whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

بازارساز خودکار(AMM) چیست؟ آشنایی با قلب تپنده صرافی های غیر متمرکز

1402/04/26 ساعت 09:27


بازارساز خودکار (AMM) یکی از انواع گوناگون پروتکل های غیر متمرکز (DEX) است که برای قیمت گذاری بر روی انواع و اقسام  دارایی و سرمایه  براساس یک فرمول ریاضی خاص بنا شده اند. به جای استفاده از دفترچه سفارش مانند یک صرافی سنتی، دارایی ها طبق یک الگوریتم قیمت گذاری می شوند.

اطلاعات قیمت گذاری اغلب از چندین API به دست می آید تا به طور مداوم دقیق ترین هزینه را ارائه دهد. هرکسی می تواند تامین کننده نقدینگی برای بازارسازان خودکار شود و بخشی از کمیسیون معاملات را دریافت کند. AMM ها اجازه می‌دهند دارایی های دیجیتال بدون مجوز و به طور خودکار با استفاده از استخرهای نقدینگی به جای بازار سنتی خریداران و فروشندگان معامله شوند.

این AMM ها به طور کلی برای کار در بلاک چین اتریوم به عنوان بخشی از یک اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) ساخته شده اند. این فناوری غیرمتمرکز است، به گونه ای توسعه یافته است که همیشه برای تجارت در دسترس باشد، و متکی به تعاملات سنتی بین خریداران و فروشندگان نیست.

شما می توانید در سایت پرشین الیت به راحتی با خرید اشتراک عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی و با دریافت انواع سیگنال ارز دیجیتال، سیگنال فارکس و سیگنال فیوچرز ترید کرده و سود های فوق العاده ای کسب کنید. همچنین می توانید از طریق سایت ما به راحتی احراز هویت بایننس را انجام دهید.

بازارسازان سنتی

یک بازارساز فرآیند تامین نقدینگی برای جفت‌های معاملاتی را تسهیل می‌کند و در صرافی‌های متمرکز در صرافی‌های سنتی و مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌شود. یک صرافی متمرکز بر عملیات معامله‌گران و ارائه‌دهندگان در یک سیستم خودکار نظارت می‌کند تا از مطابقت سفارش‌های معاملاتی اطمینان حاصل کند، به طوری که وقتی معامله‌گر A می‌خواهد دارایی را با قیمت یا نرخ مبادله معینی خریداری کند، وظیفه صرافی متمرکز است که با معامله‌گر A مطابقت داشته باشد. با معامله گر B بیش از یک قیمت توافق شده و تا آنجا که ممکن است فرآیند را بدون درز انجام دهد.

در این طرح سنتی، زمانی که نقدینگی کم است، لغزش ممکن است رخ دهد. لغزش زمانی است که قیمت یک دارایی در نقطه اجرای معامله به طور قابل توجهی قبل از اتمام معامله تغییر می کند، که اغلب در مناطق و معاملات بی ثبات رخ می دهد.

برای دست یافتن به  یک سیستم معاملاتی سیال، صرافی های متمرکز به معامله گران و تریدرهای حرفه ای یا موسسات مالی برای تامین نقدینگی برای هر جفت معاملاتی وابسته هستند. برای دستیابی به این هدف، نهادها سفارشات پیشنهادی درخواستی را به صورت چندگانه ایجاد می کنند تا با سفارشات معامله گران خرده فروشی مطابقت داشته باشند تا به صرافی ها اجازه دهند تا اطمینان حاصل کنند که طرف مقابل آنها جفت ها را برای معاملات در دسترس قرار می دهند.

 در این سیستم، تامین‌کنندگان نقدینگی نقش بازارسازان را بر عهده می‌گیرند و بازارسازان فرآیندهای مورد نیاز برای تامین نقدینگی جفت‌های معاملاتی را تسهیل می‌کنند.

بازارسازان خودکار چگونه کار می کنند؟

بازارساز خودکار (AMM) برای حل برخی از مشکلات صرافی های متمرکز کار می کند. AMM که اغلب در صرافی های غیرمتمرکز (DEX) استفاده می شود، به DEX ها اجازه می دهد تا سیستم های تطبیق سفارش یا زیرساخت های نگهداری را با پروتکل های مستقل جایگزین کنند.

