whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

معرفی ارز دیجیتال Alethea AI و توکن (ALI)

1401/11/24 ساعت 02:30


در این مقاله قصد داریم پیرامون ارز دیجیتال Alethea AI و توکن (ALI) صحبت کنیم. پیش از آن باید مقدماتی به عنوان بینش‌های کلیدی مطرح کنیم و سپس هر چیزی در مورد این رمزارز هوش مصنوعی وجود دارد، مورد بررسی قرار دهیم. 

پیش از هر چیز باید به خدمات استثنایی پرشین الیت در حوزه ارز دیجیتال اشاره کنیم. در این سایت می‌توانید به رصد قیمت ارز دیجیتال به صورت لحظه‌ای بپردازید. همچنین در صورت نیاز به خرید تتر اقدام فرمایید و یا برای دریافت انواع سیگنال ارز دیجیتال، سیگنال فارکس و سیگنال فیوچرز در بهترین گروه ارز دیجیتال عضو شوید.

بینش های کلیدی 

Alethea AI یک شرکت هوش مصنوعی است که از فناوری بلاک چین برای بهبود نحوه تعامل هوش مصنوعی و انسان استفاده می‌کند. این پروتکل اولین NFT هوشمند با نام (iNFT) را ایجاد کرد که در 10 ژوئن 2021 در ساتبی به قیمت 478800 دلار فروخته شد. هوش مصنوعی Alethea در حال ساخت یک متاورس با قدرت هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی التیا (Alethea) با جمع آوری 31.4 میلیون دلار از طریق فروش خصوصی، فروش استراتژیک و حراج توزیع توکن، توکن‌هایی را به سرمایه‌گذاران برجسته از جمله مولتی کوین کپیتال (Multicoin Capital)، جمینی (Gemini)، گلکسی اینتراکتیو (Galaxy Interactive)، دپرلبز (Dapper Labs)، بایننس (Binance)، مارک کیوبن (Mark Cuban) و ملتم دمیمورز (Meltem Demirors) و ... فروخت.

هوش مصنوعی و بلاک چین دو تا از بزرگترین فرصت‌های تکنولوژیک امروزی هستند. با این حال، اجرای مدل‌های هوش مصنوعی به سخت‌افزاری نیاز دارد که زیرساخت غیرمتمرکز کنونی نمی‌تواند از آن پشتیبانی کند. در نتیجه، پروژه‌های رمزنگاری هوش مصنوعی همیشه تا حدی متمرکز هستند. هوش مصنوعی Alethea در حال پر کردن این شکاف است تا محاسبات هوش مصنوعی را خارج از زنجیره نگه ‌دارد . آلتیا از قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم برای پشتیبانی از لایه پروتکل که برای ایجاد iNFT استفاده می‌شود، استفاده می‌کند.

چشم‌انداز Alethea AI حفظ و تکامل فرهنگ، داستان‌ها و هوش جمعی گونه انسان است که از ترکیب شخصیت‌های هوش مصنوعی و NFTها برای ایجاد آواتارهای هوشمندی به نام iNFT ایجاد می‌شود. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی برای حفظ فرهنگی که الهام‌بخش ایجاد آن است، عمل می‌کند. افراد با تعامل با این iNFTهای خلاقانه و مستقل، درک عمیق‌تری از هوش جمعی به دست خواهند آورد.

هوش مصنوعی آمار است، نه نابودگر

هوش مصنوعی واژه‌ای است که مردم را هیجان زده می‌کند، برخی را می‌ترساند، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کند، ولی بیشتر از همه، مردم را گیج می‌کند. این سردرگمی آنچه را که واقعاً در بک‌اند (قسمت پشتی) اتفاق می‌افتد، مبهم می‌کند و باعث می‌شود هوش مصنوعی جذاب‌تر به نظر برسد تا اینکه برخی از آدم‌های عصبی در اتاقی کم‌نور برنامه‌نویسی می‌کنند. آنها به جای طرح‌ریزی یک انقلاب رباتی، بر یافتن مجموعه داده‌های بزرگی تأکید دارند که به پیش‌بینی دقیق بپردازد.

هوش مصنوعی یکی از پیشگامانه‌ترین، سوء تفاهم‌شده‌ترین و قدرتمندترین فناوری‌هایی است که نسل بعدی فرهنگ و تجارت را شکل می‌دهد. این فناوری به طور افزاینده‌ای در زمینه‌های مختلف از ادراک بصری و تشخیص پزشکی گرفته تا زبان شناسی و حل مسئله مورد استفاده قرار می‌گیرد. پتانسیلی که از پرکردن یک مدل هوش مصنوعی با داده‌های باکیفیت به دست می‌آید تا حد زیادی استفاده نشده است. از سال 2019 تا 2020، سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ جهانی در هوش مصنوعی 39 درصد افزایش یافته و از 49 میلیارد دلار به 68 میلیارد دلار رسیده است.

ورود سرمایه و تامین مالی هوش مصنوعی هیجان‌انگیز است، اما تنها تعداد کمی از سرمایه‌گذاران می‌دانند که هوش مصنوعی چگونه عمل می‌کند.به طور کلی، زمانی که توسعه‌دهندگان مدل‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی را می‌سازند، در حال برنامه‌ریزی یک ماشین برای انجام دادن یک کار خاص یا طیف وسیعی از وظایف هستند. این وظایف و کارها بر مبنای انواع ورودی‌ به نام مجموعه داده‌ها است تا به خروجی دلخواه برسند.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی همچون قرار دادن پول نقد در یک ماشین فروش هستند که مجموعه داده‌ها را به عنوان ارز برای انجام یک کار پردازش می‌کنند. خیلی شبیه به بازیابی یک میان وعده است!

