whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

راهنمای مبتدیان برای بلاکچین

1402/07/09 ساعت 18:59


بلاکچین چیست؟ این مفهوم با ارز دیجیتال چه رابطه‌ای دارد؟ این اصطلاحات و تکنولوژی‌ها چگونه در اکوسیستم همیشه در حال گسترش وب 3 جا می‌افتند؟ و تکنولوژی بلاکچین برای افراد و کسب و کارها چه می‌تواند بکند؟ این راهنمای مقدماتی برای بلاکچین همه چیزهایی را که نیاز دارید پوشش می‌دهد.

قبلا نیز در پرشین الیت مقالاتی با این عنوان نوشته شده است. در این راهنما می‌خوانید بلاکچین چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ چرا بلاکچین برای ارز دیجیتال مهم است؟ چه مشکلاتی می‌تواند توسط تکنولوژی بلاکچین حل شود؟ بلاکچین‌ها به عنوان سیستم‌های پرداخت نفر به نفر است. راه‌های استفاده از تکنولوژی بلاکچین چیست. آینده بلاکچین چیست؟ سوالات متداول در این حوزه چه سوالاتی است.

 

 

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک سیستم پایگاه داده توزیع شده یا دفترچه‌ای است که فهرستی آنلاین از معاملات را فراهم می‌کند. تکنولوژی دفترچه توزیع شده نام دیگری برای تکنولوژی بلاکچین است. یک دفترچه مانند دفترچه ویژه‌ای است که تمام معاملات و تغییرات موجودی در یک سیستم یا شبکه خاص را ثبت می‌کند. در این مورد، دفترچه اطلاعات مربوط به ارز دیجیتال (پول دیجیتال) را ذخیره می‌کند.

این مطمئن می‌کند که بلاکچین غیرقابل تغییر است؛ همه افراد اطلاعات یکسانی دارند و هیچ چیز بدون اطلاع همه تغییر نمی‌کند.

با بلاکچین‌ها، کاربران می‌توانند معاملات نفر به نفر (P2P) را در سراسر جهان بدون نیاز به واسطه‌ها (مثل بانک‌ها) ارسال و دریافت کنند.

به طور کوتاه، ارز دیجیتال پول دیجیتال است و بلاکچین دفترچه‌ای برای این ارز دیجیتال است. بلاکچین یک پایگاه داده توزیع شده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا ارز دیجیتالهای خود را بدون نیاز به بانک ارسال، دریافت و ذخیره کنند.

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

بلاکچین یک رکورد دائمی از هر معامله و حساب کاربری‌ای که هرگز بر روی بلاکچین ایجاد شده است، نگه می‌دارد. وقتی کاربران معاملاتی ایجاد می‌کنند، آن‌ها بلافاصله به گیرندگان خود نمی‌روند. آن‌ها در صف معاملات به نام مم‌پول منتظر می‌مانند.

 

 

کارگران ویژه‌ای به نام ماینرها یا اعتبارسنج‌ها این معاملات را از مم‌پول جمع‌آوری و آن‌ها را در بسته‌های داده به نام بلاک‌ها قرار می‌دهند. برای رفتن به جزئیات بیشتر، ماینرها و اعتبارسنج‌ها قادر به پذیرش و پردازش معاملات و ایجاد بلاک‌ها هستند چرا که آن‌ها گره‌ها را اجرا می‌کنند. بنابراین، اسم‌های ماینر و اعتبارسنج قابل تعویض با عملگرهای گره هستند.

یک گره یک جزء فردی درون یک سیستم یا شبکه بزرگتر است. در زمینه علوم کامپیوتر، یک گره به سادگی یک دستگاه یا رایانه متصل به یک شبکه است (یعنی یک گروه از گره‌ها یک شبکه ایجاد می‌کنند). بنابراین، عملگرهای گره (یعنی ماینرها و اعتبارسنج‌ها) رایانه‌هایی به نام گره‌ها را که نرم‌افزاری برای حفظ بلاکچین را در خود دارند، اجرا می‌کنند.

