whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

ایلان ماسک کیست؟ از رویای زندگی در فضا تا جنجال در فضای ارز دیجیتال

1402/05/04 ساعت 19:24


ایلان ریو ماسک (Elon Reeve Musk) یک تاجر و سرمایه‌گذار معروف است. او بنیان‌گذار، رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل و مدیر تکنولوژی شرکت اسپیس‌اکس (SpaceX)؛ سرمایه‌گذار، مدیرعامل و معمار محصول شرکت تسلا (Tesla, Inc)؛ مالک و مدیر فناوری شرکت توییتر؛ بنیان‌گذار شرکت بورینگ (The Boring Company)؛ یکی از بنیان‌گذاران مشترک نیورالینک (Neuralink) و اوپن‌ای‌آی (OpenAI) و رئیس مؤسسه انسان‌دوست ماسک (Musk Foundation) است.

ماسک در سال 2022

بر اساس نمودار میلیاردرهای بلومبرگ و لیست میلیاردرهای زمان واقعی فوربس در ژوئیه 2023، ماسک ثروتمندترین شخص جهان با ارزش تخمینی دارایی حدود 239 میلیارد دلار است که اساساً از سهام مالکیت او در تسلا و اسپیس‌اکس به‌دست آمده است.

ماسک در پرتوریا، آفریقای جنوبی به دنیا آمد و به‌طور کوتاهی در دانشگاه پرتوریا تحصیل کرد. در سن ۱۸ سالگی به کانادا مهاجرت کرد و از طریق مادری کانادایی‌اش تابعیت کانادا را دریافت کرد.

دو سال بعد، در دانشگاه کویینز در کینگستون، انتاریو تحصیل کرد و دو سال بعد به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و مدارک کارشناسی در رشته‌های اقتصاد و فیزیک را دریافت کرد. در سال ۱۹۹۵ به کالیفرنیا نقل مکان کرد.

او و برادرش، کیمبال، در سال ۱۹۹۶ شرکت نرم‌افزاری راهنمای آنلاین Zip2 را تأسیس کردند که در سال ۱۹۹۹ با قیمت ۳۰۷ میلیون دلار به شرکت کمپاک خریداری شد. در همان سال، ماسک شرکت مالی آنلاین X.com را تأسیس کرد که در سال ۲۰۰۰ با شرکت Confinity ادغام شد و به پی‌پل (PayPal) تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۲، ماسک شرکت خدمات فضایی اسپیس‌اکس را با هدف توسعه فناوری فضایی تأسیس کرد. در سال ۲۰۰۴، او به عنوان یک سرمایه‌گذار زودهنگام به شرکت ساخت خودروهای الکتریکی تسلا موتورز (حالا تسلا، Inc.) پیوست. او به عنوان رئیس هیئت مدیره و معمار محصول به این شرکت ملحق شد و در سال ۲۰۰۸ به عنوان مدیرعامل به این شرکت پیوست.

همچنین در سال ۲۰۱۶ به صورت مشترک شرکت تحقیقاتی انرژی خورشیدی سولارسیتی (SolarCity) را به‌وجود آورد که بعدها توسط تسلا خریداری شد و به تسلا انرژی تبدیل شد. او همچنین در سال ۲۰۱۳ یک سیستم حمل و نقل ترانسپورت هوشمند با سرعت بالای هایپرلوپ (Hyperloop) را پیشنهاد داد.

در سال ۲۰۱۵ شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی (OpenAI) را تأسیس کرد. سال بعد، شرکت نوآوری نیورالینک که به توسعه رابط مغز-کامپیوتر می‌پردازد و همچنین شرکت ساخت تونل بورینگ را تأسیس کرد. در سال ۲۰۲۲، ماسک توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد و سال بعد شرکت هوش مصنوعی ایکس‌ای‌ای (xAI) را تأسیس کرد.

ماسک نظرات خود را ابراز کرده‌است که او را به عنوان یک شخصیت مورد انتقاد قرار داده‌اند. او به دلیل اظهارات بی‌اصول و گمراه‌کننده‌ای از جمله منتشر کردن اطلاعات نادرست در مورد کووید-۱۹ و ترویج تئوری‌های توطئه، مورد انتقاد قرار گرفته است.

در سال ۲۰۱۸، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از ماسک به دلیل توئیت دروغین در مورد تأمین مالی برای تصاحب خصوصی تسلا شکایت کرد. برای حل این موضوع، ماسک از رئیس هیئت مدیره تسلا استعفا داد و جریمه ۲۰ میلیون دلاری پرداخت کرد.

او همچنین برخی دیدگاه‌ها و عملکردهایش را منتشر کرده‌است که باعث انتقاد دربارهٔ او شده‌اند. بدون شک ماسک یک شخصیت بسیار موفق و نامدار در عرصه‌های مختلف می‌باشد که با ایده‌ها و تکنولوژی‌های نوآورانه‌اش به طور چشمگیری به صنایع جهانی جهت داده است.

در این مقاله هیجان‌انگیز با عنوان "ایلان ماسک کیست؟ از رویای زندگی در فضا تا جنجال در فضای ارز دیجیتال" با ما همراه باشید تا جزئیات شگفت‌انگیزی از ایلان ماسک را بخوانید. در پرشین الیت می‌توانید علاوه بر دریافت انواع سیگنال فیوچرز با عضویت در کانال سیگنال فارکس خارجی در بازارهای مالی موفق شوید.

زندگی زودهنگام، کودکی و خانواده

الون ریو ماسک در ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ در پرتوریا، یکی از پایتخت‌های آفریقای جنوبی، به دنیا آمد. ماسک از نژاد انگلیسی و آمیش‌های پنسیلوانیا است. مادرش میه ماسک (زاده هالدمن)، مدل و دیتیشن‌شناس اهل ساسکچوان، کانادا، و بزرگ‌شده در آفریقای جنوبی است.

پدرش، اِرول ماسک، مهندس برق‌مکانیک آفریقای جنوبی، خلبان، کشتی‌ران، مشاور و سازنده املاک است که به‌طور جزئی مالک یک معدن زمرد زامبیا در نزدیکی دریاچه تانگانیکا بود. ماسک یک برادر کوچک‌تر به نام کیمبال و یک خواهر کوچک‌تر به نام توسکا دارد.

خانواده ماسک در دوران کودکی او ثروتمند بود. پدرش به عنوان نماینده احزاب پیشرو ضد آپارتاید به شورای شهر پرتوریا انتخاب شد و گفته است که فرزندانش نیز نسبت به آپارتاید نفرت داشتند. پدربزرگ مادری‌اش، جاشوا هالدمن، کانادایی با جنبه آمریکایی بود که خانواده‌اش را با هواپیمای بلانکا تک‌موتوره به سفرهایی بی‌سابقه به آفریقا و استرالیا برد.

 پس از طلاق والدینش در سال ۱۹۸۰، ماسک تصمیم گرفت اغلب با پدرش زندگی کند اما ماسک از این تصمیم پشیمان شد و با پدرش در روابط برخورداری نشد. او یک خواهر و برادر ناتنی از سوی پدرش دارد.

میه ماسک درباره پسرش گفته است که "در مدرسه خجالتی و بی‌حساب بود" و "کمتر دوست داشت"

ایلان در سن ده سالگی، او علاقه‌مند به کامپیوتر و بازی‌های ویدیویی شد و خودش را چگونه برنامه‌نویسی از راهنمای کاربر VIC-20 آموخت. در سن دوازده سالگی، بازی خود را با عنوان Blastar مبتنی بر BASIC به مجله PC and Office Technology برای تقریباً ۵۰۰ دلار فروخت.  

تحصیلات ایلان ماسک (Elon Musk)

ماسک از مدرسه ابتدایی Waterkloof House، مدرسه متوسطه Bryanston High و دبیرستان Pretoria Boys در آفریقای جنوبی فارغ‌التحصیل شد. او برای درخواست گرفتن گذرنامهٔ کانادایی از طریق مادر متولد کانادا‌یی خود درخواست داد، از آنجا که می‌دانست این روش مهاجرت به ایالات متحده را آسان‌تر می‌کند. در انتظار پردازش درخواستش، او برای پنج ماه به دانشگاه پرتوریا رفت.

ماسک از دبیرستان پسرانه پرتوریا در آفریقای جنوبی فارغ التحصیل شد.

ماسک در ژوئن ۱۹۸۹ به کانادا آمد و برای یک سال در ساسکاچوان با یک پسرعموی دوم زندگی کرد و در یک مزرعه و کارخانهٔ چوب کارهای جوان‌بازی انجام داد.  در سال ۱۹۹۰، وارد دانشگاه کویینز در کینگستون، انتاریو شد.

دو سال بعد، به دانشگاه پنسیلوانیا (UPenn) منتقل شد و مطالعات خود را برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد فیزیک و مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشکدهٔ Wharton انجام داد.

 اگرچه ماسک مدعی است که مدرک‌ها را در سال ۱۹۹۵ کسب کرده‌است، UPenn ادعا می‌کند که آنها را در سال ۱۹۹۷ اعطا کرده‌است. گفته می‌شود که او برای پرداخت هزینه‌های تحصیل، مهمانی‌های بزرگ با هزینه بلیط‌شده در خانه‌اش برگزار کرد و برنامهٔ کسب و کاری برای یک خدمات اسکن کتاب الکترونیکی مشابه Google Books نوشت.

در سال ۱۹۹۴، ماسک دو کارآموزی در وادی سیلیکون داشت: یکی در شرکت نوآوری انرژی Pinnacle Research Institute که در زمینهٔ ذخیره‌سازی انرژی به بررسی الکترولیت‌های الکترولیتیک برای ذخیره‌سازی انرژی می‌پرداخت، و دیگری در شرکت Rocket Science Games مستقر در پالوآلتو در سال ۱۹۹۵، به برنامهٔ دکترا در علوم مواد دانشگاه استنفورد پذیرفته شد.

با این حال، ماسک تصمیم به پیوستن به نقرهٔ اینترنت گرفت و دو روز پس از پذیرش از برنامهٔ دکترا کنار آمد و درخواست کار در شرکت Netscape را ارسال کرد که به نظر می‌رسد هیچ پاسخی دریافت نکرده‌است.

فعالیت‌های تجاری

در ادامه مروری بر فعالیت‌های کاری و تجاری ایلان ماسک داریم:

  •  Zip2

در سال ۱۹۹۵، ایلان ماسک همراه با برادرش کیمبال و گرگ کوری شرکت Zip2 را تأسیس کردند. ارول ماسک به آنها ۲۸ هزار دلار سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت یک راهنمای اینترنتی شهری با نقشه‌ها، مسیریابی و دلال‌های زرد رنگ را توسعه داد و آن را به روزنامه‌ها بازاریابی کرد. آنها در یک دفتر اجاره‌ای کوچک در پالو آلتو کار می‌کردند و ایلان ماسک هر شب وب‌سایت را کد نویسی می‌کرد.

در نهایت، Zip2 قراردادهایی با نیویورک تایمز و کلکسیون شیکاگو را دریافت کرد. برادران ماسک توانستند هیئت مدیره را متقاعد کنند که از ادغام با CitySearch منصرف شود؛ با این حال، تلاش‌های ایلان ماسک برای مدیریت عملکرد این شرکت مسدود شدند. کمپک، شرکت Zip2 را در فوریه ۱۹۹۹ با ۳۰۷ میلیون دلار نقدی خریداری کرn و ایلان ماسک مبلغ ۲۲ میلیون دلار بابت سهم ۷ درصدی خود در این شرکت دریافت کرد.

  • X.com و PayPal  و PayPal Mafia

در اواخر سال ۱۹۹۹، ماسک همراه با ۱۲ میلیون دلاری که از فروش شرکت Zip2 به کمپک کسب کرده بود، شرکت X.com، یک شرکت خدمات مالی آنلاین و پرداخت ایمیلی را تأسیس کرد. X.com یکی از اولین بانک‌های آنلاینی بود که تحت تأمین فدرال بوده و بیش از ۲۰۰٬۰۰۰ مشتری در ماه‌های اولیه‌اش به آن پیوستند. با وجود این که ماسک شرکت را تأسیس کرده بود، سرمایه‌گذاران او را تجربه‌ی کافی ندانستند و تا پایان سال او را با مدیر عامل اینتویت، بیل هریس، جایگزین کردند.

