whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

چارت رنکو

1402/04/27 ساعت 01:27


تجسم تغییرات در ارزش دارایی ها، ردیابی روندها را آسان تر می‌کند. به همین دلیل است که تحلیلگران شرقی از کندل‌های سنتی راضی نبودند و راه‌های جایگزینی برای نمایش تغییرات قیمت ایجاد کردند. یکی از آنها نمودارهای رنکو است که برای ساده کردن تجارت با کاهش نویز بازار طراحی شده است.

امروز به شما خواهیم گفت که چارت‌های رنکو چیست، چگونه با آنها کار کنید، چه سیگنال‌هایی می‌توانند ارائه دهند و چگونه می‌توانند در تجارت کمک کنند.

پرشین الیت یک پلتفرم برجسته در ارائه سیگنال فیوچرز، سیگنال ارز دیجیتال و سیگنال فارکس فعالیت می‌کند. این پلتفرم از طریق کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی خدمات خود را ارائه می‌دهد و به احراز هویت بایننس و کوکوین توجه ویژه‌ای دارد. 

نمودار رنکو چیست؟

رنکو نوعی نمودار برای نمایش حرکت قیمت دارایی است. این جایگزینی برای کندل‌های ژاپنی در نمایش تغییرات قیمت است. نمودار Forex Renko شبیه آجرهای دو رنگ با طول و عرض یکسان است که هر آجر بعدی یا بالاتر یا پایین‌تر از آجر قبلی است.

نمودار  EURUSD نمونه‌ای از ظاهر رنکو را نشان می‌دهد. لطفا توجه داشته باشید که برخلاف شمعدان‌های ژاپنی، میله‌ها یا بهتر است بگوییم آجرها بدون سایه کشیده می‌شوند. اگرچه در برخی از تغییرات، میله‌های رنکو ممکن است دارای فتیله باشند. اما رنکو سنتی دقیقاً شبیه این است.

نمودارهای رنکو، مانند  Heiken Ashi ، حرکت قیمت را بدون تغییرات جزئی قیمت نشان می‌دهد. فیلتر کردن، تشخیص روند را آسان تر می‌کند. میله‌ها به یک اندازه هستند زیرا زمان در سیستم در نظر گرفته نمی‌شود.

معمولا اندازه یک آجر را در تنظیمات همراه با دوره شکل گیری مشخص می‌کنید. نشان دهنده تعداد نقاط داده‌ای است که قیمت باید از آنها عبور کند تا اندیکاتور یک میله بکشد. هرچه اندازه بزرگتر باشد، حرکت کمتر است، اما تغییر شکل‌های موقت و صاف شدن بیشتر است. بنابراین، اندازه کوچکتر آجر رنکو حساسیت به نوسانات را افزایش می‌دهد.

برای درک بهتر مثالی می‌زنیم. به عنوان مثال، اندازه آجر صاف شده را در تنظیمات پایانه معاملاتی 20 نقطه مشخص کرده‌اید. این بدان معنی است که هر نوار زمانی رسم می‌شود که مقدار دارایی 20 نقطه داده تغییر کند. این می‌تواند در یک دقیقه، در یک ساعت، در یک روز یا در یک ماه اتفاق بیفتد - زمان مهم نیست.

در تصویر بالا، آجرهای تشکیل شده از مارس تا آوریل را با یک مستطیل آبی و از آوریل تا می با یک مستطیل قرمز مشخص شده است. اگر آنها را بشماریم، معلوم می‌شود که 19 بار در ماه مارس و فقط 4 بار در ماه آوریل تشکیل شده است.

رنکو به خوبی نشان می‌دهد که چگونه قانون پارتو کار می‌کند. اجازه دهید به شما یادآوری کنم که در معاملات به این واقعیت خلاصه می‌شود که در حدود 80٪ مواقع بازارها در حالت انتظار یا ثابت هستند. در این دوره، معاملات بی‌اثر است. و فقط در 20٪ باقی مانده از زمان، روندهای قابل توجهی وجود دارد که می‌تواند سود ملموس به همراه داشته باشد.

تاریخچه نمودارهای رنکو

نمودارهای آجری صدها سال پیش توسط تاجران برنج اختراع شد. تجار به جای ثبت هر حرکت ثابت قیمت برای محصول خود، سیستمی را ایجاد کردند تا فقط تغییرات مهم را ثبت کند. به این ترتیب آنها در زمان، کاغذ و جوهر خود صرفه جویی کردند.

دو ترجمه از کلمه ژاپنی Renko وجود دارد: "آجر"، همانطور که در بالا ذکر کردم، و "مسیر آرام". گزینه دوم ماهیت این نمودارها را به عنوان یک مدل هموار شده با سرعت آهسته از تغییرات قیمت منعکس می‌کند، که در آن هیچ حرکت ناچیز شدیدی وجود ندارد. در حالی که قبلاً به صورت دستی بر روی کاغذ ترسیم می‌شدند، با معرفی سیستم‌های دیجیتال اکنون در حالت خودکار یا نیمه خودکار ساخته می‌شوند.

