whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

مفهوم گس یا سوخت شبکه اتریوم

1402/04/30 ساعت 00:42


اگر ندانیم گس اتریوم چیست و کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم چگونه محاسبه می‌شود، ممکن است به اشتباه هزینه‌های گزافی بپردازیم و حتی در پایان تراکنش خود را کامل نکنیم. در این مقاله می‌خواهیم عوامل موثر در محاسبه کارمزد تراکنش‌ها در بلاک چین اتریوم قبل و بعد از هارد فورک لندن را معرفی کنیم. ما از شما قدردانی می‌کنیم که پرشین الیت را برای افزایش دانش و آگاهی خود انتخاب کرده‌اید.

در پرشین الیت می‌توانید علاوه بر دریافت اخبار سیگنال ارز دیجیتال از خدماتی چون احراز هویت بایننس و یا کوکوین نیز برخوردار شوید. با عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی، کانال سیگنال فیوچرز و کانال سیگنال فارکس در معاملات خود پیروزمندانه عمل کنید.

گس هزینه‌ای ‌است که برای پردازش تراکنش‌ها در بلاک چین اتریوم پرداخت می‌شود. این هزینه برای اجرای قرارداد هوشمند استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند آن دسته از کدهای رایانه‌ای ‌هستند که در صورت رعایت تمام شرایط موجود در رایانه، یک سری عملیات را به طور خودکار توسط رایانه انجام می‌دهند. هر کد دستوری در قراردادهای هوشمند نیاز به قدرت پردازش و در نتیجه هزینه دارد که با گس اندازه گیری می‌شود. به طور خلاصه، گس سوخت ماشین مجازی اتریوم (EVM) است.

گس مبلغی است که اتریوم از کاربران خود برای اجازه تعامل با شبکه دریافت می‌کند. وقتی برای ارسال تراکنش بنزین می‌پردازید، در واقع هزینه انرژی مورد نیاز برای انجام محاسبات را پرداخت می‌کنید.

پرداخت گس با ارز دیجیتال بومی اتریوم، اتر (ETH) انجام می‌شود. قبل از اجرای ارتقاء لندن، هزینه گس از ضرب محدودیت گس در قیمت گس بدست می‌آمد. اما پس از این به روز رسانی و با اعمال EIP-1559 تغییراتی در سیستم کارمزد اتریوم ایجاد شد و عوامل دیگری به این شبکه اضافه شد.

خلاصه‌ای ‌از گس اتریوم 

در این بخش به راه حلی نیاز داریم که با آن بتوانیم میزان پردازش مورد نیاز و در نتیجه کارمزد هر عملیات را نسبت به سختی یا سهولت آن مشخص کنیم. این محلول واحدی به نام گس (سوخت) است.

فراموش نکنید که گس موجود در اتریوم یک ارز دیجیتال جداگانه نیست و در صرافی‌ها خرید و فروش نمی‌‌شود، بلکه تنها یک واحد ضمنی در پلتفرم اتریوم است که میزان تلاش لازم برای اجرای یک عملیات را مشخص می‌کند. مقدار گس مورد نیاز برای هر عملیات قبلاً در شبکه اتریوم مشخص شده است، به عنوان مثال برای هر تراکنش عادی (ارسال اتر) باید 21000 گس خرج شود و کاربر باید این 21000 گس را با اتر (ارز دیجیتالی) بپردازد. 

اما قیمت تمام شده و قیمت گس چگونه تعیین می‌شود؟

خود کاربران آن را تعریف می‌کنند. هر کسی می‌تواند هر هزینه‌ای ‌برای گس بپردازد. به عنوان مثال، یک نفر می‌تواند برای هر گس 0.000000002 اتر و یک نفر دیگر می‌تواند 10 اتر بپردازد. با این حال، ظرفیت شبکه اتریوم محدود است و نمی‌‌توان همه تراکنش‌ها را در زمان واقعی تایید کرد. بنابراین، ماینرهای اتریوم ترجیح می‌دهند ابتدا تراکنش‌ها را با کارمزدهای بالاتر (قیمت گس بالاتر) تأیید کنند و بنابراین اگر کارمزد گسی که پرداخت می‌کنید کم باشد، ممکن است تراکنش شما در صف قرار بگیرد و هرگز تأیید نشود.

