whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

صفر تا صد اندیکاتور ایچیموکو | استراتژی های مهم اندیکاتور Ichimoku

1402/05/04 ساعت 00:47


در این مقاله با ایچیموکو و استراتژی‌‌های مهم این اندیکاتور آشنا می‌شویم. ایچیموکو یکی از روش‌‌های تحلیلی در بازارهای مالی و سرمایه است که برای بهبود دقت در پیش‌بینی حرکات بازار استفاده می‌شود.

اگر چه ممکن است در نگاه اول پیچیده به نظر برسد، زیرا نقاط داده بیش‌تری را نسبت به نمودار شمعدانی استاندارد ارائه می‌دهد، کسانی که با نحوه خواندن نمودارها آشنا هستند، اغلب درک آن را با سیگنال‌‌های معاملاتی کاملاً تعریف شده آسان می‌کنند.

این روش با استفاده از آنالیز کندل استیک یا نمودار ژاپنی به عنوان یکی از روش‌های تحلیلی در بازارهای مالی شناخته می‌شود. نمودار ابری Ichimoku یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال مورد استفاده در تحلیل بازار است. این نشانگر در دهه 1930 توسط هوسودا گویچی، روزنامه نگار ژاپنی اختراع شد.

تاریخچه ایچیکومو

برای اولین بار در سال 1960، یک خبرنگار ژاپنی به نام گویچی شروع به بررسی و تلاش برای یافتن شاخصی کرد که به صورت گرافیکی روند بازار را تعیین کند. او نتایج یافته‌های خود را در مقاله‌ای منتشر کرد که اولین مقاله در مورد ساختار ایچیموکو بود و این شاخص به سرعت در بین تحلیلگران آسیایی محبوب و پرکاربرد شد. در دهه 1990، با پیشرفت نرم افزاری در دنیای تحلیل تکنیکال، تعداد افرادی که در غرب از اندیکاتور ایچیموکو استفاده می‌کردند به طور چشمگیری افزایش یافت.

اجزای ایچیموکو

ایچیموکو از 5 خط تشکیل شده است که دو خط از پنج خط ابر ایچیموکو را تشکیل می دهند. این خطوط به صورت میانگین 9 دوره، میانگین 26 دوره، میانگین دو میانگین ذکر شده، میانگین 52 دوره و چیکو (به معنی دره کم عمق) قیمت‌ها می‌باشد. در ادامه اجزای ایچیموکو را با جزئیات بیش‌تری شرح خواهیم داد:

•    تنکانسن
•    کیجونسن
•    سنکو آ
•    سنکو بی
•    ابر کومو
•    چیکو

ابر ایچیموکو چیست؟

این بخش مجموعی از شاخصه‌هایی است که فنی هستند و نشان دهنده سطح مقاومت، حرکت، جهت و حمایت روند است. برای انجام این کار، این اندیکاتور با گرفتن میانگین‌های متعدد و رسم آن‌ها بر روی نمودار کار می‌کند و از این ارقام برای محاسبه یک "ابر" برای پیش‌بینی اینکه قیمت ممکن است در آینده حمایت یا مقاومت پیدا کند، استفاده می‌کند.

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

"Ichimoku Kinko Hyo" یک ابزار تحلیلی قدرتمند در بازار سرمایه است که توسط معامله‌گران حرفه‌ای استفاده می‌شود. این ابزار از ترکیبی از چندین ابزار مختلف تشکیل شده است که شامل خطوط متحرک و مناطق رنگی مختلف می‌شود. خطوط متحرک این ابزار از داده‌های تاریخی بازار سرمایه برای پیش‌بینی جهت حرکت قیمت استفاده می‌کند. با محاسبه مناطق حمایت و مقاومت، می‌توانید نقاط ورود و خروج بهتری را برای معاملات ایجاد کنید. ایچیموکو می‌تواند روند بازار را در بازه‌های زمانی مختلف از هفتگی تا یک دقیقه تحلیل و پیش‌بینی کند.

مزایای اندیکاتور ایچیموکو

یکی از مزیت‌های اصلی نشانگر ایچیموکو قابلیت استفاده در بازارهای مختلف است. با توجه به ساختار منحصر به فردی که اندیکاتور ایچیکومو دارد، معامله‌گر می‌تواند در بازارهای مالی، سهام و فارکس از آن استفاده نماید و بلافاصله متوجه صعود یا نزول روند بازار شود.

