whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

راکت پول چیست؟

1402/04/17 ساعت 02:59


در این مقاله به معرفی پلتفرم لیکویید استیکینگ Rocket Pool و توکن RPL می‌پردازیم. قبل از ورود به Rocket Pool، اجازه دهید به طور کلی در مورد سرمایه‌گذاری در اتریوم صحبت کنیم. شما در ابتدا باید احراز هویت بایننس خود را انجام دهید تا بتوانید در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت کانال سیگنال ارز دیجیتال شرکت کنید. این سیگنال‌ها شامل سیگنال فیوچرز، سیگنال فارکس و سیگنال ارز دیجیتال می‌باشند.

نحوه عملکرد Ethereum Staking

برای سرمایه‌گذاری از زمان ادغام در 15 سپتامبر 2022، اتریوم در حال حاضر از دو بلاک چین به صورت موازی تشکیل شده است: لایه اجرا (ETH1سابق) که شامل تمام داده‌های تراکنش اتریوم است و لایه اجماع که شامل زنجیره بیکن (ETH2) است که شبکه‌ای از اعتبارسنجی‌ها که به طور جمعی اعتبار هر تراکنش و هر بلوک پخش شده به شبکه را تعیین می‌کنند.

Staking فرایند ایجاد و نگهداری یک یا چند اعتباردهنده Beacon Chain برای کمک به شبکه جهت حفظ ثبات و امنیت بلاک چین اتریوم است. اعتبار نویسان این کار را با گوش دادن به تراکنش‌ها و پیشنهادات بلوک جدید انجام می‌دهند و با انجام برخی از اعداد و ارقام و تأیید در پشت‌صحنه، تأیید می‌کنند که بلوک پیشنهادی حاوی تراکنش‌های قانونی و معتبر است. گاهی اوقات، آنها خودشان بلوک‌های جدیدی را پیشنهاد می‌کنند.

برای اطمینان از انعطاف‌پذیری شبکه در برابر اعتبارسنجی‌های مخربی که در مورد وضعیت فعلی زنجیره دروغ می‌گویند، هر اعتبارسنجی باید دقیقاً 32 ETH را به عنوان یک "سهام" در شبکه‌ها قفل کند. انجام صحیح وظایف و موافقت با اکثریت سایر اعتباردهندگان، پاداشی را برای آنها به همراه خواهد داشت. انجام نادرست و حمله به زنجیره، مقداری از موجودی قفل شده 32 ETH آنها را به همراه دارد. مقدار گرفته شده بستگی به شدت حمله و تعداد تأییدکننده‌هایی دارد که در آن شرکت کرده‌اند.

اعتبارسنجی‌ها در اتریوم به تأییدیه‌ها اختصاص داده می‌شوند و پروپوزال‌ها را بر اساس یک برنامه مسدود می‌کنند. این بسیار متفاوت از سیستم قدیمی اثبات کار (PoW) است، که در آن همه دائماً در تلاش هستند تا با یکدیگر مسابقه دهند و قبل از دیگران به بلوک بعدی برسند و به این معنی است که برخلاف PoW که در آن ماینر تضمینی برای کسب پاداش بلوکی ندارد مگر اینکه بلاک بعدی را پیدا کند، اعتبارسنجی‌های Proof of Stake تا زمانی که وظایف خود را انجام دهند تضمین می‌شود که درآمد آهسته و ثابتی داشته باشند.

در ابتدا، جوایز اعتبارسنجی به سادگی در زنجیره Beacon در برابر هر اعتبارسنجی جمع می‌شد و توسط اپراتور آنها غیرقابل‌دسترسی بود. از هارد فورک "Shapella"، جوایز اعتبارسنجی به طور معمول به آدرس لایه اجرا که توسط اعتبارنامه‌های برداشت اعتباردهنده تعریف شده است، ارسال می‌شود.

علاوه بر این، اکنون که لایه‌های Execution و Consensus ادغام شده‌اند، اعتباردهنده‌ها برای تراکنش‌های موجود در بلوک‌هایی که پیشنهاد می‌دهند، هزینه‌های اولویتی دریافت می‌کنند. این هزینه‌های اولویت به طور مستقیم بر روی لایه اجرا با توجه به "دریافت کننده هزینه" تعیین شده توسط پیشنهاددهنده بلوک پرداخت می‌شود.

