whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

شاخص ترس و طمع یا Fear and Greed Index چیست و چه تاثیری بر بازار کریپتو دارد؟

1401/01/07 ساعت 03:58


شاخص ترس و طمع یا Fear and Greed Index اطلاعاتی را درباره احساسات بازار نسبت به سرمایه گذاری های مختلف در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. در این مقاله این شاخص و تاثیر آن روی بازار کریپتو و ارزهای دیجیتال بررسی خواهیم کرد. وجود این احساسات در بازار لزوما چیز بدی نیست. در واقع، یکی از معیارهایی است که به سرمایه گذاران برای تصمیم درباره خرید و فروش دارایی کمک میکند.

شاخص ترس و طمع که به اختصار FIG نامیده میشود، فرصت تجارت با سود بیشتر را برای سرمایه گذاران فراهم میکند. به عنوان مثال ترس شدید و بیش از حد به عنوان فرصتی برای خرید ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، سولانا و ... با قیمت پایین تلقی میشود. به این ترتیب سرمایه گذاران می توانند پس از اصلاح قیمت توسط بازار با سود بیشتری دارایی خود را بفروشند.

در بازار ارز دیجیتال از همان ابتدای سال 2022 و در هفته اول آن ارزش مطرح ترین رمز ارزها با کاهش شدیدی مواجه شد. دلیل این افت شدید قیمت، ترس و تردید ایجاد شده درباره اقتصاد جهانی به دلیل نگرانی‌ های متاثر از تورم، نقدینگی و عدم شفافیت حرکت بعدی فدرال رزرو ایالات متحده است.

 

بررسی شاخص Fear and Greed

شاخص ترس و طمع یا Fear and Greed Index در این مواقع به کمک سرمایه گذاران می آید. Fear and Greed Index برای سرمایه گذاران کریپتویی احساسات را از اطلاعات واقعی جدا میکند و صحت یا غیر واقعی بودن این احساسات درباره بازار وسیع ارز دیجیتال نشان می دهد. هدف سازندگان این شاخص جلوگیری از واکنش بیش از حد بازار در مواجه با این احساسات است. تیم سازندگان برای مشخص نمودن حدود قابل قبول FIG از یک جدول استفاده میکنند. در ادامه این مقاله می توانید این جدول را مشاهده نموده و با نحوه کار آن آشنا شوید.

سطوح شاخص شاخص ترس و طمع و احساسات بازار را در جدول زیر مشاهده می نمایید.

 

سطح شاخص

احساسات بازار

زیر 25

ترس شدید

26-49

ترس

50

خنثی

51-74

طمع

75-100

طمع شدید

 

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال یا FGI چیست؟

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال یا به اختصار FGI، توسط یک جفت توسعه دهنده وب در گوشه کوچکی از وب ساخته شده است. این شاخص یک ابزار تحلیل درون شبکه ای بیت کوین بوده و برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد.

هدف شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال این است که احساسات فعلی بازار را با تبدیل کردن آن به یک عدد به عنوان نماینده احساسات کاربران نمایش دهد. با نشان دادن احساس سایر سهامداران، می‌توان از این شاخص برای کاربرانی که منابع لازم برای آن را در اختیار دارند، در مقابله با احساسات و کسب سود استفاده کرد. به اعتراف این سرمایه گذاران با تجربه، شاخصی که یک جریان بیش از حد احساسی از ترس را نشان می دهد می تواند یک فرصت خرید فوق العاده باشد. در سمت مقابل یک جریان بیش از حد احساسی از  طمع می تواند به معنی نزدیک بودن زمان اصلاح بازار  باشد. این جریان یک موقعیت مناسب برای فروش را نشان می دهد.

 

شناسایی موقعیت مناسب برای فروش

در شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال یا FGI پنج عامل با امتیاز و درصد اهمیت نشان داده شده در زیر در نظر گرفته می شود. شایان ذکر است، مقدار شاخص 0 به معنای ترس شدید و مقدار شاخص 100 به معنای طمع شدید است.

فاکتورهای  FGI

درصد اهمیت

نوسان قیمت

25%

حجم بازار

25%

رسانه های اجتماعی

15%

نظرسنجی ها

15%

میزان تسلط

10%

ترندهای گوگل

10%

  • نوسان قیمت: نوسانات قیمت را در 30 و 90 روز گذشته اندازه گیری می کند.
  • حجم بازار: افزایش فعلی را با میانگین 30 و 90 روز گذشته مقایسه می کند.
  • رسانه های اجتماعی: لایک ها، پست ها و هشتگ های توییتر را تجزیه و تحلیل می کند.
  • نظرسنجی ها: نظرسنجی های هفتگی را برای سنجش جهت بازار و احساسات عمومی کاربران بررسی می کند.
  • میزان تسلط: درصد سهم بیت کوین را در کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال اندازه گیری می کند.
  • ترند های گوگل: جستجوهای انجام شده در  گوگل، حجم جستجو و عبارات پیشنهادی مرتبط با بیت کوین را بررسی می کند.

