whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

اسپات و فیوچرز چه تفاوتی با هم دارند؟

1402/01/31 ساعت 18:39


قبل از بحث Spot در مقابل آینده، بیایید بحث کنیم که بازار نقدی و بازارهای آتی چیست؟ و چگونه عمل می کنند؟ بازار نقدی فرآیند خرید یا فروش و تسویه فوری بورس است در حالی که در بازار آتی، معامله گران قراردادهایی را برای تحویل در تاریخ مشخصی در آینده خرید و فروش می کنند. بیایید بازار نقدی و بازار آتی را با جزئیات ببینیم.

اگر به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت هستید، پاسخ کوتاه، بازارهای نقدی است. اگر امیدوارید معاملات خود را پوشش دهید یا از اهرم افزایش یافته استفاده کنید، می خواهید در بازار آتی معامله کنید. امیدوارم این پاسخی ساده باشد که بتوانید در هر جای وب در بحث بازار نقدی در مقابل بازار آتی بیابید.

در این مقاله، شش تفاوت کلیدی بین بازارهای نقدی و آتی را مورد بحث قرار خواهیم داد. ما به سوالاتی مانند اینکه آیا یک بازار دسترسی بهتری به قیمت‌گذاری یا اجرای تجارت ارائه می‌دهد، خواهیم پرداخت؟

مروری بر بازارهای نقطه ای و آتی

با این حال، قبل از اینکه عمیق شویم، اجازه دهید ابتدا اصول این بازارها را پوشش دهیم.

بازار نقطه ای چیست؟

ممکن است بشنوید که معامله گران از بازار نقدی به عنوان بازار نقدی یاد می کنند. بازار نقدی یا بازار نقدی جایی است که مبادله ابزارهای مالی بلافاصله انجام می شود. سهام و گروه ارز دیجیتال شناخته شده ترین ابزار بازار نقدی هستند.

آیا می توانید به بازارهای نقدی فکر کنید؟ نزدک برای معامله گران سهام چطور؟ اگر با ارز دیجیتال معامله می کنید، فارکس یکی دیگر از بازارهای بزرگ جهانی است.

یک قانون کلی برای بازارهای نقدی، مالکیت انتقال دارایی بلافاصله پس از معامله خرید یا فروش است.در بازار نقدی، اوراق بهادار مالی برای تحویل فوری معامله می شود. بازارهای نقطه ای به طور گسترده یک بازار فیزیکی یا یک بازار نقدی هستند زیرا معاملات بلافاصله با دارایی مبادله می شوند. 

اوراق بهادار مالی می تواند کالاها، ارزها و سایر دارایی ها باشد. در بازار نقدی، تحویل قیمت تسویه بلافاصله از خریدار به فروشنده داده می شود، اما انتقال رسمی وجه بین خریدار و فروشنده ممکن است زمان بر باشد، مانند T+2 در بازار سهام و اکثر معاملات ارزی هر دو. طرفین در حال حاضر با معامله موافقت می کنند.

معاملات در معاملات نقدی می تواند در بورس یا خارج از بورس انجام شود. معاملات نزدیک به انقضای قراردادهای آتی نیز به معاملات لحظه ای تبدیل می شوند زیرا قرارداد در حال انقضا به این معنی است که خریدار و فروشنده فوراً پول نقد را برای دارایی پایه مبادله می کنند.

بازار آتی چیست؟

بازار آتی جایی است که شرکت کنندگان قراردادهایی را برای تحویل در یک تاریخ مشخص در آینده خرید تتر و فروش می کنند. بازارهای آتی شامل ابزارهای مختلفی مانند کالاها، شاخص های سهام، سیگنال ارز دیجیتال و سهام منتخب هستند.

ابزارهای مالی در بازارهای آتی به عنوان مشتقه نیز شناخته می شوند، زیرا قیمت گذاری قراردادها بر اساس اوراق بهادار اساسی در بازار نقدی است.

به عنوان مثال، یک قرارداد آتی یورو FX بر اساس قیمت فوری فارکس یورو دلار است. نمونه دیگر قرارداد آتی E-mini S&P 500 است که قیمت شاخص S&P 500 را در بازار سهام دنبال می کند.