در ادبیات مالی، اولین اشاره رنکو در کتاب Beyond Candlesticks اثر استیو نیسون است. در آن، این تحلیلگر مالی اصول ساخت نمودارهای میله‌ای و کار با آنها را شرح داد و در مورد استراتژی‌های اصلی رنکو صحبت کرد که هنوز در فارکس توسط بسیاری از معامله‌گران استفاده می‌شود.

میله رنکو (آجر)

مانند شمعدان‌های ژاپنی، اندازه آجر رنکو می‌تواند صعودی و نزولی باشد. رنگ‌آمیزی کلاسیک برای آجرهای قبلی در طول رشد، آجرهای سبز یا سفید است و در هنگام کاهش، آجرهای قبلی قرمز یا سیاه هستند.

زمانی که ارزش دارایی از آخرین قیمت ثابت به میزانی بیشتر از اندازه میله یا آستانه تغییر کند، آجر جدید تشکیل می‌شود. آستانه در نقاط اندازه گیری می‌شود و در تنظیمات مشخص می‌شود. در نسخه کلاسیک حدود 1 درصد قیمت فعلی است.

قیمت تسویه پیش فرض مربوط به قیمت‌های پایانی است. اما در صورت لزوم، سرمایه گذار می‌تواند بر هر پارامتری تکیه کند. به عنوان مثال، برخی از معامله گران از اوج یا پایین در بازه‌های زمانی کوچک محاسبه می‌کنند.

یک آجر صعودی زمانی شکل می‌گیرد که از لحظه بسته شدن آخرین آجر، قیمت در یک بازه زمانی انتخابی، به میزانی بیشتر از آستانه تعیین‌شده افزایش یافته باشد. یک آجر نزولی زمانی تشکیل می‌شود که قیمت به میزانی بیشتر از آستانه تعیین شده کاهش یابد. در این صورت تعداد آجرهای رنکو جدید برابر با ضریب تعدد تغییر قیمت به آستانه تعیین شده خواهد بود.

بنابراین یک اندازه آجر می‌تواند شامل هر تعداد دوره از تغییرات جزئی قیمت باشد. به عنوان مثال، با آستانه 10 امتیاز، افزایش قیمت از 100 امتیاز به 108 و کاهش متعاقب آن به 105 به هیچ وجه در نمودار منعکس نخواهد شد، زیرا این تغییرات از آستانه تعیین شده فراتر نرفته است. با این حال، زمانی که قیمت از مرز 110 امتیاز فراتر رود، یک آجر جدید شکل می گیرد. یا اگر علامت 90 نقطه را بشکند، آجرهای جدید در نمودار ظاهر می شوند.

اگر قیمت در یک بازه زمانی معین بازگردد، اندازه آجر ظاهر شده ممکن است ناپدید شود. این بدان معناست که آجرها فقط در پایان دوره قیمت ثابتی دارند. به عنوان مثال، برای بازه زمانی روزانه، آنها در پایان روز معاملاتی ثابت خواهند شد و برای W1 - پس از پایان هفته معاملاتی.

تنظیمات رنکو

مهمترین تنظیم در ترمینال آنلاین اندازه آجرها است.

می توانید آن را در تنظیمات نمودار عمومی پیدا کنید. برای این کار روی نماد چرخ دنده در گوشه سمت چپ بالا کلیک کنید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود، به تب "ابزارها" بروید. اکنون می‌توانید پارامتر "ATR Renko Length" را به دلخواه تغییر دهید. این تنظیم اندازه آجرها را تنظیم می‌کند، اما نه در نقاط - به جای ATR. در زیر توضیح خواهیم داد که ATR چیست و این پارامتر چگونه محاسبه می‌شود.

نحوه استفاده از نمودار رنکو

همان سیگنال‌های معاملاتی برای نمودارهای رنکو که برای کندل‌های معمولی ژاپنی استفاده می‌شود:

  • سطوح حمایت و مقاومت؛
  • بیش از حد خرید و فروش;
  • شکست سطح؛
  • الگوهای گرافیکی

بیایید یک به یک آنها را بررسی کنیم.

سطوح حمایت و مقاومت

گاهی اوقات قیمت پس از رسیدن به یک سطح معین کاهش می‌یابد. اگر این سطح زیر قیمت باشد، سطح حمایت و اگر بالاتر باشد سطح مقاومت نامیده می‌شود.

