whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

معاملات فیوچرز در کوینکس

1401/11/01 ساعت 22:54


معاملات فیوچرز با احتمال بهتر و بیشتری می‌توانند به معامله‌گران سود بالاتر دهند. البته، این نوع معاملات دغدغه‌ها و نگرانی‌های خاص خودشان را نیز به همراه دارد. کوینکس (CoinEX) به عنوان یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال مورد استفاده ایرانیان، پیشنهاد می‌کند تا برای غلبه بر این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها به آموزش و تجربه‌آموزی مشغول شوید. در این مقاله پرشین الیت قصد داریم پیرامون معاملات فیوچرز در کوینکس صحبت کنیم و مراحل ان را به عنوان یک راهنمای تصویری توضیح دهیم.

در صورتی که سوالی پیرامون دریافت سیگنال ارز دیجیتال، سیگنال فیوچرز، سیگنال فارکس، احراز هویت بایننس، قیمت ارز دیجیتال و یا خرید تتر دارید، می‌توانید به پرشین الیت تکیه کنید.

 introduction Futures trading on coinex

پیش از انجام معاملات فیوچرز باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

سال پیش (2022 میلادی) شاهد رکود سهمگینی در بازار کریپتو بودیم. معاملات مشتقات با حجم نقدینگی 74/2 تریلیون دلار تنها چیزی حدود 7/8% از نقدینگی بازار ارز دیجیتال را شامل می‌شود و تنها 37/2% از حجم کل معاملات در بازار اسپات در جریان است. همین امر سبب می‌شود تا تریدرها به سمت و سوی معاملات فیوچرز به پیش روند تا ریسک کم‌تری متحمل شوند. در اینجا بهتر است با طلایی‌ترین نکات پیش از ورود به بازار فیوچرز آشنا شویم. 

قیمت رمزارها با تغییرات شدیدی همراه است و کلوز یا اپن شدن پوزیشن‌های معاملات فیوچرز هم کاملا به این تغییرات وابسته است. خیلی از اوقات در یک بازه زمانی کوتاه نوسانات غیرمعمولی رخ می‌دهد و حتی این امکان وجود دارد که سرمایه تریدرها خیلی سریع در قراردادهای آتی به اصطلاح لیکویید شود. با بسته شدن اجباری پوزیشن‌ها سرمایه‌های زیادی از دست می‌رود. یکی از مهم‌ترین نکات دقت در ریسکی است به دلیل نوسانات شدید قیمت در بازار کریپتو رخ می‌دهد و باید حتما قبل از انجام معاملات فیوچرز به آن دقت کرد.

اهرم‌یا یا لوریج‌های معاملاتی باید با دقت زیادی انتخاب شوند. با انتخاب مناسب اهرم معاملاتی به سود بالاتری خواهید رسید، همان طوری که با نزول قیمت به تناسب زیان چند برابری خواهید کرد. پس این که با چه ضریبی اهرم خود را انتخاب کنید، اهمیت فراوانی دارد. در ادامه با نحوه یا روش انجام معاملات فیوچرز در کوینکس آشنا می‌شویم.

راهنمای معاملات فیوچرز یا اتی در کوینکس CoinEx (مربوط به قراردادهای دائمی)

معاملات آتی یک مشتق مالی از ارز دیجیتال است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بر اساس پیش بینی‌های خود از افزایش و کاهش قیمت، در خرید طولانی مدت یا فروش کوتاه مدت درآمد به دست آورند. در این فرآیند، سرمایه‌گذاران می‌توانند اهرمی برای چند برابر کردن سود خود تعیین کنند. CoinEx از معاملات فیوچرز یا معاملات آتی از طریق قراردادهای دائمی، از جمله قرارداد خطی و قرارداد معکوس پشتیبانی می‎کند. اولی USDT را به عنوان ارز مارجین و ارز تسویه حساب می‌گیرد، در حالی که دومی از کوین‌های معاملاتی استفاده می‌کند.

به عنوان مثال قرارداد خطی (BTC/USDT) را در نظر بگیرید.