در سال ۲۰۰۰، X.com با بانک آنلاین Confinity ادغام شد تا از رقابت خارج شود. زیرا سرویس انتقال وجه Confinity با نام PayPal محبوب‌تر از سرویس X.com بود.

سپس ماسک دوباره به عنوان مدیرعامل این شرکت ادغامی بازگشت. ترجیح او به محصولات مبتنی بر مایکروسافت نسبت به نرم‌افزارهای مبتنی بر یونیکس باعث بروز نزاع بین کارمندان شرکت شد و باعث استعفای پیتر تیل، بنیان‌گذار Confinity شد.

با مشکلات فناوری مرکب و عدم وجود یک مدل کسب و کار یکپارچه، هیئت‌مدیره ماسک را کنار گذاشت و جایگزین او با تیل شد. زیر نظر تیل، شرکت به سرویس انتقال وجه متمرکز شد و در سال ۲۰۰۱ به نام PayPal تغییر نام داد.

در سال ۲۰۰۲، شرکت PayPal به ای‌بی خریداری شد و مبلغ ۱٫۵ میلیارد دلار سهام به عوض دریافت کرد. ماسک با ۱۱.۷۲ درصد سهم بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت بود و ۱۷۵٫۸ میلیون دلار دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۵ سال بعد، ماسک دامنهٔ X.com را از شرکت PayPal برای "ارزش احساسی" خریداری کرد. در سال ۲۰۲۲، ماسک هدف ایجاد "X، اپلیکیشن همه چیز" را مطرح کرد.

  • SpaceX 

 SpaceX در اوایل سال ۲۰۰۱، ماسک به جمعیت مریخ غیرانتفاعی پیوست و در مورد برنامه‌های تأمین منابع برای قرار دادن یک اتاق رشد برای گیاهان در سطح مریخ بحث کرد.

در اکتبر همان سال، همراه با جیم کانترل و ادئو رسی به مسکو سفر کرد تا موشک‌های بالستیک میان‌قاره‌ای دسته‌دوم (ICBM) دست دومی را خریداری کند که بارهای گلخانه‌ای را به فضا ارسال می‌کردند. او با شرکت‌های ان پی او لاوچکین و کوسموتراس ملاقات کرد؛ با این حال، ماسک به عنوان یک کارآموز محسوب می‌شد و گروه خالی دست به ایالات متحده بازگشت. 

در فوریه ۲۰۰۲، این گروه همراه با مایک گریفین (رئیس اینکی‌تل) دوباره به روسیه بازگشت تا به دنبال سه موشک ICBM بودند. آنها دوباره با کوسموتراس ملاقات کردند و یک موشک را با قیمت ۸ میلیون دلار به او پیشنهاد دادند که ماسک آن را رد کرد. به جای آن، تصمیم گرفت که یک شرکتی را تأسیس کند که می‌تواند موشک‌های با قیمت مناسبی ساخته و عرضه کند.

با استفاده از ۱۰۰ میلیون دلار از پول خود، ماسک در ماه مه ۲۰۰۲ SpaceX را تأسیس کرد و به عنوان مدیرعامل و مهندس ارشد شرکت فعالیت می‌کند.

SpaceX در سال ۲۰۰۶ تلاش خود را برای پرتاب اولین موشک Falcon 1 آغاز کرد. اگرچه موشک به مدار زمین نرسید، اما به عنوان برنده‌ی یک قرارداد برنامه خدمات حمل‌ونقل مداری تجاری از مدیر اجرایی NASA (و مشاور سابق SpaceX) مایک گریفین اعلام شد.

 پس از دو تلاش ناموفق دیگر که تقریباً باعث تعطیلی ماسک و شرکت‌های او شد، SpaceX موفق شد موشک Falcon 1 را در سال ۲۰۰۸ به مدار پرتاب کند.

همان سال، SpaceX قرارداد خدمات باربری تجدید عملیاتی تجاری به ارزش ۱٫۶ میلیارد دلار از سازمان NASA برای ۱۲ پرواز موشک Falcon 9 و فضاپیمای Dragon خود به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی دریافت کرد که بعد از بازنشستگی ایستگاه فضایی در سال ۲۰۱۱ جایگزین مکان‌گیری انجمن فضاپیمایی بود.

چارلز بولدن، مدیر ناسا، به ماسک توسط اسپیس ایکس دراگون پس از مأموریت آن در سال 2012 تبریک گفت.

در سال ۲۰۱۲، فضاپیمای Dragon برای اولین بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد که یک اتفاق بزرگ برای یک فضاپیمای تجاری بود. به سمت تحقق هدف موشک‌های قابل استفاده‌ی مجدد حرکت کننده، در سال ۲۰۱۵، SpaceX موفق به فرود اولین مرحله موشک Falcon 9 روی یک پلت فرود خشک شد. فرودهای بعدی روی پلت‌های فرود هواپیماهای مهاجم خودکار، پلت‌فرم‌های بازیافتی بر مبنای اقیانوس، انجام شدند.

در سال ۲۰۱۸، SpaceX موشک Falcon Heavy را پرتاب کرد؛ اولین مأموریت این موشک تازه نخست اتومبیل شخصی ایلان ماسک به عنوان بار پرتابی دمی (dummy payload) به همراه داشت. 

ماسک در حال بررسی بقایای F9R Dev1 در سال 2014 است.

از سال ۲۰۱۹، SpaceX در حال توسعه Starship است، یک وسیله‌ی نقلیه پرتاب قوی بزرگ‌ترنی است که قرار است جایگزین موشک‌های Falcon 9 و Falcon Heavy شود. در سال ۲۰۲۰، SpaceX اولین پرواز انسان‌ها را با مأموریت Demo-2 انجام داد و به عنوان اولین شرکت خصوصی انسان‌ها را به مدار فضا فرستاد و یک فضاپیمای انسان‌دار را با ایستگاه فضایی بین‌المللی اتصال داد.

  • Starlink

در سال ۲۰۱۵، SpaceX به توسعهٔ مجموعه ای از ماهواره‌های مدار نزدیک به زمین به نام "Starlink" برای فراهم‌سازی اینترنت از طریق ماهواره‌ها پرداخت. نمونه‌های اولیه این ماهواره‌ها در فوریه ۲۰۱۸ به مدار فضا پرتاب شدند. مجموعهٔ دومی از ماهواره‌های آزمایشی و اولین بخش بزرگ مجموعه، در مه ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد که شامل ۶۰ ماهوارهٔ عملیاتی نخست می‌شدند.

 کل هزینه این پروژه ده ساله برای طراحی، ساخت و استقرار مجموعه، توسط SpaceX به حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. برخی از منتقدان، از جمله اتحادیه نجوم بین‌الملل، مدعی شده‌اند که Starlink دید به آسمان را مسدود می‌کند و تهدیدی برای برخورد با فضاپیماها ایجاد می‌کند.

50 ماهواره Starlink اندکی قبل از استقرار در مدار پایین زمین، 2019

در طول تجاوز روسیه به اوکراین، ماسک ترمینال‌های Starlink را به اوکراین ارسال کرد تا به ارتباط و دسترسی به اینترنت کمک کند. با این حال، ماسک انتقادات راجع به مسدود نمودن رسانه‌های دولتی روسیه روی Starlink رد کرد و خود را "طرفدار مطلق آزادی بیان" معرفی کرد.

در اکتبر ۲۰۲۲، ماسک اعلام کرد که حدود ۲۰۰۰۰ ترمینال ماهواره‌ای به اوکراین اهداء شده‌اند و علاوه بر این، اشتراک‌های رایگان انتقال داده‌ها که قیمت آن برای SpaceX ۸۰ میلیون دلار بود، نیز به آن‌ها اهداء شده‌است. پس از درخواست وزارت دفاع ایالات متحده برای پرداخت هزینه ترمینال‌های بیشتر و اشتراک‌های آینده به نیابت از اوکراین، ماسک اعلام کرد که SpaceX ادامه خواهد داد تا به اوکراین Starlink را به صورت رایگان ارائه دهد که هزینه سالانه برای خودش به میزان ۴۰۰ میلیون دلار است.

  • تسلا Tesla

ماسک پیش از تسلا Model S ایستاده، با دستهای مورب و لبخند زده ماسک کنار Tesla Model S، ۲۰۱۱ تسلا، Inc.—نخستین بار به عنوان Tesla Motors تاسیس شد—در ژوئیه ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شدند که شرکت را تا دوره تأمین مالی مرحله اول مالی کردند. هر دو مرد نقش فعالی را در توسعه اولیه شرکت قبل از دخالت ماسک ایفا کردند.

ماسک نقش راهبردی راندمان مرحله اول سرمایه‌گذاری را در فوریه ۲۰۰۴ ایفا کرد؛ وی ۶٫۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد، به عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار به شرکت پیوست و به عنوان رئیس هیئت مدیره تسلا عضو شد. ماسک نقش فعالی درون شرکت داشت و به طراحی محصول Roadster نگاه می‌کرد اما به طور عمیق در عملیات روزانه شرکت مشغول نبود. بعد از یک سری از تعارض‌های به سرکردگی ابرهارد در سال ۲۰۰۷ و بحران مالی ۲۰۰۷–۲۰۰۸، ابرهارد از شرکت بیرون رانده شد.

ماسک در کنار تسلا مدل S، 2011

ماسک در سال ۲۰۰۸ رهبری شرکت را به عنوان مدیر عامل و معمار محصول به عهده گرفت.در تسویه‌حساب دادخواستی در سال ۲۰۰۹ با ابرهارد، ماسک به عنوان یکی از مؤسسان تسلا به همراه تارپنینگ و دو نفر دیگر شناخته شدند. از سال ۲۰۱۹، ماسک بیشترین مدت زمان برخورداری را به عنوان مدیر عامل هر تولیدکنندهٔ اتومبیل در سراسر جهان داشته است.

در سال ۲۰۲۱، ماسک عنوان خود را به "Technoking" تغییر داد، اما به عنوان مدیر عامل حفظ شد. ماسک با میکروفن صحبت می‌کند و تصویر پیش‌بینی‌شده از یک Tesla در پشت وی قرار دارد

ماسک قبل از مدل X در مجمع سالانه سهامداران شرکت تسلا در سال 2014

در سال ۲۰۱۴ تسلا در سال ۲۰۰۸ تحویل خودروی اسپورت الکتریکی Roadster را آغاز کرد. با فروش حدود ۲۵۰۰ دستگاه، این خودروی الکتریکی تنها خودروی تولید سریالی الکتریکی بود که از سلول‌های باتری لیتیوم-یون استفاده می‌کرد. تسلا در سال ۲۰۱۲ تحویل خودروی سدان چهار در Model S را آغاز کرد. 

یک خودروی کراس‌اوور، Model X در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد. خودروی سدان بازار عمومی، Model 3، در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. Model 3 به عنوان خودروی برقی با بیشترین فروش جهانی تاریخی شناخته می‌شود و در ژوئن ۲۰۲۱ اولین خودروی برقی با فروش ۱ میلیون دستگاه به صورت جهانی شد. خودروی پنجم، Model Y، در سال ۲۰۲۰ روانه بازار شد.

کامیون باری کاملاً الکتریکی Cybertruck در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. تحت مدیریت ماسک، تسلا همچنین چندین کارخانهٔ باتری لیتیوم-یون و خودرو الکتریکی به نام گیگافاکتوری احداث کرده‌است. از زمان عرضهٔ عمومی اولیه خود در سال ۲۰۱۰، سهام تسلا به شدت افزایش یافت؛ در تابستان ۲۰۲۰، به بزرگ‌ترین سازنده خودرویی تبدیل شد و در همان سال وارد S&P ۵۰۰ شد.

