whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

کاهش یا افزایش موجودی بیت کوین در صرافی های ارز دیجیتال به چه معناست

1401/03/01 ساعت 02:51


میزان موجودی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال که در دسترس تمام سرمایه گذاران و کاربران کریپتو قرار دارد را به اصطلاح عرضه در گردش یک سکه می نامند. ممکن است عرضه در گردش یک ارز دیجیتال در زمان های مختلف متفاوت باشد. برخی رویدادها مانند رویداد هاوینگ بیت کوین یا سوزاندن سکه ها در صرافی موجب کاهش این مقدار می شود. برخی فعالیت های دیگر نیز مانند استخراج ارزهای دیجیتال، عرضه در گردش آنها را افزایش می دهد. 

عرضه در گردش یا موجودی بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری به تعداد سکه های رمزنگاری شده آنها که برای معامله در دسترس کاربران قرار دارد، گفته می شود. این تعداد با عرضه کل یک سکه یا حداکثر عرضه آن متفاوت است. عرضه کل یک سکه نشان دهنده تعداد سکه های موجود از یک ارز دیجیتال در بازار است. این میزان را میتوان برابر با سکه های صادر شده منهای سکه های سوزانده شده یا مجموع سکه های در گردش و سکه هایی که به عنوان ضمانت قفل شده اند، دانست. در سمت دیگر، حداکثر عرضه یک سکه بیانگر تعداد تمام سکه هایی که تاکنون ایجاد شده و می توانند در آینده استخراج و ایجاد می شوند، می باشد.

 

حداکثر عرضه بیت کوین

همچنین می توان از میزان عرضه در گردش یا موجودی بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر، برای محاسبه ارزش بازار آن ارز دیجیتال استفاده کرد. برای این منظور باید تعداد سکه های در گردش یک ارز دیجیتال را در قیمت فعلی بازار آن ضرب کرد. در ادامه این مقاله به بررسی عرضه در گردش و حداکثر عرضه بیت کوین و تاثیر افزایش و کاهش این میزان در بازار کریپتو خواهیم پرداخت.

 

عرضه در گردش بیت کوین

عوامل تعیین کننده ارزش بیت کوین 

موجودی بیت کوین و در واقع سکه های آن توسط بانک مرکزی صادر نمی شود. هیچ کدام از ارزهای دیجیتال تحت حمایت دولت ها قرار ندارند. به همین دلیل، ابزارهای سیاست پولی، نرخ تورم و اندازه‌گیری های رشد اقتصادی که به صورت معمول تاثیر مستقیمی بر روی ارزش یک ارز دارند، در مورد بیت کوین اعمال نمی شوند. این سکه رمزنگاری شده در اغلب موارد به عنوان یک سرمایه گذاری برای ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه می توان عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن را در موارد زیر خلاصه کرد.

  • موجودی بیت کوین
  •  تقاضا در بازار برای بیت کوین
  • هزینه تولید بیت کوین در فرآیند استخراج
  • رقابت با سایر ارزهای دیجیتال
  • مقررات حاکم بر فروش و استفاده از بیت کوین
  • رسانه های اجتماعی و اخبار

در ادامه دو فاکتور مهم و تاثیر گذار در ارزش این ارز دیجیتال، یعنی موجودی بیت کوین و تقاضای بازار برای آن را بررسی می کنیم.

تاثیر عرضه بیت کوین روی ارزش آن

موجودی بیت کوین در صرافی ها یا عرضه در گردش آنها در تعیین ارزش این ارز دیجیتال نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. طبیعتا یک دارایی که تعداد محدودی از آن در بازار وجود داشته باشد، ارزش زیادی پیدا می کند. به همین نسبت دارایی هایی که به وفور در دسترس همگان قرار دارند را می توان با قیمت پایین به دست آورد. عرضه بیت کوین معمولاً از انتشار مناسبی برخوردار است. در کل تنها تعداد 21 میلیون سکه از این ارز دیجیتال تولید خواهد شد و تعداد سکه های تولید شده در هر سال برابر با مقدار مشخصی می باشد. پروتکل های پلتفرم این سکه رمزنگاری شده، محدودیت هایی را برای نرخ تولید بیت کوین های جدید در نظر گرفته است. به این ترتیب این سکه با نرخ ثابتی تولید شده و حتی به مرور زمان این میزان کمتر نیز خواهد شد. 

 

تاثیر رویداد هاوینگ بر موجودی و ارزش بیت کوین

موجودی بیت کوین تقریباً هر چهار سال یکبار در طول رویداد هاوینگ کاهش می یابد. هاوینگ رویدادی است که در آن تعداد سکه هایی که به عنوان پاداش برای استخراج موفقیت آمیز یک بلوک به ماینرها داده می شود، نصف می شوند. این رویداد آخرین بار در ماه می سال 2020 رخ داد. رویداد هاوینگ یک سیاست مالی برای حفظ ارزش بیت کوین است که توسط بنیان گذار آن، ساتوشی ناکاموتو اتخاذ شده است.

به این ترتیب موجودی بیت کوین در آینده کاهش خواهد یافت. کاهش عرضه این سکه به معنای افزایش تقاضای آن و در نتیجه افزایش ارزش این سکه در آینده می باشد. 

