whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

رویدادهای فاندامنتالی چیست و معرفی منابع

1401/02/04 ساعت 04:02


رویدادهای فاندامنتالی می‌تواند به سرمایه گذاران بازارهای ارزی در سطح مختلف جهانی کمک کند تا بهترین راهبرد را برای سرمایه‌گذاری بیابند. در این شیوه تحلیلی، سرمایه‌گذاران با توجه به رویدادهای مختلف اقتصادی و سیاسی داخلی کشورهای مختلف و رویدادهای جهانی شرایط بازار را تحلیل می‌کنند.

 تحلیل فاندامنتال به کاربران بازارهای جهانی مخصوصا سرمایه‌داران فعال در زمینه ارزهای دیجیتال کمک شایانی می‌کند. این افراد به کمک تحلیل فاندامنتال می‌توانند وضعیت میان‌مدت و بلندمدت ارزهای دیجیتال را به خوبی تجزیه‌وتحلیل نمایند.

 

شکل 1 تحلیل فاندامنتال بنیادی در حقیقت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و نمودار ارزش یک ارز دیجیتال است.

 

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis) یا همان تحلیل بنیادی در حقیقت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و نمودار ارزش گذاری ارز دیجیتال است. در این شیوه، ارزش رمز ارزهایی که در بازارهای جهانی مورد معامله قرار می‌گیرند از بالا به پایین و با توجه به عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

به عبارت بهتر تحلیل فاندامنتال یکی از شیوه‌های ارزیابی متغیرهای اقتصادی تاثیر گذار بر بازار رمز ارزها است. در واقع این تحلیل، ارزش حقیقی یک رمز ارز را در حال حاضر و در زمان آینده بیان می‌کند. اخباری همچون مرگ خالق یک رمز ارز، توسعه یا ورشکستگی شرکت‌ها و صرافی‌های معتبر رمز ارزها و حتی اخبار مختلفی از چهره های جهانی  می‌تواند در افزایش یا کاهش ارزش یک رمز ارز تاثیر بسزایی داشته باشد.

انواع رویدادهای فاندامنتالی در ارزهای دیجیتال

 

تحلیل ارزش ارز دیجیتال توسط دو فرایند تکنیکال و فاندامنتال مورد بررسی قرار می‌گیرد. هرکدام از این شیوه‌های تحلیلی، شاخص‌ها و متغیرهای خاص خود را دارند. برخی از  رویدادهای فاندامنتالی در بستر نسخه‌ها و شبکه‌های اصلی خود رمز ارزها روی می‌دهد.

رویدادهای فاندامنتالی تاثیر زیادی بر وضعیت بازارها دارند به طوری که در طی نوسانات بازار رمز ارزها نقش قابل توجهی دارند. در نتیجه این رویدادها، انجام معاملات را سخت و پرخطر کرده و سرمایه گذاران را با چالش‌های جدی مواجه می‌کنند. بنابراین یک معامله‌گر حرفه‌ای باید با اتکا به اخبار روز و ترید گزارش‌های ارائه شده از منابع مختلف، وضعیت بازار را تحلیل نماید.

  • بررسی رویداد Coin Burn:

رویداد Coin Burn، همان بررسی عرضه و تقاضای رمز ارزهای مختلف همچون بیت کوین است که نقش به سزایی در قیمت‌گذاری دارد. به عبارت بهتر هرچه عرضه یک رمز ارز کم شود و تقاضا آن در بازار و صرافی‌ها بالا باشد، قیمت ارز دیجیتالی بالا می‌رود.

برای مثال، حداکثر بیت کوین فعال در بستر بلاک چین این رمز ارز ۲۱ میلیون می‌باشد که در حال حاضر افراد زیادی متقاضی دریافت آن هستند. موجودی توکن ها، حجم معاملات روزانه و بلندمدت، میزان تراکنش‌ها (NFT) از جمله عواملی هستند که میزان عرضه و تقاضای یک رمز ارز را تعیین می‌کنند. تحلیل گران با تکیه بر این موارد می‌توانند سیگنال ارز دیجیتال مدنظر را با کمک یکی از رویدادهای فاندامنتالی بررسی و تحلیل نمایند.