کاربرد اندیکاتور ایچیموکو

با بررسی نمودارهای ایچیموکو در بازه‌های زمانی مختلف، معامله‌گران می‌توانند ورود و خروج مناسب در بازار را با دقت بیش‌تری پیدا کنند. هم‌چنین این اندیکاتور قابلیت تشخیص الگوهای قیمت را دارد که به عنوان ابزاری تحلیلی برای پیش‌بینی تغییرات بازار بسیار مفید است.

این ابزار تحلیلی نموداری است که در آن از خطوط و نهادهای مختلف برای نمایش قیمت و تحلیل روند بازار استفاده می‌شود. خطی که در پایین وجود دارد نشان دهنده حمایت و خط بالایی نشان دهنده مقاومت است. هم‌چنین از خط جانبی مربوط به فنر ایچیموکو به عنوان شاخص تعادل بازار استفاده می‌شود.

آموزش اندیکاتور ایچیموکو

ابر ایچیموکو که به عنوان ساختار کلیدی این ابزار محسوب می‌شود از پنج خط تشکیل شده است که دو خط آن به ابر ایچیموکو معروف هستند. با توجه به ساختار منحصر به فرد ابر ایچیموکو، معامله‌گر می‌تواند فوراً متوجه بالا یا پایین بودن روند بازار شود و به راحتی می‌تواند تصمیمات معاملاتی خود را با استفاده از این اطلاعات بهبود بخشد.

اجزای اندیکاتور ایچیموکو

اجزای اندیکاتور ایچیموکو (استراتژی نمودارگیری ژاپنی) به صورت زیر است:

تنکان سن (Tenkan Sen)

در فنیکال، تحلیل بازار سهام یکی از ابزارهای محبوب برای تجزیه و تحلیل روندهای بازار است. این ابزار به شما کمک می‌کند روند قیمت‌ها را در دوره‌های زمانی طولانی شناسایی کنید.

محاسبه سن تنکان از فرمول زیر استفاده می‌کند:

2 ÷ (کم‌ترین قیمت 9 دوره گذشته + بالاترین قیمت بالا در 9 دوره گذشته) = تنکان

این فرمول را می‌توان برای 9 دوره آخر استفاده کرد. در واقع تنکان میانگین سنی بالاترین بالا و پایین‌ترین پایین در 9 دوره گذشته است.

خط تبدیل یا خط آبی (البته این رنگ در نرم افزارهای مختلف ممکن است متفاوت باشد و هم‌چنین می‌توان آن را سفارشی کرد) خط مهمی در تحلیل تکنیکال است که به عنوان خط سیگنال و خط حمایت/ مقاومت جزئی استفاده می‌شود. این خط معمولا به عنوان شاخصی از روند بازار استفاده می‌شود.

اگر خط آبی به سمت بالا حرکت کند، نشان دهنده یک روند صعودی در بازار است و اگر به سمت پایین حرکت کند، نشان دهنده روند نزولی است. اما اگر خط آبی به صورت افقی حرکت کند، نشان دهنده نوسانات در بازار است.

به طور کلی Tenkan Sen و Blue Line دو ابزار مهم در تحلیل تکنیکال بورس هستند که به شما کمک می‌کنند بهترین تصمیم را بگیرید و درک بهتری از روند بازار داشته باشید.

کیجون سن (Kijun Sen)

 یکی از اصطلاحات مهم در تحلیل تکنیکال این است که به صورت خط وسط از تحلیل گرافیکی نمودار قیمت استخراج می‌شود. برای محاسبه کیجون سن (Kijun Sen)، باید بالاترین قیمت بالا و کم‌ترین قیمت پایین بازار را در 26 دوره گذشته جمع کرده و بر دو تقسیم کنیم.

2 ÷ (بالاترین قیمت 26 دوره + کم‌ترین قیمت 26 دوره) = کیجون

خط به دست آمده با استفاده از این روش به خط پایه یا خط قرمز معروف است (البته این رنگ ممکن است در نرم افزارهای مختلف متفاوت باشد و قابل سفارشی سازی نیز باشد).