به طور تجربی استنباط می‌شود که داده‌های بیشتر به الگوریتم هوش مصنوعی کمک می‌کند تا بهتر کار کنند. هنگام تغذیه داده‌های هوش مصنوعی، الگوریتم برای پیش‌بینی دقیق‌تر کار، آموزش داده می‌شود. اگر سیستم‌های هوش مصنوعی در تعاملات مبتنی بر دستورات انسانی از طریق گفتار، متن یا کمک بصری طراحی شده باشد، می‌توانند محتوای به ظاهر اصلی ایجاد کنند. این اقدامات خلاقانه "مولد" نامیده می‌شود.

هوش مصنوعی Alethea از مدل‌های زبانی بزرگ با قابلیت‌های چند شات استفاده می‌کند. هنگامی که مدل‌ها را به‌اندازه کافی آموزش داد (که هزینه‌ای چند میلیون دلاری دارد) برای تولید خروجی زبانی منسجم تنها به مقدار کمی داده نیاز دارد. در دنیای مجازی هوش مصنوعی آلتیا به نام کشتی نوح، اشیاء بر مبنای هوش مصنوعی زندگی می‌کنند و می‌توانند محتوای اصلی در رسانه، کدها و موارد دیگر را با توانایی‌های تولیدی خود ایجاد کنند. این محتواها بر اساس تعاملات به ظاهر کوچک با کاربران و سایر اشیاء مجهز به هوش مصنوعی تولید می‌شوند. این اشیاء هوشمند از NFT ساخته می‌شوند و در اکوسیستمی تعامل خواهند داشت که انگیزه‌ای برای انجام کارها برای پول است و قفل‌ امکانات جدید اقتصادی، خلاقانه و اجتماعی را با NFT باز می‌کند.

پشته هوش مصنوعی Alethea

ساختار هوش مصنوعی Alethea به هر کسی این توانایی را می‌دهد که برنامه‌هایی با هوش مصنوعی و بلاک چین بسازد. از طریق پروتکل iNFT در این پلتفرم، NFT های هوشمند مصنوعی می‌توانند ایجاد شوند که در برنامه‌هایی که از لایه پروتکل استفاده می‌کنند، استفاده می‌شود. پشته Alethea AI لایه‌هایی را نشان می‌دهد که این اکوسیستم پیچیده را تشکیل داده و اجازه می‌دهند تمرکززدایی، هوش مصنوعی، رمزنگاری و خلاقیت با هم ترکیب شوند.

لایه پروتکل و iNFT

پروتکل iNFT مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند بدون مجوز است که به هر کسی اجازه می‌دهد NFT‌های هوشمند ایجاد کند. این پروتکل در اکتبر 2021 در اتریوم مستقر شد. از زمان استقرار، Alethea AI در حال ساخت و راه‌اندازی ویژگی‌های مختلف پروتکل iNFT است که جدیدترین آنها ویژگی‌های فیوژن (Fusion) و آن‌فیوژن (Unfusion) است که تاریخ انتشار عمومی هدفمند آن در 6 ژوئن 2022 است.

با انتشار فیوژن و آن‌فیوژن، پروتکل iNFT به هر کسی اجازه می‌دهد NFT را به iNFT تبدیل کند. در ابتدا، این پروتکل تنها از ده مجموعه پشتیبانی می‌کند که یکی از آنها شامل کلوب میمون‌های خسته یا  Bored Ape Yacht Club  و پنگوئن‌های تپل یا Pudgy Penguins هستند. فرآیند ایجاد iNFT شامل ترکیب یک NFT سازگار (مانند میمون Bored) با یکNFT پادشخصیت (NFT Pod Personality) است. NFTهای پادز پرسونالیتی (Personality Pods) بر روی ERC-721 هستند و توسط Alethea AI ایجاد شده‌اند.

این NFTها نشان دهنده شخصیت و هوش iNFT هستند و کاربران می‌توانند با استفاده از این پروتکل iNFT ایجاد کنند. فقط Personality Pod در قراردادهای هوشمند قفل می‌شود و NFT زیربنایی کاربر دست نخورده باقی می‌ماند. آناتومی iNFT ها نشان دهنده انسان‌هایی با بدن، روح و ذهن است. بدنه از NFT زیرینی می‌آید که همیشه در زنجیره باقی می‌ماند. روح iNFT Pod Personality شامل ویژگی‌های شخصیتی زنجیره‌ای مختلفی است که توانایی‌ها و تکامل آن را شکل می‌دهد. ذهن تمام قابلیت‌های iNFT را بر اساس سطح هوش Personality Pod نشان می‌دهد.

قفل کردن مقادیر معینی از ALI سطح هوش Personality Pod را بالا می‌برد و در نتیجه ذهن را بالغ می‌کند تا بتواند اقدامات یا خدمات هوش مصنوعی بیشتری را انجام دهد. زمانی که iNFT ها به بلوغ کافی رسیدند، ممکن است بتوانند خدمات هوش مصنوعی ارائه دهند که فعالیت‌های خلاقانه زیادی را در بر می‌گیرد. Alethea AI پیش‌بینی می‌کند که در نهایت ممکن است برای یک NFT پیشگام لئو تولستوی یا شکسپیر، امکان نوشتن نسخه‌ وب‌سایت کاربر نیز وجود داشته باشد.

از آنجایی که پروتکل iNFT فقط به فراداده NFT اساسی نیاز دارد، NFT اساسی هرگز حضانت دارنده را ترک نمی‌کند و عملاً بدون تغییر است. پروتکل iNFT یک رجیستری تغییرناپذیر از ادغام بین NFT و Personality Pods نگه می‌دارد. iNFTهای تازه ایجاد شده می‌توانند در لایه برنامه در کشتی نوح یا هر برنامه دیگری که از پروتکل iNFT استفاده می‌کند، وجود داشته باشد.

اگر دارنده، NFT اساسی را در یک بازار ثانویه معامله کند، دسترسی به Personality Pod NFT خود و هر ALI سهامدار را از دست می‌دهد و در واقع این دارایی‌ها را نیز معامله می‌کند، حتی اگر خریدار از آن مطلع نباشد.