قرارداد آتی یک قرارداد قانونی برای خرید یا فروش اندیکاتور VIP یک دارایی کالایی خاص یا اوراق بهادار با قیمت از پیش تعریف شده در زمان مشخصی در آینده است. خریدار و فروشنده قرارداد تصمیم می گیرند امروز قیمت برخی از دارایی ها یا اوراق بهاداری را که قرار است در آینده تحویل دهند، بپردازند. 

بازاری که قراردادهای آتی در آن معامله می شود، بازار آتی نامیده می شود. قراردادهای آتی معمولاً توسط معامله گران به عنوان راهی برای محافظت از سایر سرمایه گذاری ها یا قفل کردن سود هنگام معامله در بازارها استفاده می شود. ابزارهای مالی در بازارهای آتی به عنوان ابزار مشتقه شناخته می شوند زیرا قیمت آنها بر اساس اوراق بهادار اساسی در بازار نقدی استخراج می شود.

قیمت نقطه ای (اسپات) در مقابل قیمت آینده (فیوچرز)

قیمت لحظه ای قیمت خرید و فروش فعلی دارایی داده شده مانند اوراق بهادار، کالا یا کانال سیگنال ارز دیجیتال در بازار برای تحویل فوری است و قیمت آتی قیمت از پیش تعیین شده برای تحویل آتی دارایی است.

تفاوت های کلیدی اسپات در برابر فیوچرز (Spot v/s Future)

اکنون که درک خوبی از بازارهای معاملات نقدی و آتی دارید، بیایید به برخی از تفاوت های کلیدی بین آنها نگاه کنیم.

ریسک طرف مقابل 

طرف مقابل فرآیندی است که در آن برای هر معامله یک خریدار و یک فروشنده وجود دارد. از آنجایی که معاملات آتی در آینده حل می شود، آخرین چیزی که می خواهید این است که هیچ کس در طرف دیگر معامله نداشته باشید.

مبادلات آتی از دو تکنیک کاهش ریسک برای جلوگیری از این اتفاق استفاده می کنند:

اوراق قرضه عملکرد

برای شروع معاملات به یک باند عملکرد یا حاشیه اولیه نیاز دارید. اساساً این مبلغ در حساب شما برای پوشش تعهدات تجاری است.

حاشیه تعمیر و نگهداری

شرط تعمیر و نگهداری حداقل مقدار پول مورد نیاز برای پوشش تمام موقعیت های باز است. اکنون وقتی نوبت به ریسک طرف مقابل و بازار نقدی می‌رسد، حاشیه معاملاتی در بازار نقدی یک کارمزد اولیه با کارگزار است و به ریسک طرف مقابل مربوط نمی‌شود.

دوره تسویه حساب 

اکنون در بازار آتی، دارایی پایه دارای تاریخ تسویه خاصی در آینده است. اگر مدت زیادی در یک قرارداد آتی هستید، موافقت کرده اید که آن قرارداد را در تاریخ مشخصی در آینده خریداری کنید. برعکس، اگر کوتاهی دارید، قراردادی را برای فروش قرارداد در تاریخ آینده منعقد کرده‌اید.

اکنون، اینجاست که معامله گران در بازار آتی پیشتاز هستند. وقتی صحبت از پوشش ریسک در بازار آینده می‌شود، می‌توانند با پوشش ریسک در برابر معامله‌گران بازارهای نقدی، از این امر به نفع خود استفاده کنند.

قدرت نفوذ

توانایی شما برای اهرم در بازارهای آینده بسیار بیشتر است، بنابراین می توانید چند قرارداد بخرید اما بتوانید در برابر موقعیت قابل توجهی در بازار نقطه ای محافظت کنید.

بازه زمانی 

بازار نقدی برای معامله‌گرانی که نمی‌خواهند نگران زمان باشند و می‌خواهند بتوانند معاملات را فوراً خرید و فروش کنند و البته فوراً به آن ارزش‌های تسویه دسترسی داشته باشند، بهترین خواهد بود. بازار آتی برای معامله‌گرانی خواهد بود که واقعاً می‌خواهند در برابر کل بازار محافظت کنند و البته اگر بتوانید بازار را به درستی پیش‌بینی کنید، این می‌تواند سود معقولی برای شما ایجاد کند.