خط پایه یا خط قرمز به عنوان خط تاییدی برای اعتبار سایر شاخص‌ها و اصطلاحات تحلیلی مانند گوچی، تنکان سن و هم‌چنین به عنوان خط حمایت/ مقاومت استفاده می‌شود. در واقع، خط مبنا نشان دهنده میانگین حرکت بازار در 26 دوره گذشته است.
در تحلیل تکنیکال، خط پایه را می‌توان به عنوان یک خط توقف انتهایی استفاده کرد. می‌توان گفت اگر قیمت زیر خط باشد ممکن است قیمت کاهش یابد و برعکس اگر قیمت بالای خط باشد ممکن است افزایش یابد. بنابراین خط مبنا به عنوان یکی از شاخص‌‌های مهم در تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود که در تعیین جهت و روند بازار بسیار مفید است.

دهانه سنکو A

باز شدن سنکو A یک نشانگر در نمودار کومو یا ابری است که با استفاده از ترکیب دو خط تنکان سن و کیجون سن به صورت (Tenkan-sen + kijun-sen)/ 2 برای 26 دوره قبلی محاسبه می‌شود.

این خط به عنوان دهانه اصلی 1 شناخته می‌شود و به عنوان یکی از اجزای مهم نمودار کومو یا ابر در نظر گرفته می‌شود.
اگر قیمت بالاتر از دهانه Senko A باشد، خط بالا به عنوان سطح حمایت اول و خط پایین به عنوان سطح حمایت دوم عمل می‌کند.

اگر قیمت زیر دهانه Senko A باشد، خط پایین به عنوان سطح مقاومت اول و خط بالا به عنوان سطح مقاومت دوم شناخته می‌شود. در واقع باز شدن سنکو A می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌‌های تعیین سطوح حمایت و مقاومت در بازار عمل کند.

دهانه سنکو B

Senkou Span B محاسبه‌ای است که از میانگین بالاترین بالا و کم‌ترین پایین برای 52 دوره گذشته به‌دست می‌آید و در 26 دوره قبل از زمان حال ترسیم می‌شود. این خط نیز به عنوان لبه Como در نمودار نشان داده شده است. اگر قیمت بالاتر از گشایش سنکو B باشد، انتظار می‌رود بازار صعودی داشته باشد و اگر قیمت کم‌تر از گشایش سنکو B باشد، بازار کاهش خواهد یافت.

کومو

کومو یا ابر، فضای بین دهانه Senkou A و دهانه Senkou B است و لبه‌های آن نشان دهنده نقاط پشتیبانی و مقاومت فعلی و بالقوه آینده است.

شکل و ارتفاع ابر Cuomo بر اساس تغییرات قیمت تغییر می‌کند و این ارتفاع نشان دهنده نوسانات قیمت است. اگر چه ابرهای نازک‌تر تنها حمایت و مقاومت ضعیفی را ارائه می‌کنند، اما قیمت‌ها می‌توانند از چنین ابرهای نازکی عبور کنند و خواهند شد.
به طور کلی، زمانی که Senkou Span A بالاتر از Senkou Span B باشد، بازارها صعودی هستند و برعکس زمانی که بازارها نزولی هستند. معامله‌گران اغلب به دنبال Kumo Twists در آینده می‌گردند، جایی که Senkou Span A و B موقعیت‌‌های مبادله می‌کنند، که نشان دهنده یک تغییر روند بالقوه است.

علاوه بر ضخامت، قدرت ابر را می‌توان با زاویه آن نیز تعیین کرد. بالا برای صعود و پایین برای نزول. هر ابری پشت قیمت به عنوان سایه کومو نیز شناخته می‌شود.

دهان چیکو

محاسبه محدوده چیکو بر اساس قیمت بسته شدن 26 روز قبل به ما امکان می‌دهد روند بازار را با 26 روز تاخیر پیش‌بینی کنیم و از این رو سیگنال خرید و فروش را بر اساس تلاقی باز شدن چیکو از قیمت تعیین می‌کنیم.

به طور کلی، زمانی که دهانه چیکو از بالای قیمت در جهت نزولی عبور می‌کند، سیگنال خرید را تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر، زمانی که افتتاحیه چیکو از بالا به پایین از قیمت عبور می‌کند، سیگنال فروش را تشکیل می‌دهد. هم‌چنین دهانه چیکو به عنوان یکی از نقاط حمایت و مقاومت مورد استفاده قرار می‌گیرد، به خصوص اگر در کنار نمودار قیمت بررسی شود.

