whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

برنامه نویسی بلاکچین

1401/04/05 ساعت 22:15


فناوری بلاکچین یکی از جدیدترین فناوری‌های نوظهور است که امکان ایجاد قراردادهای اتوماتیک را فراهم می‌سازد. قراردهادهای هوشمند دنیای صنعت مالی، پزشکی و سایر صنایع را متحول ساخته است و این تحولات بزرگ توسط برنامه‌نویسی بلاکچین محقق می‌شود. در این مقاله به راه‌های کسب در آمد از برنامه نویسی بلاکچین می‌پردازیم. پیش از این بهتر است مختصری با بلاکچین آشنا شویم.

آشنایی با بلاکچین

بلاکچین یک دفتر کل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت تراکنش‌ها و ردیابی دارایی‌ها را در یک شبکه تجاری تسهیل می‌سازد. به عبارت دیگر بلاکچین سیستمی برای ثبت اطلاعات تغییرناپذیر است که از مخدوش شدن اطلاعات جلوگیری می‌کند. بلاکچین قادر است نحوه مدیریت داده را در دنیای تجارت دیجیتالی متحول کند. 

در آغاز راه، بلاکچین بستری برای پشتیبانی از بیت کوین بود ولی به دلیل امنیت بالا و سازگاری کم‌کم بخش‌های تجاری و دولت‌ها از این فناوری استفاده کردند. امروزه افرادی که به دنبال مشاغل نوین و با پتاسیل رشد بالا هستند، از برنامه‌نویسی بلاکچین و یا توسعه این پلتفرم برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. 

اما چگونه می‌توانیم تبدیل به یک برنامه نویس بلاکچین شویم و به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟ اگر شما نیز می‌خواهید از طریق شغل جذاب و مهیج برنامه نویسی بلاکچین درآمد داشته باشید، این راهنمای آموزنده را از دست ندهید.

برنامه نویسی بلاکچین

برنامه نویسی بلاکچین

آشنایی با برنامه نویس بلاکچین و برنامه های مبتنی بر بلاکچین 

یک برنامه نویس بلاکچین می‌تواند به توسعه و بهینه‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز بپردازد و قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین را توسعه دهد. او باید با طراحی، مدل‌سازی سه‌بعدی و ابزارهای ساخت آن آشنا باشد. توسعه‌دهندگان بلاکچین به چهار گروه زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • توسعه دهندگان زیرساخت بلاکچین (Core Blockchain Developers)
  • توسعه دهندگان نرم‌افزار بلاکچین (Blockchain Software Developers)
  • توسعه دهندگان بک‌اند (Back-end Developers)
  • مهندسین قرارداد هوشمند (Smart Contract Engineers)

در ادامه پیرامون شرح وظایف این چهار گروه توضیحات توضیحاتی ارائه می‌دهیم:

برنامه نویسی زیرساخت بلاکچین

این شغل در رابطه با توسعه معماری بلاکچین است و به طراحی، توسعه و بهینه‌سازی پروتکل‌های بلاکچین می‌پردازد. یک نمونه خوب مربوط به پروتکل اجماع (Consensus Protocol) است. پروتکل اجماع تعیین می‌کند افراد چگونه باید از بلاکچین برای به اشتراک‌گذاری منابع استفاده کنند. برنامه‌نویس زیرساخت بلاکچین باید وظایف زیر را انجام دهد:

  • طراحی و پیاده‌سازی پیوستگی میان شبکه بلاکچین و سایر سرویس‌ها
  • پیاده‌سازی توابع با توجه به ویژگی‌های بلاکچین و اطمینان از نحوه صحیح عملکرد آن‌ها
  • توسعه شبکه بلاکچین و ویژگی‌های آن
  • طراحی و پیاده‌سازی امنیت شبکه بلاکچین

توسعه نرم‌افزار بلاکچین

توسعه‌دهندگان بلاکچین به توسعه زیرساخت‌های بلاکچینی می‌پردازند. یک توسعه‌دهنده وظایف زیر را انجام می‌دهد:

  • توسعه و اجرای برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز
  • پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند
  • تحقیق پیرامون نحوه پیوستکی بلاکچین و سایر برنامه‌ها و سرویس‌های شبکه بلاکچین

برنامه نویسی بک‌ اند بلاکچین

اين برنامه‌نويسان با در نظر گرفتن محاسبات منطقی و اصلی، یک وبسايت و يا سيستم اطلاعاتی ايجاد می‌كنند. یک توسعه‌دهنده كامپوننت‌ها و يا ويژگی‌هايی را پديد می‌آورد كه به شكل غيرمستقيم توسط كاربران و از طريق یک سيستم فرانت‌اند و يا برنامه قابل دسترسی باشد. موارد زير از جمله وظايف یک برنامه‌نويس بک‌اند بلاكچين محسوب می‌شوند:

  • طراحی و توسعه برنامه‌های كاربردی
  • طراحی ويژگی‌های نرم‌افزار
  • پشتيبانی فنی و تست عملكرد برنامه‌ها
  • استقرار بلاكچين
  • همكاری با توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری

برنامه‌نویسی بک‌اند و فرانت‌اند در بستر بلاکچین

برنامه‌نویسی بک‌اند و فرانت‌اند در بستر بلاکچین

مهندسين قراردادهای هوشمند

این مهندسین با کمک پلتفرم‌های بلاکچینی و روش‌های نرم‌افزاری موجود به ارائه ساختار قراردادهای هوشمند می‌پردازند. وظایف این افراد شامل موارد زیر است:

  • حسابرسی قراردادهای هوشمند و توسعه آن
  • ملاقات با مشتریان و کاربران
  • بررسی قراردادهای هوشمند و تست سراسری فرآیند تجارت و امنیت

دلایلی که شما را ترغیب می‌ کند تا به یک برنامه نویس بلاکچین تبدیل شوید :

با رشد شبکه‌های ارز دیجیتال و برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین، افراد زیادی وجود دارند که قصد دارند در فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسی بلاکچین فعالیت کنند. این شغل یکی از نوین‌ترین و پردرآمدترین شغل‌های موجود در بازارهای جهانی است. این فرصت شغلی با مزایای زیادی همراه است که در ذیل به آن اشاره شده است:

  • فرصت شغلی متنوع و گسترده
  • درآمد بالا برای افراد و سازمان‌های فعال در حوزه بلاکچین
  • امنیت بالا و هویت دیجیتال مبتنی بر بلاکچین
  • به دست آوردن تجربه در زمینه نوین‌ترین تکنولوژی‌ها برای نسل‌های آتی

در ادامه این پیرامون هر یک از این مزایا در رابطه با فرصت شغلی برنامه‌نویسی بلاکچین صحبت می‌کنیم:  

فرصت شغلی برنامه‌نویسی بلاکچین 

فرصت شغلی برنامه‌نویسی بلاکچین 

فرصت شغلی متنوع و گسترده

به دلیل این که بلاکچین یکی از نوین‌ترین فناوری‌های عصر حاضر است، پتانسیل بالا و فرصت شغلی خوبی دارد. با وجودی که شرکت‌های زیادی در این حوزه فعالیت‌هایی داشته‌اند ولی کم‌تر از یک درصد آن‌ها توانسته‌اند برای کارهای خود دست به پیاده‌سازی بزنند و بیشتر این شرکت‌ها قرار است در آینده اقداماتی انجام دهند. به علاوه فرصت خوبی برای آموزش پیرامون برنامه نویسی حوزه بلاکچین وجود دارد. پلتفرم‌های آنلاین آموزشی جهت ارتقای مهارت علاقه‌مندان این حوزه ایجاد شده است.

