whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

ارز دیجیتال APT

1401/11/10 ساعت 03:32


در این مقاله قصد داریم با ارز دیجیتال APT یا Aptos و شبکه آن آشنا شویم. این نوشته راهنمای نهایی برای ارز دیجیتال (APT) و شبکه آن است. برخی آن را «قاتل سولانا» می‌دانند، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان چیز بزرگ بعدی در مقیاس‌بندی بلاک چین لایه یک عنوان می‌کنند. در همین حال، کسانی نیز هستند که فکر می‌کنند سر و صدای پروژه کریپتو Aptos تا حدودی زیاد است. 

انکار کردنی نیست که Aptos توانسته توجه جامعه گسترده‌ ارزهای دیجیتال را به خود جلب کند. اگرچه این پروژه هنوز در مراحل اولیه است، اما قبلاً توسط شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، تأمین مالی شده است. بنابراین اگر به دنبال این هستید که بدانید پروژه ارز دیجیتال Aptos چیست، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

این راهنما به بررسی عمیق Aptos و مأموریت آن برای ایجاد یک زیرساخت وب 3 ایمن، مقیاس‌پذیر و قابل ارتقا می‌پردازد. آیا می‌خواهید از قیمت فعلی Aptos مطلع شوید؟ برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال APT و یا دیگر ارزها می‌توانید از پرشین الیت کمک بگیرید. همچنین با پیوستن به بهترین گروه ارز دیجیتال از انواع سیگنال فیوچرز، سیگنال فارکس و سیگنال ارز دیجیتال برخوردار شوید.

apt crypto

آپتوس چیست؟

Aptos یک بلاک چین لایه یک است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی Move ساخته شده است. می‌توانید آن را جانشین مفهومی پروژه بلاک چین Diem که اکنون رها شده است، بنامید. 

بلاک چین Aptos در درجه اول بر مقیاس‌پذیری، قابلیت اطمینان، ایمنی و ارتقاء به عنوان اصول اساسی خود تمرکز دارد. این پروژه با ایده‌های نوآورانه برای مکانیسم‌های اجماع، بهینه‌سازی عملکرد، امنیت سیستم و طراحی قراردادهای هوشمند، فضای لایه یک را متحول می‌کند.

هدف نهایی آن تکرار زیرساخت ابری است که وب 2 را به روشی غیرمتمرکز برای ایجاد یک راه‌حل جامع بلاک چین که پذیرش جریان اصلی وب 3 را تشویق می‌کند، ایجاد کند. در همان زمان، Aptos قصد دارد یک اکوسیستم DApp را توسعه دهد که بر روی حل مشکلات دنیای واقعی تمرکز دارد. 

مزایای پروژه ارز دیجیتال APT

پیدایش Aptos در 12 اکتبر 2022 اتفاق افتاد. راه‌اندازی شبکه اصلی بلاک چین، "Aptos Autumn" اندکی پس از آن در 17 اکتبر انجام شد. تیم ناظر پروژه چندین مزیت از جمله موارد زیر را وعده می‌دهد:

  • موتور اجرای موازی
  • شاردینگ (Sharding) برای مقیاس‌پذیری عملیات افقی
  • همگام‌سازی حالت پیشرفته
  • هزینه‌های کم تراکنش
  • ویژگی‌های امنیتی سطح بالا
  • طراحی مدولار

تاکنون، این پروژه با جذب میلیون‌ها دلار سرمایه توسط سرمایه‌گذاران، کار بسیار منظمی را انجام داده است. برای مثال، در ژوئیه 2022، این شرکت 150 میلیون دلار در دور سری A به رهبری FTX Ventures و Jump crypto جمع‌آوری کرد. 

قبل از آن، 200 میلیون دلار از چندین شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر از جمله Tiger Global، Multicoin Capital و a16z و غیره دریافت کرده بود. بایننس لبز در ماه سپتامبر، اعلام کرد که سرمایه‌گذاری بعدی را در Aptos به عنوان بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری استراتژیک خود انجام می‌دهد. طبق گزارش‌ها، ارزش Aptos به 4 میلیارد دلار رسید.

