‌کنند.

برای دریافت انواع سیگنال فیوچرز و سیگنال فارکس و یا خدمات احراز هویت بایننس و کوکوین از پرشین الیت کمک بگیرید. پرشین الیت قطب‌نمایی در دنیای مالی دیجیتال! وقتی بازار پیچیده و پراز معما می‌شود، کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی، شما را به فرصت‌های طلایی می‌برد. در هر گام، تیم ما با پیشنهاد سبد ارز دیجیتال و مشاوره تخصصی بازارهای مالی، شما را به موفقیت‌های بزرگتر هدایت می‌کند. با «پرشین الیت»، آینده روشن و پرسود در انتظار شماست!"

 

image

چگونگی شکل‌گیری طرح پانزی

برای درک مفهوم طرح پانزی بهتر است با طرح یک مثال چگونگی شکل‌گیری این ترفند را مطرح کنیم. کلاهبردار برای اینکه ترفند پانزی را طراحی کند اقدام به ایجاد یک شرکت یا وب‌سایت می‌کند. شخص با قرار دادن تبلیغات متعددی ادعای راه‌اندازه یک پروژه سودمند را می‌کند.

طبق ادعا کلاهبردار، سرمایه‌گذاران با قرار دادن مبلغ‌هایی کم مانند یک میلیون تومان می‌توانند سودی نزدیک به 20 درصد به صورت ماهانه کسب کنند، این طرح می‌تواند در بازارهای مختلفی از جمله بازار ارز دیجیتال یا بازار بورس، عرضه شود. اما نکته مهمی که باید بدانید، سرمایه‌گذاری در این طرح است.

در واقع هیچ سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود بلکه این پول است که در این میان به گردش درآمده است. شخص کلاهبردار بعد از انجام تبلیغات زیاد و کسب پول برای ادامه دادن به این طرح سرمایه‌گذاران جدیدی را دعوت می‌کند. این سرمایه‌گذاران جدید می‌توانند از خانواده و دوستان سرمایه‌گذاران قدیمی باشند چرا که تصور می‌کنند سود خوبی را دریافت کرده‌اند.

بعد از اینکه فرد جدیدی برای سرمایه‌گذاری وارد نشد، کلاهبردار متواری می‌شود. این روزها با توجه به گسترش اینترنت این طرح بسیار رواج پیدا کرده است و افراد زیادی در دام کلاهبرداران می‌افتند.

 

image

طرح پانزی

تاریخچه ترفند پانزی

بسیاری اعتقاد دارند که طرح پانزی نخستین بار در سال‌های 1869 تا 1872 توسط آدل اسپیتزدر و سارا هاو با نام سپرده بانوان انجام شد. هاو ماهیانه سودی با نرخ 8 درصد را به سرمایه‌گذاران می‌داد و بعد از جمع کردن مقدار زیادی پول،‌ سرمایه آن‌ها را به سرقت برد. اگر چه بعد از سرقت، دستگیر و به مدت 3 سال به حبس در زندان محکوم شد.

همچنین در بسیاری از رمان‌های چارلز دیکنز نیز اسمی از ترفند پانزی برده شده است. اما نام این طرح را از معروف‌ترین کلاهبردار دنیا به نام چارلز پانزی انتخاب کرده‌اند. این شخص توانست با فروش بیش از 20 میلیون دلار از کوپن‌های تخفیفی پست آمریکا، این مبلغ را به سرقت ببرد. این روزها این ترفند را در بازارهای مالی از جمله بازار بورس و بازار ارز دیجیتال بیشتر می‌بینیم.

مدت زمان تداوم پانزی

برای تداوم داشتن طرح پانزی باید یکی از دو مورد زیر وجود داشته باشد:

  • افراد جدیدی در این طرح سرمایه‌گذاری کنند و به آن علاقه‌مند باشند.
  • تا زمانی که طراح پانزی از پول جمع شده راضی باشد.

