whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

Web5 چیست و چگونه از Web3 متفاوت است؟

1402/05/18 ساعت 23:41


وب 3 (Web3) و یا وب 5 (web5) یک کلمه شناخته شده است که شما ممکن است اخیراً در وب شنیده باشید. به ویژه اگر شما طرفدار فناوری بلاک‌چین باشید. Web3 یک اینترنت غیرمتمرکز است که کنترل اطلاعات را به کاربران می‌دهد. همچنین اشاره به نسخه یوتوپیایی از اینترنت دارد که در آن برنامه‌ها بر روی سرورها اجرا نمی‌شوند بلکه از طریق شبکه‌های همتا به همتا.

مفهوم web3 بیش از هفت سال وجود داشته است و برخی از بزرگترین نام‌ها در فناوری میلیاردها دلار در این فضا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اخیراً، مدیر اجرایی سابق توییتر، جک دورسی، این ایده را با مفهوم خود، یعنی web5، یک قدم جلوتر برده است.

دوست دارید از مفهوم Web3 بیاموزید؟ ما در این مقاله توضیح می‌دهیم که web5 چیست و چگونه از web3 متفاوت است.

درخشش در دنیای ارز دیجیتال با پرشین الیت، فرصتی ناب برای پیوستن به برجسته‌ترین کانال سیگنال‌ ارز دیجیتال خارجی است. با ما، به گنجینه‌ای از سیگنال‌ فیوچرز و سیگنال فارکس از بیش از ۱۸۰ منبع برتر دسترسی داشته باشید.

اما این تنها شروع ماجراست؛ مشاوران ما در هر گام از احراز هویت بایننس و کوکوین، استراتژی‌های هوشمند سبدگردانی و تکنیک‌های افزایش سوددهی، شما را همراهی می‌کنند. پیوستن به ما، یعنی گام برداشتن به سوی موفقیت در بازارهای مالی دیجیتال.

تکامل web5

اولین روزهای اینترنت شامل هایپرتکست ساده بود و به سرعت به فناوری‌های پیچیده‌تر تبدیل شد. این پایه و اساسی برای وب پیچیده‌تری ایجاد کرد و به تدریج نوع محتوای منتشر شده آنلاین را گسترش داد.

بعدی Web2 بود. دارسی دینوچی در سال 1999 واژه "Web2" را افتراق زد. این پلتفرم تمرکز بر محتوای تولید شده توسط کاربر، سهولت استفاده، فرهنگ مشارکتی و توانایی کاربران در به اشتراک گذاری اطلاعات دارد. آن را بر روی اتصال افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک گذاری اطلاعات به صورت زنده متمرکز می‌کند.

Web3 این مفهوم را یک قدم جلوتر برده و تمام اشکال دستگاه‌های متصل شده را در یک مکان جمع آوری کرده است. گوین وود، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، این واژه را در سال 2014 ابداع کرد. Web3 به کاربران امکان می‌دهد تا بدون نگرانی از نقض حریم خصوصی یا به اشتراک گذاری داده‌ها بدون رضایت، ارتباط برقرار کنند."

Web3 یک وب غیر متمرکز است که کاربران کنترل کاملی بر داده‌های خود دارند. این یک مکان است که مردم می‌توانند محتوای جدیدی کشف کنند و بدون محدودیت‌های سازمانی که در حال حاضر اینترنت را کنترل می‌کنند، ارتباط برقرار کنند. در نتیجه، کاربران می‌توانند بدون ترس از افشای یا آسیب دیدن داده‌های خود توسط یک پلتفرم و بدون رضایت یا آگاهی خود ارتباط برقرار کنند.

