whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

متاورس

1401/02/14 ساعت 15:10


پس از این‌ که فیسبوک تصمیم گرفت نام شرکت را به متا تغییر دهد و دنیای دیجیتال متاورس (Metavars) را با فناوری بلاکچین بسازد، ویتالیک بوترین(خالق اتریوم) ایده شهرهای کریپتو را مطرح کرد. تفاوت بین دنیای دیجیتال و شهرهای نامتمرکز کریپتویی ویتالیک بوترین چیست؟ کیفیت زندگی در کدام یک بالاتر خواهد بود و جهان به کدام یک از این ایده‌ها تمایل بیشتری نشان خواهد داد؟
 
جهان عجیب‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. اگر در گذشته بحث مهاجرت از روستا به شهر مطرح می‌شد، اکنون با موضوعاتی نظیر سفرهای فضایی در اوقات فراغت یا ساخت شهرک‌های فضایی سر و کار داریم و یا موضوعات متفاوت و جالب دیگری مانند دنیای دیجیتال متوارس و شهرهای کریپتو مطرح می‌شود.

شهر کریپتو

ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، پس از معرفی ایده متاورس، موضوع شهرهای کریپتو را مطرح کرد. او معتقد است آینده جهان به سمت شهرهای غیرمتمرکز و مستقل به نام DAO در حال حرکت است. ویتالیک بوترین می‌گوید:« متاورس واقعا وجود ندارد و یک دنیای دیجیتال و مجازی است. اکنون ما دنیای واقعی را داریم و می‌توانیم با ایجاد تغییراتی در آن و با کمک ایده شهرهای کریپتو، دنیا را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کنیم.»
 
اساس شهرهای کریپتویی که بوترین از آنها اسم می‌برد، ساختار دائو(DAO)است. ایده شهرهای دائو یعنی ساختن شهر بر روی بلاکچین اتریوم که ایده دائو بر همه چیز مسلط باشد. DAOها سازمان‌هایی غیرمتمرکز و خودمحور هستند که قوانین آنها از قبل نوشته شده و توسط شهروندانشان اجرا می‌شود. بوترین ایده توکن‌های شهری را برای این شهرهای کریپتویی دنبال می‌کند. به گفته او هر شهر می‌تواند به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز یا DAO تبدیل شود، همچنین NFT و توکن‌های شهری خود را داشته باشد.
 

image

ویتالیک بوترین یکی از بنیانگذاران اتریوم

برای مثال، واتلیک بوترین می‌گوید:«یک توکن در شبکه بیت کوین برای توسعه میامی استفاده می‌شود و یا ایده دائو و پروژه  NFT رنو، در نوادا در حال آزمایش است.» این پروژه مربوط به ساخت یک شهر هوشمند در صحرای نوادا در شرق رنو می‌باشد.) در ایده ارزهای دیجیتال، شرکت سیتی‌کوینز(CityCoins.co)خدماتی برای تبادل سکه ارائه می‌دهد.
 
اینک، شهر میامی‌کوین(MiamiCoin)تاسیس شده و به نظر می‌رسد که سکه سانفرانسیسکو نیز به زودی خلق خواهد شد. بوترین ادعا می‌کند ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاکچین می‌توانند مزایای زیادی داشته باشند. در چنین شهرهایی می‌توان از روش‌های کارآمدتر و جدیدتر استفاده کرد تا مالکیت زمین‌ها و دارایی‌های مختلف را به دست آورد.
 
در سراسر جهان دولت‌های زیادی وجود دارند که رویکردی ناکارآمد و کند برای پاسخگویی به مشکلات بلندمدت شهروندان خود و ایجاد تغییرات سریع در نیازهای اساسی مردم دارند. ایده دائو می‌گوید می‌توان شهرها را به روشی غیر متمرکز سازماندهی کرد.
 
این ایده می‌تواند چالش‌ها و فرصت‌های زیادی ایجاد کند، اما این رویکرد می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها از جمله برنامه‌ریزی شهری، حمل‌ونقل عمومی و بسیاری دیگر از حوزه‌های حکمرانی شهری نقش موثری داشته باشد. ارزهای دیجیتال این چنینی، برای حریم خصوصی افراد ارزش زیادی قائل است، همچنین فناوری‌های بلاکچین و رمزنگاری می‌توانند بسیار امیدوارکننده باشند و راه را برای مشارکت عمومی بیشتر، هموار کنند.
 

image

 ایده دائو (شهرهای نامتمرکز و خودمختار)

 

سازمان نامتمرکز خودکار یا دائو (DAO)

ایده ویتالیک بوترین در مورد ارزهای دیجیتال بر اساس ایده DAO است. دائو به معنای سازمان غیرمتمرکز مستقل است، اما سوال در این است که دائو واقعا چه معنایی دارد و شهرهای دائو چگونه اداره می‌شوند؟ در سازمان‌های مبتنی بر دائو، نهادها به‌طور مستقل و بدون نیاز به هماهنگی با یک نهاد مرکزی مدیریت می‌شوند و بلاکچین می‌تواند نسخه‌های جدید سازمان‌های دائو را فعال کند. در حقیقت، در یک سازمان غیرمتمرکز مستقل، دائو به جای منابع انسانی توسط کدها و برنامه‌های کامپیوتری اداره می‌شود.
 
