whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

قرارداد هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

1400/08/10 ساعت 02:11


با قرارداد هوشمند آشنا شوید. قرارداد هوشمند در واقع مجموعه‌ای از قوانینی است که با کمک داده‌های مرتبط و با توجه به شرایط تنظیم شده، تمام عملیات‌ها را به صورت خودکار انجام می‌دهد. این قرارداد که در شبکه بلاک‌چین پیاده سازی شده به وسیله کد نویسی نوشته شده است. تمامی شرایط با توجه به کد نویسی‌های انجام شده اجرا می‌شوند.

همچنین در این نوع قرارداد تمامی مجوزهای لازم برای تراکنش‌ها، همراه بدون مداخله‌ای، انجام می‌شوند. این پروتکل دیجیتالی به شما برای آسان‌تر شدن تمامی مراحل در بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید به واسطه این قراردادها تراکنش‌های مختلف را پیگیری کنید. در ادامه بیشتر با این قراردادها و کاربردهایی که در حوزه کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال دارند آشنا می‌شویم.

انواع سیگنال فیوچرز و سیگنال فارکس در قلب بازارهای مالی، پرشین الیت چراغ‌ راه شماست! با کانال سیگنال‌ ارز دیجیتال پرقدرت ما، هر قدم را با اطمینان و قدرت بردارید. فرصتی بی‌مانند برای بلندپروازی در دنیای ارزهای دیجیتال و فراگیری موفقیت‌های بی‌پایان، همچنین استفاده از خدمات بی‌نظیری چون احراز هویت بایننس، چیدمان سبد ارز دیجیتال و خدمات مشاوره تخصصی بازارهای مالی تجربه‌ تازه‌ای در انتظار شماست!

تاریخچه قراردادهای هوشمند

اولین بار ایده قرارداد هوشمند در سال 1994 توسط یک متخصص کامپیوتر به نام نیک سابو مطرح شد. نیک سابو ده سال قبل از ورود بیت کوین یک ارز مجازی را اختراع کرد و قراردادهای هوشمند را برای پروتکل‌های معامله‌ای با شرایط خاص آن اجرا کرد.

اما متاسفانه در آن تاریخ شرایط برای اجرای این ایده فراهم نبود. بعد از پیدا شدن شبکه بلاک‌چین  این فناوری تحولات عظیمی در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آورد. بعد از خلق بیت کوین تمامی ابزارهای بلاک چین توانستند نیازهای قراردادهای هوشمند را فراهم کنند و به همین علت این فناوری توانست برای انجام معاملات در روی شبکه اتریوم مورد استفاده قرار بگیرد.

اهداف قرارداد هوشمند

برای اینکه با هدف قرارداد هوشمند آشنا شوید بهتر است قبل از هر چیزی به این مثال توجه کنید. تصور کنید شما قصد فروش آپارتمانی را دارید اما همانطور که می‌دانید انجام مراحل فروش بسیار وقت گیر است چرا که باید مدارک کافی را تهیه کنید در اکثر مواقع بسیاری از فروشنده‌ها از یک نماینده برای فروش کمک می‌گیرند.

شما می‌توانید تمامی مراحل فروش آپارتمان خود را برعهده یکی از این نمایندگان بگذارید. این اشخاص تمام کارهای بازاریابی و دفتری شما را انجام می‌دهند. بعد از اتمام این مراحل خریدار و فروشنده باید درصدی را به نماینده پرداخت کنند. این پرداخت درصد می‌تواند برای فروشنده به عنوان یک ضرر مالی باشد.

این مورد در بسیاری از بازارهای مالی نیز دیده می‌شد در نتیجه برای حل آن اقدام به طراحی قرارداد هوشمند شد. اولین و مهم‌ترین هدف استفاده از این قراردادها ایجاد اعتماد بین طرفین است. به همین دلیل بعد از توافق هزینه به فروشنده داده می‌شود و مالکیت نیز به خریدار می‌رسد.

در قراردادهای هوشمند می‌توان تمامی مراحل معامله را مشاهده و تایید کرد به همین علت است که مراحل خرید و فروش کاملا با تضمین انجام می‌شوند. این قراردادها را می‌توان برنامه‌ریزی کرد درست همانند کارهایی که یک واسطه یا نماینده انجام می‌دهد. اما نکته مهمی که باید بدانید عدم پرداخت کمیسیون و در نتیجه دریافت سود قابل توجه بعد از انجام معامله است.

