whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

راهنمای الگوی فنجان و دسته Cup and Handle در تحلیل تکنیکال

1402/05/11 ساعت 14:19


در این مقاله یک راهنمای جامع برای الگوی فنجان و دسته Cup and Handle در تحلیل فنی ارائه می‌شود. برای تحلیل انتظارات قیمت دارایی‌های بتا و بالا مانند ارز دیجیتال و سهام، روش‌های مختلفی وجود دارد. در حالی که مطالعه فاندامنتال دارایی‌ها یک استراتژی خوب است، تحلیل تکنیکال برای افراد علاقه‌مند به تخمین‌های قیمتی کوتاه‌مدت و میان‌مدت بهتر عمل می‌کند.

اما تحلیل تکنیکال یک زمینه متنوع است و نشانه‌ها و الگوهای نمودار باعث سختی برای مبتدیان در فهم بازار می‌شوند. و در حالی که برخی از الگوها ممکن است سخت‌تر برای رمزگشایی باشند، این راهنما بر روی الگوی Cup and Handle تمرکز دارد که یک نشانه بلندپروازانه با قابلیت تایید و اعتماد بالا به حساب می‌آید.

الگوی فنجان و دسته Cup and Handle یکی از نشانه‌های کم‌‌تردیده‌ شده‌ای است که به واقع توانمندی رشد قیمت دارایی را تایید می‌کند. در ادامه به آنچه باید بدانید، از تشریح آناتومی الگو، راهبردهای شناسایی، نشانه‌های تکمیل‌کننده و نمونه‌های واقعی بازار جهت معامله بهتر به این الگو پرداخته‌ایم.

مجموعه پرشین الیت آماده است تا با ارائه انواع سیگنال فیوچرز،سیگنال فارکس و سیگنال ارز دیجیتال خارجی به شما خدمات‌رسانی کند. برای برخورداری از خدماتی چون احراز هویت بایننس یا کوکوین و یا عضویت در کانال سیگنال فارکس خارجی و کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی حتما از کارشناسان این مجموعه خدمات مشاوره دریافت کنید.

در این راهنما پیرامون تحلیل الگوی فنجان و دسته Cup and Handle، آناتومی و شناسایی الگوی فنجان و دسته، معامله‌کردن با الگوی Cup and Handle و همچنین نمونه‌ها و مثال‌های واقعی صحبت می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب با ما همراه شوید تا نکات آموزشی ارزنده‌ای بیاموزید.

تحلیل الگوی فنجان و دسته Cup and Handle

الگوی فنجان و دسته Cup and Handle یک الگوی صعودی استاندارد و قابل اعتمادی است که احتمال رشد قیمت دارایی را نشان می‌دهد. این الگو از این نام مشتق می‌شود که به شکل یک لیوان چای "کاپ" شباهت دارد - یک دوره اصلاح قیمت سریع و بسیار طولانی و صعودی و دسته‌چه "هندل" که توسط یک دوره کوچک‌تر از ادغام کردن پایینی نمایش داده می‌شود.

منشأ الگوی فنجان و دسته Cup and Handle

مانند بسیاری از چیزهای خوب، الگوی فنجان و دسته Cup and Handle نشانه‌گذاری شده است. نویسنده و سرمایه‌گذار ویلیام اونیل این الگوی نمودار را در کتاب سال ۱۹۸۸ خود "چگونه پول در بازار سهام به دست آورد" مشاهده و درباره‌ آن صحبت کرد.

طبق کتاب او، این تشکیل به توانایی کمک به تریدرها در پیش‌بینی فروپاشی‌ها می‌آید. او همچنین نقش "مبانی خوب" را به عنوان یک پیش‌نیاز آورده است.

آیا می‌دانستید؟ ویلیام اونیل، سرمایه‌گذاری که الگوی فنجان و دسته Cup and Handle را بیان کرد، همچنین در سال ۱۹۸۴ روزنامه‌ مالی معتبر Investor's Business Daily را تأسیس کرد.

الگوی فنجان و دسته Cup and Handle (روان‌ شناسی و کاربرد)

همین جا باید گفت که الگوی کاپ و هندل تنها الگوی ادامه‌ روند صعودی نیست. الگوهای دیگری از جمله الگوی پرچم و مثلث صعودی نیز وجود دارند. اما در مورد Cup and Handle، به دلیل ویژگی‌های زیر، وضعیت کمی متفاوت است:

روان‌شناسی دقیق

با تجزیه و تحلیل دقیق کاپ، اصلاح قیمتی در نهایت به یک افزایش قیمتی صعودی تبدیل می‌شود که نشان‌دهنده‌ ضعف کم‌ فروشندگان است. قسمت بالایی کاپ نشان‌دهنده‌ این است که خریداران در حال ایفای نقش اصلی هستند و باعث رشد نقطه نظر صعودی می‌شوند.

حتی هندل با کناره نزولی یک معنای روشن دارد. این حالت انگیزه به خریداران می‌دهد تا قبل از ادامه حرکت به سمت بالا، استراحت کنند. این تجمع برای جدا کردن دست‌های ضعیف باقی‌مانده قبل از ادامه روند صعودی انجام می‌شود. از اینجا نام الگوی ادامه‌ی صعودی می‌آید.

