whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

آشنایی با مفهوم نتایج تصادفی (Randomness) در بلاک چین و وب ۳

1401/06/14 ساعت 03:23


در این مقاله جذاب قصد داریم به بررسی نتایج تصادفی (Randomness) بپردازیم و اطلاعات جامعی در مورد اعداد تصادفی و اهمیت آن‌ها در بلاک چین، سیگنال ارز دیجیتال و همچنین وب 3 در اختیارتان قرار دهیم، در بخش مقالات حوزه سیگنال ارز دیجیتال پرشین الیت همراه ما بمانید. دقت داشته باشید بدون تصادفی بودن، اینترنت، رایانه‌ها و حتی تلفن‌های همراه با آنچه که در حال حاضر هستند، خیلی متفاوت خواهند بود و احتمالاً دستگاه‌ها امنیت خود را در چنین شرایطی از دست می‌دهند. امروزه با افزایش تعاملات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در فضای اینترنت، تقاضا جهت کپی ‌برداری از ویژگی غیر قابل پیش بینی بودن و تصادفی بودن دنیای طبیعی بسیار زیاد شده است.

در واقع Randomness، یعنی وجود نداشتن قابلیت پیش بینی یا الگو در یک دنباله که بسیار مهم است. از جمله نمونه‌های رایج این مفهوم می‌توان الگوی اثر انگشت، نتایج پرتاب تاس یا سکه و شکل دانه‌های برف را نام برد. توجه داشته باشید اهمیت آشنایی با مفهوم نتایج تصادفی (Randomness) در بلاک چین و وب ۳ از سایر حوزه‌های دیجیتال بسیار بیشتر است. به همین دلیل نیز پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب نیز همراه ما بمانید تا به شکل مفید مفهوم تصادفی، اهمیت آن در بلاکچین و... را برسی کنیم.

منظور از نتایج تصادفی چیست

منظور از نتایج تصادفی چیست؟

برای آشنا شدن با نتایج تصادفی (Randomness) لازم است قبل از هر چیزی به خوبی بدانید که اصلا منظور از عدد تصادفی چیست؟ عدد تصادفی یک عدد است که آن را به صورت تصادفی از یک توزیع مشخص انتخاب کرده‌اند. به گونه‌ای که انتخاب مجموعه‌ای گسترده از این اعداد توزیع، یک زیربنا را باز تولید می‌نماید. معمولا در اکثر مواقع لازم است چنین نتایجی به شکل مستقل باشند و میان اعداد متوالی اصلا همبستگی وجود نداشته باشد.

بهتر است بدانید نتایج تصادفی از زمان وجود سیستم‌های کامپیوتری تا حدودی مشکل ساز بوده‌اند. شاید شما هم فکر کنید که بهره گیری از یک تابع تصادفی در زبان برنامه نویسی مورد علاقه‌تان، عددی واقعاً تصادفی تولید می‌نماید اما تمام این روش‌ها از لحاظ علمی با نام مولدهای شبه تصادفی شناخته می‌شوند.

تا به امروز موارد زیادی وجود داشته که بعضی از برنامه‌های وابسته به میزان تصادفی، شامل الگوهای قابل تشخیص هستند. البته نا گفته نماند با وجود قراردادهای هوشمند و همچنین بلاک چین، مشکل نتایج تصادفی از این نیز بیشتر خواهد شد.

در صورتی که پروژه‌تان خیلی به اعداد تصادفی وابسته نباشد، می‌توانید به راحتی با هش کردن بعضی از داده‌های عالی، اعداد تصادفی را سریع در بلاک چین تقلید کنید. اما و اگر NFTها را توزیع نمایید و محصولات‌تان توجه جامعه یا منابع مالی قابل توجهی را به خود جلب نمایند، قطعا هدف هکرها قرار خواهید گرفت.

