whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

قوانین ضد پولشویی (AML)

1401/08/03 ساعت 01:00


اگر بخواهیم سابقه پولشویی را بررسی کنیم، باید بگوییم به همان اندازه که پول تاریخی است، پولشویی نیز وجود دارد. در زمان‌های قدیم، تجار سعی می‎‌کردند تا ثروت خود را مخفی سازند. این کار به دلیل این بود که داروغه یا گیرنده مالیات نفهمد که آنها چقدر پول یا دارایی دارند. دزدها هم تلاش می‌کردند تا دارایی‌هایی که از راه دزدی به دست آورده بودند را طوری به فروش برسانند که دزدی بودنشان معلوم نگردد.

تاریخچه پولشویی 

آیا در مورد تاریخچه پولشویی در دنیا چیزی می‌دانید؟ این واژه به شخصی به نام آلکاپون برمی‌گردد. آلفونس گابریل کاپون یکی از مشهورترین گانگسترهای آمریکایی است که به جرم فرار مالیاتی به ۱۱ سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. گفته می‌شود که وی چند مرکز مخصوص در شیکاگو بنیان گذاری کرده بود تا بتواند توسط مراکز ماشین لباسشویی‌ که وجود داشت پولشویی کند. پول‌هایی که از راه قاچاق و غیر قانونی به دست آورده بود را داخل این مراکز ماشین لباسشویی می‌نمود و پولی تمیز و قانونی را وارد بازار می‌کرد. تا قبل از آن زمان، چیزی به نام پولشویی معروف نشده بود اما فرار از مالیات جرمی غیر قانونی به حساب می‌آمد.

در کشور آمریکا و در دولت ریگان قوانینی بر علیه پولشویی وضع شد و سازمانی نیز در این رابطه تاسیس گردید، همچنین پولشویی دیگر جرمی شناخته شده بود. پس از آن، با وجود معاملات مواد مخدر، پولشویی به جرمی بین المللی تبدیل گردید و برخی از کشورها قوانینی را بر علیه آن تصویب کردند. در سال ۱۹۸۹یک گروه ویژه با نام FATF به وجود آمد که هدف آن بررسی روندهای پولشویی و مبارزه دولت‌ها با آن بود.

بعد از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر، آمریکا در این خصوص سختگیرانه برخورد کرد. او سازمان‌های مالی را در سرتاسر دنیا مجبور می‌کرد تا به طور مداوم حساب‌های خارجی را چک کند و برنامه‌های ضد پولشویی را را عملی سازند. طبق این تصمیمات اختیارات بانک‌ها در این زمینه افزایش یافت. جالب است بدانید که برخی از بانک‌ها پس از این اختیارات، تخلف کردند. پس از مدتی معلوم شد که بانک ها تنها اهداف پولشویی در دنیا نیستند.

بازی رایانه‌ ای Fortnite

Fortnite نام یک بازی محبوب کامپیوتری است که در اوایل سال ۲۰۱۹ کاربران متعددی داشت. این بازی وسیله‌ای برای پولشویان سایبری محسوب می‌شد. بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان وجود داشتند که از این بازی استفاده می‌کردند. در این بازی یک ارز داخلی به نام V-Bucksوجود داشت. این ارز وسیله‌ای برای پولشویی برخی از مجرمان قرار گرفت. متاسفانه این افراد، با استفاده از کارت‌های اعتباری دزدی به خریدن V-Bucks‌پرداختند و سپس این ارزها را به قیمتی بسیار ارزان‌تر به فروش می‌رساندند. هنوز هم معلوم نیست که در این بازی تا چه حدی پولشویی انجام شده است. در حالی که، شرکت سازنده این بازی برای توقف این سیستم تلاش می‌کند.

پولشویی در رمزارزها

گفتنی است که در سال ۲۰۱۹ میلادی، پنج درصد از کل بیت کوین‌های دنیا در دارک وب خرج شده است. هر چند که فناوری بلاکچین توانایی ثبت تمامی تراکنش‌ها را دارد. بنابراین، در رمز ارزها می‌توانیم پولشویی را مدیریت کنیم. به همین دلیل است که جرایم مربوط به پولشویی در رمز ارزها به طور پراکنده صورت می‌گیرد.

در برخی از موارد نیز مسائلی که در رابطه با پولشویی است، نادیده گرفته می‌شود زیرا هنوز پروژه‌هایی مثل احراز هویت در رمزارزها به درستی صورت نمی‌گیرد و مجرمان سعی می‌کنند تا با جا زدن خود به جای کاربران، پولهای آنها را تسخیر کنند. آنها از ابزارهایی استفاده می‌کنند که با اطلاعات تراکنش‌های مشتریان تطابق داشته باشد. پس، در خدمات ارسال پول باید به شناسایی مشتریان مشکوک پرداخت.

