whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

متیس چیست؟ تبدیل DAOها به شرکت‌های کامل

1402/07/06 ساعت 23:57


متیس یک راه‌حل مقیاس‌پذیر لایه دوم برای اتریوم است که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شده و با هدف ساخت DAOهای مستقر و ارزش‌آفرین طراحی شده است.

ویژن آن تحول دادن DAOها به DACهاست–کسب و کارهای کاملاً کارآمد که می‌توانند مانند شرکت‌های موجود عمل کنند، اما به صورت غیر متمرکز. در مقایسه با فقط حکومت و رای‌گیری، DACها قادر خواهند بود که کارکردهایی مانند حقوق و دستمزد، مدیریت پروژه، منابع انسانی و ارتباطات را اجرا کنند.

از طریق استفاده از رولاپ‌های امیدوار کننده نسبت به دیگر راه‌حل‌های لایه دوم که از رولاپ‌های zK استفاده می‌کنند، متیس قصد دارد هم مقیاس‌پذیری بیشتری و هم غیرمتمرکز بیشتری داشته باشد.

اتریوم (ETH) اولین بلاکچین قابل برنامه‌ریزی بود، اما با مشکلاتی مانند هزینه‌های گاز فوق‌العاده بالا و انسداد شبکه مواجه شد. راه‌حل‌های لایه دوم اتریوم به وجود آمدند که هدف آن‌ها افزایش مقیاس‌پذیری و ظرفیت پردازش تراکنش‌ها در خارج از زنجیره اصلی است.

 

 

متیس یکی از این راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم است که هدف آن رفع این نواقص است. متیس یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم اتریوم بر اساس رولاپ‌های امیدوارانه است که بر توسعه جوامع DAO هدف گذاشته است.

توکن بومی متیس، توکن METIS است. قیمت METIS در حال حاضر ۲۵ دلار است با ارزش بازار ۱۰۵ میلیون دلار. تعداد توکن‌های در گردش ۴.۵ میلیون است و تعداد ماکزیمم توکن‌ها ۱۰ میلیون است.

متیس کریپتو چیست؟

متیس یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم اتریوم است که برای توسعه جوامع DAO طراحی شده است. این پلتفرم با استفاده از رولاپ‌های امیدوارانه، تراکنش‌ها را برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت پردازش در خارج از زنجیره اصلی انجام می‌دهد. توکن METIS، توکن بومی این پلتفرم است که در تعاملات داخل شبکه متیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متیس چه کریپتویی است؟

متیس یک بلاکچین لایه دوم است که برای بلاکچین اتریوم ساخته شده است، با تمرکز بر رشد جوامع غیر متمرکز (DAOها). با فناوری بلاکچین، وعده توزیع شدگی آمد- DAO نسخه غیرمتمرکز یک شرکت، یک موسسه یا یک سازمان است، بگوییم، بدون یک مدیرعامل، یک رئیس یا یک رئیس جمهور. از طریق قرارداد هوشمند یک DAO، تمام قوانین یک سازمان یا جامعه مشخص می‌شوند، و تمام کاربران می‌توانند رای دهند یا تغییرات را پیشنهاد دهند، که همه آن‌ها روی بلاکچین ذخیره می‌شوند.

اما، آنچه متیس متوجه شد این است که کارکرد کنونی DAOها محدود است. مدل DAO واقعاً می‌تواند برای چیزهای بیشتری از رای‌گیری حکومتی استفاده شود، اما ساختن این چارچوب نیاز به زمان و منابع زیادی دارد که یک پروژه باید انجام دهد. بنابراین متیس تصمیم گرفت یک چارچوب جدید، یک شرکت خودمختار غیرمتمرکز (DAC)، بسازد.

متیسDAO چه کار می‌کند؟

متیس هدف دارد تا DAOها را به شرکت‌های کامل و کارآمد تبدیل کند، یعنی به DACها. این پلتفرم می‌خواهد از طریق فراهم کردن ابزارها و فریم‌ورک‌های لازم، امکان اجرای عملیات مختلف سازمانی مانند مدیریت پروژه، پرداخت حقوق، و ارتباطات را برای جوامع غیر متمرکز فراهم کند. همچنین، متیس می‌خواهد تا مقیاس‌پذیری و امنیت را افزایش دهد تا جوامع بتوانند بر روی بلاکچین اتریوم به صورت کارآمد تر توسعه یابند.

متیسDAO چه کار می‌کند؟

متیس مفهوم DAO را یک گام جلوتر می‌برد. چگونه می‌توان منابع را مدیریت کرد، پروژه‌های منبع باز را اجرا کرد و اعضاء درون یک جامعه را ترغیب کرد؟ جایی که DAO به کاربران امکان می‌دهد تا در حکومت و رای‌گیری شرکت کنند، یک DAC به اینها اجازه می‌دهد تا علاوه بر مدیریت، با ادغام جوانبی مانند حقوق و دستمزد، مدیریت پروژه، ارتباطات، منابع انسانی و بیشتر، مانند یک شرکت معمولی عمل کنند. به این ترتیب، یک DAC امکان توسعه یک کسب و کار کاملاً کارآمد را فراهم می‌آورد– بدون یک مدیرعامل یا رئیسی که کشتی را کنترل کند.

