whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

فاکتورهای مهم و تاثیر گذار بر روی بازار طلا در سال 2023

1402/01/01 ساعت 20:07


طلا برای مدت طولانی مورد توجه سرمایه گذاران بوده است و محبوبیت آن تزلزلی ندارد. قیمت طلا در نیم قرن گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است و رشد صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) یکی از عوامل افزایش قیمت این فلز گرانبهای مورد علاقه جهان است. اما، مانند هر کالایی، پیش‌بینی قیمت طلا یک فرآیند قطعی نیست.

طیف وسیعی از عوامل بر هزینه هر اونس آن تأثیر می گذارد، بنابراین کسانی که علاقه مند به خرید این فلز گرانبها هستند باید بدانند که چگونه، چرا و چه زمانی قیمت آن احتمالاً نوسان می کند. اگر به دنبال خرید طلای واقعی، فیزیکی و تخصیصی هستید که بتوانید آن را خرج کنید، اما ابتدا دوست دارید بدانید ارزش آن در طول زمان چگونه تغییر می‌کند، این مقاله از پرشین الیت که به بررسی فاکتورهای مهم و تاثیر گذار بر روی بازار طلا در سال 2023 میپدازد، برای شماست.

در این مقاله، ما عواملی را که باعث افزایش قیمت طلا می‌شوند، چگونگی پیوند طلا با تورم و پیش‌بینی‌هایمان برای ارزش ذخایر طلای شما در مدت زمان پنج تا ۱۰ سال را پوشش می‌دهیم. پرشین الیت وب سایتی است که در حوزه ی ارزهای دیجیتال یکی از بهترین کانال سیگنال ارز دیجیتال را دارا میباشد و با ارائه ابزارهایی همچون سیگنال ارز دیجیتال و اندیکاتور VIP شما را در کسب سود بهتر همراهی می‌کند.

فاکتورهای مهم و تاثیر گذار بر روی بازار طلا در سال 2023

در حالی که طلا یک کالای کم خطر در نظر گرفته می شود، قیمت هر اونس آن می تواند به دلیل چندین اثر محرک کلیدی در نوسان باشد. در زیر، فاکتورهای مهم و تاثیر گذار بر روی بازار طلا در سال 2023، بیان می‌کنیم.

1. تقاضا و عرضه 

علیرغم اینکه استفاده از طلا به حدود 5000 سال پیش برمیگردد، طلا همچنان یکی از محبوبترین فلزات گرانبها در جهان باقی مانده است و همین امر می تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. تقاضای جهانی برای طلا به ویژه در جواهرسازی و صنایع تولیدی همچنان بالاست، بنابراین قیمت آن تحت تأثیر تئوری اولیه عرضه و تقاضا قرار می گیرد (مانند زمانی که تقاضا زیاد است، قیمت ها افزایش می یابد).

سیگنال فیوچرز یکی از مهمترین ابزارهایی است که به شما در پیش بینی آینده ی قیمت یک ارز دیجیتال کمک می‌کند.

2. پوشش ریسک و حفاظت از ثروت 

ارزش ذاتی طلا به این معنی است که نسبت به سایر کالاها می‌تواند با عدم اطمینان اقتصادی بیشتری روبرو شود و آن را به شرط مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاران در دوره‌های پرتلاطم تبدیل می‌کند. این به نوبه خود به این معنی است که یک گزینه پوشش ریسک محبوب است، زیرا به محافظت در برابر شوک اقتصادی ناشی از افزایش تورم و کاهش ارزش پول کمک می کند. در نتیجه، هرچه سرمایه‌گذاران بیشتری از طلای خود محافظت کنند، قیمت هر اونس آن می‌تواند افزایش یابد.

3. ارزش دلار آمریکا

دلار آمریکا همچنان ارز ذخیره غالب جهان است و آن را به یکی از ارزهای اصلی کشورهای مختلف برای تجارت بین المللی تبدیل می کند. قیمت طلا و قدرت دلار رابطه معکوس کاملاً واضحی دارند. وقتی دلار قوی است، طلا ضعیف تر می شود و بالعکس. به عنوان مثال، بین 1 سپتامبر و 10 سپتامبر 2014، شاخص دلار آمریکا تقریباً 2 واحد افزایش یافت و این باعث نرم شدن بازار برای فروشندگان طلا شد. از سوی دیگر، افرادی که طلا می خرند ممکن است دلار قوی را به عنوان یک فرصت خرید ببینند و این می تواند تا حدودی از قیمت حمایت کند.

4. بحران های ژئوپلیتیک و رویدادهای جهانی 

طلا برای سرمایه گذاران، سرمایه مطمئن تری محسوب می شود، بنابراین در مواقع بحران های جهانی یا اختلالات ژئوپلیتیکی، تقاضای آن می تواند افزایش یابد. این فلز از نظر دوام و ثبات اقتصادی از همه دارایی های دیگر پیشی می گیرد.