تصادفی بودن برای مدت زیادی است که توسط افراد مختلف به صورت کارت خوانی برای خبر از آینده خود، پرتاب تاس و... مورد استفاده قرار گرفته اما با این حال تا قرون وسطی، چندان مطرح نبود. در اصل یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای تصادفی بودن به بررسی عدد پی، نامتناهی اعداد اعشاری و شکل تصادفی مربوط می‌شود. 

جالب است بدانید تا کنون تعداد زیادی از ریاضیدانان علاقه‌مند به این واقعیت، به مشاهده چگونگی تکرار این پدیده در سایر فضاها پرداخته‌اند. با پیدایش پایه‌های ریاضی نیز مبانی الگوریتمی و احتمال، کاربرد تصادفی به شکل تصاعدی رشد نمود. 

تولید کردن اعداد تصادفی

در حال حاضر نتایج غیرقابل پیش بینی و الگوهای زیادی را در اطراف خود می‌توان مشاهده کرد اما درباره نتایج تصادفی (Randomness) رایانه‌ها نیز همان اندازه مطمئن هستیم؟ رایانه‌ها دستگاه‌های قطعی هستند که احتمال دارد تولید اعداد تصادفی واقعی از طریق مجموعه‌ای از الگوریتم‌های‌شان ممکن نباشد.

با این که رویدادهای تصادفی هر کدام به‌ شکل جداگانه غیر قابل پیش ‌بینی در نظر‌ گرفته می‌شوند، اما فراوانی و تعداد نتایج مختلف در رویدادهای تکراری قابل ‌پیش ‌بینی بوده و می‌توان آن‌ها را راحت‌تر پیش بینی کرد. مثلا نتیجه هر بار پرتاب تاس غیرقابل پیش بینی‌ بوده اما احتمال نتایج 100 بار پرتاب تاس یا بیشتر‌ از آن را می‌توان با اطمینان بالاتر محاسبه کرد.  

 وب ۳ به گونه‌ای تغییر برند جهت فناوری بلاکچین و رمزنگاری بوده که مبتنی بر شبکه جهانی وسیعی از کامپیوترهای مختلف که به یک‌دیگر متصل هستند، است. این کامپیوترها نیز بدون نظارت متمرکز و دخالت افراد تبادلات یا تراکنش‌ها را تأیید و ثبت می‌نمایند.
وب ۳ به گونه‌ای تغییر برند جهت فناوری بلاکچین و رمزنگاری بوده که مبتنی بر شبکه جهانی وسیعی از کامپیوترهای مختلف که به یک‌دیگر متصل هستند، است. این کامپیوترها نیز بدون نظارت متمرکز و دخالت افراد تبادلات یا تراکنش‌ها را تأیید و ثبت می‌نمایند.

نتایج تصادفی در وب 3

هنگامی که مردم به پروژه های NFT، هنر دیجیتال و بازی های بلاک چین فکر می‌کنند، احتمال دارد خیلی به اهمیت تصادفی بودن حین تعیین نتایج توجه نکنند. دقت داشته باشید برای تعیین مکان دارایی‌های داخل بازی در متاورس یا افزودن تنوع به الگوریتم هنری مولد، تأیید اعتبار بلیط‌های رویداد، ضرب NFT، توزیع جوایز میان افراد برنده و... جهت یک نقش حاکمیتی مطلوب، برنامه‌های کاربردی وب۳ به منبع امن تصادفی احتیاج خواهند داشت تا نتایج غیرقابل پیش بینی و منصفانه‌ای نیز ایجاد نمایند. 

با توجه به این که چنین سیستم‌هایی می‌توانند میزان قابل توجهی از ارزش واقعی را به سادگی جمع آوری نمایند، نتایج قابل بهره برداری از راه‌های تصادفی که به صورت نابهینه هستند، می‌توانند منجر به مزیت ناعادلانه برای زیر مجموعه‌ای از افراد شرکت کننده و عدم تقارن اطلاعات شوند.

این نتیجه معمولا در اغلب مواقع می‌توانند حلقه‌های بازخورد منفی را ایجاد نماید که منجر به شکست کامل مکانیسم‌های اقتصادی بازی طراحی شده جهت راحت‌تر شدن فعالیت‌های هماهنگی اجتماعی و اقتصادی شود یا این که تعادل قدرت در تعاملات را بر هم بزند.