درآمد بالا برای افراد و سازمان‌های فعال در حوزه بلاکچین

میانگین درآمد توسعه‌دهندگان بلاکچین در سال چیزی بین صد و پنجاه هزار تا صد و هفتاد و پنج هزار دلار در سال است. این اختلاف با توجه به مهارت‌های تخصصی و تجربه کاری افراد در این حوزه متفاوت است. البته با کسب مهارت و تجربه بی‌شک درآمد افراد شاغل افزایش پیدا می‌کند. به علاوه این شغل به افزایش سوددهی شرکت‌های فعال در زمینه بلاکچین کمک زیادی می‌کند. حوزه‌های مطرحی ماننند عرضه اولیه ارزهای دیجیتال و یا رمزنگاری در این زمینه با رشد مالی خوبی همراه بوده‌اند.

امنیت بالا و هویت دیجیتال مبتنی بر بلاکچین

بلاکچین بستری ایمن است که برای فرآیندهایی نظیر هویت دیجیتال طراحی شده است و هزینه‌های عملیاتی مربوط به پرداش را به شدت کاهش می‌بخشد. به علاوه با کسب تجربه به عنوان مهندس بلاکچین و استفاده از سایر تکنولوژی‌های نسل جدید می‌توانید درآمد خوبی به دست آورید. 

توسعه‌دهندگان بلاکچین با تکنولوژی‌های دیگری مانند اینترنت اشیاء در ارتباط هستند. در حقیقت، بلاکچین با سایر فناوری‌های جدید یکپارچه‌ و ادغام شده است. برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌توانند به عنوان یک مهندس بلاکچین در مسابقه‌های برنامه‌نویسی این حوزه شرکت کنند و در دوره‌های تخصصی بلاکچین آموزش ببینند. این برنامه‌نویسان باید پس از خلق جنسیس بلاک‌ها (Genesis Block) یا بلاک‌های پیدایش، به افزایش تعداد آن‌ها کمک کنند و در نهایت پس از اعتبارسنجی زنجیره خلق‌شده از بلاکچین استفاده کنند.

برنامه نویسی بلاک چین

برنامه نویسی بلاک چین

چگونه می‌توانیم تبدیل به یک برنامه نویس بلاکچین شویم؟

برای کسب مهارت در زمینه برنامه‌نویسی بلاکچین باید مفاهیم پایه‌ای و عملی این حوزه را بیاموزید. در حوزه برنامه‌نویسی بلاکچین و کسب تجربه در این حوزه، تخصص پیدا کنید. به علاوه نسبت به یادگیری مفاهیم مربوط به قرارداد هوشمند مصمم شوید.  برای این کار می‌توانید از پلتفرم‌های آموزشی انلاین استفاده کنید. از جمله موارد مهمی که باید یاد بگیرید آشنایی با مفاهیم غیر متمرکز سازی (Decentralization)، مکانیسم اجماع (Consensus Mechanism)، ماینینگ، توابع هشینگ (Hashing Functions)، ارزهای دیجیتال، امنیت شبکه و ابزارهای توسعه بلاکچین نظیر بلوک (Block)، اندیس بلوک، هش بلوک، زمان بلاک و تایم استمپ است.

چگونه می‌توانیم در حوزه بلاکچین مهارت عملی کسب کنیم؟

برای کسب مهارت عملی در این حوزه باید برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و کیف پول‌های دیجیتال را دانلود کنید و نحوه کار با آن‌ها را بیاموزید. از دیگر مواردی که باید فراگیرید کار با نحوه ایجاد و استفاده از آدرس‌های بلاکچین، کلیدهای خصوصی و چگونگی انتقال ارزهای دیجیتال بین بلاکچین‌ها، نحوه ثبت داده‌‌ها و تراکنش‌ها، تجربه کار با مبادلات ارزی و پلتفرم‌های مربوط به پروتکل‌های هوشمند است. 

