whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

لوریج Leverage یا اهرم چیست؟ راهکاری برای افزایش سود یا زیان

1401/02/31 ساعت 20:00


لوریج Leverage یا اهرم چیست؟ راهکاری برای افزایش سود یا زیان

یکی از اصطلاحات رایجی که در اخبار و فعالیت های اقتصادی با آن مواجه می شویم لوریج Leverage یا اهرم است. اگر در زمینه تجارت و اقتصاد تجربه داشته باشید، این واژه را زیاد شنیده اید. با توجه به اینکه لوریج یکی از روشهای مهم برای انواع تجارت و همچنین تجارت ارز دیجیتال می باشد، در این مقاله به بررسی این روش و اهمیت آن در اداره یک تجارت و همچنین در سرمایه گذاری می پردازیم.

 

لوریج Leverage

اهرم چیست؟

اهرم یا لوریج یکی از روش های سرمایه گذاری و تریدینگ است که در آن برای افزایش بازدهی سرمایه و کسب دارایی های بیشتر و همچنین بالا بردن پشتوانه مالی شرکت ها، از قرض دادن پول استفاده می شود. به این صورت که صاحبان مشاغل و یا افراد عادی که به پول و سرمایه نیاز دارند، از اشخاص یا سازمان هایی که وام میدهند قرض گرفته و به این ترتیب به وام دهندگان بدهکار می شوند. وام دهندگان این مبلغ را در ازای دریافت سود بیشتر در یک مدت زمان مشخص به دریافت کنندگان وام ارائه میدهند. وام دهندگان از این طریق سرمایه خود را افزایش میدهند. به عبارتی می توان Leverage را شبیه به اوراق قرضه و سهام دانست.

در صورتی که بدهی وام گیرندگان بیشتر از دارایی خالص یا سهام ایشان باشد، به آنها عبارت اهرم بالا اطلاق می شود. سرمایه گذاران با دانستن چنین اطلاعاتی درباره دارایی ها و شرکت های مختلف، نسبت به سرمایه گذاری روی آنها تصمیم گیری می کنند.

وام گیرندگان با دلایل و اهداف مختلفی برای استفاده از اهرم اقدام می کنند. تصمیم به گرفتن وام ممکن است به دلیل افزایش ارزش دارایی های وام گیرنده، خرید تجهیزات جدید برای افزایش ارزش سهام یک شرکت و ... باشد. با این حال افراد حقیقی و غیر سازمانی اغلب برای افزایش بازدهی سرمایه گذاری خود از این روش استفاده می کنند. 

استفاده از اهرم همیشه به صورت مستقیم نیست. گاهی افراد به صورت غیر مستقیم با سرمایه گذاری در شرکت هایی که از این روش برای فعالیتهای تجاری و اقتصادی خود استفاده می کنند، این کار را انجام میدهند. در هر صورت فاکتورهای اصلی در این روش، ارزش دارایی خریداری شده یا هدف و سود وام گرفته شده می باشند. در صورتی که ارزش دارایی خریداری شده با وام، افزایش یابد تا حدی که از سود تعیین شده برای مبلغ قرض گرفته شده بیشتر شود، شخص یا شرکت وام گیرنده در این سرمایه گذاری موفق است. در غیر این صورت این سرمایه گذاری با شکست مواجه می شود. شرکت ها معمولاً با هدف افزایش سرمایه یا تهیه بودجه برای فعالیت های تجاری خود از ترکیبی از سهم سهامداران و بدهی استفاده می کنند. 

 

افزایش قدرت خرید

مزایا و معایب اهرم

اهرم نیز مانند سایر ابزارهای مالی مزایا و معایب خاص خود را دارد. هر سرمایه گذار پیش از استفاده از آن باید با آنها آشنا شده و با آگاهی کامل نسبت به انتخاب آن اقدام کند. لازم است بدانید لوریج یک ابزار مالی چند وجهی و تا حدی پیچیده است که تاثیر زیادی روی سود و زیان سرمایه گذاران خواهد داشت. از این رو در ادامه برخی از مزایا و معایب آن را برای شما بیان می کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر. 

مزایا

مشاغل فردی و مشارکتی که از روش اهرم استفاده می کنند، قادر به انجام سرمایه گذاری نسبتا کوچکی خواهند بود. به علاوه در این روش وام گیرندگان قادر به خریداری دارایی و کسب منابع مالی بیشتری خواهند بود. در صورت انتخاب یک سرمایه گذاری صحیح وام گیرندگان می توانند بازدهی فوق العاده ای به دست آورند و در حاشیه سود باقی بمانند.

معایب

فرض کنید وام گیرندگان سرمایه به دست آمده از روش اهرم را روی دارایی اشتباهی سرمایه گذاری کرده باشند. در این صورت علاوه بر ضرر این سرمایه گذاری مجبور به بازپرداخت بدهی وام خود نیز هستند. به ویژه در صنایع نفت، ماشین سازی و ساختمان سازی خطر مواجهه با این مشکلات بیشتر است. در این حالت حتی ریسک ورشکستگی کامل کسب و کار ها نیز به ویژه برای آنهایی که از سود و درآمد قابل پیش بینی کمتری برخوردار هستند، وجود دارد.

با توجه به مزایا و معایبی که برای این روش اهرم بیان شد، به تمام سرمایه‌گذاران به ویژه اشخاص و شرکت هایی که در این زمینه تازه کار هستند توصیه می شود، پیش از استفاده از این روش مطمئن شوند که دانش و تجربه کافی برای آن را به دست آورده اند.