برای هر دارایی، ظهور الگوی ادامه‌ صعودی به این معناست که نوسانات قیمتی اطراف آن نیز در حال کاهش است. جورج سوروس، سرمایه‌گذار و مدیر صندوق حسابداری: شیمی سرمایه‌گذاری میگوید: « نوسان کوتاه‌مدت در نقطه‌های تحول بیشتر است و همچنین با پیش‌روی روند، کاهش می‌یابد.»

تغییر حجم معاملات

اگر شما به دنبال فرصت‌های معامله هستید، مناسب است به تغییر حجم معاملات توجه کنید. برای یک الگوی فنجان و دسته Cup and Handle، حجم معمولاً در سمت کم‌دوره (cup) کمتر است و به مرور زمان در حال افزایش است وقتی دسته‌چه (handle) شکل می‌گیرد. این تغییر مشخص در حجم، این الگو را قابل اطمینان‌تر و معتبرتر می‌کند.

موقعیت ورود و خروج مشخص

به عنوان یک الگوی خوب تعریف‌شده، الگوی Cup and Handle به تریدرها نقاط ورود و خروج واضحی ارائه می‌دهد. هنگامی که شما عمق لیوان را شناسایی کردید - بهتر است با استنباط تغییر حجم - می‌توانید اهداف قیمتی را با پیگیری چند سطح مقاومت شناسایی کنید. همچنین، خط مقاومت تشکیل شده توسط دسته‌چه می‌تواند منطقه‌ی شکست برای دارایی را نشان دهد.

بازه‌ معامله نمایش داده‌شده توسط دسته‌چه تنها به تریدرهای محافظه‌کار کمک می‌کند تا استراتژی مدیریت مخاطره قوی ایجاد کنند. دسته‌چه بیشتر در یک کانال معاملاتی معامله می‌کند و به همین دلیل نقاط خروج از کانال را به وضوح نشان می‌دهد در صورتی که الگو از مسیر عادی خارج شود. به عبارت دیگر، اگر تشکیل الگوی فنجان و دسته Cup and Handle نامعتبر شود، راحت می‌توان تشخیص داد.

عدم وابستگی به تایم فریم و فرایند زمانی

الگوی فنجان و دسته Cup and Handle برای همه‌ی زمان‌ها معتبر است. به عنوان مثال، اگر شما در بازار برای یک حرکت قیمتی کوتاه‌مدت هستید، می‌توانید به این الگوی نمودار در یک زمان‌بندی ۱ ساعته یا ۴ ساعته نگاه کنید. برای تجزیه و تحلیل میان‌مدت، نمودار روزانه و شکست‌های قیمت منطقی است. و برای تعریف یک استراتژی تجارت‌کردن گسترده‌تر، تشکیل نمودار در نمودار هفتگی همچنین نکات مهمی ارائه می‌دهد..

می‌توان گفت که این تشکیل نمودار - کاپ و هندل - قادر است سطوح اصلی شکست را همراه با روانشناسی بازار شناسایی کند. همه این‌ها باعث می‌شود که این یکی از الگوهای قابل دسترسی و آسان‌ترین الگوها در تحلیل فنی باشد.

آناتومی الگوی Cup and Handle

آناتومی تشکیل الگوی فنجان و دسته Cup and Handle اهمیت زیادی دارد زیرا این امکان را می‌دهد که الگوی نمودار را شناسایی کنید و طرحی برای استراتژی تجارتی برنامه‌ریزی کنید. همچنین، این بحث درباره‌ی آناتومی مد نظر دارد که یک تشکیل الان وجود دارد. ما به سادگی اجزای آن را تجزیه و تحلیل کرده‌ایم تا به معنای هر عنصر بپردازیم.

طرف‌های کاپ

کاپ دارای دو طرف است - طرف چپ نماینده کاهش اولیه قیمت است و طرف راست نماینده انباشت قیمت بعدی می‌باشد. برای اینکه طرف‌ها مطابقت کنند با فیزیولوژی کاپ و هندل، باید نسبتاً متقارن باشند. طرف‌های کاپ باید تا یک "U" یا "V" گسترده شده به یکدیگر ملحق شوند. توجه داشته باشید که یک "V" تند، منطقی نیست.

عمق کاپ

طرف چپ کاپ مانند یک افت تند از یک قیمت بالاست، که نشان‌دهنده کاهش قیمت می‌شود. ناحیه‌ای که انتهای تشکیل طرف چپ و شروع تشکیل طرف راست است، عمق کاپ نامیده می‌شود. این نقطه جایی است که میزان فشار فروش و دست‌های ضعیف کاهش می‌یابد. توانایی اندازه‌گیری عمق کاپ ضروری است زیرا این اجازه را به تریدرهای پرخاشگر می‌دهد تا حداکثر پتانسیل سود را شناسایی کنند.

