whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

آتی بیت کوین

1401/08/15 ساعت 15:49


بیت کوین (BTC) طی یک دهه گذشته افزایش چشمگیری در محبوبیت داشته است. بیت کوین (BTC) طی یک دهه گذشته افزایش چشمگیری در محبوبیت داشته است. با این حال، بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل ماهیت غیرمتمرکز، امنیت مشکوک، مقررات نامشخص و نوسانات شدید، نسبت به بازار ارزهای دیجیتال شک دارند. علیرغم این نکات منفی، بیت کوین در اکتبر 2017 زمانی که گروه CME، بازار پیشرو مشتقات جهان، تجارت قراردادهای آتی بیت کوین را راه اندازی کرد، گام بزرگی به سمت مشروعیت برداشت.

چهار سال بعد، ProShares با راه‌اندازی یک ETF بیت‌کوین بر اساس قراردادهای آتی، دوباره تاریخ‌ساز شد، اولین صندوق معامله‌شده در مبادلات ارز دیجیتال که تأییدیه نظارتی را برای تجارت در بازار بزرگ ایالات متحده به دست آورد.
معاملات آتی بیت کوین به سرمایه گذاران روشی منحصر به فرد برای سفته بازی در بازار کریپتو و محافظت از دارایی های رمزنگاری خود ارائه می دهد. اما قبل از اینکه انگشتان پای خود را در معاملات آتی ارزهای دیجیتال فرو کنید، به شما کمک می‌کنیم تا نحوه عملکرد آنها و خطرات ناشی از آن را درک کنید.

آتی بیت کوین چگونه است؟

قراردادهای آتی نوعی قرارداد مشتقه هستند که دو طرف را موظف می کند یک دارایی - یا معادل نقدی - را با قیمت از پیش تعیین شده در تاریخ آتی مبادله کنند. زمانی که سرمایه گذاران قراردادهای آتی بیت کوین را خرید و فروش می کنند، در مورد قیمت آتی بیت کوین گمانه زنی می کنند. در اصل، دو طرف شرط می‌بندند: یکی معتقد است قیمت بیت‌کوین در آینده افزایش می‌یابد و دیگری شرط می‌بندد که قیمت بیت‌کوین کاهش می‌یابد. شخصی که اشتباه می کند به طرف مقابل تسویه نقدی می پردازد.

قراردادهای آتی مختلفی برای ارزها، شاخص های سهام و کالاها وجود دارد. کمیسیون معاملات آتی کالا (CTFC) کل بازار معاملات آتی را تنظیم می کند و این آژانس بیت کوین را یک کالا می داند، بنابراین معاملات آتی بیت کوین، معاملات آتی کالا هستند. قراردادهای آتی بیت کوین در بورس کالای شیکاگو (CME) معامله می شود که قراردادهای ماهانه جدیدی را برای تسویه نقدی معرفی می کند.

CME قراردادهای آتی BTC ماهانه برای شش ماه و قراردادهای سه ماهه اضافی برای هر یک از چهار فصل آینده ارائه می دهد. گروه CME همچنین در صورتی که فقط یکی از آنها در لیست باشد، یک قرارداد اضافی در ماه دسامبر ارائه می دهد. هر قرارداد آتی نشان دهنده 5 بیت کوین است. قراردادهای آتی ماهانه در آخرین جمعه هر ماه منقضی می شود.

معاملات آتی بیت کوین یک ماهه 

قراردادهای آتی کوتاه مدت بیت کوین قراردادهایی با نزدیکترین تاریخ انقضا هستند. به آنها قراردادهای آتی ماه پیش نیز گفته می شود. قراردادهای آتی ماه اول معمولاً نزدیک به قیمت لحظه ای بیت کوین معامله می شوند و بسته به اینکه بازار معتقد است قیمت بیت کوین در کوتاه مدت بالاتر یا پایین تر خواهد بود، می توانند بالاتر یا پایین تر از قیمت لحظه ای بیت کوین معامله کنند.

قیمت بیت کوین معامله شده در صرافی های کریپتو به عنوان قیمت نقدی بیت کوین در نظر گرفته می شود. قراردادهای آتی ماه اول معمولاً بالاتر از قیمت لحظه ای فعلی معامله می شوند، شرایطی که به عنوان contango شناخته می شود. Contango نشان دهنده انتظارات بازار است که قیمت دارایی ها در کوتاه مدت بالاتر می رود. در همین حال، عقب ماندگی نشان می دهد که بازار انتظار دارد قیمت دارایی ها به زودی کاهش یابد.