در اکتبر ۲۰۲۱، ارزش بازار تسلا به ۱ تریلیون دلار رسید، ششمین شرکت در تاریخ ایالات متحده که چنین کار کرده‌است. در نوامبر ۲۰۲۱، ماسک پیشنهاد فروش ۱۰٪ از سهام تسلا خود را در توئیتر ارائه کرد، زیرا "خیلی زیاد از سودهای غیرقابل تحقق به عنوان یک راه از کنارگذر کردن مالیات بیان می‌شود"

پس از اینکه بیش از ۳٫۵ میلیون حساب توییتر فروش را حمایت کردند، ماسک طی یک هفته ۶٫۹ میلیارد دلار سهام تسلا را به فروش رساند و تا پایان سال مبلغ کلی ۱۶٫۴ میلیارد دلاری به‌دست آورد و به هدف ۱۰٪ رسید.

در فوریه ۲۰۲۲، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که هم ایلون ماسک و هم کیمبال ماسک به‌دلیل ممکن بودن معامله داخلی مرتبط با فروش تحت تحقیق کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده قرار گرفتند. در سال ۲۰۲۲، ماسک رباتی به نام اپتیموس توسط تسلا معرفی شد.

در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳، ماسک با نرندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در شهر نیویورک دیدار کرد و نشان داد که ممکن است به سرمایه‌گذاری در هند "به طور ممکن‌ترین" علاقه‌مند باشد.

تقاضاها و دعاوی سهامداران مربوط به توییت‌ها توسط کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده (SEC) 

در سال ۲۰۱۸، ماسک به دلیل یک توئیت که ادعا می‌کرد تامین مالی برای احتمالاً خصوصی‌سازی تسلا تضاد داشته است. دادخواست این دعوای توئیت را به عنوان ادعاهای غلط، گمراه‌کننده و آسیب‌رسان به سرمایه‌گذاران مشخص کرد و تلاش کرد تا ماسک را از خدمت به عنوان مدیرعامل شرکت‌های عمومی منتخب کند.

دو روز بعد، ماسک با کمیسیون اوراق بهادار و ارزش‌ها SEC توافق کرد، بدون اعتراف یا انکار به ادعاهای SEC. به عنوان نتیجه‌ای از این توافق، ماسک و تسلا هر کدام ۲۰ میلیون دلار جریمه شدند و ماسک مجبور شد به مدت سه سال از سرپرستی تسلا کنار بگذارد، اما می‌توانست به عنوان مدیرعامل باقی بماند.

ماسک در مصاحبه‌ها گفته‌است که از توئیتی که باعث تحقیقات SEC شد پشیمان نیست. در آوریل ۲۰۲۲، سهامداری که ماسک را به خاطر توئیت به دادگاه کشاند، به همراه چند سهامدار تسلا، گفت که یک قاضی فدرال حکم داده که این توئیت غلط است، اگرچه حکم مذکور لغو نشده‌است. در فوریه ۲۰۲۳، هیئت‌منصفه ماسک و تسلا را مسئول ندانست.

در سال ۲۰۱۹، ماسک در یک توئیت اعلام کرد که تسلا در همان سال نیم میلیون دستگاه خودرو خواهد ساخت. در واکنش به توئیت ماسک اظهار کرد که ماسک با چنین توئیتی از شرایط یک توافق به نقض اصطکاک می‌کند و این ادعا توسط ماسک انکار شد.

در نهایت این موضوع به وسیلهٔ یک توافق مشترک بین ماسک و SEC تعیین‌کننده جزئیات توافق قبلی روشن شد. این توافق شامل لیستی از موضوعات بود که ماسک باید قبل از توئیت کردن در مورد آن‌ها پیش از اجرای آنها معلوم کند.

در سال ۲۰۲۰، یک قاضی از پیش‌روی یک دعوای قضایی جلوگیری کرد که ادعا می‌کرد یک توئیت از ماسک در مورد قیمت سهام تسلا ("خیلی بالا، به نظر من") به توافق تخلف کرد. سند‌های منتشرشده FOIA نشان داد که خود SEC به‌خود نتیجه گرفته‌است که ماسک در ادامه از طریق توئیت‌ها در مورد "حجم تولید سقف خورشیدی تسلا و قیمت سهامش" توافق را دوباره نقض کرده‌است.

  • سولارسیتی و انرژی تسلا (SolarCity and Tesla Energy)

ماسک ایده اولیه و سرمایه‌گذاری مالی اولیه برای شرکت سولارسیتی را فراهم کرد که توسط کشاورزان خود لیندون و پیتر رایو در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد. تا سال ۲۰۱۳، سولارسیتی دومین بزرگترین تامین کننده سیستم‌های انرژی خورشیدی در ایالات متحده بود. در سال ۲۰۱۴، ماسک ایده ساخت یک مرکز تولید پیشرفته برای سولارسیتی در بافالوی نیویورک را ترویج داد، سه برابر اندازه بزرگترین نیروگاه خورشیدی در ایالات متحده!

ون‌های نصب پنل خورشیدی SolarCity در سال 2009

ساخت کارخانه در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در سال ۲۰۱۷ به اتمام رسید. این کارخانه به عنوان یک شرکت مشترک با شرکت پاناسونیک تا اوایل سال ۲۰۲۰ فعالیت داشت.

تسلا در سال ۲۰۱۶ سولارسیتی را با بیش از ۲ میلیارد دلار خریداری کرد و آن را با واحد باتری‌های خود ادغام کرد تا تسلا انرژی را ایجاد کند. اعلام معامله منجر به کاهش بیش از ۱۰٪ قیمت سهام تسلا شد. در آن زمان، سولارسیتی با مشکلات نقدی روبرو بود.

چندین گروه سهامدار دعوای قضایی علیه ماسک و مدیران تسلا را به دلیل ادعا کردن که خرید سولارسیتی تنها به منظور بهره‌مندی از ماسک صورت گرفته است و هزینه آن به نفع تسلا و سهامداران آن رفته‌است پیگیری کردند.

مدیران تسلا در ژانویه ۲۰۲۰ دعوای قضایی را حل کردند و ماسک تنها مدعی باقی‌مانده ماند. دو سال بعد، دادگاه به سود ماسک حکم داد. 

  • Neuralink (نیورا لینک)

در سال ۲۰۱۶، ماسک با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار، شرکت نورالینک را تأسیس کرد، یک شرکت نوآوری نوروتکنولوژی! هدف نورالینک ادغام مغز انسان با هوش مصنوعی است، با ایجاد دستگاه‌هایی که در مغز جاسازی می‌شوند تا ادغام آن با ماشین‌ها را تس facilitکند. این فناوری می‌تواند حافظه را بهبود بخشد یا به دستگاه‌ها اجازه دهد با نرم‌افزارها ارتباط برقرار کنند. شرکت همچنین امیدوار است دستگاه‌هایی توسعه دهد که از آنها برای درمان بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر، کاهش حافظه و صدمه نخاعی استفاده کنند.

ماسک در حال بحث در مورد دستگاه Neuralink در طول یک نمایش زنده در سال 2020

در سال ۲۰۱۹، ماسک اعلام کرد که در حال کار بر روی یک دستگاه مانند یک ماشین دوختن هستند که می‌تواند نخ‌ها را به مغز انسان جاسازی کند. ماسک به عنوان تنها نویسنده یک مقاله در اکتبر ۲۰۱۹ است که جزئیاتی از تحقیقات نورالینک را شرح می‌دهد. اگرچه در این مقاله نام ماسک به عنوان تنها نویسنده اعلام شد و این امر باعث انتقادات تیم تحقیقاتی نورالینک شد

در یک نمایش زنده در سال ۲۰۲۰، ماسک دستگاهی اولیه را "یک فیتبیت در جمجمه شما" توصیف کرد که به زودی می‌تواند فلج، نابینایی، کرسی‌چرخی و معلولیت‌های دیگر را درمان کند. بسیاری از علمای عصب‌شناسی و نشریات این ادعاها را انتقاد کردند و روزنامه MIT Technology Review این ادعاها را به عنوان "بسیار احتمالی" و "تئاتر علمی عصب‌شناختی" توصیف کرد.

در طول نمایش، ماسک یک خوک با یک تزریق نورالینک نشان داد که فعالیت عصبی مرتبط با بوی را ردیابی می‌کند. در سال ۲۰۲۲، نورالینک اعلام کرد که آزمایشات بالینی تا پایان سال آغاز خواهند شد.نورالینک آزمایشات حیوانی بیشتری را بر روی میمون‌های ماکاک در مرکز تحقیقات حیوانات دانشگاه کالیفرنیای دیویس انجام داده‌است.

در سال ۲۰۲۱، این شرکت ویدیویی را منتشر کرد که یک ماکاک را نشان می‌دهد که با استفاده از نورالینک در بازی ویدیویی پانگ شرکت کرده است. آزمایش‌های حیوانی این شرکت - که منجر به مرگ برخی از میمون‌ها شده‌است - به ادعاهای سوءاستفاده از حیوانات منجر شده‌است. 

انجمن پزشکان برای پزشکی مسولان ادعا کرده‌است که آزمایشات حیوانی نورالینک به نقض قانون حفاظت از حیوانات منجر شده‌است. کارمندان ادعا کرده‌اند که فشار ماسک برای تسریع فرآیند توسعه به آزمایش‌های ناکام منجر شده‌است و مرگ غیرضروری حیوانات را به دنبال داشته‌است. در سال ۲۰۲۲، یک تحقیق فدرال به حملات محتمله به حقوق حیوانات توسط نورالینک آغاز شد.

  • شرکت بورینگ Boring 

سال 2017، ماسک شرکت The Boring Company را برای ساخت تونل‌ها تأسیس کرد و برنامه‌هایی برای خودروهای ویژه زیرزمینی با ظرفیت بالا اعلام کرد که می‌توانند با سرعت تا ۱۵۰ مایل در ساعت (۲۴۰ کیلومتر در ساعت) حرکت کنند و از ترافیک زمینی در شهرهای بزرگ عبور کنند.

ماسک در جریان افتتاح تونل آزمایشی خسته کننده در هاثورن، کالیفرنیا در سال 2018

اوایل سال 2017، این شرکت مذاکراتی با نهادهای نظارتی را شروع کرد و ساخت یک "خندق تست" به طول ۳۰ فوت (۹.۱ متر)، عرض ۵۰ فوت (۱۵ متر) و عمق ۱۵ فوت (۴.۶ متر) را در محوطه دفترهای SpaceX آغاز کرد، زیرا برای این کار لازم به هیچ مجوزی نبود.

تونل لس آنجلس کمتر از دو مایل (۳.۲ کیلومتر) طول داشت و در سال ۲۰۱۸ به خبرنگاران معرفی شد. از خودروهای Tesla Model X استفاده می‌شد و اعلام شد که حین حرکت با سرعت‌های نامطلوب سفر آسان نیست.

دو پروژه تونل که در سال ۲۰۱۸ در شیکاگو و غرب لس آنجلس اعلام شد، لغو شدند با این حال، یک تونل زیر نمایشگاه مرکزی لاس وگاس در اوایل سال ۲۰۲۱ تکمیل شد. مقامات محلی تأییدیه توسعه‌های بیشتری از سیستم تونل را صادر کرده‌اند. در سال ۲۰۲۱، ساخت تونل در فورت لادردیل، فلوریدا، تأیید شد.

  •  توئیتر Twitter

در سال ۲۰۲۲، ماسک اعلام کرد که احتمال خرید توئیتر را از سال ۲۰۱۷ مطرح کرده بوده است و پیشتر هم بر سیاست‌های این پلتفرم در ارتباط با آزادی بیان سوالاتی داشته بود.