تیم آپتوس 

Aptos توسط Aptos Labs، شرکتی که توسط محمد شیخ Mo Shaikh (مدیرعامل) و آوری چینگ Avery Ching (مدیر ارشد فناوری) تأسیس شده است، توسعه داده شد. شیخ و چینگ هر دو کارمندان سابق متا هستند و دارای سالها تجربه به عنوان توسعه‌دهنده و مهندس ارشد در صنعت بلاک چین می‌باشند. Aptos Labs متشکل از گروه متنوعی از طراحان، مهندسان، محققان و استراتژیست‌های امتحان‌پس‌داده است.

یکی از دلایل اصلی ایجاد سر و صدا در پروژه ارز دیجیتال Aptos، گذشته جذاب آن است. در حالی که Aptos یک بلاک چین مستقل با چشم‌انداز و فناوری خاص خود است، این پروژه بر اساس ابتکار بلاک چین Diem می‌باشد که اکنون متوقف شده است. در واقع، بخش خوبی از تیم Aptos به طور مستقیم با ایجاد، طراحی و توسعه Diem مرتبط بود.

بلاک چین Aptos چگونه کار می کند

بلاک چین Aptos چگونه کار می کند؟

در ادامه با فناوری‌هایی آشنا می‎شویم که در بلاک چین آپتوس به کار رفته است.

PoS با اجماع پیشرفته BFT

Aptos یک بلاک چین اثبات سهام (PoS) با مکانیزم اجماع پیشرفته و تحمل خطای بیزانسی (BFT) به همراه مجموعه‌ای از اعتبار سنجی‌ها برای دریافت، پردازش و اعتبارسنجی تراکنش‌ها است. دارندگان توکن APT می‌توانند توکن‌های خود را در اعتبارسنجی‌ها قرار دهند. 

این امر به هر اعتبارسنجی یک وزن رأی اجماع متناسب با تعداد توکن‌هایی که در آن‌ها گذاشته شده است، می‌دهد. اعتباردهنده می‌تواند از وزن رأی خود برای مشارکت در اجماع و حاکمیت بلاک چین استفاده کند.

کلاینت های گره سبک و کامل

کلاینت‌های Aptos به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • کلاینت‌های گره کامل
  • کلاینت‌های سبک

در حالی که کلاینت‌های گره کامل باید نسخه کامل دفتر کل تراکنش Aptos را نگه دارند، کلاینت‌های سبک می‌توانند فقط یک کپی کوتاه شده از آن را نگه دارند. هر دو نوع کلاینت پرس و جوهایی را برای اعتبار سنجی ارسال می‌کنند و تاریخچه و می‌خواهند وضعیت فعلی دفتر کل Aptos را قبل از ارسال تراکنش‌ها به آن‌ها اضافه شود.

زبان برنامه نویسی را جابجا کنید

Aptos از مدل شیء گرای زبان برنامه نویسی Move برای نشان دادن وضعیت دفتر خود استفاده می‌کند. Move یک پلتفرم قابل برنامه‌ریزی نسبتاً جدید برای بلاک چین، قراردادهای هوشمند و سایر برنامه‌ها است. در ابتدا برای فیس بوک (اکنون متا) در پروژه‌های کریپتو و بلاک چین که اکنون از بین رفته، لیبرا و دیم طراحی شده بود.

تیم Aptos ادعا می کند که زبان پیچیده قرارداد هوشمند Move برای اجازه دادن به تراکنش‌های سریع و ایمن عالی است. علاوه بر این، Move ممیزی و تجزیه و تحلیل بلاک چین و قراردادهای هوشمند را با استفاده از آن آسان‌تر می‌کند.

Move متشکل از یک کامپایلر، یک ماشین مجازی (VM)، ابزار توسعه‌دهنده و Move Prover، یک تاییدکننده برای قراردادهای هوشمند ایمن است. Move با تمرکز بر کنترل دسترسی، حفظ و کمبود منابع اطمینان می‌دهد که ایجاد کوین‌های جدید بدون اعتبارنامه‌های صحیح عملاً غیرممکن است و در عین حال از گم شدن یا خرج مضاعف نیز جلوگیری می‌کند.

پردازش تراکنش موازی 

بلاک چین Aptos با پردازش تراکنش‌های موازی سازگار است که یک نیاز اساسی برای مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی بالا است. با استفاده از BlockSTM یک موتور موازی چند رشته‌ای و درون حافظه را با راندمان بالا بهینه کرده است تا بیش از 160000 تراکنش Move غیر ضروری را در هر ثانیه، ارائه دهد.