 پروتکل ها از قراردادهای هوشمند برای تعیین قیمت دارایی های دیجیتال و تامین نقدینگی استفاده می کنند. با استفاده از AMM، یک معامله گر فردی در مقابل طرف مقابل معامله نمی کند. در عوض، آنها در برابر نقدینگی قفل شده در قراردادهای هوشمند معامله می کنند. این به معنای موارد زیر در یک AMM است:

  • جفت‌های معاملاتی که معمولاً در یک بورس متمرکز یافت می‌شوند به‌عنوان «استخرهای نقدینگی» منفرد وجود دارند. برای مثال، اگر معامله‌گری بخواهد اتر (ETH) را با تتر (USDT) معامله کند، معامله‌گر باید یک مخزن نقدینگی ETH/USDT در بورس پیدا کند.
  • به‌جای استفاده از بازارسازان اختصاصی، هر کسی می‌تواند با سپرده‌گذاری هر دو دارایی در استخر معین، نقدینگی را برای یک «استخر نقدینگی» فراهم کند. به عنوان مثال، برای اینکه یک تامین کننده نقدینگی در مجموعه نقدینگی ETH/USDT فوق باشند، باید نسبت از پیش تعیین شده خاصی از ETH و USDT را واریز کنند.

چرا نقدینگی این اندازه مهم است؟

یک ارز دیجیتال با نقدینگی بالا را می توان به راحتی با قیمت منصفانه در بازار فروخت. در مقابل، یک دارایی غیر نقد نمی تواند بدون تلاش قابل توجه یا از دست دادن ارزش فروخته شود. این بدان معناست که اگر نقدینگی کافی وجود نداشته باشد، ممکن است نتوانید قیمتی را که در ابتدا می‌خواستید به دست آورید، به همین دلیل بازارسازان در امور مالی بسیار مهم هستند.

مدل های مختلف بازارساز خودکار

چندین مدل اولیه از سازندگان بازار با عملکرد ثابت (CFMM)، مانند بازارسازان محصول ثابت، سازندگان بازار با جمع ثابت، و سازندگان بازار میانگین ثابت، یک کلاس از AMM های نسل اول هستند که توسط پروتکل هایی مانند Bancor، Curve و Uniswap رایج شده اند.

 این مبادلات AMM بر اساس یک تابع ثابت است که نیاز به ذخایر دارایی ترکیبی جفت‌های تجاری بدون تغییر باقی می‌ماند. در AMM های غیر حافظ، سپرده های کاربر برای جفت های معاملاتی که در یک قرارداد هوشمند جمع شده اند، هر معامله گر می تواند برای نقدینگی سوآپ توکن استفاده کند.

 در این مدل‌های بازارساز خودکار، کاربران برخلاف قراردادهای هوشمند و دارایی‌های ادغام‌شده به‌طور مستقیم با همتایان خود معامله می‌کنند. با این حال، این بازارسازان اولیه با عملکرد ثابت دارای چندین پیچیدگی و محدودیت هستند که در زیر بررسی شده است، که برخی از پروژه ها و توسعه دهندگان را به طراحی الگوهای جدید، مانند بازارسازان ترکیبی، بازارسازان خودکار پویا، بازارسازان فعال و بازارسازان مجازی سوق داده است.

بازارساز ثابت محصول (CPMM)

اولین نوع CFMM که ظهور کرد، بازارساز ثابت محصول (CPMM) بود که توسط چیزی که برخی آن را اولین صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر AMM (DEX)، Bancor می‌دانند، رایج شد. CPMM ها بر اساس تابع x*y=k هستند که محدوده ای از قیمت ها را برای دو توکن با توجه به مقادیر موجود (نقدینگی) یک توکن مشخص می کند.

طبق فرمول، وقتی عرضه توکن x افزایش می‌یابد، عرضه توکن y باید کاهش یابد و بالعکس، برای حفظ k ثابت. هنگام ترسیم، نتیجه یک هذلولی است که در آن نقدینگی همیشه در دسترس است اما با قیمت‌های فزاینده‌ای که می‌تواند در هر دو طرف به بی‌نهایت نزدیک شود.

