whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

 کاغذ سفید چیست؟ 

1402/04/14 ساعت 16:16


کاغذ سفید اصطلاحی است که افرادی که در حوزه تجارت فعالیت می‌کنند، در طول مسیر حرفه ‌ای خود با آن روبرو می ‌شوند. بدون توجه به جدیت یا شوخ ‌طبعی که دارد، کاغذ سفید به یک قطعه اساسی در صنعت رمزارز تبدیل شده است.

حتی سرمایه‌ گذاران خرده ‌فروشی عادت کرده ‌اند قبل از سرمایه ‌گذاری در یک پروژه رمزارزی، کاغذ سفید را مورد بررسی قرار دهند. برای بسیاری از پروژه‌ های رمزارز امروزی، کاغذ سفید توسط بسیاری از افراد به عنوان مهم ‌ترین بخش از راه ‌اندازی مورد نظر قلمداد می ‌شود. این کاغذ، حتی قبل از راه‌ اندازی یک وبسایت، تنها نیاز واقعی است.

اما کاغذ سفید چیست؟ این مقاله به این سوال پاسخ می ‌دهد و سپس نحوه نوشتن یک کاغذ سفید را بررسی می‌کند.

کاغذ سفید چیست؟ تعریفی از کاغذ سفید

کاغذهای سفید در حدود 100 سال است که وجود دارند و ایده ‌آل دولت بریتانیا بوده ‌اند. این کاغذها به عموم مردم درباره تصمیمات کلیدی اتخاذ شده توسط برخی از نهادهای دولتی اطلاع رسانی می‌کردند.

امروزه، کاغذ سفید یک ابزار بازاریابی است که برای متقاعد کردن و تأثیرگذاری بر صاحبان تصمیم گیرنده استفاده می ‌شود. پس چرا به آن کاغذ سفید می‌گویند؟ این یک تعیین مقام دولت بریتانیا است. رنگ "سفید" نشان می‌ دهد که این سند برای عموم قابل دسترسی است.

از آن زمان به بعد، این کاغذ علمی به عرصه عمومی وارد شده است. هنگامی که کاغذ به زمینه استفاده تجاری راه یافت، هدف آن خوانده شدن توسط هر مشتری بود.

این کاغذها نه ارائه ‌های شکافتی هستند و نه خیلی فروشی. به جای آن، کاغذ سفید به عنوان یک سند "جدی" مانند یک مقاله علمی ارائه می ‌شود. پس هدف یک کاغذ سفید چیست؟ هدف اصلی این کاغذ ابتدایی بودند. امروزه، این کاغذها مردم را درباره محصولات و خدمات پروژه آموزش می‌ دهند.

قبل از نوشتن کاغذ سفید

بسیاری از افراد به دنبال یک قالب کاغذ سفید می‌گردند، اما قالب ‌ها ضروری نیستند. قالب ‌ها در کل بیشتر به عنوان راهنما ها عمل می ‌کنند. تا هنگامی که یک نویسنده ساختار کاغذ سفید و چگونگی پیوستگی تمام قسمت ها را درک کند، کاغذ باید مخاطب را در مورد پروژه مورد نظرقانع کند.

کاغذ نباید طولانی باشد، اما باید مثل یک پست وب نوشته نشود. پست‌ های وب معمولاً کوتاه‌تر هستند. با این حال، حتی در پست ‌های بلندتر هم اهدافی وجود دارد که با هدف ‌های یک کاغذ سفید متفاوت است. به عنوان مثال، اهداف کاغذ سفید شامل تقویت مخاطب یا جلب ثبت ‌نام فعال در یک وبینار است.

این اقدامات هیچ هزینه ‌ای برای مخاطب ندارند، بنابراین هدف نوشتن و نوع نوشتار بطور قابل توجهی متفاوت است. در مقابل، مخاطبان رمزارزی که یک کاغذ را می ‌خوانند، باید متقاعد شوند که یکی از ارزهای دیجیتال بسیاری را برای حمایت از پروژه خریداری کنند.