در چنین سازمان‌هایی قراردادهای هوشمند دستورات و وظایف را اجرا می‌کنند و فرآیندها بدون دخالت نیروی انسانی انجام می‌شود. اعضای چنین سازمانی قرارداد رسمی یا غیر رسمی خاصی ندارند. در عوض، اعضا یک هدف مشترک را بر اساس قوانین اجماع گروهی دنبال می‌کنند و همه چیز با مشوق‌های شبکه کار می‌کند. در چنین سازمانی همه افراد نقش موثری در پیشبرد امور دارند اما تمامی فرآیندها غیرمتمرکز و مستقل هستند. چنین سازمانی قدرت مرکزی ندارد و برخلاف شرکت‌های سنتی دارای رویکرد است.

ساختار مالی در شهرهای کیپتو

یکی از مهمترین مسائل در ارزهای دیجیتال ساختار مالی و اقتصادی است. در شهر کریپتویی که ویتالیک بوترین از آن صحبت می‌کند، هر شهر می‌تواند اقتصادی متناسب با شهروندان خود داشته باشد و با توکن‌های خودش تجارت کند. نمادهای هر شهر جذابیت خاص خود را دارند و اقتصاد مستقل هر شهر می‌تواند به چرخش ثروت در بین شهروندان آن شهر کمک کند.

در ارزهای دیجیتال، مدل‌های ارتباطات مالی و اجتماعی در حال بازنگری هستند و راه‌حل‌های مبتنی بر بلاکچین می‌توانند به چشم‌اندازهای مالی واضح‌تری برای چنین شهرهایی منجر شوند. دارایی های NFT در چنین شهرهایی به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند و از ارزهای دیجیتال برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود. اما مهمتر از همه، ساختار اقتصادی مبتنی بر بلاکچین است.
 
در شهرهای کریپتو، روش سرمایه‌گذاری مردم نیز تغییر خواهد کرد و به نظر می‌رسد که شهروندان چنین شهرهایی بیشتر بر روی توکن‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد. البته ایده‌های اقتصادی مختلفی برای اداره چنین شهرهایی مطرح شده است. به عنوان مثال، یک ایده اقتصادی در مورد ارزهای دیجیتال بیان می‌کند که اگر شهروندان تعداد معینی توکن جمع‌آوری کنند، می‌توانند برخی از خدمات را به صورت رایگان دریافت کنند.
 
حتی در چنین شهرهایی نیز نحوه اخذ مالیات تغییر خواهد کرد.ا گرچه جزئیات آن به طور واضح توضیح داده نشده است، اما برنامه‌های آزمایشی اخذ مالیات در شهرهای کریپتو وجود دارد. ایده اصلی در چنین شهرهایی کاهش شکاف ثروت بین ثروتمندان و افراد ضعیف‌تر از لحاظ اقتصادی است تا چنین افرادی با ذخیره توکن‌های ارز دیجیتال از نظر مالی نیز، ثروتمند شوند و از مشکلات مالیشان خارج گردند.
 

image

ساختار مالی و اجتماعی در شهرهای کریپتو

متاورس، ماورای مجازی

به روزترین مفهومی که در بین مردم بسیار محبوب شده است متاورس است. امروزه وقتی می‌خواهیم از طریق اینترنت به دنیای مجازی دسترسی پیدا کنیم، به صفحه نمایش گوشی موبایل یا کامپیوتر و یا لپ‌تاپ محدود شده‌ایم. اما متاورز بر این محدودیت‌ها غلبه کرده است و شما را با دنیایی فراتر از فضا آشنا می‌کند. هر چند پس از تغییر نام فیسبوک به متا، بحث‌های زیادی در مورد چیستی متاورس به وجود آمده ولی این مفهوم تقریباً از سی سال پیش وجود داشته است!
 
متاورس (Metavars) از دو کلمه متا(meta) به معنی ماورا و یونیورس(universe) به معنای جهان تشکیل شده است. در واقع منظور از متاورس به معنای ماورایی است. نیل استیونسون (Neil Stevenson) برای اولین بار در سال 1992 در کتاب خود با نام سقوط برف(Snow Crash)از کلمه متاورز استفاده کرد که یک دنیای مجازی سه بعدی از آواتارهای افراد واقعی را توصیف می‌کند. در این داستان، دو راننده تحویل‌دهنده به دنیای متوارس سفر می‌کنند تا خود را از شر یک شهر ویران شده سرمایه‌داری نجات دهند.
 
در این کتاب متاورس به عنوان تکامل نهایی اینترنت معرفی شده است. نوعی واقعیت مجازی که در آن هر تعامل مجازی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر دنیای واقعی داشته باشد. متاورس یک شبکه انبوه مقیاس‌پذیر و تعاملی از جهان‌های مجازی سه بعدی و بلادرنگ است که می‌تواند به طور همزمان و پیوسته توسط تعداد نامحدودی از کاربران و با حس حضور فردی تجربه شود.
 
متاورس به ​​دنیای مجازی مشترکی اشاره دارد که در آن زمین، ساختمان‌ها و حتی نام‌ها اغلب با ارز دیجیتال قابل معامله هستند. افراد در این محیط‌ها می‌توانند با دوستان خود پرسه بزنند، از ساختمان‌ها دیدن کنند، کالا و خدمت بخرند و در رویدادها شرکت کنند.
 

image

متوارس دنیای فیزیکی و محسوس نیست و حتی وجود خارجی هم ندارد

ویژگی های متاورس

همانطور که متاورس به ​​تکامل خود ادامه می‌دهد، ممکن است تا زمانی که به واقعیت تبدیل شود، آن را بسیار بزرگتر و غوطه‌ورتر از امروز ببینیم. ویژگی بارز متوارز، حس حضور خواهد بود. مثل این است که شما همان‌جا با شخص دیگری یا در جایی هستید. احساس نزدیکی واقعی به کسی، رویای نهایی فناوری اجتماعی است. یکی از ویژگی‌های مهم متاورس این است که به مردم اجازه می‌دهد دنیای مجازی‌بی پایانی را تجربه کنند که در آن می‌توانند کارهایی را با آواتاری انجام دهند که فقط رویای آن را داشته‌اند.