1. وارد حساب کوینکس خود شوید، وارد صفحه [فیوچرز] در کوینکس شوید، [Risk Reminder] را بخوانید و سپس روی [Confirm] کلیک کنید تا یک حساب فیوچرز یا آتی باز شود.

Futures trading on coinex step1

2. بازار معاملات فیوچرز و جفت معاملاتی را انتخاب کنید. اگر در حساب فیوچرز شما هیچ گونه دارایی موجود نیست، ابتدا باید مقداری دارایی انتقال دهید.

3. مود حاشیه و اهرم را تنظیم کنید.

Futures trading on coinex step2

یادداشت:
(1) در حالت Cross Margin، تمام موجودی موجود حساب را می‌توان به عنوان مارجین برای پوزیشن فعلی استفاده کرد.

(2) در حالت حاشیه ایزوله، فقط از مارجین حساب در بازار فعلی برای حفظ پوزیشن استفاده می‌شود، و البته قادرید تا بعداً به صورت دستی حاشیه را افزایش دهید.

(3) هرچقدر اهرم بیشتری تعیین کنید، میزان معاملات بیشتر و ریسک بالاتری به همراه دارد.

4. خرید یا فروش خود را انتخاب کنید، سپس نوع سفارش را انتخاب کرده، قیمت و مقدار را تعیین کنید. حالا می‌توانید سفارش را ارسال فرمایید.

5. پس از ثبت سفارش، میتوانید پوزیشن را در [پوزیشن فعلی] بررسی کنید و برای بستن آن روی [بستن همه] یا [بستن پوزیشن] کلیک کنید. یا می‌توانید از ویژگی Take-Profit & Stop-Loss برای از پیش تعیین کردن قیمت پایانی استفاده کنید. هر زمانی که قیمت بازار به قیمتی که تعیین کرده‌اید برسد، پوزیشن با قیمت بازار لیکویید و منحل شود.

Futures trading on coinex step5

6. لطفاً توجه داشته باشید که کوینکس برای تعیین سود و زیان پوریشن و قیمت لیکویید، قیمت علامت‌گذاری شده یا Mark Price را اتخاذ می‌کند. وقتی قیمت علامت‌گذاری شده به قیمت لیکویید رسید، لیکویید اجباری آغاز می‌شود. برای کاهش ریسک لیکویید، می‌توانید حاشیه سود را از قبل افزایش دهید.

Futures trading on coinex step6

یادآوری: معاملات فیوچرز ریسکی است. لطفا پوزیشن خود را به شکل منطقی کنترل کنید. 

مکانیسم Maker-Taker معاملات فیوچرز در کوینکس 

هدف مکانیسم Maker-Taker تحریک فعالیت معاملاتی در بورس و ثابت نگه داشتن قیمت است. اما ببینیم میکر و تیکر یا سازنده و نگهدارنده هر کدام چیست؟ 

سازنده یا میکر چیست؟

ثبت سفارش Maker، به معنای ثبت سفارش با قیمت با مقدار مشخص است و این سفارش بلافاصله با سایر سفارش‌های موجود در دفترچه سفارشات اجرا نمی‌شود و در عوض، برای اجرا در انتظار خواهد بود. این سفارشات، معلق نقدینگی کل بازار را تأمین می‌کنند، بنابراین می‌توان آنها را «تامین کننده نقدینگی» نیز نامید.

نگهدارنده یا تیکر Taker چیست؟ 

ثبت سفارش گیرنده، ثبت سفارش با قیمت مشخص است و این سفارش بلافاصله با سایر سفارشات موجود در دفترچه سفارشات اجرا می‌شود. این سفارش‌ها به‌طور فعال با سفارش‌های موجود در دفترچه سفارش مطابقت دارد و اجرا می‌شوند و به آنها «مصرف‌کنندگان نقدینگی» می‌گویند.

سوالات متداول درباره معاملات فیوچرز و قرارداد آتی 

در ادامه به پرسش‌های رایجی که در رابطه با معاملات فیوچرز و قراردادهای آتی مطرح می‌شوند، پاسخ دهیم.

futures

چرا در معاملات فیوچرز USD به عنوان ارز مظنه استفاده می‌‌شود؟

در قراردادهای آتی، تنها یک ارز یعنی USD به عنوان ارز مظنه برای معاملات و تسویه حساب استفاده می‌شود تا نیازی به نگهداری انواع مختلف ارز نباشد. همچنین استفاده از USD می‌تواند از نوسانات ارزش ناشی از تغییر نرخ USDT جلوگیری کند.