قبل از نوشتن حتی یک کلمه، یا حتی قبل از انجام تحقیقات، نویسنده باید مخاطب هدف را شناسایی کند. اینطوری، نویسنده می ‌تواند به سرعت زبانی را که باید در کاغذ استفاده کند و همچنین روحیه مخاطب خود را تشخیص دهد. این روش همچنین در جهت تحقیقات کمک خواهد کرد.

تحقیقات پایه ‌گذاری کاغذ سفید عالی است. تحقیقات شامل بررسی تیم پروژه، جنبه ‌های فنی محصول یا خدمتی که ارائه خواهد شد و چرا این بهترین راه حل برای یک مشکل قدیمی است؟

زیرا تمرکزذهنی خوانندگان بر کاغذ سفید رمزارز است، در رابطه با نوشتن در مورد ویژگی های فنی جایی برای خطا وجود ندارد.
زیرا کاغذهای سفید معمولاً در وبسایت‌ها منتشر می ‌شوند، آنها را به عنوان یک شکلی از بازاریابی ورودی در نظر می‌گیرند. در بازاریابی کسب و کار به کسب و کار (B2B)، کاغذهای سفید برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند. کسب‌وکارها از کاغذهای سفید برای دستیابی به اهداف متعددی مانند ترویج رهبری فکری و رشد فهرست ایمیل استفاده می‌کنند. کاغذهای سفید همچنین برای ایجاد شرعیت برند و تبدیل مشتریان دارای پتانسیل به کاربران استفاده می‌شوند.

این سند‌ها هنوز توسط مقامات دولتی تولید می ‌شوند. با این حال، کاغذ سفید یک طیف گسترده از موارد استفاده در دامنه عمومی و خصوصی دارد.

چه چیزهایی باید در یک کاغذ سفید وجود داشته باشد؟

طبق نویسنده کتاب "نوشتن کاغذهای سفید"، مایکل استلزنر، کاغذ سفید باید با یک مشکل یا چالشی که خواننده درگیر آن است، شروع شود. انجام این کار ساده ‌ترین راه برای جذب توجه مخاطبان هدف و ضربه زدن به نقاط ضعف آن‌ ها است.

با خواندن بیشتر، هدف ارائه آمار، نمودارها و حقایق است تا نکات اصلی کاغذ را به خوانندگان منتقل کند. در نهایت، کاغذ، راه حل را ارائه می ‌دهد که خدمات یا محصولی است که توسط تیم پروژه آن را ارائه می دهد. اگر نویسنده کاری با کیفیت انجام داده باشد، راه حل به خوبی با مشکل ارتباط خواهد داشت.

با ارائه راه حل به طور متقاعدانه، مرحله بعد ارائه تیم است. این بخش باید خواننده را قانع کند - بدون استفاده از زبان فروشی - که تیم قادر به عمل به وعده‌های پروژه (یعنی راه حل) است.

بخش تیم ممکن است شامل عکس ‌های واقعی، بیوگرافی‌های کوتاه و لینک‌های پروفایل LinkedIn و Twitter باشد. بعضی زمان ها گروه عکس ‌های NFT را برای عکس پروفایل خودشان  به کار می برند، اگرچه این روش راه خوبی برای کسب اعتماد نیست. این نشانه‌های اعتماد خواننده را به کاوش بیشتر دعوت می‌کنند و به همین زمان نشان می ‌دهند که تیم چیزی برای پنهان کردن ندارد. علاوه بر موارد فوق، کاغذ ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد انتشار توکن و ملاحظات بازار باشد. این شامل جزئیاتی در مورد توکن ‌های رمزارزی است، مانند ارزش آن ‌ها، تعداد توکن ‌های در گردش و پلتفرمی که برای صدور آن‌ ها استفاده می‌ شود.

یک عنصر حیاتی دیگر که باید درج شود، نحوه قرار دادن فرصت برای سرمایه‌گذاران برای واگذاری توکن ‌های خود و اطلاعات در مورد اینکه اگر روش جمع ‌آوری سرمایه مانند عرضه اولیه سکه یا ICO به اهداف مالی خود نرسد، چه اتفاقی می‌ افتد (روند بازپرداخت به سرمایه‌گذاران). شرایط و ضوابط، یا لینکی به وبسایت شما که می ‌توانند آن‌ها را کشف کنند، همچنین باید در این بخش درج شوند.