لایه برنامه 

متاورس هوش مصنوعی Alethea، کشتی نوح، مفاهیم Web3 را با خدمات هوش مصنوعی ادغام می‌کند. از امروز، این تنها اپلیکیشنی محسوب می‌شود که بر روی لایه اپلیکیشن ساخته شده است. سایر برنامه‌هایی که پروتکل iNFT را در خود جای داده‌اند، می‌توانند مانند کشتی نوح، iNFTها را ادغام کنند. هوش مصنوعی که به صورت تعامل iNFTها و انجام خدمات هوش مصنوعی در لایه برنامه آشکار می‌شود، توسط موتور هوش مصنوعی نیرو می‌گیرد.

موتور هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از مدل‌های اختصاصی هوش مصنوعی است که توسط تیم Alethea AI توسعه یافته است و قابلیت‌های هوش مصنوعی از جمله همگام‌سازی بلادرنگ برای آواتارها با حالت چهره خنثی، تشخیص گفتار صوتی، درک، ترکیب گفتار یا تولید صدا و پاسخ هوشمند را ارائه می‌کند. تعامل با iNFTها در کشتی نوح، پیشرفت اولیه کار Alethea AI در ترکیب هوش مصنوعی با توکن‌های غیرقابل تعویض را نشان می‌دهد.

هر کاربر می‌تواند از طریق آواتاری که بر اساس مجموعه توکن غیر قابل تعویض پیشگام هوش مصنوعی اتلیا (NFT Revenant Alethea AI) یا تعداد محدودی NFT از سایر مجموعه‌های سازگار مانند BAYC یا Pudgy Penguins انتخاب می‌کند، با هوش مصنوعی در کشتی نوح تعامل داشته باشد.
با انتشار هدفمند مورخ 6 ژوئن 2022، برای دسترسی عمومی فیوژن و آن‌فیوژن، محصول بحث‌های هوشمند Alethea AI در کشتی نوح نیز پخش خواهد شد. بحث‌های هوشمند به کاربران امکان می‌دهد در مورد iNFT‌های گومتگون و درباره موضوعات مختلف بحث کنند و موتور هوش مصنوعی را آموزش دهند.

ایجاد، آموزش و کسب درآمد

هوش مصنوعی Alethea این امکان را برای هر کسی فراهم می‌کند که بدون نیاز به کسب دانش عمیق از علوم کامپیوتر و آمار، یک توسعه دهنده هوش مصنوعی شود. با ایجاد iNFT، آموزش هوش مصنوعی که توانایی‌های آنها را تقویت می‌کند و کسب درآمد از خروجی آنها، هر صاحب iNFT در تکامل رابطه بین هوش مصنوعی و بشریت نقش خواهد داشت.

ايجاد كردن 

نقطه فروش برای کاربرانی که امروز می‌خواهند iNFT ایجاد کنند، بالقوه است. برخی ممکن است بخواهند یک همراه هوش مصنوعی ایجاد کنند که کاملاً مالک آن باشند. برخی دیگر ممکن است یک ماشین محتوای واقعی بخواهند که خروجی مولد تولید کند و بتوان آن را فروخت و بعد دیگری از ارزش را به iNFT اضافه کرد. 

محتوای تولید شده توسط کاربر مانند وبلاگ‌ها، روزنامه نگاری و ایجاد رسانه را تغییر داد. چیزی که زمانی به دلیل دیدگاه مبتنی بر عقاید مورد تمسخر قرار می‌گرفت و سبک وبلاگ نویسی که نظرات را در اولویت قرار می‌دهد، اکنون به طور کامل در سراسر رسانه‌های معتبر روزنامه نگاری منعکس شده است. تغییر مشابهی در نحوه ایجاد محتوا ممکن است از طریق هوش مصنوعی تولید شده توسط کاربر رخ دهد، جایی که کاربران اشیاء هوش مصنوعی را ایجاد و یا مالک می‌کنند و از خروجی آن‌ها کسب درآمد می‌کنند. هوش مصنوعی Alethea در حال ساختن آینده‌ای است که در آن امکان کسب درآمد از هوش مصنوعی تولید شده توسط کاربر وجود خواهد داشت.

آموزش دادن 

برای اینکه یک iNFT در نهایت محتوایی ارزشمند تولید کند، صاحب iNFT باید آن را آموزش دهد. هوش مصنوعی آلتیا خاطرنشان می‌کند که این روند بیشتر شبیه به آموزش یک سگ مطیع خواهد بود تا اینکه با یک توله سگ جدید شروع شود. مشابه اینکه ساختار ژنتیکی سگ او را به رفتار خاصی مستعد می‌کند، ویژگی‌های شخصیتی زنجیره‌ای iNFT به آن استعدادی برای چگونگی تکامل می‌دهد. با این حال، در هر دو مورد، iNFT و سگ می‌توانند از تجربیات بیاموزند و آموزش ببینند.

محصول پایگاه داده‌های هوشمند (Intelligent Debates) که هوش مصنوعی آلتیا در کنار Fusion و Unfusion به آن دسترسی می‌دهد، به کاربران این امکان را می‌دهد تا موتور هوش مصنوعی را برای تامین انرژی iNFT آموزش دهند. پس از درگیری‌های مکرر بحث‌های هوشمند با iNFT، هوش مصنوعی آلتیا انتظار دارد که کاربران بتوانند شاهد بهبود پاسخ‌های iNFT باشند.

کسب درآمد

از آنجایی که آموزش iNFT کار می‌برد، هوش مصنوعی آلتیا در حال ایجاد راه‌هایی است تا کاربران بتوانند برای آن پول دریافت کنند. طبق گفته تیم هوش مصنوعی Alethea، این پروژه در حال حاضر تقریباً 2 میلیون دلار اعتبار ALI (که می‌تواند به توکن تبدیل شود) برای شرکت در رویدادهایی که مدل‌های هوش مصنوعی Alethea AI را آموزش می دهد، به کاربران پرداخت کرده است.