متوارز دنیای فیزیکی و محسوس نیست و حتی وجود خارجی هم ندارد. به گفته مارک زاکربرگ متاورس مجموعه‌ای از فضاهای مجازی است که در آن، افرادی که نمی‌توانند در فضای فیزیکی با هم باشند دور هم جمع می‌شوند. به عنوان مثال، آن‌ها در این دنیای دیجیتال، می‌توانند برای خود زمین بخرند، در زمین‌های خریداری شده سازه‌های دیجیتالی ایجاد کنند و حتی آسمان خراش‌های دیجیتالی بسازند.

اخیراً یک قطعه زمین دیجیتال به ارزش 2.43 میلیون دلار در محیط آنلاین و مجازی دیسنترلند(Decentraland)فروخته شد که در آینده به عنوان یک مرکز خرید مجازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. علاوه بر خرید املاک و مستغلات، سایر دارایی‌های دیجیتالی نیز در متاورس معامله می‌شود. برای مثال، شخصی برای 149 اتریوم با حدود ارزش ششصد و پنجاه هزار دلار، یک قایق تفریحی غیرواقعی و مجازی را در پلتفرم سندباکس متاورس (Sandbox Metavars) خریداری کرد، اما او هرگز نمی‌تواند به صورت فیزیکی روی آن پا بگذارد و یک دارایی دیجیتال NFT است.

با توجه به تمرکزی که شرکت‌ها بر روی منطقه متاورس گذاشته‌اند، به نظر می‌رسد آینده در آن منطقه باشد. همچنین، گزارش جدیدی از ترندفورس(Trendforce)تایید می‌کند که درآمد صنعت متاورس در چهار سال آینده به 540 میلیارد دلار خواهد رسید.

برنامه های کاربردی متاورس

امروزه مفهوم دنیای مجازی در بین همه مردم رایج شده است و افراد بیشتری از وب و اینترنت برای گذراندن اوقات فراغت خود و انجام امور تجاری و مالی استفاده می‌کنند. متاورس طیف گسترده‌ای از واقعیت‌های مجازی، از ابزارهای محل کار گرفته تا بازی‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی را پوشش می‌دهد. بسیاری از پلتفرم‌های جدید از فناوری بلاکچین برای استفاده از ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل مبادله (NFT) یا غیر قابل تعویض استفاده می‌کنند تا امکان ایجاد، مالکیت و کسب درآمد نوع جدیدی از دارایی دیجیتال غیرمتمرکز را فراهم کنند.

از کاربردهای متاورس می‌توان به امکان برگزاری جلسات مجازی و قرارهای کاری اشاره کرد. آموزش مجازی، کسب درآمد با بازی، خرید آنلاین، گردشگری و مسافرت، کنسرت، جشن و سرگرمی، املاک دیجیتال و تعامل کامپیوتری از دیگر کاربردهای این دنیای مجازی دیدنی است. به لطف متاورس، دیگر نیازی نیست برای کار به یک محیط فیزیکی خاص بروید. فضای کاری شما در همان متاورس است.

عینک‌های واقعیت مجازی می‌توانند کاربردهای مختلفی در دنیای متاورس داشته باشند. این برنامه‌ها شامل احراز هویت، به خاطر سپردن نام همکاران، پروژه‌هایی که قبلاً روی آنها کار کرده‌اید و موارد دیگر است. در متاورس، عینک‌های واقعیت مجازی می‌توانند جایگزین گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها شوند.

انواع متاورس

به طور کلی، متاوارس را می‌توان به دو نوع پلتفرم مختلف تقسیم کرد. اولین مورد ساخت یک متاسوئیچ مبتنی بر بلاکچین است که از NFT و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. پلتفرم‌هایی مانند دیسنترلند و سندباکس به افراد اجازه می‌دهند تا دارایی‌های مجازی خریداری کنند و محیط‌های خود را بسازند.

گروه دوم متاورس به جهان‌های مجازی اطلاق می‌شود که در آن افراد می‌توانند برای اهداف تجاری یا مقاصد شخصی ملاقات کنند. رُبلاکس(Roblox)، فورت‌نایت و ماین‌کرافت، پلتفرم‌های بازی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند. در این پلتفرم‌های بازی آنلاین، کاربران می‌توانند در بازی‌ها به رقابت و همکاری بپردازند و بازی‌های شخصی خود را بسازند.

بازی World of Warcraft در اوایل دهه 2000 به یک صحنه اجتماعی دائمی برای میلیون‌ها نفر تبدیل شد و جوامع در داخل و اطراف بازی‌ها به رشد خود ادامه دادند.

 

image

جهان‌های مجازی متاورس

تلفیق دنیای مجازی و فیزیکی در متاورس

ورود به فورت‌نایت، پیوستن به چت با دوستان از طریق یک پلتفرم کنسول و شروع به بازی با آنها، به ویژه برای نسل‌های جوان، مانند بسیاری از تعاملات فیزیکی دیگر، یک تجربه اجتماعی است. چه در واقعیت مجازی (VR)، چه در واقعیت افزوده (AR) یا صرفاً روی یک صفحه، وعده متاورس این است که امکان همپوشانی بیشتر زندگی دیجیتالی و فیزیکی ما در ثروت، اجتماعی شدن، بهره‌وری، خرید و سرگرمی را فراهم کند. این دو جهان در حال حاضر در هم تنیده شده‌اند و نیازی به هدست نیست.