چگونه معاملات آتی بیت کوین را انجام دهیم

از آنجایی که هر قرارداد آتی بیت کوین نشان دهنده 5 بیت کوین است، اهرم ذاتی در بازار آتی بیت کوین وجود دارد. معامله گران معاملات آتی بیت کوین اغلب از این اهرم برای گمانه زنی در مورد نوسانات کوتاه مدت در بازار استفاده می کنند تا در تلاش برای ایجاد بازده بزرگ در سرمایه گذاری های اولیه نسبتاً کوچک باشند.

در عین حال، قراردادهای آتی نیز می تواند راه موثری برای کاهش ریسک باشد. یک سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری بزرگ بیت‌کوین می‌تواند تعداد کمی از قراردادهای آتی بیت‌کوین را بفروشد تا در برابر سقوط در بازار بیت‌کوین یک بیمه نامه ببندد.

بابی اونگ، مدیر ارشد سرمایه گذاری و یکی از بنیانگذاران CoinGecko، می گوید معاملات آتی بیت کوین می تواند برای سرمایه گذاران کوتاه مدت و بلندمدت مفید باشد. اونگ می گوید: «با توجه به ماهیت بی ثبات بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال، معامله گران کوتاه مدت ممکن است از معاملات آتی بیت کوین برای بدست آوردن سودهای بزرگ در طول جهش های کوتاه مدت افزایش نوسانات استفاده کنند. سرمایه گذاران بلندمدت نیز ممکن است از استفاده از قراردادهای آتی بیت کوین برای اهداف سفته بازی یا پوشش ریسک سود ببرند.

ETF بیت کوین و معاملات آتی 

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) و سایر نهادهای تنظیم کننده در رویکرد خود به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بسیار محتاطانه عمل کرده اند. SEC هنوز یک ETF بیت کوین را تایید نکرده است که مستقیماً در این ارز دیجیتال برای فهرست شدن در یک صرافی بزرگ ایالات متحده سرمایه گذاری می کند. با این وجود، SEC در سال 2021 زمانی که اولین ETF معاملات آتی بیت کوین، ProShares Bitcoin Strategy ETF (BITO) را برای معامله در بورس نیویورک تصویب کرد، تاریخ ساز شد.

صندوق BITO و سایر ETFهای آتی بیت کوین به جای سرمایه گذاری مستقیم در بیت کوین، در سبدی متنوع از قراردادهای آتی بیت کوین سرمایه گذاری می کنند. اریک اندرسون، تحلیلگر ارشد تحقیقات دارایی‌های دیجیتال در Global X ETFs، می‌گوید ETFهای آتی ارز دیجیتال دارای چند مزیت هستند. اندرسون می‌گوید: «ETFهای آتی بیت‌کوین فهرست‌شده در ایالات متحده، حمایت‌های نظارتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که در صرافی‌های بومی رمزنگاری وجود ندارد و مزایای یکپارچه‌سازی مستقیم در حساب‌های کارگزاری سنتی، مانند استفاده در برداشت زیان‌های مالیاتی را به همراه دارد.»

آیا معاملات آتی بیت کوین سرمایه گذاری خوبی است؟

درست مانند خود بازار ارزهای دیجیتال، در مورد معاملات آتی بیت کوین، چندین مزایا و معایب برای سرمایه گذاران وجود دارد. قراردادهای آتی می توانند انعطاف پذیری، اهرم و پتانسیل کاهش ریسک از طریق پوشش ریسک را برای سرمایه گذاران فراهم کنند.
اما اهرم می تواند یک شمشیر دولبه برای سرمایه گذاران باشد و ضرر معاملات آتی می تواند به سرعت افزایش یابد اگر بازار چرخش بدی داشته باشد. علاوه بر این، معامله‌گران آتی بیت‌کوین در معرض تماس‌های مارجین قرار می‌گیرند که اگر نتوانند حداقل مارجین مورد نیاز را در حساب‌های خود حفظ کنند، می‌تواند باعث انحلال اجباری موقعیت‌های آنها در بدترین زمان ممکن شود. معامله گران آتی بیت کوین نیز مشمول کارمزد مبادلاتی هستند که می تواند بر سود معاملات تأثیر بگذارد. 

رایان کالن، مدیر عامل شرکت مدیریت سرمایه کالن سیوفی، می گوید معاملات آتی بیت کوین می تواند ابزار مفیدی برای معامله گران ارزهای دیجیتال باشد. با این حال، بسیار مهم است که معامله گران به طور کامل ریسک های موجود را درک کرده و مدیریت کنند. 

