whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

اصطلاحات فارکس از صفر تا 100 به زبان ساده

1402/04/12 ساعت 00:09


مانند بسیاری از زمینه های تخصصی، بازار فارکس توسعه یافته است و معمولاً از مجموعه ای از اصطلاحات یا عبارات مختصر استفاده می کند که با هم مجموعه اصطلاحات معاملات فارکس را تشکیل می دهند. برخی از این واژه‌های خاص معمولاً در میان معامله‌گرانی که در سایر بازارهای مالی معامله می‌کنند نیز استفاده می‌شود، در حالی که برخی از آنها تقریباً منحصر به فرد در تجارت ارز خارجی هستند.

شما می توانید در سایت پرشین الیت به راحتی با خرید اشتراک سیگنال ارز دیجیتال, سیگنال فارکس و سیگنال فیوچرز ترید کرده و سودهای فوق العاده ای کسب کنید. همچنین می توانید از طریق سایت ما به راحتی احراز هویت بایننس را انجام دهید.

این مقاله مجموعه ای از اصطلاحات لازم را برای معامله گران برای درک اصطلاحات پیچیده معاملات فارکس و CFD ارائه می دهد. متداول ترین اصطلاحات تجاری، کلمات اختصاری و اختصارات در اینجا ارائه شده است که ایده ها و روش های اصلی مورد استفاده توسط معامله گران در طی روز را توضیح می دهد.

به هر اصطلاح مفهوم خاصی داده می شود که معنای دقیق آن را در بازار مالی توضیح می دهد. در نگاه اول، ممکن است اصطلاحات موجود در فرهنگ لغت یک معامله گر برای مبتدیان دشوار به نظر برسد، اما این واژه نامه مفید تجارت فارکس و CFD روند یادگیری را بسیار آسان تر می کند.

جفت ارز

فارکس همیشه به صورت جفت ارز معامله می شود: یک ارز خریداری می شود و ارز دیگری فروخته می شود. آنها با هم نرخ ارز را تشکیل می دهند.

180 ارز شناخته شده در 195 کشور در گردش هستند. به عنوان معامله‌گر، می‌توانیم با استفاده از طیف وسیعی از تحلیل‌ها و تحقیقات برای تعیین عملکرد آن ارز در بازار، عملکرد یک ارز خاص را حدس بزنیم. نحوه معامله این ارزها بر اساس عملکرد یک ارز در مقابل ارز دیگر است.

جفت ارزها به 3 گروه اصلی دسته بندی می شوند:

  • جفت های اصلی - 8 جفت ارز رایج که همگی حاوی USD به عنوان ارز پایه یا ارز متقابل و یکی از موارد زیر هستند - EUR، CAD، GBP، CHF، JPY، AUD، NZD.
  • جفت متقاطع - اینها هر 2 ارز اصلی هستند که شامل دلار آمریکا به عنوان ارز پایه یا متقابل نیستند. اینها نسبت به جفت ارزهای اصلی فرارتر به نظر می رسند. به عنوان مثال می توان به GBP/AUD، EUR/CAD و NZD/CAD اشاره کرد.
  • ارزهای Exotics (عجیب و غریب) - اینها به معنای واقعی کلمه ارزهای عجیب و غریب هستند، ارزهای کمتر شناخته شده ای که می توانند در بازار به شدت نوسان داشته باشند. اینها عبارتند از راند آفریقای جنوبی، فورینت مجارستان و زلوتی لهستانی.

اهرم 

اهرم، در اصل پول قرض گرفته شده از داخل یک حساب تجاری است. معامله با استفاده از اهرم به معامله گران این اجازه را می دهد تا موقعیتی با اندازه قرارداد بالا با هزینه کمتر باز کنند. معاملات با اهرم بالا راهی موثر برای معامله جفت ارزهای فارکس، ارزهای رمزنگاری شده و موارد دیگر بدون داشتن سرمایه بالا است.

بیایید از یک جفت رایج فارکس  GBP/USD بعنوان مثال استفاده کنیم:

بر اساس اندازه قرارداد 100,000 در هر لات، یک معامله گر بدون استفاده از اهرم به حدود 130,000 دلار نیاز دارد.
130000 / 500 = 260 دلار
با استفاده از اهرم 1:500، یک معامله گر می تواند یک موقعیت را تنها با 260.00 دلار باز کند.
معامله‌گر در حال حاضر 130000 دلار را تنها با 260 دلار کنترل می‌کند.