راهنمای حرفه‌ای

ایده‌آل‌ترین حداکثر عمق - فاصله از بالاترین قیمت تا پایین‌ترین نقطه کاپ - باید کمتر از ۵۰٪ از افزایش قیمت قبلی باشد که توسط دارایی قبل از شکل‌گیری کاپ و هندل انجام شده است. بهترین روش برای یافتن این مقدار این است که آخرین حالت افزایش قیمت را شناسایی کنید و ببینید قیمت به چه مقدار حرکت کرده است - از نقطه پایین‌ترین قبلی به شروع طرف چپ کاپ. این حرکت را به عنوان معیار در نظر بگیرید و مطمئن شوید که عمق کاپ کمتر از ۵۰٪ از این مقدار است.

کاپ عمیق ممکن است تشکیل مثبت را نامعتبر کند و ممکن است نشان‌دهنده معکوس شدن نوعی باشد. اگر در میانه الگو از عمق مطمئن نیستید، به دنبال الگوهای شمع معکوس بگردید و به موقع اقدام کنید. اگر هیچ الگوی شمعی معکوس مثبتی وجود نداشته باشد، ممکن است دو حالت به وجود آید:

  1. ممکن است با چاقوی افتاده (کاهش قیمت حاد و پی در پی) روبه‌رو باشید و هنوز هم نقطه پایانی آن مشخص نشده باشد.
  2. عمق بیشتر از ۵۰٪ از افزایش قیمت قبلی ممکن است شروع یک الگوی معکوس مثبتی مانند یک دوگانه قاعده یا یک دوشونی منعکس ایجاد کند.

بنابراین، بهتر است به قانون ۵۰٪ پایبند باشید تا به سمت ایمن‌ترین حالت پیش بروید.

آناتومی الگوی کاپ و هندل: نقطه‌ شکست

پایین کاپ

 پایین کاپ جایی است که فنجان چای (کاپ) به عمق خود رسیده است. این نقطه دقیقاً نقطه‌ تغییر است؛ می‌توانید با برداشتن نمودار حجم این موضوع را تأیید کنید. برای شکل‌گیری موفق و واضح کاپ و هندل، حجم در این نقطه شروع به محبوبیت بیشتر در میان خریداران خواهد کرد. یک الگوی نمودار قابل اعتماد همیشه دارای پایین گرد و خم‌تری است. هرگونه تیز یا ناگهانی ممکن است علامت خوبی نباشد.

خط مقاومت و سطوح مقاومت

همانطور که اشاره شد، عنصر کاپ الگوی نمودار دارای خطوط مقاومت واضحی است. خط مقاومت اولیه در بالا سمت چپ نمودار قرار دارد، از جایی که اصلاح اولیه آغاز می‌شود، تا پایین. این خط مقاومت به عنوان سطح پشتیبانی یک افزایش قبلی عمل می‌کند و هنگامی که دارایی شروع به کاهش می‌کند (شکل‌گیری طرف چپ کاپ)، دست‌های ضعیفتر شروع به خروج می‌کنند.

این خط مقاومت از سمت چپ شروع می‌شود و می‌تواند به سمت راست نمودار گسترش یابد، به کمک این خط، معامله‌گران قابلیت تشخیص ظرفیت افزایش قیمت از پایین را دارند. اگر قیمت‌ها این خط مقاومت را شکستند، احتمالاً روند صعودی ادامه خواهد یافت.

شکل‌گیری هندل (Handle)

شکل‌گیری هندل نماینده‌ی تلاش آخرین‌لحظه‌ای از سوی چند فروشنده است تا قیمت‌ها را به پایین بکشند. یا می‌توانید این را به عنوان یک موقعیت استراحتی توسط خریداران در نظر بگیرید تا دست‌های ضعیف را خارج کنند. هندل یک تجمع کنندگی مایل به شیب است که باید به نیمه‌ی بالای نمودار محدود شود.

راهنمای حرفه‌ای

هندل نباید به خارج از یک سوم عمق کاپ (فنجان) کاهش یابد تا شکل‌گیری معتبر به نظر بیاید. اما در مورد شکل هندل، هر چیزی از یک کانال نزولی تا یک کوچکترین به بزرگترین دلتا (مثل بنر یا پرچم) کار می‌کند. همیشه باید شکل‌گیری هندل را با شاخص حجم مطابقت دهید. لطفاً توجه داشته باشید که این الگو معمولاً با کاهش حجم همراه است و تنها شکست روند اصلی باعث افزایش حجم می‌شود.

محدوده تریدینگ

محدوده تجارت مرتبط با شکل‌گیری کاپ و هندل در دو مرحله ظاهر می‌شود. یکی بین خط مقاومت و پایین کاپ، و دیگری بین خط‌های مقاومت و پشتیبانی که حوزهٔ هندل الگو را تعیین می‌کند. در هر دو حالت، این محدوده جایی است که تجمع اتفاق می‌افتد. محدوده‌های تجارتی مانند این امکان را به تریدرها می‌دهد تا به خطوط ثانویه مقاومت و پشتیبانی نگاه کنند و تصمیمات استراتژیکی بگیرند.