بازارساز با جمع ثابت (CSMM)

نوع دیگری از CFMM، بازارساز با مجموع ثابت (CSMM) است که برای معاملات با تاثیر قیمت صفر ایده‌آل است، اما نقدینگی نامحدودی ارائه نمی‌کند. CSMM ها از فرمول x+y=k پیروی می کنند که هنگام ترسیم یک خط مستقیم ایجاد می کند.

 طراحی CSMM به آربیتراژگران اجازه می دهد تا یکی از ذخایر را تخلیه کنند اگر قیمت مرجع خارج از زنجیره بین توکن ها 1:1 نباشد، و چنین وضعیتی یک طرف استخر نقدینگی را از بین می برد و نقدینگی را در یکی از دارایی ها باقی می گذارد. بنابراین دیگر نقدینگی برای معامله گران باقی نمی ماند. با توجه به این نگرانی ها، مدل CSMM به ندرت توسط AMM ها استفاده می شود.

بازارساز میانگین ثابت (CMMM)

یکی دیگر از انواع اصلی مدل های نسل اول AMM، بازارساز میانگین ثابت (CMMM) است که امکان ایجاد AMM هایی را فراهم می کند که بیش از دو توکن دارند و می توانند خارج از توزیع استاندارد پنجاه و پنجاه وزن شوند.

این مدل میانگین وزنی هندسی هر ذخیره ثابت را دارد، به این معنی که برای یک مخزن نقدینگی با سه دارایی، معادله می تواند (x*y*z)1/3=k باشد. این فرمول امکان قرار گرفتن متغیر در معرض دارایی های مختلف در یک استخر را فراهم می کند و مبادله بین هر یک از دارایی های استخر را امکان پذیر می کند.

CFMM هیبریدی

همانطور که نقدینگی مبتنی بر AMM توسعه یافته است، انواع جدیدتری از AMM ظاهر شده اند، مانند CFMM های ترکیبی پیشرفته، که عملکردها و پارامترهای متعددی را برای دستیابی به رفتارهای خاص، مانند مواجهه با ریسک تعدیل شده برای ارائه دهندگان نقدینگی یا کاهش تاثیر قیمت برای معامله گران، ترکیب می کنند.

به عنوان مثال، Curve AMM، که به عنوان ثابت‌های مبادله پایدار نیز شناخته می‌شود، هر دو CPMM و CSMM را با استفاده از یک فرمول پیشرفته ترکیب می‌کنند تا جیب‌های نقدینگی متراکم‌تری ایجاد کنند تا تأثیرات قیمتی را بر محدوده معینی از معاملات وارد کنند. نتیجه یک هذلولی است که نرخ مبادله خطی را برای بخش‌های بزرگی از منحنی قیمت و قیمت‌های نمایی را زمانی که نرخ‌های مبادله نزدیک مرزهای بیرونی هستند، برمی‌گرداند.

CFMMهای ترکیبی برای فعال کردن معاملات تاثیرگذار با قیمت پایین با استفاده از منحنی نرخ ارز که عمدتاً خطی است و تنها زمانی که استخر نقدینگی به حد خود رسیده باشد سهموی می‌شود. علاوه بر این، ارائه‌دهندگان نقدینگی می‌توانند کارمزد بیشتری را به دست آورند، اگرچه اغلب بر مبنای کارمزد به ازای هر معامله کمتر، زیرا سرمایه یک استخر نقدینگی به طور موثرتری استفاده می‌شود، در حالی که معامله‌گران آربیتراژ (داوران) همچنان می‌توانند از متعادل کردن مجدد استخر سود ببرند. این راه حل، بر اساس تعادل آن، عمدتاً برای استیبل کوین ها طراحی شده است، اما همچنین برای حمایت از جفت توکن های فرار با نقدینگی متمرکز مشابه استفاده شده است.

بازارساز خودکار پویا (DAMM)

یک مدل بازارساز خودکار پویا (DAMM) می‌تواند از فیدهای قیمت (اوراکل) و نوسانات ضمنی برای کمک به توزیع پویا نقدینگی در امتداد منحنی قیمت استفاده کند. با گنجاندن چندین متغیر پویا در الگوریتم خود، این مدل می‌تواند بازارساز قوی‌تری ایجاد کند که با الگوریتم خود سازگار شود، که بازارساز قوی‌تری ایجاد می‌کند که قادر به انطباق با شرایط متغیر بازار باشد.