این به این دلیل است که هزینه خرید طلا به ندرت تحت تاثیر نوسانات قابل توجه قرار می گیرد، طلا عنصر فوق العاده بادوام است و عرضه آن به اندازه کافی بالا است تا به راحتی تقاضا را برآورده کند .بنابراین، زمانی که اقتصادها به نوبه خود رو به رکود می روند، گزینه بازگشتی باقی می ماند. طبیعتاً این افزایش تقاضا برای طلا می تواند باعث افزایش قابل توجه قیمت شود.

به تازگی که ارزهای دیجیتال در کنار طلا توانسته اند به حد مطلوبی از محبوبیت دست یابند، تتر از سری ارزهایی است که آینده خوبی را پیش رو دارد. برای اطلاع از قیمت خرید تتر به وب سایت ما مراجعه کنید.

5. تقاضا از ETF ها

طلا یک دارایی محبوب در ETF ها است، جایی که مانند سهام خرید و فروش می شود. آیا میدانید که صندوق قابل معامله در بورس چیست؟ ETF ها در واقع مخفف عبارت exchange traded funds  است که به همان معنی صندوق قابل معامله میباشد. به آن به عنوان یک وسیله سرمایه گذاری فکر کنید که به موجب آن سرمایه گذاران می توانند کالاهایی (مانند طلا) را در بورس اوراق بهادار مانند سهام معمولی بخرند و بفروشند.

در حال حاضر، ETF ها سهم قابل توجهی از حجم کل تقاضای طلا را نشان می دهند و بنابراین تأثیر عمده ای بر هزینه هر اونس طلا دارند. توجه داشته باشید که در Glint، ما با ETF ها سروکار نداریم، طلایی که با Glint خریداری می کنید، طلای واقعی، جامد و تخصیص یافته است. 

6. تولید طلا

فراموش نکنید که برخلاف سایر دارایی های مدرن، طلا یک کالای فیزیکی است که در مقادیر محدود موجود است. این بدان معناست که تولید طلا باید وارد معادله قیمت‌گذاری شود، به طوری که حجم عرضه در زمان واقعی فلز بر هزینه‌ها مانند تقاضا تأثیر می‌گذارد. و با گذشت زمان و پیچیده‌تر شدن استخراج معادن، احتمالاً با کمیاب‌تر شدن مواد خام طلا، ارزش ذاتی طلا افزایش می‌یابد.

7. تورم 

یکی از دلایل رایجی که برای نگهداری طلا ذکر می شود، به عنوان پوششی در برابر تورم و کاهش ارزش پول است. ارزش ارز در نوسان است، اما ارزش طلا، از نظر آنچه که یک اونس طلا می تواند بخرد، ممکن است در دراز مدت پایدارتر بماند. از آنجایی که طلا خارج از سیاست دارای ارزش است در سراسر جهان برای آن ارزش قائل می‌شوند، طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری کم ریسک و محکم در میان ارزهای در حال سقوط جذاب است. زمانی که سرمایه گذاران معتقدند ارزش پول کاغذی آنها کاهش می یابد، ممکن است برای خرید طلا تشویق شوند.

برای فعالیت در دنیای ارز دیجیتال از مهمترین اقدامات احراز هویت بایننس است.

8. بی ثباتی بانک مرکزی 

در ایالات متحده، فدرال رزرو بانک مرکزی است. اکثر کشورها دارای بانک مرکزی هستند و سایر بانک‌های غالب شامل بانک مرکزی اروپا، بانک ژاپن و بانک ملی سوئیس هستند. ورشکستگی بانک ها و سیاست های اقتصادی نامنظم باعث می شود خرید طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن به نظر برسد.

هنگامی که سیستم پول کاغذی فعلی دچار عدم اطمینان می شود، بار دیگر، مردم به سمت طلا هجوم می آورند. برخی از سرمایه‌گذاران امنیت فیزیکی و ملموس نگهداری طلا را در زمانی که بانک‌های مرکزی با کسری بودجه مواجه می‌کنند را به عنوان محافظت از ثروت ترجیح می‌دهند. به نوبه خود، افزایش تقاضا باعث افزایش بیشتر ارزش طلا می شود.

9. نرخ بهره 

طلا مانند اوراق قرضه خزانه یا حساب های پس انداز سودی پرداخت نمی کند، اما قیمت فعلی طلا اغلب منعکس کننده افزایش و کاهش نرخ بهره است. با افزایش نرخ بهره، ممکن است قیمت طلا کاهش یابد زیرا مردم طلا را می فروشند تا سرمایه خود را برای فرصت های سرمایه گذاری دیگر آزاد کنند. با کاهش نرخ بهره، قیمت طلا ممکن است دوباره افزایش یابد زیرا در مقایسه با سایر سرمایه گذاری ها هزینه فرصت کمتری برای نگهداری طلا وجود دارد. نرخ بهره پایین با جذب بیشتر طلا برابری می کند.

