whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

1402/04/04 ساعت 12:32


از آنجایی که اعداد معروف فیبوناچی اغلب در طبیعت دیده می شوند، معامله گران معمولاً معتقدند که آنها بر بازار مالی نیز تأثیر می گذارند. یکی از ابزارهای معاملاتی پرکاربرد در میان سرمایه گذاران با تجربه اصلاح فیبوناچی است.

اصلاح فیبوناچی مجموعه ای از خطوط افقی در نمودار سهام است که با استفاده از نسبت های اعداد در دنباله فیبوناچی طراحی شده است. این ابزار معاملاتی برای برخی افراد کار می کند، اما می تواند به راحتی برای دیگران نتیجه معکوس داشته باشد بنابراین با احتیاط از آنها استفاده دهید.

شما می توانید در سایت پرشین الیت به راحتی با خرید اشتراک سیگنال ارز دیجیتال, سیگنال فارکس و سیگنال فیوچرز ترید کرده و سود های فوق العاده ای کسب کنید. همچنین می توانید از طریق سایت ما به راحتی احراز هویت بایننس را انجام دهید.

نسبت های فیبوناچی کلیدی

قبل از اینکه به نحوه عملکرد ابزار معاملاتی اصلاح فیبوناچی بپردازیم، باید بدانیم نسبت های فیبوناچی چیست و چگونه از دنباله فیبوناچی ناشی می شوند. دنباله فیبوناچی مجموعه ای از اعداد است که هر عدد به سادگی جمع دو عدد قبل از آن است. دنباله به طور نامحدود به شرح زیر ادامه می یابد - "1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34، 55، 89، 144...".

نسبت فیبوناچی 61.8٪، 38.2٪ و 23.6٪ است. اولین نسبت فیبوناچی -61.8٪ را می توان با جمع زدن هر عدد در دنباله با عددی که پس از آن قرار می گیرد، تشکیل داد. به عنوان مثال، در دنباله، 21 با 34 دنبال می شود. وقتی 21 بر 34 تقسیم شد، 0.6176 به دست می آید. علاوه بر این، 55 با 89 دنبال می شود و وقتی بر 89 تقسیم می شود، 0.6179 به دست می آید. هر دو این اعداد را می توان به 0.618 گرد کرد.

نسبت فیبوناچی 38.2٪ با تقسیم یک عدد انتخاب شده بر عددی که دو فاصله در سمت راست آن در دنباله است به دست می آید. بنابراین اگر عدد 55 را انتخاب کنیم، 144 دو عدد در سمت راست آن است، و تقسیم این دو عدد 0.3819، به 0.382 گرد می شود.

 در نهایت نسبت "23.6٪" با تقسیم هر عدد از دنباله بر عدد سه فاصله سمت راست آن به دست می آید. وقتی 8 بر 34 تقسیم می شود که سه فاصله در سمت راست آن است، 0.2352 به دست می آید.

سطوح اصلاح ( Retracement )فیبوناچی برای چه مواردی استفاده می شود؟

سطوح اصلاح فیبوناچی برای تشخیص سطوح حمایت یا مقاومت کلیدی در عملکرد انواع سهام با استفاده از نسبت های فیبوناچی استفاده می شود. این نسبت ها به ترتیب نزولی 100%، 61.8%، 38.2% و 23.6% می باشند. در حالی که 100٪ و 50٪ نسبت های فیبوناچی نیستند اما برای ایجاد اصلاح استفاده می شوند.

هر خط افقی (یا سطح برگشتی) با نسبت یا درصد خاصی همراه است. درصد نشان می دهد که سهم چقدر از حرکت قبلی خود عقب نشینی کرده است. به عنوان مثال، اگر قیمت یک سهام ابتدا 10 روپیه افزایش یابد و سپس 2.36 روپیه کاهش یابد حرکت قبلی خود را 23.6 درصد کاهش داده است که یکی از نسبت های فیبوناچی است.

سطوح اصلاحی فیبوناچی چگونه ایجاد می شود؟

  • برای ایجاد یک سطح اصلاح فیبوناچی دو نقطه شاخص در نمودار قیمت -معمولا یک قله و یک دره- به طور تصادفی انتخاب می شوند.
  • سپس نشانگر فیبوناچی این دو نقطه بالا و پایین را که توسط معامله‌گر مرتبط تلقی شده‌اند به هم متصل می‌کند.
  • پس از انتخاب دو حد، فاصله عمودی بین این دو محاسبه می شود.
  • سپس این فاصله به نسبت های کلیدی تقسیم می شود: 100٪، 61.8٪، 50٪، 38.2٪ و 23.6٪.
  • با استفاده از مقادیر نهایی خطوط افقی در سراسر خط روند رسم می شوند، جایی که هر خط با هر نسبت منطبق است.
    اکنون می توان از این خطوط برای شناسایی سطوح مقاومت و حمایت بالقوه استفاده کرد.