و در آخر، web5 که اخیراً اعلام شده است، با انتظار فراوان به عنوان نسخه بعدی بزرگ وب جهانی شناخته می‌شود. هدف اصلی آن تسهیل توسعه برنامه‌های وب غیر متمرکز (DWAها) برای برنامه‌نویسان است که از مدارکی استفاده می‌کند که می‌توان به صورت مستقل آن‌ها را تایید کرد و گره‌های وبی که متمرکز نیستند. در مقابل سیستم موجود، که در آن واسطه‌ها شناسه‌ها را کنترل می‌کنند، این سیستم از شناسه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند تا دوباره کنترل و مالکیت داده را بازیابی کند.

web5 چیست؟

هدف اصلی web5 اطمینان حاصل کردن است که کاربران مالکیت کاملی بر اطلاعات شخصی و داده‌های خود داشته باشند. برای این کار، تیم‌ها در حال کار بر روی ساخت یک سیستم بیشتر غیرمتمرکز هستند. این به کاربران امکان می‌دهد به راحتی هویت‌های خود را مدیریت کرده و کنترل کنند که داده‌های خود را کجا ذخیره کنند.

وب فعلی برای تبادل اطلاعات برای همه قابل دسترسی است، اما یک لایه کلیدی از آن مفقود است. طبق چیزی که مشخص است“ما با صدها حساب و رمز عبوری که نمی‌توانیم به یاد بیاوریم، در امن کردن داده‌های شخصی مشکل داریم. در وب امروز، هویت و داده‌های شخصی تبدیل به مالکیت طرف‌های سوم شده‌اند.”

جک دورسی پیشنهاد داده است که افراد باید از آنچه در این دوره جدید web3 رخ می‌دهد، آگاه باشند. او بیان کرده است که در مورد مالکیت و مدیریت آن، web3 شفاف نیست.

تمام این مسائل چیزی است که web5 قصد حل کردن آن دارد. ایده این است که داده‌های ما را به طور امن و مطمئن متمرکز کنیم، در حالی که آن را برای ما آسان‌تر می‌کند تا از داده‌های خود استفاده کنیم!

تیم برنرز-لی در گفت‌وگوهای TED، web5 را در سال 2009 به عنوان "وب احساسی" اشاره کرده است. او آن را به عنوان یک سیستمی توصیف کرده که به کاربران امکان می‌دهد تا هویت‌های دیجیتالی ایجاد کنند. مردم کنترل کاملی بر داده‌های خود خواهند داشت و اگر بخواهند می‌توانند آن را به پول تبدیل کنند.

در زمانی که دستگاه‌های تلفن همراه رواج پیدا کرده‌اند، برخی حدس زده‌اند که web4 از پیش وجود دارد. آن‌ها منظور دارند که این یک مکانی است که در آن دستگاه‌ها تبدیل به راه اصلی ما شده‌اند تا اطلاعات را به دست آوریم و با دیگران صحبت کنیم.

برای مثال، بر روی تلفن همراه خود، شما می‌توانید در هر زمان و هر کجا به دنبال اطلاعات در مورد هر چیزی جستجو کنید. بسیاری از مردم به این مفهوم به نام web4 اشاره می‌کنند، زیرا به طور زیادی به تکنولوژی تلفن همراه تکیه می‌کند تا روی کامپیوترهای رومیزی یا لپ‌تاپ‌ها، مانند نسل‌های قبلی که قبل از این به آن‌ها تکیه می‌کردند.

تیم پشت web5

تیم پشت‌ پرده web5 تحت رهبری جک دورسی است، مدیر عامل سابق توییتر و مدیر عامل فعلی اسکوئر. او همچنین بنیان‌گذار The Block است، یک شرکت وابسته که به توسعه زیرساخت‌های مالی جدید با استفاده از تکنولوژی بیت‌کوین تمرکز دارد. The Block در ابتدای این سال نقشه‌ها برای ساخت یک وب غیر متمرکز جدید (web5) با تمرکز بر بیت‌کوین را اعلام کرده است.

یکی از شرکت‌های وابسته به Block در حال کار بر روی web5 است که به نام TBD شناخته می‌شود. این شرکت توضیح داده است که دقیقاً web5 چیست. طبق گفته‌های TBD، web5 ترکیبی از وب فعلی (web2) و ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین است. به عبارت دیگر، این تکنولوژی وب سنتی را با تکنولوژی بلاک‌چین به هم می‌پیوندد. TBD یکی از واحدهای تجاری متعدد در Square جک دورسی است که بر روی محصولات ارز دیجیتال تمرکز دارد.

web5 چگونه کار می‌کند؟

ابتدا، DWNها (Decentralized Web Nodes یا گره‌های وب غیرمتمرکز) ساختار اصلی هسته شبکه توزیع شده برای گره‌های وب هستند که یک شبکه همتا به همتا از کاربران web5 را تشکیل می‌دهند. کاربران خودشان DWNها را روی کامپیوتر یا دستگاه خود اجرا می‌کنند. این امکان پذیر می‌کند که کاربران مختلف web5 اطلاعات را به اشتراک بگذارند، منتقل کنند و شناسایی کنند.