اگر اعتباردهنده در یک شبکه MEV شرکت می‌کند تا بلوکی را پیشنهاد کند که توسط شخص دیگری ساخته شده است، آن سازنده یک راهنمایی تکمیلی به اعتباردهنده ارائه می‌دهد که به عنوان پاداش MEV شناخته می‌شود. این نیز مستقیماً در لایه Execution موجود است و هم‌زمان با هزینه‌های اولویت ارائه می‌گردد.

راکت پول چگونه کار می‌کند؟

حال به توضیح راکت پول و همچنین معرفی پلتفرم لیکویید استیکینگ Rocket Pool و توکن RPL می‌پردازیم. Rocket Pool یک پلتفرم لیکویید استیکینگ است که خدمات استیک غیرمتمرکز را جهت اتریوم آماده می‌کند و حداقل سرمایه لیکویید استیکینگ در این پلتفرم 0.01 اتریوم است.

بر خلاف سهام‌داران انفرادی که برای ایجاد اعتبارسنج جدید باید 32 ETH را برای واریز قرار دهند، گره‌های Rocket Pool فقط باید 16 ETH را برای هر اعتبارسنجی واریز کنند. این با 16 ETH از مخزن سهام (که سهام‌داران در ازای rETH سپرده‌گذاری می‌کنند) همراه می‌گردد تا یک اعتبارسنج جدید اتریوم ایجاد شود. این اعتبارسنج جدید minipool نامیده می‌شود. شما قادر خواهید بود با استیک کردن 16 اتر در شبکه ETH نود ولیدیتور شوید.

برای زنجیره Beacon، یک minipool دقیقاً شبیه یک اعتبارسنجی معمولی است. همان مسئولیت‌ها، قوانینی که باید از آن پیروی کند، همان پاداش‌ها و غیره را دارد. تنها تفاوت در نحوه ایجاد مینی پول و نحوه برداشت‌ها زمانی است که اپراتور گره تصمیم می‌گیرد داوطلبانه از مینی پول خارج یا بریده می‌شود. تمام ایجاد، برداشت و تفویض پاداش توسط قراردادهای هوشمند Rocket Pool در لایه Execution انجام می‌شود. این باعث می‌شود که آن کاملاً غیرمتمرکز باشد.

رمز rETH

به عنوان یک استکر Rocket Pool، نقش شما این است که ETH را به استخر سپرده کنید که به یک اپراتور گره امکان می‌دهد یک اعتبارسنجی زنجیره Beacon جدید ایجاد کند. شما می‌توانید کمتر از 0.01 ETH را شرط‌بندی کنید.

با انجام این کار، توکنی به نام rETH به شما داده می‌شود. rETH هم نشان دهنده میزان ETH است که شما سپرده‌گذاری کرده‌اید و هم زمانی که آن را واریز کرده‌اید.

از آنجایی که پاداش‌های Beacon Chain، هزینه‌های اولویت و پاداش‌های MEV دائماً جمع می‌شوند، این بدان معناست که ارزش rETH به طور مؤثر همیشه نسبت به ETH افزایش می‌یابد. نرخ مبادله rETH/ETH تقریباً هر 24 ساعت بر اساس پاداش‌های Beacon Chain که توسط اپراتورهای Rocket Pool به دست می‌آید، به‌روزرسانی می‌گردد.

بیایید یک مثال ساده را به عنوان نمایش انجام دهیم.

بگویید که در همان ابتدا وقتی 1 ETH = 1 rETH شرط می‌بندید. شما 10 ETH واریز می‌کنید و 10 reETH پس می‌گیرید. پس از چند سال، موجودی‌های سپرده در Beacon Chain به دلیل جوایز اعتبارسنجی افزایش می‌یابد. فرض کنید 128 اتریوم با Rocket Pool شرط‌بندی شده بود و مجموع تمام مانده‌های اعتبارسنجی در ETH2 160 ETH بود. سپس 1 ETH ارزش (160/128) = 0.8 rETH خواهد داشت. برعکس، 1 rETH ارزش دارد (128/160) = ETH 1.25.

در این مرحله، می‌توانید 10 rETH خود را به قراردادهای هوشمند Rocket Pool بازگردانید و در ازای آن 12.5 ETH دریافت کنید؛ یعنی تا زمانی که شما rETH را نگه دارید، با Rocket Pool شرط‌بندی می‌کنید! شما نیازی به دریافت مستقیم آن از Rocket Pool ندارید. به عنوان مثال، می‌توانید rETH را در یک صرافی خریداری کنید.