دسترسی به منبع نتایج تصادفی (Randomness) که برای تمام افراد شرکت کننده قابل بازرسی و غیر قابل پیش بینی باشد، چندان کار راحتی نیست. با این حال علاقه به شفافیت در صنعت وب۳ و عدالت، قفل بسیاری از پروتکل‌ها و برنامه‌ها را که در مقایسه با همتاهای Web2 خود برجسته‌اند را باز کرده است.

توجه داشته باشید توانایی دسترسی به یک منبع تصادفی بی‌طرفانه و منصفانه به شیوه‌ای ایمن و قابل تأیید، مقدار زیادی از موارد استفاده جدید را در NFT، بازی‌های بلاک چین، رسانه‌های اجتماعی Web3 و حکومت غیر متمرکز، توکن‌های اجتماعی و برخی موارد دیگر باز می‌کند.

ناگفته نماند که با عضویت در پرمیوم تریدینگ می‌توانید خیلی راحت اطلاعات و آگاهی خود را در زمینه ارزهای دیجیتال و دنیای بلاکچین، به شکل قابل توجهی افزایش دهید. بنابراین بهتر شما هم در کانال تلگرامی ما عضو شوید و در کنار سایر افراد حرفه‌ای به سرمایه گذاری امن مشغول شوید. 

نتایج تصادفی در وب چه اهمیتی دارند؟

به طور معمول ممکن است خیلی از افراد با اهمیت نتایج تصادفی (Randomness) در بلاکچین و وب ۳ به خصوص در تعیین نتیجه بازی‌های بلاکچین، هنرهای دیجیتال و پروژه‌های NFT آشنایی نداشته باشند. دقت داشته باشید اپلیکیشن‌های وب 3 جهت ایجاد نتایج غیر قابل پیش بینی و منصفانه، به یک منبع امن تصادفی احتیاج دارند.

مثلا عملکردهایی نظیر تولید آیتم‌های داخل یک Loot Box، تعیین دوره‌ای مشارکت کننده‌های سازمان DAO و مینت توکن‌های غیر مثلی همگی به یک منبع امن تصادفی نیاز دارند. با توجه به این که این سیستم‌ها مقدار زیادی از ارزش دنیای واقعی را جمع‌آوری می‌نمایند، نتایج حاصل شده از راه‌ حل‌های تصادفی غیر بهینه موجب عدم تقارن اطلاعات برای زیر مجموعه‌ای از افراد شرکت کننده خواهد شد.

نتایج تصادفی (Randomness) در وب را تحت هیچ شرایطی نباید نادیده گرفت زیرا این نتایج از اهمیت زیادی برخوردار هستند و اکثر برنامه‌های موجود در صنعت وب 3 به علت گرایش داشتن به عدالت، از رقبای برجسته وب 2 جلو زده‌اند. 

به طور معمول وجود اعداد تصادفی در بلاکچین دارای اهمیت زیادی بوده زیرا بدون آن کریپتو گرافی نامتقارن هم به آن‌ صورتی که در کریپتو کارنسی قابل مشاهده است، وجود نخواهد داشت. 
به طور معمول وجود اعداد تصادفی در بلاکچین دارای اهمیت زیادی بوده زیرا بدون آن کریپتو گرافی نامتقارن هم به آن‌ صورتی که در کریپتو کارنسی قابل مشاهده است، وجود نخواهد داشت. 

اهمیت تصادفی بودن در بلاکچین

فراموش نکنید مهم ‌ترین اصل رمزنگاری در بلاکچین، امنیت داشتن فرایند تولید نتایج تصادفی است. تابع هش رمزنگاری نوعی عنصر ضروری در تولید کلید خصوصی کیف ‌پول تمام ارزهای دیجیتال بوده که دشواری حدس‌ کلیدهای خصوصی را به سادگی تضمین می‌نماید.