چنین سیگنال‌هایی در هر بازه زمانی ظاهر می‌شوند و هنگام معامله بر روی نمودارهای کندل استیک بسیار محبوب هستند. در مورد نمودارهای آجری چطور؟ آیا نیاز به شناسایی سطوح حمایت و مقاومت کلیدی دارید؟

بیایید نمودار GPBUSD را به عنوان مثال در نظر بگیریم. در اینجا ما شمعدان ژاپنی داریم. سطح مقاومت توسط اوج‌های محلی تعیین می‌شود. در نمودار، قیمت حداقل دو بار در همان نقطه بسته می‌شود و سپس معکوس می‌شود.

برای مقایسه، ما به همان جفت ارز نگاه خواهیم کرد. اما به جای نمودارهای معمولی، از Renko استفاده خواهیم کرد. در اینجا به دلیل نوسانات هموار شده، می‌توانیم سطح مقاومت را بسیار آسان تر پیدا کنیم. در حالت ایده‌آل، این سطح روی دو بالا قرار می‌گیرد و با آزمایش مجدد سطح سوم تأیید می‌شود. برای تعیین سطح پشتیبانی، از قوانین مشابه استفاده کنید، فقط باید به الگوهای دوتایی نگاه کنید.

شکستگی ها

در ادامه مبحث سطوح حمایت و مقاومت، در نظر بگیرید که وقتی یک سطح شکسته می‌شود چه اتفاقی می.افتد. در این مورد، مانند نمودارهای میله‌ای معمولی، باید منتظر ادامه روند باشیم. یعنی ادامه حرکت رو به بالا و در صورت شکسته شدن سطح مقاومت آجر به سمت بالا و در صورت سطح حمایت حرکت رو به پایین.

نمودار بالا وضعیت شکست را نشان می‌دهد. در اینجا، بلافاصله پس از شکست، منطقی است که یک موقعیت طولانی را در ناحیه بیضی آجرهای سبز باز کنیم تا انتظار ادامه روند را داشته باشیم.

خرید و فروش بیش از حد

حتی اگر هنوز در حال یادگیری نحوه معامله در بازار فارکس هستید، احتمالاً بیش از یک بار در مورد خرید و فروش بیش از حد شنیده‌اید.

بازار بیش از حد خرید زمانی است که اکثر شرکت‌کنندگان در بازار در حال حاضر در بازار هستند و معامله‌گران نوسانی فعال کمی وجود دارد. فروش بیش از حد در شرایطی برعکس است، زمانی که پس از فروش هراس، اکثریت بازیکنان یا در موقعیت‌های کوتاه یا خارج از بازار هستند. چنین پدیده‌هایی سیگنال‌های قدرتمندی برای بازگشت قریب‌الوقوع قیمت بازار در نظر گرفته می‌شوند. در نمودار، روند فعلی ممکن است برای مدتی با اینرسی توسعه یابد. با این حال، بعید است که این تحول با تغییر قیمت قابل توجهی همراه باشد.

ویژگی‌های نمایش حرکات قیمت در نمودارهای رنکو کمکی به تعیین شرایط خرید و فروش بیش از حد نمی.کند. با این حال، زمانی که با وجود طولانی بودن روند، حرکت اصلاح نشود، می توان این وضعیت را به طور غیر مستقیم پیش‌بینی کرد.

در نمودار بالا می‌بینیم که آخرین موج آجری با موج ابتدای روند قابل مقایسه است. با مقایسه نوار آجر سبز فعلی با طولانی ترین نوار پیوسته در سازه، می‌توانیم مکان معکوس روند را محاسبه کنیم.

برای نشانه‌های بیشتر در مورد این مناطق بیش از حد فروش و خرید، می‌توانیم از نوسانگرهای کلاسیک استفاده کنیم.

در نمودار XAUUSD ، ادامه توسعه روند صعودی منجر به ظهور یک بازار بیش از حد خرید شده است که با یک دایره آبی در اندیکاتور RSI مشخص شده است. پس از آن، سیگنال با تغییر جهت روند به سمت پایین تایید شد.

سطوح فیبوناچی

سطوح فیبوناچی نیز با نمودار آجری عملکرد خوبی دارند.

در تصویر یک شبکه فیبوناچی را در  نمودار EURJPY قرار داده شده که در آن نقطه شروع یک روند بزرگ را به عنوان علامت صفر و بالای آن را 1 نشان داده شده است.

صاف کردن دقت لمس سطح فیبوناچی را افزایش می‌دهد. بنابراین ما یک شبکه بصری از سطوح مقاومت و پشتیبانی دریافت می‌کنیم که می‌تواند به عنوان یک شاخص تأیید کننده برای سیستم‌های معاملاتی کانال و معاملات در زمان شکست استفاده شود.