به طور کلی، بر اساس ساختار، هر شکل‌گیری کاپ و هندل چهار مرحله قبل از شکست فرضی دارد:

  1. راه‌اندازی: شامل روند صعودی از نخستین کمینه. برای ورود به مرحلهٔ بعدی، باید بالاتر از حداقل ۳۰٪ حرکت کند.
  2. کاهش: این جایی است که پایهٔ کاپ شکل می‌گیرد.
  3. بازیابی: در این مرحله، دست‌های ضعیف شروع به ناپدید شدن می‌کنند و قیمت به سمت آخرین نقطهٔ روند صعودی قبلی حرکت می‌کند.
  4. تجمع: در این نقطه، قیمت در حال جلوه گرفتن و تجمع است، که نباید بیشتر از یک سوم عمق الگو باشد. لطفاً توجه داشته باشید که شاخص حجم نیز باید به پایهٔ کاپ متناسب باشد.

شناسایی الگوی کاپ و هندل

 

حالا که ویژگی‌ها و ساختار الگوی نمودار را می‌شناسیم، به شناسایی آن با معیارهای مرتبط روی نمودار بپردازیم.

ملاحظات مرتبط با بازه زمانی همانطور که پیشتر اشاره شد، الگوی فنجان و دسته Cup and Handle با تقریباً هر بازه زمانی کار می‌کند. با این حال، دقت آن وقتی که در یک بازه زمانی بالاتر مانند نمودار روزانه، هفتگی یا حتی ماهانه مشاهده می‌شود، بیشتر است.

اگر شما یک تریدر پوزیشن هستید، ایده این است که برای یافتن این الگوی نمودار روی نمودار هفتگی یا حتی ماهانه نگاه کنید. تریدرهای سوئینگ می‌توانند نمودارهای روزانه یا هفتگی را بررسی کنند تا تماس‌های دقیقی انجام دهند. و اگرچه این الگو همچنان می‌تواند برای اسکالپینگ (ترید کوتاه مدت) نیز کاربرد داشته باشد - از طریق نمودار دقیق و ساعتی - اما قابلیت اعتماد آن در اینجا کاهش می‌یابد.

جابجایی قیمت و سطوح قیمتی

یک استراتژی خوب برای شناسایی الگوی نمودار این است که با دقت به جابجایی قیمت در مناطق مختلف نگاه کنید. این مواردی هستند که باید بررسی شوند:

  1. قبل از شکل‌گیری کاپ، یک اوپترند قبلی وجود داشته باشد.
  2. اندازه فاصله بین بالاترین قیمت قبلی و عمق کاپ را اندازه‌گیری کنید.
  3. شکل‌گیری هندل محدود به منطقه بالای کاپ باشد.

تأیید الگوی نمودار

مانند هر جنبه دیگری از تحلیل فنی، حتی الگوی فنجان و دسته Cup and Handle ممکن است سیگنال‌های گمراه‌کننده‌ای ارائه دهد. برای تأیید صحت یک الگو، به موارد زیر توجه کنید:

  1. هم‌تقارنی بین سمت چپ و راست نمودار
  2. تأیید برای پایین بودن تراکم پایین الگو و نبود شکل "V" ناگهانی
  3. سطوح مقاومت هندل روشن و آماده برای شکستن
  4. موقعیت کلی بازار در مورد بورس و بازارهای رمزارزی (crypto)
  5. شاخص ترس و تمایل (Fear-and-Greed) برای تأیید قدرت شکستن، اگر رخ دهد.

شاخص‌های تکمیلی برای تأیید الگو

تا این لحظه، اغلب تمرکز ما بر روی معیارهای شناسایی بصری بوده است. اما شاخص‌های دیگر می‌توانند نشان دهند که الگوی نمودار کریپتو یا سهام در واقع سیگنال صحیحی ارائه می‌دهد. این شاخص‌ها شواهد اضافی ارائه می‌دهند و فرضیه مرتبط با ادامه صعودی را تقویت می‌کنند:

حجم معاملات (Volume)

 برای تأکید مجدد، مناطق مختلف الگوی کاپ و هندل باید معیارهای مختلف حجم نشان دهند. شکل‌گیری کاپ باید به وسیله کاهش حجم همراه باشد. و وقتی که الگوی هندل شکل می‌گیرد، حجم باید حتی کمتر شود و سپس برای تأیید شکست قیمت افزایش یابد یا فوران کند.

میانگین‌های متحرک (Moving Averages)

یک روش خوب برای تأیید قدرت الگوی فنجان و دسته Cup and Handle، نزدیکاندن به دقت سطوح قیمتی مرتبط با میانگین‌های متحرک کلیدی است. این می‌تواند به شما کمک کند تا از روند کلی بازار باخبر شوید و تنها برای تعیین اینکه الگوی تشکیل شده در جهت صحیح است یا خیر. اگر الگو را در نمودار روزانه مشاهده می‌کنید، مطمئن شوید که هنگامی که الگوی کاپ و هندل شکل می‌گیرد، سطوح قیمتی همیشه بالای میانگین‌های متحرک ۵۰ روزه یا ۲۰۰ روزه هستند. افت قیمت می‌تواند اعتبار الگوی تشکیل شده را ناچار کند.

