شهر کریپتو
ویتالیک بوترین یکی از بنیانگذاران اتریوم
ایده دائو (شهرهای نامتمرکز و خودمختار)
سازمان نامتمرکز خودکار یا دائو (DAO)
ساختار مالی در شهرهای کیپتو
یکی از مهمترین مسائل در ارزهای دیجیتال ساختار مالی و اقتصادی است. در شهر کریپتویی که ویتالیک بوترین از آن صحبت میکند، هر شهر میتواند اقتصادی متناسب با شهروندان خود داشته باشد و با توکنهای خودش تجارت کند. نمادهای هر شهر جذابیت خاص خود را دارند و اقتصاد مستقل هر شهر میتواند به چرخش ثروت در بین شهروندان آن شهر کمک کند.
ساختار مالی و اجتماعی در شهرهای کریپتو
متاورس، ماورای مجازی
متوارس دنیای فیزیکی و محسوس نیست و حتی وجود خارجی هم ندارد
ویژگی های متاورس
همانطور که متاورس به تکامل خود ادامه میدهد، ممکن است تا زمانی که به واقعیت تبدیل شود، آن را بسیار بزرگتر و غوطهورتر از امروز ببینیم. ویژگی بارز متوارز، حس حضور خواهد بود. مثل این است که شما همانجا با شخص دیگری یا در جایی هستید. احساس نزدیکی واقعی به کسی، رویای نهایی فناوری اجتماعی است. یکی از ویژگیهای مهم متاورس این است که به مردم اجازه میدهد دنیای مجازیبی پایانی را تجربه کنند که در آن میتوانند کارهایی را با آواتاری انجام دهند که فقط رویای آن را داشتهاند.
متوارز دنیای فیزیکی و محسوس نیست و حتی وجود خارجی هم ندارد. به گفته مارک زاکربرگ متاورس مجموعهای از فضاهای مجازی است که در آن، افرادی که نمیتوانند در فضای فیزیکی با هم باشند دور هم جمع میشوند. به عنوان مثال، آنها در این دنیای دیجیتال، میتوانند برای خود زمین بخرند، در زمینهای خریداری شده سازههای دیجیتالی ایجاد کنند و حتی آسمان خراشهای دیجیتالی بسازند.
اخیراً یک قطعه زمین دیجیتال به ارزش 2.43 میلیون دلار در محیط آنلاین و مجازی دیسنترلند(Decentraland)فروخته شد که در آینده به عنوان یک مرکز خرید مجازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. علاوه بر خرید املاک و مستغلات، سایر داراییهای دیجیتالی نیز در متاورس معامله میشود. برای مثال، شخصی برای 149 اتریوم با حدود ارزش ششصد و پنجاه هزار دلار، یک قایق تفریحی غیرواقعی و مجازی را در پلتفرم سندباکس متاورس (Sandbox Metavars) خریداری کرد، اما او هرگز نمیتواند به صورت فیزیکی روی آن پا بگذارد و یک دارایی دیجیتال NFT است.
با توجه به تمرکزی که شرکتها بر روی منطقه متاورس گذاشتهاند، به نظر میرسد آینده در آن منطقه باشد. همچنین، گزارش جدیدی از ترندفورس(Trendforce)تایید میکند که درآمد صنعت متاورس در چهار سال آینده به 540 میلیارد دلار خواهد رسید.
برنامه های کاربردی متاورس
امروزه مفهوم دنیای مجازی در بین همه مردم رایج شده است و افراد بیشتری از وب و اینترنت برای گذراندن اوقات فراغت خود و انجام امور تجاری و مالی استفاده میکنند. متاورس طیف گستردهای از واقعیتهای مجازی، از ابزارهای محل کار گرفته تا بازیها و پلتفرمهای اجتماعی را پوشش میدهد. بسیاری از پلتفرمهای جدید از فناوری بلاکچین برای استفاده از ارزهای دیجیتال و توکنهای غیرقابل مبادله (NFT) یا غیر قابل تعویض استفاده میکنند تا امکان ایجاد، مالکیت و کسب درآمد نوع جدیدی از دارایی دیجیتال غیرمتمرکز را فراهم کنند.