در ژانویه ۲۰۲۲، ماسک شروع به خرید سهام توئیتر کرد و تا آوریل حصت ۹.۲ درصدی از سهام این شرکت را به دست آورد، که او را بزرگ‌ترین سهامدار آن کرد. وقتی این موضوع به طور عمومی اعلام شد، سهام‌های توئیتر تجربه بیشترین افزایش قیمت داخل روز از زمان ثبت‌نام بورسیهای سال ۲۰۱۳ را کردند.

در تاریخ ۴ آوریل، ماسک به توافقی رسید که او را به عضویت هیئت مدیره توئیتر منصوب می‌کرد و اجازه می‌داد فقط حداکثر ۱۴.۹ درصد از شرکت را به دست آورد. با این حال، در تاریخ ۱۳ آوریل، ماسک یک پیشنهاد ۴۳ میلیارد دلاری برای خرید توئیتر ارائه کرد و عرضه برنامه اقدام به تصاحب ۱۰۰٪ سهام توئیتر با قیمت ۵۴.۲۰ دلار در هر سهم را اعلام کرد.

به پاسخ این پیشنهاد، هیئت مدیره توئیتر یک "اقدامات مسموم‌کننده" برای حقوق سهامداران راه‌اندازی کرد که باعث می‌شد برای هر سرمایه‌گذاری تک نفره که بیش از ۱۵ درصد از شرکت را به دست آورد، گران‌تر شود و بدون تأیید هیئت مدیره امکان داشتن بیش از ۱۵ درصد از سهام شرکت برای هر سرمایه‌گذار به وجود نیاید.

با این حال، تا پایان ماه، ماسک به موفقیت به پایان رساندن پیشنهاد خود به تقریباً ۴۴ میلیارد دلار رسید. این شامل حدود ۱۲٫۵ میلیارد دلار وام علیه سهام Tesla او و ۲۱ میلیارد دلار تأمین مالی از منابع اندوخته اش بود. روز بعد از انجام معامله، ارزش بازاری سهام تسلا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت، که باعث شد ماسک حدود ۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های خالص خود را از دست بدهد.

او سپس انتقاداتی از سیاست‌های اجرایی توئیتر به مدیر اجرایی ویجایا گاده به طرف ۸۶ میلیون فالوئر خود توئیت کرد، که منجر به تحریک برخی از آن‌ها به انجام آزارها علیه او شد.

دقیقاً یک ماه پس از اعلام انجام تصاحب، ماسک اعلام کرد که معامله "تعلیق شده" است بعد از گزارش اینکه ۵ درصد از کاربران فعال روزانه توئیتر حساب‌های اسپمی هستند که منجر به کاهش بیش از ۱۰٪ ارزش سهام توئیتر شد.

اگرچه او ابتدا تعهد خود به تصاحب را تایید کرده بود، اما در ژوئیه اطلاعیه‌ای ارسال کرد که نشان می‌داد تصمیم به لغو معامله گرفته است؛ هیئت مدیره توئیتر نیز پاسخ داد که به اجرای معامله تعهد دارند.

در تاریخ ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲، توئیتر به طور رسمی علیه ماسک در دیوان ایالت دلاویر به دلیل نقض توافقنامه قانونی برای خرید توئیتر دعوت اشکالی کرد. در اکتبر ۲۰۲۲، ماسک دوباره عقب‌گرد کرد و پیشنهادی به قیمت ۵۴.۲۰ دلار برای خرید توئیتر ارائه کرد. معامله به طور رسمی در تاریخ ۲۷ اکتبر به اتمام رسید.

بلافاصله پس از تصاحب، ماسک چندین مدیر ارشد توئیتر از جمله مدیر اجرایی پاراگ آگراول را اخراج کرد؛ به جای او خود به عنوان مدیر اجرایی به عنوان مدیر عامل قرار گرفت. او اشتراک ماهانه ۷٫۹۹ دلاری برای "چک آبی" ایجاد کرد و بخش قابل توجهی از کارکنان شرکت را استخدام نمی‌کند.

ماسک نظم دادن محتوا را کم کرد و در دسامبر اسناد داخلی مربوط به مدیریت توئیتر از مرتبطیت‌های مدیریتی توئیتر در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را منتشر کرد. مرکز حقوق مدنی جنوبی توجه داشته که توئیتر صدها تن از افراط‌گرایان را تأیید کرده‌است و یک مطالعه بر روی میلیون‌ها توییت پس از تصاحب نشان داده که توئیت‌های تبلیغاتی نسبت به مدت رهبری ماسک در شرکت، افزایش دیده‌اند.

در ژانویه ۲۰۲۳، گزارش واشنگتن پست منتشر شد که نشان می‌داد ماسک به طور خصوصی ادعا کرده بود که سانسور مزعوم در این پلتفرم، از جمله ممنوع شدن حساب‌های مثل The Babylon Bee، او را به تصاحب توئیتر وادار کرده بود. پست نیویورک نیز اعلام کرد که همسر سابق ماسک، تالولا رایلی، او را تشویق کرده بود که به خرید توئیتر بپردازد، به خصوص برای ممنوع شدن Bee اشاره کرد. پس از تصاحب، او اولویت احیای حساب‌های مانند Bee را اعلام کرد.

در تاریخ ۱۸ دسامبر، ماسک نظرسنجی‌ای را در حساب توئیتر خود منتشر کرد که از کاربران خواست آیا او باید از مقام مدیریتی توئیتر استعفا دهد؛ ۵۷٫۵٪ از بیش از ۱۷٫۵ میلیون آراء حمایت کردند.

سپس ماسک اعلام کرد که به عنوان مدیر عامل ترک می‌کند و به عنوان "مدیر اجرایی و CTO و نظارت بر محصول، نرم‌افزار و sysops" انتقال می‌دهد و مدیر عامل جدید، لیندا یاکارینو، که سابقه‌دار NBCUniversal است، را اعلام کرد.

  • هوش مصنوعی ایکس (xAI)

On July 12, 2023, الون ماسک شرکتی به نام xAI را راه‌اندازی کرد، که هدف آن توسعه برنامه‌های هوش مصنوعی نسل‌بخشی (generative AI) است که با ارائه‌های موجود مانند ChatGPT رقابت کند. این شرکت مهندسانی از گوگل و OpenAI استخدام کرده است.

سبک رهبری

ماسک اغلب به عنوان یک میکرومنیجر توصیف می‌شود و خود را "نانومنیجر" خوانده است. روش‌شناسی او را به عنوان مطلق‌گرا توصیف می‌کنند.

او برنامه‌های تجاری رسمی تهیه نمی‌کند؛ به جای آن، می‌گوید که ترجیح می‌دهد با "روش‌شناسی طراحی تکراری" و "تحمل از شکست‌ها" به مسائل مهندسی نگریسته و آن‌ها را حل کند. او کارمندان خود را مجبور به استفاده از اصطلاحات خاص شرکت می‌کند و پروژه‌های جسورانه، خطرناک و هزینه‌بر را در برابر توصیه‌های مشاوران خود آغاز می‌کند.

 به عنوان مثال حذف رادار جلویی از خودروهای تسلا. اصرار او بر ادغام عمودی باعث شده است که شرکت‌های او اکثر تولید را درون شرکت انجام دهند. اگرچه این امر در مورد موشک‌های SpaceX منجر به کاهش هزینه‌ها شده است، اما ادغام عمودی در نرم‌افزار تسلا مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

برخوردهای ماسک با کارمندان - که از طریق ایمیل‌های گروهی به آن‌ها ارتباط می‌گیرد - به عنوان "انگور و چوب" شناخته شده است؛ او کسانی را که "نقد سازنده" ارائه می‌دهند پاداش می‌دهد، اما به‌طور همزمان معروف به تهدید، زبان بدون‌ادب و اخراج کارمندان است. او انتظار دارد کارمندانش برای ساعت‌ها کار کنند، گاهی به مدت 80 ساعت در هفته!

 او از کارکنان جدید خود توافق‌نامه‌های سراسری غیرمفهومی امضا می‌کند و گاهی کارمندان را به طور انبوه اخراج می‌کند، به عنوان مثال در زمان جنگ تولید مدل 3 در سال 2018. در سال 2022، ماسک خطوطی را برای اخراج 10 درصد از نیروی کار تسلا را فاش کرد، به دلیل نگرانی‌هایش از اقتصاد. همان ماه، او کار از راه دور در SpaceX و تسلا را متوقف کرد و تهدید کرد کارکنانی را که هفته‌ای 40 ساعت کار نمی‌کنند، اخراج خواهد کرد.

روشنگری ماسک از سوی برخی تحسین شده‌است، که موفقیت تسلا و سایر کسب‌وکارهای او را به او نسبت می‌دهند؛ اما از سوی دیگران مورد انتقاد قرار گرفته‌است، که او را بی‌احترامی می‌دهند و تصمیم‌های مدیریتی‌اش را به‌عنوان "نشانه‌ای از کمبود درک انسانی" می‌بینند.

کتاب Power Play سال 2021 حاوی داستان‌هایی از برخوردهای ماسک با کارمندان است. روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش کرد که بعد از اصرار ماسک بر برند کردن خودروها به عنوان "رانندگی خودکار"، او مورد انتقاد مهندسانش قرار گرفته است که این کار باعث خطرناک شدن جان مشتریان می‌شود و برخی از کارکنان به این دلیل استعفا دادند.

 سایر فعالیت‌ها

بیایید با سیار فعالیت‌های زندگی ایلان ماسک آشنا شویم.

  • بنیاد ماسک

ماسک، رئیس بنیاد ماسک است که در سال 2001 تأسیس کرد و هدف اعلامی آن ارائه سیستم‌های انرژی خورشیدی در مناطق بلایای طبیعی، حمایت از تحقیقات، توسعه و فعالیت‌های مرتبط با مواردی از جمله اکتشاف فضایی انسان، پزشکی کودکان، انرژی‌های تجدیدپذیر و "هوش مصنوعی ایمن" و همچنین حمایت از زمینه‌های آموزشی علوم و مهندسی می‌باشد.

از سال 2002 تا 2018، این بنیاد حدود 25 میلیون دلار به‌طور مستقیم به سازمان‌های غیرانتفاعی اهدا کرده است و تقریباً نیمی از این مبلغ به OpenAI ماسک، که در آن زمان یک سازمان غیرانتفاعی بود، رفت.

از سال 2002 به بعد، بنیاد بیش از 350 اهدایی انجام داده‌است. تقریباً نیمی از این اهداها به سازمان‌های غیرانتفاعی مرتبط با تحقیقات علمی یا آموزش اختصاص یافته‌اند. گیرنده‌های مشهور شامل بنیاد ویکی‌مدیا، دانشگاه پنسیلوانیا که محل تحصیل او بوده، و بنیاد Big Green برادرش، کیمبال ماسک می‌شوند.

در سال 2012، ماسک تعهد به اعطای بیشترین بخش از ثروت خود به اهداف خیریه، طی عمر خود یا در وصیت‌نامه‌اش، به نام Giving Pledge گذاشت. وی جوایزی را در بنیاد جایزه ایکس پرایز از جمله 100 میلیون دلار برای پاداش فناوری بهتر کنترل کربن پایه‌گذاری کرده‌است.

مجله Vox گفته‌است: "بنیاد ماسک تقریباً در سادگی خود جذاب است و در عین حال بسیار ابهام‌زدایی است"، اشاره‌ای به وب‌سایت آن که تنها 33 کلمه متن ساده است داشته‌است.

بنیاد برای مقدار نسبتاً کمی از ثروت موسس اهدا شده، مورد انتقاد قرار گرفته‌است. در سال 2020، مجله فوربز به ماسک امتیاز اهدای خیریه 1 داد، زیرا او کمتر از 1 درصد از دارایی خود را اهدا کرده‌است.

در نوامبر 2021، ماسک 5.7 میلیارد دلار سهم تسلا را طبق اظهارنامه‌های حسابرسی به خیریه اهدا کرد. با این حال، خبرگزاری بلومبرگ توجه کرد که همه آن به بنیاد خودش اهدا شد و دارایی‌های بنیاد ماسک تا انتهای سال 2021 به 9.4 میلیارد دلار رسید. این بنیاد در همان سال 160 میلیون دلار را به سازمان‌های غیرانتفاعی اهدا کرد.