بازار نقدی و بازار آتی مزایا و معایب خود را دارند، اما مطمئن شوید که هر بازاری را که انتخاب می‌کنید به‌عنوان یک معامله‌گر مناسب‌تر است، زیرا در نهایت، این پولی است که شما سرمایه‌گذاری می‌کنید.

6 تفاوت کلیدی بین بازارهای نقطه ای و آتی

1. ریسک طرف مقابل 

مدیریت ریسک طرف مقابل - بازارهای آتی، طرف مقابل فرآیندی است که در آن برای هر معامله خریدار و فروشنده وجود دارد. از آنجایی که معاملات آتی در آینده حل می شود، آخرین چیزی که می خواهید این است که هیچ کس در طرف دیگر معامله نداشته باشید.

مبادلات آتی از دو نوع تکنیک کاهش ریسک برای کاهش خطر این اتفاق استفاده می کنند: (1) اوراق قرضه عملکرد و (2) حاشیه نگهداری.

باند عملکرد

برای شروع معاملات، به یک باند عملکرد یا حاشیه اولیه نیاز دارید. این در اصل پول نقد موجود در حساب شما برای پوشش تعهدات تجاری است.

حاشیه تعمیر و نگهداری

این نیاز تعمیر و نگهداری حداقل مقدار پول نقد برای پوشش تمام موقعیت های باز است.

نگهداری بر اساس نوع موقعیت شما (بلند/کوتاه)، نیاز خاص اوراق بهاداری که معامله می کنید و اینکه آیا موقعیت را یک شبه نگه می دارید، متفاوت خواهد بود.

برای دستیابی به روش‌های پیشرفته‌تر مورد استفاده توسط صرافی‌ها، بیایید ببینیم چه زمانی همه چیز به سرعت پیش می‌رود و چه زمانی پیراهن خود را گم می‌کنید.

قیمت به طور قابل توجهی به نفع شما حرکت می کند.

اگر قیمت به طور قابل توجهی به نفع شما حرکت کند، قیمت های آتی به بازار مشخص می شوند، به این معنی که سود از حاشیه نگهداری به حساب شما واریز می شود.

قیمت به شدت در برابر شما حرکت می کند.

اگر معامله ای به طور قابل توجهی علیه شما حرکت کند، تفاوت با کسر این مبلغ از حاشیه نگهداری شما جبران می شود.

هنگامی که حاشیه تعمیر و نگهداری کمتر از مارجین اولیه می شود، برای شما یک مارجین فراخوان صادر می شود و برای جلوگیری از انحلال، باید حساب خود را تامین کنید.

اگر موقعیت قابل توجهی دارید، این درخواست برای انجام تعهدات شما می تواند به صورت یک ایمیل خودکار یا یک تماس تلفنی باشد.

مدیریت ریسک طرف مقابل - بازارهای نقطه ای

مارجین در بازار نقدی یک کارمزد اولیه نزد کارگزار است و به ریسک طرف مقابل مربوط نمی شود.

آیا ریسک طرف مقابل یک معامله بزرگ است؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط صندوق بین المللی پول، ریسک طرف مقابل تا حد زیادی به اعتبار مؤسسه و گروه های پشتیبان آن از بانک ها و دلالان وابسته است.

اگر فکر می کنید مدیریت ریسک طرف مقابل نگران کننده نیست، به بحران وام مسکن فکر کنید. اساساً یادداشت‌های زیادی سر رسید و پولی در طرف دیگر معامله برای تکمیل تراکنش برای مبادله پیش‌فرض اعتباری وجود نداشت.

من فکر می کنم همه ما می دانیم که چگونه این اتفاق افتاد.

2. دوره تسویه معاملات

دوره تسویه بازار نقطه ای

برای برخی از بازارهای نقدی، مدت زمان تسویه مجاز دو روز کاری است.