از کاربردهای متاورس میتوان به امکان برگزاری جلسات مجازی و قرارهای کاری اشاره کرد. آموزش مجازی، کسب درآمد با بازی، خرید آنلاین، گردشگری و مسافرت، کنسرت، جشن و سرگرمی، املاک دیجیتال و تعامل کامپیوتری از دیگر کاربردهای این دنیای مجازی دیدنی است. به لطف متاورس، دیگر نیازی نیست برای کار به یک محیط فیزیکی خاص بروید. فضای کاری شما در همان متاورس است.
عینکهای واقعیت مجازی میتوانند کاربردهای مختلفی در دنیای متاورس داشته باشند. این برنامهها شامل احراز هویت، به خاطر سپردن نام همکاران، پروژههایی که قبلاً روی آنها کار کردهاید و موارد دیگر است. در متاورس، عینکهای واقعیت مجازی میتوانند جایگزین گوشیهای هوشمند و لپتاپها شوند.
انواع متاورس
گروه دوم متاورس به جهانهای مجازی اطلاق میشود که در آن افراد میتوانند برای اهداف تجاری یا مقاصد شخصی ملاقات کنند. رُبلاکس(Roblox)، فورتنایت و ماینکرافت، پلتفرمهای بازی هستند که در این دسته قرار میگیرند. در این پلتفرمهای بازی آنلاین، کاربران میتوانند در بازیها به رقابت و همکاری بپردازند و بازیهای شخصی خود را بسازند.
بازی World of Warcraft در اوایل دهه 2000 به یک صحنه اجتماعی دائمی برای میلیونها نفر تبدیل شد و جوامع در داخل و اطراف بازیها به رشد خود ادامه دادند.
جهانهای مجازی متاورس
تلفیق دنیای مجازی و فیزیکی در متاورس
ورود به فورتنایت، پیوستن به چت با دوستان از طریق یک پلتفرم کنسول و شروع به بازی با آنها، به ویژه برای نسلهای جوان، مانند بسیاری از تعاملات فیزیکی دیگر، یک تجربه اجتماعی است. چه در واقعیت مجازی (VR)، چه در واقعیت افزوده (AR) یا صرفاً روی یک صفحه، وعده متاورس این است که امکان همپوشانی بیشتر زندگی دیجیتالی و فیزیکی ما در ثروت، اجتماعی شدن، بهرهوری، خرید و سرگرمی را فراهم کند. این دو جهان در حال حاضر در هم تنیده شدهاند و نیازی به هدست نیست.
به برنامه اوبر(Uber) فکر کنید که از طریق دادههای موقعیت مکانی به شما میگوید که ماشین چقدر دور است. به این فکر کنید که چگونه نتفلیکس آنچه را که قبلا تماشا کردهاید، میسنجد تا پیشنهادهای جدید بدهد. به این فکر کنید که چگونه اسکنر LiDAR در آیفونهای جدید میتواند از محیط اطراف شما اسکن سه بعدی بگیرد.
در هسته خود، متاورس که برای بسیاری با نام "وب 3" نیز شناخته میشود، تکامل اینترنت فعلی ما نهفته است. جان ریکسیتیلو، مدیر عامل Unity و سازنده موتور بازیهای ویدیویی میگوید:«شما نیز، 10 سال دیگر عینک خود را به چشم میزنید، آنها فقط یک عینک آفتابی هستند که به طور افاقی میتوانند شما را وارد تجربه متاورس کنند. موتور بازی که به طور فزایندهای برای توسعه تجربیات همهجانبه در سایر پلتفرمها استفاده میشود.در حال قدم زدن در کنار یک رستوران هستید، به آن نگاه میکنید، منو ظاهر میشود. آنچه دوستان شما در مورد آن گفتهاند ظاهر میشود.»