نمودارها و الگوهای گرافیکی رنکو

الگوهای نمودار برای معامله رنکو مناسب هستند. الگوهای کلاسیکی وجود دارند که حتی در هنگام استفاده از نمودارهای رنکو نسبت به نمودار شمعدانی معمولی، تشخیص آنها آسان تر است:

سر و شانه. یک الگوی معکوس قیمت به شکل دو تاپ کوچکتر (شانه) و یک سر بین آنها - یک ارتفاع محلی. باید از سطح گردن معامله شود.

خطوط بنفش خطوط سر و شانه‌ها را مشخص می‌کند. و خط آبی سطح گردن است، جایی که باید موقعیت کوتاه را باز کنید. با این حال، در مورد رنکو، به دلیل عدم وجود نویز بازار، این الگو بسیار راحت تر قابل شناسایی است.

توپ دوتایی پس از رشد طولانی مدت ظاهر می‌شود. ک زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت ابتدا سطح مقاومت را آزمایش می‌کند و سپس آجر یک اوج محلی را تشکیل می‌دهد. باید زمانی معامله شود که نقطه محوری اصلاحی پس از اولین نقطه بالا عبور کند.

نمودار  EURUSD نمونه ای از دو بالای صفحه را نشان می‌دهد. زمانی که قسمت پایینی این الگو رد شده است (خط آبی) باید یک موقعیت کوتاه باز شود.

دو سر این الگو شبیه به دوتایی است، اما در پایان یک روند نزولی رخ می‌دهد.

مشابه بالا، پایین دوتایی یک الگوی معکوس است. یک موقعیت طولانی باید در محل عبور از نقطه پایانی اصلاح (خط آبی) باز شود.

محاسبه نمودارهای رنکو

همانطور که می‌دانید شکل‌گیری یک آجر جدید زمانی اتفاق می‌افتد که تغییر در ارزش دارایی از اندازه مشخص شده یک آجر بیشتر شود. بیایید ببینیم این اندازه در هنگام استفاده از نمودارهای رنکو چگونه محاسبه می‌شود.

سه روش معمول برای محاسبه آجر وجود دارد:

  • بر اساس درصد ارزش؛
  • توسط ATR
  • توسط یک مقدار اندازه جعبه ثابت

در نسخه کلاسیک، آجرها به عنوان درصدی از ارزش فعلی دارایی اندازه گیری می‌شوند. به طور معمول از محدوده 0.25٪ تا 1٪ استفاده می‌شود. هرچه مقدار کمتر باشد، اغلب آجرهای جدید ظاهر می‌شوند. اما صاف شدن کمتر قابل توجه خواهد بود. با افزایش ضریب، هموارسازی افزایش می‌یابد و آجرهای جدید رنکو در مقایسه با آجرهای قبلی کمتر تشکیل می‌شوند.

ATR (میانگین محدوده واقعی) محدوده‌ای است که نشان می‌دهد ارزش یک ابزار مالی در یک دوره زمانی مشخص چقدر تغییر کرده است. به عبارت دیگر، نوسانات یک دارایی را نشان می‌دهد. میانگین محدوده واقعی با محاسبه میانگین متحرک بزرگترین در بین ماژول های سه مقدار تعیین می‌شود:

  • تفاوت بین افراطی موضعی؛
  • تفاوت بین قیمت‌های بالا و پایانی؛
  • تفاوت بین قیمت‌های پایین و پایانی

دوره این میانگین متحرک در تنظیمات ترمینال تنظیم می‌شود. پس از این، ماشین حساب مقدار ATR را در یک نمودار معمولی محاسبه می‌کند و آن را به اندازه آجر از پیش تعیین شده اختصاص می‌دهد. این روش به شما امکان می‌دهد تا اکثریت قریب به اتفاق نویز را از بین ببرید و تحرکات مهم بازار را بدون توجه به افزایش یا کاهش نوسانات، ترک کنید.

آخرین روش محاسبه آجر، روش کلاسیک سنتی است. پیشنهاد می‌کند که معامله‌گر باید اندازه آجر رنکو را با تنظیم دستی یک مقدار ثابت که به عنوان تعدادی امتیاز بیان می‌شود، تعیین کند.

چگونه نمودار رنکو را به MT4 اضافه کنیم؟

متأسفانه نمودارهای رنکو در جعبه ابزار استاندارد متاتریدر گنجانده نشده است. بنابراین برای استفاده از آجرها، باید نشانگرهای اضافی نصب کنید.

نمودار زنده KT Renko

این یک نشانگر ساده است که آجرها را بدون هیچ گونه افزودنی نمایش می‌دهد. و باعث می‌شود که با اکثر شاخص‌ها و مشاوران سفارشی سازگار باشد.

الگوهای KT Renko MT4

ابزاری مفید از توسعه دهندگان نمودار زنده Renko که الگوهای گرافیکی را در نمودار شناسایی می‌کند و آنها را به صورت خطوط رنگی نمایش می‌دهد. این ویژگی‌ها شامل اعلان هایی در مورد معکوس است.