 به برنامه اوبر(Uber) فکر کنید که از طریق داده‌های موقعیت مکانی به شما می‌گوید که ماشین چقدر دور است. به این فکر کنید که چگونه نتفلیکس آنچه را که قبلا تماشا کرده‌اید، می‌سنجد تا پیشنهادهای جدید بدهد. به این فکر کنید که چگونه اسکنر LiDAR در آیفون‌های جدید می‌تواند از محیط اطراف شما اسکن سه بعدی بگیرد.

در هسته خود، متاورس که برای بسیاری با نام "وب 3" نیز شناخته می‌شود، تکامل اینترنت فعلی ما نهفته است. جان ریکسیتیلو، مدیر عامل Unity و سازنده موتور بازی‌های ویدیویی می‌گوید:«شما نیز، 10 سال دیگر عینک خود را به چشم می‌زنید، آن‌ها فقط یک عینک آفتابی هستند که به طور افاقی می‌توانند شما را وارد تجربه متاورس کنند. موتور بازی که به طور فزاینده‌ای برای توسعه تجربیات همه‌جانبه در سایر پلتفرم‌ها استفاده می‌شود.در حال قدم زدن در کنار یک رستوران هستید، به آن نگاه می‌کنید، منو ظاهر می‌شود. آنچه دوستان شما در مورد آن گفته‌اند ظاهر می‌شود.»

برای ریکسیتیلو، هیجان‌انگیزترین بخش متاورس، معنایی است که امکان دارد در ارتباطات و روابط ما وجود داشته باشد. او استدلال می‌کند: «این ایده که ممکن است بتوانیم احساس کنیم که با هم هستیم در حالی که نیستیم، به احتمال می‌تواند کسی را به ایجاد شرکتی هم‌تراز با فیسبوک و اپل سوق دهد، چیزی که بانک‌ها و سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند.»

جان ایگان، مدیر عامل شرکت آینده‌نگری L'Atelier BNP Paribas و تحلیل‌گر سرمایه‌گذاری و تمرکز بر فناوری‌های نوظهور می‌گوید:«به وضوح نوعی تمایل برای حرکت در این جهت وجود دارد. این مفهوم فراجهانی به ما این فرصت را می‌دهد که هر جهانی را که تا به حال تصور کرده‌ایم، ایجاد کنیم.»

 

image

ممکن است بتوانیم احساس کنیم که با هم هستیم در حالی که نیستیم!

فراتر از یک شبکه اجتماعی

پل تاملینسون 41 ساله، سالیانی است که از راه دور کار و با خانواده‌اش در روستای مین(Maine)زندگی می‌کند. او مسئولیت مدیریت بر نرم‌افزار پردازش مالیاتی و مالی شرکتی را دارد که با دولت‌های شهری و ایالتی کار می‌کند. تامیلسون می‌گوید:«هیچ چیز جذابی در این شغل وجود ندارد ولی به حجم زیادی از داده‌ها در آن واحد نیاز است.»چند سال پیش، این بدان معنی بود که بر روی میز او چهار مانیتور مختلف کامپیوتری قرار داشت.

تاملینسون همیشه به واقعیت مجازی علاقه داشت، اما تا زمانی که هدست اوکلوس کوئست(Oculus Quest) را امتحان کرد و با یک اپلیکیشن بهره‌وری به نام امرسد(Immersed)آشنا شد، پاسخ معمای کاری خود را پیدا نکرد. برنامه امرسد با رایانه شما جفت می‌شود و در هدست، فضای کاری ایجاد می‌کند به نحوی که به شما امکان می‌دهد چندین صفحه مجازی را بتوانید به هر شکلی انتخاب کنید. تامیلسون می‌گوید: «در عرض یک هفته، مانیتورها را از روی میزم برداشتم. این برنامه زندگی مرا بسیار بهتر کرد.»

اکنون بیش از دو سال است که او تقریباً به طور انحصاری از واقعیت مجازی برای هفته‌های کاری 40 تا 50 ساعته خود استفاده می‌کند: او می‌گوید:«مگر این‌که این یک جلسه مهم تجاری باشد، معمولا هدست را بر نمی‌دارم.» واقعیت مجازی امرسد تاکنون میلیون‌ها دلار سرمایه به دست آورده و با فیس بوک، مایکروسافت و سامسونگ در نقش‌های مختلف شریک شده است. در این بین، کوید 19 فرصتی برای شرکت‌های توسعه‌دهنده هدست فراهم آورده است و این موضوع را نشان می‌دهد که VR بیشتر، یک ابزار باکیفیت برای زندگی می‌باشد.

شبکه اجتماعی که مالک برند واقعیت مجازی اوکلوس است، با اجتناب از افشای اطلاعات مخرب، منحرف کردن درخواست‌های بین‌المللی برای اقدامات اعتمادناپذیر و کنار گذاشتن تلاش‌های متوقف‌شده خود برای راه‌اندازی یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، به آینده‌ای که قول ارائه آن را می‌دهد، متمایل شده است. فیسبوک، اتاق فکر افق(Horizons Workrooms) را با استفاده از اوکلوس کوئست به عنوان جایگزینی برای جلسات زوم (Zoom) که برای بسیاری از کارگران از راه دور عادی شده است، معرفی کرد. در حال حاضر، گذراندن هر بخشی از یک روز کاری در دنیای متاورس، هنوز برای بیشتر نیروی کار جهانی، رویایی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

 

image

در عرض یک هفته، مانیتورها را از روی میزم برداشتم. این برنامه زندگی مرا بسیار بهتر کرد.