 

image

قرارداد هوشمند

شیوه کار با قراردادها سنتی

همه ما کم و بیش با قراردادهای سنتی و معمولی مواجه شده‌ایم. به قراردادهایی که بین طرفین نوشته و امضا می‌شود و مطابق با آن هر فرد متعهد به انجام شرایطی می‌شود، قراردادهای سنتی می‌گویند. برای مثال اجاره خانه یکی از انواع قراردادهای سنتی است. اما با گسترش اینترنت تفاوت‌هایی در این قراردادها شکل گرفت.

دانلود کردن یک فایل از اینترنت نیز این روزها نوعی قرارداد است. اما از نوع قرارداد هوشمند. در این قرارداد شخص با پرداخت پول می‌تواند یک فایل را دانلود کند. همانطور که گفتیم این قراردادها به صورت کد نویسی نوشته و تنظیم می‌شوند و به واسطه سرورهای کامپیوتری عملیات این قراردادها انجام می‌شود.

تفاوت قراردادهای هوشمند و سنتی

مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث ایجاد تفاوت بین قرارداد هوشمند و سنتی می‌شود استفاده از تکنولوژي شبکه بلاک‌چین برای تنظیم کردن قراردادهای هوشمند است. به همین دلیل است که این قراردادها بدون واسطه انجام می‌شوند. اما قراردادهای سنتی به روش کاغذی تنظیم می‌شوند.

همچنین در انجام آن‌ها حتما یک واسطه وجود دارد. اما در قراردادهای هوشمند کدها روی بلاک چین هستند و نیاز به هیچ واسطه‌ای ندارند به همین دلیل است که با کمک این قراردادها می‌توان پروژه‌های مختلفی را بدون واسطه و به صورت غیر متمرکز انجام داد.

لازم است بدانید هیچ کدام از کدها بر روی شبکه را نمی‌توان ویرایش کرد حتی اگر خود برنامه‌نویس بخواهد این کار را انجام دهد. در صورتی که بر روی بلاک‌چین اتریوم کدها نوشته شده‌ است نمی‌توان جلوی اجرای آن قرارداد را گرفت.

چگونگی کارکرد قراردادهای هوشمند

نحوه کارکرد قرارداد هوشمند را می‌توان همانند کارکرد دستگاه‌هایی که خوراکی می‌فروشند در نظر گرفت. دستگاه‌های فروش خوراکی به صورتی برنامه ریزی شده‌اند که با دریافت پول به صورت اتوماتیک خوراکی مورد نظر را به شما تحویل می‌دهند. در قراردادهای هوشمند نیز همین فرایند اجرا می‌شود.

شما می‌توانید کریپتوکارنسی را میزان نیاز وارد کنید و از آن سمت مالکیت آپارتمان یا هر چیز دیگری که نیاز دارید را بگیرید. در هنگام برنامه‌نویسی اولیه این قراردادها، معمولا کد نویسی بر روی شبکه بلاک‌چین انجام می‌شود. با ثبت شدن این قراردادها بر روی بلاک چین تمامی گره‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند. برای انجام قرارداد، باید کپی قرارداد بین نودها و گره‌ها توزیع شود در نتیجه کسی نمی‌تواند دستکاری در این قراردادها کند.

 

image

شبکه بلاک‌چین

موارد لازم برای تنظیم کردن قراردادهای هوشمند

  • دسترسی و دستیابی به موضوع قرارداد و سرویس‌هایی که به صورت خودکار برای قرارداد وجود دارند.
  • امضای دیجیتال در قرارداد هوشمند، تمامی کاربران باید یک امضای دیجیتال داشته باشند و با کمک کلیدهای خصوصی با این قراردادها توافق کنند.
  • شرایط قرارداد باید به صورت زنجیره‌ای تعریف شده باشد و طرفین باید این شرایط را امضا کنند.
  • قراردادهای هوشمند بر روی شبکه بلاک‌چین و بستر غیر متمرکز توزیع می‌شوند.
  • داده‌های خارجی قرارداد توسط اوراکل باید تامین شوند تا قرارداد هوشمند بتواند آن‌ها را پردازش کند.