ویژن متیس این است که «کارمندان می‌توانند قبل از خرید با کارفرمایان بالقوه 'امتحان کنند'؛ کارمندان در تصمیم‌گیری شرکت صدای بیشتری خواهند داشت؛ مکانیزم‌های رای‌گیری بر مبنای هویت نقش رسمی در حکومت خواهند داشت؛ و کار تمام وقت، یک‌زن-یک‌شوهری در یک شرکت شاید استثنا شود، نه قاعده.»

پروژه‌ها می‌توانند با استفاده از کریپتوی بومی METIS به عنوان یک DAC ثبت نام کنند. فرآیند ثبت نام DAC مشابه یک شرکت واقعی است. اگر یک فرد می‌خواهد یک DAC را ثبت نام کند، باید یک روند ثبت نام را طی کند و توکن‌های METIS را نگهداری کند. هزینه‌های ثبت نام با توکن بومی METIS پرداخت می‌شوند. برای ایجاد یک DAC جدید، نگهداری حداقل 10 توکن METIS (۲۵۰ دلار در زمان نگارش) لازم است.

تا زمانی که شرایط نگهداری را برآورده کنند، هر سازمانی در جهان می‌تواند یک DAC ثبت نام کند و با جامعه خود در تعامل باشد. ساختار DAC یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های اکوسیستم متیس است و بخشی از دلیل محبوبیت توکن در سال گذشته می‌باشد.

ویژگی‌های کلیدی متیس چیست؟

پروژه متیس DAO یک دسته از ویژگی‌های جدید را برای اکوسیستم لایه دوم به همراه می‌آورد–NFTها، پل‌سازی، رولاپ‌های امیدوارانه و بیشتر.

رولاپ‌های امیدوارانه

به عنوان یک راه‌حل لایه دوم، بلاکچین متیس تراکنش‌ها را در خارج از زنجیره اصلی پردازش می‌کند، و سپس آن‌ها را در دسته‌های بزرگ بر روی زنجیره اصلی اتریوم همگام می‌سازد. از این جهت، متیس به Abitrum و Optimism شباهت دارد. با این حال، تفاوت اصلی بین متیس و دیگر راه‌حل‌های لایه دوم این است که این پروژه از رولاپ‌های امیدوارانه برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کند به جای رولاپ‌های zK.

رولاپ‌های امیدوارانه آخرین نسل از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم هستند، با چندین مزیت نسبت به رولاپ‌های zK. رولاپ‌های zK به دلیل لایه‌های sequencing برای اعتبارسنج‌ها به درجه امنیت بالاتری نیاز دارند– این لایه‌ها برای جلوگیری از تراکنش‌های تقلبی بر روی بلاکچین قرار داده شده‌اند، اما از یک sequencer واحد استفاده می‌کنند که در زمان‌های حجم تراکنش بالا شبکه را مسدود می‌کند، و منجر به مشکلات مشابهی در زنجیره اصلی می‌شود.

 

معماری مکانیزم توافق متیسDAO (منبع: متیسDAO)

"رنجرها" در شبکه متیس اعتبارسنج‌هایی هستند که به همگام‌سازی الگوریتم‌های نگهداری کمک می‌کنند و تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. توافق در شبکه فرض می‌کند که تمام تراکنش‌ها دقیق هستند مر اینکه ثابت شود که خلاف است.

به این ترتیب، رولاپ‌های امیدوارانه با یک سیستم اعتبارسنجی Proof-of-Stake (PoS) و سرعت تراکنش سریع، مشکل ظرفیت پردازش اتریوم را حل می‌کنند. زمان کنونی بلوک کمتر از دو ثانیه است و هزینه‌های تراکنش به یک سنت می‌رسد.

پولیس

پولیس برنامه مدیریت میان‌افزار DAC است که انتقال DApps به لایه 2 متیس را آسان می‌کند. زمانی که کاملاً ساخته شود، به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی بلاکچین یا قرارداد هوشمند، DApps/DACs خود را ایجاد کنند.

علاوه بر توسعه‌دهندگان، پولیس همچنین به کاربران امکان می‌دهد تا با DApps که بر پولیس ساخته شده‌اند ارتباط برقرار کنند. علاوه بر آن، این برنامه یک کلاینت کیف پول برای نگهداری سکه METIS خواهد داشت. در آینده، تاریخچه تراکنش کیف پول می‌تواند به عنوان یک ابزار روابط عمومی در ساختار DAC مورد استفاده قرار گیرد که این امکان را به کاربران با موجودی بالاتر از یک توکن خاص یا NFT می‌دهد تا از قدرت رای بیشتر و دید بالاتری برخوردار شوند.