 در طول دوره‌های نوسان کم، این مدل می‌تواند نقدینگی را نزدیک به قیمت بازار متمرکز کند و کارایی سرمایه را افزایش دهد، که می‌تواند در دوره‌های نوسان بالا بیشتر گسترش یابد تا از معامله‌گران در برابر زیان کاهش ارزش محافظت کند.

بازارساز فعال (PMM)

با هدف افزایش نقدینگی در پروتکل‌ها، مدل دیگری به نام بازارساز فعال (PMM) ایجاد شده است که می‌تواند رفتار بازارسازی انسانی کتاب سفارش محدود مرکزی سنتی را تقلید کند. این پروتکل از قیمت‌های دقیق بازار از یک اوراکل برای حرکت فعال منحنی قیمت یک دارایی در پاسخ به تغییرات بازار، افزایش نقدینگی نزدیک به قیمت فعلی بازار استفاده می‌کند، که برای تسهیل تجارت کارآمد و کاهش زیان کاهش ارزش برای ارائه‌دهندگان نقدینگی کار می‌کند.

بازارساز خودکار مجازی (vAMM)

سازندگان بازار خودکار مجازی (vAMM) برای به حداقل رساندن تاثیر قیمت، کاهش زیان های دائمی و فعال کردن قرار گرفتن در معرض یک توکن برای دارایی های مصنوعی توسعه یافته اند. VAMM ها از همان فرمول محصول ثابت x*y=k مانند CPMM استفاده می کنند، اما معامله گران به جای اتکا به یک استخر نقدینگی، وثیقه را به یک قرارداد هوشمند سپرده می کنند و به جای دارایی پایه، دارایی های مصنوعی را معامله می کنند تا کاربران در معرض تغییرات قیمت قرار گیرند.

دارایی مصنوعی شامل  انواع دارایی های رمزنگاری شده به شیوه ای کارآمد می باشد. با این حال، کاربرانی که موقعیت باز در یک دارایی مصنوعی دارند، در صورت تغییر قیمت در برابر آنها، در معرض خطر نقد شدن وثیقه خود هستند.

استخرهای نقدینگی

برای اطمینان حاصل کردن  از اینکه میزان دارایی ها در استخرهای نقدینگی تا حد ممکن متعادل باقی می ماند و برای از بین بردن اختلاف در قیمت گذاری دارایی های ادغام شده، AMM ها از معادلات ریاضی از پیش تعیین شده استفاده می کنند.

 یکی از رایج ترین این معادلات x*y=k است. این معادله رابطه ریاضی بین دارایی های موجود در استخرهای نقدینگی را تعیین می کند. در این معادله x نشان دهنده مقدار دارایی A، y مقدار دارایی B و k ثابت می ماند. این بدان معناست که قیمت دارایی A ضربدر قیمت دارایی B باید همیشه برابر با همان عدد باشد.

AMM ها چگونه کار می کنند؟

AMMها از معادلات ریاضی از پیش برنامه ریزی شده برای تنظیم قیمت ها بر اساس عرضه استفاده می کنند تا مطمئن شوند نسبت دارایی ها در هر مجموعه نقدینگی متعادل باقی می ماند.

به عنوان مثال، در یک استخر نقدینگی ETH/BTC، یک معامله گر می تواند با فروش BTC، ETH را خریداری کند. با کاهش عرضه باقیمانده ETH در استخر، قیمت های ETH به طور خودکار برای جبران افزایش می یابد.

 از سوی دیگر، از آنجایی که بیت کوین بیشتری در استخر نقدینگی وجود دارد، قیمت ها به دلیل افزایش عرضه کاهش می یابد. وقتی برعکس است، و بیت کوین با استفاده از اتریوم خریداری می شود، برعکس است، و در حالی که بیت کوین بالا می رود، قیمت ETH کاهش می یابد.

فرمول یا معادله دقیق به پروتکل DeFi مورد نظر بستگی دارد. برخی مانند Uniswap از یک فرمول نسبتا ساده x*y=k استفاده می کنند. در این فرمول، x مقدار یک نشانه در استخر نقدینگی، y مقدار نشانه دیگر، و k یک ثابت ثابت است.

