whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

حکم شرعی ارز دیجیتال

1401/12/02 ساعت 04:14


با توجه به ورود ایرانی ها به بازار ارز دیجیتال و با وجود اینکه هنوز پروتکل قانونی خاصی از سوی مقامات برای آنها تعیین نشده است ، بحث حلال بودن یا نبودن ارزهای دیجیتال در سال های اخیر، برای بسیاری از مردم مورد بحث بوده است.

این امر بسیاری از مسلمانان را در مورد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نگران کرده است زیرا آنها نمی توانند مطمئن باشند که آیا سود و پاداش سرمایه گذاری آنها طبق قوانین اسلامی حرام (ممنوع) یا حلال (مجاز) تلقی می شود.

با وجود جمعیت اکثرا مسلمان کشورما، اجماع واضح در مورد دیدگاه اسلامی از ارز دیجیتال می تواند یک امتیازباشد بنابراین بسیاری از افراد به دنبال شفاف سازی در مورد اینکه آیا ارز دیجیتال از دیدگاه اسلامی حلال و منطبق با شرع است یا خیر، هستند.

کریپتوکارنسی چیست؟

کریپتوکارنسی شکلی از ارز مجازی است که مبتنی بر فناوری بلاک چین است. کریپتوکارنسی یک دارایی دیجیتال است و اکثریت قریب به اتفاق ارزهای دیجیتال بر پایه شبکه های غیرمتمرکز هستند. این بدان معناست که ارزها خارج از ساختارهای متمرکز مانند دولت ها و بانک ها وجود دارند.

 بلاکچین عملاً امکان تکرار، هک یا تقلب را برای سیستم غیرممکن می کند و به عنوان دفتر کل ارز متمرکز عمل می کند. دارایی های دیجیتال مانند بیت کوین هنوز دارایی های نسبتا جدیدی در بازارهای مالی جهانی هستند. 

رمزارز چگونه کار می کند؟

تمام سکه های رمزنگاری، سکه های مجازی هستند که در بازار کریپتو وجود دارند و هیچ شکل فیزیکی ندارند. اثبات واقعی مالکیت قانونی پول دیجیتال در فناوری بلاک چین ثبت شده است. بلاک چین به عنوان یک رکورد عمومی عمل می کند که رشد دیجیتالی سکه و ارزش هر سکه را ثبت می کند.

کریپتوکارنسی با ثبت تراکنش ها در دفتر کل و ایجاد بلوک ها کار می کند. دفتر کل 24/7 در دسترس است و قابل تغییر یا بازنویسی نیست. تقلبی کردن رمزارز تقریباً غیرممکن است و همه رایانه‌هایی که فناوری بلاک چین را ذخیره می‌کنند باید با نسخه دقیق دفتر کل موافقت کنند. هنگامی که هر کسی ارز دیجیتالی مانند بیت کوین را خریداری می کند، دارای یک کلید خصوصی است که کدی را در اختیار آنها قرار می دهد که تراکنش های ارز دیجیتال را مجاز می کند.

توسعه دستورالعمل‌های ارزهای دیجیتال منطبق با شریعت، فرصتی برای سرمایه‌گذاری‌های اخلاقی برای مسلمانان فراهم می‌کند. 

توسعه دستورالعمل‌های ارزهای دیجیتال منطبق با شریعت، فرصتی برای سرمایه‌گذاری‌های اخلاقی برای مسلمانان فراهم می‌کند. 

دیدگاه اسلام در مورد تاریخ پول 

تاریخچه پول از منظر اسلام را می توان به آغاز اسلام ردیابی کرد. از نظر اسلام و شرع، پول برای مبادله استفاده می شود تا سوداگری یا استثمار. این یکی از دلایلی است که ربا در اسلام به شدت نهی شده است، زیرا آن را سود بردن از پول می دانند. دیدگاه اسلامی پول و تجارت بر اصول عدالت اجتماعی و عدم استثمار استوار است.

قوانین شرعی مربوط به پول می گوید که برای استفاده از پول به عنوان وسیله مبادله باید امن، پایدار و مؤثر باشد. دلیل تعارض برخی مسلمانان در مورد مشروعیت بیت کوین و اینکه آیا این بیت کوین مطابق با شریعت است یا خیر این است که وقتی قرآن نوشته شد، بدیهی است که هیچ اشاره ای به ارزهای دیجیتال نشده است، زیرا فناوری در مرحله پیشرفته امروزی نبوده است. این بدان معناست که مجاز بودن ارز رمزنگاری شده برای قضاوت و تفسیر توسط محققان باز بوده است.

دیدگاه علما و مراجع دینی درباره ارز دیجیتال 

باتوجه به تازه بودن جریان بازار ارز دیجیتال ممکن است بسیاری از افراد از نظر مراجع تقلید و علما درباره آن بی اطلاع باشند که قصد داریم در ادامه به شرح این مطلب بپردازیم:

  • حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 

نظر ایشان درباره شرعی بودن معامله ارز دیجیتال اینگونه است که حکم خرید و فروش و تولید ارز دیجیتال باید مطابق قوانین جمهوری اسلامی باشد.

  • آیت الله مکارم شیرازی 

ایشان معامله ارز دیجیتال را با توجه به ابهامات پیرامون آن و نداشتن منشا استخراج معین برای این ارزهای و همچنین عدم تأیید آنها توسط بسیاری از دولت ها را جایز ندانسته اند.