گس لیمیت اتریوم چیست؟

هر کد دستوری در اتریوم گس یک محدودیت ثابت و از پیش تعیین شده دارد. این فاکتور حداکثر میزان گسی را که کاربران برای انجام کارهای مختلف باید بپردازند را نشان می‌دهد. انواع مختلف تراکنش‌ها در بلاک چین اتریوم هزینه‌های محدودیت گس متفاوتی دارند. مانند ارسال اتر که حد گس آن برابر با 21 هزار واحد است. در واقع محدودیت گس بر اساس نوع قرارداد هوشمند و میزان کدهای درج شده در آن تعیین می‌شود.

محدودیت گس در شبکه اتریوم از حملات اسپم جلوگیری می‌کند. در این حملات تعداد زیادی تراکنش با هدف ایجاد اختلال در شبکه ارسال می‌شود. هزینه‌ای ‌که باید به صورت گس برای اجرای تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم پرداخت شود به امنیت شبکه کمک می‌کند و از این نوع حملات جلوگیری می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که اگر سقف بنزین را کم‌تر از مقدار لازم تعیین کنید، تراکنش شما برگردانده می‌شود اما به شما بازپرداخت نمی‌‌شود. این به این دلیل است که ماینر کار خود را انجام داده است و پاداش خواهد گرفت. از طرفی در صورت پرداخت سقف گس بیش‌تر از مبلغ تعیین شده، پس از انجام معامله، مبلغ مازاد به شما برگردانده می‌شود.

قیمت گس اتریوم یا Price Gas چیست؟

قیمت گس هزینه‌ای ‌است که کاربر حاضر است برای هر واحد گس بپردازد. واحد قیمت گس، گوئی یا گوئی است. کیف پول‌های اتریوم معمولاً به طور خودکار قیمتی منطقی و پیش فرض را برای گس پرایس در نظر می‌گیرند که کاربر می‌تواند آن را تغییر دهد. اگر قیمت گس خیلی پایین تنظیم شود، ممکن است معامله شما هرگز توسط ماینرها بررسی نشود. قیمت مناسب برای قیمت گس بر اساس عرضه و تقاضای بازار متفاوت است. بنابراین تا کنون متوجه شده‌ایم که قیمت گس با توجه به ازدحام شبکه تعیین می‌شود و قابل تغییر است. اما حد گس یک مقدار ثابت است که از قبل با توجه به کاربرد تعیین می‌شود.

Gwei چیست؟

واحد گس پرایس گیگا وی است که به اختصار Gwei می‌باشد. هر وی معادل 10 به توان 18 اتر (1ETH=10^18 وی) و هر گیگاوی معادل 10 به توان 9 وی (1Gwei=10^9wei) و 10 به توان 9 اتر است.

کیف پول‌های اتریوم اغلب از این واحد برای تعیین قیمت بنزین استفاده می‌کنند. این کاربر است که تعیین می‌کند که چه تعداد جیوی می‌خواهند به ازای هر واحد گس بپردازند. اگر قیمت گس را بالاتر از میانگین انتخاب کنید، تراکنش شما در شبکه اتریوم سریعتر انجام می‌شود و اگر قیمت گس را زیر میانگین انتخاب کنید، تراکنش شما یا انجام نمی‌‌شود یا باید مدت زیادی منتظر بمانید. با مراجعه به سایت پمپ بنزین اث می‌توانید سرعت معاملات را با توجه به قیمت بنزین مشاهده کنید.

عوامل موثر بر گس اتریوم پس از هارد فورک لندن

پس از اجرای EIP-1559، فیلدهای دیگری به تراکنش‌ها اضافه شد. تراکنش‌هایی که شامل این فیلدهای جدید می‌شوند به تراکنش‌های نوع 2 معروف هستند. تراکنش‌هایی که با سازوکار قبلی انجام می‌شود، تراکنش‌های قدیمی شناخته می‌شوند و به آن‌ها تراکنش‌های نوع 0 نیز گفته می‌شود.