سکندلایف نمونه کاربردی متاورس

نوع جدیدی از کار در خانه، تنها بخشی از چیزی است که متاورس می‌تواند برای کسب درآمد افراد به ارمغان آورد. نمونه موردی، کری تاتسو، کارآفرین متاورس، 48 ساله است. او بیش از 15 سال زندگیش را صرف طراحی، بازاریابی و فروش آواتارها، حیوانات خانگی و لوازم جانبی برای شهروندان سکندلایف (Second Life) کرده است. لباس‌هایی که قابلیت سفارشی‌سازی در جهان دارد. اگر فکر می‌کنید که بسیار شبیه متاورسی است که در حال حاضر توسط فناوری‌های بزرگ تبلیغ می‌شود، درست می‌گویید!

تاتسو در یک لحظه با نارضایتی از شغل بازاریابی، به این کار پیوست. از آنجایی که او گربه ها را دوست دارد، برای آواتارش، حیوان خانگی خرید. با این تصمیم کارش را آغاز کرد. تاتسو می‌گوید:«با خودم فکر کردم که خب، فکر می‌کنم می‌توانم گربه بهتری بسازم»

طولی نکشید که او و همسر سابقش فروشگاهی به نام زوبی(Zooby) راه‌اندازی و به اندازه کافی درآمد کسب کردند تا جایی که شغل فیزیکی خودشان را کنار گذاشتند و تمام وقت، روی ساخت حیوانات خانگی و لوازم جانبی سکندلایف تمرکز کردند. تاتسو به سرعت متوجه نحوه برقراری ارتباط واقعی بازی‌کنان با این حیوانات مجازی شد. او می‌گوید:«یک تغییر پارادایم در نگاه من به این موضوع وجود داشت. این مثل پیوستن به یک بازی ویدیویی و رقابت بر روی چیزی شبیه به تیراندازی اول شخص نبود بلکه شبیه یک وابستگی بسیار عاطفی به چیزی بود که فیزیکی نبود.»

 

 image

آواتار زوبی سکندلایف

ربلکس و اکسی اینفینیتی

با رُبلک، مانوئل برونشتاین می‌گوید:«ما شروع به کسب درآمد از این آثار را برای مردم بسیار آسان کردیم. بسیاری از کسانی که از این پتانسیل استفاده می‌کنند، کاربران جوان هستند. برای مثال، جاش اوکونولا یک هنرمند دیجیتال 17 ساله از نیجریه است که در حال حاضر در لندن تحصیل می کند و از سال 2014 در رس، نوعی از شلوغی همیشه بخشی از بازی بوده است. ربلکس می‌گوید:«می‌توانم آینده‌ای را تصور کنم که در آن به فروشگاه مجازی کلاه می‌روم و تجربه‌ای بی‌نظیر برای سفارشی کردن کلاه خودم دارم و اکنون می‌توانم آن کلاه را به افراد دیگر در متاورس بفروشم.»

مدیر تولید ربلکسبلکس بازی می‌کند.

او پس از چند سال کاوش، در مورد ابزارهای توسعه بازی و استفاده از استعداد هنریش در این پلتفرم کنجکاو شد. در سال 2018، او اولین چک دستمزد ربلکس خود را به مبلغ 7 دلار دریافت کرد، اگرچه می‌گوید والدینش باور نمی‌کردند که این چک واقعی باشد، زیرا او نمی‌توانست آن را از پی‌پال(PayPal) برداشت کند، فقط می‌توانست آن را برای کالاهای دیجیتال خرج کند.

بازیکنان، در بازی‌های مبتنی بر بلاکچین، می‌توانند زمانی را که صرف می‌کنند به ارز دیجیتال تبدیل کنند. در بازی محبوب اکسی‌اینفینیتی (Axie Infinity) بازیکنان موجوداتی شبیه به پوکمون را خریداری نموده، آموزش داده و پرورش می‌دهند. این موجودات NFT هستند و هر کدام به صورت جداگانه در بلاکچین اتریوم ثبت شده‌اند. یک بازار فعال به بازیکنان این امکان را می‌دهد که این موجودات را توسط ارزهای دیجیتال بفروشند.

اکسی‌اینفینیتی در زمان کرونا محبوبیت بین‌المللی زیادی داشته و به ویژه در فیلیپین شاهد رشد زیادی بوده است. بازیکنان در هر سنی از این بازی برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. قبل از اینکه بتوانید بازی را انجام دهید، باید سه مورد از این اکسی‌ها را داشته باشید. در حال حاضر ارزان‌ترین موجودات این پلتفرم در بازار بیش از 100 دلار ارزش دارند!

این فرصت‌های صرفاً دیجیتالی برای امرار معاش، الهام‌بخش نسل جوان است تا باور کنند که متاورس مکانی برای به دست آوردن ثروت آن‌ها می‌باشد! اوکونولا درباره هنر ربلکس خود می‌گوید: «در نهایت توانستم 1000 دلار از پلتفرم پول نقد کنم. پدر و مادرم در شوک بودند، زیرا بسیار نادر بود که ببینند یک نوجوان 16 ساله از یک سرگرمی جانبی در مدت زمان کوتاه چنین چیزی بسازد.»

 

image

رُبلکس

شرکت های فعال در زمینه متاورس

یکی از معروف‌ترین و فعال‌ترین شرکت‌ها در زمینه متاورس ، شرکت متا است که نام جدید فیسبوک می‌باشد. این شرکت هزینه زیادی را برای توسعه شبکه متاورس صرف کرده است. از دیگر شرکت‌های فعال در این زمینه می‌توان به مایکروسافت اشاره کرد. مایکروسافت قبلا در زمینه هولوگرام و واقعیت افزوده بر روی پلتفرم میکروسافت مش کار کرده است. این شرکت معروف در تلاش است تا دنیای واقعی را با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مرتبط کند.