از آنجایی که هر توکن rETH دقیقاً یکسان است، به طور خودکار فقط با نگه داشتن توکن از مزایای شرط‌بندی بهره‌مند خواهید شد!

توجه داشته باشید بازگرداندن مجدد rETH برای ETH مستقیماً با Rocket Pool تنها زمانی امکان‌پذیر است که استخر سهام دارای ETH کافی برای انجام معامله شما باشد. ETH در این استخر از دو منبع می‌آید:

ETH که سایر سهام‌داران سپرده‌گذاری کرده‌اند که هنوز توسط یک اپراتور گره برای ایجاد اعتبارسنجی جدید استفاده نشده است.
ETH که توسط یک اپراتور گره پس از خروج از یکی از اعتباردهنده‌های خود و دریافت پاداش‌های خود از Beacon Chain برگردانده شد (توجه داشته باشید که این امکان وجود ندارد تا زمانی که ادغام ETH1-ETH2 رخ دهد و برداشت‌ها فعال شوند).

این امکان وجود دارد که اگر اپراتورهای گره تمام استخر استیکینگ را روی زنجیره Beacon قرار داده باشند، آنگاه استخر نقدینگی تعادل کافی برای پوشش دادن انصراف شما را نداشته باشد. در این سناریو، ممکن است راه‌های دیگری برای مبادله rETH خود به ETH (مانند یک صرافی غیرمتمرکز مثل (Uniswap پیدا کنید - اگرچه آنها احتمالاً با حق بیمه کمی همراه خواهند بود.

به عنوان جایگزینی برای نگه داشتن و در نهایت بازگرداندن rETH خود به Rocket Pool، می‌توانید از آن در برنامه‌های DeFi نیز استفاده کنید. می‌توانید آن را معامله کنید، قرض دهید، از آن به عنوان وثیقه استفاده کنید. از آنجایی که rETH یک توکن استاندارد ERC20 است، می‌توانید از آن به هر شکلی که می‌توانید از هر توکن دیگری استفاده کنید.

پیامدهای مالیاتی

هر کشوری قوانین مالیاتی خود را دارد و ثبت همه آنها در اینجا غیرممکن است. در برخی کشورها، سپرده‌گذاری ETH برای rETH ممکن است یک رویداد مشمول مالیات در نظر گرفته شود. با این حال، از آنجایی که rETH ذاتاً ارزش انباشته می‌کند در حالی که مقدار واقعی توکنی که نگه دارید ثابت می‌ماند، صرفاً نگه داشتن آن معمولاً هیچ رویداد مشمول مالیاتی ایجاد نمی‌کند.

در صورتی که کشور شما مالیات بر عایدی سرمایه کوتاه‌مدت و بلندمدت را از هم جدا کند، ممکن است rETH به یک توکن سهام ترجیحی برای نگهداری بلندمدت تبدیل شود. قوانین مالیاتی مربوط به ارزهای دیجیتال در مراحل ابتدایی خود هستند. هر کاربر باید تحقیقات خود را انجام دهد و با یک متخصص مالیات صحبت کند.

در زیر برخی از سایت‌های مفید ارائه شده است که به کاربران مرتبط با اتریوم کمک مالیاتی ارائه می‌کنند. این یک تأیید رسمی نیست - به کاربران توصیه می‌شود که تحقیقات خود را در مورد پیامدها و استراتژی‌های مالیاتی انجام دهند:

https://koinly.io
https://cryptotaxcalculator.io
https://rotki.com

چگونه با Rocket Pool شرط‌بندی کنیم؟

همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، تا زمانی که توکن rETH را در دست دارید، یک Rocket Pool Staker هستید. ما در اینجا چندین روش متداول برای به دست آوردن آن را خلاصه می‌کنیم.

توجه داشته باشید همه روش‌هایی که در اینجا توضیح داده می‌شوند به استفاده از کیف پول اتریوم مانند MetaMask متکی هستند. اگر قبلاً از کیف پول اتریوم استفاده نکرده‌اید، شما را تشویق می‌کنیم که درباره آن‌ها بیشتر بدانید و قبل از شرط‌بندی با Rocket Pool، استفاده از آن‌ها را تمرین نمایید. بخش‌های زیر شامل مراحلی است که به عنوان مثال با MetaMask نشان داده شده است. آنها باید به راحتی به کیف پول مورد نظر شما ترجمه شوند تا بتوانید آنها را دنبال کنید.