زمانی که پول زیادی جمع شد و دیگر سرمایه‌گذاری در این طرح وجود نداشت این طرح دیگر برای مشتریان سودی نخواهد داشت. اما این طرح معمولا بیشتر از دو سال طول نخواهد کشید.

پانزی چگونه کار می‌کند؟

طرح پانزی یک سیکل کاملا یکسان دارد اما در مواقعی طرز کار آن‌ها با یک‌دیگر تفاوت دارد. همانطور که می‌دانید اصول این طرح مشابه اما نحوه نمایش آن متفاوت است. در ادامه با اصول محوری این ترفند بیشتر آشنا می‌شویم.

 

image

ترفند پانزی

  • تبلیغ غیر واقعی و گمراه کننده:

برای شروع و معرفی یک طرح پانزی نیاز به معرفی به وسیله تبلیغات است. در ابتدای کار این طرح، تعداد افراد کمی جذب می‌شوند و با سرمایه‌گذاری با میزان کم، فعالیت خود را شروع می‌کنند. نکته مهمی که باید بدانید استفاده از شیوه‌های بازاریابی برای تبلیغات این ترفند است. به نحوی که در صورت معرفی فرد جدید، فرد معرف سود بیشتری کسب می‌کند.

  • واریز کردن اولین سود:

واریز کردن اولین سود برای سرمایه‌گذاران در این طرح بسیار مهم است چرا که اعتماد سرمایه‌گذار به این طرح جلب می‌شود. این سود باید به صورت منظم واریز شود. اما این سود از کجا است؟ سود سرمایه گذاران معمولا از طریق همان پول سرمایه‌گذاری شده یا سرمایه اولیه طراح است.

  • میزان زیادی سرمایه وارد طرح شود:

بعد از جلب اعتماد این ترفند، حجم زیادی پول توسط سرمایه‌گذاران به این طرح وارد می‌شود. چرا که با دیدن نتیجه اولیه و مثبت افراد به طریقی برای وارد کردن پول بیشتر تلاش می‌کنند. بسیاری از افراد حتی اقدام به دریافت وام بانکی یا قرض گرفتن از دوستان و آشنایان برای این طرح می‌کنند.

در مرحله آخر زمانی که سرمایه‌گذار جدیدی وارد نشد، طراح این ترفند با تمامی پول‌های جمع شده از سرمایه‌گذاران فرار می‌کند و در این مرحله طرح رسوا می‌شود.

تشخیص ترفند پانزی

شناسایی و تشخیص طرح پانزی کمی دشوار است چرا که این طرح انواع مختلفی دارد اما می‌توان به وسیله ویژگی‌های خاصی این ترفند را شناسایی کرد. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

  • وعده دروغ درباره سودهای بالا

از اولین ویژگی‌های یک طرح پانزی می‌توان به وعده‌هایی که درباره سود تضمینی و بالا داده می شود، اشاره کرد. هرگاه حس کردید که در قبال یک سرمایه‌گذاری سودهای بالا و با تضمین به شما داده می‌شود شک نکنید که این ترفند کلاهبرداری پانزی است.

بازار ارز دیجیتال

  • ناشناس بودن طرح

ویژگی دیگری که باعث تشخیص ترفند پانزی می‌شود، ناشناس بودن هویت طراحان است. معمولا افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هیچ نشانی از خود نمی‌دهند و اطلاعات آن‌ها کاملا مخفی است. حتی در برخی مواقع از اسم‌های مستعار استفاده می‌کنند.

  • شفاف نبودن طرح

در ترفند پانزی معمولا هیچ گونه اطلاعاتی درباره نحوه دادن این سود زیاد به افراد داده نمی‌شود. حتی توضیحی درباره ضمانت پول سرمایه‌گذاری شده به سرمایه‌گذار داده نمی‌شود. تمامی این موارد بدون شفافیت هستند. بسیاری از مواقع این طراحان ادعا می‌کنند که این پول در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری شده است اما درباره شیوه انجام این کار توضیحی نمی‌دهند. پس در صورتی که شفافیت در طرح مشخص نبود می‌توان ثابت کرد که این طرح، کلاهبرداری است.