  •  هایپرلوپ Hyperloop

هایپرلوپ و مسابقه هایپرلوپ پاد در سال 2013، ماسک برنامه‌ها را برای نسخه‌ای از قطارهای وکترن، یا به اصطلاح قطار لولایی، اعلام کرد و دوازده مهندس از شرکت‌های SpaceX و Tesla را مأموریت داد تا اساسات مفهومی را برپا کنند و طرح‌های اولیه را ایجاد کنند.

در انتهای سال 2013، ماسک مفهوم را که به آن هایپرلوپ نامگذاری کرد، معرفی کرد. نسخه آلفا برای این سیستم در یک سند سفید منتشر شد که بر روی وبلاگ‌های Tesla و SpaceX قرار گرفت. این سند تکنولوژی را تعریف کرد و مسیری افتراقی را معرفی کرد که در آن چنین سیستم حمل و نقلی میان منطقه گریتر لوس آنجلس و منطقه خلیج سن فرانسیسکو احداث شود که هزینه تقدیری آن حدود 6 میلیارد دلار است. 

بخشی از مسابقه Hyperloop pod 2017 که توسط SpaceX حمایت می‌شود.

اگر این پیشنهاد در این هزینه‌ها به عنوان تکنولوژی مناسب اثبات شود، مسافرت با هایپرلوپ ارزان‌تر از هر نوع حمل و نقل دیگری برای مسافت‌های طولانی خواهد بود.

در سال 2015، ماسک مسابقه‌ای برای طراحی پاد هایپرلوپ برای دانش‌آموزان و دیگران با هدف عملی‌سازی آنها روی مسیر یک مایلی به ترتیب مسابقات هایپرلوپ 2015-2017 اعلام کرد. این مسیر در ژانویه 2017 استفاده شد و ماسک همچنین اعلام کرد که شرکت یک پروژه تونل را آغاز کرده است و مقصد آن فرودگاه هاوتورن است.

در ژوئیه 2017، ماسک ادعا کرد که "موافقت دولتی شفاهی" برای ساخت یک هایپرلوپ از نیویورک شهر به واشنگتن، دی. سی.، با توقف در فیلادلفیا و بالتیمور دریافت کرده‌است.

در سال 2021 از مسیر پیش‌بینی‌شده DC-to-Baltimore از وب‌سایت شرکت تونل‌کاوی حذف شد. پروژه تونل به هاوتورن در سال 2022 متوقف شد و اعلام شد که به پارکینگ برای کارکنان SpaceX تبدیل می‌شود.

آشلی وانس، نویسنده زندگی‌نامه ماسک، به این نکته اشاره کرده‌است که ماسک امیدوار بود هایپرلوپ موجب "تجدید نظر عموم و نمایندگان در مورد پیشنهاد قطارهای سریع" است که در آن زمان در کالیفرنیا ارائه شده بود و ایده‌های خلاقانه‌تری را در نظر بگیرند.

  •  اپن ای آی OpenAI

در سال 2015، ماسک همراه با دیگران شرکت OpenAI را تأسیس کرد، یک شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی غیرانتفاعی که هدف آن توسعه هوش مصنوعی عمومی است که ایمن و مفید برای بشریت باشد.

یکی از تمرکزهای ویژه این شرکت، دموکراتیزه کردن سیستم‌های هوش مصنوعی فوق‌العاده در برابر دولت‌ها و شرکت‌هاست.

ماسک ۱ میلیارد دلار از منابع مالی خود را به OpenAI تعهد کرد. در سال 2023، ماسک در توییتر اعلام کرد که در نهایت مبلغ کلی ۱۰۰ میلیون دلار به OpenAI اهدا کرده‌است. بعداً تک‌کرانچ، به گزارش محققان خود از اسناد عمومی، "تنها ۱۵ میلیون دلار" از منابع مالی OpenAI می‌توانست به صورت قطعی به ماسک نسبت داده شود. ماسک سپس اعلام کرد که حدود ۵۰ میلیون دلار اهدا کرده‌است.

در سال 2018، ماسک از هیئت مدیره OpenAI خارج شد تا از تعارضات محتمل آینده با نقش خود به عنوان مدیر عامل تسلا که در گذر زمان شرکت آخرالزمانی از طریق Tesla Autopilot به طور گسترده‌تر در AI دخیل شد، اجتناب کند.

از آن زمان تاکنون، OpenAI پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در یادگیری ماشین داشته‌است و شبکه‌های عصبی مانند GPT-3 (تولید متن شبیه به انسان) و DALL-E (تولید تصاویر دیجیتال از توصیف‌های زبان طبیعی) را تولید کرده‌است.

تأمین یارانه از غار تهم لوانگ و پرونده توهین به افترا

در ژوئیه 2018، ماسک دستور داد کارکنانش یک زیردریایی کوچک را برای کمک به نجات کودکان محبوس در یک غار آبگرفته در تایلند ساخته و تنظیم کنند. ریچارد استانتون، رهبر تیم بین‌المللی غواصی نجات، ماسک را ترغیب کرد تا ساخت خودرو را به عنوان یک پشتیبانی دیگر امکان‌پذیر، در صورت بهبود وضعیت سیلاب، تسهیل کند. مهندسان در SpaceX و Boring Company زیردریایی کوچک را از یک لوله انتقال اکسیژن مایع Falcon 9 در هشت ساعت ساخته و به صورت شخصی آن را به تایلند تحویل دادند.

با این حال، تا این زمان، هشت تن از کودکان به امان رسیده بودند و نیروهای نجات از ماسک با استفاده از ماسک‌های چهره کامل، اکسیژن و بیهوشی بهره‌گیری کردند؛ بنابراین مقامات تایلند از استفاده از زیردریایی منصرف شدند. در مارس 2019، ماسک یکی از ۱۸۷ نفری بود که توسط پادشاه تایلند به خاطر دخالت در تلاش نجات، افتخارات مختلفی به وی اهدا شد.

در جریان نجات غار تام لوانگ (تصویر)، ماسک یک زیردریایی کوچک برای تخلیه کودکان پیشنهاد کرده بود که رد شد.

به‌زودی پس از نجات، ورنون آنسورث، یک غارنورد تفریحی بریتانیایی که شش سال از پیش در غار مشغول کاوش بوده و نقش مشاوره کلیدی در عملیات را ایفا کرده بود، زیردریایی را در CNN به عنوان چیزی بیشتر از تبلیغات عمومی و بدون امکان موفقیت محکوم کرد و ادعا کرد که ماسک "هیچ تصوری از اینکه مسیر غار چگونه است، نداشته و می‌تواند زیردریایی خود را که کمر به جا خورده است را کجا بگذارد". ماسک در توییتر ادعا کرد که دستگاه به کار می‌آمد و او به آنسورث به عنوان "آدم پدوفیلی" اشاره کرد.

وی توییت‌های خود را حذف و عذرخواهی کرد و پاسخ‌های خود به توییت‌های بحرانی از چر سکارلت، مهندس نرم‌افزار، که باعث تحریک پیروانش شده بودند، حذف کرد و ماسک بعدها در ایمیلی به خبرهای باز (BuzzFeed News) ادعا کرد که آنسورث "تجاوزکار کودکان" است و گفت که او در کودکی ازدواج کرده است.

در سپتامبر، آنسورث اقامه‌ی پرونده توهین را در دادگاه منطقه‌ای مرکزی کالیفرنیا (District Court for the Central District of California) به جرم افترا وارد کرد. در دفاع خود، ماسک ادعا کرد که "'آدم پدوفیل' اصطلاح معمولی در آفریقای جنوبی بوده که من هنگام رشد کردن در آنجا بزرگ شدم ... مترادف 'مرد پیر کثیف' است و برای توهین به ظاهر و رفتار فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد".

پرونده توهین در دسامبر 2019 آغاز شد و آنسورث درخواست خسارت ۱۹۰ میلیون دلاری را ارائه کرد. در طول محاکمه، ماسک دوباره به آنسورث عذرخواهی کرد. در تاریخ ۶ دسامبر، هیئت منصفه به سود ماسک و به حکم آزادی‌اش اعلام شد.

ظهور در پادکست جو روگن در سال 2018

در سال 2018، ماسک در پادکست "The Joe Rogan Experience" حاضر شد و برای بیش از دو ساعت درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کرد. در طول این مصاحبه، ماسک یک دوده از سیگاری ترکیب شده از تنباکو و کانابیس نوشید. مجری ادعا کرد که تنباکو با کانابیس مخلوط شده است. بلافاصله پس از این اتفاق، ارزش سهام شرکت تسلا کاهش یافت، همچنین این روز با تایید ترک از معاون مالی جهانی تسلا همزمان بود.

مجله Fortune از اینکه استفاده از مواد مخدر می‌تواند تبعاتی برای قراردادهای SpaceX با نیروی هوایی ایالات متحده داشته باشد، مطرح شد، اگرچه یک نماینده نیروی هوایی به The Verge گفت که هیچ تحقیقی انجام نشده است و نیروی هوایی هنوز در حال تشخیص حقایق است.

در سال 2022، ماسک ادعا کرد که او و کارمندان دیگر اسپیس‌ایکس به مدت حدود یک سال پس از این اتفاق تحت آزمایش‌های مواد مخدر تصادفی قرار گرفتند. در مصاحبه با برنامه "60 دقیقه"، ماسک درباره این اتفاق گفت: "من عادت ندارم ماریجوانا بیکار کنم. هر کسی که این پادکست را تماشا کند، می‌تواند ببیند که نمی‌دانم چطور باید ماریجوانا بیکار کنم".

موسیقی

در سال 2019، ماسک از طریق Emo G Records یک ترک رپ به نام "RIP Harambe" را در SoundCloud منتشر کرد. این ترک، به کشته شدن گوریل هارامبه و حساسیت‌های اینترنتی پس از این حادثه اشاره دارد. این ترک توسط Yung Jake اجرا شد، متن آن توسط Yung Jake و Caroline Polachek نوشته شده و تولید آن توسط BloodPop انجام شد.

سال بعد، ماسک یک ترک EDM به نام "Don't Doubt Ur Vibe" را منتشر کرد که شامل متن و آواز خود بود. در حالی که نقاد Guardian به آن اشاره کرد که "این قطعه بدون تفاوت... با بسیاری از اجراهای صحنه غیرمهیج و کارشده از نیمه دیگری از صداهای الکترونیکی در SoundCloud قرار دارد"[300]، TechCrunch گفت که این ترک "نمایانگر بد نیستند از ژانر است".

جت خصوصی

در سال 2003، ماسک گفت که مورد علاقه‌اش از هواپیمایی که مالک آن بود، L-39 Albatros بود. او از یک جت خصوصی استفاده می‌کند که متعلق به شرکت Falcon Landing LLC است که به SpaceX وابسته است و در اوت 2020 یک جت دیگر را خریداری کرد.استفاده فراوان او از این جت - که در سال 2018 بیش از 150,000 مایل پرواز داشته است - و مصرف سوخت فسیلی ناشی از آن، مورد انتقاد قرار گرفته است.

استفاده‌های پروازی او در رسانه‌های اجتماعی از طریق حساب ElonJet پیگیری می‌شود. نسخه توییتر این حساب در دسامبر 2022 مسدود شد، پس از اینکه ماسک ادعا کرد که پسرش به نام X AE A-XII توسط یک تعقیب‌کننده مورد آزار و اذیت قرار گرفته است بعد از اینکه این حساب فرودگاهی که جت خصوصی او در آن فرود کرده بود، را منتشر کرد.

این موضوع منجر به مسدود کردن حساب ElonJet ماسک و همچنین حساب‌های خبرنگارانی که درباره این حادثه گزارش‌ها منتشر کرده بودند، از جمله Donie O'Sullivan، Keith Olbermann و خبرنگاران از The New York Times، The Washington Post، CNN و The Intercept در توییتر شد.