از طریق Rocket Pool به طور مستقیم

با این روش، از کیف پول web3 (مانند (MetaMaskاستفاده نموده و با وب‌سایت Rocket Pool تعامل می‌کنید تا ETH را با rETH و بالعکس عوض کنید. این روش تضمین می‌کند که مقدار دقیق rETH را به شما ارائه می‌کند که ETH شما ارزشش را دارد، زیرا مستقیماً از قراردادهای هوشمند Rocket Pool می‌آید، اما اگر قیمت‌های گاز شبکه بالا باشد و شما مبلغ نسبتاً کوچکی را در نظر بگیرید، می‌تواند تا حدودی گران باشد.

توجه داشته باشید اگر در شبکه آزمایشی Prater تمرین می‌کنید، روش مستقیم بالا تنها گزینه‌ای است که در حال حاضر پشتیبانی می‌شود.

از طریق یک صرافی غیرمتمرکز در اتریوم (لایه 1)

با این روش، شما به یک صرافی غیرمتمرکز مانند Balancer یا Uniswap دسترسی خواهید داشت و با استفاده از توکن انتخابی خود، rETH را خریداری خواهید کرد، درست مانند هر توکن دیگری.

n مبادله

Rocket Pool رسماً یک استخر پایدار قابل ترکیب Balancer ایجاد کرده است. استخرهای پایدار قابل ترکیب برای توکن‌هایی مانند rETH ایده‌آل هستند، زیرا نرخ ارز واقعی گزارش شده توسط Oracle DAO را رعایت می‌کنند - این بدان معناست که مبادله با آن لغزش بسیار کمتر و کارمزد کمتری نسبت به یک صرافی غیرمتمرکز معمولی خواهد داشت. از آنجایی که کارمزد تراکنش کمتری نسبت به مبادله مستقیم از طریق وب سایت Rocket Pool دارد، اگر می‌خواهید از این مسیر سهام داشته باشید، اکیداً توصیه می‌کنیم از Balancer استفاده نمایید.

اگر Balancer برای شما کار نمی‌کند، یک استخر نقدینگی ETH-rETH نیز در Uniswap وجود دارد. توجه داشته باشید که این یک استخر معمولی است، بنابراین در صورت استفاده از آن تحت‌تأثیر لغزش و هزینه‌های بالاتر قرار خواهید گرفت، اما هزینه گاز همچنان کمتر از پرداخت مستقیم از طریق وب‌سایت Rocket Pool خواهد بود.

از طریق یک تبادل غیرمتمرکز در یک شبکه لایه 2

با این روش، با پل زدن ETH موجود خود (سایر نشانه‌های انتخابی) روی یک شبکه لایه 2 اتریوم مانند Optimism یا Arbitrum شروع می‌کنید و سپس از یک صرافی غیرمتمرکز در شبکه برای خرید rETH استفاده می‌کنید. اگر از قبل توکن‌هایی در یک شبکه لایه 2 دارید، این روش قانع کننده است؛ زیرا هزینه تراکنش‌ها 10 برابر کمتر از شبکه اصلی اتریوم است.

توکن RPL چیست؟

توکن محلی پلتفرم Rocket Pool است که خود یک توکن ERC20 شبکه ETH است. شما با استیک کردن این توکن روی نودهای راکت پول امنیت بسیاری را برای آن فراهم می‌کنید. برای استیکینگ RPL احتیاجی به نصب نود هوشمند نمی‌باشد.

کاربرد حاکمیتی RPL یکی از مزیت‌های این توکن است و شما قادر خواهید بود برای رأی دادن و پروپزوال هم از آن استفاده نمایید. اپراتورهای نودی که حداقل یک مینی پول دارند و این توکن را روی نود شبکه خود استیک می‌کنند بر حسب قیمت استیکینگ خود پاداشی مازاد از شبکه را دریافت خواهند کرد.

کلام آخر

راکت پول یک پروتکل لیکویید استیکینگ برای شبکه ETH است که به افراد این امکان را می‌دهد که تنها با 16 اتر نود ولیدیتور شوند. کل عملیات به شکل اتومات و به وسیله پلتفرم اداره می‌گردد. بعد از استیک کردن اتر شما صاحب توکن Reth خواهید شد که نشان دهنده مقدار استیکینگ و سود شما است. توکن محلی Rocket Pool به نام RPL است که کاربردهای پاداش دهی و حاکمیتی دارد. حال که این متن را مطالعه نمودید نظرتان درباره راکت پول چیست و آیا تصمیم به سرمایه‌گذاری در این پلتفرم گرفته‌اید؟


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.