whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

وب 3.0 چیست؟

1402/04/27 ساعت 22:37


یکی از راه‌های تفکر در مورد فناوری بلاک چین، بخشی از تحول مهم اینترنت است. مرحله‌ای که برخی افراد آن را وب 3 می‌نامند. وب 3 یک مجموعه از منابع باز و به هم پیوسته و به صورت غیر متمرکز است. این معماری بر پایه بلاک چین محاسبه می شود. این مترادف با متاورس نیست، که یک محیط منبع باز برای واقعیت مجازی است. برای درک وب 3، درک پیشینیان آن مهم است.

در پرشین الیت ما پاسخگوی نیاز های شما در کانال سیگنال ارز دیجیتال، کانال سیگنال فارکس و کانال سیگنال فیوچرز هستیم. همچنین شما می توانید از طریق سایت به راحتی احراز هویت بایننس را انجام دهید.

وب 1 برای توصیف اینترنت تقریباً از سال 1990 تا 2004 استفاده می شود. در دهه 1990 و اوایل دهه 2000، اینترنت از صفحات ثابتی تشکیل شده بود که کاربران به طور معمول آنها را می خواندند یا به گشت و گذار می پرداختند. فقط خواندنی بود و کاربران اینترنت فقط مصرف کنندگان اطلاعات بودند. به شرکت هایی مانند یاهو یا آمریکا آنلاین فکر کنید که اخبار، آب و هوا، ورزش، سرگرمی و اطلاعات مالی را نشان می دهند. اساساً روزنامه های فیزیکی را در یک شبکه توزیع جهانی قرار می دهد تا همه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

وب 2 نامی برای وضعیت فعلی اینترنت است که اکنون کاربران می توانند با صفحات وب ارتباط برقرار کنند. اینترنت دیگر فقط اطلاعات را نمایش نمی دهد، بلکه می تواند بر اساس ترجیحات خواننده تغییر کند و کاربران می توانند محتوا را در وب سایت های دیگران آپلود کنند. وب 2 اینترنت را به یک مدل خواندن/نوشتن از حالت خواندن اولیه تبدیل کرد.

از نمونه‌های معروف می‌توان به فیس‌بوک متا و گوگل اشاره کرد. کاربران فیس بوک می توانند با لایک کردن یا کامنت گذاشتن روی عکس ها و پست ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در یوتیوب، هر کسی می تواند ویدیوهای خود را آپلود کند. نمایشگر هر کاربر بسته به لایک‌ها و کلیک‌های قبلی‌اش تغییر می‌کند، به این معنی که هیچ دو فید خبری یکسان نیستند. اگرچه برای یک تجربه مرور سفارشی ساخته شده عالی است، اما تعاملی که توسط وب 2 معرفی شد نگرانی هایی را در مورد تمرکز، حفظ حریم خصوصی داده ها و حتی قطبی شدن سیاسی ایجاد کرد.

وب 3 این پتانسیل را دارد که ماهیت اینترنت را از شبکه‌های متعلق به شرکت‌ها به شبکه‌های تحت کنترل کاربران تغییر دهد و در عین حال قابلیت‌های وب 2 را که مردم امروز دوست دارند، حفظ کند. همچنین می توان آن را به عنوان خواندن / نوشتن / خود توصیف کرد. کاربران می توانند این شبکه های مبتنی بر بلاک چین را از طریق توکن های ارزهای دیجیتال اداره کنند. با رشد شبکه، ارزش می تواند از طریق افزایش قیمت توکن ها به جامعه تعلق گیرد.

چرا به وب 3 نیاز داریم؟

انتقال به وب 2 از وب 1 اینترنت را پویا و سرگرم کننده کرد. همچنین یک مدل تجاری جدید برای شرکت های اینترنتی ایجاد کرد. تنها زمانی که آن مدل به بلوغ رسید، مردم متوجه شدند که مشکل ساز است. شرکت‌های وب 2 مانند فیس‌بوک و گوگل خدمات ظاهراً رایگانی را ارائه می‌کنند، اما هزینه‌های پنهانی برای حفظ حریم خصوصی وجود دارد زیرا از داده‌های کاربر سوء استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها با بسته‌بندی چنین داده‌هایی برای تبلیغ‌کنندگان برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی هدفمند، میلیاردها دلار درآمد تبلیغاتی به دست آورده‌اند.

بیش از 80 درصد از درآمد گوگل از تبلیغات است. با جمع‌آوری اطلاعات درباره علاقه‌مندی‌ها، دوست نداشتن‌ها و توجه کاربران، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند مطالب بازاریابی خود را در مقابل جمعیتی که احتمالاً محصولات یا خدمات آنها را مصرف می‌کنند، دریافت کنند. اما تکنیک های جمع آوری داده ها همگی اخلاقی یا حتی قانونی نیستند. در سال 2019، فیس بوک 5 میلیارد دلار جریمه از کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران دریافت کرد که بزرگترین جریمه در تاریخ این آژانس است.