نحوه استفاده از سطوح اصلاحی فیبوناچی در معاملات

در حالی که این سطوح یک ابزار معاملاتی با ریسک بالا است، اصلاح فیبوناچی می تواند به شما بگوید چه زمانی باید وارد معامله شوید یا از آن خارج شوید. سطوح ردیابی شده می توانند به نقاط ورود یا خروج شما تبدیل شوند زیرا انتظار می رود فعالیت سهام در آنها تغییر جهت دهد.

بنابراین کسانی که با استفاده از نسبت های فیبوناچی معامله می کنند ترجیح می دهند زمانی که عملکرد سهام در یک نسبت فیبوناچی کلیدی است ورود یا خروج خود را انجام دهند. کسانی که از فیبوناچی اصلاحی استفاده می کنند انتظار نوسانات را در این زمان خواهند داشت که می تواند به نفع آنها باشد.

برای اینکه بدانید چه زمانی وارد یک معامله شوید ابتدا یک روند صعودی قوی پیدا کنید. این به عنوان سهامی با دوره های متوالی اوج با کمتر از 50٪ "پول بک" تعریف می شود که در غیر این صورت به عنوان افت عملکرد متوسط شناخته می شود.

 یکی از این اتفاقات روند صعودی شناسایی شده است، اصلاح فیبوناچی خود را ایجاد کنید، یا شاخصی را پیدا کنید که اصلاح را برای دو نقطه بالا و پایین انتخابی شما شبیه سازی کند. اکنون مشاهده کنید که سهام از اوج ابتدایی چگونه در اطراف نسبت های کلیدی فیبوناچی 38.2% و 50% رفتار می کند.

برای انجام این کار به فروش انجام شده و زمانی که عملکرد در این سطوح بوده است نگاه کنید. عملکرد اکثر معاملات به طور متوسط در نقاط فیبوناچی کاهش می یابد (بازگشت) اما سپس به افزایش خود حتی گاهی اوقات حتی بیشتر از اوج قبلی ادامه می دهد.

هنگامی که مشاهده کردید که فعالیت معاملاتی با نسبت فیبوناچی شروع به کند شدن می کند می توانید وارد معامله شوید زیرا سرمایه گذاران ممکن است آن سهم را با قیمت کمتری بفروشند. بر اساس عملکرد قبلی این عقب نشینی در برخی از نقاط کلیدی شاهد افزایش شدید رو به بالا خواهد بود.

همچنین می توانید از بالاترین قیمت اخیر به عنوان نقطه خروج استفاده کنید. به این ترتیب می توانید تجارت خود را با هزینه ای بالاتر از آنچه که خریده اید بفروشید و سود کسب کنید.

مناطق هشدار

سطوح بازگردانی به معامله گران یا سرمایه گذاران در مورد یک روند معکوس بالقوه، منطقه مقاومت یا منطقه حمایت هشدار می دهد. ردیابی مجدد بر اساس حرکت قبلی انجام می شود. انتظار می رود که یک جهش بخشی از کاهش قبلی را دوباره دنبال کند، در حالی که انتظار می رود سطوح اصلاح بخشی از پیشرفت قبلی را دوباره دنبال کند.

 هنگامی که یک عقب نشینی شروع می شود، چارتیست ها می توانند سطوح خاص اصلاح فیبوناچی را برای نظارت شناسایی کنند. همانطور که اصلاحات به این سطوح retracement نزدیک می شود، معامله گران باید برای یک برگشت صعودی بالقوه آماده شوند. نمودار 1 نشان می دهد که Home Depot حدود 50٪ از پیشرفت قبلی خود را دوباره ردیابی می کند.

معکوس این اتفاق در مورد جهش یا پیشرفت اصلاحی پس از کاهش اعمال می شود. هنگامی که یک جهش شروع می شود، معامله گران می توانند سطوح خاص اصلاح فیبوناچی را برای نظارت شناسایی کنند. همانطور که اصلاحات به این retracements نزدیک می شود، معامله گران باید نسبت به یک برگشت نزولی بالقوه هوشیارتر شوند. نمودار 2 نشان می دهد که 3M (MMM) حدود 50 درصد کاهش قبلی خود را دوباره دنبال می کند.