سرانجام، کاغذ ممکن است با یک نقشه راه به پایان برسد. نقشه راه معمولاً به اهداف سه ‌ماهه تقسیم می‌شود. این اهداف به خوانندگان کمک می‌کنند تا آنچه را که در ابتدای کاغذ خوانده ‌اند، به ویژه مشکلاتی که قرار است حل شوند، با راه ‌حل ‌هایی که پروژه ارائه می ‌دهد، به هم پیوند بخورند.

با تقسیم نقشه راه به این شکل، کاغذ به مخاطب هدف کمک می ‌کند تا پروژه را به صورت ملموس‌تری تصور کند. بعد از راه‌ اندازی پروژه، خوانندگان و سرمایه‌گذاران می ‌توانند از نقشه راه استفاده کنند تا ببینند آیا تیم در حال برآورده کردن اهدافی که بیان کرده ‌اند هستند یا خیر.

از طرف دیگر، نقشه راه به تیم کمک می‌کند تا مسئولیت پذیر باشد. آیا آن‌ها در حال برآورده شدن اهداف اعلام شده خود هستند؟ زیرا تیم می‌ داند که مخاطبان نظارت می‌کنند، عدم دستیابی به یک هدف می ‌تواند باعث صدمه به شهرت پروژه شود.

فرمت ‌بندی و طراحی کاغذ سفید

پس از تکمیل کاغذ سفید، قالب ‌بندی باید اولویت اصلی باشد. خوانایی در بسیاری از این کاغذها نادیده گرفته می ‌شود و آن‌ ها قابل خواندن نیستند.

از آنجا که تجارب عمومی در زمینه استفاده از رمزارزها در حال رشد است، مهم است به مبتدیان در مخاطبان توجه کنید. افرادی که تازه وارد حوزه رمزارز می‌ شوند، بسیاری از اصطلاحاتی که در واژه ‌نامه رمزارزی رایج هستند را نمی ‌شناسند. همیشه بهتر است فرض نکنید که مخاطبان هدف شما درک کاملی از اصطلاحات و مفاهیم رمزارزی دارند.

یک نکته دیگر در قالب ‌بندی، فضای سفید است. برخی از کاغذهای سفید خواندنی نیستند زیرا کمبود فضای سفید خواننده را به شدت می‌ آزارد. باید اطمینان حاصل شود که از همه طرف‌ ها کافی فاصله وجود دارد. توجه ویژه به فاصله بین پاراگراف ‌ها و عناصر دیگر وجود داشته باشد. جزئیات دیگر ممکن است دربردارنده نمودارها، عکس توضیحی و دارایی‌های بصری گوناگونی باشند که به تأیید نکات اصلی مهم کمک می‌کنند.

با ایجاد فضای سفید کافی، کاغذ به خواننده کمک می‌کند تا "تنفس کند" و در میانه این فاصله‌ها قبل از ادامه به بخش بعدی استراحت کند. این امر ممکن است متضاد به نظر برسد، اما این استراحت ‌ها به خوانندگان کمک می‌کند تا اطلاعات را درک کنند و تا پایان مطالعه ادامه دهند.

تصمیمات طراحی نیز نباید به اراده تیم وابسته باشند. یک کاغذ بسیار عالی و خوب می‌ تواند به تنهایی یک پروژه را به فروش برساند، تا زمانی که توکنومیک ‌ها صحیح باشند. با این حال، حتی در چنین کاغذی، طراحی آن را نباید نادیده بگیرید.

طراحان گرافیکی می‌ توانند در رفع مسائل قالب ‌بندی ذکر شده کمک کنند. اما، طراحان در جلب توجه به این نکته کمک می‌کنند که همه عناصر طراحی بصری با پیام برند و هویت سازمانی هماهنگ باشند. انجام این کار، تجربه مشتری ساده و پویا را برای مخاطبان هدف تضمین می‌کند.

در مقابل، نادیده گرفتن  انتخاب طرح می تواند منجر به تجربه ای دلخراش شود. حتی ممکن است خوانندگان در یادآوری اینکه کدام تجارت یا برند مقاله را منتشر کرده است مشکل داشته باشند.