TSV Renko FX

این ابزار آجرهای نیمه شفاف را روی نمودار شمعدانی قرار می دهد. هر آجر به عنوان یک منطقه رنگی نمایش داده می‌شود که از طریق آن می‌توان شمعدان‌های سنتی ژاپنی را دید. به لطف این، برای یک معامله گر نوسانی آسان است که نمودار رنکو را با کندل های ژاپنی مقایسه کند.

رنکو شید

شاخص دیگری که آجرها را به شکل مناطق نیمه شفاف می کشد. اما بر خلاف ابزار قبلی، هر آجر را با یک سایه نیمه شفاف فراهم می کند، که کمک می کند تا ببینید کدام میله با کدام آجر مطابقت دارد.

AG Renko

این نشانگر آجرهایی را در نمودار شمعدانی به صورت خطوط رنگی ایجاد می‌کند. در طی یک حرکت رو به بالا، یک آجر به سمت بالا متشکل از خطوط آبی تشکیل می‌شود و در طول حرکت رو به پایین - خطوط قرمز. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب AG Renko نشانگرهایی به شکل فلش های آبی و قرمز است که در هنگام بروز سیگنال ورود به بازار ظاهر می‌شوند.

نمودارهای رنکو در مقایسه با سایر شاخص‌ها

آجرها را می‌توان به راحتی با بسیاری از شاخص‌های کلاسیک و روش‌های نمایش حرکت قیمت ترکیب کرد. در زیر در مورد محبوب ترین ترکیب‌ها صحبت خواهیم کرد.

هایکین اشی در مقابل رنکو

ترکیب این دو نمودار جایگزین می‌تواند نتایج شگفت انگیزی ایجاد کند.

Heikin Ashi نمایشگر روند حرکت قیمت است که مانند نمودارهای رنکو، نوسانات را هموار می‌کند. نمودارهای میله ای با میانگین چهار پارامتر رسم می‌شوند: باز (نوار باز)، بسته (بستن نوار)، حداکثر و حداقل (مقادیر داده های قیمت حداکثر و حداقل).

استفاده ترکیبی از نمودارهای Heikin Ashi و Renko به شما این امکان را می‌دهد که از هر دو دیدگاه استفاده کنید و معایب آنها را خنثی کنید. نمودار رنکو سیگنال‌های دقیق‌تری را اما با تاخیر بیشتر می‌دهد. برای به حداقل رساندن تأثیر منفی، باید اندازه آجر درست را انتخاب کنید و نمودار را در بازه زمانی کمتری نسبت به هایکین اشی کنترل کنید.

استفاده از سیگنال‌های تایید نشانگر Heikin Ashi برای ورود و خروج از بازار راحت است.

رنکو و MACD

نشانگر MACD با نمودارهای نواری رنکو به خوبی کار می‌کند. برای نمودارهای رنکو، همان سیگنال‌های نشانگر مانند نمودارهای کندل استیک کار می‌کنند. آنها عبارتند از:

  • عبور از میانگین متحرک؛
  • نمودار حرکت از منطقه مثبت به منطقه منفی و بالعکس.
  • واگرایی نمودار اصلی با نمودار شاخص

واگرایی‌ها و همگرایی‌هایی که نقاط انتهایی نمودار و میانگین متحرک نشانگر را به هم متصل می‌کنند، سیگنال‌های معکوس قدرتمندی هستند.

در نمودار بالا، می‌بینیم که خط سیاه در نمودار به سمت پایین است، در حالی که در MACD، برعکس، به سمت بالا هدایت می‌شود. این یک واگرایی کلاسیک صعودی است. این بدان معنی است که ما باید منتظر یک روند معکوس به سمت بالا باشیم. 

رنکو با باندهای بولینگر

نمودارهای رنکو معمولاً در پیوند با گروه‌های بولینگر کار می‌کنند و به طور خلاصه، ترکیب نمودار با آجر و نوارهای بولینگر می‌تواند سیگنال‌های زیر را به ما بدهد:

  • سیگنال خرید: نوار از پایین به بالا از خط وسط عبور می‌کند، باندهای بالا و پایین در جهات مختلف واگرا می‌شوند.
  • سیگنال فروش: نوار از بالا به پایین از خط وسط عبور می‌کند، خطوط بالا و پایین در جهات مختلف واگرا می‌شوند.
  • سیگنال بسته شدن یک موقعیت زمانی خواهد بود که قیمت با لمس باند بولینگر یا نزدیک شدن به آن بسته شود. استاپ ضرر خود را در خط مخالف روند مورد انتظار تنظیم کنید.