ماسک این گزارش‌ها را معادل به داکسینگ (doxxing) تلقی کرد. پلیس باور ندارد که ارتباطی بین حساب و تعقیب‌کننده ادعا شده وجود داشته باشد. ماسک بعدها نظرسنجی توییتری درباره این موضوع انجام داد که نتیجه آن بازگرداندن حساب‌ها به حالت اصلی بود.

 دارایی

 نموداری از ثروت خالص ماسک از سال 2012 تا 2021 که روند تقریباً نمایی دارد تخمین ثروت صافی ماسک از سال 2013 تا 2022 به عنوان آن توسط مجله فوربس اعلام شده است ماسک 175.8 میلیون دلار پول کسب کرد وقتی شرکت پیپال به ای‌بیه (eBay) فروخته شد.

ارزش خالص دارایی ماسک از سال 2013 تا 2022 طبق برآورد مجله فوربس

او برای اولین بار در سال 2012 در فهرست میلیاردرهای فوربس ثبت شد با ثروت خالص 2 میلیارد دلار! در آغاز سال 2020، ثروت خالص ماسک 27 میلیارد دلار بود. تا پایان سال، ثروت صافی او 150 میلیارد دلار افزایش یافت، اکثراً به دلیل مالکیت او در حدود 20٪ سهام تسلا.

در طول این دوره، ثروت صافی ماسک به طور مکرر نوسان پذیر بود. به عنوان مثال، در ماه سپتامبر، 16.3 میلیارد دلار کاهش یافت که بزرگترین کاهش یک‌روزه در تاریخ شاخص بیلیونرهای بلومبرگ بود.

در نوامبر همان سال، ماسک توانست مارک زاکربرگ، هم‌موسس فیسبوک را پشت سر بگذارد و سومین ثروتمند ترین نفر جهان شود؛ یک هفته بعد از آن بتواند بیل گیتس هم‌موسس مایکروسافت را پشت سر بگذارد و دومین ثروتمند ترین نفر شود. 

در ژانویه 2021، ماسک با ثروت صافی 185 میلیارد دلار، جف بزوس بنیان‌گذار امازون را پشت سر بگذارد و ثروتمندترین نفر جهان شود. بزوس ماه بعد مجدداً به صدرنشینی بازگشت.

در تاریخ 27 سپتامبر 2021، پس از افزایش سهام تسلا، فوربس اعلام کرد که ثروت صافی ماسک بیش از 200 میلیارد دلار است و او ثروتمندترین نفر جهان است.

در نوامبر 2021، ماسک اولین نفری شد که بیش از 300 میلیارد دلار ثروت دارد. در تاریخ 30 دسامبر 2022، گزارش شد که به دلیل کاهش ارزش سهام تسلا، ماسک 200 میلیارد دلار از ثروت صافی‌اش را از دست داده است و اولین نفری در تاریخ است که مقدار چنین بزرگی از پول را از دست داده است.

در ژانویه 2023، ماسک توسط کتاب رکوردهای گینس به عنوان فردی که "بزرگترین از دست دادن ثروت شخصی را در تاریخ" تجربه کرده است تشخیص داده شد، از نواقص مالی خود از نوامبر 2021 به عنوان یک تخمین فوربس در ارزش 182 میلیارد دلاری.

ثروت شخصی ماسک توسط دفتر خانوادگی او به نام اکسسیون LLC مدیریت می‌شود که در سال 2016 تشکیل شده و توسط جارد بیرچال اداره می‌شود.

منابع ثروت

در نوامبر 2020، تقریباً 75٪ ثروت ماسک از سهام تسلا نشات گرفته بود. این نسبت تا دسامبر 2022 به حدود 37٪ کاهش یافت، پس از فروش نزدیک به 40 میلیارد دلار از سهام شرکت از اوایل 2021 به بعد.

ماسک حقوق ماهیانه از تسلا دریافت نمی‌کند؛ او در سال 2018 با هیئت مدیره به توافقی رسید که حقوق شخصی او را به ارزش و درآمد تسلا مرتبط می‌کند.

این توافق بر مبنای این است که ماسک فقط در صورت رسیدن تسلا به ارزش‌های بازاری خاص، این حقوق را دریافت می‌کند. این بزرگ‌ترین توافق چنینی بود که تا به حال بین یک مدیرعامل و هیئت مدیره یک شرکت انجام شده‌است. در اولین جایزه‌ای که در مه 2020 اعطا شد، ماسک اجازه خرید 1.69 میلیون سهم تسلا (حدود 1٪ از شرکت) را با قیمت‌های پایین‌تر از بازار داشت و ارزش آن حدود 800 میلیون دلار بود.

ماسک بین سال‌های 2014 تا 2018 مالیات 455 میلیون دلار را بابت درآمدی به ارزش 1.52 میلیارد دلار پرداخت کرد. به گفته ProPublica، ماسک در سال 2018 هیچ مالیات فدرال درآمدی نپرداخته بود. او ادعا کرد که بر اساس فروش سهام تسلا به ارزش 14 میلیارد دلار، بیل مالیاتی سال 2021 خود را حدود 12 میلیارد دلار تخمین زده‌است.

ماسک به طور مکرر خود را به عنوان "فقیر نقدی" توصیف و ادعا کرده که به کمترین میزان علاقه‌ای به نشانه‌های مادی ثروت دارد". در مه 2020، او تعهد داد تا تقریباً تمامی دارایی‌های فیزیکی خود را به فروش برساند. ماسک ثروت خود را با ادعای جمع‌آوری منابع برای گسترش خارجی انسان‌ها به فضا دفاع کرده‌است.

دیدگاه‌ها و استفاده از توییتر

از زمان پیوستن به توییتر در سال 2009، ماسک یک کاربر فعال بوده و تا ژوئن 2022 بیش از ۱۰۰ میلیون دنبال‌کننده دارد. او ممز‌ها را ارسال می‌کند، منافع تجاری خود را تبلیغ می‌کند و نظرات خود را درباره مسائل سیاسی و فرهنگی معاصر می‌دهد. بیانیه‌های ماسک برخی اوقات منجر به جدال‌ها و بحث‌های گسترده مانند طعنه زدن به ضمایر جنسیتی ترجیحی و تشبیه نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو به آدولف هیتلر شده‌اند.

نیویورک تایمز بررسی‌های او را در روابط بین‌المللی "آشفته" توصیف کرده‌است و منتقدان ایلان ماسک برجسته می‌کنند که جدایی کافی میان نظرات او و منافع تجاری‌اش وجود ندارد.

به عنوان مدیرعامل توییتر، ماسک به عنوان منبعی برای انتشار اطلاعات نادرست شناخته شده‌است؛ برای مثال، او به عنوان بخشی از یک عملیات روانی (پی‌سی‌آپ) اطلاعات آنلاین درباره علاقه ظاهری موریسیو گارسیا به نازیسم را تلمیح کرده‌است.

همچنین، تحت هدایت او، ادعاهایی از انتقادات ترانسفوبیک نیز به وجود آمده‌است، به دنبال اقداماتی که توسط توییتر به عنوان پلیس گذاری انجام شده‌اند. دولت اسرائیل و چند رسانه خبری نیز ماسک را به دلیل انتشار نظریات توطئه‌ای درباره جورج سوروس اتهام می‌کنند و او را متهم به آنتی‌سمیتیسم می‌دانند، هرچند برخی مقامات اسرائیلی از ماسک دفاع کرده‌اند.

تهدیدات وجودی

ماسک به عنوان یک فردی با اعتقاد به "طولمندگیسم" شناخته شده‌است و تاکید دارد که نیازهای نسل‌های آینده باید مورد توجه قرار گیرند. به همین تفکر، او اعلام کرده‌است که هوش مصنوعی بزرگ‌ترین تهدید وجودی برای بشریت است. او از خطر آخرالزمانی شبیه به فیلم "ترمیناتور" ناشی از هوش مصنوعی خبر داده و پیشنهاد داده‌است که دولت باید توسعه ایمن آن را تنظیم کند.

ماسک در کنفرانس انجمن مریخ در سال 2006 جزئیاتی درباره فضاپیمای فالکون 9 و دراگون ارائه می دهد.

در سال 2015، ماسک همراه با استیون هاوکینگ و صدها نفر دیگر از امضاکنندگان نامه باز درباره هوش مصنوعی بودند که خواستار ممنوعیت سلاح‌های خودکار شدند.

 نظرات ماسک درباره هوش مصنوعی توسط منتقدانی مانند یان لوکان، دانشمند رایانه‌ای و مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، به عنوان ترس‌انگیز و جاذبه‌جوی محسوب شده‌است و این امر منجر به اعطای جایزه Luddite سالیانه به ماسک از سوی مؤسسه فناوری و نوآوری اطلاعات شده‌است.

ماسک تغییرات آب‌وهوایی را پس از هوش مصنوعی به عنوان بزرگترین تهدید به بشریت بعد از هوش مصنوعی معرفی کرده‌است و از مالیات کربن حمایت کرده‌است او انتقادگر نگرش رئیس‌جمهور دونالد ترامپ درباره تغییرات آب‌وهوایی بوده‌است.  پس از تصمیم ترامپ برای خروج ایالات متحده از توافقنامه پاریس از دو شورای مشاوره کسب‌ و کار ریاست جمهور استعفا داده‌است. 

ماسک به‌طور مداوم به استقرار در مریخ پرداخته و بر این باور است که بشریت باید "گونه‌ای چندسیاره‌ای" شود. او پیشنهاد داده‌است از سلاح‌های هسته‌ای برای تبدیل سیاره مریخ به قابل سکونت استفاده شود.

او برآورده کردن یک دموکراسی مستقیم در مریخ را تصور کرده‌است، با یک سیستم که برای ایجاد قوانین نیاز به تعداد رأی‌های بیشتری از حذف آنها دارد. ماسک نگرانی‌هایی نیز درباره کاهش جمعیت انسانی دارد، با ادعایی که "مریخ هیچ جمعیت انسانی ندارد. ما به تعداد زیادی افراد نیاز داریم تا تمدن چندسیاره‌ای شویم." در سال 2021، ماسک در جلسه شورای مدیرعاملی روزنامه وال‌استریت گفت که کاهش نرخ تولد و به تبع آن کاهش جمعیت یکی از بزرگ‌ترین خطرها برای تمدن بشریت است.

سیاست

از ماسک به عنوان لیبرترین توصیف می‌شود، اما او خود را "معتدل سیاسی" می‌دانسته و در زمانی که در کالیفرنیا زندگی می‌کرد، به عنوان یک رأی‌دهنده مستقل ثبت‌نام کرده بود. روزنامه نیویورک تایمز نوشت که ماسک "دیدگاه‌هایی را اعلام می‌کند که به راحتی در چارچوب سیاسی ثنای آمریکایی چپ-راست نمی‌گنجد".

ماسک و معاون رئیس جمهور مایک پنس در مرکز فضایی کندی قبل از پرتاب Crew Dragon Demo-2 اسپیس ایکس (2020)

ماسک به دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کمک مالی کرده‌است، بسیاری از آن‌ها در ایالت‌هایی که منافع در آنها دارد. از اواخر دهه ۲۰۱۰، کمک‌های سیاسی ماسک تقریباً به‌طور کامل به حمایت از جمهوری‌خواهان منتقل شده‌است. ایلان ماسک در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ به هیلاری کلینتون رأی داد.

در انتخابات اولیه حزب دموکرات در سال ۲۰۲۰، ماسک از نامزد اندرو یانگ حمایت کرد و از پایه درآمد یکپارچه وی حمایت کرد. او همچنین از کمپین ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ کانیه وست حمایت کرد. وی گفت که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ برای جو بایدن رأی داده‌است.