برای ادامه، این کارگران ویژه بلاک‌ها را به سایر عملگرهای گره در شبکه ارسال می‌کنند. عملگرهای گره بلاک‌ها را دریافت می‌کنند تا بررسی کنند اگر به درستی فرمت‌بندی شده‌اند یا خیر. اگر به درستی فرمت‌بندی شده‌اند، عملگرهای گره آن‌ها را در رکورد بلاکچین خود می‌پذیرند.

به عبارت دیگر، بلاک به بلاک قبلاً پذیرفته شده متصل یا الحاق می‌شود، یک زنجیره از بلاک‌ها را شکل می‌دهد که بلاکچین نامیده می‌شود. بلاکچین به سادگی رکوردی از زنجیره‌ای از بلاک‌ها (یا داده‌های معامله) است که بر روی رایانه‌ها در سراسر جهان کپی می‌شود. بعد از این کل فرآیند، معامله تکمیل می‌شود.

بلاکچین در واقع سکه‌ها یا توکن‌ها را ارسال نمی‌کند. موجودی از یک کاربر کسر و به کاربر دیگر افزوده می‌شود. علاوه بر این، این فرآیند معمولاً در مساله چند دقیقه یا چند ثانیه، بسته به بلاکچین اتفاق می‌افتد.

هنگامی که اطلاعات نوشته شده یا بلاک افزوده می‌شود، بدون توافق گره‌هایی که بر روی آن شبکه اجرا می‌شوند، نمی‌تواند تغییر کند. هر بلاک یک تایم‌استمپ و لینک به بلاک قبلی دارد. هر کسی می‌تواند این فهرست معاملات را بخواند.

چرا بلاکچین برای ارز دیجیتال مهم است؟

بلاکچین برای  ارزهای دیجیتال  مهم است چرا که این تکنولوژی به عنوان دفترچه ای مطمئن، غیر قابل تغییر و توزیع شده، امکان ثبت تمام تراکنش‌ها و معاملات را فراهم می‌آورد، که باعث می‌شود تا اطمینان و امنیت بیشتری در معاملات ارز دیجیتال فراهم شود. همچنین، تکنولوژی بلاکچین امکان می‌دهد که کاربران بتوانند مستقیماً و بدون نیاز به واسطه معامله کنند، که سرعت و کارایی معاملات را افزایش می‌دهد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

چرا بلاکچین برای ارز دیجیتال مهم است؟

 

 

شبکه

بلاکچین‌ها اولین بار در سال 2008 ایجاد و سپس در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت‌کوین، پیاده‌سازی شدند.

بلاکچین‌ها  ارزهای دیجیتال  را ایجاد می‌کنند، مشابه به نحوی که خزانه داری ایالات متحده دلار و سکه ضرب می‌کند. برای روشنی، می‌توانید یک بلاکچین داشته باشید که هیچ ارز دیجیتالی صادر نمی‌کند. آنها – برای همه اهداف و اغراض – دو چیز مجزا هستند.

استفاده از پول دیجیتال اگر به درستی پیاده‌سازی نشود، خطرات خاصی دارد. اولاً، اگر کسی بتواند پول را به صورت دیجیتال ایجاد کند، چه چیزی کسی را از تقلب جلو می‌گیرد؟ دوماً، اگر پایگاه داده‌ای که تمام رکوردهای معامله و موجودی حساب‌ها را نگه می‌دارد، دچار مشکل شود چه می‌شود؟