مهارت های مورد نیاز در برنامه نویسی بلاکچین

لازم است تا مفاهیم قرارداد هوشمند و توسعه آن را بیاموزید. خصوصیات مهمی چون ایزوله‌سازی، قطعی بودن اطلاعات و فسخ‌پذیری قراردادهای هوشمند را بدانید و از آن‌ها در پیاده‌سازی بلاکچین استفاده کنید. برای فعالیت در حوزه بلاکچین و کسب درآمد از برنامه نویسی بلاکچین باید مهارت‌های کدنویسی خود را تقویت کنید و نسبت به دریافت گواهی‌های آموزشی دوره بلاکچین اقدام نمایید. 

در برنامه نویسی بلاکچین از زبان‌هایی مانند سی پلاس پلاس و جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. در این حوزه باید از کدنویسی برای مدیریت منابع و بهینه‌سازی عملکردهای بلاکچین استفاده کرد، همچنین خواص مهمی مانند قطعیت تراکنش‌ها و ایزوله بودن آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. افزون بر کد‎نویسی، تحلیل کد نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. پیشنهادی که به علاقه‌مندان کار در این حوزه می‌شود، عضویت در انجمن‌های توسعه‌دهندگان بلاکچین و تعامل با برنامه‌نویسان دیگر این حوزه می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی کند.

فرصت‌های شغلی بلاکچین

فرصت‌های شغلی بلاکچین

فرصت های شعلی مربوط به برنامه نویسی بلاکچین 

گفتیم که برای کسب درآمد از برنامه نویسی بلاکچین و فعالیت در این حوزه باید به آموزش در دوره‌های تخصصی و کسب گواهی‌های مختلف بپردازید تا در نهایت بتوانند در زمینه برنامه‌نویسی بلاکچین کار کنید. اما شاید بپرسید که از نظر فنی به چه مهارت‌هایی نیاز داریم. پیش از هر چیزی باید بدانید که بلاکچین چیست و چگونه عمل می‌کند. سپس به کارایی قراردادهای هوشمند مشغول شوید و به مطالعه وایت‌پیپرهای موجود بپردازید تا با پلتفرم‌های شبکه آشنا شوید. از جمله مواردی که باید مورد توجه برنامه‌نویسان بلاکچین قرار گیرد، می‌توان به فیلدهای زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با معماری بلاکچین
  • آشنایی با ساختمان داده و پایگاه داده‌های حوزه بلاکچین
  • آشنایی کامل با پلتفرم‌‌های قرارداد هوشمند
  • آشنایی با مفاهیم غیرمتمرکزسازی و برنامه‌های غیر متمرکز بلاکچین
  • آشنایی با ارزهای دیجیتال و رمزنگاری
  • تسلط به کدنویسی در حوزه بلاکچین

آشنایی با معماری بلاکچین 

داشتن درک عمیقی از بلاکچین و محدودیت‌ها یا چالش‌های آن، همچنین آشنایی با مفاهیمی چون امنیت، یکپارچه‌سازی و برنامه‌های کاربردی، پروتکل اجماع، توابع هش و دفتر کل توزیع شده یا لجر اهمیت زیادی دارد. مورد دیگری که باید نسبت به آن مطالعه کنند، بلاکچین‌های مهمی نظیر اتریوم، بیت کوین، هایپرلجر و نئو است که باید با طرز کار آن‌ها آشنا باشند.

آشنایی با ساختمان داده و پایگاه داده‌های حوزه بلاکچین

برنامه‌نویس این حوزه باید با ساختار داده‌ای و پایگاه‌های داده بلاکچین آشنا باشد و بتواند با توجه معماری شبکه بهترین طراحی را انتخاب کند.

آشنایی با پلتفرم‌های قرارداد هوشمند

آشنایی با پلتفرم‌های قرارداد هوشمند

آشنایی با پلتفرم‌‌های قرارداد هوشمند

داشتن درک عمیقی نسبت به پلتفرم قراردادهای هوشمند، نحوه استفاده و توسعه آن‌ها برای کار در این حوزه الزامی است.

