whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

اوروبورس Ouroboros چیست؟

1402/04/17 ساعت 17:39


کاردانو یک بلاک چین اثبات سهام است. با این حال، این بلاک چین است که شباهت بیشتری با بیت کوین نسبت به سایر زنجیره‌های L1 دارد. و Ouroboros در قلب آن است. اوروبورس مکانیسم اجماع کاردانو است.

در طول توسعه Cardano نام‌های زیادی به Ouroboros متصل شده است. این نام ها نمایانگر نقاط عطف در توسعه مکانیسم اجماع اوروبوروس هستند. در این مقاله مایلیم تا به توضیح بیشتر درباره اوروبورس بپردازیم.

در پرشین الیت قادرید با دریافت انواع سیگنال ارز دیجیتال و سیگنال فارکس در معاملات خود پیروزمندانه عمل کنید. با احراز هویت بایننس و دریافت انواع سیگنال فیوچرز و اسپات و عضویت در کانال سیگنال ارز دییجیتال خارجی بیش از پیش به سود خواهید رسید.

پروتکل اجماع چیست؟

برای درک Ouroboros، باید از اصول اولیه شروع کنیم. بنابراین، ابتدا توضیح می‌دهیم که پروتکل اجماع چیست. تمام همتایان یک شبکه توزیع شده و غیرمتمرکز در یک پروتکل اجماع شرکت می‌کنند. در اینجا، آنها به یک توافق مشترک در مورد وضعیت فعلی دفتر کل توزیع شده می‌رسند. به عنوان مثال، مانند بیت کوین. به طور کلی، دو مکانیسم مختلف در حال استفاده هستند. بنابراین در اینجا ما انواع مختلف اجماع را شرح داده‌ایم.

1) اجماع کلاسیک

این خود مبتنی بر رای گیری همه به همه است. پروتکل برای دستیابی به اجماع به این نیاز دارد. نتیجه افزایش هزینه‌های ارتباطی به طور درجه دوم است. این تحمل خطای عملی بیزانس یا pBFT است. یک توضیح ساده این است که یک سیستم هنوز کار می‌کند، حتی اگر بیشتر گره ها (یا کلیات) از کار بیفتند.

به عبارت دیگر، همه گره‌ها قبل از رسیدن به اجماع باید با یکدیگر صحبت کنند. بنابراین، با 10، 100 پیام وجود دارد. با این حال، با 1000 گره، 1 میلیون پیام دارید. که خیلی غیر متمرکز نیست. برای رسیدن به یک اجماع سریع، نمی‌خواهید گره‌های زیادی در مکانیسم اجماع شرکت کنند. زنجیره های L1 فعلی این موضوع را پیگیری می‌کنند.

2) الگوریتم اجماع ناکاموتو

ساتوشی می‌خواهد بیت کوین بدون مجوز و مقیاس پذیر باشد. با تنظیمات کلاسیک، این امکان پذیر نیست. بخش حیاتی این مدل اجماع، اثبات کار است. اکنون، ماینرها باید یک مشکل محاسباتی سخت را حل کنند. اولین ماینری که می‌تواند مشکل را حل کند، می‌تواند اعتبارسنجی کرده و بلوک‌های جدیدی ایجاد کند.

قدرت محاسباتی بیشتر به معنای شانس بیشتری برای اعتبارسنجی بلوک‌های جدید است. با این حال، این سیستم یک نقطه ضعف دارد. به طور خاص، انرژی یا برق زیادی مصرف می کند. به گفته سورج، بیت کوین در حال حاضر تقریباً 113.89 تراوات ساعت در سال مصرف می‌کند. این کمتر از 0.55 درصد تولید برق جهانی است. بنابراین، بیت کوین انرژی بر است. ما همچنین شاهد تحقیر تمرکززدایی هستیم. زیرا صرفه‌جویی در مقیاس را به فرآیند معرفی می‌کند.