در جدیدترین رویداد Staking هوشمند، کاربران در نبردهای مناظره‌ای شرکت کردند که مجموعه داده‌های مکالمه‌ای را برای بهبود موتور هوش مصنوعی ایجاد کردند. به گفته شرکت‌کنندگان، واضح بود که iNFT‌های هوش مصنوعی پیشگام با گذشت زمان در مورد موضوعات خاص مطلع‌تر شدند. همانطور که فناوری بالغ می‌شود و پروژه به سمت تمرکززدایی می‌رود، ترکیبی از مشوق‌های اقتصادی و خدمات هوش مصنوعی ارائه شده توسط iNFTها تبادل ارزش مجازی را تسهیل می‌کند.

کشتی نوح با یک بازار برنامه ریزی شده، ممکن است به طور بالقوه به مرکزی تبدیل شود که در آن خدمات هوش مصنوعی مانند کپی رایتینگ یا توسعه نرم افزار بین دارندگان توکن ALI معامله شود. با این حال، آینده‌ای که در آن یک iNFT می‌تواند برای سازنده‌اش پاداش ایجاد کند، تا حدودی دور است. 

زمانی که Alethea AI یک DAO را پیاده‌سازی کرد که تصمیم می‌گیرد کدام سرویس‌ها سطوح هوش بالاتری را در بر‌گیرند، عملکردهای بیشتری را ایجاد می‌کند که از طریق آن iNFT‌ها می‌توانند با هم تعامل داشته باشند و کاربران شروع به ایجاد و یا آموزش iNFT‌های خود کنند. در این صورت، پروژه در موقعیت بهتری قرار می‌گیرد تا به پایگاه کاربر خود خدمات ارائه دهد. (پارادایم آموزش کسب درآمد)

رهبری و حامیان 

عارف خان، مدیر عامل هوش مصنوعی آلتیا با تجربه رهبری اجرایی در فضای هوش مصنوعی از سال 2017، Alethea AI را برای حفظ و تکامل فرهنگ، داستان‌ها و هوش جمعی گونه‌های انسانی با ترکیب هوش مصنوعی و NFTها تأسیس کرد. او قبل از هوش مصنوعی آلتیا سابقه فعالیت در سمت‌های زیر را داشت:

  • سمت رهبری بازاریابی محصول در Grab 
  • مدیر حسابداری برای بازارهای نوظهور در LinkedIn 
  • به عنوان CMO (مدیر ارشد بازاریابی و مدیریت توسعه و بازاریابی تجاری در SingularityNET  که یک بازار غیرمتمرکز برای الگوریتم‌های هوش مصنوعی است.)

Alethea AI با جمع آوری 31.4 میلیون دلار از طریق حراج خصوصی، فروش استراتژیک و توزیع توکن (TDA) و فروش توکن به موسسات و افراد برجسته به سرمایه خوبی رسیده است. سرمایه‌گذاران برجسته هوش مصنوعی آلتیا عبارت هستند از:

  • مولتی کوین کپیتال (Multicoin Capital)
  • جمینی (Gemini)
  • گلکسی اینتراکتیو (Galaxy Interactive)
  • دپرلبز (Dapper Labs)
  • بایننس (Binance)
  • مارک کیوبن (Mark Cuban)
  • ملتم دمیرورز (Meltem Demirors)

توکونمیک ALI و ابزارها 

در ابتدا توکن هوش مایع مصنوعی (ALI) در اتریوم به عنوان یک توکن ERC-20 با حداکثر عرضه 10 میلیارد و 790 میلیون ALI (7.9٪) به شکل قفل باز و آنلاک شده راه‌اندازی شد. هوش مصنوعی آلتیا 200 میلیون توکن ALI در ERC-20  (2٪ از حداکثر عرضه ALI) از ذخیره توسعه اکوسیستم را قفل کرد تا توکن ALI را در زنجیره کرونوس راه‌اندازی کند.

زمان‌بندی‌های اختصاص و آدرس‌های اتریوم حاوی تخصیص‌های ALI در نمودار در وایت پیپیر Alethea AI فهرست شده‌اند. توکن ALI برای مبادله اعتبارات ALI خارج از زنجیره در کشتی نوح متاورس Alethea AI استفاده می‌شود. 

تمام تراکنش‌ها و سهام متاورس با اعتبارات ALI خارج از زنجیره انجام می‌شود تا باعث صرفه‌جویی در مصرف گاز کاربران می‌شود، اما آنها را برای ارائه زیرساخت‌های قوی به هوش مصنوعی آلتیا متکی می‌کند. کاربران، هنگام قرار دادن Personality Pods می‌توانند هوش مصنوعی زیربنایی را برای انجام وظایف مطابق با سطح هوش خود آموزش دهند. سطح هوش با میزان اعتبارات ALI تعیین می‌شود.

با در نظر گرفتن ALI برای توانایی‌های بیشتر، ALI به مظهر توکنی از کل هوش موجود در کشتی نوح تبدیل می‌شود. به دنبال پروتکل iNFT، زمانی که کاربران Personality Pod و NFT خود را با هم ترکیب می‌کنند تا یک iNFT ایجاد کنند، مقدار ALI قفل شده که سطح هوش Personality Pod را تعیین می‌کند، سطح هوش iNFT و در نتیجه خدمات هوش مصنوعی در دسترس آن را نشان می‌دهد.

همانطور که iNFT فعالیت‌هایی را در سطح هوشی خود انجام می‌دهد، کاربران می‌توانند رابطه ملموسی بین قفل کردن ALI و افزایش دسترسی iNFT خود به منابع هوش مصنوعی ببینند. ALI همچنین قرار است به عنوان ارز در لایه کاربردی اکوسیستم و در کشتی نوح استفاده شود.