هم‌چنین به یاد داشته باشید که EIP-1559 محدودیت گس را تغییر نداده است و به عنوان مثال محدودیت گس برای ارسال اتر هم‌چنان برابر با 21000 واحد گس است. هم‌چنین باید به خاطر داشت که EIP-1559 در واقع هزینه‌های گس را کاهش نمی‌‌دهد. بلکه تخمین آن را آسان‌تر می‌کند و منجر به تجربه کاربری بهتر می‌شود. با این توضیحات بهتر است روی فیلدهایی که در محاسبه تراکنش‌های نوع دو نیاز داریم تمرکز کنیم.

کارمزد پایه (Gas Fee)

این فاکتور به حداقل مقدار گسی که برای انجام تراکنش در بلاک چین اتریوم نیاز است، اشاره دارد. میزان گس مورد نیاز برای این فاکتور با توجه به تقاضا تعیین می‌شود و فرقی نمی‌‌کند که چه نوع معامله‌ای ‌انجام می‌شود. از آنجایی که Base Fee مربوط به تقاضا است، به صورت پویا و خودکار با توجه به تعداد کاربران شبکه در زمان‌های مختلف تنظیم می‌شود. هزینه پایه در شبکه اتریوم سوزانده می‌شود. پس تایید کنندگان سهمی از آن ندارند.

هزینه پایه با توجه به محتوای آخرین بلوک تایید شده توسط شبکه محاسبه می‌شود. با توجه به پر بودن بلوک آخر، کارمزد پایه نیز کم و زیاد می‌شود. نکات زیر به شما در درک بهتر هزینه پایه کمک می‌کند:

  • اگر بلوک دقیقاً 50٪ پر باشد، هزینه پایه نسبت به بلوک قبلی تغییر نمی‌‌کند.
  • اگر آخرین بلوک به طور کامل پر شود (100 درصد)، هزینه پایه در بلوک بعدی 12.5 درصد افزایش می‌یابد.
  • اگر آخرین بلوک بیش از 50 درصد و کم‌تر از 100 درصد پر شود، هزینه پایه به این میزان و کم‌تر از 12.5 درصد افزایش می‌یابد.
  • اگر آخرین بلوک 0٪ پر (یا خالی) باشد، هزینه پایه 12.5٪ کاهش می‌یابد.
  • اگر آخرین بلوک بیش از صفر و کم‌تر از 50 درصد پر شده باشد، هزینه پایه به همان نسبت و کم‌تر از 12.5 درصد کاهش می‌یابد.

تیپ یا Priority Fee

گفتیم کارمزد پایه سوخته و اعتبار دهنده سهمی از آن نمی‌‌گیرد. بنابراین بلاک چین اتریوم باید برای شرکت کنندگان این شبکه انگیزه ایجاد کند. این مشوق به عنوان کارمزد اولویت شناخته می‌شود و مبلغ اضافی و اختیاری است که باعث می‌شود تراکنش شما سریعتر انجام شود. این کارمزد اعتباردهندگان را تشویق می‌کند تا تراکنش شما را زودتر از سایر تراکنش‌ها پردازش کنند. در مکانیزم اثبات کار، کارمزد به ماینر می‌رسد و اکنون پس از ادغام اتریوم، اعتبار دهنده‌ها یا اعتبار سنجی‌ها این مبلغ را دریافت می‌کنند.

مکس فی (Max Fee)

این پارامتر حداکثر مبلغی است که کاربر برای انجام تراکنش خود در شبکه اتریوم می‌پردازد. در صورتی که کاربر بخواهد تراکنش او با احتمال بیش‌تری انجام شود باید حداکثر کارمزد را بالاتر از مجموع Base Fee و Tip قرار دهد. این موضوع به خصوص در هنگام ازدحام شبکه بسیار مفید خواهد بود.