در آخر، چه کسی پایگاه داده را نگهداری می‌کند و اگر نگه دارند، چه چیزی آنها را از بهره‌برداری از آن ممانعت می‌کند؟ به عبارت ساده، بلاکچین‌ها برخی از مشکلات مرتبط با اشکال دیجیتالی پول را حل می‌کنند. وقتی یک معامله با یک ارز دیجیتال ایجاد می‌کنید، بلاکچین آن را در بلاک‌ها ذخیره می‌کند. دلیل اینکه بلاک‌ها به صورت توالی، رمزنگاری شده و به گره‌های سراسر جهان توزیع می‌شوند عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از هزینه‌های دوگانه (مشکلی با ارزهای دیجیتال)
  • حفظ حریم خصوصی و امن کردن داده‌های معامله
  • اگر یک یا چند رایانه (گره) دچار مشکل شوند، رکورد بلاکچین همچنان وجود دارد
  • هر کسی می‌تواند یک گره اجرا کند تا شبکه را امن کند

بلاکچین‌ها متمرکز نیستند، غیرقابل تغییر و مقاوم در برابر سانسور هستند. بنابراین، آنها برای ثبت داده‌های معامله محبوب هستند. در مقابل دفترچه‌های متمرکز یا حسابداری، که در آن رکوردها می‌توانند تغییر کنند، بلاکچین‌ها نمی‌توانند.  ارزهای دیجیتال  نه تنها به یک روش برای ثبت معاملات نیاز دارند بلکه نیاز به یک روش برای صدور توکن‌ها و سکه‌ها دارند. اینجاست که بلاکچین‌ها به کمک می‌آیند.

بلاکچین مشکلات چه تکنولوژی‌هایی را می‌تواند حل کند؟

حذف "واسطه" – یا نیاز به یک میانجی، که معمولاً بانک نمایانگر آن است. حتی روش‌های پرداخت آنلاین مانند PayPal نیز برای کار کردن به ادغام با یک حساب بانکی نیاز دارند. ولی تکنولوژی بلاکچین به ما امکان می‌دهد تا معاملات، هویت‌ها و قراردادها را همه بدون نیاز به یک طرف سوم تأیید کنیم،.

مشکلات اعتماد – شبکه اعتماد را از طریق ترکیبی از مسائل ریاضی پیچیده که باید حل، آزمایش و سپس توسط بقیه شبکه قبل از افزودن هر اطلاعات جدیدی تأیید شود، برای ما ایجاد می‌کند. این را با انجام یک پرداخت آنلاین مقایسه کنید؛ چندین عنصر باید به صورت فردی اعتماد کنند، مثلاً بانک‌ها، وب‌سایت‌ها و سیستم‌های پرداخت.

شفافیت – در بلاکچین‌های عمومی، همه معاملات برای مشاهده موجود هستند؛ این یک سطحی از درستی و مسئولیت‌پذیری را فراهم می‌کند که در سیستم‌های مالی قبلی وجود نداشت.

کنترل – بلاکچین یک سیستم غیر متمرکز است، هیچ فردی نمی‌تواند کنترل کند و چیزها فقط توسط اجماع می‌توانند تغییر کنند.

غیرمتمرکز بودن – بلاکچین‌ها برای توانایی‌شان در ایجاد ارز به صورت مطمئن و غیرمتمرکز معروف شده‌اند. مشکل با صدور متمرکز ارز این است که صادر کننده می‌تواند به صورت دلخواه واحدهای بیشتری از ارز چاپ کند، که موجب افت ارزش آن می‌شود. این به انفلاسیون شناخته می‌شود.

مقاومت در برابر سانسور – چون هر کسی می‌تواند رکورد معاملات (یعنی بلاکچین) را نگهداری کند، هیچ کس نمی‌تواند دسترسی به دفترچه را ممنوع کند. این به ویژه برای معاملات نفر به نفر مفید است، کجا نفرات می‌خواهند تأیید کنند که طرف مقابل توانایی پرداخت دارد.

ثبات – رکوردهای ذخیره شده بر روی بلاکچین دائمی هستند. در مالی سنتی، نهادهای متمرکز توانایی تغییر یا "تغییر دادن کتاب‌های حسابداری" را دارند، تا مشتریان را کلاه بزنند. با تکنولوژی بلاکچین، این تقریباً غیرممکن است.