Bid / Ask (قیمت پیشنهادی / درخواستی)

قیمت پیشنهادی قیمتی است که معامله گر تمایل دارد یک جفت ارز را در آن بفروشد. قیمت درخواستی قیمتی است که معامله گر یک جفت ارز را در آن  می خرد. این قیمت‌ها در سمت چپ MT4 در بخش «مراقب بازار» نمایش داده می‌شوند. تفاوت موجود بین قیمت پیشنهادی و درخواستی به عنوان Spread (اسپرد) شناخته می شود.

Long / Short (معاملات طولانی / کوتاه)

زمانی که یک معامله گر به مدت طولانی روی یک جفت ارز معامله انجام می دهد، اولین قسمت از جفت ارز خریداری می شود در حالی که قسمت دوم فروخته می شود. معامله لانگ  یا خرید یک ارز به این معنی است که انتظار دارید قیمت افزایش یابد. یعنی در مثال AUD / USD خرید دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا - انتظار افزایش قیمت AUD وجود دارد.

وقتی یک معامله گر وارد معامله شورت می شود، ارز اول فروخته شده و ارز دوم خریداری می شود. معامله شورت یعنی «فروش» نیمی از یک جفت ارز به این امید که قیمت کاهش یابد.

مارجین

مارجین شامل سرمایه اولیه ای است که یک معامله گر برای باز کردن یک موقعیت باید داشته باشد. مارجین همچنین به معامله‌گر این فرصت را می‌دهد که اندازه موقعیت بزرگ‌تری نسبت به میزان سرمایه اش باز کند.

در معامله با مارجین، معامله گر باید درصدی از ارزش کامل یک موقعیت و را برای باز کردن معامله ارائه دهد. مارجین راه را برای انجام معاملات اهرمی باز می کند، اما باید مراقب باشید مارجین هم میزان سود و هم ضرر را افزایش می دهد.

PIP (پیپ)

اصطلاح PIP مخفف عبارت Percentage In Point می باشد.پیپ کوچکترین واحد حرکتی است که در نرخ ارز روی یک جفت ارز منعکس می شود. هر پیپ معادل چهارمین اعشار در مظنه قیمت برای یک جفت ارز بوده و برای اندازه گیری ارزش استفاده می شود.

به طور مثال : در جفت ارز AUD / USD قیمت 0.6876 است این عدد به این معنی است که 1 دلار استرالیا به شما اجازه می دهد حدود 0.6876 دلار آمریکا خریداری کنید. اگر پیپ با 0.0001 به 0.6877 افزایش یابد، به این معنی خواهد بود که شما می توانید به ازای هر 1 دلار استرالیا، اندکی بیشتر دلار آمریکا بخرید.

لات

لات در معاملات فارکس به اندازه پوزیشن تریدی است که شما باز خواهید کرد. یک لات در معاملات استاندارد فارکس بر روی یک جفت ارز معادل 100000 واحد از ارز پایه جفت می باشد.

اگر به EUR/USD بعنوان یک مثال نگاه کنیم، این بدان معنی است که باز کردن یک معامله به دلار به معنای اندازه معامله 100000 دلار است. در این مثال یورو ارز پایه است.یک  پیپ استاندارد معادل 10 دلار ارزش دارد این به معنای حرکت افزایشی 10 پیپ در معامله خرید است که نشان دهنده سود 100 دلاری است.

Bullish / Bearish (صعودی / نزولی)

احساسات موجود در بازار تصویری کلی از عملکرد یک بازار خاص یا به طور کلی بازار سهام ارائه می دهد. وقتی احساسات بازار صعودی باشد، این  اتفاق  بدان معنی است که قیمت در حال افزایش است. وقتی احساسات بازار نزولی باشد، این بدان معنی است که قیمت در حال کاهش است.

یک راه آسان برای تشخیص تفاوت می تواند به این صورت باشد که گاو نر شاخ دارد و در صورت عصبانی شدن چیزها را به هوا پرتاب می کند پس قیمت ها در حال افزایش است. وقتی خرس‌ها عصبی می‌شوند، روی پاهای عقب خود می ایستند و چیزها را پاره می‌کنند پس قیمت ها در حال کاهش است.

Abandon (رها کردن)

Abandon در لغت به معنای طرد (از فرانسوی. Abandon) است. همانطور که در حوزه عملیات مالی اعمال می شود، ترک می تواند چشم پوشی از هر حق یا دارایی، انصراف از معامله یا چشم پوشی از استفاده از اختیار تا تاریخ انقضای کامل آن باشد.

انباشت/توزیع

انباشت/توزیع شاخصی است که برای انعکاس جریان‌های ورودی و خروجی انباشته پول با مقایسه قیمت‌های بسته شدن با اوج و پایین‌های مربوطه طراحی شده است.

