whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

روش ساخت توکن روی شبکه سولانا

1401/03/19 ساعت 20:24


در این مقاله شما را با آموزش نحوه ساخت توکن بر روی شبکه سولانا در پنج مرحله، راهنمایی می‌کنیم و با نگاهی دقیق اطلاعات بیشتری در مورد بلاکچین و توکن‌های SPL خواهیم یافت. تصادفا ممکن است با مقالاتی پیرامون نحوه ایجاد توکن‌های اتریوم و یا توکن پلی‌گان برخورد کرده باشید. قصد داریم توجه خود را به جای دیگری معطوف کنیم و نگاهی دقیق‌تر به یکی از هیجان‌انگیزترین بلاکچین‌ها یعنی سولانا (Solana) بیندازیم. 

سولانا در سال 2021 به سرعت رشد کرد و به عنوان یکی از بزرگترین رقبای اتریوم و سایر زنجیره‌های سازگار با EVM ظاهر شد. این پلتفرم بر روی سرعت و مقیاس‌پذیری تمرکز کرده و بعضی از مهم‌ترین مسائل رقبای خود را حل می‌کند. در این نوشته قصد داریم نگاهی دقیق به توکن‌های SPL و نحوه ایجاد توکن Solana با استفاده از سیستم عامل مولاریس داشته باشیم. 

 

بلاکچین سولانا

بلاکچین سولانا

پلتفرم مولاریس (Moralis)

مولاریس به همه کاربران یک زیرساخت مقیاس‌پذیر، همراه با جعبه ابزاری گسترده ارائه می‌دهد. برای مثال، در میان این ابزارها، گره‌های سریع مورالیس، رابط برنامه‌نویسی کاربردی NFT، کیت رابط کاربری وب3، رابط برنامه‌نویسی کاربردی قیمت و موارد دیگر را خواهید یافت. این ویژگی‌ها به همراه زیرساخت پشتیبان، بهترین تجربه توسعه‌دهنده را در بازار ارائه می‌کنند. این امر، به شما امکان می‌دهد تا زمان توسعه را برای تمام پروژه‌های آتی بلاکچین به میزان قابل توجهی کاهش دهید و دسترسی‌پذیری برای توسعه وب 3 را افزایش دهید. بنابراین، اگر قصد دارید یک توسعه دهنده بلاکچین تبدیل شوید، سریع‌ترین و در دسترس‌ترین مسیر مورالیس است. ثبت نام با این پلتفرم رایگان است و شما را قادر می‌سازد تا اولین پروژه بلاکچین خود را در کمترین زمان ممکن ایجاد کنید!

 

آشنایی با بلاکچین سولانا

بلاکچین غیرمتمرکز سولانا در سال 2021 شاهد رشد فوق‌العاده‌ای بوده و به عنوان یکی از برجسته‌ترین رقبای شبکه اتریوم در حال ظهور است. پس، اصلا تعجبی ندارد که بسیاری از توسعه‌‌دهندگان می‌خواهند یاد بگیرند که چگونه یک توکن سولانا ایجاد کنند. سولانا، مانند اتریوم با قرارداد هوشمند سازگار است و امکان ساخت برنامه‌های غیر متمرکز، توکن‌ها و سایر پروژه‌های وب 3 در شبکه سولانا وجود دارد. 

یک تمایز مهم بین اکوسیستم اتریوم و سولانا وجود دارد که ممکن است اصطلاحات این دو متفاوت باشد. برای مثال، قراردادهای هوشمند در اکوسیستم سولانا به عنوان برنامه شناخته می‌شوند. به این ترتیب، اگر با برنامه نویسی اتریوم و سولیدیتی آشنایی بیشتری دارید، شرایط موجود در این راهنما ممکن است، برای شما کمی گیج کننده باشد. اما نگران نباشید، زیرا سعی خواهیم کرد تا حد امکان آن را ساده کنیم.