سایر AMM ها ممکن است از فرمول های ریاضی پیچیده تری استفاده کنند. به عنوان مثال، در حالی که بیشتر استخرهای نقدینگی فقط برای دو توکن مختلف ساخته شده‌اند، DeFi Protocol Balancer به بیش از هشت کلاس مختلف دارایی اجازه می‌دهد تا در یک استخر نقدینگی با یکدیگر معامله کنند.

آیا هر کسی می تواند AMM شود؟

فقط شرکت‌ها و مؤسسات معروف (یا افراد با ارزش خالص بالا) می‌توانند در یک مبادله متمرکز بازارساز شوند. با این حال، وقتی صحبت از AMM به میان می‌آید، هر کسی می‌تواند به صورت فرضی ارائه‌دهنده نقدینگی باشد، در صورتی که الزامات اساسی را برآورده کند.

الزامات بین استخرهای نقدینگی متفاوت است، اما برای سرمایه گذاری قابل توجه به پول نقد اضافی کافی نیاز دارید. اکثر قراردادهای هوشمند از شما می‌خواهند که مقداری از توکن‌های از پیش تعیین‌شده، معمولاً اتر، بیت‌کوین یا بایننس کوین را واریز کنید.

در ازای ارائه نقدینگی به پروتکل AMM، ارائه‌دهندگان نقدینگی می‌توانند کارمزد شبکه را از تمامی فعالیت‌های معاملاتی در استخر نقدینگی خود دریافت کنند. این یکی از چندین روشی است که سرمایه گذاران کریپتو می توانند با استفاده از ارز دیجیتال خود درآمد غیر فعالی کسب کنند.

 با این حال، ارائه دهندگان نقدینگی تنها زمانی سهم خود را از کارمزد تراکنش دریافت می کنند که بخواهند پول خود را از استخر خارج کنند. تا آن زمان، همچنان در بالای سپرده موجود آنها انباشته می شود.

فرصت های آربیتراژ در استخرهای نقدینگی

بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز کریپتو وجود دارند و هر کدام می‌توانند چندین استخر نقدینگی در هر ارز دیجیتال داشته باشند. اگر سفارش‌های بزرگی در AMM ثبت شود و مقادیر زیادی توکن حذف یا اضافه شود، این می‌تواند منجر به تغییر بزرگی در قیمت شود.

به عنوان مثال، اگر بیت کوین با قیمت 43000 دلار آمریکا در یک استخر معامله می شود، ممکن است به 42000 دلار کاهش یابد اگر شخصی مقدار زیادی بیت کوین به استخر اضافه کند تا ارز دیجیتال دیگری خریداری کند. این بدان معناست که برای یک دوره کوتاه، BTC در مقایسه با بقیه بازار با تخفیف معامله می‌شود و نشان دهنده یک فرصت آربیتراژ است.

معامله آربیتراژ، که به معنای خرید و فروش دارایی با قیمت های متفاوت در مبادلات متعدد است، در حال حاضر در بازارهای عادی به دلیل نقدشوندگی معمولاً بالای سهام، اوراق قرضه و کالاها محبوبیتی ندارد.

در مقابل، بسیاری از ارزهای دیجیتال دارای سطح نقدینگی پایین‌تری هستند، به این معنی که فرصت‌های آربیتراژ قبل از اصلاح خود، برای مدت طولانی‌تری در دسترس هستند. همچنین کامپیوترهای با فرکانس بالا کمتری در بازارهای رمزنگاری معامله می‌کنند، که دلیل دیگری برای رایج‌تر شدن فرصت‌های آربیتراژ است.

استخرهای نقدینگی کاملاً غیرمتمرکز و مجزا از یکدیگر هستند، بنابراین معامله‌گران آربیتراژ نقش مهمی در اجرای موثر پروتکل‌های AMM دارند.

خطر از دست دادن دائمی

در حالی که ارائه‌دهنده نقدینگی راهی آسان برای کسب کارمزد تراکنش به نظر می‌رسد، اما سپرده‌گذاری رمزنگاری شما با خطراتی همراه است. یکی از این خطرات زیان ناپایدار نام دارد. این زمانی است که قیمت رمزنگاری سپرده شده شما در یک استخر نقدینگی نسبت به قیمت زمانی که برای اولین بار آن را سپرده‌گذاری کردید در نوسان است.