به خاطر داشته باشید که این سطوح اصلاحی نقاط معکوس ثابت نیستند. در عوض آنها به عنوان مناطق هشدار برای بازگشت احتمالی عمل می کنند. در این مرحله است که معامله‌گران باید جنبه‌های دیگری از تحلیل تکنیکال را برای شناسایی یا تأیید یک معکوس روند به کار گیرند. اینها ممکن است شامل کندل ها، الگوهای قیمت، نوسانگرهای حرکتی یا میانگین متحرک باشند.

سطوح اصلاحی متداول

ابزار بازیابی فیبوناچی در StockCharts چهار اصلاح رایج را نشان می دهد: 23.6٪، 38.2٪، 50٪، و 61.8٪. از بخش فیبوناچی بالا واضح است که 23.6٪، 38.2٪ و 61.8٪ از نسبت های موجود در دنباله فیبوناچی سرچشمه می گیرند. اصلاح 50% بر اساس عدد فیبوناچی نیست. در عوض این عدد از ادعای تئوری داو سرچشمه می‌گیرد که میانگین‌ها اغلب نیمی از حرکت قبلی خود را تغییر می‌دهند.

بر اساس عمق، ما می توانیم 23.6% اصلاح را نسبتا کم عمق در نظر بگیریم. چنین اصلاحاتی برای پرچم ها یا عقب نشینی های کوتاه مناسب است. ردیابی مجدد در محدوده 50-38.2 درصد متوسط در نظر گرفته می شود. حتی اگر عمیق تر باشد، اصلاح 61.8% را می توان به عنوان اصلاح طلایی نامید.

برگشت‌های کم عمق رخ می‌دهند اما گرفتن این موارد نیازمند دقت بیشتری و عملکرد سریع‌تر است. نمونه‌های زیر از نمودارهای روزانه استفاده می‌کنند که 3 تا 9 ماه را پوشش می‌دهند. تمرکز روی اصلاحات متوسط (38.2-50٪) و اصلاحات طلایی (61.8٪) خواهد بود. علاوه بر این، این مثال‌ها نشان می‌دهند که چگونه می‌توان اصلاحات را با سایر اندیکاتورها برای تأیید یک معکوس روند ترکیب کرد.

سطوح اصلاحی متوسط

نمودار 3 هدف (TGT) را با اصلاحی نشان می دهد که 38 درصد از پیشرفت قبلی را بازگردانده است. این کاهش همچنین الگوی یک گوه در حال سقوط را تشکیل داد که برای حرکات اصلاحی معمول است. این ترکیب هشدار برگشت را افزایش داد.

 جریان پول Chaikin با افزایش سهام در اواخر ژوئن مثبت شد اما این اولین تلاش برای برگشت شکست خورد. در این روش شکست هایی وجود خواهد داشت. برگشت دوم در اواسط ژوئیه موفقیت آمیز بود. توجه داشته باشید که TGT فاصله گرفت خط روند گوه را شکست و جریان پول Chaikin مثبت شد (خط سبز).

نمودار 4 Petsmart (PETM) را با بازگشت 38% متوسط و سایر سیگنال ها نشان می دهد. پس از کاهش در ماه های سپتامبر تا اکتبر سهام به حدود 28 در نوامبر بازگشت. علاوه بر اصلاح 38 درصدی، توجه کنید که حمایت شکسته در این زمینه به مقاومت تبدیل شده است.

 این ترکیب به عنوان هشداری برای بازگشت احتمالی عمل کرد. ویلیامز %R بالای 20 درصد معامله می شد و همچنین خرید بیش از حد داشت. سیگنال های بعدی معکوس شدن روند را تایید کرد. ابتدا، ویلیامز %R به زیر 20-% بازگشت. دوم، PETM یک الگوی پرچم در حال افزایش را تشکیل داد و پشتیبانی الگوی پرچم را با کاهش شدید در هفته دوم دسامبر شکست.

سطوح اصلاحی طلایی

نمودار 4 نشان می‌دهد که Pfizer (PFE) نزدیک به سطح اصلاحی 62% پایین آمده است. قبل از این جهش موفقیت آمیز یک جهش ناموفق نزدیک به 50% اصلاحی وجود داشت. معکوس شدن روند موفقیت آمیز با یک الگوی چکش در حجم بالا رخ داد و چند روز بعد با شکست مواجه شد.

