whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

الگوریتم  SHA-256

1401/07/27 ساعت 00:31


الگوریتم SHA-256 یک الگوریتم زیرشاخه از الگوریتم Secure Hash-2 می‌باشد. این الگوریتم با 256 بیت طول، از روش رمزنگاری هش استفاده می‌کند. در ابتدا بهتر است تا با رمزنگاری و الگوریتم هش آشنا شویم. در رمزنگاری، داده‌ها به شکل دیگری تبدیل می‌شوند که نمی‌توان آنها را خواند مگر این که کلید خاص رمز را داشته باشید. هش نوعی رمزنگاری است که در آن داده‌هایی که طول متغیر دارند به رشته‌هایی با طول ثابت تبدیل می‌شوند. برای مثال در الگوریتم SHA-256 رشته‌های داده 512 بیتی به 256 بیتی رمز می‌شوند. امنیت الگوریتم Sha-256 به حدی است که دولت آمریکا برای اطلاعات مهم در سازمان‌های حساس از این الگوریتم استفاده می‌کند.

دلایل امنیت بالای الگوریتم  SHA-256

مواردی وجود دارد که سبب می‌شود تا الگوریتم Sha-256 امنیت بالایی داشته باشد. برای هک کردن یک داده رمز شده به وسیله هش، هکر باید 2^256 مرتبه تلاش کند! این در حالی که احتمال داشتن دو پیام با یک مقدار هش خیلی خیلی بعید است! با توجه به ماهیت رمزنگاری به روش هش، اثر بهمن به وجود می‌اید. یعنی با یک تغییر جزئی در داده‌های اصلی، مقدار هش جدید اصلا مشخص نمی‌شود. 

آشنایی با کاربردهای الگوریتم  SHA-256

دقت داشته باشید که SHA فرم کوتاه شده « Secure Hashing » می‌باشد. در الگوریتم هش، داده‌های رمز شده دیگر به شکل اصلی خودشان تبدیل نمی‌شوند. به نظر شما چرا باید از الگوریتمی استفاده کنیم که قابلیت بازیابی ندارد؟ بیشترین دلیل استفاده از این الگوریتم مخفی نگه داشتن داده‌ها می‌باشد.‎ موارد زیر بخی از کاربردهای الگوریتم‌های هشینگ را بیان می‌کند:

  •     تایید کردن درستی پیام‌ها و اسناد ایمن
  •     تایید امضاهای دیجیتال 
  •     تایید گذرواژه
  •     بهینه سازی برای انواع خاصی از داده‌ها 
  •     سرعت
  •     امنیت

استفاده از الگوریتم  SHA-256در رمزارزهای دیجیتال

رمزارزهای زیادی از الگوریتم  SHA-256 استفاده می‌کنند. برای مثال رمزارزهای مشهور بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین، پیر کوین، اونوبتانیوم، کرون، مای رید، بیت کانکت، یونیورسل کارنسی، مازا، داتشی ای مارک و زتا کوین از این الگوریتم استفاده می‌کنند.

استفاده از الگوریتم  SHA-256 در امضاهای دیجیتال

از هش در گواهی‌های مهم SSL و امضای دیجیتال هم استفاده می‌شود. با استفاده از پروتکلSSL/TLS می‌توانیم از طریق اینترنت، داده‌ها را از یک دیوایس به دیوایس دیگر منتقل کنیم. SSL علاوه بر رمزنگاری به احراز هویت هم می‌پردازد. گواهی SSL یک کلید عمومی در روش رمزنگاری نامتقارن است که به یک هویت اتصال پیدا می‌کند. بیشتر اوقات در رمزگذاری از کلید عمومی و در رمزگشایی از کلید خصوصی  استفاده می‌شود.

یک گواهی‌نامه SSL همان کلید عمومی در رمزنگاری می‌باشد که توسط مشتری به کار گرفته می‌شود. از طرفی صاحب SSL کلیدی خصوصی هم دارد که در سرورش ذخیره کرده است تا در رمزگشایی از آن استفاده کند. با صدور یک گواهی توسط توسط سازمان صدور گواهینامه یا CA یک امضا هم می‌شود. این امضا رمزنگاری، تغییر نکردن و باز تولید نشدن را تایید می‌کند.

استفاده از الگوریتم  SHA-256 در در بیت کوین 

عملکرد الگوریتم SHA-256 یک طرفه می‌باشد. همین ویژگی سبب شده است تا استفاده از این الگوریتم در شبکه بیت کوین فوق‌العاده باشد. این عملکرد با دو روش اصلی ماینینگ یا استخراج و ایجاد آدرس بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید آدرس بیت کوین، باید یک کلید خصوصی تصادفی در یک منحنی بیضوی ضرب شود تا کلید عمومی تولید شود. این کلید عمومی به ما کمک می‌کند تا با استفاده از الگوریتم‌SHA-256 و الگوریتم IPEMD160 بتوانیم بیت کوین را آدرس‌دهی کنیم. توجه داشته باشید با وجودی که طول کلید عمومی 256 بیت است. آدرس بیت کوین 160 بیت می‌باشد. طول کوتاه‌تر شده است تا کاربران بتوانند راحت‌تر از آن استفاده کنند.

Address = RIPEMD160(SHA-256(K))

نکات مهم در رابطه با الگوریتم  SHA-256

در کریپتو کارنسی و ارزهای دیجیتال نیز از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌شود. زیرا SHA یکی از امن‌ترین الگوریتم‎‌های هش در رمزنگاری است. در امریکا از طرف دولت دستوراتی مبنی بر استفاده از این الگوریتم برای محافظت از اطلاعات حساس ارائه شده است. روز به روز در جهان برای تجزیه و تحلیل SHA-2 و سایر الگوریتم‌های رمزنگاری، تحلیل‌هایی صورت می‌گیرد. حتی گواهینامه‌های SSL هم به صورت موقت برای امضاهای دیجیتالی از این الگوریتم استفاده می‌کنند. جالب است که جایگزین جدیدی با نام SHA-3 برای این الگوریتم، طراحی شده است تا در زمان ساختن سوئیچ، گزینه بعدی مورد استفاده باشد. آنچه مهم می‌باشد این که فعلا الگوریتم SHA-256 جزئی جدایی ناپذیر از پروتکل بیت کوین است. 

اگر قصد سرمایه‌گذرای بر روی رمز ارزها را دارید، حتما به پرشین الیت سری بزنید و ضمن مطالعه مقالات آموزشی در کانال سیگنال ارز دیجیتال عضو شوید. برای احراز هویت بایننس بدون داشتن هیچ دغدغه‌ای نیز می‌توانید روی ما حساب کنید. حتی اگر یک تحلیل‌گر هستید، این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم تا از اندیکاتورهای vip ما بهره‌مند شوید. 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.