کل زیرساخت زیربنایی برای تراکنش‌های اتمی پیچیده تنظیم شده است تا حفاظت از دوام تراکنش را تسهیل کند. این بدان معنی است که هر تراکنش یا 100٪ کامل است یا اصلاً اتفاق نمی‌افتد. و این راه را برای تراکنش‌های امن p2p بدون اعتماد و بدون نیاز به واسطه هموار می‌کند.

قابلیت پیکربندی و ارتقاء

قابلیت پیکربندی و ارتقاء

یکی از محورهای اصلی Aptos پیکربندی و قابلیت ارتقا است. به دلیل طراحی ماژولار که توسط تست در سطح مؤلفه و توانایی مدل‌سازی تهدید پشتیبانی می‌شود، می‌تواند امنیت بالایی داشته باشد. همچنین استفاده از Move به Aptos چارچوب بهتری برای ارتقاء بلاک چین و اجرای گسترده‌تر web3 می‌دهد.

اکوسیستم آپتوس 

از اکتبر 2022، اکوسیستم نوپا Aptos شامل عناصر زیر است:

  • اعتبار سنجی‌ها
  • گره کامل عمومی
  • گره کامل ایندکسر
  • کاوشگر Aptos
  • DApps

در زیر خلاصه‌ای کوتاه از هر یک از این عناصر آمده است:

اعتبار سنجی ها

گره‌های اجماعی هستند که شامل یک گره اعتبارسنجی Aptos و یک اعتبارسنجی گره کامل هستند. آن‌ها برای این‌که بتوانند در اجماع و حکمرانی شرکت کنند، به شرط‌بندی توکن Aptos وابسته هستند.

گره های کامل عمومی 

هر گره کامل عمومی شامل یک کپی کامل از دفتر کل معاملات بلاک چین Aptos است. این‌ها گره‌های غیر معتبری هستند که می‌توانند با استفاده از هویت گرهی که به‌طور تصادفی تولید می‌شوند، یا حتی یک هویت گره ایستا که در موارد استفاده خاص مفید است، ایجاد شوند.

گره کامل ایندکسر

این گره‌ها برنامه‌های غیرمتمرکز را در اکوسیستم Aptos به فیدهای داده خام بلاک چین ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، یک بازار DEX یا NFT می‌تواند به داده‌های خام بلاک چین با استفاده از گره‌های کامل ایندکس‌گر دسترسی داشته باشد، قبل از اینکه یک مدل داده خاص برنامه، داده‌های خام را به روش دانای کل (omniscient way)، پیکربندی کند و آن را برای سرویس‌دهی به چندین کاربر DApp به طور هم‌زمان آماده سازد.

DApps

برنامه‌های DA در اکوسیستم ارز دیجیتال Aptos ممکن است شامل صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، بازارهای NFT، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO)، پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز و موارد دیگر باشد.

توکن Aptos

توکن Aptos

توکن  Aptos (APT) ارز دیجیتال بومی در اکوسیستم Aptos است. در یک مرحله، پروژه پس از آماده شدن برای راه‌اندازی توکن Aptos بدون هیچ گونه اطلاعات عمومی در مورد عرضه یا توزیع کل و یا حتی یک برنامه کلی، درگیر بحث و جدل شد. 

با این حال، پس از مواجهه با واکنش شدید جامعه، تیم Aptos اکثر جزئیات را از طریق یک پست وبلاگ تصحیح و به اشتراک گذاشت. Mainnet رسماً در 12 اکتبر 2022 با عرضه اولیه توکن 1 میلیاردی راه‌اندازی شد. APT دارای هشت رقم دقت است و هر واحد حداقل یک اکتا (Octa) نامیده می‌شود. توزیع توکن در حال حاضر در راستای خطوط زیر است:

دسته     توزیع اولیه
جامعه     51.02 درصد
مشارکت‌کنندگان اصلی  19 درصد
سازندگان     16.5 درصد
سرمایه‌گذاران  13.48 درصد

طبق برنامه اعطای سرمایه، مشارکت‌کنندگان اصلی و سرمایه‌گذاران برای توکن‌های خود، به استثنای پاداش‌های توکن یک قفل چهار ساله دارند. دوره قفل از تاریخ راه‌اندازی Mainnet (12 اکتبر 2022) شروع می‌شود. در حال حاضر حدود 82 درصد از عرضه APT در حال گردش در شبکه سهام است. پس از جزئیات توکن Aptos و توکنومیک‌های آن بهتر است با ویژگی‌های منحصر به فرد  ارز دیجیتال APT آشنا شویم.