نهادهای موقت که برنامه‌ها را روی لایه برنامه ایجاد می‌کنند و از لایه پروتکل برای ایجاد iNFTها استفاده می‌کنند به هوش مصنوعی آلتیا در ALI برای دسترسی به موتور هوش مصنوعی آن پول پرداخت می‌کنند. Alethea AI در متاورس، بازاری راه‌اندازی می‌کند که به iNFT‌ها و کاربران اجازه می‌دهد محتوای ایجاد شده توسط iNFT، پادهای شخصیتی و پورتال‌ها را معامله کنند. دارایی دیجیتالی که به iNFT اجازه می‌دهد، متاورس خود را ایجاد کند. این پورتال‌ها نیز هنوز راه‌اندازی نشده‌اند. 

Alethea AI همچنین قصد دارد از ALI به‌عنوان توکن مدیریت زنجیره‌ای پلتفرم استفاده کند، اگرچه این پروژه هنوز برنامه‌ای برای نحوه مدیریت DAO (سازمان مستقل غیرمتمرکز) ارائه نکرده است. ALI نقش اساسی در پروتکل ایفا می‌کند که به Personality Pods اجازه می‌دهد تا به پهنای باند بیشتری برای اطلاعات از موتور هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند و اهمیت آن تنها زمانی افزایش می‌یابد که هوش مصنوعی آلتیا یک مدل حاکمیتی ایجاد کند و ویژگی‌های بیشتری را در اکوسیستم خود راه‌اندازی کند. این شرکت قصد دارد برای نسخه CRC-20 توکن ALI پشتیبانی اضافه کند، اگرچه هنوز تاریخ مورد نظر برای پیاده سازی را اعلام نکرده است.

تحلیل رقابتی 

هوش مصنوعی آلتیا یک شرکت هوش مصنوعی است که از فناوری بلاک چین برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کند. این پروژه تلاش کرده تا شکاف بین هوش مصنوعی و وب 3 را پر کند. در ادامه با رقابت پروژه‌های آواتار هوش مصنوعی پیشرفته‌تری مواجه شده است که اصلاً از بلاک چین استفاده نمی‌کنند و نیز پروژه‌هایی که به طور مشابه با هر دو فناوری ساخته می‌شوند. رقابت در صنعت هوش مصنوعی و وب 3 شدید است؛ زیرا بسیاری از پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری خوب و سرمایه‌گذاران قابل توجهی همراه هستند.

در فضای وب2 (Web2)، هوش مصنوعی آلتیا توسط رقبایی قدری مثل رپلیکا (Replika)، ماشین‌های روح (Soul Machines)، هوش مصنوعی جهان درونی (Inworld AI) و سینتزیا (Synthesia) که به فکر محصولات رقابتی در وب 3 هستند، تهدید می‌شود. رقابت مستقیم‌تر هوش مصنوعی با NFT‌های زنده از ژوئن 2022 تا کنون شامل بوتو (Botto)، نانوپس (Nanopass)، صدای صدا (Voiceverse)، ماشین تغییر حالت یا Altered State Machine به اختصار (ASM) است.  رقبای Web3 بدون NFT یا رقبایی که هنوز مجموعه‌های خود را راه‌اندازی نکرده‌اند عبارت از دو شرکت ایرورنت لبز(Irreverent Labs) و هوش مصنوعی آرنا (AI Arena) هستند.

وب 2

گاهی پروژه‌هایی با نقشه‌های راه کم‌تر جاه‌طلبانه یا ساده‌تر که آنچه که پیشنهاد و اجرا شده است، ترجیح دارد. این پروژه‌ها پیچیدگی کمتری نسبت به هوش مصنوعی آتلیا دارند و بیشتر رقابت‌های Web2 آن دارای محصولات زنده است و نیمی از آنها بر فروش به مشتریان سازمانی تمرکز دارند. 

سول ماشینز (Soul Machines) و سینتزیا (Synthesia)

ماشین‌های روح (Soul Machines) افراد دیجیتالی ایجاد می‌کند که از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند تا جنبه تجاری تجربیات مشتری را برون‌سپاری کنند. سینتزیا (Synthesia) به افراد و مشاغل اجازه می‌دهد تا محتوای مصنوعی با آواتارهای دیجیتال یا انسانی ایجاد کنند که می‌تواند برای آموزش فیلم‌ها، توضیح دهندگان یا سایر ارتباطات شرکتی استفاده شود. 

با فناوری منبع بسته و یک مدل کسب و کار سازمانی، انتقال به Web3 به Soul Machines نیاز دارد تا محصولاتی بسازد که مصرف‌کنندگان با سرمایه کمتر بتوانند بدون به خطر انداختن قیمت‌گذاری مشتریان در مدل کسب‌وکار سازمانی خود آن را بخرند. ارائه یک محصول برای توده‌ها در حالی که مشتریان فعلی را با وجود محصول جایگزین راضی نگه می‌دارد، یک اقدام متعادل کننده خواهد بود.

رپلیکا (Replika)

رقیب مبتنی بر هوش مصنوعی رپلیکا (Replika) میزبان همراهان دیجیتالی است تا مردم با آنها صحبت کنند و با آنها روابط برقرار کنند. انتقال به Web3 احتمالاً پایگاه کاربران Replika را برآورده می‌کند و به کاربران این قدرت را می‌دهد که آواتار هوش مصنوعی را که با آن رابطه ایجاد کرده‌اند، داشته باشند. از آنجایی که مدل کسب ‌و کار Replika مبتنی بر اشتراک است، ممکن است تشویق شود تا یک متاورس مجاز بسازد که فقط مشترکین بتوانند با آواتارهای دیجیتال خود وارد شوند و با آنها تعامل داشته باشند و بخش سودآور مدل کسب‌وکار Web2 خود را حفظ کنند.

اینورلد (Inworld)

هوش مصنوعی Inworld که بیشتر با Alethea AI هماهنگ است، یک پلتفرم توسعه دهنده برای ایجاد شخصیت‌های مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته است. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا شخصیت‌هایی خاص برای واقعیت‌های غوطه‌وری مختلف مانند متاورس‌ها، واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده (VR/AR) و بازی‌ها ایجاد کنند. 