نمودار 5 نشان می دهد که جی پی مورگان (JPM) در نزدیکی سطح اصلاحی 62 درصد قرار دارد. افزایش تا 62% اصلاحی بسیار قوی بود، اما مقاومت به طور ناگهانی با تایید معکوس از MACD (5،35،5) ظاهر شد. کندل قرمز و شکاف پایین مقاومت را در نزدیکی 62% تأیید کردند. یک بازگشت دو روزه به بالای 44.5 وجود داشت، اما این جهش به سرعت شکست خورد زیرا MACD به زیر خط سیگنال خود (خط نقطه چین قرمز) حرکت کرد.

ترکیب فیبوناچی با ابزارهای اصلی تحلیل تکنیکال

ابزار فیبوناچی را می توان برای اهداف متعدد استفاده کرد. آنها می توانند مناطق حمایت و مقاومت را برای معاملات شکست و برگشت قیمت ها نشان دهند، اما همچنین می توانند برای دستیابی به سود برداشت و جایگاه های توقف ضرر بهینه استفاده شوند.

ابزار فیبوناچی Retracement می تواند نقش کلیدی در بسیاری از استراتژی های معاملاتی شکست ایفا کند. هر سیگنال تجاری تولید شده توسط سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال را می توان با استفاده از نسبت های فیبوناچی و PRZ آنها تأیید کرد.

علاوه بر این، یک دستور توقف ضرر اگر در بالا یا پایین مناطق حمایت یا مقاومت فیبوناچی اصلی قرار گیرد می تواند قابل اعتمادتر و دقیق تر باشد. سطح فیبوناچی را می توان به خوبی با نوسانگرهای تکانه و نشانگرهای شکست ترکیب کرد.

دو نسبت کلیدی فیبوناچی 38.2% و 61.8% هستند. هنگامی که یک شکست قیمت در نهایت رخ می دهد، معمولا قیمت به طور قابل توجهی خارج از نسبت های 38.2٪ و 61.8٪ حرکت می کند.

ترکیب سطوح اصلاحی فیبوناچی با MACD

MACD یکی از پرکاربردترین اسیلاتورهای تحلیل تکنیکال است و تقریباً می تواند سطوح بازگردانی فیبوناچی را کاملاً تأیید کند. MACD در واقع رابطه بین دو میانگین متحرک را نشان می دهد. MACD را می توان برای نشان دادن متقاطع ها، واگرایی ها یا روندهای قوی استفاده کرد.

اگر MACD را در تنظیمات پیش‌فرض آن (12، 26، 9) انتخاب کنید، روی فریم‌های سه‌زمان (H1، H4 و D1) تمرکز کنید که MACD به طور قابل‌توجهی قابل اعتماد است.

  • وقتی MACD از بالای خط سیگنال عبور می کند، یک سیگنال صعودی تایید می شود
  • هنگامی که MACD به زیر خط سیگنال می افتد، یک سیگنال نزولی تایید می شود
  • همچنین برای واگرایی بین شیب MACD و شیب قیمت جستجو کنید. این واگرایی ها نشان دهنده اتمام روند قیمت است.

ترکیب سطوح اصلاحی فیبوناچی با RSI

همچنین می‌توانید از RSI برای تأیید تغییر روند استفاده کنید. تعداد پیش فرض دوره های RSI 14 دوره است، RSI (14). اما می توانید از 21 نقطه استفاده کنید (21 یک عدد فیبوناچی است).

RSI (21) دقیق تر از RSI (14) است:

  • برای نوسانات هفتگی، از RSI (21) در بازه زمانی D1 استفاده کنید
  • برای نوسانات روزانه، از RSI (21) در تایم فریم M5 استفاده کنید

نشانه ها:

  • RSI در 30 نشان دهنده سطوح فروش بیش از حد است (تأیید معکوس شدن روند بالقوه برای معاملات طولانی)
  • RSI در 70 نشان دهنده سطوح خرید بیش از حد است (تایید معکوس شدن روند بالقوه برای باز کردن معاملات کوتاه)
  • همچنین برای واگرایی بین شیب RSI و شیب نمودار قیمت جستجو کنید. همانطور که در مورد MACD، این واگرایی‌ها نشان می دهد که روند در حال به اتمام رسیدن است.