مابه التفاوت Max Fee و (Base Fee + Tip) پس از انجام تراکنش به فرستنده تراکنش برگردانده می‌شود. بنابراین کاربر مطمئن است که مبلغی که در شبکه استفاده نشده است به او بازگردانده می‌شود. در قسمت بعدی برای رفع ابهامات احتمالی بیش‌تر در مورد این عامل توضیح خواهیم داد.

مروری بر ساختار هزینه گس قبل و بعد از ارتقای لندن

درست است که ارتقای لندن اتفاق افتاده است، اما برخی کیف پول‌ها هنوز از مکانیزم قدیمی GasFi پشتیبانی می‌کنند. در این حالت، کاربران قیمت بنزین مورد نظر خود را تعیین می‌کنند و اعتبارسنجی‌ها معاملاتی را با قیمت گس بالاتر انتخاب می‌کنند. زیرا هر چه قیمت بنزین بالاتر باشد، سود بیش‌تری به دست می‌آورند. این موضوع باعث می‌شود کاربرانی که مبالغ کم‌تری برای قیمت بنزین می‌پردازند مدت زیادی منتظر بمانند که ناخوشایند است.

اما در مورد تراکنش‌های تحت EIP-1559، شرایط متفاوت خواهد بود. کارمزد پایه حداقل مبلغی است که برای انجام تراکنش باید پرداخت شود. هر چه تراکم شبکه بیش‌تر باشد این میزان بیش‌تر خواهد شد و با کاهش ازدحام شاهد کاهش هزینه پایه خواهیم بود.

اگر کاربران می‌خواهند تراکنش آن‌ها زودتر انجام شود، باید فاکتور Miner Tip را نیز تنظیم کنند. نکته متعلق به اعتباردهنده‌ها است و مستقیماً در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. این یک مکانیسم انگیزشی برای اولویت بندی تراکنش‌ها ایجاد می‌کند.

اما به Max Fee می‌رسیم. گفتیم که هزینه پایه با توجه به ازدحام شبکه تعیین می‌شود. حال فرض کنید تراکنشی دارید که در حال تعلیق است و هنوز تکمیل نشده است. در این زمان است که شبکه به طور ناگهانی شلوغ می‌شود و این موضوع باعث افزایش Base Fee می‌شود. در این صورت تکلیف معامله شما چیست؟ اینجاست که تعیین فاکتور حداکثر کارمزد می‌تواند تراکنش شما را تضمین کند.

اگر این ضریب را طبق فرمول زیر محاسبه کنید، این تضمین وجود دارد که حتی اگر شش بلوک متوالی به طور کامل پر شود (با 100 درصد ظرفیت)، تراکنش شما هم‌چنان شانس قرار گرفتن در یکی از بلوک‌ها را دارد.

با در نظر گرفتن 2 JV برای Tip و طبق فرمول فوق حداکثر کارمزد برابر با 202 واحد خواهد بود. حال اگر تراکنش شما در بلوک فعلی تکمیل نشود، در بلوک بعدی، Base Fee 12.5 درصد افزایش می‌یابد. اما جای نگرانی نیست؛ تراکنش شما هم‌چنان واجد شرایط بودن در بلوک است. در هر یک از بلوک‌ها زمانی که تراکنش شما انجام می‌شود، حداکثر کارمزد باقی مانده که مصرف نشده است به شما برگردانده می‌شود. با این مثال مشخص می‌شود که تنظیم حداکثر کارمزد، به خصوص زمانی که شلوغی شبکه زیاد است، می‌تواند شانس تراکنش شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

نمونه‌ای ‌از هزینه گس در شبکه اتریوم

فرض کنید شخص A می‌خواهد برای شخص B یک اتر بفرستد گفتیم که حد گس برای ارسال اتر 21000 JV است. در این مثال ما Base Fee را 150 JV در نظر می‌گیریم. شخص A می‌خواهد تراکنش او زودتر انجام شود، بنابراین در قسمت Tip عدد 20 را مشخص می‌کند. این هزینه‌ای ‌است که به اعتبار سنج می‌رسد. کل هزینه ارسال اتر از کیف پول شخص A به شخص B به شرح زیر خواهد بود:

هزینه گس = محدودیت گس * (هزینه پایه + هزینه اولویت) = 21000 * (150 + 20) = 3570000 JV یا 0.00357 اتر.