از آنجایی که بیت‌کوین نسبتاً بی‌ثبات است و معاملات آتی این توانایی را به شما می‌دهد که موقعیت بزرگ‌تری کسب کنید، می‌توانید از نوسانات کوتاه‌مدت در بازار استفاده کنید. او می‌گوید: «از آنجایی که بیت‌کوین نسبتاً بی‌ثبات است و معاملات آتی این توانایی را به شما می‌دهد که موقعیت بزرگ‌تری کسب کنید، می‌توانید از نوسانات کوتاه‌مدت در بازار استفاده کنید.

اما او به سرمایه گذاران هشدار می دهد که بازار آتی بیت کوین به شدت سفته بازی است. آتی به شما این امکان را می دهد که مقدار زیادی اهرم را به دست آورید که به این معنی است که می توانید به موقعیتی بزرگ دست پیدا کنید که در نهایت ارزش بسیار کمی دارد یا هیچ ارزشی ندارد.

مقررات ارزهای دیجیتال 

قانونگذاران در واشنگتن دی سی و در سرتاسر جهان در تلاشند تا چگونگی ایجاد قوانین و دستورالعمل هایی را برای ایمن تر کردن ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاران و جذابیت کمتر برای مجرمان سایبری ایجاد کنند، بنابراین منتظر ادامه گفتگو در مورد مقررات ارزهای دیجیتال باشید.

مقامات ایالات متحده علاقه خاصی به مقررات استیبل کوین نشان داده اند، به ویژه پس از سقوط اخیر Terra Luna. در ماه مه، بازارهای کریپتو وارد یک سقوط آزاد شدند که باعث شد استیبل کوین‌های TerraUSD (UST) از دلار جدا شود، که به نوبه خود باعث شد که ارز رمزنگاری مرتبط Luna نیز سقوط کند. در نتیجه، بسیاری از سرمایه گذاران Terra و Luna شاهد از بین رفتن سرمایه گذاری های خود در عرض چند روز بودند. در عرض چند هفته پس از سقوط Terra، بازار کریپتو دوباره سقوط کرد و چندین شرکت ارزهای دیجیتال اعلام اخراج کردند و برداشت‌ها را متوقف کردند تا هزینه‌ها را به دلیل شرایط شدید بازار کاهش دهند. برخی از شرکت‌ها مانند Three Arrows Capital و Celsius از آن زمان اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

اثر دومینویی که اخیراً به تنظیم‌کننده‌های فدرال مهمات بیشتری داده است تا قوانین ارزهای دیجیتال را تحت فشار قرار دهند.

مارکوس سوتیریو، تحلیلگر بازار در کارگزار دارایی دیجیتال GlobalBlock می گوید: «پس از رویدادهای فاجعه باری که در چند هفته گذشته در بازار کریپتو رخ داد، واضح است که مقررات سختگیرانه می تواند به زودی اعمال شود. فروپاشی وام دهندگان DeFi می‌تواند دلیلی باشد که تنظیم‌کننده‌ها به دنبال اعمال کنترل‌های شدید بر روی ارزهای دیجیتال بوده‌اند.

در حالی که هنوز راه زیادی در پیش است، سال 2022 تاکنون شاهد پیشرفت هایی در زمینه نظارتی بوده است. پرزیدنت جو بایدن در ماه مارس فرمان اجرایی را امضا کرد که در آن از سازمان‌های دولتی خواسته شد تا «توسعه مسئولانه» دارایی‌های دیجیتال، از جمله استیبل کوین‌ها را مطالعه کنند. وزارت خزانه داری ایالات متحده اخیراً اولین چارچوبی را منتشر کرده است که از فرمان اجرایی پرزیدنت بایدن در مورد دارایی های دیجیتال نشات می گیرد که چگونگی تعامل ایالات متحده با سایر کشورها در رابطه با دارایی های دیجیتال را تشریح می کند.

در سال 2021، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که او "هیچ قصدی" برای ممنوع کردن ارزهای دیجیتال در ایالات متحده ندارد، در حالی که رئیس کمیسیون امنیت و تبادل، گری جنسلر به طور مداوم در مورد نقش آژانس خود و کمیسیون معاملات آتی کالا در نظارت بر صنعت اظهار نظر کرده است.