اپیک (Epic) یکی دیگر از شرکت‌های مشهور و شناخته شده‌ای است که می‌خواهد وارد دنیای متاورس شود. اپیک سازنده بازی معروف فورت‌نایت (Fortnite) می‌باشد. مدیر عامل این شرکت از علاقه‌مندی خود به توسعه متاورس خبر داده است. همچنین، انویدیا تولید‌کننده بزرگ پردازنده‌های کامپیوتری و خالق پلتفرم بازی رُبلاکس نیز از فعالان حوزه متاورس به حساب می‌آید. به گفته تحلیل‌گران، حتی نایک نیز در حال آماده شدن است تا از فروش کفش‌های کتانی مجازی درآمد کسب کند!

دوقولوهای دیجیتال و متاورس

یکی از کاربردهای اصلی متاورس کاربرد در دوقلوهای دیجیتال می‌باشد که به معنای کپی کردن اشیاء دنیای واقعی در دنیای دیجیتال است. در حقیقت، هر آنچه در دنیای واقعی وجود دارد، در دنیای مجازی متاورس از آن دوقلوهایی ساخته می‌شود. این فناوری در حال حاضر توسط برخی از شرکت‌ها استفاده می‌شود ولی انتظار می‌رود در آینده رشد بسیار بیشتری داشته باشد. شرکت‌هایی که تا به امروز از فناوری دوقلوهای دیجیتال استفاده کرده‌اند عبارت‌اند از:

  •          مایکروسافت
  •          بوئینگ
  •          اریکسون
  •          یونیلور
  •          زیمنس انرژی

مایکروسافت دوقلوهای دیجیتال را در استک فناوری چند متغیره خود معرفی می‌کند تا کاربران بتوانند مدل‌های دیجیتالی را به منظور شبیه‌سازی اشیاء دنیای واقعی بسازند. از سوی دیگر، بوئینگ از دوقلوهای دیجیتال برای ساخت موتور و یونیلیور برای شبیه‌سازی خطوط تولید و کاهش ضایعات استفاده می‌کند. زیمنس انرژی و اریکسون به پلتفرم امنیورس (Omniverse) انویدیا برای مدیریت نیروگاه و عملیات تعمیر و نگهداری روی آورده‌اند. آنها همچنین از این فناوری برای شبیه‌سازی تخصیص تجهیزات به شبکه‌های 5G استفاده می‌کنند.

اپلیکیشن‌ها و فعالیتت‌ها در متاورس به همین جا ختم نمی‌شود و هر روز شرکت‌های بیشتری وارد این دنیای دیجیتال می‌شوند. البته به گفته تحلیلگران متاورس مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای مثال، یکی از مزایای اصلی متاورارز القای حسی جدید به کاربر است. به عبارت دیگر متاورس به کاربر القا می‌کند که در فضای متفاوتی قرار دارد و می‌تواند در آن فضای متفاوت، با دیگران تعامل و ارتباط برقرار کند.

 

 image

متاورس

تفاوت بین متاوس و شهر کریپتو

در حالی که متاورس یک دنیای مجازی است که در آن افراد به صورت مجازی و غیر واقعی با یکدیگر تعامل دارند، اما در شهر کریپتو این‌طور نیست و همه چیز واقعی است، ولی چنین شهری تحت نظر ایده و فناوری ارزهای دیجیتال و حتی مدل مدیریت شهری قرار دارد، همچنین بر اساس ساختار سازمان مستقل و مستقل یعنی دائو اداره می‌شود.

ویتالیک بوترین می‌گوید: «در واقع، به جای استفاده از ارزهای دیجیتال در دنیای مجازی، از آن برای زندگی در شهرهای امروزی و ساختن دنیایی متفاوت استفاده کنید.» علاوه بر امکان برقراری ارتباط با یکدیگر در متاورس، افراد می‌توانند دارایی‌های دیجیتال غیر فیزیکی نیز در این دنیای متا داشته باشند.

متاورس می‌تواند در برخی صنایع کاربرد داشته باشد، بنابراین، ممکن است آینده رو به رشدی در انتظار آن باشد. برای مثال، استفاده از دوقلوهای دیجیتال در کوتاه مدت و میان مدت به احتمال بتواند برای آموزش‌های مرتبط با منابع انسانی، تشخیص و بررسی برخی مسائل از راه دور، نظارت بر مصرف انرژی و نگهداری از تاسیسات و بسیاری کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. در واقع، ساخت دوقلوهای دیجیتالی در متاورس فوایدی دارد که به رشد آن کمک می کند. 

 

image

استفاده از ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی

متاوس یا شهرهای کریپتو؟

این دنیای دیجیتال از زمان معرفی متاورس به سرعت در حال رشد است و حتی شرکت‌های مختلف نیز از آن استقبال کرده‌اند. برخی از تحلیل‌گران بازار بر این باورند که متاورس به سرعت در حال رشد است و شرکت‌های زیادی به آن می‌پیوندند. اما برخی از تحلیل‌گران می‌گویند که ایده ارزهای دیجیتال ممکن است در کوتاه مدت گزینه مناسبی باشد، ولی در بلندمدت هیچ کس نمی‌تواند تصویر روشنی ارائه دهد.