بیایید تجارت بولینگر را با استفاده از یک مثال در نظر بگیریم:

فلش آبی نواری را نشان می‌دهد که از خط وسط نشانگر عبور می‌کند. از آنجایی که کراس اوور از پایین به بالا بود، یک موقعیت طولانی در سطح خط آبی باز کنید. استاپ لاس را در مجاورت باند مخالف (خط قرمز) تنظیم کنید.

پس از رسیدن نمودار به باند بالایی بولینگر، خطر برگشت وجود دارد. بنابراین در این لحظه بهتر است با سود (خط سبز) از بازار خارج شوید.

نمودارهای رنکو در مقابل نمودارهای کندل استیک

نمودارهای کندل استیک بیشتر از نمودارهای رنکو بر روی بازه زمانی و جزئیات قیمت کوچک تمرکز دارند. یک کندل جدید در هر بازه زمانی شکل می‌گیرد، صرف نظر از اینکه قیمت چقدر حرکت می‌کند. به عنوان مثال، در نمودار روزانه کندل استیک ، با فرض اینکه حداقل یک تراکنش وجود داشته باشد، یک کندل در آن روز تشکیل می‌شود که قیمت‌های بالا، پایین، بسته و باز آن را نشان می‌دهد. نمودارهای رنکو بالا، پایین، بسته شدن و باز بودن هر روز معاملاتی را نشان نمی‌دهند و همچنین در هر بازه زمانی یک آجر جدید تشکیل نمی‌دهند. یک آجر جدید تنها زمانی تشکیل می شود که حداقل آستانه حرکت به دست آید یا از آن فراتر رود.

مزایا و معایب نمودارهای رنکو

اگر سعی کنید حتی یک بار از نمودار رنکو به جای میله های معمولی استفاده کنید، متوجه خواهید شد که آنها برای تجزیه و تحلیل حرکات اکشن قیمت بسیار مناسب هستند.این نمودارها مزایای بیشتری دارند. در عین حال آنها همچنین دارای ایراداتی هستند، اما هنوز نقاط مثبت بیشتری وجود دارد:

مزایا:

  • تعیین جهت بازار - روند و کانال‌های تجاری آسان است.
  • سیگنال‌های خرید و فروش به راحتی قابل خواندن هستند - تغییر رنگ آجر در نمودار در حال حاضر سیگنالی برای خرید یا فروش است.
  • آنها برای معاملات در سطوح حمایت و مقاومت (از جمله شکست) مناسب هستند.
  • یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال کلاسیک که بدون اندازه‌گیری حجم، سیگنال‌های معاملاتی با کیفیت بالا را در نمودار تولید می‌کند که اغلب بهتر از نمودارهای کندل استیک ژاپنی هستند.
  • تشخیص آسان الگوهای گرافیکی مختلف و کیفیت بالای سیگنال های آنها.

معایب:

  • صاف کردن نه تنها نویز بازار، بلکه نوسانات مفید برای تجزیه و تحلیل را نیز حذف می‌کند. به همین دلیل، تجارت فقط بر اساس آجر منجر به مشکلاتی در تجزیه و تحلیل سیگنال‌های پیشرو می‌شود.
  • آجرها روندهای رو به رشد را با تاخیر نشان می‌دهند. تاخیر هر بار متفاوت است. به ویژه در دوره تثبیت قابل توجه است.
  • امکان استفاده از اندیکاتورهای مربوط به اندازه گیری حجم معاملات و ارتباط مستقیم با مقیاس زمانی وجود ندارد.

استراتژی رنکو

معامله گران می‌توانند نمودارهای رنکو را در استراتژی معاملاتی خود بگنجانند . در اینجا چند راه برای انجام این کار وجود دارد:

الگوهای نمودار رنکو: درست مانند الگوهایی که در نمودارهای شمعدانی مانند سر و شانه ها، مثلث ها و بالا یا پایین گرد شکل می‌گیرند، الگوهای مشابه در نمودارهای رنکو ظاهر می‌شوند. مشاهده چنین الگوهایی در نمودار رنکو ممکن است آسان‌تر باشد زیرا در مقایسه با نمودار شمعی، تغییرات قیمت کمتری وجود دارد. این نوع الگوهای نمودار را می توان با استفاده از اسکنر الگوی نمودار ما شناسایی کرد .

استفاده از نمودار رنکو به عنوان یک توقف ضرر: برای معامله گرانی که به دنبال سرمایه گذاری روی روندها هستند، نمودارهای رنکو می‌توانند به ماندن در روند تا زمانی که معکوس قابل توجهی ایجاد شود کمک کنند. وقتی و اگر روندها برای مدت طولانی ادامه داشته باشند، این می‌تواند منجر به سود زیادی شود. متأسفانه، سخت است که بدانید کدام حرکت قیمت انجام می‌شود و کدام یک به معکوس ختم می‌شود، بنابراین استراتژی‌های معاملاتی روند همچنان با ریسک همراه هستند.