علاوه بر این، اگر یک تقاطع طلایی مشاهده می‌کنید - یعنی یک میانگین متحرک کوچکتر که بالاتر از میانگین متحرک بزرگتر قرار می‌گیرد - این می‌تواند اعتبار قدرت شکست قیمت در الگوی کاپ و هندل را تأیید کند.

الگوی فنجان و دسته با شاخص نسبت قوت نسبی (RSI): TradingView

شاخص نسبی قدرت (RSI)

موج مثبت با توجه به شاخص نسبی قدرت وقتی را می‌توان حدود ۵۰ در نظر گرفت. اگر می‌خواهید یک الگوی فنجان و دسته Cup and Handle کریپتو یا سهام را شناسایی و تأیید کنید، مطمئن شوید که شاخص نسبی قدرت (RSI) در ناحیه محائل ۵۰ یا کمی کمتر در طول تشکیل طرف راست یا حتی تشکیل هندل قرار دارد. اگر RSI به سرعت به مقدار ۷۰ یا حتی ۸۰ حرکت می‌کند قبل از اینکه شکست قیمت رخ دهد، هندل ممکن است بازدهی بیشتری مشاهده کند.

همگرایی و تلاقی میانگین متحرک ها (MACD)

همه ما دوست داریم یک شکست صعودی ببینیم. اما در برخی موارد، شکست‌های غلط رخ می‌دهد و سرمایه‌گذاران بی‌خبر به دام افتاده می‌شوند. اگر نگران همین موضوع در مورد الگوی کاپ و هندل هستید، یک تلاقی MACD - زمانی که خط MACD بالاتر از خط سیگنال قرار می‌گیرد - نشانه خوبی است.

الگوی کاپ و هندل با MACD و شاخص‌های دیگر: TradingView

حالا که همه چیز را با شاخص‌ها و تاییدها آماده کرده‌ایم، بیایید سعی کنیم با الگوی کاپ و هندل معامله کنیم.

معامله الگوی کاپ و هندل

قبل از اینکه به نمونه‌های واقعی از دارایی بپردازیم، اینجا چند الگوی معاملاتی نظری وجود دارد تا مطمئن شویم که سوار موج کاپ و هندل می‌شویم:

اندازه‌گیری فاصله و هدف سود آتی

اولین چیزی که یک معامله‌گر باید انجام دهد، بدون درنظر گرفتن الگوی مثبت، تعیین فاصله و هدف سود آتی است. برای انجام این کار می‌توانید سطح مقاومت کاپ و پایین‌ترین نقطه کاپ را شناسایی کنید و فاصله بین این دو را اندازه‌گیری کنید.

از آنجا که این پیش‌بینی هدف تقریبی را ارائه می‌دهد، معامله‌گران می‌توانند هر جایی در این محدوده معامله کنند، به شرطی که شاخص‌های دیگر تایید الگوی تشکیل شده را داشته باشند.

شکست قیمت و خروج از محدوده

در پایان، همه چیز در مورد خروج از محدوده قیمت است. و در مورد الگوی ما، باید پس از هماهنگی خاص در هندل اتفاق بیفتد. حقه در اینجا این است که چشم‌انداز به خط روند بالا (کند و نزولی) هندل داشته باشید و آن را با نشانه‌های مثبت مختص به میانگین متحرک تأیید کنید.

استراتژی معاملاتی و مدیریت ریسک

حالا بیایید به ماژول معاملات نگاه کنیم:

نقاط ورود

خریداران متقاعد‌تر می‌توانند وارد بازار شوند هنگامی که پایین‌ترین نقطه کاپ مشخص شود — در صورتی که دارایی در نزدیکی سطح‌های کلیدی پشتیبانی نگه داشته باشد. در اینجا استراتژی خوبی این است که برای اطمینان از اینکه پایین‌ترین نقطه مشخص شده است و کاپ به سمت راست حرکت می‌کند، تأیید دلالت‌گر انحراف مثبت RSI یا یک همگذری طلایی را بررسی کنید.

معامله‌گران حذرانه می‌توانند وارد بازار شوند زمانی که دارایی سطح مقاومت کاپ را شکست می‌دهد. افزایش حجم در این نقطه می‌تواند نشانه خوبی باشد. و در نهایت، اگر بازی مدیریت ریسک شما قوی است، ممکن است بخواهید پس از خروج از محدوده، سطح را دوباره بررسی کنید تا تأییدیه واضحی بگیرید.

رار دادن استاپ-لاس

مانند هر تجارت دیگری، باید بدانید کجا استاپ-لاس باید قرار داده شود اگر وضعیت به طرف پایین برود. اگر به معامله با رویکرد محافظه‌کارانه نگاه دارید، بهتر است استاپ-لاس را زیر خط روند پایینی هندل کاپ قرار دهید. و اگر شما در فضایی بیشتر از حد نوساناتی به خطر می‌پذیرید، می‌توانید آن را زیر پایین‌ترین نقطه کاپ قرار دهید.

تمرکز شما همیشه باید بر محدود کردن فرسودگی سرمایه باشد. استاپ-لاس را مطابق با این موضوع قرار دهید.