چگونه بازار را طولانی یا کوتاه کنیم؟

اگر انتظار دارید بازار افزایش یابد، باید قرارداد را طولانی (خرید) کنید و زمانی که بازار واقعاً رشد کند، سود خواهید برد و در غیر این صورت ضرر خواهید کرد و بالعکس در رابطه با قرارداد کوتاه (فروش). لطفاً توجه داشته باشید کاربران فقط می‌توانند یک پوزیشن تحت همان قرارداد داشته باشند و نمی‌توانند همزمان قرارداد را طولانی یا کوتاه کنند.

چرا قراردادهای فیوچرز سود و زیان را در مقایسه با معاملات نقدی افزایش می دهند؟

بزرگترین تفاوت بین قرارداد آتی یا فیوچرز و معاملات نقدی در مکانیزم معاملاتی است. در مقایسه با معاملات نقدی، قرارداد آتی دارای مکانیزم معاملاتی دو طرفه با حاشیه اهرمی است و حاشیه آن استفاده از مقدار مشخصی از وجوه "ضمانت" است که می‌توانید با ارزش چند برابری وجوه معامله کنید.

چگونه پس از باز شدن یک پوزیشن را ببندیم؟

دو راه برای بستن یک پوزیشن وجود دارد. اولین راه این است که "Liquidate" یا "Market Liq" را در پوزیشن، انتخاب کنید. دوم این است که سفارش را در پوزیشن مخالف ارسال کنید که سیستم تعیین می‌کند که پوزیشن بسته است. اگر مقدار پوزیشن مخالف از مقدار پوزیشن فعلی بیشتر شود، مقدار اضافی پس از بسته شدن پوزیشن ، پوزیشن جدیدی را در بازار مقابل ایجاد می‌کند.

چه چیزی باعث تفاوت بین PNL تحقق نیافته و PNL واقعی پس از لیکوئید می شود؟

برای اطمینان از اینکه قیمت پلتفرم به طور مخرب دستکاری نشده است، کوینکس از Mark Price برای محاسبه PNL محقق نشده استفاده می‌کند در حالی که PNL واقعی با قیمت واقعی لیکویید، تعیین می‌شود. در این حالت، زمانی که بین قیمت تراکنش پلتفرم و قیمت بازار تفاوت وجود دارد، PNL محقق نشده پوزیشن کاربر در این زمان، دارای اختلاف خاصی با PNL واقعی خواهد بود.

Mark Price چیست و چه کارکردی دارد؟

کوینکس از یک سیستم منحصر به فرد به نام Fair Price Marking استفاده می‌کند که در آن به جای آخرین قیمت، Mark Price به عنوان قیمت منصفانه تعیین می‌شود تا از لیکوییدهای غیرضروری جلوگیری شود. بدون این سیستم، اگر بازار در حال دستکاری یا غیر نقدینگی باشد، ممکن است Mark Price از تفاوت قیمت شاخص منحرف شود که منجر به نقدینگی‌های غیرضروری می‌شود. لطفاً توجه داشته باشید که علامت گذاری قیمت منصفانه فقط بر قیمت لیکویید و PNL تحقق نیافته تأثیر می‌گذارد و تأثیری بر PNL تحقق یافته ندارد.

Futures trading on coinex asked questions

چرا Mark Price من لیکوئید شده است؟

برای باز نگه داشتن پوزیشن‌های خود، درصدی از ارزش پوزیشن‌ باید حفظ شود که به عنوان حاشیه نگهداری یا  Maintenance Margin شناخته می‌شود. می‌توانید حداقل نیازهای حاشیه تعمیر و نگهداری را در صفحه محدودیت ریسک مشاهده کنید.

