whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

چه چیزی باعث نوسان بیت‌کوین می‌شود؟

1402/07/07 ساعت 15:09


می‌توانیم نوسان را به عنوان میزان تغییر ارزش یک دارایی در یک دوره زمان معین توصیف کنیم. معمولاً یک شاخص نوسان، نوسان را اندازه‌گیری می‌کند. ولی، هنوز یک شاخص کلی برای بیت‌کوین وجود ندارد چرا که این دارایی هنوز در مراحل نسبتاً ابتدایی است.

با این حال، ما می‌دانیم که قیمت بیت‌کوین دوره‌ای نوسان داشته است با چند مثال برای برجسته کردن این موضوع. در اوایل ۲۰۱۳، ارزش آن از ۱۵ دلار به یک اوج ۲۶۶ دلار افزایش یافت قبل از اینکه به حدود ۵۰ دلار کاهش یابد. در ۲۰۱۸ قیمت بیت‌کوین به ۲۰،۰۰۰ دلار برای هر بیت‌کوین افزایش یافت و سپس به سطوح ۶،۰۰۰ دلار کاهش یافت.

قیمت بیت‌کوین در طول سال‌ها به شدت نوسان کرده است، ولی چه عواملی باعث این نوسان می‌شوند؟ در این راهنما می‌آموزیم که عوامل اصلی نوسان چیست و آینده نوسان بیت‌کوین چگونه به نظر می‌رسد؟

 

 

عوامل اصلی نوسان

۱. رویدادهای خبری – چرا که بیت‌کوین هنوز یک مفهوم نسبتاً جدید است، آنچه مردم در خبرها می‌خوانند می‌تواند تاثیر معنی‌داری بر قیمت داشته باشد. ما در مورد رویدادهای جهانی، بیانیه‌های دولت در مورد قوانین و حتی شایعاتی که از طریق رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند صحبت می‌کنیم. حوادثی که باعث وحشت عمومی می‌شوند و ترس در استقرار بیت‌کوین القا می‌کنند، می‌توانند به سرعت ارزش آن را کاهش دهند.

۲. ارزش متصور شده در مقابل پول فیات – بیت‌کوین ویژگی‌های مشابهی به طلا دارد؛ به عنوان مثال، هر دو باید "استخراج" شوند و هر دو به مقدار محدودی موجود هستند. بیت‌کوین توسط یک تصمیم طراحی محدود شده‌است تا تولید را به یک مقدار ثابت (۲۱ میلیون BTC) محدود کند. این موضوع در مقابل پول فیات است که توسط دولت مدیریت می‌شود که چندین عامل را باید در نظر بگیرد (نگهداشتن اشتغال بالا، تورم کم، و غیره). بنابراین، هرگونه نمایش قوت یا ضعف ارزهای فیات می‌تواند بر روی نحوه سرمایه‌گذاری مردم تاثیر گذارد.

۳. شاخه‌ها یا فورک‌ها – زمانی که بین توسعه‌دهندگان اختلافاتی وجود دارد که منجر به نسخه‌های ناسازگار نرم‌افزار می‌شود. این امر باعث سردرگمی در وضعیت بلاک‌چین می‌شود. در نتیجه، نوسان افزایش می‌یابد زیرا معامله‌گران تلاش می‌کنند پیش‌بینی کنند که چه اتفاقی می‌افتد و مناسب معامله می‌کنند.

۴. نهنگ‌ها – تعداد کمی افراد یا نهادها که دارای یک نسبت بزرگی از بیت‌کوین هستند. زمانی که آنها سفارشات بزرگی در بورس‌های معاملاتی می‌دهند، این حرکات می‌توانند بر کل بازار تاثیر بگذارند.

۵. نقدینگی – یا توانایی یک دارایی برای تبدیل شدن به سکه یا پول نقد دیگر. راه دیگر برای نگاه به این موضوع این است که پرسیده شود چگونه این دارایی می‌تواند به قیمت منصفانه‌اش به فروش برسد یا خریداری شود. برای داشتن نقدینگی بالا، باید تعداد کافی خریدار و فروشنده در بازار حاضر باشند. اگر یک معامله بزرگ پیشنهاد شود ولی خریدار و فروشنده زیاد نباشند، قیمت می‌تواند به شدت برای انجام معامله تغییر کند.