کاهش موجودی و افزایش تقاضا

سیر صعودی ارزش بیت کوین در سال های اخیر توجه سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک را به خود جلب کرده است. به علاوه پوشش رسانه ای و سرمایه گذاری تاجران و سرمایه گذاران بزرگ و صاحبان مشاغل نیز دلیل دیگری برای افزایش تقاضای این سکه رمزنگاری شده می باشد. رشد ارزش بیت کوین، این ارز دیجیتال را حتی در کشورهایی که با تورم بسیاری مواجه هستند، محبوب کرده است. علاوه بر این، ماهیت غیر متمرکز و غیر قابل ردیابی دارایی های مبتنی بر بلاک چین، این سکه را در میان کاربرانی که قصد جابجایی مبالغ هنگفت برای فعالیت های مجرمانه و غیرقانونی دارند نیز محبوب کرده است.

 

تاثیر نسبت عرضه و تقاضا بر ارزش بیت کوین

تمام این موارد به معنای افزایش تقاضا برای این ارز دیجیتال و کاهش موجودی بیت کوین در آینده به صورت همزمان می باشد. این مسئله به مراتب روی افزایش ارزش بیت کوین تاثیر گذار است. البته باید این را نیز در نظر داشت که نوسانات ارزش این سکه هرگز متوقف نشده و تحت تاثیر عوامل مختلف دیگر نیز دچار کاهش و افزایش می شود.

هارد کپ بیت کوین

بنیانگذار سکه محبوب بیت کوین، در زمان ایجاد این سکه، محدودیت شدیدی برای حداکثر موجودی بیت کوین قرار داد. طراحی این ارز دیجیتال به گونه ای است که هرگز بیشتر از 21 میلیون سکه از آن وجود نخواهد داشت. این محدودیت را که در کدنویسی منبع بیت کوین لحاظ شده، به اصطلاح هارد کپ می گویند. اعمال این محدودیت نیز بر عهده گره های شبکه می باشد. این شیوه طراحی، بیت کوین را مانند دارایی های متمرکزی چون طلا، املاک و مستغلات، از آن جهت که افزایش عرضه آنها دشوار است، ارزشمند کرده است.

 

هارد کپ یا سقف غیر قابل تغییر حداکثر عرضه بیت کوین

تغییر سقف بیت کوین

بنا بر ادعای برخی از منتقدان بیت کوین، می توان حداکثر موجودی بیت کوین را تغییر داد. دلیلی که ایشان برای اثبات ادعای خود مطرح می کنند این است که این سکه رمزنگاری شده در اصل یک نرم افزار است. طبق ادعای ایشان این مسئله موجب می‌شود تا بتوان قوانین شبکه را به راحتی تغییر داده و حداکثر موجودی آن را افزایش داد. این منتقدان باور دارند می توان با کاهش سوبسید بیت کوین های جدید استخراج شده در هر بلوک از بلاک چین به این مهم دست یافت. با این کار ماینر هایی که هر چهار سال یکبار منابع و امکانات خود را برای استخراج سکه های جدید صرف می کنند، توان خود را روی پیدا کردن راهی برای افزایش سقف عرضه بیت کوین متمرکز خواهند کرد.

بسیاری از ماینر ها به صورت طبیعی انگیزه کافی برای تغییر سقف حداکثر موجودی بیت کوین را دارند. زیرا به این ترتیب می توانند سکه های بیشتری استخراج کرده و پاداش بیشتری دریافت نمایند. با این وجود عوامل دیگری از امکان تغییر عرضه کل این سکه جلوگیری می کنند.

علت عدم امکان تغییر حداکثر عرضه

مدل حاکمیتی و سیستم انگیزشی شبکه بیت کوین از هارد کپ آن در برابر تغییر محافظت می کند. به لطف معماری هوشمندانه بیت کوین، کسانی که مجموعه قوانین حاکمیتی بیت کوین را کنترل می کنند، انگیزه های قوی برای مقاومت در برابر تغییر سقف حداکثر موجودی بیت کوین دارند. این در حالی است که کسانی که انگیزه تغییر آن را دارند، نمی توانند شبکه را کنترل کنند.

حاکمیت Bitcoin

مسئله ای که برخی از منتقدان را درباره توانایی تغییر سقف حداکثر موجودی بیت کوین دچار سوءتفاهم کرده، شبکه توزیع شده بیت کوین و مبتنی بر اجتماع آن است. باید به این نکته توجه کنید که بیت کوین نه تنها یک نسخه، بلکه ده ها یا صدها نسخه از کد منبع خود به وجود آورده کرده است. در اصل هر کدام از گره های موجود در شبکه بیت کوین یک نرم افزار مستقل را برای تایید و عدم تایید بلوک ها و تراکنش ها اجرا می کنند.  

تعداد زیادی از گره ها از آخرین نسخه Bitcoin Core استفاده می کنند. در عین حال تعداد قابل توجهی از گره های دیگر همچنان به اجرای نسخه های قدیمی تر و استفاده از روش های پیاده سازی مختلف ادامه می دهند. در نتیجه، شاید بتوان کد منبع هسته بیت کوین را به سادگی تغییر داد، اما متقاعد کردن ده ها هزار گره برای پذیرش این تغییرات به هیچ عنوان کار ساده ای نیست.

 

گره های شبکه بیت کوین و حفاظت از سقف حداکثر عرضه آن

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده ممکن است به نظر بیاید ماینرها انگیزه خوبی برای تغییر سقف حداکثر موجودی بیت کوین داشته باشند. اما اینگونه نیست. شاید این تغییر برای یک دوره کوتاه درآمد ماینرها را افزایش دهد، اما در اصل، سیاست اصلی بیت کوین برای سوددهی را از بین میبرد. زیرا همانگونه که بیان شد یکی از مهمترین علل افزایش قیمت این سکه رمزنگاری‌شده، کمیاب بودن آن می باشد. در نتیجه این تغییرات می تواند به بهای کاهش شدید و غیرقابل بازگشت ارزش بیت کوین و از دست دادن خالص درآمد ماینرها شود.

 

جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.