برای ریکسیتیلو، هیجانانگیزترین بخش متاورس، معنایی است که امکان دارد در ارتباطات و روابط ما وجود داشته باشد. او استدلال میکند: «این ایده که ممکن است بتوانیم احساس کنیم که با هم هستیم در حالی که نیستیم، به احتمال میتواند کسی را به ایجاد شرکتی همتراز با فیسبوک و اپل سوق دهد، چیزی که بانکها و سرمایهگذاران به آن توجه میکنند.»
جان ایگان، مدیر عامل شرکت آیندهنگری L'Atelier BNP Paribas و تحلیلگر سرمایهگذاری و تمرکز بر فناوریهای نوظهور میگوید:«به وضوح نوعی تمایل برای حرکت در این جهت وجود دارد. این مفهوم فراجهانی به ما این فرصت را میدهد که هر جهانی را که تا به حال تصور کردهایم، ایجاد کنیم.»
ممکن است بتوانیم احساس کنیم که با هم هستیم در حالی که نیستیم!
فراتر از یک شبکه اجتماعی
پل تاملینسون 41 ساله، سالیانی است که از راه دور کار و با خانوادهاش در روستای مین(Maine)زندگی میکند. او مسئولیت مدیریت بر نرمافزار پردازش مالیاتی و مالی شرکتی را دارد که با دولتهای شهری و ایالتی کار میکند. تامیلسون میگوید:«هیچ چیز جذابی در این شغل وجود ندارد ولی به حجم زیادی از دادهها در آن واحد نیاز است.»چند سال پیش، این بدان معنی بود که بر روی میز او چهار مانیتور مختلف کامپیوتری قرار داشت.
تاملینسون همیشه به واقعیت مجازی علاقه داشت، اما تا زمانی که هدست اوکلوس کوئست(Oculus Quest) را امتحان کرد و با یک اپلیکیشن بهرهوری به نام امرسد(Immersed)آشنا شد، پاسخ معمای کاری خود را پیدا نکرد. برنامه امرسد با رایانه شما جفت میشود و در هدست، فضای کاری ایجاد میکند به نحوی که به شما امکان میدهد چندین صفحه مجازی را بتوانید به هر شکلی انتخاب کنید. تامیلسون میگوید: «در عرض یک هفته، مانیتورها را از روی میزم برداشتم. این برنامه زندگی مرا بسیار بهتر کرد.»
اکنون بیش از دو سال است که او تقریباً به طور انحصاری از واقعیت مجازی برای هفتههای کاری 40 تا 50 ساعته خود استفاده میکند: او میگوید:«مگر اینکه این یک جلسه مهم تجاری باشد، معمولا هدست را بر نمیدارم.» واقعیت مجازی امرسد تاکنون میلیونها دلار سرمایه به دست آورده و با فیس بوک، مایکروسافت و سامسونگ در نقشهای مختلف شریک شده است. در این بین، کوید 19 فرصتی برای شرکتهای توسعهدهنده هدست فراهم آورده است و این موضوع را نشان میدهد که VR بیشتر، یک ابزار باکیفیت برای زندگی میباشد.
شبکه اجتماعی که مالک برند واقعیت مجازی اوکلوس است، با اجتناب از افشای اطلاعات مخرب، منحرف کردن درخواستهای بینالمللی برای اقدامات اعتمادناپذیر و کنار گذاشتن تلاشهای متوقفشده خود برای راهاندازی یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، به آیندهای که قول ارائه آن را میدهد، متمایل شده است. فیسبوک، اتاق فکر افق(Horizons Workrooms) را با استفاده از اوکلوس کوئست به عنوان جایگزینی برای جلسات زوم (Zoom) که برای بسیاری از کارگران از راه دور عادی شده است، معرفی کرد. در حال حاضر، گذراندن هر بخشی از یک روز کاری در دنیای متاورس، هنوز برای بیشتر نیروی کار جهانی، رویایی دور از دسترس به نظر میرسد.
در عرض یک هفته، مانیتورها را از روی میزم برداشتم. این برنامه زندگی مرا بسیار بهتر کرد.