سیگنال ابر ایچیموکو

سیگنال ابر ایچیموکو روشی برای شناسایی روندها و سطوح حمایت و مقاومت در بازار است. این روش با استفاده از دو خط Senkou Span A و B روند را تعیین می‌کند. روند با توجه به موقعیت قیمت در برابر ابر شکل می‌گیرد. اگر قیمت بالای ابر باشد، روند صعودی و اگر قیمت زیر ابر باشد، روند نزولی است. اگر قیمت در داخل ابر ایچیموکو باشد، روند ثابت یا نامشخص است.
علاوه بر این، قدرت روند تحت تأثیر موقعیت دو خط سنکو اسپان A و B قرار می‌گیرد. هنگامی که دهانه سنکو A به بالای سنکو اسپان B حرکت می‌کند، روند صعودی قوی است و اگر برعکس باشد، روند نزولی قوی است.

آموزش صفر تا صد ایچیموکو و استراتژی‌‌ها و شاخص‌‌های مهم آن

هنگامی که خط Tenkan Sen بالاتر از خط Kijun Sen حرکت می‌کند، سیگنال خرید ارائه می‌شود. علاوه بر این، هنگامی که خط Tenkan Sen (خط قرمز) از خط Kijun Sen (خط آبی) عبور می‌کند و به سمت پایین حرکت می‌کند، سیگنال فروش ارائه می‌شود.

بهتر است دو خط و قیمت را زیر ابر ایچیموکو قرار دهید تا بهترین وضعیت فروش را فراهم کنید. معامله‌گران ممکن است از شاخص‌‌های دیگری مانند شاخص قدرت نسبی استفاده کنند و آن را با اندیکاتور ابر ایچیموکو ترکیب کنند تا بازدهی تعدیل شده بر اساس ریسک خود را به حداکثر برسانند.

محدودیت‌‌های ابر ایچیموکو

یکی از نقاط ضعف این ابزار مبتنی بر داده‌‌های تاریخی است. روندهای تاریخی ممکن است در آینده آنطور که معامله‌گران انتظار دارند تکرار نشوند. مانند هر نشانگر فنی دیگری، ابزار ابر ایچیموکو ممکن است سیگنال‌‌های نادرستی بدهد. هم‌چنین، بسته به چارچوب زمانی که ابزار روی آن اعمال می‌شود، ممکن است روندهای بزرگ‌تری را ثبت نکند.

آموزش خرید و فروش در اندیکاتور ایچیموکو

رایج‌ترین استراتژی‌‌های ایچیموکو به شرح زیر است.

استراتژی شکست کومو

این استراتژی در معاملات ارز دیجیتال استفاده می‌شود و در آن موقعیت خرید برای ما ایجاد می‌شود که قیمت به نحوی در منطقه‌ای بالاتر از خط کومو شکسته و بسته شود. هم‌چنین، اگر قیمت به نحوی در منطقه‌ای زیر خط کومو شکسته و بسته شود، موقعیت فروش برای ما ایجاد می‌شود.

استراتژی بازگشت کومو

استراتژی اصلاحی کومو یک روش تحلیلی در معاملات سهام است که در آن موقعیت‌‌های خرید یا فروش بر اساس تغییرات روند کومو شناسایی می‌شوند. برای موقعیت خرید، Senko A باید به سمت بالا حرکت کند و از Senko B عبور کند، و برای یک موقعیت فروش، Senko A باید به سمت پایین حرکت کند و از Senko B عبور کند.

با توجه به اینکه اثربخشی معکوس Cuomo به موقعیت روند قیمت نسبت به کومو، اگر معکوس کومو در آینده زمانی که قیمت فعلی بالاتر از کومو باشد اتفاق بیفتد، به عنوان یک سیگنال صعودی قوی در نظر گرفته می‌شود و اگر معکوس کومو زمانی رخ دهد که قیمت بالاتر از کومو باشد. در حال حاضر پایین‌تر از کومو است که ما آن را یک سیگنال صعودی ضعیف می‌دانیم.

استراتژی شکست چیکو

استراتژی "Chikou Breakout" به شما می‌گوید که وقتی خط Chikou Span از روند قیمت عبور می‌کند و قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت 26 روزه است، بهتر است سهام را خریداری کنید. بر اساس اصول معاملاتی ایچیموکو، اثربخشی استراتژی شکست چیکو به موقعیت روند قیمت نسبت به کومو بستگی دارد.