اکنون ما درک بهتری از پروتکل اجماع داریم. با این حال، آیا صرف این همه انرژی برای تامین امنیت یک شبکه ارزشمند و معقول است؟ 

اوروبوروس: پروتکل کاردانو

کاردانو در سپتامبر 2017 تاسیس شد و یک بلاک‌چین عمومی غیرمتمرکز است که توکن ADA در آن صادر می‌شود. این پروژه با اتریوم رقابت می‌کند که شباهت‌های زیادی با آن دارد (قراردادهای هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز، و غیره...) و یک هدف مشترک بزرگ: تلاش برای دستیابی به تراکنش‌های فوری.

این پروژه توسط سه شرکت پشتیبانی و توسعه می‌یابد:

  • بنیاد کاردانو
  • InputOutput هنگ کنگ (IOHK)
  • Emurgo

چارلز هاسکینسون کاردانو را به عنوان یک بلاک چین نسل سوم تعریف کرده است . او معتقد است که رمزارزهایی که صرفاً برای انتقال پول استفاده می‌شوند، بلاک‌چین‌های نسل اول هستند که نمونه آن بیت‌کوین است.

نمونه‌ای از نسل دوم بلاک چین، اتریوم است زیرا قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را معرفی می‌کند و چیزی فراتر از بیت کوین ارائه می‌دهد. با این حال، آن نیز چندین مشکل شناخته شده مانند مقیاس پذیری، عدم حاکمیت و غیره دارد…
کاردانو برای حل مشکل حاکمیت (که منجر به شکاف بین اتریوم و اتریوم کلاسیک به دلیل هک DAO شد) و مقیاس پذیری طراحی شده است.

اثبات کار (PoW) مطمئناً یک مکانیسم اثبات شده است، اما بسیاری اکنون فکر می‌کنند که بهترین نیست و در طول سال‌ها چندین جایگزین ظاهر شده است. کاردانو، به نوبه خود، به Ouroboros به عنوان یک نوع خاصی از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) متکی است.

پروتکل اجماع اوروبوروس چیست؟

Ouroboros پروتکل اجماع برای Cardano است. این اولین پروتکل ایمن اثبات سهام است. این خود را بر اساس تحقیقات همتا بررسی شده است. در نتیجه، این اولین بلاک چینی است که این کار را انجام می‌دهد. Ouroboros امنیت و پایداری را تضمین و پشتیبانی می‌کند. نه تنها کاردانو، بلکه از هر بلاک چینی که آن را اجرا می‌کند.

ویژگی‌های اوروبوروس Ouroboros

پایداری:

به این معنی است که تمام تراکنش‌های دریافت شده توسط گره ها معتبر و یکسان هستند. یک پارامتر امنیتی 'k' برای این وجود دارد. ممکن است هنگام بحث در مورد استخرهای استخر متوجه این موضوع شده باشید.

زنده بودن:

همه گره‌ها می‌توانند به موقع به توافق برسند، جایی که ترکیب هر دو باعث می‌شود دفتر کل تراکنش قوی تر شود.

پروتکل جدید بلاک چین مبتنی بر PoS:

Ouroboros تولیدکنندگان بلوک را به صورت تصادفی انتخاب می‌کند. بدین ترتیب، بلاک چین به کانال پخش تبدیل می‌شود. کاردانو این دوره‌ها را "دوران" می‌نامد و پنج روز طول می‌کشد و شامل 432000 اسلات است. برای روشن شدن، هر شکاف حدود 20 ثانیه طول می‌کشد.

استدلال‌های رسمی:

مدل مجموعه‌ای از استدلال‌های رسمی را ارائه می‌دهد. اینها تضمین می‌کنند که نمی‌توانید پایداری و سرزندگی را بشکنید. پارامترهای آنها می‌توانند به تحمل گسل بیزنسی یا به عبارت دیگر امنیت دست یابند. 

مکانیزم پاداش جدید:

هر کسی که در پروتکل شرکت کند یک جایزه دریافت می‌کند. این باید از رفتار خصمانه آنها جلوگیری کند.

 مکانیسم تفویض اختیار:

کاردانو این را به پروتکل اصلی بلاک چین اضافه کرد. این اجازه می‌دهد تا پروتکل مقیاس شود، حتی زمانی که یک مجموعه بسیار پراکنده از سهامداران وجود دارد. ذینفعان می‌توانند در انتخاب تولیدکننده بلوک شرکت کنند. با این حال، آنها نیازی به قفل کردن توکن‌های خود ندارند.