جنسلر در چندین مناسبت مختلف گفته است که اگر مقررات سخت‌گیرانه‌تری وضع نشود، احتمالاً سرمایه‌گذاران آسیب خواهند دید. به علاوه، IRS علاقه آشکاری به این دارد که مطمئن شود سرمایه گذاران می دانند که چگونه ارز مجازی را هنگام ثبت مالیات خود گزارش دهند. نظرات پاول و جنسلر با دیدگاه نوظهور دولت بایدن و سایر قانونگذاران ایالات متحده که مقررات بیشتری در مورد ارزهای دیجیتال مورد نیاز است، مطابقت دارد.

جنسلر در مصاحبه اخیر خود گفت: «به طور گسترده‌تر، عموم مردم در حال حاضر از حمایت سرمایه‌گذاران در اطراف این ارائه‌دهندگان خدمات مختلف ... صرافی‌ها، پلتفرم‌های وام دهی، و دلال‌ها سود می‌برند. بنابراین، ما در SEC، در حال کار در هر یک از این سه زمینه - مبادلات، وام‌دهی، و دلال‌ها - هستیم و با شرکت‌کنندگان در صنعت در مورد چگونگی رعایت یا اصلاح برخی از این انطباق صحبت می‌کنیم.

مانند بسیاری از چیزهای مربوط به ارزهای دیجیتال، مقررات با موانعی همراه است. جفری وانگ، رئیس قاره آمریکا در گروه آمبر، یک شرکت مالی ارز دیجیتال مستقر در کانادا، می‌گوید: «آژانس‌های مختلفی وجود دارند که ممکن است صلاحیت نظارت بر همه چیز را داشته باشند یا نداشته باشند. "و ایالت به ایالت فرق می کند."

وانگ می‌گوید مقررات شفاف به معنای حذف یک «مسدود مهم برای ارزهای دیجیتال» است، زیرا شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آمریکایی در حال حاضر بدون دستورالعمل‌های روشن کار می‌کنند.

مقررات جدید چه معنایی برای سرمایه گذاران می تواند داشته باشد

مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال می تواند یک موضوع داغ باشد، اما بسیاری از کارشناسان می گویند که در واقع چیز خوبی برای سرمایه گذاران و صنعت است. 

مقررات بیشتر می تواند به معنای ثبات بیشتر در بازار کریپتوهای پر نوسان باشد. همچنین این پتانسیل را دارد که از سرمایه گذاران بلندمدت محافظت کند، از فعالیت های تقلبی در اکوسیستم کریپتو جلوگیری کند، و راهنمایی های روشنی را ارائه دهد تا به شرکت ها اجازه دهد تا در اقتصاد کریپتو نوآوری کنند - تا زمانی که تعادل مناسب را برقرار کند.

بن وایس، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران CoinFlip، یک پلتفرم خرید ارزهای دیجیتال و شبکه خودپرداز ارزهای دیجیتال، می‌گوید: «تنظیمات معقول برای همه یک برد است. این به مردم اعتماد بیشتری نسبت به رمزارزها می‌دهد، اما من فکر می‌کنم این چیزی است که باید وقت خود را صرف آن کنیم و باید آن را درست انجام دهیم.»

اعلامیه های نظارتی همچنین می تواند بر قیمت ارز دیجیتال در بازارهای بی ثبات تأثیر بگذارد. بی ثباتی بازار به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می کنند هر سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را کمتر از 5 درصد از کل سبد خود نگه دارید و هرگز چیزی را که با از دست دادن آن مشکلی ندارید، سرمایه گذاری نکنید.

پذیرش گسترده تر ارزهای دیجیتال نهادی 

شرکت‌های اصلی در چندین صنعت در سال ۲۰۲۱ به ارزهای دیجیتال و بلاک چین علاقه نشان دادند - و در برخی موارد خودشان روی آن سرمایه‌گذاری کردند. برای مثال، AMC سال گذشته اعلام کرد که پرداخت‌های بیت‌کوین را می‌پذیرد. شرکت‌های فین‌تک مانند پی‌پال و اسکوئر نیز با اجازه دادن به کاربران برای خرید در پلتفرم‌هایشان، روی ارزهای دیجیتال شرط‌بندی می‌کنند. تسلا پرداخت‌های Dogecoin را می‌پذیرد و همچنان در پذیرش پرداخت‌های بیت‌کوین به عقب و جلو می‌رود، اگرچه این شرکت میلیاردها دارایی رمزنگاری را در اختیار دارد. کارشناسان بیشتر و بیشتر از این خرید را پیش بینی می کنند.

آبنر می‌گوید: «ما شاهد حجم عظیمی از توجه بوده‌ایم، و این به رشد صنعت برای مدتی ادامه خواهد داد.