اگر خط چیکو بالاتر از قیمت 26 روزه بسته شود و قیمت فعلی بالاتر از کومو باشد، آن را یک سیگنال صعودی قوی در نظر می‌گیریم. اگر خط چیکو بالاتر از قیمت 26 روزه بسته شود و قیمت فعلی کم‌تر از کومو باشد، آن را یک سیگنال صعودی ضعیف در نظر می‌گیریم.

استراتژی کراس تنکان/ کیجون (Tenkan/ Kijun Cross)

بر اساس استراتژی متقاطع تنکان/ کیجون، خرید یا نگهداری سهام زمانی اتفاق می‌افتد که نقطه تنکان از بالای خط کیجون عبور کند. اما زمانی که نقطه تنکان از زیر خط کیجون عبور می‌کند، معامله‌گر باید سهام را بفروشد. بر اساس اصول ایچیموکو، اثربخشی استراتژی متقاطع تنکان/ کیجون به موقعیت نسبت به خط کومو بستگی دارد.

اگر نقطه تنکان از خط کومو عبور کند، آن را یک سیگنال صعودی قوی در نظر می‌گیریم. اگر نقطه تنکان از زیر خط کومو عبور کند، آن را یک سیگنال صعودی ضعیف در نظر می‌گیریم. هم‌چنین، اگر نقطه تنکان از وسط خط کومو عبور کند، آن را یک سیگنال صعودی خنثی در نظر می‌گیریم. این الگو در یک تقاطع نزولی نیز رخ می‌دهد و برای شروع یک موقعیت فروش، معامله‌گر باید منتظر باشد تا نقطه تنکان از خط کیجون به سمت پایین عبور کند.

استراتژی کراس کیجون (Cross Keyjunk)

این استراتژی در معاملات سهام بر اساس ایچیموکو استفاده می‌شود و زمانی که قیمت بسته شدن سهام در جایی بالاتر از خط کیجون باشد، یک موقعیت خرید ظاهر می‌شود و زمانی که قیمت بسته شدن سهام جایی زیر خط کیجون باشد، موقعیت فروش ظاهر می‌شود، در این استراتژی موقعیت خط کیجون نسبت به خط کومو تاثیر زیادی بر عملکرد سهام دارد.

اگر سهم در جایی بالاتر از خط کیجون بسته شود و یک متقاطع بالای خط کومو رخ دهد، این یک سیگنال صعودی قوی است.
اگر قیمت در ناحیه بالای خط کیجون باشد، اما کراس اوور زیر خط کومو باشد، این یک سیگنال صعودی ضعیف است.
اگر قیمت بالای خط کیجون بسته شود و وارد خط کومو شود، این یک سیگنال صعودی خنثی است. این در روند نزولی نیز صادق است.

تعیین حد ضرر

برای تعیین حد ضرر در استراتژی ایچیموکو، بهترین روش توجه به سیگنال‌های خرید و فروش است. زمانی که سیگنال‌های فروش صادر می‌شوند، در بالا توضیح داده شد. به محض دریافت سیگنال فروش، سرمایه گذاران باید با زیان اندک از روند نزولی خارج شوند تا از زیان بیش‌تر جلوگیری شود.

فیلتر ایچیموکو در بورس

فیلترها با استفاده از روابط ریاضی نوشته می‌شوند و به ما در تجزیه و تحلیل داده‌های بازار سهام کمک می‌کنند. فیلترینگ سهام در سایت tsetmc.ir ارائه شده است تا افراد بتوانند با اجرای فیلتر مربوطه، سهامی را که دارای ویژگی‌های مورد نظر خود هستند، از میان انبوه سهام مختلف شناسایی کنند.

با استفاده از فرمول‌های موجود برای فیلترینگ ایچیموکو می‌توان سهام‌هایی را که خط تنکان بالای خط کیجون و هر دوی آن‌ها بالای ابر کومو قرار دارند جدا کرد و از سیگنال خرید آن‌ها استفاده کرد.

با استفاده از فیلترهای ایچیموکو در تحلیل تکنیکال می‌توانید مواردی مانند وضعیت رنگ ابرکومو در اندیکاتور ایچیموکو، موقعیت کیجون و تنکان نسبت به نمودار قیمت، تعیین ضربدر کیجون سن و تنکان سن، تعیین قیمت متقاطع و چیکو اسپان، کف قیمت یک ماهه و سه ماهه را تعیین کرد و موارد بسیار دیگری را بررسی کرد.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.