شرکت های وب 2 همچنین می توانند شرایط و ضوابط کاربری خود را در یک لحظه تغییر دهند یا به سادگی افرادی را که دوست ندارند ممنوع کنند. ایده فیدهای خبری گزینش شده مسلماً قطبیت سیاسی را افزایش داده و به زوال سلامت روان در سراسر جهان کمک کرده است. شرکت های وب 2 سایت های خود را بهینه می کنند تا کاربران را درگیر خود نگه دارند. 

آیا وب 3 این مشکل را برطرف می کند؟

برنامه های غیرمتمرکز (dapps) توسط یک نهاد واحد کنترل نمی شود، بلکه توسط ساختارهای حاکمیت تعاونی کنترل می شود. تصمیمات توسط یک مدیر عامل، مدیر یا هیئت مدیره گرفته نمی شود، بلکه توسط جامعه دارندگان توکن مورد توافق قرار می گیرد. علاوه بر این، تصمیم‌ها پشت درهای بسته گرفته نمی‌شوند، بلکه در فضای باز گرفته می‌شوند و به صورت عمومی بر روی یک بلاک چین مستند می‌شوند.

تصور کنید که هر تصمیم تجاری بالقوه ای که توسط فیس بوک و گوگل گرفته می شود باید قبل از پذیرش به کاربرانش پیشنهاد شود. به احتمال زیاد اکثراً با گستره جمع آوری داده ها، ممنوعیت ها و فیدهای محتوای تمسخرآمیز که امروز می بینید موافق نیستند. از نظر مفهومی، وب 3 بسیاری از مسائل وب 2 را که از تمرکز آن ناشی می شود، حذف می کند.

اگرچه وب 3 دارای اخلاق تمرکززدایی و حفظ حریم خصوصی است، اما می توان ادعا کرد که نوشدارویی برای معایب اینترنت فعلی نیست. برای مثال، وب 3 آنقدرها که برخی فکر می کنند غیرمتمرکز نیست. در زیر فهرستی از تخصیص های اولیه توکن برای بلاک چین های عمومی بزرگ آورده شده است.

پروتکل های اصلی مانند Solana ، Avalanche ، Celo  و Flow تخصیص داخلی بیش از 40٪ دارند. اگرچه مکانیزم یک dapp غیرمتمرکزتر از گوگل یا فیس بوک است، بنیانگذاران و صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر معمولاً کنترل قابل توجهی بر این شبکه ها دارند.

مشارکت عمومی در وب 3 بسیار بیشتر از شرکت های خصوصی است، اما نکته همچنان باقی است. علاوه بر این، برای بسیاری از پروژه‌های بلاک چین عمومی، تنها راه برای بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران اولیه برای تحقق بازده سرمایه‌گذاری‌هایشان، فروش توکن‌های خود به مردم است. در این رابطه، می‌توان وب 3 را به عنوان غرب وحشی رمزارز البته با بازاریابی بهتر در نظر گرفت. هنوز هم بر اساس پویایی تا حد زیادی غیرقانونی عمل می‌کند که در آن شرکت‌کنندگان اولیه با فروش به شرکت‌کنندگان بعدی سودهای کلانی کسب می‌کنند.

وب 3 چگونه با ارز دیجیتال مرتبط است؟

ارزهای دیجیتال جز کلیدی اکوسیستم وب 3 هستند. یکی از ایده های اصلی وب 3 که توسط بنیاد اتریوم ارائه شده است این است که "وب 3 دارای پرداخت های بومی است: به جای تکیه بر زیرساخت های قدیمی بانک ها و پردازشگرهای پرداخت، از ارز دیجیتال برای خرج کردن و ارسال پول آنلاین استفاده می کند."

در وب 3، ایده مالکیت دارایی ها کلیدی است و ارزهای دیجیتال نه تنها به عنوان یک وسیله مبادله عمل می کنند، بلکه امکان یک "اقتصاد توکن" را نیز فراهم می کنند، جایی که کاربران می توانند برای مشارکت در یک پلتفرم، ارزهای دیجیتال را به دست آورند و مسلماً اینترنت عادلانه تر را تقویت کنند. ارزهای دیجیتال زیرساخت مالی و مکانیسم‌های انگیزشی را که زیربنای وب 3 هستند، فراهم می‌کنند.

در نهایت، ارزهای دیجیتال یک روش مستقیم و غیرقابل اعتماد برای پرداخت و مبادله ارائه می‌کنند و کنترل شخص ثالثی را که وب 3 تلاش می‌کند، حذف می‌کنند.

وب 3 چگونه با NFT ها مرتبط است؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) یکی دیگر از اجزای کلیدی وب 3 هستند. NFT ها دارایی های دیجیتال منحصر به فردی هستند که در یک بلاک چین ذخیره می شوند. برخلاف کریپتو، هر NFT دارای ارزش مشخصی است و حاوی اطلاعات خاصی است که آن را منحصر به فرد می کند.