10.طلا و صنعت جواهرسازی 

طلا فقط به عنوان یک صندوق تامینی و سرمایه گذاری امن ارزشمند نیست. از طلا در جواهرسازی و صنعت نیز استفاده می شود. بیش از نیمی از تقاضای طلا از جواهرات است و چین، هند و ایالات متحده سه کشوری هستند که بیشترین تقاضا را دارند. در برخی از مناطق هند، طلا هنوز به عنوان یک نوع ارز، نمایش ثروت، هدیه مهم و پوششی در برابر روزهای بد در نظر گرفته می شود.

این تقاضا باعث افزایش قیمت طلا در هند می شود. طلا، هم رنگ و هم فلز گرانبها، نماد ثروتمندی در چین است و اقتصاد پررونق چین به این معنی است که افراد بیشتری پولی برای خرید طلای چین دارند. علاوه بر جواهرات، 12 درصد دیگر از تقاضای طلا از کاربردهای صنعتی تولید می شود. سازندگان از طلا در انواع دستگاه های الکترونیکی، از کامپیوتر گرفته تا سیستم های GPS و دستگاه های پزشکی مانند استنت های قلب استفاده می کنند. 

برای اطلاع از جدیدترین اخبار قیمت ارز دیجیتال میتوانید به کانال سیگنال ارز دیجیتال پرشین الیت مراجعه کنید و علاوه بر اطلاع از جدیدترین اخبار، از سیگنال ارز دیجیتال هم استفاده کنید.

قیمت طلا در طول زمان و چرا این موضوع مهم است؟

در حالی که طلا به عنوان یک دارایی با ثبات در نظر گرفته می شود، ارزش آن در طول قرن گذشته نوسانات قابل توجهی داشته است. اما چرا باید این موضوع مهم باشد؟ و ارزش های تاریخی طلا در مورد اینکه قیمت ها در آینده ممکن است به کجا بروند و چه چیزی می توانند به ما بگویند؟

هنگام انتخاب بهترین زمان برای خرید طلا، سرمایه گذاران به اطلاعات تاریخی قیمت گذاری توجه دقیق دارند. این به این دلیل است که می تواند چیزهای زیادی را در مورد وضعیت فعلی بازار طلا و چگونگی تغییر قیمت فلز در هفته ها و ماه های آینده نشان دهد. به عنوان مثال، در سال 2011، قیمت هر اونس طلا به بالاترین حد خود یعنی حدود 2000 دلار رسید.

از آن زمان به بعد، اندکی کاهش یافته است، اما بسیاری از تحلیلگران این را موقتی می دانند و پیش بینی می کنند که طلا در بلندمدت به این مسیر صعودی ادامه خواهد داد. داده‌های تاریخی قیمت‌گذاری همچنین می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا زمان مناسب برای خرید طلا را از منظر تقاضا تشخیص دهند. به عنوان مثال، زمانی که کاهش دلار آمریکا در گذشته باعث کاهش قیمت طلا شد، در چه مقطعی با افزایش تقاضا دوباره شروع به افزایش کرد؟ چنین تحلیلی می تواند بهترین زمان خرید را برای تضمین حداکثر ارزش طلای شما نشان دهد. با درک قیمت های تاریخی طلا، می توانید فرضیاتی در مورد مسیر آینده این فلز داشته باشید و تصمیمات آگاهانه تری در مورد زمان مناسب برای خرید و فروش بگیرید.

نحوه پیش بینی قیمت طلا در آینده 

مانند سایر کالاها، پیش‌بینی ارزش آتی طلا دشوار است و دلیل ساده‌ای برای این موضوع وجود دارد. بازارهای کالا مانند حراج هستند. مردم قبل از افزایش قیمت به دنبال خرید هستند، اما با این کار قیمت را بالا می برند. این ماهیت عرضه و تقاضا در بازار دارایی های فیزیکی مانند طلا است. تقاضا همیشه باعث افزایش قیمت ها می شود. البته می‌توان در مورد ارزش آتی طلا پیش‌فرض‌هایی داشت. اما مانند هر سرمایه گذاری دیگری، هیچ تضمینی وجود ندارد که همه چیز طبق پیش بینی پیش برود.

به یاد داشته باشید که سیگنال فیوچرز به در پیش بینی قیمت ارز دیجیتال بسیار مهم است.

کلام پایانی 

امروزه تقاضا برای طلا، مقدار طلا در ذخایر بانک مرکزی، ارزش دلار آمریکا و تمایل به نگهداری طلا به عنوان پوششی در برابر تورم و کاهش ارزش پول، همگی به افزایش قیمت این فلز گرانبها کمک می کنند. در این مقاله از پرشین الیت به بررسی فاکتورهای مهم و تاثیر گذار بر روی بازار طلا در سال 2023 پرداختیم. پرشین الیت یکی از بهترین وب سایت ها در حوزه ارز دیجیتال است که در کانال سیگنال ارز دیجیتال خود بهترین سیگنال فارکس و قیمت ارز دیجیتال را به صورت روزانه در اختیار شما قرار خواهد داد.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.