 

شناسایی موقعیت مناسب برای خرید

ترس یا Fear همیشه چیز بدی نیست

در شاخص ترس و طمع هر دو عامل در درک بازار و تصمیم گیری صحیح و به موقع موثر هستند. کمی ترس برای جلوگیری از اقدامات پرخطر و هیجانی مفید است. اما یک ترس غیرمنطقی که به صورت ویرووس در بین سرمایه گذاران کریپتویی ایجاد شده در برخی مواقع کاملا برعکس عمل میکند. به عبارتی کاهش قیمت می‌تواند فرصتی برای خرید دارایی بیشتر از هر ارز دیجیتال با قیمتی بسیار پایین تر از ارزش واقعی آن باشد. سرمایه گذاران و کاربران با تجربه ای که از این احساسات غیر واقعی و زودگذر بازار آگاهند، از این موقعیت برای خرید ارزان ارز دیجیتال استفاده می کنند.

یکی از معیارهایی که در شاخص ترس و طمع بررسی میشود، FUD است. FUD مخفف سه احساس ترس، بی اعتمادی و تردید است. در بازار ارز دیجیتال عامل ترس به دلیل FUD ناشی از اخبار، کاهش غیرمنطقی ارزش دارایی های کریپتو و الگوهای زمانی که تحقق نیافته اند، مانند رالی بابا نوئل ایجاد میشود. به عنوان مثال در این زمان،FUD  ناشی از انتشار ویروس نوع Omicron COVID-19  سرچشمه گرفته است. اگرچه برای مهار این ویروس اقداماتی از سوی دولت ها صورت گرفته است، اما همچنان شاهد اثرگذاری این عامل بر بازار کریپتو هستیم.

تاثیر شاخص ترس و طمع بر بازار کریپتو

رالی بابا نوئل

رالی بابا نوئل، یک رویداد مرسوم است که به رشد قیمت بازارهای مالی در روزهای پایانی سال و اوایل ژانویه می پردازد. اصطلاح رالی بابا نوئل اولین بار در 1972 توسط تاجران بازار سهام ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. رالی بابا نوئل در طول سه سال گذشته همواره اتفاق افتاده است، با این وجود در پایان سال 2021 این رویداد رخ نداد.

نهنگ ها

عامل دیگری که در شاخص ترس و طمع موجب به وجود آمدن ترس در بازارهای ارز دیجیتال و افت قیمت دارایی ها شده است، عملکرد نهنگ هاست. زمانی که نهنگ ها بخشی از دارایی های رمزنگاری شده خود را میفروشند، ترس یا Fear شدیدی در بین سایر کاربران ایجاد میشود. این اتفاق مانند زمانی است که در بازار سهام یک خرس یا گاو نسبت به فروش سهام خود اقدام می کند. تراکنش های مشابه در بین نهنگ های کریپتو موجب میشود سرمایه گذاران خرد به یکباره درخواست خرید و فروش فراوانی را در صرافی ها ثبت کنند.

طمع و تسلیم شدن در برابر FOMO

شاید فکر کنید بنابر شاخص ترس و طمع هر زمان در بازار با ترس شدید مواجه شدید باید برای خرید اقدام کنید. این رویکرد ممکن است برای کاربرانی که قصد سرمایه گذاری طولانی مدت داشته باشند، مفید باشد. اما آن دسته از کاربرانی که می خواهند در بازه های زمانی کوتاه تری به سود خود دست یابند احتمالا ترجیح می دهند در برابر FOMO ایجاد شده در بازار مقاومت کنند. از طرف دیگر، احساس طمع ایجاد شده در بین اکثریت کاربران میتواند به معنای نزدیک شدن قیمت به بیشترین مقدار  خود در یک دوره باشد. هنگامی که این اتفاق محقق شود، سرمایه گذارانی که به سود مورد نظر خود دست یافته اند، به احتمال زیاد دارایی خود را خواهند فروخت. به این ترتیب درآمد حاصل از این تجارت را به دارایی واقعی تبدیل می کنند.

با در نظر گرفتن رشد مالی سرمایه گذاران و ماینر ها در سال 2021، احتمال اصلاح بازار ارز دیجیتال در سال 2022 زیاد است.

تحلیل داده های درون شبکه ای بیت کوین

کلام آخر

توجه داشته باشید که شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال یا FGI تنها یکی از فاکتورهایی است که لازم است قبل از اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال بررسی کنید. برای یک سرمایه گذار ارز دیجیتال، احساسات بازار یک شاخص مفید برای تصمیم گیری در مورد اقدام های آینده محسوب میشود. عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند به ارزیابی معاملات در این سرمایه گذاری کمک کنند. عواملی مانند نسبت شارپ و تنوع بخشیدن به دارایی ها به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری. برای اطمینان از یک سرمایه گذاری مطمئن و پربازده در حوزه ارز دیجیتال میتوانید با کارشناسان و مشاوران پرشین الیت ارتباط برقرار کرده و از سایر خدمات این سایت نیز بهره مند شوید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.