مکانیسم اجماع سولانا

مکانیسم اجماع سولانا

یکی از مهم‌ترین چالش‌های توسعه پیرامون بلاکچین اتریوم، شبکه‌های متراکم است. از آنجایی که افراد بیشتری از فناوری‌های بلاکچین و کریپتو استفاده می‌کنند، این شبکه قادر نیست تا افزایش تعداد تراکنش‌ها را مدیریت کند. این امر سبب می‌شود تا قیمت گاز بالا رفته و انجام تراکنش‌ها در شبکه اتریوم از نظر اقتصادی غیرقابل تحمل شود. به همین دلیل، سولانا شروع به ایجاد یک بلاکچین کرد که بر روی سرعت تراکنش و هزینه‌های کمتر تاکید دارد. این شبکه تقریباً 3000 تراکنش را در هر ثانیه پردازش می‌کند و میانگین هزینه هر تراکنش 0.00025 دلار است. به این ترتیب، سولانا موفق می‌شود برخی از معایب بلاکچین اتریوم را برطرف کند و خود را به یک رقیب سرسخت تبدیل کند. ببینیم سولانا چگونه می‌تواند به این قدرت دست یابد؟

مکانیسم اجماع سولانا - اثبات تاریخ (PoH)

به طور کلی در صنعت بلاکچین دو مکانیسم اجماع، اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) وجود دارد. در حال حاضر اتریوم و بیت کوین از PoW استفاده می‌کنند. این اجماع به گره‌های شبکه‌ها اجازه می‌دهد تا در مورد وضعیت اطلاعات به توافق برسند و از حملات اقتصادی و هزینه مضاعف جلوگیری کنند. این امر، شبکه‌ها را ایمن نگه می‌دارد. با این حال، آن‌ها را نسبتا کند می‌کند. سولانا از ترکیبی از PoS و اثبات تاریخ (PoH) استفاده می‌کند.

به طور کلی در سایر بلاک‌چین‌ها لازم است اعتباردهنده‌های شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا بلاک‌ها را تشکیل دهند. با این حال، PoH می‌تواند به نوعی این مورد را دور بزند، زیرا مکانیسم اجماع، یک رکورد تاریخی ایجاد کرده که ثابت می‌کند یک رویداد در یک لحظه خاص از زمان اتفاق افتاده است. به همین دلیل، دستیابی به مقیاس‌پذیری، بالاتر امکان‌پذیر است، زیرا بلوک‌ها می‌توانند بسیار آسان‌تر تشکیل شوند.

آشنایی با توکن‌های SPL

آشنایی با توکن‌های SPL

در نهایت، یک بخش مهم دیگر از اطلاعات این است که توجه داشته باشید که شما از سولیدیتی برای ساخت برنامه‌ها (قراردادهای هوشمند) روی بلاکچین سولانا استفاده نمی‌کنید، بلکه از زبان برنامه‌نویسی بلاکچین دیگری به نام روست (Rust) استفاده می‌کنید. بنابراین، اگر به دنبال توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز برای اکوسیستم سولانا هستید، مهارت داشتن در روست مفید است.

آشنایی با توکن های SPL 

یکی دیگر از اجزای ضروری اکوسیستم سولانا توکن بومی آن، SOL است. SOL ارز دیجیتالی است که بر روی بلاکچین سولانا اجرا می‌شود و به عنوان یک توکن حاکمیتی عمل می‌کند. به این ترتیب، دارندگان SOL این امکان را دارند که در مورد آینده بلاکچین رأی دهند و به اداره شبکه کمک کنند. علاوه بر این، SOL یک توکن به اصطلاح SPL است. در این بخش، قصد داریم به بررسی توکن‌های SPL بپردازیم.  

توکن‌های SPL سولانا همان توکن‌های ERC-20، ERC-721 و ERC-1155 شبکه اتریوم هستند. به این ترتیب، SPL را می توان به عنوان استاندارد توکن برای بلاک چین Solana در نظر گرفت. اگر با استانداردهای توکن اتریوم آشنا باشید، می‌دانید که استاندارد ERC-20 توکن‌های قابل تعویض،ERC-721  NFTها و توکن‌های نیمه قابل تعویض ERC-1155 را تنظیم می‌کند. در اکوسیستم سولانا، یک برنامه ساده وجود دارد که اجرای مشترک توکن‌های قابل تعویض و NFT را تعریف می‌کند. به همین دلیل، یک استاندارد توکن وجود دارد که هر دو نوع توکن را تنظیم می‌کند. این امر توسعه توکن سولانا را بسیار ساده می‌کند و به همین دلیل است که در ادامه، نحوه ایجاد توکن‌هایSPL قابل تعویض و غیرقابل تعویض سولانا را کشف می‌کنیم.