در سال ۲۰۲۲، ماسک گفت که دیگر نمی‌تواند از دموکرات‌ها حمایت کند زیرا آن‌ها "حزب تقسیم و نفرت" هستند و یک توییت نوشت که "روزی که رای دهندگان با ذهن مستقل به جمهوری‌خواه‌ها رای دهند، دهها سال است که همه مشکلات را حل می‌کنیم"

او با حمایت‌اش از ران دسانتیس، جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرد و از جمهوری‌خواهان نیز حمایت کرد که در حال حاضر همیشه درونهای کشوری را به عنوان یک مسئله قومی مطرح می‌کنند. ماسک مخالف "مالیات میلیاردرها" است و در توییتر با سیاستمداران دموکراتیک چپ‌گرایی مانند برنی ساندرز، الکساندریا اوکاسیو-کورتز و الیزابت وارن به اختلاف پیوسته‌است.

او سوالاتی در مورد تظاهرات حقوق زنان سیاهپوست مطرح کرده‌است، به عنوان مثال بخاطر اینکه عبارت "دست‌ها بالا، شلوار پائین" متخیل شده‌است. ماسک همچنین نظریه‌ای بی‌اساس مرتبط با حمله همسر نانسی پلوسی منتشر کرد، اما توییت ماسک پاک شد.

ماسک از چین تعریف کرده و به عنوان داشتن رابطه نزدیک با دولت چین توصیف شده‌است که اجازه دسترسی به بازارهای خودروی تسلا را می‌دهد. پس از تولید اولین دسته از خودروها در گیگافکتوری شانگهای، ماسک از دولت و مردم چین تشکر کرد و به عنوان خلاف آمریکا و مردم آن انتقاد کرد.

207–208  در سال ۲۰۲۲، ماسک مقاله‌ای برای چین سایبرنت، انتشار رسمی اداره سایبرنت اداره کل چین، نوشت که نوشتن این مقاله با ترویج برای آزادی بیان او در تضاد است.

ماسک بعداً برای تایوان راه‌حل مخصوص خود را برای یک "ناحیه اداری ویژه" چین نشانه‌گذاری کرد که توهین‌آمیز به نظر نمی‌رسید، ولی این تصمیم با انتقادات از سوی نمایندگان تایوانی همراه شد.

در اکتبر ۲۰۲۲، ماسک یک نظرسنجی توییتری و "طرح صلح" را برای حل حمله روسیه به اوکراین منتشر کرد. گزارش شده‌ است که ماسک قبل از پیشنهاد با رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین تماس گرفته بود، اما ماسک این مسئله را انکار کرد.

ماسک در طول همه‌گیری کووید-19 از باندانا به عنوان ماسک صورت استفاده می‌کند.

COVID-19

ماسک به خاطر نظرات و رفتارهای عمومی‌اش در ارتباط با ویروس کووید-۱۹ مورد انتقاد قرار گرفته‌است. او اطلاعات نادرستی درباره ویروس منتشر کرد، از جمله تبلیغ مقاله‌ای که به طور گسترده‌ای مورد انتقاد قرار گرفته‌است، که درباره فواید کلروکین حرف می‌زند و ادعا می‌کند آمار مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ بیش از حد بزرگ‌نمایی شده‌است.

در مارس ۲۰۲۰، ماسک گفت: "هراس از کروناهم بی‌هوشانه‌است". در ایمیلی به کارکنان تسلا، ماسک به کووید-۱۹ به عنوان "یک فرم خاص از سرماخوردگی معمولی" اشاره کرد و پیش‌بینی کرد که تعداد موارد تأییدشده کووید-۱۹ به بیش از ۰.۱٪ جمعیت آمریکا نخواهد رسید.

در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۰، ماسک پیش‌بینی کرد که "احتمالاً تا پایان آوریل" موارد جدیدی از کووید-۱۹ در ایالات متحده وجود نخواهد داشت. پلیتیکو این اظهارنظر را یکی از "پیش‌بینی‌های بی‌اعتماد، اطمینان‌بخش و بی‌استثنا غلط [سال ۲۰۲۰]" دانست.

ماسک همچنین ادعا کرد که کودکان "در واقع مصون" به کووید-۱۹ هستند. ماسک محدودیت‌های کووید-۱۹ را محکوم کرد و ابتدا در مارس ۲۰۲۰، کارخانه فریمونت تسلا را بستن در مقابل حکم محلی پناهگاه به حالت استاندارد رفت، و رفتن به کارخانه تسلا را رد کرد.

در ماه مه ۲۰۲۰، او کارخانه تسلا را باز کرد و در مخالفت با حکم محلی در خانه ماندن قرار گرفت و کارگران را هشدار داد که اگر به محل کار نیایند، حقوق آنها پرداخت نمی‌شود و ممکن است مزایای بیکاری آنها به خطر بیافتد. در دسامبر ۲۰۲۲، ماسک خواستار اتهام فاؤوچی، دیگر دایرکتور موسسه ملی حساسیت‌های آلرژی و عفونی، شود.

در مارس ۲۰۲۰، ماسک قول داد که تسلا در صورت کمبود ونتیلاتورها برای بیماران کووید-۱۹ آنها را تولید خواهد کرد. بعد از پاسخ افرادی مثل شهردار نیویورک، بیل دی بلاسیو به پیشنهاد ماسک، ماسک به ارائه ونتیلاتورها که تسلا آنها را ساخت یا از طرف یک شخص ثالث خریداری کرده بود، پرداخت. با این حال، ماسک در نهایت ماشین‌های BiPAP و CPAP که ونتیلاتورهای غیرتهاجمی هستند، نه ونتیلاتورهای مکانیکی تهاجمی گرانقیمت و مورد نیاز را خریداری و اهدا کرد.

در سپتامبر ۲۰۲۰، ماسک گفت که از واکسن کووید-۱۹ استفاده نخواهد کرد، زیرا او و فرزندانش "به خطر کووید نیستند". دو ماه بعد، ماسک به کووید-۱۹ مبتلا شد و پس از آن پیشنهاد کرد نتایج آزمایش سریع آنتی‌ژن کووید-۱۹ او مشکوک هستند و عبارت "اسپیس کارن" به مرجعیت ماسک ارجاع شد. با این حال، در دسامبر ۲۰۲۱، ماسک فاش کرد که او و فرزندان مجازش واکسن دریافت کرده‌اند.

 سرمایه گذاری

ماسک گفته است که دولت ایالات متحده نباید به شرکت‌ها یارانه دهد، بلکه مالیات کربن را اجرا کند تا از رفتارهای نادرست جلوگیری شود.  او اعتقاد دارد بازار آزاد بهترین راه‌حل را خواهد یافت و تولید خودروهای مضر برای محیط زیست باید پیامدهای خود را داشته باشد. تسلا میلیاردها دلار یارانه دریافت کرده است. 

علاوه بر این، تسلا مقادیر قابل توجهی از محصولات صادرات صفر انتشار دریافت کرده است که در کالیفرنیا و در سطح اتحادیه ایالات متحده اجرا شده‌اند و که به مصرف‌کنندگان اولیه خودروهای تسلا کمک کرد، زیرا اعتبارات مالیاتی از طرف دولت‌ها موجب قیمت‌گذاری رقابتی خودروهای برقی با برقی اندازی موتور داخلی موجود می‌شود.

باید ذکر کرد که تسلا برخی از درآمدهای خود را از فروش اعتبارات کربن به شرکت‌ها، تحت سیستم تجارت کربن اتحادیه اروپا و سیستم ملی کربن چین، به دست می‌آورد. 

ماسک با سناتور دایان فاینشتاین در افتتاحیه کارخانه تسلا فرمونت (2010) 

ماسک، مخالف سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، به طولانی‌مدت، به مدت طولانی مخالف است و بارها این روش را انتقاد کرده و بر این باور است که باید غیرقانونی شود. مجله Wired نقد کرده است که مخالفت ماسک با سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به این دلیل است که سرمایه‌گذاران کوتاه مدت انگیزه‌ای دارند تا اطلاعات نامطلوب درباره شرکت‌های او را پیدا کرده و انتشار دهند.

در اوایل سال 2021، او سرمایه‌گذاری کوتاه در بازار گیم‌استاپ را تشویق کرد. در دسامبر 2022، ماسک 3.6 میلیارد دلار از سهام خود در تسلا به معادل 22 میلیون سهم در شرکت فروخت، به رغم اینکه در ابتدای سال پیش‌تر پیمان کرده بود که دیگر سهامی را به فروش نخواهد رساند.

تکنولوژی

ماسک ارزهای رمزنگاری را ترویج کرده و آن‌ها را نسبت به ارزهای قانونی دولتی حمایت می‌کند. با توجه به تأثیر توییت‌های ماسک در حرکت بازارهای رمزنگاری، بعضی از افراد، مانند اقتصاددان نوریل روبینی، ادعا کرده‌اند که اظهارنظرهای او درباره ارزهای رمزنگاری به عنوان تلاطم بازار تلقی می‌شوند. قیمت بیت‌کوین و دوج‌کوین به علت توییت‌های اجتماعی ماسک در مورد آن‌ها، افزایش یافت.

در نتیجه، اعلام تسلا در سال 2021، به همراه رفتار رسانه‌های اجتماعی ماسک، که ارزهای رمزنگاری را تحسین کرد، که تسلا 1.5 میلیارد دلار ارز بیت‌کوین خریده‌است، سوالاتی را به وجود آورد. اعلام تسلا که از بیت‌کوین برای پرداخت استفاده خواهد کرد، به خاطر تأثیر زیست‌محیطی استخراج ارزهای رمزنگاری، از سوی محیط‌بانان و سرمایه‌گذاران مورد انتقاد قرار گرفت.

چند ماه بعد، به پاس پاسخ به انتقادات، ماسک اعلام کرد که تسلا دیگر پرداخت‌ها را با بیت‌کوین نخواهد پذیرفت و تا حل مسائل زیست‌محیطی، هیچ معامله‌ای با ارزهای رمزنگاری انجام نخواهد داد. علی‌رغم مشارکت شرکت تونل‌کننده در ساخت زیرساخت حمل و نقل انبوه، ماسک حمل و نقل عمومی را انتقاد کرده و حمل و نقل فردی (خودروهای خصوصی) را ترویج داده‌است.

نظرات او به عنوان "اشرافی" توصیف شده‌اند و از سوی کارشناسان حمل و نقل و برنامه‌ریزی شهری، منتقد شده‌اند، که به این نکته اشاره کرده‌اند که حمل و نقل عمومی در مناطق شهری پرجمعیت اقتصادی‌تر، مصرف انرژی کمتر و نیاز به فضای کمتری نسبت به ماشین‌های خصوصی دارد.

زندگی شخصی ایلان ماسک

از اوایل دهه 2000 تا اواخر سال 2020، ماسک در کالیفرنیا ساکن بود که در آنجا تسلا و اسپیس‌ایکس تأسیس شدند. در سال 2020 به تگزاس نقل مکان کرد و گفت که کالیفرنیا نسبت به موفقیت اقتصادی خود بی‌خیال شده است.  هنگام مجری شدن برنامه Saturday Night Live در ماه مه 2021، ماسک افشا کرد که او اسپرگر سندرم دارد. همچنین، او تمرین‌های برزیلی جوجیتسو را انجام می‌دهد.

  • روابط و فرزندان

ماسک همسر اول خود، نویسنده کانادایی جاستین ویلسون را در دانشگاه کوینز در انتاریو، کانادا ملاقات کرد و در سال 2000 با او ازدواج کرد. در سال 2002، کودک نخستین آن‌ها به علت مرگ ناگهانی نوزاد در سن 10 هفته از دنیا رفت. پس از مرگ او، زوج تصمیم گرفت تا از فن‌آوری باروری مصنوعی استفاده کنند تا خانواده‌شان را ادامه دهند. آن‌ها دوقلوها را در سال 2004 و سه‌قلوها را در سال 2006 به دنیا آوردند. این زوج در سال 2008 طلاق گرفتند و نگهداری مشترک از فرزندانشان را به اشتراک گذاشتند.