اهداف سود

ممکن است تمایل به سوار شدن بر موج خریداری باشد. با این حال، نقطه مناسب برای خروج از معامله و به ثبت سود رساندن بسیار مهم است. باید فاصله بین پایین‌ترین نقطه و خط مقاومت کاپ را اندازه‌گیری کنید تا سطح مناسب را تعیین کنید. پس از اتفاق افتادن خروج از محدوده، ایده‌آل است که همان فاصله را به عنوان هدف سود گرفتن پیش‌بینی کنید.

لطفا توجه داشته باشید که همه این نکات، از جمله ورود به معامله، هدف سود و استاپ-لاس، بر اساس رهنمودهای عمومی هستند و مطلق نیستند. شما باید تلاش کنید قبل از ادامه تحقیقات خود را انجام دهید.

تعدادی از معامله‌گران حرفه‌ای موارد مهمی در اهمیت یک استراتژی خروج دارند. در این باره بروس کوونر، بنیان‌گذار Caxton از کتاب جادوگران بازار: مصاحبه با معامله گران برتر، نوشته جک دی. شواگر چنین نقل می‌کند: « من می‌دانم که کجا از معامله خارج می‌شوم، قبل از اینکه وارد معامله شوم. »

شکست‌های نادرست و راه‌های جلوگیری از آن‌ها

همانند سایر الگوهای مثبت، حتی یک الگوی فنجان و قبضه هم می‌تواند شکست‌های نادرست تجربه کند. به این صورت، مقاومت ممکن است از دسته بالای قبضه بشکند و سرمایه‌گذاران را قبل از بازگشت به کف فنجان یا حتی پایین‌تر، به دام بیندازد. به همین دلیل ورود پس از بازآزمایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اگرچه راه‌هایی یقینی برای جلوگیری از شکست‌های نادرست وجود ندارد، اما می‌توانید با تمرکز بر شاخص‌های تکمیلی، شکست‌های واضح قیمتی و نظارت بر رفتار قیمت، ریسک را کاهش دهید.

نمونه‌ها و مثال‌های واقعی

حالا از همه آنچه داریم در مورد الگوی فنجان و دسته Cup and Handle، به مثال‌های واقعی از بازارهای رمزارز و سهام نگاه خواهیم کرد.

مثال موفقیت‌آمیز تجارت با الگوی فنجان و قبضه در بازار سهام

در زیر نمودار آمازون (AMZN) بین نوامبر 2017 تا فوریه 2018 قرار دارد. توجه کنید که چگونه مسیر منحنی‌دار نمایش‌دهنده تشکیل فنجان است، در حالی که دسته با شیب به پایین سهام را برای یک شکست آماده می‌کند. پس از شکست، قیمت AMZN در 23 روز تقریباً 26٪ افزایش یافت.

AMZN در حال تشکیل الگوی فنجان و دسته است: TradingView

مثال موفقیت‌آمیز الگوی فنجان و دسته در بازار ارز دیجیتال 

در اینجا نمودار ETH (اتریوم) از اواخر سال 2020 آورده شده‌است، که در آن سطح 483 دلار به‌عنوان یک مقاومت قوی برای الگوی فنجان و دسته Cup and Handle کشیده شده‌است. سطح 427 دلار قسمت قبضه را مشاهده می‌کند. شکست قسمت دسته مدتی طول کشید و در تاریخ 26 نوامبر 2020 تست مجدد واضحی داشت. پس از تست مجدد، قیمت‌های ETH چند ماه بعد به 2116 دلار افزایش یافت.

ETH در حال ایجاد الگوی فنجان و دسته : TradingView

تجزیه و تحلیل معاملات ناموفق الگوی فنجان و دسته 

یک مثال را از نمودار شرکت جنرال الکتریک (GE) از سال 2016 بردارید، که دارای یک الگوی واضح فنجان و دسته است. پس از شکست مقاومتی در سطح 193.08 دلار، GE نتوانست به اوج برسد و به پایین رفت، که با پیکان مشخص شده است. حتی به سطح پایین‌تر از پایین فنجان فرو رفت، که به نشانه‌ای از شکست نقطه تقاضایی اشاره می‌کند.

الگوی ناموفق فنجان و دسته: TradingView


در اینجا، اگر به نمودار حجم نگاه کنید، مشخص می‌شود که خروجی از مقاومت با افزایش حجم همراه نبوده است - احتمالاً دلیلی برای شکست الگو می‌باشد.

مفاهیم پیشرفته برای معامله‌گران حرفه‌ای

مسیر تحلیل فنی موقعیتی که الگوی فنجان و دسته Cup and Handle را نشان می‌دهد به پایان نمی‌رسد. معامله‌گران حرفه‌ای باید بدانند که ممکن است تغییراتی اتفاق بیفتد.