آشنایی با مفاهیم غیرمتمرکزسازی و برنامه‌های غیر متمرکز

برنامه‌نویسان حوزه بلاکچین با استفاده از پروتکل‌ها و رویه‌های متنوع می‌توانند به خلق و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز در بستر بلاکچین بپردازند.

آشنایی با ارزهای دیجیتال و رمزنگاری

اقتصاد مبتنی بر ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا پذیرفته شده است. برای آشنایی با ساز و کار و نحوه کدگزاری ارزهای دیجیتال باید برنامه‌نویس در دوره‌های آموزشی متنوعی مثل چارچوب‌های ریاضیاتی، مدل‌سازی و توسعه بازی شرکت کند. همچنین، درک عمیق از دفتر کل دیجیتال و الگوریتم‌های رمزنگاری را بداند و بتواند آن‌ها را توسعه دهد. توابع هش و روش‌های مخفی‌سازی بلاک و همچنین الگوریتم‌های مشهوری چون RSA و امضای دیجیتال Elliptic Curve از جمله موارد مهمی هستند که یک برنامه‌نویس حوزه بلاکچین باید به آن‌ها مسلط باشند.

تسلط به کدنویسی در حوزه بلاکچین

یک برنامه‌نویس و یا توسعه‌دهنده حوزه بلاکچین باید درک عمیقی از کدنویسی داشته باشد. همچنین به کدنویسی بلاکچین‌هایی نظیر اتریوم، بیت کوین، هایپر لجر، استلر، سالیدیتی اسپارک، آی او اس و نئو تسلط داشته باشد. یک برنامه‌نویس حوزه بلاکچین باید دست کم به یکی از زبان‌های رایج این حوزه مثل سی پلاس پلاس، جاوا، پایتون، سوئیفت و زبان سیمپیلیسیتی (Simplicity) که مختص به قراردادهای هوشمند است، مسلط باشد.

کدنویسی بلاکچین

کدنویسی بلاکچین

برای یادگیری و کسب درآمد از برنامه نویسی بلاکچین می‌توانید از منابع رایگان و آنلاینی که در اینترنت وجود دارد مانند یودمی، کورسرا، اسکیل‌شیر، یوداسیتی، پکت، لیندا، ای‌او‌ان ریالیتی، ای‌دی‌ایکس، کورسسیتی، سیرکوییت‌استریم استفاده کنید. علاوه بر این، پلتفرم‌های آموزشی کدکدمی، اسکیل‌کراش، پلاراسایت،کد وارز، فری‌کدکمپ، جنرال‎‌اسمبلی و انویتو توتس پلاس به ایشان پیشنهاد می‌شود.

کلام آخر

امرزه با گسترش تکنولوژی در حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال، تقاضا برای استخدام متخصصین این حوزه افزایش یافته است. بنابراین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان پلتفرم می‌توانند با کسب درآمد از برنامه نویسی بلاکچین خیلی موفق‌تر از پیش عمل کنند. فضای بلاکچینی فرصت‌های زیادی را در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان فراهم می‌آورد. زیرا شرکت‌های زیادی هستند که در حال استفاده از دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز هستند. حتی می‌توانید یک شرکت یا اپیلیکیشن بلاکچینی تأسیس کنید و درآمد بالایی داشته باشید. 

اگر به جز کسب درآمد از برنامه‎ نویسی بلاکچین به روش‌های دیگری مثل سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌اندیشید، پیشنهاد می‌کنیم اشتراک وی آی پی بگیرید و با دریافت سیگنال‌های سودآور و امکانات بی‌نظیر به سود بالا برسید. پرشین الیت با سابقه‌ای بالغ بر پنج سال تجربه، توانسته است به عنوان بزرگ‌ترین مرجع ارائه‌دهنده سیگنا‌‌ل‌های ارز دیجیتال و بستر آموزشی به مشتریان عزیز خدمت‌رسانی ‌کند. 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.