توزیع DWNها بین کاربران در نتیجه یک مخزن داده شبکه‌ای را ایجاد می‌کند که هیچ سرور مرکزی یا مقامی برای کنترل آن وجود ندارد. این همچنین امکان می‌دهد که کاربران بدون وابستگی به سومین احزاب مانند گوگل یا فیس‌بوک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، که اغلب در موارد مربوط به مسائل حریم خصوصی دستورالعمل خاصی دارند.

از آنجا که کاربران DWN خود را کنترل می‌کنند، آنها می‌توانند تصمیم بگیرند که داده‌های خود را عمومی کنند. بنابراین، ضروری است که کاربر به داده‌ها دسترسی دهد. در هر حال، داده خصوصی است. در مورد داده‌های خصوصی، برنامه به طور خودکار آن را فراخوانی می‌کند.

ستون‌های شناخته شده وب 5

web5 همچنین با استفاده از DIDs (Decentralized Identifiers یا شناسه‌های غیرمتمرکز) و اعتبارات قابل تایید کار می‌کند. این یک جزء اساسی است که می‌توانید برای ایجاد هویت‌های خودمختار استفاده کنید. ترکیب آنها امکان ایجاد یک هویت غیر متمرکز را فراهم می‌آورد.

 این به این معناست که کاربران می‌توانند خود را بدون وابستگی به هیچ طرف خاصی شناسایی کنند. به عبارت دیگر، DID فقط یک جزء است که به بلاک‌چین عمومی مرتبط است، به این معنا که نیازی به ذخیره شدن روی بلاک‌چین ندارد.

DIDها شناسه‌های منحصر به فردی هستند. آنها تحت کنترل خود و تولید شده توسط کاربر هستند، که به کاربران اجازه می‌دهد تا مالکیت بر هویت‌های خود را حفظ کنند. اعتبارات قابل تایید برای اثبات جنبه‌های مختلف یک هویت استفاده می‌شوند.

آنها برای دریافت اعتبار از سایر طرف‌ها استفاده می‌شوند که توانمندی‌ها، اعتبار و شهرت کسانی که آنها را می‌پذیرند را تایید می‌کنند. وقتی این دو مفهوم در یک موجود مفهومی به نام "خدمات هویت خودمختار" (SSIS) ترکیب شوند، این دو مفهوم به کاربران اجازه می‌دهند تا مالکیت واقعی بر هویت‌های دیجیتالی خود را برقرار کنند.

Web5 در مقابل وب 3

تصور اصلی Web5 نسبت به Web3 قابل مقایسه است، اما هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. مفاهیم برنامه‌های Web3 به شکل قراردادهای هوشمندی هستند که روی بلاک‌چین‌های عمومی مانند اتریوم پیاده‌سازی شده‌اند. بسیاری از افراد Web3 را به عنوان یک برنامه غیر متمرکز (DApps) مطرح می‌کنند. کد پایه‌ای آن روی یک شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین واقع شده‌است.

از سوی دیگر، Web5 شامل برنامه‌های وب غیرمتمرکز (DWAs) است که بر اساس بلاک‌چین نیستند اما می‌توانند با DWNها ارتباط برقرار کنند. این موجب ایجاد یک شبکه همتا به همتا می‌شود که به طور مستقل از هر بلاک‌چین عمومی وجود دارد.

با Web5، شما کنترل داده‌های خود را دارید و می‌توانید آن‌ها را روی DWNها ذخیره کنید. از سوی دیگر، Web3 داده‌ها را در شبکه غیرمتمرکز یا سیستم فایل توزیع‌شده با IPFS ذخیره می‌کند که قادر به توزیع و ذخیره‌سازی داده‌ها در یک سیستم شبکه همتا به همتا است.