در حالی که این با اصطلاح "spot" در تضاد است، دو روز کاری برای انتقال وجه نقد از خریدار به فروشنده است.

با این حال، در بیشتر موارد، قیمت‌ ارز دیجیتال و بازار نقدی نزدیک به زمان واقعی ثابت می‌شوند.

این امر در بازارهای نقطه ای سیگنال فارکس که تراکنش ها به صورت الکترونیکی ارسال می شوند و بلافاصله تسویه می شوند، رایج تر است.

دوره تسویه بازار آتی

در بازارهای آتی، دارایی پایه دارای تاریخ تسویه خاصی در آینده است. اگر قرارداد آتی طولانی مدت دارید، موافقت می کنید که آن قرارداد را در تاریخ مشخصی در آینده خریداری کنید. برعکس، اگر شما کوتاه مدت هستید، قراردادی را برای فروش قرارداد در تاریخ آینده منعقد کرده اید.

همانطور که در جدول زیر از قرارداد S&P E-mini مشاهده می کنید، تاریخ انقضای هر قرارداد متفاوت است.

قراردادهای آتی CME، جزئیات تسویه قرارداد

اگر تصمیم بگیرید که قراردادها را در تاریخ مشخص شده تحویل ندهید، باید قراردادهای خود را به یک ماه دیگر تحویل دهید. سهام جابجا نمی شوند و تا زمانی که شرکت در بورس مربوطه فعال است می توانید آنها را نگه دارید. تفاوت اصلی بین این دو ساز در اینجا نهفته است - عنصر زمان.

3. مصون سازی در برابر ریسک

توانایی شما برای اهرم در بازار آتی بسیار بیشتر است. بنابراین شما می توانید چند قرارداد بخرید، اما می توانید در برابر موقعیت قابل توجهی در بازار نقطه ای محافظت کنید.

این به شما این امکان را می دهد که از هرگونه حرکت فاجعه آمیز علیه خود که می تواند حساب شما را منفجر کند، بدون به خطر انداختن سرمایه خود جلوگیری کنید.

به‌عنوان مثال، اگر مطابق با تصویر بالا، در معرض XAU/USD کوتاهی قرار داشتید، می‌توانید قراردادهای آتی بخرید تا در برابر افزایش قیمت‌ها محافظت کنید.

4. معاملات آتی برای تجارت کالاها بهترین هستند.

تاریخچه تجارت کالا در ایالات متحده

اگرچه بازارهای آتی امروز از مشتقات نرخ بهره، اوراق بهادار خزانه و معاملات آتی شاخص سهام تشکیل شده است. بازارهای آتی در ابتدا برای تجارت کالاها شناخته می شدند. در ایالات متحده غلات یکی از اولین کالاهایی بود که در اوایل دهه 1800 تجارت کرد و به عنوان یک قرارداد آتی شروع شد.

در سال 1848، بورس شیکاگو (CBOT) تشکیل شد که در آن کشاورزان و بازرگانان می‌توانستند کالاها را به صورت نقدی بخرند و بفروشند.
فرآیند خرید و فروش در نهایت به قرارداد تبدیل شد.

برای نزدیک به 100 سال، محصولات کشاورزی متداول ترین قراردادهای آتی بودند که به آرامی گسترش یافت و شامل سایر کالاها مانند سویا در سال 1936 و قراردادهای آتی پنبه در سال 1940 شد.

معاملات فلزات گرانبها در دهه 1960 آغاز شد و معاملات آتی ارز و سیگنال فیوچرز در دهه 70 پس از توافق برتون وودز، جایی که دلار آمریکا از طلا جدا شد، ظاهر شد.

چرا معاملات آتی برای تجارت کالاها بهترین هستند؟

فصل ها

کشاورزی در یک چرخه فصلی عمل می کند که می تواند بر توانایی رشد و تحویل این کالاها تأثیر بگذارد.

بنابراین، شما نیاز به راهی دارید تا تجارت خود را پوشش دهید و بر اساس تاریخ تسویه هدف، موقعیت هایی را بگیرید. به این ترتیب، اگر فکر می‌کنید کمبود باران وجود دارد، می‌توانید قبل از پایان خشکسالی، موقعیت کوتاهی را با یک استقرار هدف باز کنید.