در همین حال، دارایی‌های مبتنی بر NFT‌ در ارزهای دیجیتال به خوبی تثبیت خواهند شد و برخی معتقدند آینده‌ای رو به رشد برای آنها وجود خواهد داشت. برخی از تحلیل‌گران بازار می‌گویند که ایده متاورس به دلیل کاربردهای ملموسی که برای برخی از صنایع به همراه دارد، در کوتاه مدت و میان مدت رشد خواهد کرد. حتی گفته شده است که ممکن است در آینده متاورس جایگزین اینترنت شود. با این وجود، سخنان زیادی در این باره وجود دارد.

متاوس در حال جایگزینی اینترنت!

متاورس در حال جایگزینی اینترنت فعلی است! آیا متاورس جایگزین اینترنت فعلی خواهد شد؟ بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که متاورس جایگزین اینترنت فعلی خواهد شد. این گفته ممکن است تا حدی درست باشد، زیرا با متاورس دیگر نیازی به اینترنت نخواهیم داشت. تمامی اطلاعات از طریق متاورس در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

اما باید بگوییم که آیا دسترسی به متاورس بدون اینترنت امکان پذیر خواهد بود؟ بهتر است بگوییم اینترنت امروزی یکی از زیرساخت‌ها و ابزارهای ایجاد متاورس است نه جایگزین آن! البته می‌توان گفت که بسیاری از سرویس‌های موجود در اینترنت جای خود را به سرویس‌های جدید متاورس خواهند داد.

image

پیدایش چنین جهان‌هایی می‌تواند ساختار فرهنگی جوامع را تحت تاثیر قرار دهد

متاورس و تاثیرات منفی

منتقدین می‌گویند: «ممکن است با افرادی مواجه شویم که نتوانند دنیای فیزیکی را از دنیای مجازی تشخیص دهند و چنان به متاورس عادت کنند که دیگر نتوانند به راحتی در دنیای فیزیکی، زندگی عادی داشته باشند و تمرکز اصلی آنها بر ارتباطات در زندگی مجازی باشد.» دنیای مجازی خلاصه شده است. حتی با چنین رویکردی به نظر می‌رسد مدل کسب‌وکار تغییر کرده است و معاملات بر روی دارایی‌هایی انجام می‌شود که اصلاً وجود خارجی ندارند.
 
با توجه به اینکه مفهوم دگردیسی هنوز ناشناخته مانده، هنوز تحقیقات روانشناسی در مورد تأثیرش بر ذهن و مغز انسان انجام نشده است و هنوز نمی‌توان به طور قطعی در مورد تأثیر مخرب یا غیر مخرب آن بر مغز و روان انسان صحبت کرد. در مورد متاورس، حتی بحث‌های سیاسی و فرهنگی نیز، مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی از تحلیل‌گران می‌گویند پیدایش چنین جهان‌هایی می‌تواند ساختار فرهنگی جوامع را تحت تاثیر قرار دهد.
 
با توجه به این‌که واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مبتنی بر متاورس هستند، برخی نگران تأثیر منفی آن بر گروه‌های سنی نوجوان و جوان هستند و حتی ممکن است باعث شود این گروه‌های سنی به سمت هویت دیجیتال حرکت کنند و هویت واقعی خود را فراموش کنند.
 
تاتسو مادر دو فرزند است و علیرغم ایجاد یک حرفه موفق در فضاهای دیجیتال، اصرار دارد که فرزندانش تا حد امکان زمان خود را در دنیای واقعی بگذرانند. او می گوید:«برای انسان‌ها بسیار مهم است که در زندگی واقعی در کنار انسان‌های دیگر باشند. بنابراین من فکر می‌کنم که وقتی بچه‌ها در این فضا بزرگ می‌شوند، باید راه‌هایی وجود داشته باشد که مردم نیز درگیر شوند، به جای دیگر بروند، یک گل را بو کنند، در یک مسیر قدم بزنند، با دوست‌شان گفتگوی واقعی داشته باشند و یک توپ پرتاب کنند. منظورم این است که حتی اگر شما می‌توانید واقعیت را شبیه‌سازی کنید، شبیه‌سازی یکسان نیست و بنابراین من از برخی جهات برای فرزندانم احساس بدی دارم.»
 

image

تصاویر نادرست دیپ‌فیک‌ها برای فریب دادن کاربران

متاورس و کنترل واقعیت

همه ما بیشتر از زمان صرف شده، در فضاهای دیجیتالی نگران هستیم. این ایده بسیار محتمل مبنی بر این‌که نوآوری فناوری به این سمت می‌روند، به این نکته توجه نمی‌کند که آیا باید به سمتی باشد که می‌رویم؟ اگر متاورس توسعه‌ای از اینترنت است که در حال حاضر داریم، فقط باید به مشکلات بی‌شماری (مانند: هک، گربه‌ماهی، آزار و اذیت، سخنان نفرت‌انگیز) فکر کرد که هنوز باید در وجود آنلاین خود حل کنیم تا واقعا ببینیم آینده در متاورس تا چه حدی می‌تواند خطرناک باشد!
 
شرکت مشاوره گلوبال دیتا(GlobalData) به نگرانی‌هایی اشاره می‌کند که چگونه دولت‌ها (به‌ویژه ایالات متحده) در رویکرد خود نسبت به نگرانی‌های امنیت سایبری، کند عمل کرده‌اند. مانند افزایش اطلاعات نادرست مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله ویدیوهایی که به عنوان دیپ‌فیک(deepfakes) شناخته می‌شوند. تصاویر نادرست دیپ‌فیک‌ها برای فریب دادن کاربران است و منجر به افشای اطلاعات شخصی می‌شوند، از منظر سیاسی نیز برای متقاعدکردن نسبت به اتفاقاتی استفاده می‌شوند که اتفاق نیفتاده است و یا درست نیست.
 