چه چیزی Aptos را منحصر به فرد می کند؟

پروژه ارز دیجیتال Aptos در اوایل سال 2022 اعلام شد. بنابراین، مدت زیادی از راه‌اندازی آن نمی‌گذرد و این پروژه در حال حاضر به خوبی در کانون توجه قرار گرفته است. یکی از عوامل مهم که به برجسته شدن این پروژه کمک می‌کند، ارتباط آن با فیس بوک (اکنون متا) و Project Diem آن است.

این ارتباط با یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های فناوری و رسانه‌های اجتماعی جهان، باعث می‌شود Aptos به عنوان یک شرط امن ظاهر شود. علاوه بر این، Aptos نیز نوید چند راه‌حل بسیار هیجان انگیز را می‌دهد. برای شروع، وعده می‌دهد که بسیار سریع، مقیاس‌پذیر و ایمن باشد. همچنین در صورت نیاز و در صورت نیاز قابل ارتقا است که به خودی خود یک مزیت بزرگ است.

طراحی ماژولار Aptos یک مزیت بزرگ دیگر است، زیرا توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا به سرعت فناوری‌ها و ویژگی‌های جدید وب 3 را به کار گیرند و در مورد امنیت، از بازیابی کلید خصوصی ایمن پشتیبانی می‌کند، به این معنی که خطر از دست دادن وجوه کاربر به دلیل گم‌شدن رمز عبور یا عبارت اولیه به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود. با این حال، Aptos در برابر برخی از رقبای بسیار سخت و قدیمی قرار دارد. پس بیایید به سرعت دریابیم که چگونه ممکن است در برابر سولانا یا اتریوم رقابت کند؟

آپتوس در مقابل سولانا

آپتوس در مقابل سولانا

در حال حاضر سولانا یکی از بهترین بلاک چین های لایه یک است. Aptos از نظر سرعت، همتراز با Solana است یعنی هر دو بلاک چین موتورهایی را مستقر می‌کنند که قادر به اجرای محاسبات موازی هستند. با این حال، از نظر قابلیت اطمینان، سولانا با توجه به مشکلات مکرر شبکه خود، شکست می‌خورد. آنچه از نظر قابلیت اطمینان به نفع Aptos است، اقدامات افزونگی آن است. Aptos افزونگی را به شبکه خود اضافه می‌کند و باعث می‌شود آن را بسیار کم‌تر در معرض خرابی قرار دهد.

بلاک چین Aptos تمام گره‌های خود را با گره‌های مجاور و گره‌های رهبر همگام می‌کند. در صورتی که یک گره رهبر از کار بیفتد، یکی از گره‌های دیگر، کنترل را به عهده می‌گیرد تا شبکه را راه‌اندازی کند. این یک اندازه‌گیری ایمنی بسیار کارآمد است، اما به نیازهای محاسباتی بیشتر و در نتیجه، سخت افزار قوی‌تر در مقایسه با Solana احتیاج است. به طور کلی، به نظر می‌رسد Aptos راه‌حل قابل اعتمادتری باشد. اگرچه هنوز کاملاً جدید است و برای شکست دادن سولانا باید مدتی در اوج باشد.

Aptos در مقابل اتریوم 

Aptos در مقابل اتریوم 

وقتی صحبت از پردازش تراکنش‌ها به میان می آید، Aptos به طور قطعی سریع‌تر از اتریوم است. در حالی که در اتریوم ممکن است بیش از یک دقیقه طول بکشد تا یک تراکنش نهایی شود، Aptos می‌تواند این کار را در کمتر از یک ثانیه انجام دهد. با این حال، با توجه به تمام تفاوت‌های طراحی و سخت‌افزاری، این تفاوت فاحش انتظار می‌رود. برای کسانی که خارج از حلقه هستند، در مقایسه با 16 هسته مورد نیاز Aptos، اتریوم تنها از طریق یک هسته CPU کار می‌کند.

از نظر قابلیت اطمینان، اتریوم همچنان پدر بزرگ رقابت است. مسلم است که Aptos هنوز با هیچ گونه قطعی بزرگ روبرو نشده است، اما شکست دادن یک عملکرد فوق‌العاده پایدار مانند اتریوم به سادگی دشوار است. بنابراین، تا زمانی که با پرداخت گس بالا و زمان تراکنش طولانی‌تر به اندازه کافی خوب هستید ولی اتریوم برنده است.