یعنی 1.00357 اتر باید توسط شخص A پرداخت شود. از این مبلغ، Base Fee می‌سوزد و Tip به اعتبار سنج می‌رسد.

لغو نمودن تراکنش

اگر قیمت گس بسیار پایینی را انتخاب کرده‌اید، ممکن است معامله برای مدت طولانی در حالت انتظار باقی بماند و تایید نشود. لغو تراکنش به طور کلی امکان پذیر نیست، اما می‌توانید با تغییر Nonce، این تراکنش را با تراکنش دیگری جایگزین کنید. برای انجام این کار، شناسه تراکنش (TXid) خود را در Etherscan وارد کنید و مانند تصویر زیر، nonce تراکنش را دریافت کنید. نانس در این مثال برابر با 15 است.

اکنون وارد کیف پول خود شوید و تراکنش جدیدی ثبت کنید. در این تراکنش، صفر اتر را به آدرس کیف پول خود ارسال کنید. یعنی صفر اتر را از کیف پول خود به آدرس کیف پول خود ارسال کنید. نکته اینجاست که این بار قیمت گس بالاتری را انتخاب کنید تا احتمال معامله افزایش یابد. سپس تنظیمات کیف پول خود را وارد کنید و nonce تراکنش جدید را با Nonce در حال تعلیق جایگزین کنید که در این مثال برابر با 15 است به این ترتیب تراکنش قبلی شما لغو می‌شود. البته امکان تغییر Nance در تمامی کیف پول‌ها وجود ندارد.

چرا در بیت کوین گس وجود ندارد؟

دلیل ایجاد بیت کوین سوالاتی بود که برای همه مردم مشترک بود:

  • آیا می‌توان شبکه پرداختی ساخت که ارزش (پول) را بدون نیاز به واسطه و دولت در سراسر جهان جابجا کند؟
  • آیا می‌توان پولی غیرمتمرکز ایجاد کرد که نیازی به دولت و شرکت‌ها نداشته باشد و حق توزیع آن در دست مردم باشد؟

خالق ناشناس بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، با معرفی پدیده انقلابی خود به این سوالات پاسخ داد. در نهایت، ما یک سیستم پولی غیرمتمرکز داریم که می‌تواند بدون نیاز به واسطه، ارزش را مستقیماً از فردی به فرد دیگر منتقل کند.

با این حال، بیت کوین، مانند تمام بلاک چین‌های نسل اول، یک مشکل داشت. این شبکه فقط اجازه تراکنش‌های مالی را می‌داد و هیچ راهی برای افزودن شرایط خاصی به این تراکنش‌ها وجود نداشت. البته این شرایط را می‌توان در بیت کوین نیز تعیین کرد، اما نحوه کار بسیار سخت و زمان بر است. قراردادهای هوشمند برای حل این مشکل به کمک ما آمدند.

کلام آخر

برای انجام تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، لازم است بدانیم مفهوم گس چیست. زیرا در غیر این صورت ممکن است تراکنش برای مدت طولانی در حالت انتظار باقی بماند و تکمیل نشود. گس در اتریوم هزینه‌ای ‌است که برای انجام تراکنش‌ها پرداخت می‌کنید. این هزینه صرف منابعی می‌شود که برای انجام محاسبات نیاز دارید.

در این مقاله به تفصیل این کارمزد را توضیح دادیم و کارمزدهای شبکه اتریوم را پس از هارد فورک لندن بررسی کردیم. آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که تراکنش شما در شبکه متوقف شود و مدت زیادی منتظر بمانید؟ آیا پس از اجرای EIP-1559، اکنون می‌توانید کارمزد تراکنش‌ها را به خوبی برآورد کنید؟ تجربیات خود را در مورد تراکنش‌هایی که در بلاک چین اتریوم انجام داده‌اید با ما به اشتراک بگذارید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.