قرار گرفتن در معرض مالی کمتر

شما می توانید مقدار زیادی از کالا را بدون باز کردن موقعیت نقدی بزرگ خریداری کنید.

بازی خالص

شما مالک کالای واقعی هستید، در مقابل مالکیت سهام یا ETF، که باید منعکس کننده مشتقه باشد.

ETFها و سهام ممکن است مانند کالا واکنش نشان ندهند، که دوباره بر اساس زمان است.

تجارت با جمعیت

همچنین، اکثر معامله گران علاقه مند به تجارت کالاها در CME هستند و به شدت در محصولات نقطه ای که بازتاب فعالیت تجاری فلز گرانبها هستند، سرمایه گذاری نمی کنند.

5. قیمت های آتی با قیمت های لحظه ای بازار متفاوت است.

قیمت های آتی به دلیل هزینه های حمل و بازده حمل متفاوت است اگرچه قیمت‌های آتی به صورت روزانه، مشخص شده در بازار، تسویه می‌شوند، اما قیمت قراردادهای آتی با بازار نقدی یا نقدی پایه متفاوت است. هزینه نگهداری یک قرارداد آتی شامل بهره، هزینه های تامین مالی و هزینه های ذخیره سازی است. معامله گران در طول ماه مربوطه ای که معامله می کنند این هزینه ها را متحمل می شوند.

برعکس، بازده‌هایی وجود دارند که سود سهام و پاداش‌هایی هستند که در طول زمانی که شما مالکیت قرارداد کالا را دارید، پرداخت می‌شود.

علیرغم تفاوت در قیمت معاملات آتی و بازارهای نقدی، در پایان تاریخ انقضای قرارداد، قیمت آتی و قیمت نقدی تمایل به همگرایی دارند.

6. توانایی اهرم

تفاوت عمده بین بازارهای نقدی و بازارهای آتی، مفهوم اهرم است. در حالی که می‌توانید از برخی بازارهای نقدی مانند فرابورس فارکس استفاده کنید، نحوه عملکرد مارجین و اهرم در هر دو این بازارها بسیار متفاوت است. در قراردادهای آتی، هر قرارداد مقدار مشخصی از واحدهای کالا یا دارایی پایه را کنترل می کند.

به عنوان مثال، یک قرارداد آتی ذرت استاندارد 5000 بوشل ذرت را کنترل می کند. بنابراین، اگر ذرت با 7 دلار در هر بوشل معامله می شد، ارزش یک قرارداد آتی 35000 دلار است.

نمونه دیگری از اهرم، نفت خام است.

یک قرارداد آتی استاندارد نفت خام 1000 بشکه نفت را کنترل می کند. اگر قیمت نفت 50 دلار در هر بشکه بود، ارزش قرارداد آتی استاندارد 50000 دلار خواهد بود.

معاملات آتی به شما نیاز دارد که یک حاشیه اولیه را که به عنوان اوراق قرضه عملکرد نیز شناخته می شود، ارسال کنید. این مقدار پولی است که شما باید برای تصاحب مالکیت یک قرارداد متعهد شوید. نفت دارای حاشیه اولیه 3250 دلاری است که به معنای حاشیه مورد نیاز تقریباً 15 به 1 است.

به طور کلی، مارجین مورد نیاز برای بازارهای آتی بسیار کمتر از سهام است. برای اکثر مبادلات نقدی، 25٪ نیاز وجود دارد. بازار یک نقطه پرت، صرافی فارکس است، که در آن می توانید 100 به 1 اهرم کنید.

کلام آخر

برای نتیجه گیری، بازار نقدی یا فرابورس برای معامله گرانی است که می خواهند بدون در نظر گرفتن زمان، تصمیمات خرید و فروش را بگیرند.

بازارهای آتی برای معامله گرانی است که می خواهند از قرار گرفتن در معرض یک بازار اساسی محافظت کنند و هنوز هم توانایی کسب بازدهی عالی را دارند.
 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.