  • عدم دسترسی اطلاعات برای تماس

مورد دیگری که می‌تواند اثبات کند این نوع سرمایه‌گذاری کلاهبرداری است، نبود اطلاعات معتبر برای تماس است. طراحان این ترفند معمولا اطلاعات معتبری از جمله تلفن تماس یا آدرس را در اختیار سرمایه گذاران قرار نمی‌دهند. حتی در بسیاری از مواقع برای جلب اعتماد دفاتر چند روزه‌ای را اجاره می‌کنند.

  • دریافت پول به شیوه‌های نامعمول

در این ترفند، طراح به شیوه‌های غیر معمول پول را از سرمایه‌گذار دریافت می‌کند. استفاده از درگاه‌های غیر قانونی یا واریز با استفاده از ارزهای دیجیتال از این روش‌ها هستند.

  • عدم ارائه مجوزهای قانونی

طرح پانزی هیچ گونه مجوز قانونی ندارد اما در بسیاری از مواقع طراحان می‌توانند با فریب مقامات مجوزهایی را دریافت کنند.

طرح پانزی در بازار ارز دیجیتال

همانطور که گفتیم یکی از بازارهای بسیار فعالی که طرح پانزی در آن اجرا می‌شود، بازار ارز دیجیتال است. این روزها افراد زیادی در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند. از زمانی که این ارزهای دیجیتال گسترش پیدا کردند ترفندها و طرح‌های پانزی بیشتری نیز شکل گرفتند.

احتمالا می‌دانید پیگیری کردن تراکنش‌های این ارزها دشوارتر از تراکنش‌های بانکی است چرا که برای ارسال یا دریافت نیازی به دانستن هویت افراد نیست و همین مسئله باعث افزایش کلاهبرداران شده است. به همین دلیل است که طراحان پانزی از کریپتوکارنسی برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

 

image

طرح پانزی

ماینینگ ابری نوعی ترفند پانزی

طرح پانزی همانطور که گفتیم در بازار ارز دیجیتال نیز انجام می شود. یکی از روش‌های انجام این طرح، ماینینگ ابری یا کلود ماینینگ است. این روش به این صورت است که برخی ادعا می‌کنند با مزارع استخراج ارز در ارتباط هستند و با دریافت پول می‌توانند عملیات ماینینگ را انجام دهند.

طراحان با دریافت پول از سرمایه‌گذاران جدید، سود افراد قبلی را پرداخت می‌کنند. برای اینکه متوجه شوید این فعالیت کلاهبرداری است یا خیر باید ویژگی‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم را بررسی کنید. 

نقش ربات‌های تلگرام در ترفند پانزی ارزهای دیجیتال

یکی از طرح‌های بسیار مدرن پانزی استفاده از ربات‌های تلگرامی است. در این طرح بدون وارد کردن هیچ سرمایه‌ای از طریق تلگرام کلاهبرداری انجام می‌شود. در این طرح پانزی کاربر زمانی که عضو می‌شود تعدادی الماس را دریافت می‌کند.

با این الماس‌ها می‌توان ماینرهای مجازی خریداری و اقدام به استخراج بیت کوین کرد. برای اینکه سرمایه‌گذاران بتوانند الماس‌های بیشتری را کسب کنند باید اعضای بیشتری را دعوت به فعالیت در این ربات کنند. همچنین می‌توانند با خرید بیت کوین الماس‌های بیشتری را دریافت کنند.

کلام آخر

طرح پانزی شیوه جدیدی از کلاهبرداری نیست اما این روزها با افزایش سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال و مشخص نبودن طرفین معامله به دلیل بالا بودن حریم شخصی در بازار ارزهای دیجیتال، این ترفند در این بازار مالی نیز انجام می‌شود. ترفند پانزی به راحتی می تواند اعتماد شما را جلب و سرمایه‌تان را از بین ببرد. شناخت ویژگی‌های این طرح می‌تواند کمک بزرگی برای عدم سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها باشد.

 

image

بازار ارز دیجیتال


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.