آپتوس در مقابل آوالانچ AVAX

آپتوس در مقابل آوالانچ AVAX

تصور اولیه این است که Aptos در شرایط آزمایشی بهینه کمی بهتر از Avalanche عمل می‌کند. بر روی کاغذ، Avalanche می تواند یک تراکنش را 0.7 ثانیه سریع‌تر از Aptos نهایی کند. با این حال، در شرایط دنیای واقعی، به نظر میرسد Aptos با برتری حدود 0.3 ثانیه دست بالا را دارد!

د ر شرایط کنترل‌شده (TPS)، Aptos با 130000 تا 160000 TPS در هر زیرشبکه بسیار بهتر از Avalanche است که چندین برابر بیشتر از Avalanche در هر زیرشبکه 4500 است. علاوه بر این، Avalanche از یک مشکل گس زیاد رنج می برد که به نظر می‌رسد Aptos از آن مصون است.

آیا Aptos می تواند انتظارات را برآورده کند؟

Aptos به نظر می‌رسد از زمان راه‌اندازی چندین پروژه مرتبط با Libra و Diem را در اکوسیستم خود گنجانده است. این نشانه خوبی است، زیرا به گسترش دسترسی و فرصت‌های رشد اکوسیستم کمک می‌کند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که این پروژه پس از راه‌اندازی شبکه‌های آزمایشی خود، قدرت بیشتری پیدا کرده است. با قضاوت بر اساس بازخورد اولیه جامعه، این شبکه تاکنون نسبت به رقبا، TPS و نرخ‌های زمان تا پایان بسیار بالاتری را کسب کرده است. 

اگر در این بخش با 160000 TPS و زمان تراکنش کمتر از یک ثانیه ادامه یابد، پروژه ارز دیجیتال Aptos این پتانسیل را دارد که در طول زمان از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرد.

سوالات متداول 

در ادامه سعی می‌کنیم به برخی از رایج‌ترین سوالات مربوط به ارز دیجیتال APT پاسخ دهیم:

ارز دیجیتال Aptos را از کجا بخریم؟

شما می‌توانید توکن و ارز دیجیتال APT را از چندین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز از جمله موارد زیر خریداری کنید:

  • بایننس (Binance)
  • هیوبی گلوبال (Huobi Global)
  • اف تی ایکس (FTX)
  • کوکوین (KuCoin)
  • بیتفینکس (Bitfinex)
  • کوین‌بیس(Coinbase)
  • کوین دی سی ایکس (CoinDCX)
  • لیکوئید سواپ (Liquidswap) 

ارز دیجیتال Aptos چیست؟

Aptos یک بلاک چین لایه یک است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی Move ساخته شده است. بلاک چین Aptos در درجه اول بر مقیاس‌پذیری، قابلیت اطمینان، ایمنی و ارتقاء به عنوان اصول اساسی خود تمرکز دارد. دارایی بومی در شبکه Aptos توکن Aptos (APT) است.

چه کسی پروژه ارز دیجیتال Aptos را پایه گذاری کرده است؟

Aptos توسط Aptos Labs، شرکتی که توسط محمد شیخ (مدیرعامل) و آوری چینگ (کارشناس ارشد فناوری) تأسیس شده است، توسعه داده شد. شیخ و چینگ هر دو کارمندان سابق متا هستند و دارای سال‌ها تجربه به عنوان توسعه‌دهندگان و مهندسان ارشد در صنعت بلاک چین هستند.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی ارز دیجیتال APT پرداختیم. این ارز دیجیتال دارای مزایای زیادی چون تجربه سازندگان، سرعت بالا، معماری و زبان برنامه‌نویسی منحصر به فرد یک آینده روشن و رو به رشد در پیش دارد و به نظر سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی این سیگنال ارز دیجیتال منطقی به نظر می‌رسد.

در انتهای این مقاله یادآور می‌شویم که تیم مجرب پرشین الیت قصد دارد با عرضه خدمات باکیفیت مانند عضویت در بهترین گروه ارز دیجیتال، ارائه قیمت ارز دیجیتال به صورت لحظه‌ای، فروش اندیکاتور vip، احراز هویت بایننس، خرید تتر، ارائه سیگنال فیوچرز، سیگنال فارکس و عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی به همه مشتریان خود به نحوی مطلوب خدمات‌رسانی کند.
 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.