حمایت و مقاومت: نمودارهای رنکو سطوح حمایت و مقاومت را نشان می‌دهند که ممکن است در نمودار شمعی یا میله‌ای قابل مشاهده نباشند. هنگامی که نمودارهای رنکو به طور مداوم در نزدیکی یک منطقه قیمتی خاص پایین یا بالاتر می روند، این نشان دهنده مقاومت یا حمایت قوی است. معامله گران می توانند از این مناطق برای معاملات بالقوه، انجام معاملات کوتاه نزدیک به مقاومت یا خرید نزدیک به حمایت استفاده کنند. معامله گران همچنین می توانند برای شناسایی شروع یک روند جدید، به دنبال شکست در این مناطق در نمودار رنکو باشند.

اسکالپینگ نمودار رنکو: هدف استراتژی اسکالپینگ سود بردن از حرکات کوچک قیمت است که اغلب چندین بار در روز انجام می شود. نمودارهای رنکو را می‌توان برای ارائه جهت روند کلی استفاده کرد، اما از آنجایی که آجرها مانند کندل‌ها به طور مداوم به روز نمی‌شوند، آجرها ممکن است همیشه داده‌های به موقع را ارائه نکنند. بنابراین، اسکالپینگ نمودار رنکو ممکن است بهترین قالب برای این نوع استراتژی نباشد.

تجارت نوسان رنکو

نمودارهای رنکو ممکن است برای معامله گران نوسانی مفید باشد که سعی می‌کنند روندها را ثبت کنند و نمی‌خواهند از موقعیت خود خارج شوند تا زمانی که یک معکوس قابل توجه وجود داشته باشد. به عنوان مثال، زمانی که قیمت روند صعودی دارد، نمودار رنکو به شکل آجر سبز ادامه می‌دهد تا زمانی که یک اندازه معکوس تغییر کند. معامله‌گر نوسان می تواند از قبل تعیین کند که این اندازه معکوس چقدر است. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، آنها می‌توانند در صورت تمایل تصمیم بگیرند که از موقعیت طولانی خود خارج شوند.

شکست‌های بالاتر از سطوح حمایت یا مقاومت در نمودار رنکو یا کندل استیک می‌توانند به عنوان محرک‌های تجاری بالقوه عمل کنند. به طور مشابه، اگر قیمت در مقاومت متوقف شود، معامله‌گر نوسانی می‌تواند یک موقعیت کوتاه را آغاز کند و سعی کند آن را تا زمانی که قیمت به سطح حمایت کاهش یابد یا تا زمانی که نمودار رنکو رنگ یا جهت تغییر کند، نگه دارد. یک استراتژی مشابه را می توان با نزدیک شدن به سطح حمایت طولانی مدت اجرا کرد.

سوالات متداول نمودار رنکو

نمودار رنکو چیست؟

نمودار رنکو نوعی نمودار قیمت است که در ژاپن توسعه یافته و توسط معامله‌گران برای تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. نمودار رنکو تغییرات اکشن قیمت را به شکل ردیف‌های مورب اندازه‌گیری و نمایش می‌دهد که از مستطیل (آجر) ساخته شده‌اند. نمودارهای رنکو بر اساس حرکت میانگین قیمت بر روی مقادیر آجری گسسته تعیین شده به جای حرکات قیمت آتی و فواصل زمانی استاندارد شده، مانند اکثر نمودارها ساخته شده‌اند.  نمودار رنکو به شما امکان حذف نویزهای غیر ضروری را می دهد و روند بازار را در مقایسه با نمودارهای شمعدانی معمولی با وضوح بیشتری نشان می دهد.

کدام بازه زمانی برای نمودار رنکو بهترین است؟

نمودارهای رنکو در هر بازه زمانی استفاده می‌شوند. با این حال، آنها در تایم فریم های کوچک بسیار مفید خواهند بود، جایی که حجم نویز بازار معمولا چندین برابر بیشتر از تایم فریم های روزانه یا هفتگی است.

نمودار رنکو چگونه محاسبه می‌شود؟

آجرهای جدید زمانی ظاهر می‌شوند که حداقل قیمت با مقداری بیشتر از اندازه آجر رنکو تغییر کند - مقدار آجری که توسط معامله‌گر یا نشانگر میانگین محدوده واقعی پیوست تعیین می‌شود. حساسیت نمودار به نویز بازار به اندازه آجر رنکو انتخاب شده بستگی دارد.

بهترین شاخص برای نمودارهای رنکو چیست؟

آجرهای رنکو تقریباً با همه اندیکاتورهایی که تغییرات قیمت آتی را بدون در نظر گرفتن حجم معاملات تحلیل می‌کنند، به خوبی کار می‌کنند. محبوب ترین آنها باندهای بولینگر، MACD و RSI هستند.