ترکیب سطوح اصلاحی فیبوناچی با باندهای بولینگر

Bollinger Bands یک شاخص شکست قدرتمند است. اگر قیمت همزمان با عبور از سطوح کلیدی فیبوناچی از باند بولینگر بالا یا پایین عبور کرده باشد، احتمال شکست تایید می شود. از سوی دیگر اگر قیمت پس از لمس باند بولینگر بالا یا پایین و همزمان با رسیدن به سطوح کلیدی فیبوناچی معکوس شده باشد احتمال برگشت تایید می‌شود.

ترکیب مجدد فیبوناچی با الگوهای قیمت

نسبت های فیبوناچی را می توان با هر ابزار تحلیل تکنیکال دیگری از جمله الگوهای قیمت ترکیب کرد. در مورد الگوی Head & Shoulders، شانه دوم (راست) معمولاً به سطح اصلاح فیبوناچی 61.8٪ یا 78.6٪ همگرا می شود.

محدودیت های استفاده در شرایط دنیای واقعی

چندین محدودیت برای شاخص های اصلاح فیبوناچی در استفاده های واقعی بورس اوراق بهادار وجود دارد. موارد زیر برجسته ترین آنها هستند

  • باید به خاطر داشت که اصلاح فیبوناچی فقط سطوح قیمت ثابت را نشان می دهد. نمی‌توان با اطمینان گفت که قیمت یک سهم از سطح پیش‌بینی‌شده تجاوز نمی‌کند یا کمتر از آن باقی می‌ماند.
  • در نهایت، بسیاری از عوامل خارجی نیز قیمت سهام را تعیین می کنند. آنها باید هنگام تعیین آینده خود در نظر گرفته شوند.
  • از آنجایی که سطوح بسیار نزدیک به یکدیگر هستند، برای یک کارگزار اصلی سهام اغلب دشوار است که پلتفرم دقیقی را برای پیش‌بینی آینده سهام خاص تعیین کند.

در نهایت، از آنجایی که مقادیر S&R (پشتیبانی و مقاومت) سهام به مقادیر فیبوناچی اصلاحی بستگی ندارد هرگز نباید تنها پارامترهایی باشند که توسط معامله‌گران فنی در نظر گرفته می‌شوند. در بهترین حالت اگر مقادیر S & R دارای یک الگوی کندلی قابل تشخیص باشند، می‌توانند به عنوان یک ارزش تعیین‌کننده برای سهام در نظر گرفته شوند. دلال و معامله‌گر عاقل سهام قبل از حرکت، عوامل دیگری را که ظاهراً جانبی هستند نیز در نظر می‌گیرد.

سوالات متداول

در ادامه با توضیحات مرتبط به برخی از رایج ترین سوالات مربوط در فیبوناچی آشنا می شویم.

کدام اندیکاتور با فیبوناچی بهتر عمل می کند؟

سایر شاخص‌های فنی محبوب که در ارتباط با سطوح فیبوناچی استفاده می‌شوند عبارتند از الگوهای کندل استیک، خطوط روند، حجم، نوسانگرهای تکانه و میانگین متحرک.

چرا معامله گران از فیبوناچی استفاده می کنند؟

این اندیکاتور به این دلیل کار می‌کند که به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با تعیین اینکه چه زمانی قیمت دارایی احتمالاً مسیر خود را تغییر می‌دهد، معاملات را در روندهای قیمتی قدرتمند و بلندمدت شناسایی و قرار دهند.

چگونه عدد بعدی را در دنباله فیبوناچی پیدا می کنید؟

عدد بعدی با جمع کردن دو عدد قبل از آن پیدا می شود.

کلام آخر

اصلاحات فیبوناچی اغلب برای شناسایی پایان یک اصلاح یا جهش مخالف روند استفاده می شود. اصلاحات و جهش های ضد روند اغلب بخشی از حرکت قبلی را دنبال می کنند. در حالی که اصلاحات کوتاه 23.6٪ اتفاق می افتد، منطقه 38.2-61.8٪ بیشترین احتمالات را پوشش می دهد (با 50٪ در وسط).

این منطقه ممکن است بزرگ به نظر برسد اما فقط یک منطقه هشدار معکوس است. سیگنال های فنی دیگری برای تایید برگشت مورد نیاز است. معکوس شدن روندها را می توان با کندل، نشانگرهای حرکت، حجم یا الگوهای نمودار تأیید کرد. در واقع هر چه فاکتورهای تایید کننده بیشتر باشد، سیگنال قوی تر است. پیشنهاد ویژه ما به شما کاربر عزیز این است که به کانال سیگنال ارز دیجیتال ما بپیوندید و درآمد دلاری داشته باشید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.