کریپتو، رمزارزها و پولشویی 

حتما متوجه شده‌اید که این امکان وجود دارد تا برخی از مجرمان بخواهند درآمدهای غیر قانونی خود را با استفاده از رمزارزها پوشش دهند. سوال اینجاست که چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟ به طور کلی برای انجام این کار می‌توانند از تراکنش‌ها استفاده نمایند و نام‌های مستعاری را وارد بازار معاملات تراکنشی ارز دیجیتال سازند. بیایید به مراحل پولشویی در رمز ارزهای دیجیتالی بپردازیم. سه فاز اصلی در پولشویی رمزارزها دیده می‌شود:

  • گذاشتن یا تزریق پول
  • مخفی سازی و لایه ‌بندی
  • یکپارچگی و ادغام

بازارهای کریپتو صرافی‌هایی هستند که موظف به رعایت قوانین در تراکنش‌های مالی می‌باشند. بنابراین، از پروتکل‌های امنیتی استفاده می‌کنند و مشتریان خود را شناسایی می‌کنند. پس از احراز هویت، هیچ تراکنش ناشناسی باقی نخواهد ماند و اطلاعات تراکنشی ثبت و تایید می‌گردد. برای مطابقت دادن داده‌های تراکنش، از اطلاعات هویتی افراد استفاده می‌شود. در سیستم‌های دیگر، پول غیرقانونی با تراکنش‌های کوچک یا اسمورف وارد حساب‌های بانکی می‌شوند.

از طرفی، بلاکچین کمک می‌کند تا بتوانیم تراکنش‌های مربوط به ارزرمزها را ردیابی کنیم. مجرمان سعی می‌کنند تا با استفاده از سرویسی ناشناس منبع تراکنش را مخفی سازند. متاسفانه این کار هم در صرافی‌ها رخ می‌دهد و هم در عرضه اولیه کوین‌هایی که از یک کوین برای خریدن یک کوین دیگر استفاده می‌شود. 

در دنیای واقعی، برای تغییر ماهیت پول‌های غیرقانونی، تراکنش‌های زیادی با ارسال به حساب‌های مختلف انجام می‌شود تا به سختی ردیابی شوند. گاهی این تراکنش‌ها خودش شامل چندین تراکنش مختلف بانک به بانک هستند و گاهی نیز پول در حساب‌‌هایی که در کشورهای مختلف هستند، فرستاده می‌شود. این امر سبب می‌شود تا به دلیل واریز و برداشت‌های پی در پی وجوه نقد داخل هر حساب تغییر کند. گاهی هم نوع ارز انتقالی مرتب تغییر می‌کند.( دلار، پوند، ریال، درهم، یوآن، فرانک و ...) برخی از اوقات هم برای تغییر ماهیت پول، دارایی‌های دیگری خریداری می‌شوند.( کشتی، ماشین، جت، خانه، الماس، یاقوت،..) هدف اصلی در مرحله لایه بندی یا مخفی سازی، این است که ردیابی منشا پول تا جای ممکن سخت شود. 

اگر کار به یکپارچه‌سازی برسد، ردیابی تراکنش‌ها خیلی سخت است. تنها سوالی که از یک مجرم می‌توان پرسید توضیح داشتن این رمزارزهاست. یک مجرم می‌تواند با توجیه قانونی بودن این دارایی پاسخگو باشد. این رمزارزها می‌تواند نتیجه یک سرمایه‌گذاری ایده‌ال باشد. افزایش قیمت رمزارز شخص مجرم را ثروتمند کرده است. با وجود بازار نوسانی ارز دیجیتال، نمی‌توانید به راحتی منکر پاسخ مجرمین باشید. در دنیای فیزیکی هم اختلاس‌گران به بانک‌های خارجی پناه می‌برند تا پولشویی کنند. به همین راحتی یک دارایی کثیف، تمیز خواهد شد!

راه‌ هایی برای پولشویی رمزازها 

  • میکسرها 

رمزارزهای غیرقانونی توسط میکسرها جداسازی می‌شوند. بخش‌های جدا شده با آدرس‌های متفاوتی منتقل می‌شوند و در انتها دوباره با هم ترکیب می‌گردند. حاصل کار، یک رمزارز قانونی و تمیز است که حتی کارمزدش هم پرداخت شده است. در پولشویی رمز ارز غیرقانونی در کیف پولی قرار دارد و قبل از انتقال به کیف پول مقصد، از یک کیف پول واسط که داخل دارک وب است، منتقل می‌شود. برای همین است که تا این حد قانونی و تمیز است و حتی در صرافی‌ها هم قابلیت معامله‌ دارد!