بعضی بررسی‌ها نیز تعداد ترکیب‌های کلید خصوصی امکان پذیر در تابع هش SHA-256 پروتکل ارز دیجیتال بیت کوین را با تعداد تخمینی اتم‌ها در دنیا شبیه یک‌دیگر می‌دانند. به طور کلی افرادی که اهمیت تصادفی بودن در بلاکچین را نادیده نمی‌گیرند، می‌توانند شاهد نتایج عالی‌تری باشند. 

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال یک صرافی معتبر و عالی می‌گردید، بهتر است برای یک‌بار هم که شده از خدمات ویژه صرافی بایننس بهره بگیرید. توجه داشته باشید که مراحل احراز هویت بایننس نیز نسبت به سایر صرافی‌های معتبر راحت‌تر است و هر کسی می‌توانند به سادگی آن را طی کند.

تصادفی بودن در مکانیزم اثبات کار

معمولا اجماع توزیع ‌شده توسط تعداد پیام‌هایی که می‌توان آن‌ها را در یک دوره زمانی ارسال کرد، مدت زمان مورد نیاز برای ارسال پیام در سراسر شبکه محدود خواهد شد. از این جهت، در یک بلاکچین که بیش از هزاران شرکت ‌کننده توزیع شده نیاز است به توافق برسند و همچنین هر نود باید پیام را به دیگر نودها بفرستد، اجماع توزیع شده چندان عملی نیست.
به همین دلیل شبکه‌ای نظیر بیت کوین از مکانیزم اثبات کار یا همان (PoW) استفاده می‌نماید تا بتواند تعداد ارسال پیام‌ مورد نیاز برای اجماع را به سادگی محدود کند. در واقع الگوریتم اثبات کار به عنوان منبعی تصادفی تعیین می‌نماید که کدام بلاک به بلاکچین افزوده شود.

با توجه به سخت و پیچیده بودن حل معمای محاسباتی ماینرها و رقابت آن‌ها جهت اضافه کردن بلاک به بلاکچین، احتمال این که چند نود به شکل همزمان معما را حل نماید بسیار کم است. به این دلیل نیز تعداد پیام‌های لازم شبکه جهت رسیدن به اجماع محدود خواهد شد.

تصادفی بودن در سیستم اثبات سهام

در سیستم‌های گواه Pos یا اثبات سهام نیز از تصادفی بودن به خاطر داشتن زیر بنایی منصفانه جهت توزیع و غیر قابل پیش ‌بینی بودن مسئولیت‌ اعتبارسنج‌ها بهره می‌گیرند. در واقع اگر یک عامل مخرب بتواند بدون مشکل منبع تصادفی فرآیند انتخاب را تحت تاثیر قرار دهد، شانس انتخاب شدن خود را افزایش می‌دهد و امنیت شبکه را به خطر می‌اندازد. ش را افزایش دهد و امنیت شبکه را به خطر بیندازد.
با توجه به شفاف بودن بلاکچین‌ها، تمام خروجی‌ها و ورودی‌ها در معرض مشارکت ‌کنندگان قرار گرفته، دنباله‌های تولید ‌شده تصادفی قابل پیش ‌بینی هستند. برای مثال بعضی روش‌های تولید اعداد تصادفی آنچین نظیر هش بلاک و رمزنگاری دارای حفره‌های امنیتی هستند و می‌توان به سادگی آن‌ها را دستکاری کرد.

اگر اعتبار سنج یا ماینر نتایج تصادفی (Randomness) را بخواهد، تولید کننده بلاک می‌تواند خیلی راحت با تولید نکردن بلاک‌هایی که سود و منفعتی برای او ندارند، بر روی روند تولید دنباله‌های تصادفی اثراتی را به جای بگذارد. 