بلاکچین‌ها به عنوان سیستم‌های پرداخت نفر به نفر

 

 

سیستم‌های پرداخت نفر به نفر

تا کنون می‌دانیم که یک بلاکچین اطلاعات مربوط به ارزش مالی را ذخیره می‌کند. این سیستم انتقال‌ها بین اشخاص را ثبت می‌کند و نیاز به یک طرف سوم متمرکز مانند بانک را از بین می‌برد. همانطور که می‌دانیم از بحران‌های متعدد بانکی که به ترتیب مالی اخیر آسیب زده‌اند — از جمله فروپاشی اخیر بانک‌های دوستدار ارز دیجیتال در ایالات متحده — سیستم بانکی کنونی یک شبکه پیچیده و مشکل‌دار است که دارای تعدادی نقطه ضعف می‌باشد.

برای مثال، هرچند وقتی شما یک معامله را کامل می‌کنید هنگامی که برای کالاها و خدمات پرداخت می‌کنید، معمولاً تا چند روز بعد تسویه نمی‌شود. این به این معناست که پول واقعاً تا زمان بعد ارسال یا منتقل نمی‌شود. اگر شما پول می‌فرستید، بانک به طور خودکار به گیرنده اعتبار می‌دهد.

این به این دلیل است که بانک شما باید پول را به بانک دیگر "ارسال" کند (در واقع، آنها دفترچه‌ها را با یکدیگر حل می‌کنند). اگر بانک شما با بانک فروشنده رابطه‌ای نداشته باشد، یا بانک‌ها در کشورهای مختلف باشند، از ارزهای مختلف استفاده می‌کنند، فرآیند حتی طولانی‌تر خواهد بود.

در تمام این مدت، شما برای ارسال یا دریافت پرداخت‌ها هزینه می‌پردازید چرا که باید به واسطه‌ها (میانجی‌ها) پرداخت کنید. با این حال، با یک بلاکچین، می‌توانید بدون واسطه‌ها، پرداخت‌ها را بین افراد (نفر به نفر) ارسال کنید.

توجه داشته باشید که در حالی که بیت‌کوین اصلاً به عنوان ارز دیجیتال نفر به نفر متحوله شناخته شد، با گسترش وب3، ارزهای دیجیتال دیگر برای انتقال ارزش نفر به نفر منطقی‌تر هستند. بیت‌کوین کش (BCH) یک مثال از این است؛ این ارز برای بهبود مشکلات مقیاس‌پذیری و سرعت در اکوسیستم بیت‌کوین راه‌اندازی شد. BCH به عنوان یک وسیله ارسال پول و تسویه تجارت الکترونیک کار می‌کند و حتی می‌تواند میکروپرداخت‌ها را انجام دهد.

روش‌های استفاده از تکنولوژی بلاکچین

پتانسیل تکنولوژی بلاکچین برای تحول در صنایع متعدد هنوز در حال محقق شدن است. کاربردها در بسیاری از بخش‌ها وسیع هستند. در اینجا تنها برخی از روش‌هایی هستند که بلاکچین‌ها می‌توانند صنایع متعدد را بهبود ببخشند:

قراردادهای هوشمند: علاوه بر ذخیره یک واحد ارزش، برخی بلاکچین‌ها می‌توانند برای ذخیره انواع مختلف اطلاعات دیجیتال یا وضعیت استفاده شوند. این به این معناست که کد می‌تواند برنامه‌ریزی شود تا به صورت خودکار هنگامی که شرایط از فید‌های داده خارجی (مثلاً قیمت سهام، مصرف انرژی) برآورده شوند، فعال شود.

اینترنت اشیا: این اصطلاح تعداد روز افزون اشیاء روزمره‌ای را توصیف می‌کند که می‌توانند به یک شبکه گسترده‌تر از طریق اینترنت متصل شوند. تکنولوژی بلاکچین فرصتی را برای مقیاس‌پذیری و ادغام بیشتر ارائه می‌دهد.