هر چه تغییر قیمت، به بالا یا پایین بیشتر باشد، اگر سپرده خود را برداشت کنید، بیشتر ضرر (یا سود) خواهید داشت. تا زمانی که عملاً برداشت نکنید، از نظر فنی ضرری محسوب نمی‌شود، به همین دلیل است که از آنها به عنوان ضرر ناپایدار یاد می‌شود.

با این حال، این یک خطر قابل توجه برای آلت کوین‌ها و ارزهای دیجیتال کوچکتر است، جایی که نوسانات قیمتی بزرگ ممکن است هرگز معکوس نشوند. تبدیل شدن به یک تامین کننده نقدینگی برای یک آلتکوین کاملا جدید، که در آن قیمت ها به شدت نوسان است، می تواند برای ارائه دهندگان بسیار خطرناک باشد.

چرا AMM ها محبوب می شوند؟

چند مزیت بیشتر برای استفاده از پروتکل DeFi با AMM در مقابل یک تبادل متمرکزتر وجود دارد.

بی نیازی

برای اولین بار، در حالی که صرافی های متمرکز اکنون به تایید حساب و پروتکل های «مشتری شناختی» (KYC) نیاز دارند، AMM ها نیازی به صفر ندارند. هر کسی که کیف پول کریپتو دارد می‌تواند دارایی‌های دیجیتالی را در یک صرافی DeFi که توسط AMM اجرا می‌شود معامله کند.

راه اندازی Cryptos آسان تر است

فقدان الزامات، راه اندازی ارزهای دیجیتال جدید را برای پروژه های بلاک چین بسیار آسان تر می کند. در حالی که کوین‌بیس و بایننس در مورد لیست کردن آلت‌کوین‌ها بسیار محدودتر هستند، هر کسی که توکن جدیدی داشته باشد می‌تواند آن را در صرافی DeFi مجهز به AMM به فروش برساند.

مسائل امنیتی AMM

یکی از معایب AMM ها این است که در معرض خطر هک شدن هستند. این بدان معنا نیست که مبادلات متمرکز را نمی توان به خطر انداخت. به عنوان مثال، بیش از 4 میلیارد دلار BTC در سال 2016 از Bitfinex به سرقت رفت که وزارت دادگستری ایالات متحده تا حدی آن را در فوریه 2022 بازیابی کرد.

با این حال، پروتکل‌های DeFi مانند Uniswap در گذشته هک شده‌اند، جایی که سپرده‌های نقدینگی برای استخرهای خاص به سرقت رفته است. همه پروتکل های DeFi رویه هایی برای پوشش این ضررها ندارند. قراردادهای هوشمند را نیز می توان هک کرد، بسته به اینکه کدام توسعه دهندگان قرارداد را در وهله اول نوشته اند.

پلتفرم های محبوب DeFi که از بازارسازان خودکار استفاده می کنند:

اگرچه صرافی‌های غیرمتمرکز متعددی ظهور کرده‌اند، اما محبوب‌ترین نمونه‌ها همگی از AMM‌های بسیار مشابه استفاده می‌کنند. که برخی از نمونه های آن به شرح زیر هستند:

1.Unswap

Uniswap یک پروتکل دراری منبع باز غیر متمرکز بوده که در سال 2018 توسعه پیدا است. Uniswap که با استفاده از اتریوم ساخته شده است، امروزه یکی از محبوب ترین DEX های موجود در بازار است و بیشترین نقدینگی را دارد. به این دلیل که منبع باز است، افراد زیادی تلاش کرده اند نسخه های Uniswap را برای خود شبیه سازی کنند یا بسازند. استخرهای نقدینگی Uniswap از دو توکن تشکیل شده است.

SushiSwap.2

یکی از محبوب‌ترین و پر کاربردترین فورک‌های Uniswap یک پروتکل DeFi به نام SushiSwap است. در حالی که هر دو تقریباً یکسان عمل میکنند، تفاوت اساسی بین این دو به توکنومیک باز می گردد. SushiSwap توکن SUSHI را معرفی می کند که به عنوان یک برنامه تشویقی اضافی برای ارائه دهندگان نقدینگی عمل می کند.