در سال 2022، یکی از دوقلوها رسماً نام خود را تغییر داد تا هویت جنسیتی او به عنوان زن ترنس را بیان کند و نام خانوادگی ویلسون را به عنوان نام خانوادگی خود استفاده کند زیرا دیگر نمی‌خواهد با ماسک مرتبط شود. ماسک تنش دختر خود را به "تصاحب مدارس و دانشگاه‌های برتر توسط نئومارکسیست‌ها" نسبت داد.

در سال 2008، ماسک رابطه با بازیگر انگلیسی تالولا رایلی شروع کرد. دو سال بعد در کلیسای دورنوچ در اسکاتلند ازدواج کردند. در سال 2012، آن‌ها ازدواج را به پایان رساندند، اما در سال بعد مجدداً ازدواج کردند. پس از اعلام کوتاه‌مدت طلاق در سال 2014، ماسک در سال 2016 طلاق دوم خود از رایلی را نهایی کرد.

سپس ماسک برای مدتی با امبر هرد در سال 2017 دوست شد. او به گفته‌ها از سال 2012 به دنبال او بوده‌است. جانی دپ بعدها اتهاماتی به ماسک از این که او از او برای همچنان متاهل بودن او زمانی که هرد بود، انداخت. ماسک و هرد هر دو این رابطه را تکذیب کردند. در سال 2018، ماسک و خواننده کانادایی گریمز اعلام کردند که با هم هستند. گریمز در مه 2020 پسرشان را به دنیا آورد. 

 طبق گفته‌های ماسک و گریمز، نام او "X Æ A-12" (/ɛks æʃ eɪ ˈtwɛlv/) بود؛ اما این نام با مقررات کالیفرنیا تضاد داشت زیرا شامل کاراکترهایی بود که در الفبای انگلیسی مدرن وجود ندارند. به همین دلیل، نام او به "X Æ A-Xii" تغییر یافت. این باعث ایجاد بیشتر گیجی شد، زیرا حرف Æ در الفبای انگلیسی مدرن نیست.  در نهایت، فرزند با نام X AE A-XII ماسک شناخته شد، با "X" به عنوان نام کوچک، "AE A-XII" به عنوان نام میانی و "ماسک" به عنوان نام خانوادگی!

در دسامبر 2021، گریمز و ماسک یک فرزند دیگر، دختری به نام اگزا دارک سیدرال ماسک (با نام مستعار "Y")، را از طریق رحم اجاره‌ای به دنیا آوردند. با وجود بارداری، ماسک گزارشات را تأیید کرد که در سپتامبر 2021 زوج "نیمه‌جدا" شده‌اند؛ در یک مصاحبه با مجله تایم در دسامبر 2021، او گفت که مجرد است. در مارس 2022، گریمز درباره رابطه‌اش با ماسک گفت: "احتمالاً به او به عنوان دوست پسرم اشاره می‌کنم، اما ما بسیار پویا هستیم." در همان ماه، گریمز توییتی را منتشر کرد که می‌گفت که او و ماسک دوباره جدا شده‌اند اما همچنان روابط خوبی دارند.

در ژوئیه 2022، مجله Insider اسناد دادگاه را منتشر کرد که نشان می‌دهد ماسک در نوامبر 2021 دوقلوها را با شیون زیلیس، مدیر عملیات و پروژه‌های ویژه نورالینک داشته‌است. آن‌ها در هفته‌های قبل از اینکه ماسک و گریمز فرزند دوم خود را از طریق مادر‌ اجاره‌ای به دنیا آمدند.

این خبرها "سوال‌ها در مورد اخلاق کاری" را به وجود آورد، زیرا زیلیس به صورت مستقیم به ماسک گزارش می‌کرد. همچنین در ژوئیه 2022، روزنامه The Wall Street Journal گزارش کرد که ماسک طی سال 2021 رابطه نزدیکی با نیکول شاناهان، همسر هم‌بنیان‌گذار گوگل، سرگئی برین داشته‌است که منجر به طلاق آن‌ها در سال بعد شده‌است. ماسک این گزارش را رد کرد.

ماجراهای حقوقی

الون ماسک در طول مسیر حرفه‌ای‌اش در موارد حقوقی مختلفی دخیل بوده است. یک حادثه مشهور در مه 2022 روی داد که در آن روزنامه Business Insider به یک دوست ناشناس یک خدمه پرواز قراردادی SpaceX استناد کرد و مدعی شد که ماسک در سال 2016 در تعارض جنسی دخیل شد.

منبع ادعا کرد که در نوامبر 2018، ماسک، SpaceX و خدمه پرواز سابق، به توافقی رسیدند که بر اساس آن، یک پرداخت 250,000 دلاری به خدمه پرواز ارائه شد به عنوان مقابله با هر گونه ادعا. ماسک به این ادعاها به شدت پاسخ داد و مقاله Business Insider را به عنوان "یک مقاله ضربه سیاسی‌تحریکی" توصیف کرد.

پس از انتشار مقاله، ارزش سهام تسلا بیش از 6٪ کاهش یافت و این منجر به کاهش ثروت خالص ماسک 10 میلیارد دلار شد. روزنامه بارون نوشت: "... برخی از سرمایه‌گذاران مشترک محصول خطر کلیدی است - خطری که یک شرکت ممکن است به شدت تحت تأثیر یک افراد برجای گذاشته شود".

در آوریل 2023، دولت جزایر ویرجین ایالات متحده قصد داشت که از الون ماسک اسنادی را در یک دعوای مربوط به JPMorgan Chase درخواست کند و متهم به استفاده از فعالیت‌های مرتبط با تجارت جنسی جفری اپشتاین است.

جزایر ویرجین ایالات متحده دچار مشکل در پیدا کردن الون ماسک شد و در نهایت یک قاضی درخواست رسیدگی به درخواست الکترونیکی از طریق شرکت تسلا را تایید کرد. اهمیت دقیق این مسائل حقوقی برای ماسک، کسب و کارهای او و منظر کلی مالی را درک کردن بسیار مهم است.

فیلم‌نامه‌نویسی الون ماسک و فهرست جوایز و افتخارات دریافتی ایلان ماسک

اگرچه پروژه‌های الون ماسک در دهه 2000 در صنایع خود تأثیرگذار بودند، اما او تنها از اوایل دهه 2010 به عنوان یک شخصیت عمومی شناخته شد. او اغلب به عنوان یک فرد خارج از رده‌ها توصیف می‌شود که بیانیه‌های ناگهانی و جدل‌برانگیز می‌دهد، به عکس از دیگر میلیاردرها که ترجیح می‌دهند ناپدید بمانند تا کسب‌وکارهای خود را حفاظت کنند. او به عنوان یک فیلسوف جزئی و همچنین یک تاچه (آدم تنبلی یا خسته کننده) در توییتر توصیف شده‌است که او را به شدت پلاریزه کرده‌است.

با استیو جابز و دونالد ترامپ، ماسک نقشهای تونی استارک در فیلم مارول مرد آهنی را الهام بخش کرد.  ماسک در نسخه دوم فیلم، مرد آهنی دو (2010)، نقش کوتاهی ایفا کرد. ماسک در فیلم‌های دیگری نیز همچون Machete Kills (2013)، Why Him؟ (2016)، و Men in Black: International (2019) ظاهر شده‌است.

سریال‌های تلویزیونی که در آن‌ها حضور داشته‌است شامل:

  • سیمپسون‌ها («The Musk Who Fell to Earth»، 2015)
  • تئوری بزرگ انفجار («The Platonic Permutation»، 2015)
  • پارک جنوبی («Members Only»، 2016)
  • یانگ شلدون («A Patch، a Modem، and a Zantac®»، 2017)
  • ریک و مورتی («One Crew over the Crewcoo's Morty»، 2019)
  • شبی که برنامه می‌کند.

او در مصاحبه‌های مستندی همچون Racing Extinction (2015) و Lo and Behold کارانگوتی همکاری کرده‌است. 

ماسک در سال 2018 به عنوان عضوی از جمعیت سلطنتی (FRS) انتخاب شد. در سال 2015، مدرک دکترای افتخاری مهندسی و فناوری را از دانشگاه ییل دریافت کرد و عضویت افتخاری IEEE را کسب کرد. جوایزی که برای مشارکت‌های خود در توسعه موشک‌های فالکون دریافت کرده‌است شامل جایزه حمل‌ونقل جورج لو از موسسه هوافضا و فضانوردی آمریکا در سال 2008، مدال طلای فضایی فدراسیون هوافضای بین‌المللی در سال 2010 و مدال طلای انجمن هوافضا و فضانوردی سلطنتی در سال 2012 است. ماسک در لیست صد نفر برتر مجله Time در سال‌های 2010، 2013، 2018 و 2021 قرار گرفته‌است.

ماسک در سال 2021 به عنوان "Person of the Year" توسط مجله Time انتخاب شد. ناشر مسئول مجله Time، ادوارد فلسنتال، نوشت که "Person of the Year" نشان‌دهنده تأثیر است، و تنها چند نفر از افراد تأثیرگذارتر از ماسک در زندگی روی زمین و احتمالاً زندگی خارج از زمین نیز نداشته‌اند. در سال 2022، ماسک به عنوان عضوی از آکادمی ملی مهندسی انتخاب شد.

ملاحظات " ایلان ماسک کیست؟ از رویای زندگی در فضا تا جنجال در فضای ارز دیجیتال"

  • یکی از فرزندان ایلان ماسک فوت شده‌است.
  • ماسک همچنان عضو هیئت مدیره بود و به عنوان مشاور خدمت می‌کرد.
  • SpaceX تقریباً 900 میلیون دلار از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا برای Starlink دریافت کرد.
  • ماسک اعلام کرد که در نظر دارد تسلا را به قیمت 420 دلار به اشتراک بگذارد که ارجحیت به ماری‌جوانا ارجاع داده شد. اعضای هیئت مدیره تسلا و رپر آزیلیا بانکس ادعا کردند که ماسک ممکن است تحت تأثیر مواد مخدر تفریحی بوده باشد هنگامی که این توییت را نوشته‌است. او اسناد لازم را در مدت ۱۰ روز پس از تجاوز به ۵٪ از سهم خود ارائه نکرد، که نقض قوانین اوراق بهادار آمریکا بود. 
  • طبق گزارش وال استریت ژورنال، ارزش او ۱۴۰ میلیارد دلار بود، که ۵۲ میلیارد دلار آن به مالکیت سهام تسلا نسبت داده شده‌است.

کلام آخر

 

ایلان ماسک یا الون ماسک همراه با همکارانش شش شرکت را تأسیس کرد، از جمله شرکت ساخت خودروهای برقی تسلا، شرکت تولید موشک‌های فضایی اسپیس‌ایکس و شرکت تونل‌کنی بورینگ کمپانی. او حدود 23٪ از سهام تسلا را به‌عنوان سهام و گزینه‌ها دارد، اما بیش از نیمی از سهام‌های خود را به‌عنوان تضمین وام گذاشته است.

اسپیس‌ایکس که در سال 2002 تأسیس شد، پس از یک دوره تأمین مالی در مه 2022 به ارزش 127 میلیارد دلار است؛ ارزش این شرکت در سه سال گذشته چهار برابر شده است. بورینگ کمپانی که هدف آن مقابله با ترافیک است، در آوریل 2022 مبلغ 675 میلیون دلار را با ارزشی برابر 5.7 میلیارد دلار جمع‌آوری کرد.

هیئت‌مدیره توییتر در آوریل 2022 با قیمت 44 میلیارد دلار شرکت را به ماسک فروخت، پس از اینکه او 9.1٪ از سهام را اعلام و تهدید به انجام تصاحب دشمنانه کرد. این معامله در اکتبر 2022 پس از تلاش ماسک برای از معامله خارج شدن و دعوای قضایی توییتر، به انجام رسید. اکنون ماسک تخمین زده شده 74٪ از این شرکت را می‌دارد.

در پرشین الیت می‌توانید علاوه بر مطالعه اخبار و مقالات مهیج صاحب منصبان دنیای تکنولوژی و بازارهای نوین مالی از خدماتی چون احراز هویت بایننس و کوکوین و یا عضویت در بهترین کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی برخوردار شوید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.