در اصل راه‌حل‌های مولد، عددهای تصادفی خارج از زنجیره شفاف نیستند و در چنین شرایطی کاربر مجبور می‌شود به ارائه ‌دهندگان داده‌های متمرکز و همچنین عدم دستکاری نتیجه‌ها به سود آن‌ها اطمینان کند. توجه داشته باشید کاربر هیچ راهی جهت تشخیص تفاوت میان تصادفی دستکاری شده یا تصادفی واقعی را ندارد. با وجود اهمیت زیاد نتایج تصادفی (Randomness) در بلاکچین و وب ۳ نیز هر دو راه حل تولید اعداد تصادفی آفچین و آنچین، نگرانی‌های خاص خود را دارند. 

وجود تصادفی بودن اعداد به عنوان یکی از مهم ترین اجزای تکنولوژی بلاکچین شناخته شده و بدون آن‌ها اینترنت، موبایل و کامپیوتر از نظر امنیت در سطح پایینی دسته بندی خواهند شد. 
وجود تصادفی بودن اعداد به عنوان یکی از مهم ترین اجزای تکنولوژی بلاکچین شناخته شده و بدون آن‌ها اینترنت، موبایل و کامپیوتر از نظر امنیت در سطح پایینی دسته بندی خواهند شد. 

مهم ترین ویژگی‌های نتایج تصادفی Chainlink VRF

  • نتایج تصادفی غیرقابل پیش بینی هستند و این امر برای هیچ شخصی امکان پذیر نیست چون داده‌های بلاک در زمان درخواست تصادفی، به صورت ناشناخته هستند.
  • از آن جایی که اعداد تصادفی تولید شده دارای توزیع یکنواختی هستند، شانس انتخاب تمام اعداد مساوی بوده و همچنین نتایج به صورت منصفانه و بی‌طرف مشخص خواهند شد. 
  • کاربران می‌توانند به راحتی نتایج موجود و یکپارچگی اپلیکیشن را تائید کنند. این امر با اسناد و از طریق تایید آنچین اثبات رمزنگاری امکان پذیر است و هر کسی می‌تواند به سادگی نسبت به این کار اقدام نماید.
  • از آن جایی که کدها از منبع باز بهره می‌گیرند، تمام کاربران می‌توانند بدون مشکل یا محدودیت فرآیند تصادفی بودن را اعتبار سنجی نمایند و نسبت به شفافیت آن اطمینان حاصل کنند.
  •  تیم توسعه، نهادهای بیرونی و هیچ شخص دیگری نمی‌تواند نتایج تصادفی (Randomness) را دستکاری کند زیرا این فرآیند به صورت ضد دستکاری است. همچنین اگر زمانی فرآیند VRF مورد دستکاری قرار بگیرد، نود نمی‌تواند اثباتی رمزنگاری شده معتبر را تولید نماید و قرارداد هوشمند نیز ورودی اعداد تصادفی را نمی‌پذیرد.

سخن پایانی

همان طور که تا این بخش از مقاله متوجه شدید اعداد تصادفی نقش مهمی در دنیای ارز دیجیتال و بلاکچین دارند و به لطف آن‌ها می‌توان در اینترنت به صورت امن با سایر کامپیوترها و دستگاه‌ها ارتباط داشت. این مسئله به تمام افراد امکان تولید تکنولوژی‌هایی که موجب بهبود امنیت می‌شوند را می‌دهد.

هنگام کار با اپلیکیشن‌های غیر متمرکز بلاکچینی و قراردادهای هوشمند دقت داشته باشید که آن‌ها نمی‌توانند به شکل آنچین اعداد تصادفی را تولید نماید چون اعداد تولید شده توسط نودهای Validator قابل پیش بینی و دستکاری هستند. به همین خاطر اکثر قرارداد‌های هوشمندی که با این اعداد سر و کار دارند، از اوراکل‌ها جهت دریافت اعداد یکتا بهره می‌گیرند. در آخر نیز توصیه می‌کنیم تحت هیچ شرایطی نقش نتایج تصادفی (Randomness) در بلاک چین و وب ۳ را نادیده نگیرید.

برای دریافت بهترین و دقیق‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند اندیکاتورهای تخصصی و همچنین عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال می‌توانید به صفحه اصلی پرشین الیت مراجه فرمایید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.