ماشین مجازی متیس (MVM)

ماشین مجازی متیس، پاسخ متیس به گلوگاه‌های مقیاس‌پذیری راه‌حل‌های لایه دوم است. با استفاده از فایده دید از پس، آنها رولاپ‌های امیدوارانه خود را به گونه‌ای طراحی کردند که پروژه بتواند در آینده مقیاس‌پذیر بشود، در حالی که همچنان یک ارتباط با زنجیره اصلی اتریوم حفظ می‌کند.

MVM یک جایگزین برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) است و بالاترین ظرفیت پردازش را در میان مشتریان مبتنی بر اتریوم فراهم می‌کند.

پل‌سازی NFT

چند وقت پیش، متیس با تشویق به ایجاد NFT ها بر روی پلتفرم خود، معامله‌گران NFT را به اکوسیستم خود دعوت کرد. از آنجا که متیس سازگار با EVM است، تمام ابزارهای موجود اتریوم مانند MetaMask می‌توانند برای ایجاد و انتقال هزینه‌ها استفاده شوند.

این ارتباط با زنجیره اصلی اتریوم به معامله‌گران/سازندگان NFT اجازه می‌دهد تا پروژه‌های NFT خود را بر روی متیس توسعه دهند و ایجاد کنند و سپس آنها را برای فروش در بازارها مانند OpenSea بر روی زنجیره اصلی اتریوم انتقال دهند. متیس همچنین یک اتصال مستقیم با سیستم فایل بین‌کهکشانی (IPFS) ساخت تا ذخیره‌سازی برای NFT های ایجاد شده بر روی شبکه را فراهم کند.

انتقالات پل به شکل معکوس کار می‌کنند: NFT های اتریوم می‌توانند به شبکه متیس فرستاده شوند و بر روی بازارهای NFT متیس فروخته شوند.

متیس DAO همچنین یک سری NFT برای نگهداران METIS منتشر کرد و نسخه اول را در سال ۲۰۲۲ ایردراپ کرد. نسخه دوم NFT آنها برای آینده اعلام شده است و فقط نگهداران کریپتوی METIS برای ایردراپ واجد شرایط خواهند بود.

تحلیل قیمت سکه METIS

سکه METIS توکن بومی اکوسیستم متیس و DAOهای آن است. METIS که در ماه اوت ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، به عنوان یک توکن ERC-20 عمل می‌کند و می‌تواند بر روی پلتفرم برای یک APY سالیانه نگهداری شود.

سکه کریپتوی متیس تعداد ۴،۳۸۶،۱۰۲ توکن در گردش دارد. در حال حاضر با قیمت ۳۶٫۴۰ دلار معامله می‌شود، که باعث می‌شود ارزش بازار آن به تقریباً ۱۶۰ میلیون دلار برسد.

نمودار قیمت متیس

 

عملکرد قیمت METIS در طول سال گذشته (منبع: CoinMarketCap)

توکن متیس در دو سال گذشته بازده عالی برای سرمایه‌گذاران اولیه فراهم کرد. با راه‌اندازی به قیمت ۴۰ دلار در سال ۲۰۲۱، توکن به سرعت به رنج ۱۰۰ دلار در ماه نوامبر رفت، همزمان با اینکه بیت‌کوین نیز به بالاترین قیمت همه زمانه‌ها ۶۷٬۰۰۰ دلار رسید.

با شروع "فصل آلت‌ها"، متیس به بالاترین قیمت همه زمانه‌ها ۳۲۰ دلار ارزیابی شد. توکن در چند ماه گذشته به دلیل وضعیت کلی بازار کریپتو افت شدید داشته است.

متیس با استفاده از رولاپ‌های امیدوارانه، نه تنها مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم را حل کرده است بلکه امکان ایجاد DACها را نیز فراهم آورده است، که امکان توسعه کسب و کارهای کامل و کارآمد را بدون نیاز به مدیرعامل یا رئیس فراهم می‌آورد. با ویژگی‌های منحصر به فرد و امکانات متنوع، متیس توانسته است توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند.

کلام آخر

متیس ویژگی‌های منحصر به فرد جدیدی به بحران مقیاس‌پذیری لایه دوم می‌آورد. با تجزیه و تحلیل راه‌حل‌های رقیب لایه دوم و ساختن MVM خود از پایه، یک لایه دوم با مقیاس‌پذیری برتر در صنعت توسعه یافته است، که تقریباً سه میلیون تراکنش از زمان راه‌اندازی پردازش کرده است.

کلام آخر است که متیس یکی از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری بسیار مثبت برای اتریوم است، که مستقیماً با نظیرهایی چون Optimism و Arbitrum رقابت می‌کند. مجموعه ابزار منحصر به فرد و تمرکز بر جامعه احتمالاً پروژه را به جلو هل می‌دهد– اکوسیستم متیس هنوز در مراحل اولیه توسعه است، اما با مزایای ایجاد NFT و پل‌ها، تعهد جدی به ادغام کامل با زنجیره اصلی اتریوم را نشان می‌دهد.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.