ADR (رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی)

رسید سپرده گذاری آمریکایی برای تجارت اوراق بهادار شرکت های خارجی در ایالات متحده استفاده می شود. سهام شرکت های خارجی توسط بانک سپرده گذاری آمریکایی در فرآیند عرضه این سهام در بورس های آمریکا خریداری می شود. این طرح از سال 1927 مورد استفاده قرار گرفته است.

رسیدها (ADRs) بر حسب دلار آمریکا هستند. به همین ترتیب، آنها در اروپا آزادانه معامله می شوند. ADR ها ابزاری برای افزایش سرمایه در بازارهای ایالات متحده و بین المللی هستند. آنها ممکن است نام های مختلفی داشته باشند که نیازهای یک بازار خاص را برآورده می کند.

AMEX (بورس سهام آمریکا)

بورس جهانی، که از یک شرکت کوچک معامله گران سهام در دومین بورس بزرگ ایالات متحده رشد کرد. ویژگی بارز آن این است که سهام شرکت هایی که در مرحله توسعه هستند (کسب و کار کوچک و متوسط) در اینجا معامله می شود. دو شاخص عمده در این بورس محاسبه می شود: شاخص بازار عمده AMEX و شاخص ارزش بازار AMEX.

آربیتراژ

خرید همزمان یک دارایی مالی کم‌ارزش‌شده و فروش معادل بیش‌ارزش‌گذاری‌شده آن به منظور کسب سود بدون ریسک بیشتر از تفاوت قیمت دارایی‌هایی که در نتیجه ناکارآمدی موقت بازار پدید آمده است.

مثلث صعودی

الگوی قیمت گرافیکی مثلث صعودی یک الگوی نموداری از ادامه روند موجود است که معمولاً در یک روند صعودی شکل می گیرد و جهت بعدی آن را تأیید می کند.

Ask price (قیمت درخواستی)

قیمت درخواستی قیمتی است که فرد هر ابزار مالی را با آن خریداری می کند.

Asset (دارایی)

ابزاری که ارزش اقتصادی دارد و ممکن است در آینده درآمدزایی داشته باشد.

شاخص جهت دار متوسط (ADX)

شاخص جهت دار متوسط (ADX) یک شاخص فنی است که توسط ولز وایلدر برای تعیین قدرت روند و حرکت بیشتر قیمت با تجزیه و تحلیل پویایی و تفاوت بین پایین ترین و بالاترین قیمت های معاملاتی ایجاد شده است.

ATR (نشانگر میانگین برد واقعی)

شاخص ATR برای اندازه گیری نوسانات بازار توسعه یافته است.

نوسان ساز عالی (AO)

Awesome Oscillator (AO) شاخصی است که تغییرات دقیق در نیروی محرکه بازار را منعکس می کند که به شناسایی قدرت یک روند از جمله نقاط شکل گیری و معکوس آن کمک می کند.

عقب ماندگی

عقب ماندگی وضعیتی است که در آن قیمت آتی فعلی کمتر از قیمت دارایی پایه است. عقب ماندگی همچنین گاهی اوقات به وضعیتی گفته می شود که در آن قیمت آتی با تاریخ انقضای دیرتر از قیمت آتی با تاریخ زودتر کمتر است.

موجودی / مانده حساب

مجموع نتیجه مالی کلیه معاملات و عملیات تکمیل شده سپرده / برداشت وجوه از یک حساب تجاری موجودی یا مانده حساب نامیده می شود.

نرخ بهره پایه

در بازارهای مالی نرخ‌هایی وجود دارد که بانک‌ها برای تعیین نرخ بهره کلیدی برای انواع مختلف وام‌دهی تعیین می‌کنند. اندازه آنها به عرضه و تقاضا برای منابع اعتباری، نرخ بهره بازار و سایر عوامل بستگی دارد. ابتدا نرخ سود پایه توسط بانک مرکزی کشور تعیین می شود. با این نرخ تمام بانک های دیگر می توانند از بانک مرکزی وام بگیرند. نرخ سود پایه تعیین شده توسط بانک مرکزی اثر مستقیمی بر ارزش پول کشور مذکور دارد.

Break (شکست)

Break برای نشان دادن افزایش و کاهش شدید قیمت ها استفاده می شود. این یک شاخص عدم تعادل پولی است، در صورتی که فروشندگان به طور قابل توجهی قوی تر از خریداران یک ابزار مالی خاص هستند.