آقای متیو بال، نویسنده کتاب متاورس و چگونگی تحولاتی که در پی خواهد داشت می‌گوید: «این مهم است که بدانیم پنج مشکل واقعاً مهم وجود دارد که هنوز در اینترنت و تلفن همراه حل نکرده‌ایم: حقوق داده، امنیت داده، افراط‌گرایی، اطلاعات نادرست و قدرت پلتفرم، همه چیز را متحول خواهد کرد. «اگر فرض اساسی متاورس این باشد که ما بیشتر زمان، کار، اوقات فراغت، ثروت و وجود خود را در دنیای مجازی صرف کنیم، بنا به تعریف، هر یک از این پنج مشکل تشدید می‌شود. حجم داده‌های جمع‌آوری‌شده و اهمیت آن داده‌ها افزایش می‌یابد یا خطرات از دست رفتن داده‌ها تشدید می‌شود.»
 
شاید دلیلی وجود داشته باشد که بسیاری از داستان‌های تخیلی متاورس ، از جمله اسنوکرش(Snow Crash) و بازیReady Player One در دیستوپیاهای وحشتناک اتفاق می‌افتند. تد چیانگ، نویسنده علمی تخیلی، که فیلم ورود در سال 2016 ، بر اساس اثر او ساخته شده است، می‌گوید: "هیچ راهی وجود ندارد که متاورس به چیزهایی مانند نابرابری درآمد، یا بیابان‌های غذایی، افرادی که نمی‌توانند مواد غذایی بخرند، نابرابری‌ها و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی کمک کند. هیچ یک از این‌ها چیزهایی نیستند که بتوانید از طریق متاورس ارائه دهید.»
 

image

بسیاری از خوبی‌هایی که متاورس می‌تواند انجام دهد حدس و گمان است

چشم انداز متاورس

طرفداران واقعی بر این باور هستند که متاورس فوایدی برای همه دارد که می‌تواند دسترسی، فرصت، شبکه‌های اجتماعی و سلامت روان را گسترش دهد. اگرچه حتی آنها نیز، باید بپذیرند که بسیاری از خوبی‌هایی که متاورس می‌تواند انجام دهد هنوز حدس و گمان است و به تلاقی بین رویدادها، از استقرار سخت افزار گرفته تا توسعه زیرساخت داده، در جدول زمانی بسیار مبهم، وابستگی دارد.
 
طرفدارانی مانند تاتسو استدلال می‌کنند که آنچه به طور حتم وجود دارد، پتانسیل درک شده متاورس برای افزایش همدلی و القای مهربانی است.او می‌گوید:«من فکر می‌کنم وقتی در فضای مجازی هستید، چون در فضای کوچک‌تری قرار دارید، صمیمی‌تر هستید و فکر می‌کنم وقتی به این دنیا می‌روید، جایی که واقعاً آواتار خود را شخصی‌سازی می‌کنید، رابطه صمیمانه‌تری با افراد آنلاین ایجاد می‌کنید. حتی اگر پشت یک صفحه نمایش یا پشت یک هدست هستید، باز هم کسی شما را می‌بینید.»
 
چند سال پیش، یک ویدیوی فراواقعی یوتیوب راه خود را در اینترنت پیدا کرد. در میانه یک جلسه استاندارد چت واقعیت مجازی، که خود گودالی از درگیری آواتارها و چت‌های دیجیتال صوتی دیوانه کننده است، ظاهراً کاربری که لباس ردیابی تمام‌بدن به تن داشت دچار تشنج شد.این اپیزود نه تنها بر فاصله واقعی بین افراد در فضاهای مجازی تاکید کرد، بلکه بر نگرانی فردی که در پشت آواتار ربات قرمز قرار داشت نیز، تاکید داشت.
 
هاکل نوجوان فعال در متاورس، تغییر آینده در فناوری‌ها را فرصتی برای شکل دادن به یک ماموریت و هدفی فراگیر می‌داند. او می‌گوید: «احساس می‌کنم داریم بر روی چاپخانه آینده کار می‌کنیم، مثلاً می‌توانیم زبانی را حفظ کنیم که به زودی ناپدید می‌شود. اگر بتوانید ویدیو را صاف نگه دارید، صدا، حرکت لب‌ها و چیزهای دیگر را خواهید دید.
 
در یک فیلم برداری و ویدیوی سه بعدی واقعی، می‌توانید تفاوت‌های ظریف زیادی را در نحوه حرکت زبان و دندان‌ها مشاهده کنید و مصنوعات زیادی مثل داستان‌ها و انواع چیزها را حفظ کنید. من معتقدم که این چیزی است که ما امروز روی آن کار می‌کنیم تا آن داستان‌ها را برای آینده حفظ کنیم.» به لطف متاورس برای او، این آینده تا حدی بهتر خواهد بود. برای کسانی که زندگیشان تا حدی در ماورای جهان سپری می‌شود، علی‌رغم مشکلات و خطرات آن، این ساختار آغاز شده است!

کلام آخر

در این مقاله پیرامون متاورس و ایده شهرهای کریپتو مطالبی را فراگرفتیم و تفاوت میان این دو را بیان کردیم. در ادامه با ویژگی‌های متاورس، انواع متاورس، برنامه‌های کاربردی آن، شرکت‌های فعال در زمینه متاورس، تأثیرات منفی و پیامدهای متاورس ، چشم‌انداز و آینده متاورس صحبت کردیم. اما سوال دیگر این است که چنین ایده‌هایی در آینده چه تغییری خواهند کرد؟ آیا به ایده‌های کامل‌تری تبدیل می‌شوند یا دچار رکود خواهند شد؟
 

جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.