  • بررسی رویداد Update:

همه ارزهای دیجیتالی واحدهای غیرمتمرکزی هستند که در بستر یک پلتفرم موسوم به بلاک چین در حال فعالیت می‌باشند. هرکدام از این بلاک چین‌ها خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند . اما بعد از مدتی گروه‌های پدید آورنده رمز ارز برای آنکه توکن ها مورد حمله هکرها قرار نگیرند، بلاک چین و حتی کل شبکه را به‌روزرسانی می‌کنند.

این به‌روزرسانی برای ارتقا کیفیت و سرعت تراکنش‌ها و سایر فعالیت‌های بلاک چین و استخراج آن صورت می‌گیرد. ارتقا پلتفرم و به‌روزرسانی آن می‌تواند یکی از عوامل مهمی باشد که می‌توان در تحلیل فاندامنتال به آن توجه نمود.

 

شکل 2 فعالیت یک ارز دیجیتال توسط دو تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

 

  • بررسی رویداد Hard Fork:

برای درک این مبحث بهتر است از ارز دیجیتالی اتریوم و اتریوم کلاسیک استفاده کنیم که رویداد هارد فورک به وضوح در این زمینه صورت گرفته است. اتریوم در سال‌های 2013 -2014 توسط ویتالیک بوترین برنامه‌نویسی شد و تا سال 2016 از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود. در همین سال بلاک چین اصلی اتر مورد حمله هکرها قرار گرفت و بیش از 50 میلیون دلار از موجودی آن به سرقت رفت.

گروه ویتالیک برای جلوگیری از تکرار شدن  این فاجعه، اتریوم کلاسیک را از روی بلاک چین اتریوم کد نویسی کردند و آن را به بازار عرضه نمودند. به عبارت ساده‌تر در پروسه هارد فورک، رمز ارز جدید با رمز ارز قبلی مشابهت دارد و تقریبا از نحوه فعالیت یکسانی برخوردار می‌باشند. اما در عمل، این دو رمز ارز بسیار متفاوت از هم بوده و سازوکار متفاوتی از هم دارند.

  • بررسی رویداد Soft Fork:

یکی از رویدادهای فاندامنتالی که می‌تواند در تعیین سیگنال ارز دیجیتال تاثیر فراوانی داشته باشد، رویداد Soft Fork آن است. در این رویداد بر روی بلاک چین تغییراتی اعمالی می‌شود تا فعالیت و پردازش اطلاعات را تسریع نماید. این تغییر یا به‌روزرسانی می‌تواند نمودار فعالیت و ارزش‌گذاری یک رمز ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

  • بررسی رویداد Meetup:

در این رویداد اعضای تیم برای معرفی رویکرد یا برای تبین اهداف خود میزگرد یا جلسه هم‌اندیشی برگزار می‌کنند. در همین راستا توجه مطبوعات و فعالیت بازار رمز ارزها به این رویداد جلب می‌شود به طوری که مشتاقانه منتظر نتیجه این نشست هستند. گاهی نتیجه این نشست‌ها تکانه‌های شدیدی به بازار وارد کرده و ارزش ارزهای دیجیتالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • بررسی رویداد AMA:

در این رویداد، مدیرعامل یا مدیران ارشد مجموعه با مطبوعات و اصحاب رسانه، جلسه‌ای برگزار می‌کنند تا از این طریق جدیدترین اخبار را به اطلاع عموم برسانند. در این جلسه کاربران و خبرنگاران می‌توانند همه سوالات خود را درباره پروژه و رویکرد ارز دیجیتالی از مدیران بپرسند.