بروکر

شرکت یا افرادی که به عنوان واسطه در دسترسی به بازارها و سازماندهی ابزارهای مالی تجارت برای مشتریان خود عمل می کند.

نمودار کندلی

این نوع نمودار یا چارت  قیمت های باز  و بسته شدن و همچنین بالاترین و کمترین قیمت ها را در یک دوره مشخص می کند. در صورتی که قیمت افتتاحیه بالاتر از قیمت بسته باشد بدنه کندل سایه دار می شود. در مقابل، زمانی که قیمت پایانی بالاتر از قیمت افتتاحیه باشد، بدنه سایه ندارد.

CFD

کلمه CFD عبارت مخفف "Contract for Difference" است. این یک قرارداد بین دو طرف است: اگر این تفاوت مثبت باشد، فروشنده تفاوت بین ارزش فعلی دارایی پایه و ارزش آن را در لحظه انعقاد قرارداد به خریدار می‌پردازد و اگر تفاوت منفی باشد برعکس این مسئله اتفاق می افتد. خریدار مبلغی را  به فروشنده پرداخت می کند. با استفاده از CFD، معامله گران می توانند بدون داشتن مالکیت واقعی به دارایی های اساسی دسترسی داشته باشند.

کانال

کانال شامل یک راهروی پایدار با دو ضلع موازی هم از نوسانات قیمت دارایی با عرض ثابت است.

چارت یا نمودار

نمودارها بازتاب گرافیکی تغییرات قیمت یک دارایی یا ابزار مالی در طول زمان هستند.

نمودار روزانه

نمودار حرکت بازار که در آن یک روز کامل به عنوان واحد زمان در نظر گرفته می شود.

معاملات روزانه

عملیات معاملاتی که در عرض یک روز انجام می شود.

فروشنده - دلال

شرکت یا فردی که به عنوان مجری اصلی یا طرف مقابل معامله عمل می کند.

تقویم اقتصادی

تقویم اقتصادی تقویمی از رویدادهای مهم و اصلی ارائه شده توسط کارگزاران و سایر شرکت های مالی است که معامله گران از طریق آن رویدادهای مؤثر بر حرکت قیمت دارایی ها را دنبال می کنند.

تحلیل بنیادی

تجزیه و تحلیل رویدادهای اقتصادی و سیاسی مهم که ممکن است بر جهت آتی قیمت ها در بازارهای مالی تأثیر بگذارد. در بازار ارز تحلیل فاندامنتال اساساً مبتنی بر رویدادهای کلان اقتصادی می باشد.

شکاف یا گپ

وقفه ایجاد شده بین قیمت ها، زمانی که دارایی در حال حرکت به سمت بالا یا پایین بدون انجام معاملات است گپ نام دارد.

هج کردن

هج استراتژی برای کاهش ریسک تاثیر نوسانات بی ثبات قیمت بر موقعیت معامله گران است. به عنوان یک قاعده، پوشش ریسک شامل فروش یا خرید به قیمت آتی یا باز کردن موقعیت در یک دارایی مشابه است. هج ریسک با افزایش عدم اطمینان بازار محبوبیت بیشتری پیدا می کند.

سفارش

هر گونه دستورالعمل داده شده توسط مشتری در مورد انجام عملیات معاملاتی اوردر یا سفارش نام دارد.

گزینه خارج از پول

گزینه خارج از پول زمانی است که در حین معامله، ارزش این اختیار کمتر از آنچه برای آن پرداخت شده است باشد. به عنوان مثال، شما پیش بینی می کنید که قیمت یک دارایی افزایش می یابد اما کاهش می یابد. پیش‌بینی شما محقق نمی‌شود و بابت این معامله شما ضرر می‌کنید. این اختیار می تواند در داخل و خارج از پول نوسان داشته باشد: یعنی در یک نقطه سودآور (در پول) و در نقطه دیگر قبل از انقضای اختیار، زیان ده (خارج از پول) باشد.

مشتری خرده فروشی

هر طرف معامله فارکس که طبق قانون بورس کالا شرکت کننده واجد شرایط قرارداد نیست. این شامل افراد با دارایی کمتر از 10 میلیون دلار و اکثر مشاغل کوچک می شود.

مدیریت ریسک

شناسایی و ارزیابی سطح ریسک و همچنین انجام اقداماتی برای حذف ریسک به سطح مطلوب جدید و نظارت بر آن سطح ریسک جدید.