مزیت استفاده از قراردادهای هوشمند

همانطور که گفتیم قرارداد هوشمند مبتنی بر شبکه بلاک‌چین هستند به همین علت تمامی مزیت‌هایی که یک بلاک چین دارد این قراردادها نیز دارند. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امنیت مهم‌ترین اصل در قراردادهای هوشمند است. تمامی قراردادها رمزنگاری شده‌اند و بین نودها توزیع می‌شوند. این مسئله از ایجاد هر گونه تغییر بدون اجازه طرفین را ناممکن می‌کند.
  • تمامی فرایندها به صورت اتوماتیک و بدون واسطه انجام می‌شوند به همین دلیل در کمترین زمان و با بیشتر‌ترین سرعت کار انجام می‌شود.
  • قراردادهای هوشمند مختلفی وجود دارد و همین مسئله باعث ایجاد تنوع و دسته‌بندی برای آن‌ها شده است.
  • تمامی قراردادهای هوشمند بدون حضور واسطه انجام می‌شوند در نتیجه دارای استقلال هستند.
  • هیچ یک از اطلاعات در این قراردادها به سرقت نمی‌روند چرا که تمامی اطلاعات رمزنگاری شده‌اند و امنیت آن‌ها توسط بلاک‌چین تامین شده است.
  • هزینه‌های کمیسیون در قراردادهای هوشمند حذف شده‌اند. همچنین لازم است بدانید نیازی به حضور در دفترخانه‌ها ندارید در نتیجه هزینه‌های اضافی و واسطه‌ها حذف می‌شوند.
  • همانطور که گفتیم قراردادهای هوشمند نیازی به کاغذ ندارند در نتیجه نیازی به بایگانی کردن قراردادها نیست.

 

image

بازار ارزهای دیجیتال

معایب قرارداد‌های هوشمند

قرارداد هوشمند همانند هر پروژه دیگری دارای مشکلات و معایبی است. در ادامه این معایب را بررسی می‌کنیم.

  • گفتیم که کدهای این قراردادها توسط برنامه‌نویسان نوشته می‌شوند به همین دلیل امکان خطای انسانی و وارد شدن کد اشتباه نیز وجود دارد.
  • تنظیم قراردادهای هوشمند زیر نظر هیچ ارگان دولتی نیست در نتیجه هیچ حقوق ثابت و مشخصی نیز وجود ندارد.
  • همانطور که گفتیم ممکن است خطاهایی در حین کد نویسی این قراردادها به وجود آید به همین دلیل بهتر است از برنامه‌نویسان حرفه‌ای استفاده کنید اما مشکلی که وجود دارد هزینه و دستمزد بالای این افراد است.

بر روی کدام شبکه بلاک‌چین می‌توان از قراردادهای هوشمند استفاده کرد؟

قرارداد هوشمند بر روی شبکه بلاک‌چین کار می‌کند اما کدام یک از این شبکه‌ها؟ از جمله بلاک‌چین‌های بسیار پرکاربرد برای قراردادهای هوشمند، بلاک چین بیت کوین است اما برای پردازش کردن اسناد و مدارک قابلیت‌های چندان زیادی ندارد. زنجیره‌های جانبی که کنار بیت کوین قرار دارند می‌توانند به پردازش کردن اطلاعات در محیط کمک کنند.

دیگر بلاک‌چین‌های مناسب برای قرارداد هوشمند، بستر بلاک چین اتریوم است. این بستر بسیار پیشرفته است و به سادگی اطلاعات را پردازش می‌کند. تمامی کاربران می‌توانند به سادگی کدها را وارد کنند اما برای بارگذاری باید هزینه توکن‌های اتریوم را پرداخت کنند.

چرا قرارداد هوشمند اهمیت دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، قرارداد هوشمند مزایای بسیاری دارد و نه تنها اشخاص حقیقی می‌توانند از این قراردادها استفاده کنند، بلکه شرکت‌های بزرگ نیز می‌توانند از این قراردادها برای معاملات خود استفاده کنند. استفاده از قراردادهای هوشمند این امکان را به معامله‌گران و خریداران می‌دهند تا خریدهای خود را پیگیری کنند تا اعتماد در کار به وجود بیاید. از دیگر دلایل اهمیت این قراردادها می‌توان به عدم نیاز به واسطه اشاره کرد.

این موضوع می‌تواند ریسک‌های احتمالی را کم کند و در نتیجه امنیت معاملات را افزایش دهد. با حذف شدن واسطه‌ها صرفه‌جویی‌های بسیاری در هزینه‌ها شد و دیگر نیازی به پرداخت کمیسیون به واسطه‌ها نبود. از این قراردادها می‌توان در حوزه‌های مختلفی از جمله انتخابات، سیستم‌های بانکی، حمل و نقل و ... استفاده کرد.

 

image

قرارداد هوشمند

کلام آخر

زمانی که قصد دارید به بازار ارزهای دیجیتال وارد شوید باید با تمامی اصطلاحات این بازار آشنا باشید تا بتوانید به بهترین شیوه در این بازارها عمل کنید. اصطلاح قرارداد هوشمند جز آن دسته اصطلاحاتی است که ممکن است به دفعات شنیده باشید. در این مقاله شما را با این موضوع و مزایا و معایبی که دارد آشنا کردیم تا بتوانید از آن در معاملات خود استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم در کانال سیگنال ارز دیجیتال عضو شوید تا در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کرده و سود بالاتری کسب کنید.

 

جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.