سکندلایف نمونه کاربردی متاورس
نوع جدیدی از کار در خانه، تنها بخشی از چیزی است که متاورس میتواند برای کسب درآمد افراد به ارمغان آورد. نمونه موردی، کری تاتسو، کارآفرین متاورس، 48 ساله است. او بیش از 15 سال زندگیش را صرف طراحی، بازاریابی و فروش آواتارها، حیوانات خانگی و لوازم جانبی برای شهروندان سکندلایف (Second Life) کرده است. لباسهایی که قابلیت سفارشیسازی در جهان دارد. اگر فکر میکنید که بسیار شبیه متاورسی است که در حال حاضر توسط فناوریهای بزرگ تبلیغ میشود، درست میگویید!
تاتسو در یک لحظه با نارضایتی از شغل بازاریابی، به این کار پیوست. از آنجایی که او گربه ها را دوست دارد، برای آواتارش، حیوان خانگی خرید. با این تصمیم کارش را آغاز کرد. تاتسو میگوید:«با خودم فکر کردم که خب، فکر میکنم میتوانم گربه بهتری بسازم»
طولی نکشید که او و همسر سابقش فروشگاهی به نام زوبی(Zooby) راهاندازی و به اندازه کافی درآمد کسب کردند تا جایی که شغل فیزیکی خودشان را کنار گذاشتند و تمام وقت، روی ساخت حیوانات خانگی و لوازم جانبی سکندلایف تمرکز کردند. تاتسو به سرعت متوجه نحوه برقراری ارتباط واقعی بازیکنان با این حیوانات مجازی شد. او میگوید:«یک تغییر پارادایم در نگاه من به این موضوع وجود داشت. این مثل پیوستن به یک بازی ویدیویی و رقابت بر روی چیزی شبیه به تیراندازی اول شخص نبود بلکه شبیه یک وابستگی بسیار عاطفی به چیزی بود که فیزیکی نبود.»
آواتار زوبی سکندلایف
ربلکس و اکسی اینفینیتی
با رُبلک، مانوئل برونشتاین میگوید:«ما شروع به کسب درآمد از این آثار را برای مردم بسیار آسان کردیم. بسیاری از کسانی که از این پتانسیل استفاده میکنند، کاربران جوان هستند. برای مثال، جاش اوکونولا یک هنرمند دیجیتال 17 ساله از نیجریه است که در حال حاضر در لندن تحصیل می کند و از سال 2014 در رس، نوعی از شلوغی همیشه بخشی از بازی بوده است. ربلکس میگوید:«میتوانم آیندهای را تصور کنم که در آن به فروشگاه مجازی کلاه میروم و تجربهای بینظیر برای سفارشی کردن کلاه خودم دارم و اکنون میتوانم آن کلاه را به افراد دیگر در متاورس بفروشم.»
مدیر تولید ربلکسبلکس بازی میکند.
او پس از چند سال کاوش، در مورد ابزارهای توسعه بازی و استفاده از استعداد هنریش در این پلتفرم کنجکاو شد. در سال 2018، او اولین چک دستمزد ربلکس خود را به مبلغ 7 دلار دریافت کرد، اگرچه میگوید والدینش باور نمیکردند که این چک واقعی باشد، زیرا او نمیتوانست آن را از پیپال(PayPal) برداشت کند، فقط میتوانست آن را برای کالاهای دیجیتال خرج کند.
بازیکنان، در بازیهای مبتنی بر بلاکچین، میتوانند زمانی را که صرف میکنند به ارز دیجیتال تبدیل کنند. در بازی محبوب اکسیاینفینیتی (Axie Infinity) بازیکنان موجوداتی شبیه به پوکمون را خریداری نموده، آموزش داده و پرورش میدهند. این موجودات NFT هستند و هر کدام به صورت جداگانه در بلاکچین اتریوم ثبت شدهاند. یک بازار فعال به بازیکنان این امکان را میدهد که این موجودات را توسط ارزهای دیجیتال بفروشند.
اکسیاینفینیتی در زمان کرونا محبوبیت بینالمللی زیادی داشته و به ویژه در فیلیپین شاهد رشد زیادی بوده است. بازیکنان در هر سنی از این بازی برای کسب درآمد استفاده میکنند. قبل از اینکه بتوانید بازی را انجام دهید، باید سه مورد از این اکسیها را داشته باشید. در حال حاضر ارزانترین موجودات این پلتفرم در بازار بیش از 100 دلار ارزش دارند!