آیا نمودارهای رنکو خوب هستند؟

ATR (میانگین محدوده واقعی) محدوده‌ای است که درجه تغییر ارزش یک ابزار معاملاتی را در یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. ATR نوسانات فعلی بازار را اندازه گیری می کند و اغلب برای تعیین اندازه آجر در نمودارهای رنکو استفاده می‌شود.

چگونه سایز جعبه رنکو را انتخاب کنیم؟

اندازه آجر بهینه بسته به ارزش آجر فعلی دارایی، به صورت دستی یا توسط ATR انتخاب می‌شود. در مورد دوم، اندازه آجر بسته به نوسانات فعلی بازار انتخاب می‌شود.

چگونه نمودارهای رنکو را با موفقیت معامله کنیم؟

بهترین نتایج در استراتژی‌های روند هنگامی که با سایر شاخص‌ها و تجزیه و تحلیل الگوهای نمودار ترکیب شوند نشان داده می شود. نمودار رنکو اغلب همراه با نمودار شمعدانی ژاپنی یا هایکن آشی نیز استفاده می‌شود.

بارهای رنکو چیست؟

میله ها یا آجرهای رنکو جعبه هایی مربعی شکل هستند که سایه ندارند. هر یک از آنها زمانی تشکیل می شود که حداقل قیمت با یک مقدار مشخص (اندازه آجر) تغییر کند. به عنوان مثال، اگر یک معامله گر اندازه 10 نقطه را در تنظیمات نمودار مشخص کرده باشد، هر آجر جدید پس از افزایش یا کاهش ارزش دارایی 10 امتیاز ظاهر می شود.

چگونه نمودارهای رنکو را در MT4 تنظیم کنیم؟

تنها تنظیم مهم اندازه صحیح آجر است. همچنین، برخی از نشانگرها ممکن است حاوی پارامترهای نمایش سیگنال باشند.

بارهای رنکو چگونه کار می‌کنند؟

آجرها میانگین تغییر قیمت را نشان می‌دهند که نوسانات را در بر نمی‌گیرد. این امر تشخیص روند را بسیار آسان تر می‌کند. همچنین آجرها به زمان مقید نیستند. بسته به فعالیت بازار و اندازه آجر، می‌توان یک آجر را برای چند دقیقه یا چند روز کشید.

نمودار رنکو چیست؟

نمودار رنکو یک نمایش گرافیکی از تغییرات قیمت جایگزین شمعدان ژاپنی است. این شامل آجرهای رنکو مستطیلی دو رنگ بدون سایه است و حداقل حرکات قیمت را بدون سر و صدای بازار نشان می‌دهد.

چگونه نمودارهای رنکو را تست کنیم؟

می‌توانید نمودارهای آجری را با نمودار شمعدانی ژاپنی یا Heiken Ashi، گزینه جایگزین دیگری برای تجسم پویایی متوسط قیمت در بازار، آزمایش کنید.

نمودار رنکو در MT4 کجاست؟

MT4 به طور پیش فرض این نشانگر را ندارد. اما شما می‌توانید آن را دانلود کنید. علاوه بر نسخه کلاسیک، می‌توانید نشانگرهای بهبود یافته ای را پیدا کنید که آجرها را به شکل مستطیل‌های شفاف یا حتی خطوط رنگی نشان می‌دهد.

اندیکاتور رنکو چگونه کار می‌کند؟

نشانگر آجرهای رنگی نمودار رنکو را در بالای نمودار شمعدانی می‌پوشاند. برخی از نسخه‌های نشانگر این آجرها را نیمه شفاف می‌کنند و به شما امکان می‌دهند هر دو آجر رنکو و شمعدان را به طور همزمان تجزیه و تحلیل کنید.

کلام آخر

برای هر استراتژی معاملاتی یا نوع نمودار، از دست دادن معاملات، بخشی طبیعی از معامله است. با این حال، معامله گران همیشه می‌توانند تصمیم بگیرند که ریسک خود را کنترل کنند و میزان سرمایه‌ای را که آماده‌اند در معاملات از دست بدهند را مدیریت کنند. به طور خاص، افزودن دستورهای توقف ضرر به نمودارهای رنکو می‌تواند به معامله گران کمک کند تا در زمانی که دارایی در جهت مورد انتظار حرکت نمی‌کند، از معامله در یک سطح از پیش تعیین شده خارج شوند.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که تنها بخشی از سرمایه موجود را در یک معامله قرار دهید. این می تواند به کاهش احتمال ضررهای بزرگ در صورت عدم موفقیت آن تجارت کمک کند. در کل نمودارهای رنکو به ابزار مفیدی در سیستم معاملاتی شما تبدیل خواهند شد. هرچه دانش و امکانات بیشتری داشته باشید، مزیت رقابتی شما در مبارزه برای بقا در بازارهای مالی حیله گر بیشتر است.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.