اگر نتوانید نیازهای نگهداری خود را برآورده کنید، پوزیشنتان منحل می‌شود. علامت گذاری قیمت منصفانه در کوینکس برای جلوگیری از لیکویید به دلیل بازارهای غیر نقدینگی یا دستکاری استفاده می‌شود. لیکوئید تنها زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت منصفانه برای مدت طولانی زیر قیمت لیکویید و یا برای مدت کوتاهی بیش از آن باشد. در صورت وقوع لیکوئید اجباری، پوزیشن‌‌های شما توسط موتور انحلال یا Liquidation Engine تصاحب  و در بازار لیکوئید می‌شود.

صندوق بیمه چیست و کارکرد آن چیست؟

در صورتی که دستور لیکویید در بازار قرارداد با لیکویید اجباری تکمیل نشود، از صندوق بیمه استفاده می‌شود. به طور عمده، صندوق بیمه از سود حاصل از تفاوت قیمت بین قیمت پوزیشن‌ پس از انحلال و قیمت پوزیشن‌ پس از ورشکستگی به دست می‌آید و می‌توانید اطلاعات دقیق دارایی را در صفحه [صندوق بیمه] مشاهده کنید.

چرا پوزیشن‌ من به صورت خودکار داده می شود؟

در صورتی که صندوق بیمه برای دستورات لیکوئید اجباری کافی نباشد، پوزیشن‌ شما به صورت خودکار اعطا خواهد شد. اهرم خودکار برای دارندگان با پوزیشن‌‌های مخالف رخ می‌دهد. ترتیبی که اهرم خودکار رخ می‌دهد توسط اهرم و درصد PNL تعیین می‌شود. هرچه چراغ‌های بیشتری روی نشانگر خودکار لیکوئیدزدایی روشن شود، شانس حذف خودکار پس از لیکوئید بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید از اعطای اعتبار خودکار اجتناب کنید، می‌توانید پوزیشن‌‌های خود را پس از لیکوئید دوباره باز کنید. اعطای اعتبار خودکار پوزیشن‌ شما را مطابق با پوزیشن‌ لیکوئید اجباری نقد می‌کند.

چرا هزینه های تامین مالی از من دریافت می شود؟

مفهوم کارمزد تامین مالی در کوینکس معرفی شده است تا قیمت بازار توسط Spot Price ثابت شود. زمانی که قیمت قرارداد بیش از قیمت اسپات باشد، پرداخت از بلند تا کوتاه است. با این حال، هنگامی که قیمت قرارداد زیر قیمت اسپات است، برعکس اعمال می‌شود. به این ترتیب، مکانیسم تضمین می‌کند که قیمت قرارداد تا حد امکان با قیمت لحظه‌ای مطابقت دارد و اگر انحراف داشته باشد، نرخ تامین مالی می‌تواند آن را به قیمت لحظه‌ای بازگرداند. 

کارمزد بودجه = ارزش پوزیشن * کارمزد تامین مالی

هزینه تامین مالی هر 8 ساعت یک بار به روز می‌شود. محاسبه با تفاوت بهره بین سکه مظنه و سکه پایه و تفاوت قیمت بین قیمت کامل و قیمت اسپات خارجی تعیین می‌شود.

future trades

کلام آخر

در این مقاله با معاملات فیوچرز در کوینکس آشنا شدیم و گفتیم معاملات فیوچرز با احتمال بهتر و بیشتری می‌توانند به معامله‌گران سود بالاتر دهند. این نوع از معاملات دقت و ظرافت خاص خود را دارند که بی‌توجهی به آن‌ها ممکن است سبب اتلاف دارایی معامله‌گران شود. در ادامه به پرسش‌های رایجی که در این حوزه وجود دارد، پاسخ داده شد.

بنابراین اگر قصد دارید به انجام معاملات فیوچرز در کوینکس بپردازید، پیش از هر چیزی آموزش ببینید و تجربه کسب کنید تا نسبت به ریسک‌هایی که در این بازار موجود است، مطلع باشید. اگر نسبت به خرید و فروش در فیوچرز کوینکس سوالاتی دارید با ما مطرح کنید. همچنین می‌توانید با عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال نسبت به دریافت سیگنال فارکس، سیگنال فیوچرز و سیگنال ارز دیجیتال در لحظه آگاه شوید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.