سهام

بودجه سرمایه گذاری را می توان به روش های مختلف جذب کرد. یکی از آنها موضوع سهام است که به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا سهامدار شرکت شوند و از این طریق حق دریافت سود سهام از سود شرکت را داشته باشند. سهام نه تنها ابزاری برای دریافت سود سهام است، بلکه در بورس به دلیل نوسانات دوره ای قیمت این سهام  سرمایه گذاران می توانند درآمد کسب کنند.

دستور توقف ضرر

دستور توقف ضرر برای محدود کردن ضررهای احتمالی طراحی شده است و با قیمتی بدتر از قیمت باز شدن موقعیت یا قیمت اجرای دستور در انتظار تعیین شده است.

سفارش دریافت سود

Take Profit به گونه ای طراحی شده است که یک موقعیت را پس از رسیدن به سطح سود مورد نظر، با تعیین قیمتی بهتر از قیمت باز شدن موقعیت یا قیمت اجرای سفارش در انتظار، ببندد.

شاخص های فنی

شاخص های فنی بخش جدایی ناپذیر تحلیل تکنیکال هستند. هدف آنها پیش بینی جهت بازار برای کمک به یک معامله گر است. تعداد زیادی اندیکاتور وجود دارد که توسط معامله گران برای تعیین حرکت بازار استفاده می شود.

برخی از معامله گران ترجیح می دهند از اندیکاتورهایی استفاده کنند که در گذشته در معاملات کارآمد بوده اند، در حالی که برخی دیگر از اندیکاتورهای جدید استفاده می کنند. شاخص‌های بیل ویلیامز، نوسانگرها، شاخص‌های روند و حجم می‌توانند به عنوان مثال باشند.

Trailing Stop (توقف دنباله دار)

حالت توقف عقب‌نشینی مکانیسم تغییر خودکار یک دستور توقف ضرر مرتبط را طبق قانون زیر حفظ می‌کند: اگر سود یک موقعیت از فاصله ثابت تعیین‌شده بیشتر شود، ترتیب توقف ضرر به سطحی می‌رود که در آن اختلاف بین جریان فعلی وجود دارد. قیمت بازار و قیمت سفارش برابر با این فاصله است.

نوسان

معیاری از ریسک که معمولاً یک شاخص آماری است که میزان تغییرات قیمت یک دارایی را ارزیابی می کند.

سوالات متداول 

در ادامه با توضیحات مربوط به برخی از رایج‌ترین سوالات مربوط به اصلاحات فارکس آشنا می‌شویم.

درخواست و پیشنهاد چیست؟

اصطلاح "پیشنهاد" bid به بالاترین قیمتی اطلاق می شود که خریدار برای خرید تعداد مشخصی از سهام در هر زمان معین می پردازد. اصطلاح «ask» به پایین‌ترین قیمتی که فروشنده سهام را در آن می‌فروشد اشاره دارد. قیمت پیشنهادی تقریباً همیشه کمتر از قیمت پیشنهادی یا ask خواهد بود.

اسپرد در فارکس چیست؟

برای محاسبه اسپرد در فارکس، باید تفاوت بین قیمت خرید و فروش را بر حسب پیپ محاسبه کنید. شما می توانید این کار را با کم کردن قیمت پیشنهادی از قیمت پیشنهادی انجام می دهید.

سطوح حمایت و مقاومت در فارکس چیست؟

حمایت و مقاومت نقاط قیمتی خاصی در نمودار هستند که انتظار می رود حداکثر مقدار خرید یا فروش را به خود جلب کنند. قیمت پشتیبانی قیمتی است که در آن می توان خریداران بیشتری نسبت به فروشندگان داشت. به همین ترتیب، قیمت مقاومتی قیمتی است که در آن می توان انتظار فروشندگان بیشتری نسبت به خریداران داشت.

کلام آخر

به‌عنوان معامله‌گر، ما باید همیشه مطالعه کنیم، یاد بگیریم و دانش موجود خود را رشد بدهیم تا به یک معامله‌گر جامع‌تر تبدیل شده و سودآورتر شویم. احمقانه ترین سوال آن است که هرگز پرسیده نشود. بنابراین دفعه بعد که وارد یک انجمن تجاری شدید و برخی از اصطلاحات را مشاهده کردید که از آنها اطلاعی ندارید، بپرسید تحقیق کنید و پیدا کنید.

تجارت فارکس می تواند جانور پیچیده ای برای رام کردن باشد اما با ابزار و آموزش مناسب، می توانیم به عنوان معامله گران به رشد خود ادامه دهیم. پیشنهاد ویژه ما به شما کاربر عزیز این است که به کانال سیگنال ارز دیجیتال ما بپیوندید و درآمد دلاری داشته باشید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.