تغییرات الگوی فنجان و دسته

ایده‌آل است که الگو یک پایگاه به‌شکل کاسه‌ای و یک دسته منظم به‌سمت پایین داشته باشد. اما در بیشتر موارد، نمودار شاید یک "V" تیز و یک قبضه به‌صورت پننت یا میز همراه با یک فنجان نمایان‌دهد. تا زمانی که پایگاه کمتر از 50٪ رشد قبلی بوده و دسته بیش از یک سوم عمق فنجان را به‌سر می‌برد، شما می‌توانید ادامه دهید.

الگوی معکوس فنجان و دسته

الگوی فنجان و دسته Cup and Handle یک الگوی ادامه‌دهنده خریدارانه است، اما معکوس آن نیز درست است. این مثل یک فنجان معکوس با یک کانال یا میز به‌صورت بالارونده به‌ عنوان دسته است. در بیشتر موارد، مراقبت از سطوح پشتیبانی نقض می‌شود و الگوی معکوس الگویی ادامه‌دهنده کاهنده را تشکیل می‌دهد.

الگوهای فنجان و دسته صعودی و نزولی: TradingView

نقش احساسات بازار و عوامل خارجی

عوامل دیگری ممکن است اطمینان حاصل کنند که شکست خارجی به طور فوری رخ نمی‌دهد یا حتی با وجود برخی از نشانه‌های خوب کم‌آورده می‌شود. این عوامل عبارتند از:

  1. گزارش‌های سود و زیان که اغلب برای سهام معتبر هستند.
  2. شاخص ترس و حرص برای ارزهای رمزنگاری شده به اندازه‌ای از ترس می‌تواند خریداران را باز دارد.
    رویدادهای جغرافیایی
  3. عوامل ماکرواقتصادی مانند افزایش نرخ بهره، تزریق نقدینگی به اقتصاد و غیره.
  4. تجار حرفه‌ای تجربه‌ای می‌توانند این عوامل اصولی را به تحلیل خود اضافه کنند، پیش از اینکه با تجزیه و تحلیل ادامه دهند.

ترکیب الگوی فنجان و دسته با ابزارهای تجزیه و تحلیل فنی دیگر

ما درباره چندین شاخص صحبت کردیم که می‌توانند حرکت قیمت و سطوح قیمتی مرتبط با الگوی فنجان و دسته را تکمیل کنند. با این حال، تجار حرفه‌ای ممکن است تصمیم بگیرند که از چندین شاخص دیگر نیز استفاده کنند، مانند:

خطوط روند

اگرچه فنجان و دسته موجودیت‌های متمایزی هستند، می‌توانید خطوط روند را برای یافتن سطوح کلیدی دیگر در محدوده معاملاتی نقشه برداری کنید. این طور می‌توانید حتی اگر از اوج اندازه‌گیری رونق کم کنید، از نصف رونق پیشین رفته و وارد شوید.

باندهای Bollinger

ارزها و بازارهای سهام ممکن است پویا باشند. با این حال، تجار حرفه‌ای می‌توانند از باندهای Bollinger و انحراف استاندارد برای ارزیابی ویژگی‌های پویایی و احتمال‌های شکست خارجی مرتبط با یک نمودار خاص استفاده کنند.

بازگشت‌های فیبوناچی

تجار حرفه‌ای می‌توانند در مراحل ابتدایی از سطوح فیبرو رفتارهای خود را مشخص کنند. این رویکرد مفید است اگر بخواهید بدون لغو کردن رونق اصلی محل قرار گیری دسته را بررسی کنید.

این منابع حرفه‌ای تجارت می‌توانند تجزیه و تحلیل الگوی فنجان و دسته را پیچیده‌تر کنند.

برنده فنجان و دسته

الگوی فنجان و دسته Cup and Handle می‌تواند یک تجزیه و تحلیل پیروز باشد. این الگو بر اساس روانشناسی خوب تعریف شده است، کاربر را بی‌خیال نمی‌کند و دارای نقاط ورود و خروج روشن می‌شود. با این حال، استفاده از آن بدون قبول کاستی‌ها، تفسیرهای باطل و وابستگی زیاد به جنبه‌های جهانی نیست.

با وجود همه این‌ها، تشکیل فنجان و دسته کاملاً با چندین شاخص دیگری مانند میانگین‌های متحرک، RSI، MACD، باندهای Bollinger و غیره هماهنگ می‌شود - که این را یکی از ابزارهای قابل اعتماد‌تر در تجارت تجارت‌کار می‌کند.

سوالات متداول

آیا الگوی فنجان و دسته مثبت است؟ بله، الگوی فنجان و دسته به عنوان یک الگوی مثبت در نظر گرفته می‌شود. به عبارتی دیگر، این الگو یک الگوی ادامه صعودی است که پس از یک روند صعودی استاندارد، نشان‌دهنده کاهش قیمتی، رشد قیمت، کنسلیدگی سریع و در نهایت شکستن خط مقاومتی به منظور ادامه روند صعودی است.

چه نشانه‌ ای از الگوی فنجان و دسته است؟ الگوی فنجان و دسته نشان‌دهنده این است که یک دارایی پس از یک روند صعودی ممکن است یک دوره اصلاحی را تجربه کند که به کاهش فشار فروشی منجر می‌شود و پس از اینکه دست‌های ضعیف از بازار خارج می‌شوند، روند صعودی ممکن است ادامه یابد. با توجه به این الگو، احتمال ادامه روند صعودی مطلق است زیرا فروشندگان به تدریج خسته می‌شوند و دارندگان خریداری با اعتماد به نفس بیشتری به روند صعودی می‌باشند و باعث افزایش قیمت می‌شوند.