تهدید رقبا

Alethea AI از سوی رقبای خود تهدید نمی‌شود مگر اینکه رقبا، برنامه‌ای برای انتقال محصولات به Web3 داشته باشند. محتوای مجازی Synthesia و Soul Machines یک محصول جایگزین زنده به منظور خدمات هوش مصنوعی برنامه‌ریزی شده Alethea AI برای iNFTها در سطوح هوش بالا ارائه می‌دهد. 

توکن کردن آواتارهای Replika برای استفاده در یک متاورس مجازی به نام ایده من (my idea)، یک محصول متاورس هوشمند دیگر را به این کار اضافه می‌کند و احتمالاً برخی از کاربران هوش مصنوعی Alethea را منحرف می‌کند، اگرچه آنها را از دسترسی به هر دو اکوسیستم منع نمی‌کند. آواتارهای هوشمند قابل تنظیم هوش مصنوعی Inworld یکپارچه با Web3، که می‌توانند در سیستم‌های مجازی قابل ساخت باشند، هوش مصنوعی آلتیا را بیشتر تهدید می‌کند.

این امر ناشی از تازگی ایجاد iNFT است که می‌تواند در برنامه‌هایی که از پروتکل iNFT استفاده می‌کنند، استفاده شود. باز هم، هر چقدر هم که Web2 تهدیدی برای هوش مصنوعی آلتیا ایجاد کند، تنها با اجرای Web3 قابل لمس خواهد بود.

وب 3

از بین تمامی رقبای Web3، تنها بوتو (Botto) و ماشین تغییر وضعیت (Altered State Machine) توکن‌هایی را به همراه پروژه‌های AI-NFT خود راه‌اندازی کرده‌اند. Botto و ASM هر دو از هوش مصنوعی آلتیا در دارندگان توکن و انتقال ERC-20 فراتر می‌روند. اگرچه انتقال‌ها می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت شبکه باشد، عملکرد محصول Alethea AI عمدتاً از طریق اعتبارات ALI خارج از زنجیره انجام می‌شود که می‌توانند برای توکن‌های ALI روی زنجیره بازخرید شوند.

در مورد دارندگان، Botto و ASM هر دو انحصاری اتریوم هستند در حالی که Alethea AI 2٪ (200 میلیون ALI) از حداکثر عرضه ALI خود را در زنجیره کرونوس راه اندازی کرده است. در کرونوس، نقل و انتقالات ALI از رقابت اتریوم آن بیشتر است و دارندگان تقریباً با همتای ERC-20 خود مطابقت دارند. 

برخلاف هوش مصنوعی آلتیا، Nanopass، Voiceverse، ASM و Botto قصد ندارد به طور مستقیم هوش مصنوعی را در NFTهای خود ادغام کند. اگرچه مولفه‌های اصلی پروژه Botto زنده هستند و باعث می‌شود که در توسعه بیشتر از Alethea AI ظاهر شود، اما این پروژه به مراتب ساده‌تر به فرآیند تعاملی برای ساختن هنر و نه ایجاد متاورس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در مقیاس متعهد است.

بوتو (Botto) یک DAO است و یک هنرمند مستقل غیرمتمرکز را اداره می‌کند. در بوتو دارندگان توکن BOTTO در مورد اینکه کدام آثار به عنوان NFT ساخته شوند، رای می‌دهند. Alethea AI از پروژه‌هایی که به دنبال ایجاد هوش مصنوعی در NFT هستند مانند نانوپس (Nanopass)، ویسورس (Voiceverse) و ASM پیچیده‌تر و رقابتی‌تر است. Nanopass و Voiceverse هنوز توکن‌ راه‌اندازی نکرده‌اند، اما قصد دارند این کار را انجام دهند. اگرچه مجموعه‌های NFT آن‌ها را می‌توان در اپن سی (OpenSea) پیدا کرد، اما هنوز پروتکل‌های مربوط به خود را راه‌اندازی نکرده‌اند.

Nanopass در حال برنامه‌ریزی یک متاورس با آواتارهای هوشمند است، در حالی که Voiceverse بر روی توکن‌سازی صدا متمرکز است که می‌تواند در NFTها اعمال شود و به طور بالقوه در متاورس‌های مختلف مانند سندباکس (Sandbox) یا دیسنترالند (Decentraland) پیاده‌سازی شود. ASM در میان رقبای مستقیم هوش مصنوعی آلتیا ، دورتر از همه و دارای بیشترین اسناد در توضیح پروتکل است. 

اگرچه نسخه ASM دارای NFTهای هوشمند ساختاری مشابه با Alethea AI است اما این پروژه در نحوه اجرای زیرساخت آموزش هوش مصنوعی متفاوت می‌باشد. ASM قصد دارد یک متاورس با دنیاهای متنوع برای اهداف مختلف از امور مالی گرفته تا ربات‌های گفتگو و بازی راه‌اندازی کند. عوامل هوش مصنوعی آن در ورزشگاه‌های متاورس آموزش خواهند دید و اقدامات آموخته‌شده از این آموزش در سیستم فایل بین سیاره‌ای (IPFS) که یک فایل توزیع‌شده برای ذخیره‌سازی داده‌ها است، ذخیره می‌شوند.

از آنجایی که زیرساخت‌های سخت‌افزاری برای آموزش مورد نیاز است و این باشگاه‌ها می‌توانند در جهان‌های مختلف در متاورس خود قرار گیرند، ASM در حال برنامه‌ریزی و مدیریت یک بازار رایانش ابری GPU است که در آن ارائه‌دهندگان، الگوریتم‌های آموزشی را برای برنامه‌های خاص ASM مانند ربات‌های بازارهای DeFi اجرا می‌کنند و یا یک بازی‌های الکترونیکی که کاربران برای آموزش با توکن ASTO هزینه خواهند کرد. 