طراحی کارآمد:

در مقایسه با بیت کوین، زمان تراکنش 10 برابر تا 16 برابر سریعتر است. آنها این کار را در یک حمله فرضی دوگانه انجام دادند. سطح اطمینان 99.9٪ بود.

نسخه‌های مختلف اوروبوروس 

Ouroboros Classic

این اولین پیاده‌سازی پروتکل Ouroboros است که در سال 2017 منتشر شد، که Ouroboros را از سایر بلاک چین‌های PoS متمایز می‌کند، زیرا توانایی آن در ایجاد تصادفی "بی طرفانه" در الگوریتم انتخاب رهبر اسلات، برای جلوگیری از دستکاری بلوک‌ها. و Ouroboros به 3 نقطه عطف مهم زیر دست یافت:

  • بستری برای یک پروتکل کارآمد انرژی برای رقابت با Proof of Work
  • تولد یک چارچوب ریاضی برای تجزیه و تحلیل اثبات سهام
  • اجرای یک مکانیسم تشویقی جدید برای پاداش دادن به شرکت کنندگان در راه اندازی اثبات سهام 

تصادفی بودن از شکل گیری الگوها جلوگیری می‌کند و یک بخش اساسی از حفظ محرمانه بودن پروتکل است، زیرا رفتار غیرقابل پیش بینی قابل سوء استفاده نیست. در حالی که Ouroboros شفافیت را تضمین می کند، از اجبار اجتناب می‌کند. Ouroboros اولین پروتکل بلاک چین است که با این نوع تحلیل امنیتی سخت گیرانه توسعه یافته است.

Ouroboros BFT

Oroboros Byzantine Fault Tolerance (BFT) توسط Cardano در طول توسعه بایرون استفاده شد، که انتقال به پایگاه کد جدید بود.

Ouroboros BFT به آماده سازی شبکه وابسته Cardano برای راه اندازی Shelley (استخر سهام) و همراه با آن عدم تمرکز آن کمک کرد.

می‌توان گفت که Ouroboros BFT یک نسخه "کارکرد اضافی" از Ouroboros Classic است که به Ouroboros Classic کمک می‌کند تا تمرکززدایی خود را افزایش دهد و در عین حال مزایای آن را نشان دهد.

برخلاف Ouroboros Classic، بجای اینکه گره‌ها همیشه آنلاین باشند، Ouroboros BFT شبکه‌ای از سرورهای متصل به هم و ارتباط همزمان بین سرورها را برای ساخت بلاک چین فرض کرد. در این تنظیمات مزدوج، به دلیل سادگی و قطعیت بودن، یک پروتکل اجماع جذاب است. لازم به ذکر است که BFT نسبت به سایر نسخه‌های Ouroboros به سهم بیشتری از مهمانی‌های صادقانه نیاز دارد.

اوروبوروس پراس

Ouroboros Praos نسخه فعلی است که توسط شبکه Cardano استفاده می‌شود.

Ouroboros Praos بر روی Ouroboros Classic ساخته شده و مقیاس‌پذیری و امنیت قابل‌توجهی را بهبود می‌بخشد.

همانند Ouroboros Classic، Ouroboros Praos بلوک‌های تراکنش‌ها را با تقسیم زنجیره‌ها به اسلات‌ها، که در دوره‌ها جمع می‌شوند، پردازش می‌کند. با این حال، برخلاف Ouroboros Classic، Praos در یک محیط نیمه همزمان تحلیل می‌شود و در برابر مهاجمان تطبیقی ایمن است.

از طریق انتخاب رهبر خصوصی و امضای توسعه کلیدی ایمن و رو به جلو، Praos تصادفی دوره‌ای بهتری را ارائه می‌دهد و تضمین می‌کند که یک حریف قوی نمی‌تواند رهبر موقعیت بعدی را پیش‌بینی کند. و یک حمله متمرکز (مانند حمله DDoS ) برای ایجاد اختلال در پروتکل راه ‌اندازی کنید.