تجربه پویا مشتری به این دلیل است که تصمیمات طراحی باید به یک طراح ماهر سپرده شود. چنین طراحی هویت بنیادی پروژه، مخاطبان مورد هدف و اهداف اصلی آن را درک می کند. علاوه بر این، طراح می تواند با نویسنده همکاری کند تا بررسی کند که همه عناصر مرتبط و معنادار هستند.

زمانی که محتوا و عناصر دیداری تکمیل کننده یکدیگر باشند، کیفیت خود را بیشتر می کنند و در نهایت یک تجربه جامع را ضمانت می دهند.

دو نمونه کاغذ سفید معروف برای الهام ‌گیری

این بخش به دو مثال معروف از کاغذ سفید در حوزه ارزهای رمزنگاری می ‌پردازد: کاغذ سفید بیتکوین و کاغذ سفید اتریوم.

کاغذ سفید بیتکوین به معنای سنتی یک "کاغذ سفید" نیست و این یک اشتباه است. آنچه نویسنده ناشناس ساتوشی ناکاموتو نوشته است یک مقاله علمی است. کاربران می ‌توانند مقاله اصلی را مطالعه کنند.

در عنوان مقابل، کاغذ سفید اتریوم بیشتر یک کاغذ سفید است. کاغذ سفید اتریوم از قالب مطالعه سنتی کاغذ سفید کنده‌ شده است. این به عنوان یک سند زنده تلقی می ‌شود که با افزودن نکات مکمل به آن، به مرور زمان ویرایش و بهبود می ‌یابد.
در نتیجه، کاغذ سفید اتریوم از کاغذ سفید به یک مرجع کاربری یا مستند فنی تبدیل شده است. کاغذ سفید اتریوم صورت کامل در دسترس است.

چگونگی دریافت کاغذ سفید بدون نوشتن یکی از آن

اگر صاحب کسب و کار زمان یا مهارت لازم برای نوشتن یک کاغذ سفید ندارد، همیشه می‌تواند یک نویسنده را استخدام کند. بسیاری از نویسندگان کسب و کار در زمینه نوشتن کاغذ سفید تخصص دارند. در دسترس بودن نویسندگان کاغذ سفید عالی برای استخدام هیچ کمبودی ندارد.

همچنین برای کسانی که در صنعت رمزارز کار می‌کنند این یک ملاحظه اضافی است. برخی مهندسان و کدنویسان مشکل دارند که به روش قابل ارتباطی برای مخاطب خود بنویسند.

نویسندگان کاغذ سفید ممکن است هزینه بیشتری نسبت به فریلنسرهای موجود در پلتفرم‌هایی مانند Fiverr و Upwork داشته باشند. با این حال، سرمایه‌گذاری در این زمینه ضروری و محتاطانه است. یک کاغذ عالی کار گروه پروژه را آسان ‌تر می‌کند.

به طور خاص - و مهم‌ترین موضوع، یک کاغذ سفید قانع کننده، تولید هیجان را آسان‌تر می‌کند. تولید هیجان، برای جمع ‌آوری سرمایه آسان ‌تر می ‌شود، بدون توجه به مدل راه‌اندازی ‌ که توسط پروژه رمزارز انتخاب شده است.

کلام آخر

یک پروژه ممکن است تصمیم بگیرد که با پیشنهاد سهم اولیه (ISO) همراه باشد، یا حتی با یک رویکرد متعارف و دوست دار مالی مانند پیشنهاد سهام عمومی اولیه (IPO) یا سرمایه‌گذاری جسورانه (Venture Capital) همراه باشد. این مهم نیست، مهم این است که یک کاغذ سفید به هر پروژه جدی به خوبی خدمت می‌کند.

در پرشین الیت برای علاقه ‌مندان به بازارهای مالی، خدمات وسیعی داده می شود. این خدمات همانند سیگنال فارکس و سیگنال‌ فیوچرز است. همچنین، برای شما این امکان وجو دارد از خدمات احراز هویت بایننس و دیگر سیگنال‌ ارز دیجیتال نیز بهره‌ ببرید. در کانال سیگنال ارز دیجیتال، تحلیل‌های معاملاتی به شما ارائه می‌شود.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.