این فرصتهای صرفاً دیجیتالی برای امرار معاش، الهامبخش نسل جوان است تا باور کنند که متاورس مکانی برای به دست آوردن ثروت آنها میباشد! اوکونولا درباره هنر ربلکس خود میگوید: «در نهایت توانستم 1000 دلار از پلتفرم پول نقد کنم. پدر و مادرم در شوک بودند، زیرا بسیار نادر بود که ببینند یک نوجوان 16 ساله از یک سرگرمی جانبی در مدت زمان کوتاه چنین چیزی بسازد.»
رُبلکس
شرکت های فعال در زمینه متاورس
یکی از معروفترین و فعالترین شرکتها در زمینه متاورس ، شرکت متا است که نام جدید فیسبوک میباشد. این شرکت هزینه زیادی را برای توسعه شبکه متاورس صرف کرده است. از دیگر شرکتهای فعال در این زمینه میتوان به مایکروسافت اشاره کرد. مایکروسافت قبلا در زمینه هولوگرام و واقعیت افزوده بر روی پلتفرم میکروسافت مش کار کرده است. این شرکت معروف در تلاش است تا دنیای واقعی را با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مرتبط کند.
اپیک (Epic) یکی دیگر از شرکتهای مشهور و شناخته شدهای است که میخواهد وارد دنیای متاورس شود. اپیک سازنده بازی معروف فورتنایت (Fortnite) میباشد. مدیر عامل این شرکت از علاقهمندی خود به توسعه متاورس خبر داده است. همچنین، انویدیا تولیدکننده بزرگ پردازندههای کامپیوتری و خالق پلتفرم بازی رُبلاکس نیز از فعالان حوزه متاورس به حساب میآید. به گفته تحلیلگران، حتی نایک نیز در حال آماده شدن است تا از فروش کفشهای کتانی مجازی درآمد کسب کند!
دوقولوهای دیجیتال و متاورس
یکی از کاربردهای اصلی متاورس کاربرد در دوقلوهای دیجیتال میباشد که به معنای کپی کردن اشیاء دنیای واقعی در دنیای دیجیتال است. در حقیقت، هر آنچه در دنیای واقعی وجود دارد، در دنیای مجازی متاورس از آن دوقلوهایی ساخته میشود. این فناوری در حال حاضر توسط برخی از شرکتها استفاده میشود ولی انتظار میرود در آینده رشد بسیار بیشتری داشته باشد. شرکتهایی که تا به امروز از فناوری دوقلوهای دیجیتال استفاده کردهاند عبارتاند از:
- مایکروسافت
- بوئینگ
- اریکسون
- یونیلور
- زیمنس انرژی
مایکروسافت دوقلوهای دیجیتال را در استک فناوری چند متغیره خود معرفی میکند تا کاربران بتوانند مدلهای دیجیتالی را به منظور شبیهسازی اشیاء دنیای واقعی بسازند. از سوی دیگر، بوئینگ از دوقلوهای دیجیتال برای ساخت موتور و یونیلیور برای شبیهسازی خطوط تولید و کاهش ضایعات استفاده میکند. زیمنس انرژی و اریکسون به پلتفرم امنیورس (Omniverse) انویدیا برای مدیریت نیروگاه و عملیات تعمیر و نگهداری روی آوردهاند. آنها همچنین از این فناوری برای شبیهسازی تخصیص تجهیزات به شبکههای 5G استفاده میکنند.
اپلیکیشنها و فعالیتتها در متاورس به همین جا ختم نمیشود و هر روز شرکتهای بیشتری وارد این دنیای دیجیتال میشوند. البته به گفته تحلیلگران متاورس مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای مثال، یکی از مزایای اصلی متاورارز القای حسی جدید به کاربر است. به عبارت دیگر متاورس به کاربر القا میکند که در فضای متفاوتی قرار دارد و میتواند در آن فضای متفاوت، با دیگران تعامل و ارتباط برقرار کند.