Praos همچنین می‌تواند از تاخیرهای پیام‌رسانی کنترل‌شده توسط دشمن و فساد تدریجی شرکت‌کنندگان در یک جمعیت در حال رشد ذینفعان رنج ببرد، که برای حفظ امنیت سایبری در یک محیط جهانی مهم است، مشروط بر اینکه سهام اکثریت صادقانه حفظ شود.

اوروبوروس پیدایش

اوروبوروس پراس را بیشتر تقویت می‌کند و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد از بلوکی که مبدا در نظر گرفته می‌شود، بدون نیاز به پست‌های بازرسی قابل اعتماد یا مفروضات در دسترس بودن گذشته، شروع کنند.

همچنین  اثباتی برای ترکیب پذیری جهانی پروتکل ارائه می‌دهد، به این معنی که پروتکل را می‌توان با پروتکل‌های دیگر بدون از دست دادن ویژگی‌های امنیتی خود ایجاد کرد. این کمک قابل توجهی به امنیت و پایداری آن و همچنین شبکه‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، می‌کند.

اوروبوروس کریپسینوس 

Crypsinous نسخه‌ای از قابلیت اضافه شده به جنسیس است و در حال حاضر کاردانو برنامه‌ای برای اجرای آن ندارد .

در حال حاضر و در آینده هم کاردانو و هم بسیاری از شرکت‌ها و افراد دیگر از مکانیسم Ouroroborous بهره برداری و استفاده خواهند کرد. بنابراین Crypsinous جنسیس را به ویژگی‌های حفاظت از حریم خصوصی مجهز می‌کند، با معرفی تکنیک جدیدی مبتنی بر SNARK و رمزگذاری کلید خصوصی امن، به امنیت در برابر حملات تطبیقی دست می‌یابد.

این به سایر بلاک چین‌هایی که از Ouroboros استفاده می‌کنند کمک می‌کند تا سطح حریم خصوصی خود را سفارشی کنند. زیرا Ouroboros و Cardano یک بلاک چین عمومی هستند.

اوروبوروس کرونوس

کرونوس به دو هدف خواهد رسید. اول، ساعت را از طریق مکانیزم جدیدی به طور ایمن همگام می‌کند و بنابراین از سرویس‌های زمانی خارجی مستقل می‌شود. دوم، یک منبع زمانی برای پروتکل‌های دیگر با امنیت رمزنگاری فراهم می‌کند. Chronos دفتر کل را در برابر حملاتی که اطلاعات زمان‌بندی را هدف قرار می‌دهند، مقاوم می‌کند.

اوروبوروس لیوس

Ouroboros Leios به طور قابل توجهی مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهد و سطح فعلی تمرکز زدایی را حفظ می‌کند و وظایف مربوط به اعتبارسنجی و تولید بلوک را به دو گروه از گره‌ها تقسیم می کند. با این حال، هر گره می‌تواند هر دو کار را انجام دهد. علاوه بر تولیدکنندگان بلوک، گروه دومی به نام Input Endorsers وجود خواهد داشت.

بین دو بلوک، بسیاری از Input Endosers به طور تصادفی انتخاب می‌شوند، با وظیفه اعتبارسنجی ورودی قرار داده شده در بلوک، این دومین لایه امنیتی است، تراکنش‌ها و اسکریپت‌ها را قبل از Slot Leader (گره تولید) پردازش می‌کند. block) آنها را در یک بلوک تأیید می کند، تا زمانی که به صورت رمزنگاری حق آماده سازی ورودی را تأیید کند.

کلام آخر

ارتقاء Ouroboros Genesis به دنبال حل مسائل مربوط به شبیه‌سازی بی‌هزینه و مشکل راه‌اندازی پروتکل است، در حالی که تهدید حملات دوربرد را در یک محیط غیرمتمرکز و باز کاهش می‌دهد. این ارتقاء به طور مشخص Cardano را به عنوان یک پروتکل اثبات سهام (PoS) بسیار کاربردی قرار می دهد که امنیت آن با امنیت بلاک چین بیت کوین هماهنگ تر است. هیچ یک از پروتکل‌های موجود اتریوم، از جمله Solana (SOL)، Avalanche (AVAX) و Polkadot (DOT) این ویژگی ها را ندارند.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.