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌های بزرگ‌تر و جهانی می‌توانند این پذیرش را در نیمه دوم سال جاری شروع کنند. ویس می‌گوید: «آنچه که ما به آن نگاه می‌کنیم این است که موسسات درگیر رمزنگاری هستند، خواه آمازون باشد یا بانک‌های بزرگ. خرده‌فروشی بزرگی مانند آمازون می‌تواند «یک واکنش زنجیره‌ای از پذیرفتن آن توسط دیگران ایجاد کند» و «اعتبار زیادی را اضافه کند.»

در واقع، آمازون اخیراً با به اشتراک گذاشتن یک آگهی شغلی برای «سرآمد محصولات ارز دیجیتال و بلاک چین»، شایعاتی را به راه انداخته است.

پذیرش نهادی بیشتر برای سرمایه گذاران چه معنایی دارد

در حالی که در حال حاضر پرداخت برای چیزها در ارزهای دیجیتال برای اکثر مردم منطقی نیست، خرده فروشان بیشتری که پرداخت را می پذیرند ممکن است این چشم انداز را در آینده تغییر دهند. به احتمال زیاد هنوز راه زیادی تا تصمیم مالی هوشمندانه خرج کردن بیت کوین برای کالاها یا خدمات فاصله داریم، اما پذیرش بیشتر نهادی می تواند موارد استفاده بیشتری را برای کاربران روزمره به همراه داشته باشد و به نوبه خود بر رمزارزها تأثیر بگذارد. قیمت. هیچ چیز تضمین شده نیست، اما اگر ارز دیجیتال را به عنوان یک ذخیره بلندمدت ارزش خریداری کنید، هرچه استفاده از آن در دنیای واقعی بیشتر باشد، احتمال تقاضا و ارزش افزایش می یابد.

آینده NFT ها

NFTها یا توکن‌های غیرقابل تعویض از سال 2014 وجود داشتند، اما تا سال 2021 بود که این فناوری جدید به جریان اصلی راه یافت.

NFT ها مالکیت دیجیتالی طیف گسترده ای از اقلام ناملموس غیرقابل تکرار را نشان می دهند و توجه افراد مشهور و شرکت های بزرگ از American Express گرفته تا Gucci را به خود جلب کرده اند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط DappRadar، یک فروشگاه اپلیکیشن برای برنامه‌های غیرمتمرکز، مجموع فروش NFT در سال 2021 به 25 میلیارد دلار رسید، در مقایسه با 94.9 میلیون دلار در سال قبل.

اما بحث در مورد اینکه آیا NFT ها برای ماندن هستند یا صرفاً یک مد هستند، همچنان وجود دارد. بر اساس داده‌های DappRadar، فروش NFT در ماه ژوئن برای اولین بار در ۱۲ ماه گذشته به کمتر از ۱ میلیارد دلار رسید.

کارشناسان در مورد آن اختلاف نظر دارند و برخی فریاد می زنند "حباب"، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که این فناوری پشت NFT ها - قراردادهای هوشمند در فناوری بلاک چین - است که ارزش واقعی را ارائه می دهد. در همین حال، سازندگان و هنرمندان مدعی هستند که این شکل بعدی کسب درآمد است.

همفری یانگ، کارشناس امور مالی شخصی پشت همفری تاکس، می‌گوید: «من فکر می‌کنم در حال حاضر آنها بسیار مد روز هستند، به‌خصوص در چهار ماه گذشته.» «در 10 یا 20 سال، فکر می‌کنم آن‌ها هنوز هم وجود خواهند داشت. چقدر از آنها استفاده می کنیم - که من نمی دانم. مردم هنوز هم همیشه ارزشی در جوامع پیدا می کنند، اما کاربردهای گسترده NFT ها جالب تر خواهند بود."

داده های اخیر نشان می دهد که بازار ممکن است در نهایت در حال خنک شدن باشد. طبق گزارش اخیر Chainalysis، تقریباً یک میلیون حساب در ابتدای سال به طور فعال اقدام به خرید یا فروش NFT می کردند، اما این تعداد از آن زمان به حدود 491000 کاهش یافته است. برخی از کارشناسان انتظار دارند که بازار NFT به دلیل کاهش قیمت ارزهای رمزپایه، همراه با سایر شرایط اقتصاد کلان مانند تورم، افزایش نرخ بهره و جنگ روسیه در اوکراین، همچنان آسیب ببیند.

Chainalysis در این گزارش نوشت: «NFTها در سال 2021 رشد انفجاری داشتند، اما این رشد ثابت نبوده و تا کنون در سال 2022 کاهش یافته است.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.