۶. اندازه بازار – قیمت بیت‌کوین با تقاضا و عرضه نوسان می‌کند، مانند هر ارزش دیگری که در بازار معامله می‌شود. مردم در قیمت‌هایی که با آنها راحت‌تر هستند می‌خرند و می‌فروشند. اگر به هر دلیلی فشار خرید بیشتر باشد و مردم بیت‌کوین بیشتری بخرند، قیمت‌ها افزایش می‌یابند.

برعکس، اگر فشار فروش بیشتر باشد و مردم بیت‌کوین‌هایشان را برای پول فیات بفروشند، قیمت‌ها کاهش می‌یابند. در مقایسه با دنیای دیگر دارایی‌ها، بیت‌کوین هنوز کوچک است، و این بدان معناست که تمامی عوامل دیگری که بر نوسان تاثیر دارند مضاعف می‌شوند.

 

 

آینده نوسان بیت‌کوین چگونه به نظر می‌رسد؟

چون بیت‌کوین هنوز در مراحل ابتدایی به عنوان یک دارایی است، همچون تمامی فناوری‌های جدید، هیچ کس نمی‌تواند مطمئن باشد که کاربرد نهایی آن چیست. امروزه، این نامطمئنی بر داستان‌ها تاثیر می‌گذارد که بر ارزش‌گذاری آن تاثیر می‌زند و در نتیجه موج‌های نوسان ایجاد می‌شود.

این موج‌های شدید در نهایت وقتی می‌شکنند که نقش بیت‌کوین در جامعه به صورت محکم ترسیم شده باشد. همزمان با پالایش قوانین، افزایش پذیرش و سرمایه‌گذاری نهادی، مردم شروع به اعتماد با اطمینان و شناخت ارزش بیت‌کوین به عنوان یک کلاس دارایی جایگزین می‌کنند، و نوسان در نهایت کاهش می‌یابد.

سوالات متداول

در ادامه به رایج‌ترین سوالات مرتبط با نوسان قیمت بیت کوین پاسخ می‌دهیم. 

چرا بیت‌کوین به عنوان یک دارایی نوسان‌پذیر در نظر گرفته می‌شود؟

بیت‌کوین به دلیل چندین عامل به عنوان یک دارایی نوسان‌پذیر محسوب می‌شود. بازار نسبتاً جوان و ظهوری آن، همراه با حجم معاملات محدود نسبت به دارایی‌های سنتی، می‌تواند منجر به نوسانات قیمت بزرگتر شود. علاوه بر این، عواملی همچون احساسات بازار، توسعه‌های تنظیمی و رویدادهای کلان‌اقتصادی می‌توانند به نوسان قیمت بیت‌کوین کمک کنند.

آیا نوسان بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران نگران‌کننده است؟

نوسان بیت‌کوین می‌تواند برای برخی از سرمایه‌گذاران نگران‌کننده باشد. در حالی که نوسان فرصت‌هایی برای سود قابل توجه فراهم می‌آورد، همچنین ریسک بالاتری نیز دارد. سرمایه‌گذاران باید قبل از ورود به بازار بیت‌کوین، تحمل ریسک و اهداف سرمایه‌گذاری خود را با دقت ارزیابی کنند، با توجه به اینکه نوسانات قیمت می‌توانند قابل توجه و ناگهانی باشند.

سرمایه‌گذاران چگونه نوسان بیت‌کوین را مدیریت می‌کنند؟

سرمایه‌گذاران از طریق استراتژی‌های مختلف، نوسان بیت‌کوین را مدیریت می‌کنند. تنوع در کلاس‌های دارایی مختلف می‌تواند به کاهش ریسک کمک کند، زیرا به توزیع بر میزان نوسان احتمالی کمک می‌کند. تعیین اهداف سرمایه‌گذاری واقع‌بینانه، داشتن دیدگاهی بلندمدت و انجام تحقیقات جامع نیز می‌تواند در مدیریت نوسان بیت‌کوین کمک کند.

علاوه بر این، استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک، مانند تنظیم دستورات توقف‌خسارت یا استفاده از متوسط‌گیری هزینه دلار، می‌تواند به کاهش تاثیر نوسانات قیمت کوتاه‌مدت کمک کند.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.