NFT ها مالکیت و مبادله کالاهای دیجیتال مانند هنر دیجیتال، موسیقی و حتی املاک مجازی را امکان پذیر می کنند. NFT ها راهی برای اثبات مالکیت و اصالت محتوای دیجیتالی ارائه می دهند که در مدل وب 2 امکان پذیر نبود. NFTها با اجازه دادن به سازندگان برای توکنیزه کردن کار خود، اقتصاد دیجیتال را دموکراتیزه می‌کنند و مسلماً قدرت اقتصادی را به سازندگان و کاربران باز می‌گردانند که با اصول وب 3 همسو است.

در نهایت، NFT ها همچنین می توانند به بازیکنان بازی اجازه دهند تا آیتم های درون بازی خود مانند لباس، اسلحه و سایر لوازم آرایشی را داشته باشند و سپس می توانند بدون دخالت شخص ثالث، آنها را مستقیماً با بازیکنان دیگر مبادله کنند.

وب 3 و متاورس

متاورس به یک فضای اشتراکی مجازی جمعی اشاره دارد که ممکن است دارای عناصر وب 3 باشد یا نباشد. مردم اغلب به بازی هایی مانند Roblox یا Minecraft به عنوان متاورس وب 2 اشاره می کنند. چیزی که نسخه وب 3 این جهان های مجازی را از هم جدا می کند، گنجاندن NFT ها و بلاک چین به عنوان بخشی ضروری از جهان است.

تمرکززدایی ذاتی وب 3 باعث می شود که کاربران دارای مالکیت واقعی بر دارایی ها، هویت ها و داده های مجازی باشند. این دارایی‌های مجازی، که اغلب به شکل توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) هستند، می‌توانند مستقیماً روی یک بلاک چین خرید، فروش یا معامله شوند.

فراگیر بودن وب 3

فراگیر بودن به معنای ظاهر شدن در همه جا یا بسیار رایج بودن است. تعریف فراگیر از نظر وب 3.0 به این ایده اشاره دارد که اینترنت باید از هر کجا، از طریق هر پلتفرم و در هر دستگاهی قابل دسترسی باشد. ایده برابری یکی از اصول دیجیتالی شدن می باشد. اگر وب 3.0 همه جا حاضر است، به این معنی است که محدود نیست. وب 3.0 برای طیف گسترده ای از کاربران می باشد و محدود به افراد خاص نیست.

در وب 3.0، هرفردی از هر منبعی می تواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. وب 2.0 با ظهور گوشی های هوشمند و دسترسی بیشتر به اینترنت این موضوع را لمس کرد. اگر کاربر چیزی را در رسانه های اجتماعی پست کند، اساساً "همه جا" است. 

سوالات متداول

برخی از متداولترین سوالات مرتبط با وب 3 به شرح زیر است:

در مورد وب 3 چه بپرسم؟

  • چگونه NFT ها در چشم انداز وب 3 قرار می گیرند؟ NFT ها یا توکن های غیرقابل تعویض با استفاده از بلاک چین ایجاد می شوند.
  • آیا وب 3 و متاورس یکسان هستند؟
  • آیا DeFi مربوط به وب 3 است؟ 
  • سه راه بلاک چین چیست؟ 
  • آیا راه حلی برای سه گانه بلاک چین در وب 3 وجود دارد؟

اساس وب 3 چیست؟

وب 3 از بحران بانکی سال 2008 و نیاز روزافزون به اینترنت غیرمتمرکز که در آن مردم کنترل حریم خصوصی و داده های خود را داشتند، پدیدار شد. اجزای کلیدی وب 3 شامل وب معنایی، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، تمرکززدایی و هویت های دیجیتال است.

مزایای وب 3 چیست؟

مدل وب 3.0 به طور بالقوه می تواند سفارشی سازی و شخصی سازی بیشتری را برای تعاملات آنلاین فعال کند. هوش پیش بینی کننده تعبیه هوش مصنوعی و ML می تواند وب 3.0 را «هوشمندتر» و پاسخگوتر به کاربران نسبت به نسخه های قبلی خود کند.

کلام آخر

ما هنوز در دنیای وب 2 هستیم. سهام FAANG فیس بوک (اکنون متا)، اپل، آمازون، نت فلیکس و گوگل 10٪ از ارزش بازار سهام ایالات متحده را تشکیل می دهند. آیا وب 3 مختل کننده ای خواهد بود که پایان غول های اینترنتی را به همراه خواهد داشت؟

در حقیقت، وب 3 با تسلط بر اینترنت بسیار فاصله دارد. هدف بسیاری از قهرمانان وب 3 که خود معرفی شده اند، بازسازی ساختار اینترنت از شبکه های متعلق به شرکت به شبکه های کنترل شده توسط کاربر با بهره گیری از فناوری بلاک چین است.

تجربه کاربر در مقایسه با غول‌های اینترنتی که دهه‌ها برای اصلاح محصولات خود وقت داشته‌اند، اغلب به‌عنوان نامرتب دیده می‌شود. با وجود این، این فناوری در حال حاضر برای بازسازی اینترنت به گونه ای وجود دارد که به جای شرکت ها به نفع کاربران باشد. با عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال پرشین الیت از آخرین تحلیل های و سیگنال های حرفه ای ما کسب درآمد داشته باشید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.