 

حاشیه سود یا Margin

تفاوت Leverage و Margin

برای بسیاری از افراد تازه وارد در دنیا تجارت درک تفاوت بین اهرم و حاشیه سود یا Margin می تواند بسیار گیج کننده باشد. شاید در نگاه اول به نظر برسد که این اصطلاحات مشابه هم بوده و در رابطه با استفاده از وام دهی هستند. اما این دو از یکدیگر متفاوت اند. مارجین یا حاشیه سود مقدار سرمایه ایست که برای ورود به یک موقعیت تجاری وابسته به نرخ حاشیه نیاز دارید. در مارجین شما تنها ارزش یک دارایی را مبادله می کنید و مالکیت آن تا بازپرداخت کامل به شما تعلق ندارد. در این روش چنانچه ضرر سرمایه گذاری شما از سرمایه اولیه شما بیشتر شود، کارگزار یا وام دهنده برای جبران این ضرر تمام موجودی شما را برداشت می کند.  

با این حال می توان مارجین را به عنوان نوعی اهرم خاص نیز دانست. این نوع لوریج برای بالا بردن توان خرید یک شرکت یا سرمایه گذار حقیقی، به جای وثیقه از موقعیت های نقدی یا اوراق بهادار موجود استفاده می کند. در واقع شما با این روش میتوانید اهرمی را به وجود آورید که قدرت خرید شما را به نسبت مقدار سود حاشیه افزایش دهد.

اهرم در کریپتو 

با توجه به توضیحاتی که پیش از این بیان کردیم می توان گفت که اهرم توان معاملاتی شما را چند برابر می کند. در دنیای کریپتو اندازه و بزرگی این توان و همچنین سود و زیان آن به پلتفرم وابسته است. در پلتفرم های ارز دیجیتال شما می توانید با انتخاب یک نقطه توقف ضرر مناسب، ریسک سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کنید. به این ترتیب سرمایه ای که ممکن است از دست بدهید را محدود کرده اید. در عین حال از مزایای این روش یعنی افزایش توان خرید و سود معامله نیز بهره مند شده اید.

 

لوریج در کریپتو

به این ترتیب خواهید دید که اهرم یک ابزار بسیار فوق العاده برای افزایش دارایی های سبد سرمایه‌گذاری شماست. داشتن تجربه در انجام معاملات نقطه ای و مدیریت ریسک کمک زیادی به موفقیت شما خواهد کرد. با این حال در صورتی که شناخت درستی از ریسک معامله خود نداشته باشید و نتوانید آن را به خوبی مدیریت کنید، ممکن است تمام سبد سرمایه گذاری خود را تنها در چند دقیقه از دست بدهید. 

بهترین صرافی های معاملاتی کریپتو برای استفاده از روش اهرم

در دنیای ارز دیجیتال پلتفرم های بسیاری برای استفاده از روش اهرم وجود دارند. مسئله مهمی که برای این روش در بازار کریپتو باید به آن توجه کنید، انتخاب صرافی می باشد. در این قسمت به معرفی چند صرافی معتبر که می توانید برای این منظور از آنها استفاده کنید، می پردازیم. 

اولین و بزرگترین صرافی ارز دیجیتال مناسب برای روش معاملاتی اهرم، صرافی محبوب و معتبر Binance است. یکی از دلایلی که این صرافی را برای روش لوریج ارجح می سازد، تنوع فراوان سکه های دیجیتالی و توکن هایی است که بایننس به شما عرضه می کند. برتری این ویژگی از آن جهت است که موقعیت ها و فرصت های سرمایه گذاری بی شماری را برای شما فراهم می کند. علاوه بر این، از آنجایی که صرافی بایننس کارمزدهای نسبتاً پایینی از کاربران خود دریافت می کند، در طولانی مدت مبلغ بیشتری را برای شما صرفه جویی می کند. این ویژگی به ویژه در زمانی که برای انجام معاملات خود از روش لوریج استفاده میکنید، مشهود است. 

 

صرافی FTX برای معامله به روش لوریج

صرافی دیگری که برای استفاده از روش معاملاتی اهرم شما پیشنهاد می کنیم، صرافی FTX است. این صرافی که به تازگی وارد دنیای بلاکچین شده است، توانسته در مدت کوتاهی به یکی از بازیگران اصلی این بازار تبدیل شود. همچنین در میان صرافی های آسیایی می توانید از صرافی OKX که در گذشته با نام OKEx شناخته می شد، استفاده کنید. این صرافی به لحاظ حجم معاملات دومین صرافی بزرگ دنیا می باشد. به علاوه پایین بودن مبلغ کارمزدهایی که دریافت می کند را می توان با صرافی Binance مقایسه کرد. 

برای آن دسته از سرمایه گذارانی که ترجیح می دهند با استفاده از گوشی های همراه خود تجارت کنند، صرافی ByBit برای استفاده از روش اهرم مناسب است. اگرچه کارمزد های این صرافی نسبت به دیگر پلتفرم ها بیشتر است، اما اپلیکیشن کارآمد تر و سریع تر آن می تواند این افزایش هزینه را توجیه کند.

 

روش معاملاتی Leverage

کلام آخر

روش معاملاتی اهرم و مزایا و معایب آن را با یکدیگر بررسی کردیم. در صورتی که به استفاده از این روش علاقه مند شدید به خاطر داشته باشید، حتما دانش و تجربه خود را در رابطه با مدیریت ریسک افزایش دهید و از یک صرافی مناسب برای خود استفاده کنید

 

جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.