PancakeSwap.3

نوع دیگری که از UniSwap ساخته شده است PancakeSwap نام دارد. هر دو در ظاهر مشابه به نظر می رسند، اما در حالی که UniSwap برای اجرای آلت کوین های مبتنی بر اتریوم ساخته شده است، PancakeSwap متعلق به آلت کوین هایی می باشد که با استفاده از زنجیره هوشمند Binance (BSC) ساخته شده اند.

اگرچه ارزهای دیجیتال بسیار کمتری نسبت به اتریوم بر روی زنجیره هوشمند Binance بوجود می آیند ، اما آنهایی که تقریباً همیشه کارمزد گاز کمتری دارند و تاخیر تراکنش‌های کمتری نسبت به اتریوم دارند، که شبکه فعلی آن در حال حاضر پر از ترافیک شده است.

4. متعادل کننده

Balancer یک پروتکل DeFi کوچکتر است که از نظر اندازه بر اساس کل دارایی های قفل شده رتبه نهم را دارد.[18] در حالی که یک پروتکل کوچکتر است، AMM Balancer ویژگی های بسیار بیشتری را ارائه می دهد. به عنوان مثال، Balancer از هشت توکن مختلف در یک استخر نقدینگی پشتیبانی می کند. این باعث می‌شود قیمت‌ها در مقایسه با استخرهای نقدینگی مبتنی بر تنها دو ارز رمزنگاری شده بسیار پایدارتر باشد.

در سایر پروتکل‌های DeFi، کارمزد معاملات توسط خود پلتفرم تنظیم می‌شود. در مقابل، Balancer به سازندگان استخر نقدینگی مورد نظر اجازه می دهد کارمزدهای خود را تعیین کنند. این امر باعث افزایش رقابت در بین استخرها می شود، زیرا کاربران دائماً به دنبال سودآورترین استخر برای سپرده گذاری هستند. کاربران حتی می توانند استخرهای نقدینگی خصوصی ایجاد کنند، جایی که فقط شرکت کنندگان خاصی می توانند به آن ملحق شوند.

سوالات متداول

تفاوت بین AMM و مارکت میکر چیست؟

AMMها جایگزین بازار ساز سنتی با مجموعه‌ای از پروتکل‌ها می‌شوند که به گروه‌هایی از مردم اجازه می‌دهد با مشارکت نقدینگی در یک استخر و کسب کارمزد در معاملات انجام شده بین خریدار و فروشنده، نقش یک بازارساز را به عهده بگیرند.

مزیت اصلی استفاده از یک بازارساز خودکار AMM در یک DEX چیست؟

برخی از مزایای کلیدی استفاده از مدل‌های DEX مبتنی بر AMM عبارتند از: تجارت سریع خودکار و بدون مجوز دارایی‌های دیجیتال که توسط قراردادهای هوشمند دیکته می‌شود. کاربران می توانند بدون دخالت واسطه در برابر مجموعه ای از توکن ها معامله کنند.

مزایای AMM چیست؟

AMMs به کاربران اجازه می دهد تا بدون تأیید حساب، با پروتکل DEX معامله کنند، اما باید یک کیف پول رمزنگاری داشته باشند. کاربران می توانند LP شوند و از طریق سرمایه گذاری های خود در استخر نقدینگی به طور منفعل درآمد کسب کنند.

کلام آخر

بازارسازان خودکار یکی از بزرگترین نوآوری ها در امور مالی غیرمتمرکز هستند. بدون AMM های فعال، صرافی های غیرمتمرکز امکان پذیر نخواهد بود و معامله گران ارزهای دیجیتال همچنان مجبور خواهند بود به واسطه ها و صرافی های مرکزی تکیه کنند.

با این حال، AMM ها هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. AMM های مورد استفاده توسط پلتفرم هایی مانند Uniswap و PancakeSwap دارای ویژگی های محدودی هستند، در حالی که AMM های پیشرفته تر مانند آنچه توسط Balancer استفاده می شود هنوز با بقیه دنیای رمزنگاری روبرو نشده اند. پیشنهاد ویژه ما به شما کاربر عزیز این است که به کانال سیگنال ارز دیجیتال ما بپیوندید و درآمد دلاری داشته باشید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.