متاورس
تفاوت بین متاوس و شهر کریپتو
در حالی که متاورس یک دنیای مجازی است که در آن افراد به صورت مجازی و غیر واقعی با یکدیگر تعامل دارند، اما در شهر کریپتو اینطور نیست و همه چیز واقعی است، ولی چنین شهری تحت نظر ایده و فناوری ارزهای دیجیتال و حتی مدل مدیریت شهری قرار دارد، همچنین بر اساس ساختار سازمان مستقل و مستقل یعنی دائو اداره میشود.
ویتالیک بوترین میگوید: «در واقع، به جای استفاده از ارزهای دیجیتال در دنیای مجازی، از آن برای زندگی در شهرهای امروزی و ساختن دنیایی متفاوت استفاده کنید.» علاوه بر امکان برقراری ارتباط با یکدیگر در متاورس، افراد میتوانند داراییهای دیجیتال غیر فیزیکی نیز در این دنیای متا داشته باشند.
متاورس میتواند در برخی صنایع کاربرد داشته باشد، بنابراین، ممکن است آینده رو به رشدی در انتظار آن باشد. برای مثال، استفاده از دوقلوهای دیجیتال در کوتاه مدت و میان مدت به احتمال بتواند برای آموزشهای مرتبط با منابع انسانی، تشخیص و بررسی برخی مسائل از راه دور، نظارت بر مصرف انرژی و نگهداری از تاسیسات و بسیاری کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. در واقع، ساخت دوقلوهای دیجیتالی در متاورس فوایدی دارد که به رشد آن کمک می کند.
استفاده از ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی
متاوس یا شهرهای کریپتو؟
این دنیای دیجیتال از زمان معرفی متاورس به سرعت در حال رشد است و حتی شرکتهای مختلف نیز از آن استقبال کردهاند. برخی از تحلیلگران بازار بر این باورند که متاورس به سرعت در حال رشد است و شرکتهای زیادی به آن میپیوندند. اما برخی از تحلیلگران میگویند که ایده ارزهای دیجیتال ممکن است در کوتاه مدت گزینه مناسبی باشد، ولی در بلندمدت هیچ کس نمیتواند تصویر روشنی ارائه دهد.
در همین حال، داراییهای مبتنی بر NFT در ارزهای دیجیتال به خوبی تثبیت خواهند شد و برخی معتقدند آیندهای رو به رشد برای آنها وجود خواهد داشت. برخی از تحلیلگران بازار میگویند که ایده متاورس به دلیل کاربردهای ملموسی که برای برخی از صنایع به همراه دارد، در کوتاه مدت و میان مدت رشد خواهد کرد. حتی گفته شده است که ممکن است در آینده متاورس جایگزین اینترنت شود. با این وجود، سخنان زیادی در این باره وجود دارد.
متاوس در حال جایگزینی اینترنت!
متاورس در حال جایگزینی اینترنت فعلی است! آیا متاورس جایگزین اینترنت فعلی خواهد شد؟ بسیاری از کاربران فکر میکنند که متاورس جایگزین اینترنت فعلی خواهد شد. این گفته ممکن است تا حدی درست باشد، زیرا با متاورس دیگر نیازی به اینترنت نخواهیم داشت. تمامی اطلاعات از طریق متاورس در اختیار ما قرار خواهد گرفت.
اما باید بگوییم که آیا دسترسی به متاورس بدون اینترنت امکان پذیر خواهد بود؟ بهتر است بگوییم اینترنت امروزی یکی از زیرساختها و ابزارهای ایجاد متاورس است نه جایگزین آن! البته میتوان گفت که بسیاری از سرویسهای موجود در اینترنت جای خود را به سرویسهای جدید متاورس خواهند داد.
پیدایش چنین جهانهایی میتواند ساختار فرهنگی جوامع را تحت تاثیر قرار دهد
متاورس و تاثیرات منفی
تصاویر نادرست دیپفیکها برای فریب دادن کاربران
متاورس و کنترل واقعیت
بسیاری از خوبیهایی که متاورس میتواند انجام دهد حدس و گمان است
دیدگاه شما