Web5 چه زمانی برای استفاده عمومی در دسترس خواهد بود؟

Web5 در حال حاضر فقط یک پروژه منبع باز است که هنوز در دست پیشرفت است. تیم هنوز به زمانی برای تصمیم‌گیری نیاز دارد که Web5 چه زمانی منتشر می‌شود و چگونه استفاده خواهد شد. مایک براک، مسئول TBD، اخیرا تایید کرده است که هیچ نشانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در اکوسیستم Web5 وجود نخواهد داشت.

Web5 اینترنت غیر متمرکزی است که ما به آن نیاز داریم

Web5 نسخه بعدی اینترنت است. هنوز به طور کامل به واقعیت تبدیل نشده است، اما به قدری نزدیک است که ما می‌توانیم ببینیم چه چیزی با نسخه بعدی مرورگرها و خدمات وب در حال اتفاق است.

تیم موجود در پشت Web5 بیش از یک دهه بر روی این فناوری منبع باز کار کرده است و این نشان می‌دهد. خالقان و افرادی که در ابتدای امر ایده را پذیرفته‌اند هنوز در حال تنظیم آن هستند، زیرا هنوز در مراحل اولیه توسعه است. هر چه بیشتر افراد از Web5 استفاده کنند، احتمالاً بخشی از زندگی روزمره ما خواهد شد.

چیست web5؟

Web5 یک شبکه غیرمتمرکز و همتا به همتا است که هدف آن ایجاد یک اینترنت بدون مرکزیت و سانسور است. این شبکه بر اساس گره‌های web5 استوار است که اساساً مکانیسم‌های ذخیره‌سازی داده و انتقال پیام غیرمتمرکزی هستند.

web5 چگونه کار می‌کند؟

Web5 بر روی ویژگی‌های پلتفرم وب غیرمتمرکز اجرا می‌شود. برخی از ویژگی‌ها شامل شناسه‌ی غیرمتمرکز، اعتبار معتبر، گره‌های وب غیرمتمرکز (DWNS) و برنامه‌های وب توزیع‌شده (DWAs) هستند. اهداف نهایی این پلتفرم این است که کاربران مسئول داده‌های خود باشند و بتوانند هویت‌های خود را مدیریت کنند.

آیا web3 آینده‌ای دارد؟

Web3 به عنوان نسل بعدی وب تصور می‌شود، مجموعه‌ای از دنیاهای مجازی که کاربران می‌توانند از طریق آواتارهای 3D در تعاملات اجتماعی و حرفه‌ای شرکت کنند.

کلام آخر

Web5 به نظر می‌آید که پاسخی به مسائل مرتبط با مالکیت و کنترل داده‌ها در اینترنت امروزی باشد. با توجه به طراحی غیر متمرکز و توانایی کاربران در مدیریت هویت و داده‌های خود، این تکنولوژی قدم بزرگی در جهت ایجاد یک اینترنت آزادتر و عادلانه‌تر به نظر می‌رسد.

با توجه به تلاش‌ها و پشتیبانی‌هایی که از سوی افراد بزرگ صنعت، مانند جک دورسی، در حال انجام است، آینده‌ای روشن برای این تکنولوژی پیش‌رو است. اما همچنان نیاز به توسعه و تکمیل بیشتر دارد تا بتواند وعده‌های خود را به طور کامل عملی کند و بخش عمده‌ای از زندگی روزمره انسان‌ها شود.

فرصت استثنایی برای ملحق شدن به "پرشین الیت"، پیشرو در ارائه سیگنال‌ ارز دیجیتال بین‌المللی را در کنار ما تجربه کنید! در این کانال نه تنها به خزانه سیگنال‌ فیوچرز و کانال سیگنال فارکس خارجی از بیش از ۱۸۰ منبع معتبر دسترسی پیدا خواهید کرد، بلکه با مشاوران حرفه‌ای بازارهای مالی، در تمام مراحل، از احراز هویت بایننس و کوکوین گرفته تا استراتژی‌های پیشرفته سبدگردانی و افزایش بازده، همراه خواهید شد.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.