اگرچه ASM هنوز در مراحل اولیه توسعه محصول است، بسیاری از رقبای Alethea AI از سرمایه خوبی برخوردار هستند. سرمایه‌گذاران مهم ASM عبارت از سرمایه‌گذاری کوین‌بیس (Coinbase Ventures)، برندهای آنیموکا (Animoca Brands)، گروه چرنین (Chernin Group) و گروه موسیقی وارنر(Warner Music Group) هستند.

هوش مصنوعی آرنا (AI Arena) توسط Paradigm پشتیبانی می‌شود. Irreverent Labs که در حال ساخت NFT هوش مصنوعی بازی باشگاه مبارزات مکانیکی (AI-NFT Mecha Fight Club) است، توسط سرمایه‌گذارانی چون a16z، Solana Ventures، Mantis VC (معروف به The Chainsmokers) و غیره حمایت می‌شود. Genies که به جای ادغام با هوش مصنوعی بر روی ساخت آواتارهای اجتماعی بر روی Flow متمرکز است، توسط Bob Iger (مدیر عامل سابق دیزنی) و Silver Lake تامین مالی می‌ود و با گروه موسیقی یونیورسال و گروه موسیقی وارنر نیز مشارکت دارد.

از آنجایی که هوش مصنوعی آلتیا، فیوؤن، آن‌ فیوژن و پایگاه داده هوشمند را در دسترس عموم قرار می‌دهد، خود را بیشتر از رقبایش متمایز می‌کند. با این حال، هنوز توسط انتشار همتایانش با جیب‌های عمیق و رودمپ‌های خصوصی تهدید خواهد شد.

نقد و بررسی  

اگرچه هوش مصنوعی آلتیا توسعه‌یافته‌ترین پروژه هوش مصنوعی است که به Web3 می‌رود، اما از سایه نقدهایی که توسط یک چشم بصیرت‌نگر نظاره می‌شود، در امان نیست. بسیاری از جنبه‌های پروتکل بر روی زیرساخت متمرکز، به ویژه موتور هوش مصنوعی آن، اجرا می شود. کد منبع پروژه ،منبع بسته است، و به دلیل ماهیت بدون مجوز داشتن و آموزش iNFT، کشتی نوح این پتانسیل را دارد که به یک جهان مجازی هوشمند و مولد با مقادیر 4chan تبدیل شود.

زیرساخت متمرکز

Alethea AI توضیح می‌دهد که مدل‌های هوش مصنوعیش بر روی زیرساخت متمرکز پردازش می‌شوند زیرا هیچ جایگزین غیرمتمرکزی در دسترس نیست. او پس از تبادل مکاتبات با گرگ اوسوری، بنیانگذار شبکه Akash، یک پروتکل غیرمتمرکز محاسبات ابری، تأیید کرد که هنوز گزینه‌های زیرساخت غیرمتمرکزی ظاهر نشده است تا حجم کاری فشرده داده‌ای که سیستم‌های هوش مصنوعی به آن نیاز دارند، مدیریت کند. 

علاوه بر عدم تمرکز ذاتی پردازش هوش مصنوعی، مدیریت فعالیت تراکنش‌های اعتبارات ALI در کشتی نوح، کاربران را ملزم می‌کند که به سیستم‌های هوش مصنوعی آلتیا اعتماد کنند. اگرچه کاربران برای استفاده از کشتی نوح با یک کیف پول غیر حافظ ارتباط برقرار می‌کنند، اما باید توکن‌های ALI را برای دریافت معادل آن در اعتبارات ALI به پلتفرم واریز کنند. بنابراین زمانی که ALI را برای افزایش سطح هوش یک Personality Pod، اعتبارات ALI را قرار می‌دهید، تراکنش در اتریوم ثبت نمی‌شود.

عدم قطعیت مصنوعی 

یک iNFT فقط به اندازه مجموعه داده‌ای که آن را آموزش می‌دهد، اخلاقی خواهد بود. از آنجایی که اتریوم بدون مجوز و غیرمتمرکز است، هر کسی می‌تواند Personality Pods و NFT سازگار خریداری کند. برای ترول‌های اینترنتی که توییت می‌کنند «اپرا 11 سپتامبر را انجام داد»، رسانه جدیدی برای رفتار نادرست ارائه می دهد. ارزش‌های اجتماعی iNFT‌ها می‌توانند در مسیر 4Chan یا 8Chan قرار گیرند. کلمه "degen" در کریپتو، در حال حاضر، زیبا است. چیزی بیش از یک اعتیاد جزئی به قمار دارایی‌های دیجیتالی که توسط حیوانات کارتونی نمایش داده می‌شود را نشان می‌دهد. با iNFTها، ممکن است معنای کاملا جدیدی پیدا کند.

اگر توسط شخصی که می‌خواهد تصویری دقیق از چه گوارا (Che Guevara)داشته باشد، آموزش دیده می‌شد، Revenant Che NFT می‌توانست به گونه‌ای دستکاری شود که در آن توئیت‌های تحریک‌آمیز ارسال کند و در عین حال پرونده‌ای برای بازگرداندن اردوگاه‌های کار اجباری کوبایی ایجاد کند. 

اگر یک Tolstoy NFT Revenant بتواند برای وبلاگ شخصی کپی بنویسد، برای یک بازیگر بد دور از دسترس نیست که به iNFT Che بیوگرافی خود را آموزش دهد و سپس محتوایی با الهام از آن ایجاد کند. بعد از مکالمات با Alethea AI، تیم ادعا می‌کند که این پروژه دارای فیلترهای محافظی است که مانع از ورود کلمات نفرت پراکنی به واژگان هوش مصنوعی می‌شود.