جمع‌آوری سرمایه: صنعت خیریه می‌تواند از شفافیت ارائه شده توسط معاملات بلاکچین بهره‌مند شود. اغلب خیریه‌ها ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوند تا اطمینان حاصل کنند که عموم به مقصد نهایی فوندها اعتماد دارند. بلاکچین به این معناست که اطلاعات تخصیص فوندها برای سرمایه‌گذاران قابل مشاهده است.

بهداشت و درمان: چرا که تکنولوژی بلاکچین بسیار امن و قابل اتکا است، این روش کامل برای ثبت و ذخیره اطلاعات حساس مثل داده‌های بهداشتی است.

مدیریت زنجیره تأمین: توانایی دقیق ردیابی فرآیندها با شفافیت کامل از نقطه نظر تولید و مصرف کننده مفید است. مشتریان می‌توانند منشأ دقیق و محتویات محصولات خود را بدانند که به کاهش اسکندال و حفظ جامعیت برای شرکت‌ها کمک می‌کند.

آینده بلاکچین چیست؟

با اینکه شرکت‌ها بیشتر و بیشتر از تکنولوژی بلاکچین برای ایجاد قابلیت اطمینان و شفافیت بیشتر در پلتفرم‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند و مشکلاتی را در همه چیز از زنجیره‌های تأمین تا رکوردهای بهداشتی حل می‌کنند، پتانسیل این تکنولوژی برای تحول در جامعه هر چه بیشتر آشکار می‌شود. برای حال، پذیرش، آگاهی و راه‌حل‌های مقرون به صرفه برای ادغام بلاکچین در فرآیندهای وب2 در تعویض سیستم‌های موجود با سیستم‌های غیرمتمرکز وب3 همگی کلیدی هستند.

سوالات متداول

 

 

چه تفاوتی بین بلاکچین‌ها و  ارزهای دیجیتال  وجود دارد؟

یک بلاکچین یک سیستم دیتابیس توزیع‌شده، یا دفترچه‌ای است که امکان یک لیست آنلاین از معاملات را فراهم می‌کند. تکنولوژی دفترچه توزیع‌شده نام دیگری برای تکنولوژی بلاکچین است. ارز دیجیتال یک دارایی دیجیتال است که می‌تواند در یک بلاکچین ذخیره شود. برای روشن‌شدن، می‌توانید یک بلاکچین داشته باشید که هیچ ارز دیجیتالی صادر نکند. آنها - برای همه اهداف و مقاصد - دو چیز جداگانه هستند.

چرا بلاکچین‌ها محبوب هستند؟

بلاکچین‌ها به دلیل ویژگی‌های غیرمتمرکز، غیرقابل تغییر و مقاوم در برابر سانسور شناخته می‌شوند. این ویژگی‌ها آنها را برای ثبت داده معاملات محبوب کرده‌اند. در مقابل دفترچه‌های متمرکز یا حسابداری که در آن‌ها رکوردها می‌توانند تغییر کنند، بلاکچین‌ها نمی‌توانند.

چرا بلاکچین‌ها غیرمتمرکز هستند؟

بلاکچین‌ها به دلیل توانایی‌شان در امن توزیع صدور ارز مشهور شدند. مشکل با صدور ارز متمرکز این است که صادرکننده می‌تواند به صورت خودسرانه واحدهای بیشتری از ارز چاپ کند، که باعث می‌شود ارزش آن سقوط کند. این به نام تورم شناخته می‌شود.

بلاکچین‌ها چگونه مقاوم در برابر سانسور هستند؟

چون بلاکچین‌ها در سراسر جهان توزیع می‌شوند و هرکسی می‌تواند رکورد معاملات (یعنی بلاکچین) را نگهداری کند، هیچکس نمی‌تواند دسترسی به دفترچه را ممنوع کند. این به این معناست که اگر یک یا چند نود خاموش شوند، شبکه همچنان می‌تواند کار کند. همچنین یعنی کاربران می‌توانند اطلاعات معامله را برای خود تأیید کنند.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.