نحوه ایجاد توکن در سولانا

نحوه ایجاد توکن در سولانا

نحوه ایجاد توکن سولانا در چند مرحله

با درک بهتر بلاکچین سولانا و آشنایی با توکن‌های SPL بهتر می‌توانیم به نحوه ایجاد توکن سولانا SPL، چه قابل تعویض یا غیر قابل تعویض بپردازیم. برای درک بیشتر، فرآیند را به پنج مرحله زیر تقسیم می‌کنیم:

  • نصب سولانا و SPL CLI (واسط خط فرمان)
  • ایجاد یک کیف پول و به دست آوردن تست نت SOL
  • ساخت ژتون قابل تعویض
  • ایجاد NFT
  • اضافه کردن توکن‌ها به کیف پول فانتوم 

بیایید، بدون هیچ مقدمه‌ای، شروع کنیم و نگاهی دقیق‌تر به دانلود سولانا و SPL CLI که برای ایجاد توکن‌ها به آن‌ها نیاز داریم، بیندازیم.

ایجاد توکن‌های سولانا

ایجاد توکن‌های سولانا

مرحله 1: نحوه ایجاد توکن سولانا – نصب Solana و SPL CLI

در مرحله اول این آموزش، Solana CLI را نصب می کنیم. انجام این کار بسیار ساده است. این فرمان کمی متفاوت است و ممکن است نیاز باشد بسته به سیستم عاملی که از آن استفاده می کنید، چند متغیر محیطی اضافه کنید. دستورات نصب Solana CLI این چنین هستند:

MacOS & Linux: 

sh -c "$(curl -sSfL https://release.solana.com/v1.9.5/install)"

Windows: 

curl https://release.solana.com/v1.9.5/solana-install-init-x86_64-pc-windows-msvc.exe --output C:\solana-install-tmp\solana-install-init.exe --create-dirs

با در دست داشتن Solana CLI، بخش بعدی این مرحله اولیه، نصب SPL CLI است. برای نصب CLI می‌توانید از ورودی زیر استفاده کنید:

cargo install spl-token-cli

همانطور که از دستور بالا پیداست، از دستور محموله (cargo) استفاده می‌کنیم که ممکن است برای شما ناآشنا باشد.  محموله یا کارگو در اصل نسخه روست npm یا yarn است و ممکن است برای استفاده از آن، نیاز به نصب ابزار روست داشته باشید. با نصب SPL CLI کار ادامه دهیم و به مرحله دوم می‌رویم تا یک کیف پول تولید کنیم و مقداری SOL در شبکه آزمایشی به دست ‌آوریم.

ایجاد کیف پول سولانا

ایجاد کیف پول سولانا

مرحله 2: نحوه ایجاد توکن سولانا – ایجاد کیف پول و دریافت Testnet SOL

مرحله دوم ساخت توکن بر روی شبکه سولانا شامل تولید یک کیف پول سیستم فایل و به دست آوردن مقداری SOL در شبکه آزمایشی است که برای پرداخت هزینه تراکنش‌های شبکه به آن نیاز داریم. این کار را با ایجاد یک کیف پول شروع کنیم. این کار از طریق دستور زیر انجام می‌شود:

solana-keygen new --no-outfile

حال که کیف پول دارید، می‌توانید با بررسی موجودی SOL کیف پول خود مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می‌کند:

تعادل سولانا

در ابتدا که کیف پول خود را ایجاد کردید، موجودی باید برابر با صفر باشد. البته، قصد داریم مقداری SOL از شبکه تست نت خریداری کنیم. با وجود این، قبل از دریافت SOL باید مطمئن شویم که در خوشه شبکه آزمایشی هستیم.

دریافت پیکربندی سولانا

با وارد کردن دستور solana config get خروجی زیر ارائه می‌شود: 

 

پیکربندی

دریافت پیکربندی 

 

 

همانطور که می‌بینید، در حال حاضر در تست نت هستیم. اگر در خوشه یا شبکه مناسبی نیستید، باید پیکربندی کنید. به راحتی می‌توانیم این کار را با استفاده از ورودی زیر برای ورود به شبکه مناسب انجام دهیم:

solana config set --url https://api.devnet.solana.com

اگر با ماشین مجازی اتریوم (EVM) کار می‌کنید، معادل تغییر زنجیره است. می‌توانید از همان دستور قبلی استفاده کنید تا بررسی کنید که در خوشه سمت راست قرار دارید و اگر این طور است، به سادگی تست نت SOL را از طریق این دستور به دست آورید:

solana airdrop 1

مرحله 3: نحوه ایجاد توکن سولانا – ایجاد یک توکن قابل تعویض

اکنون کیف پول و شبکه آزمایشی SOL داریم و می‌توانیم توکن سولانا را ایجاد کنیم. از آنجایی که ما هم سولانا و هم SPL CLI را داریم، این فرآیند به نسبت قابل دسترسی است و می‌توانیم خیلی راحت با چند دستور ساده یک توکن قابل تعویض ایجاد کنیم. هنگامی که کار با توکن قابل تعویض تمام شد، نگاهی دقیق‌تر به نحوه ایجاد یک NFT خواهیم داشت. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهیم این است که خود توکن را با ورودی زیر ایجاد کنیم:

spl-token create-token
 

پس از نهایی شدن تراکنش، این خروجی به ما ارائه می‌شود:

 

شناسه رمز و امضا
شناسه رمز و امضا

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، یک شناسه رمز و یک امضا دریافت می‌کنیم. می‌توانیم از شناسه توکن برای بررسی موجودی توکن خاص استفاده کنیم:

spl-token supply <token-identifier>

عرضه اولیه باید صفر باشد، زیرا چیزی به توکن اضافه نکرده‌ایم. در ادامه نشان خواهیم داد که چگونه مقدار مورد نظر خود را اضافه کنید. با این حال، قبل از برداشتن عرضه، باید یک حساب کاربری برای برنامه ایجاد کنیم. دلیل اضافه کردن دستی آن، این است که برنامه‌های بلاکچین سولانا به طور پیش‌فرض فضای ذخیره‌سازی ندارند. به این ترتیب، ما باید خودمان حساب را اضافه کنیم:

spl-token create-account <token-identifier>

می‌توانیم به آسانی، با یک حساب کاربری که برای توکن ایجاد شده است، مقدار مشخصی از توکن‌ها را از طریق این دستور برش دهیم:

spl-token mint <token-identifier> <token-amount>

این دستور به طور خودکار توکن‌ها را در کیف پول سیستم فایل قرار می‌دهد. می‌توانید با بررسی تعادل و دستور مشابهی که قبلاً استفاده ‌کردیم، مطمئن شوید که همه چیز مطابق خواسته شما عمل می‌کند. به همین سادگی یک توکن SPL قابل تعویض ایجاد کردیم. در گام بعدی قصد داریم یک NFT سولانا ایجاد کنیم.

 

استقرار توکن ها در والت
 قرارگیری توکن‌ها در والت

 

مرحله 4: نحوه ایجاد توکن سولانا – ایجاد یک توکن غیر قابل تعویض (NFT)

اگر به دنبال ایجاد NFT   سولانا نیستید، می‌توانید از این گام عبور کنید و به گام پنجم و آخر این آموزش بروید. در غیر این صورت، همراه ما باشید و بیاموزید که چگونه می‌توانیم یک NFT سولانا ایجاد کنیم. اگر مرحله قبل را دنبال کرده‌اید، تمام اطلاعات ضروری را در اختیار دارید و فقط چند چیز جزئی وجود دارد که باید به آن‌ها بپردازید. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک بار دیگر، توکن جدیدی ایجاد کنید. از آنجایی که این بار یک NFT است، باید اعشار را برابر «0» تعیین کنید و به این ترتیب، دستور ایجاد NFT به این صورت است:

spl-token create-token --decimals 0

با ایجاد NFT، مرحله بعدی مشابه ایجاد توکن قابل تعویض است و باید یک حساب کاربری برای برنامه ایجاد کنید. این کار دقیقا به همین روش انجام می‌شود:

spl-token create-account <token-identifier>

می‌توانید با حسابی که در دست دارید، پیش بروید و توکن را برش دهید. از آنجایی که یک NFT است، به سادگی یک توکن را مینت خواهید کرد، زیرا در نظر گرفته شده که آنها کاملاً منحصر به فرد باشند. به این ترتیب، می‌توانید موارد زیر را وارد کنید و شناسه و حساب رمز را با مقادیر خود جایگزین کنید:

spl-token mint <token-identifier> 1 <token-account>

با استفاده از توکن، آخرین بخش غیرفعال‌کردن مینت در آینده است زیرا فقط می‌خواهیم یکی از این توکن‌ها وجود داشته باشد. از طریق این دستور اقدام می‌کنیم:

spl-token authorize <token-identifier> mint --disable

ایجاد NFT در سولانا

ایجاد NFT در سولانا

مرحله 5: نحوه ایجاد توکن سولانا – افزودن توکن ها به کیف پول 

حالا اگر تصمیم به ایجاد یک توکن قابل تعویض، غیرقابل تعویض یا هر دو دارید، می‌توانید با وارد کردن دستور زیر موجودی کیف پولتان را بررسی کنید:

spl-token accounts

در خروجی چیزی شبیه به این را ارائه می‌دهد:

 

لیست توکن ها

لیست تمام توکن‌های موجود در والت
 

در اینجا با لیستی از تمام توکن‌های موجود در کیف پول مواجه هستید. باید، مواردی که در طول این آموزش ایجاد کرده‌اید در اینجا نشان داده شوند. با این حال، اکنون که توکن‌ها ایجاد شده‌اند، باید آن‌ها را نیز به کیف پول معمولی خود منتقل کنید. در این آموزش، از کیف پول فانتوم (Phantom) استفاده خواهیم کرد. اگر از جایگزین دیگری استفاده می‌کنید، روندی مشابه خواهد داشت.

از آنجایی که ما توکن‌های شبکه تست نت را در این آموزش ایجاد کردیم، اولین کاری که باید انجام دهیم این است که شبکه کیف پول فانتوم خود را به testnet تغییر دهیم.  با انتخاب شبکه مناسب، انتقال توکن‌ها آسان‌تر می‌شود و تنها کاری که باید انجام دهیم این است که دستور زیر را وارد کرده و پارامترها را متناسب با نیاز خود تغییر دهیم:

spl-token transfer <token-identifier> <token-amount> <wallet-address> --fund-recipient

همانطوری که می‌بینید، به شناسه رمز، مبلغ خاصی که می‌خواهید انتقال دهید و آدرس کیف پول نیاز داریم. می‌توانیم آدرس کیف پول را با کپی‌کردن آن از بالای رابط کیف پول فانتوم خود دریافت کنیم. با وارد کردن اطلاعات مناسب، تنها کاری که باید انجام داد این است که دستور را اجرا کنیم و منتظر بمانیم تا توکن‌ها منتقل شوند.

 

فانتوم

بررسی کیف پول فانتوم

 

می‌توانیم برای اطمینان از اینکه همه چیز طبق برنامه کار می‌کند، کیف پول فانتوم یا کیف پول محلی خود را با دستور «spl-token accounts» بررسی کنیم. با وجود این، هنگامی که کیف پول فانتوم خود را بررسی می‌کنید، متوجه خواهید شد که توکن‌ها نام، نماد و آیکونی ندارند.

کلام آخر

در این مقاله یاد گرفتیم که چگونه یک توکن سولانا بسازیم و نحوه ایجاد توکن سولانا را طی پنج گام زیر ایجاد کنیم:

  • نصب سولانا و واسط خط فرمان SPL CLI 
  • ایجاد یک کیف پول و به دست آوردن تست نت SOL
  • ساخت ژتون قابل تعویض
  • ایجاد NFT
  • اضافه کردن توکن‌ها را به کیف پول فانتوم 

این مقاله راهنما به سادگی نحوه ایجاد توکن‌ها و NFTهای قابل تعویض را نشان می‌دهد. ما توانستیم این کار را در عرض چند دقیقه انجام دهیم! پس، اگر گام‌های بالا را دنبال کنید، باید بتوانید به راحتی یک توکن سولانا ایجاد کنید. به علاوه، با مطالعه دقیق این مقاله، دانش پایه‌ای پیرامون بلاکچین سولانا و توکن محلی SOL به دست می‌آورید. 
در صورت علاقه و با خواندن مقالات موجود در پرشین الیت، می‌توانید درباره بهترین زبان‌ها، توسعه بلاکچین، نحوه ایجاد اتریوم، برنامه‌های غیر متمرکز، متامسک، متاورس و موارد دیگر اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

حالا که با این پلتفرم قدرتمند و نحوه ایجاد توکن در آن آشنا شدیم، بهتر است با کمک بهترین اندیکاتورها، مسیر آینده آن را پیش‌بینی کنیم. با معرفی سیگنال فیوچرز قادر خواهید بود، اطلاعات دقیقی پیرامون معاملات کم‌ریسک و پرسود کسب کنید. ما با ارائه بهترین سیگنال کانال های خارجی شما را توانا می‌سازیم تا با کم‌ترین هزینه ممکن بتوانید در معاملات خود موفق شوید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب آخرین اطلاعات و دریافت بهترین سیگنال ارز دیجیتال، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.