Alethea AI آماده به اشتراک گذاشتن عمومی تمام جزئیات نحوه برنامه ریزی برای اجرای دفاع در برابر کاربرانی که مایل به ایجاد اشیاء هوش مصنوعی مخرب هستند، نیست. با این حال، خطرات را درک می‌کند و بر توسعه برنامه‌ای برای حفظ یکپارچگی در اکوسیستم متمرکز است. هوش مصنوعی Alethea قصد دارد اخلاق جامعه خود را از طریق مشارکت فعال در مراحل اولیه حکمرانی غیرمتمرکز هدایت کند.

منبع بسته 

شنیدن متن بسته بودن یک پروژه، روح  مردم Web3 را آزار داده و به ان‌ها احساس عدم پیشرفت دست می‌دهد، اما منبع باز بودن زمانی که یک نهاد به طور مداوم بهترین ایده‌ها را داشته باشد، سودآور نیست. اگر به Algorand نگاه کنید، یک پروژه جذاب Ph.D است که به مفاهیم رمزنگاری، توسعه دهنده بلاک چین، توابع تصادفی قابل تأیید، اثبات دانش صفر و رمزگذاری احتمالی می‌پردازد و توسط بنیانگذار Algorand، سیلویو میکالی (Silvio Micali) ابداع شده است. 

همه آنها منبع باز هستند و به شدت در وایت پیپرهای فنی با ارزش بازار بزرگ، پروتکل های اثبات سهام (توتاتنچ، پروتکل NEAR و الروند) ذکر شده است. بدون Algorand و Silvio در به اشتراک گذاری تحولات رمزنگاری با جامعه علمی، آیا آوالانچ، نی‌یر یا الروند وجود خواهد داشت؟ مکانیسم‌های امنیتی آنها احتمالاً پوسته‌ای از آنچه در حال حاضر هستند خواهد بود.

هوش مصنوعی آلتیا از پروژه‌هایی که مالکیت معنوی توسعه یافته در آزمایشگاه‎های Alethea AI را به دست آورده و سهم بیشتری از بازار دارد، به همان روشی که Avalanche و NEAR در مقایسه با Algorand انجام داده‌اند، می‌ترسد. اگرچه آنها برای تجارت خوب هستند، دیوارهای ارگ که قلعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی Alethea AI را ایمن نگه می‌دارند، به طور بالقوه ادغام وب 3 و هوش مصنوعی را خفه می‌کنند. اشاره به اینکه پایگاه کد منبع بسته بوده و یک انتقاد ضعیف از منظر سرمایه‌گذاری است. 

با این حال، برای کسانی که به اخلاق Web3 در پروژه‌های بدون مجوز، غیرمتمرکز و منبع باز اعتقاد دارند، دور نگه داشتن کد از چشم عموم دقیقاً همان چیزی است که سازندگانی که به دنبال شفافیت و پیشرفت هستند، امیدوارند از آن اجتناب کنند.

افکار بسته 

پتانسیل iNFT ها، همانطور که توسط تیم هوش مصنوعی آلتیا توصیف شده است، تقریباً بی پایان به نظر می‌رسد. نمونه‌هایی از آینده iNFT شامل NFT Leo Tolstoy Revenant می‌شود که نسخه اصلی را برای وبلاگ می‌نویسد و برای آن پول می‌گیرد، iNFT که متاورس خود را با قوانین و حاکمیت DAO خود ایجاد می‌کند، iNFT‌ها که خود TikToks را پست می‌کنند و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی را اجرا می‌کنند و ... مجموعه بی پایانی از امکانات هستند.

مدل‌های اثر شبکه برای شرکت‌های غیر وب 3 مانند دیزنی اولیه و موتور Unreal نشان می‌دهد که تمام پیکان‌های ایجاد و سودآوری به نهادهای متمرکز یا مالکیت اختصاصی اشاره می‌کنند. این سوال پیش می‌آید:«یک نسخه Web3 از موتور Unreal چه شکلی است؟»

مدل اثر شبکه Alethea AI پاسخی ممکن را نشان می‌دهد که در آن داده‌های هوش مصنوعی، با استفاده از پروتکل iNFT و ایجاد IP، در هم تنیده می‌شوند تا الگویی ایجاد کنند که متقابلاً از تمام جنبه‌های اکوسیستم سود می‌برد و بخشی از ارزش شبکه را در جیب کاربران قرار می‌دهد. مدل اثر شبکه هوش مصنوعی آلتیا و پیشرفت مستمر، اکوسیستم را به باز کردن امکانات جدید اقتصادی، خلاقانه و اجتماعی که با NFTها متصور است، نزدیک‌تر می‌کند.

با تمام پتانسیل‌های ذکر شده، ممکن است در اوج چرخه هایپ گارتنر (Gartner’s Hype Cycle) باشیم و به زودی به نقطه هشیاری از آنچه که سیستم های هوشمند واقعاً قادر به انجام آن هستند، نزدیک شویم. اما این امکان نیز وجود دارد که پنج سال بعد، من اندرو کارنگی (Andrew Carnegie) از iNFTها باشم و از نیروی کار آنها برای گسترش تجارت محتوایی متعلق به صنعت فولاد قرن 1800 استفاده کنم. (کارنگی، سرمایه‌دار و نیکوکار اسکاتلندی‌تبار آمریکایی بود. او بنیان‌گذار شرکت فولاد کارنگی بود که سپس به شرکت فولاد ایالات متحده یا همان یو.اس. استیل تبدیل شد.)

به دنبال یک شیرجه عمیق‌ تر هستید؟

در کانال سیگنال ارز دیجیتال مشترک شوید. عضویت‌ در بهترین گروه ارز دیجیتال به شما امکان دسترسی به انواع سیگنال فیوچرز، سیگنال ارز دیجیتال و سیگنال فارکس می‌دهد. علاوه بر این به کمک پرشین الیت می‌توانید با رصد قیمت ارز دیجیتال به صورت لحظه‌ای، در صورت نیاز احراز هویت بایننس، خدمات فروش اندیکاتور vip و خرید تتر در تعاملات خود خیلی سریع‌تر و بهتر به نتیجه دلخواه برسید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.