چه قدر الگوی فنجان و دسته موفق است؟ اگرچه الگوی فنجان و دسته نسبتاً قابل اعتماد و اغلب موفق است، نتیجه واقعی بسیار با موقعیت‌های بازاری گسترده، سناریوهای اقتصادی کلان، و حتی تمایل به صعود شاخص‌های دیگر مرتبط است.

آیا الگوی فنجان و دسته Cup and Handle مثبت یا منفی است؟ الگوی فنجان و دسته یک الگوی ادامه صعودی است. با این حال، دارای الگوی معکوس فنجان و دسته نیز هستیم که نمونه‌ای معمول از الگوی ادامه نزولی است که به خاطر فنجان معکوس و کنسلیدگی صعودی آن شناخته می‌شود.

کدام الگو برای روند صعودی بهتر است؟ اگرچه هیچ الگوی واحدی نمی‌تواند یک حرکت قیمتی صعودی را تعریف یا پیش‌بینی کند، برخی از الگوهای قابل اعتماد شامل پرچم و ستون، مثلث صعودی، دوگانه تا کنون و به‌ویژه الگوی فنجان و دسته می‌توانند با توجه به روانشناسی بازار را بسیار خوب توصیف کنند.

آیا الگوی فنجان و دسته می‌تواند نزولی باشد؟ خوب، یک الگوی فنجان و دسته سنتی نزولی نیست. با این حال، در برخی از موارد، اگر زیر 50٪ معاملات روند صعودی قبلی در ارزش باشد، ممکن است مراحل قیمتی با توجه به فرض‌های ادامه معمولی ادامه یابد. و بله، در دنیای تحلیل فنی الگوی معکوس فنجان و دسته وجود دارد که هیچ چیز جز یک الگوی ادامه نزولی نیست. بنابراین باید مراقب باشید.

توجه: این مطلب به عنوان مواد آموزشی درباره الگوی فنجان و دسته Cup and Handle ارائه شده است. همچنین، تحلیل‌ها بر اساس ارزیابی‌های کلی بوده و بر اساس اطلاعات عمومی تا تاریخ آموزش ذکر شده است. همچنین، برای انجام هرگونه عملیات معاملاتی یا سرمایه‌گذاری، به تحلیل‌های دقیق‌تر و مشورت با متخصصان مالی توصیه می‌شود. هر گونه عمل به عنوان پاسخ به این مطلب بر عهده خود کاربر است.

کلام آخر

الگوی فنجان و دسته یک الگوی ادامه صعودی است که پس از روند صعودی، اصلاح قیمتی را نشان می‌دهد. در این الگو، قیمت‌ها کاهش می‌یابند و سپس بازیابی می‌شوند، سپس به صورت یک دسته‌بندی سریع به زمین خواهند آمد و در نهایت با شکستن خط مقاومت، روند صعودی ادامه می‌یابد. این الگو نشان‌دهنده این است که فروشندگان به تدریج خسته می‌شوند و خریداران اعتماد به نفس بیشتری به روند صعودی دارند و باعث ادامه روند صعودی می‌شوند.

برای تاییدالگوی فنجان و دسته Cup and Handle باید به نکاتی مانند اندازه و شکل فنجان، میزان حجم معاملات، میانگین‌های متحرک، و شاخص‌های دیگر توجه کرد. همچنین، ترکیب الگوی فنجان و دسته با ابزارهای تحلیل فنی دیگر مانند خطوط روند، باندهای بولینجر، و بازگشت‌های فیبوناچی می‌تواند تحلیل‌ها را قوی‌تر کند.

با این وجود، الگوی فنجان و دسته همچنین با چالش‌ها و نقاط ضعفی همراه است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به احتمال زیاد رخ‌داد باطل شدن الگو، وابستگی زیاد به شرایط بازار عمومی و عملکرد شاخص‌های دیگر اشاره کرد.

بنابراین، برای موفقیت در استفاده از الگوی فنجان و دسته Cup and Handle، ترکیب آن با تحلیل‌های فنی دیگر و بررسی دقیق شرایط بازار و شاخص‌های مختلف اهمیت دارد. همچنین، باید به میزان ریسک معامله‌گری دقت کرده و استراتژی‌های مناسب برای مدیریت ریسک و خروج از معاملات را اعمال کنیم.

پرشین الیت یک کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی با بیش از 180 منبع موثق سیگنال دهی در دنیا است که خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌دهد. این کانال ارزشمند شامل سیگنال‌ فیوچرز و همچنین کانال سیگنال فارکس خارجی نیز می‌شود. در این کانال سیگنال، شما می‌توانید از تحلیل‌های تخصصی و دقیق در زمینه ارز دیجیتال، فیوچرز و همچنین بازار فارکس بهره‌مند شوید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.