  • آیت الله صافی گلپایگانی  

ایشان صراحتا حکم معاملات ارز دیجیتال را حرام دانسته اند.

  • آیت الله نوری همدانی 

ایشان ورود به اینگونه معاملات را اشکال دار عنوان کرده اند.

  • آیت الله وحید خراسانی  

آیت الله خراسانی نیز حکم شرعی ارز دیجیتال را اعلام کرده و اینگونه معاملات را باطل معرفی کرده اند.

  • آیت الله شبیری زنجانی 

ایشان معاملات ارز دیجیتال را با این شرط که چنانچه این معامله خلاف قانون و به نوعی فساد اقتصادی باشد، تجارت آن اشکال دارد.

از منظر مالی، موسسات خیریه اسلامی می‌توانند از زکات و سایر کمک‌های مالی در نتیجه سرمایه‌گذاری در حوزه رمزنگاری بهره‌مند شوند.

از منظر مالی، موسسات خیریه اسلامی می‌توانند از زکات و سایر کمک‌های مالی در نتیجه سرمایه‌گذاری در حوزه رمزنگاری بهره‌مند شوند.

شرعی بودن یا نبودن انواع ارز های دیجیتال 

از زمان ورود بیت کوین در سال 2009، بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر راه اندازی شده اند. اینها برای پاسخگویی به نیازهای مختلف یا مکمل سایر ارزهای دیجیتال طراحی شده اند.

برخی از این ارزهای دیجیتال جدیدتر برای ارائه نتایج خاصی ایجاد شده اند.

بیت کوین 

بیت کوین در ژانویه 2009 راه اندازی شد. در 3 سال گذشته رشد بی ثباتی داشته است. در سال 2018، 72.6 درصد از ارزش خود را از دست داد. در سال 2019 با رشد 87.2 درصدی بازگشت و در سال 2020 ارزش خود را 302.8 درصد افزایش داد.

اتریوم 

اتریوم در جولای 2015 راه اندازی شد. در 4 سال گذشته نوسانات بسیار فراری را تجربه کرده است. در سال 2017، 9159.4 درصد رشد کرد، 82.7 درصد در سال 2018 کاهش یافت، و 8.0 درصد دیگر در سال 2019 از دست رفت، قبل از رشد 464.1 درصدی در سال 2020.

لایت کوین 

لایت کوین در اکتبر 2011 راه اندازی شد. در سال 2017 لایت کوین 12366.7 درصد رشد کرد، در سال 2018 93.3 درصد از دست داد و در سال 2019 دو برابر شد. در سال 2020 رشد 2.0 درصدی داشت.

XRP

XRP برای اولین بار در سپتامبر 2012 راه اندازی شد. در سال 2017 308.9 درصد رشد کرد، 117.7 درصد در سال 2018 کاهش یافت و 55.0 درصد دیگر در سال 2019 از دست رفت و پیش از آن که در سال 2020 یک رشد کوچک 13.6 درصدی داشت.

آنها به‌عنوان دارایی‌های دیجیتالی دیده می‌شوند تا ارز. از آنجایی که بازار برای این سکه‌ها یک نقطه قیمتی مطلوب ایجاد کرده است و تغییرات ارزش از طریق تقاضای معاملاتی است، مانند معاملات سهام، بسیاری از فقهای اسلامی این را حلال می‌دانند. برخی از این دیدگاه مخالف هستند.

به طور کلی یکی از ایرادات وارد شده از نظر فقها، به معاملات ارز دیجیتال مساله قمار بودن آن است. از آنجا که مشخص نیست سود ماینرها به خاطر منابع مصرفی تعلق گرفته یا خیر احتمالا حالت قمار به خود می گیرد. 

از طرف دیگر بر مبنای فقهی قاعده لاضرر  و لاضرر فی الاسلام نیز که بیانگر این است که هیچ یک از طرفین معامله نباید ضرر ببینند هم مطرح است‌. و با توجه به اینکه قیمت ارز دیجیتال بر مبنای سیستم عرضه و تقاضا تعیین می شود آگاهی از این مقدار از ضرر جلوگیری می کند. که می توان برای اطلاع دقیق از آن عضو کانال سیگنال ارز دیجیتال پرشین الیت شد تا از جدید ترین تجزیه و تحلیل ها بوسیله سیگنال ارز دیجیتال های معتبر و برتر شامل سیگنال فارکس، سیگنال فیوچرز و... مطلع شد.

کلام آخر

بحث در مورد بیت کوین و سایر اشکال ارزهای دیجیتال در سال های آینده ادامه خواهد داشت.

 آنچه واضح به نظر می رسد این است که از نظر مفهومی، بیت کوین و ارز دیجیتال به طور کلی بر اساس قوانین شرع غیرمجاز به نظر نمی رسند. رشد صرافی‌ها و سکه‌های ارزهای دیجیتال اسلامی به این معنی است که شفافیت و مقررات بیش از هر زمان دیگری برای مسلمانانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند، وجود دارد.

در پایان باید اضافه کنیم پرشین الیت خدمات متنوعی را برای شما در نظر گرفته که شامل احراز هویت بایننس بی دغدغه  و آسان تر از همیشه، خرید تتر (معتبر و مطمئن)، فروش اندیکاتور vip و بسیاری دیگر است.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.