  • صرافی‌ ها

برخی از صافی‌ها قانونی عمل نمی‌کنند یعنی احراز هویت دقیقی ندارند. این صرافی‌ها دایما دارند یک رمزارز را به نوعی دیگر تبدیل می‌کنند تا مجرمین آن را به یک کیف پول خارجی برسانند و یا حتی به پول فیات مبدل سازند.

  • شبکه ‌های بین المللی 

گاهی برای فرستادن این دارایی‌های دیجیتالی، از شبكه‌های همتا به همتایی كه متمركز نیستند، استفاده می‌شود. واسطه‌هایی وجود دارند كه در این كار كمك می‌كنند. برای مثال خیلی از صرافی‌ها در كشورهایی كه قوانین ضد پولشویی ندارند كمک می‌كنند تا این رمزارزها تبدیل به پول فیات شود و سپس با آنها از دارایی‌های دیگری خریداری گردد.

  • خودپردازهای رمزارزی 

خودپردارهای رمزارز زیادی در سراسر دنیا وجود دارد. هر كسی می‌تواند از طریق یك كارت اعتباری بیت كوین خریداری نماید. حتی برخی از خودپردازها این قابلیت را دارند كه بیت كوین شما را از طریق آدرس قابل اسكن نقد كنند و یا از طریق كد QR پول نقدتان را واریز كنند. از طرفی، برخی از موسسات مالی نسخه تراكنش مشتری را نگهداری نمی‌كنند و راه را برای پولشویی هموار می‌كنند.

  • كارت های اعتباری خاص

كارت‌های اعتباری می‌توانند دارای پیش پرداختی رمزارزی باشند. احتمال استفاده از این كارت‌ها برای عملیات غیرقانونی وجود دارد و گاهی هم برای معامله با رمزارزهای دیگر به كار می‌روند.

  • سایت های بازی سایبری و قماربازی های آنلاین

وجود برخی از سایت‌های مربوط به قمار بازی و یا بازی‌های آنلاینی که در آنها سیستم پرداخت بیت کوینی وجود دارد و همچنین، خریدهای مجازی و اعتباری به پولشویی کمک زیادی می‌کنند. 

  • خرید بیمه عمر

مجرم می‌تواند برای پولشویی، با پول کثیف اقدام به خرید بیمه عمر برای یکی از نزیکانش نماید و بعد از گذشت مدتی از داشتن این بیمه انصراف دهد. به این ترتیب، پولی تمیز از سرمایه‌ خواهند داشت. قوانینی که پرداخت نقدی حق بیمه را ممنوع می‌کند، یکی از راه‌های جلوگیری از پولشویی است.

راه ‌هایی برای جلوگیری از پولشویی 

برای از میان برداشتن پولشویی نیازمند رویه‌های ضد پولشویی هستیم. سیستم‌های متمرکز کمک می‌کنند تا از قوانین استاندارد تبعیت شود. علاوه بر این، احراز هویت در هر تراکنش و بلاک‌ چین از اقداماتی هستند که احتمال پولشویی را کم می‌کنند. تراکنش‌های مشکوک در بلاک چین، از نظر سازگاری با هویت افرادی که تراکنش‌ها را انجام می‌دهند، سنجیده می‌شوند. داده‌های ذخیره شده درون بلاک چین این قابلیت را دارند که ردیابی شوند تا به مبدا تراکنش برسند. 

کلام آخر

در این مقاله ضمن معرفی پولشویی و تاریخچه آن، به توضیحاتی پیرامون پولشویی در بازی‌های رایانه‌ای و رمزارزها پرداختیم. سپس توضیح دادیم که کریپتو می‌تواند بهانه‌ای برای انجام پولشویی باشد. در ادامه راه‌هایی برای پولشویی رمزارزها بیان شد. در انتهای مقاله نیز، نکاتی برای جلوگیری از پولشویی گفته شد. به نظر شما با وجود قوانین متغیری که هر ساله وضع می‌شوند و ظهور تکنولوژی‌های نوین، انجام پولشویی کمتر خواهد شد؟

فراموش نکنید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال و خرید تتر می‌توانید به پرشین الیت تکیه کنید. این پلتفرم سیگنال‌دهی به شما کمک می‌کند بتوانید با دریافت سیگنال ارز دیجیتال سود پرتفوی ارز دیجیتال خود را چندین برابر قبل کنید!


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.