کد نویسی بلاک چین اختصاصی، بررسی عملکرد شبکه یا راه‌اندازی شبکه اصلی برای رمز ارز، راه‌اندازی پلتفرم پشتیبانی کننده مانند کیف پول یا افزایش قیمت ارز تنها بخش کوچکی از رویداد AMA است.

 

شکل 3 یک سرمایه‌گذار باید بداند چه زمانی باید ارز دیجیتال را خریدار نماید و چه زمانی آن را بفروشد.

 

منابع رویدادهای فاندامنتالی اساسی که معامله‌گر باید به آن توجه کند : 

یک سرمایه‌گذار باید بداند چه زمانی باید ارز دیجیتال را خریدار نماید و چه زمانی آن را بفروشد. به عبارت بهتر یک معامله‌گر حرفه‌ای باید رویدادهای پرخطر و سودآور را شناسایی کند و بر اساس آن تشخیص دهد که بهتر است از بازارها دوری کند یا نه.

تولید ناخالصی (GDP)

انتشار تولید ناخالصی جامع‌ترین شاخص برای ارزیابی وضعیت اقتصادی و ارزش یک رمز ارز است که مجموع ارزش بازار و میزان ارز استخراج شده در یک دوره زمانی خاص را تبین می‌کند.

نرخ رشد تولید ناخالصی و استخراج یک رمز ارز می‌تواند به صورت ماهانه یا سالیانه ارائه ‌شود. این مبحث می‌تواند باعث نوسانات قابل توجهی در بازر رمز ارزها شود. نرخ رشد بالا به معنای عملکرد خوب و تأثیر مثبت آن در ارزش‌گذاری رمز ارز هست و نرخ رشد کمتر از حد تعیین شده، تاثیر منفی را بازگو می‌کند.

گزارش CPI

 CPI تغییر قیمت و حجم معاملات صورت گرفته در بستر یک بلاک چین است که به صورت ماهانه وضعیت سبد خریدوفروش یک ارز را نمایان می‌کند. هرچه تقاضای خرید رمز ارز بیشتر باشد نشان دهنده آن است که تقاضا برای سرمایه‌گذاری و استخراج آن بیشتر است. در نتیجه معامله گران برای بهره‌مندی از این رمز ارز علاقه نشان می‌دهند.

فاکتور مارکت کپ

 

فاکتور مارکت کپ در حقیقت ارزش کل بازار رمز ارزها را مشخص می‌کند و مقدار آن بر اساس دلار آمریکا تعیین می‌گردد. سایت کوین مارکت‌ کپ بهترین مرجع برای اطلاع از سرمایه در حال گردش درون بلاک چین یک رمز ارز در طول رویداد فاندامنتال است.

این فاکتور که یکی از اساسی ترین رویدادهای فاندامنتالی است که باید در تقویم رویدادها درج گردد و به شدت تحت نظارت و بررسی قرار گیرد. هرچه عدد مارکت کپ بیشتر باشد نشان دهنده حجم بالای معامله و در نتیجه افزایش ارزش ارز دیجیتال مدنظر است.

 

شکل 4 بنجامین گراهام پایه‌گذار تحلیل فاندامنتالی است.

 

در رویدادهای فاندامنتالی فراموش نکنید که : 

کسانی که در بازار رمز ارزها فعالیت می‌کنند از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال برای بررسی وضعیت بازار و نحوه سرمایه گذاری در آن استفاده می‌نمایند. در این بین تحلیل بنیادی می‌تواند به وضوح ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال را با توجه به شرایط اقتصادی تبین کند.

یک تحلیلگر حرفه‌ای با اتکا به ترید تمامی اخبار و رویدادهای فاندامنتالی می‌تواند تمام جوانب و عوامل موثر در بازار را تشخیص دهد. بنجامین گراهام پایه‌گذار این تحلیل عوامل اقتصادی و مالی را از مهم‌ترین رویدادهای فاندامنتال دانسته است.

 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.